بسمه تعالی
#روش_حل_مساله_فقهی
استاد : #شیخ_مهدی_زمانی در سلسله نشست های دانش افزایی اساتید فقه و اصول
مقرر : محمد عبدالهی تبار
مقدمه: در هر قضیه سه طرف داریم : موضوع ، محمول ، نسبت قضیه .
برای حل مساله فقهی چند گام و مرحله را باید طی کنیم .
گام اول: موضوع شناسی .
گام اول برای حل مساله فقهی این است که ما موضوع را تشخیص دهیم . موضوعات دو گونه هستند یا موضوعات مستنبطه هستند و یا صرفه .
موضوعات مستنبطه یعنی شارع آنها را اختراع کرده .
موضوعات صرفه یعنی آن موضوعات مخترع شارع نیست و باید در آن به عرف رجوع کرد مانند اینکه خون چیست و یا اینکه بیع چیست . اگر موضوع عرفی و خارجی است که باید به عرف مراجعه کنیم . اینجا موضوع صرف است و شارع حکم را روی موضوع خارجی آورده و به موضوع کاری ندارد و موضوع را به عرف سپرده است .
اگر موضوع مستنبطه بود باید به ادله شرعی مراجعه کنیم .
یکی از مسائل مهم در اصول این است که ما در کجا باید به عرف مراجعه کنیم و سعه و ضیق عرف چقدر است .
گام اول در روش حل مساله فقهی تشخیص موضوع است که صرفه است یا مستنبطه که در اول مرجع عرف است و در ثانی مرجع شرع است .
گام دوم : تشخیص محمول است
محمولات ما در اینجا احکام است . در اینجا دو مرحله را باید دقت کنیم که این محمول آیا از احکام وضعی است یا تکلیفی .
البته مرحله تشخیص وضعی یا تکلیفی بودن حکم بر مبنای آخوند و بعد ایشان است که احکام وضعی را غیر از تکلیفی می داند ولی شیخ انصاری احکام وضعیه را غیر از احکام تکلیفی نمی داند و شیخ گوید که احکام وضعیه منتزع از تکلیفی است و حکم شرعی تقسیم به تکلیفی و شرعی نمیشود . شیخ گوید اینکه شارع در بیع گوید «البیع لازم» این به معنای حرمة الفسخ میباشد که شما تعبیر به لزوم میکنید و در واقع اینجا اختلاف در تعبیر است .
ثمره این اختلاف شیخ و آخوند این است که آیا شما در حکم وضعی می توانید اصل جاری کنید یا خیر؟ که طبق نظر شیخ که گوید مجعول شرعی نیست و انتزاع عقل است خب اصول عملیه مانند استصحاب و ... جاری نمیشود .
ولی طبق مبنای اخوند اصل جاری میشود چون مجعول شرعی است نه منتزع عقلی بنابراین اصول عملیه در آن جاری میشود چون اینجا مجعولات شرعی است .
مرحله دوم در تشخیص محمول این است که حکم ما آیا مولوی است یا ارشادی که خب این مطلب هم دارای ثمرات است .
مرحله سوم در حل مساله فقهی :
تشخیص نسبت بین موضوع و محمول است که ایا نسبتی بین موضوع و محمول وجود دارد یا خیر ؟
هر فقیهی برای تشخیص نسبت مراحلی را باید طی کند :
در اینجا هم دو مرحله عمده هست :
مرحله اول : اینکه ببیند این نسبت آیا از مستقلات عقلیه است یا از مستقلات شرعیه یا از غیر مستقلات عقلیه است .
اکثر معاملات از مستقلات عقلیه و اکثر عبادات هم از مستقلات شرعیه میباشد.
اگر مساله از مستقلات عقلیه است دیگر رجوع به روایت معنی ندارد . و اکثر معاملات از این سنخ است و باید به عقلاء بما هم عقلاء رجوع کنیم که عقلاء حکم دارند و شارع هم آن حکم عقلاء را امضاء کرده و البته در برخی جاها هم حکم عقلاء را یک تغییر کوچکی داده است .
گاهی هم از مستقلات شرعیه است که اینجا فقط باید به ادله نقلیه رجوع کنیم که اکثر عبادات از این قسم است .
گاهی هم اینگونه است که بین عقل و شرع مشترک است .
مرحله دوم در نسبت قضیه : آیا در این اثبات و نفی در این مساله ، دلیل معتبر داریم یا خیر ؟
اگر دلیل معتبر نیست: به اصول عملیه مراجعه می کنیم .
اگر دلیل معتبر وجود دارد که دو حالت دارد :
یا نسبت نقلی است که به ادله نقی رجوع می کنیم و اگر نسبت عقلی است به ادله عقلیه رجوع می کنیم .
ادله نقلی سه تا هستند : قرآن و سنت واجماع .
اولین گام رجوع به قرآن است و باید فارغ از هر دلیل خارجی باید محتوی و مفهوم و مدلول آیه را بدست بیاوریم . که البته حوزه ما از همان اول تحصیل تا خارج و حتی اساتید اصول هم در این حوزه آیات الاحکام ضعیف هستیم و کار نکردیم و متاسفانه اهل سنت از ما در این جا بیشتر کار کردند .
گام بعدی این است که باید بعد از فهم آیه به روایات مراجعه کنیم . آیات ممکن است جنبه تقیید و تخصیص داشته باشد .
مثلا در باب ارث زوجین گفته اند که زوج از همه اموال زوجه ارث میبرد ولی زوجه فقط از اموال منقول ارث می برد ولی از اموال غیر منقول ارث نمی برد . این بر خلاف آیه قرآن است چون آیه قرآن مطلق است و گوید و لهن الربع ان لم یکن لهن ولد .
بعد از آن باید به روایت مراجعه کنیم . اگر نسبت عموم و خصوص است که خب بین آنها جمع می کنیم .
ولی اگر روایت مخالف با قرآن است روایت را کنار می گذاریم یعنی اگر رابطه تباین است باید روایت را کنار بگذاریم .
مرحله بعدی این است که به روایت رجوع کنیم که در رجوع به روایت چهار کار باید انجام دهیم :
* اولین کار این است که سند روایت را بررسی کنیم. البته اختلاف است که وثوق مخبری باید باشد یا خبری ؟؟
👇👇👇
آقای خوئی شهرت را جابر ضعف سند نمی داند لذا در مسلک مرحوم آقای خوئی گویند فقط یک راه دارد برای وثوق و آن هم از طریق رجال سند است .
مرحله دوم بررسی دلالت روایت است .
* مرحله سوم بحث جهت صدور است که آیا این روایت در بیان حکم واقعی بوده یاتقیه بوده است؟
در این قسمت سوم تشخیص خیلی مهم است که ما تشخیص دهیم که ائمه معصومین علیهم السلام آیا تقیه می کرده اند یا خیر ؟
مرحوم اقای بروجردی قائل بودند که باید به نحوفقه مقارن کار کنیم و به همین دلیل در زمان ایشان دو کتاب فقه مقارن به دستور مستقیم ایشان چاپ شد یکی کتاب خلاف شیخ طوسی بود . ایشان قائل بودند که فقه شیعه در زمان اهل بیت به عنوان حاشیه بر فقه اهل سنت بود و لذا ما باید فقه مقارن کار کنیم .
**** مرحله چهارم در بررسی روایت بحث معارضات است . یکی از ابواب مهم در این بحث روایت بحث تعارض است.
تعارض هم دوگونه است یا بدوی است و یا مستقر است.
که در تعارض بدوی جمع عرفی وجود دارد که سه قسم است یا اطلاق و تقیید است یا عام و خاص است و یا حکومت است . البته این تعارض بدوی در واقع تعارض نیستند .
تعارض مستقر هم دو مرحله برای روش حل تعارض دارد :
مرحله اول این است که آیا مرجح دارد یا خیر. اگر نداشت که اینجا اختلاف است که برخی مثل آخوند قائل به تخییر هستند و برخی قائل به تساقط هستند .
مرحله سوم برای حل مساله فقهی اجماع است .
در بحث اجماع ، خیلی مهم است که اول باید صغرای اجماع روشن شود که آیا اصلا چنین اجماعی وجود دارد یا خیر و آیا محصل است یا منقول . شیخ انصاری گویند که بسیاری از اجماع ها در حد شهرت است و اجماع نیست و اجماع محقق نمیشود لذا صغرای اجماع خیلی مهم است لذا ما می بینیم که در یک مساله دو فقیه ادعای اجماع بر خلاف کردند .
نکته مهم در باب اجماع این است که به اجماعات منقوله اکتفاء نشود بلکه خود انسان باید برود این اجماعات منقوله را ردیف و جمع آوری کند و ببیند که ایا واقعا اجماع هست یا خیر؟؟ اینجا مساله فحص و تتبع خیلی مهم است . در بحث اجماعات و بررسی اقوال و ذکراقوال یکی از کتابهایی که خیلی مهم است کتاب مفتاح الکرامه است که به صورت تخصصی روی اقوال کار کرده است .
مرحله دوم در بحث اجماع این است که آیا این اجماع مدرکی است یا غیر مدرکی ؟
اجماع مدرکی هیچ ارزشی ندارد . راه تشخیص این است که اگر مدرک های دیگری وجود دارد این اجماع یا معلوم المدرک میشود یا محتمل المدرک بنابراین این چنین اجماعی هیچ ارزشی ندارد .
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🔻 رهبر انقلاب در دیدار با هیئت دولت، جواب ندادن اعتماد به غرب را تجربه این دولت خواندند؛
💎 هر جا کار را منوط به غرب کردید ناموفق بود
✅ هر جا بدون اعتماد به غرب بود پیش رفتید
◻️ آمریکا حاضر نیست تعهد بدهد که نقض توافق را تکرار نمیکند
◻️ تلهگذاری آمریکا برای وادار کردن ایران به مذاکره درباره برجام،موشک و منطقه
◻️ دیگران باید از تجربههای شما استفاده کنند.
آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند.
در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمیدهد.
غربیها به ما کمک نمیکنند.
هرجا بتوانند ضربه میزنند.
جایی که ضربه نمیزنند آنجایی است که امکانش را ندارند.
هرجا امکان داشتند ضربه زدند.
این تجربه بسیار مهمی است.
🔺مطلقاً نبایستی برنامههای داخلی را به همراهی غرب موکول و منوط کرد.
چون قطعاً شکست میخورد، قطعاً ضربه میخورد.
شماها هم هرجایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب ناموفق ماندید، هرجایی که بدون اعتماد به غرب، خودتان قد علم کردید و حرکت کردید، موفق شدید.
اینجور است دیگر. نگاه کنید کارکرد دولتهای یازدهم و دوازدهم اینجوری است.
آنها کمک نمیکنند دیگر، دشمناند دیگر.
در همین مذاکراتی که اخیراً در جریان بود، آمریکاییها بر سر موضع عناد آمیز خودشان محکم ایستادند، و یک قدم جلو نیامدند.
آمریکاییها در مقام وعده میگویند بله ما تحریمها را برمیداریم، برنداشتند و برهم نمیدارند، شرط میگذارند، میگویند اگر میخواهید تحریمها برداشته بشود باید در همین توافق یک جملهای را بگنجانید که این جمله به معنای این باشد که بعداً باید دربارهی این موضوعات با شما صحبت کنیم و توافق کنیم.
اگر چنانچه این جمله را نگنجانید ما توافقی با همدیگر الان نخواهیم داشت.
🔹این جمله که میخواهند در توافق بگنجانند یک بهانهای است برای مداخلات بعدی.
🔺یک بار توافقها را نقض کردند و کاملاً برایشان بیهزینه بود و الان هم که به آنها گفته میشود بایستی تضمین بدهید که توافق را نقض نمیکنید، میگویند نه ما تضمین نمیدهیم.
میگویند ما تضمین نمیدهیم که نقض نکنیم، نمیتوانیم چنین چیزی را بدهیم.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
خبرگزاری رسا :
رقابت علمی نخبگانی حوزوی به صورت کشوری برگزار می شود.
مسئول دبیرخانه رقابت های علمی نخبگانی حوزوی گفت:
رقابت علمی طی سه مرحله در ۴ رشته برگزار می شود.
•┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
گفتگو و مصاحبه را در لینک زیر مطالعه کنید :
https://rasanews.ir/fa/seminaries-and-clerics
•┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
کانال اخبار رقابت علمی نخبگانی
🆔️.https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837
•┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🔹خفه شو نداریم🔹
✍ متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
امیرالمؤمنین علی علیه السلام در زمان خلافتشان مکرر این جمله را می فرمود که تا من زنده هستم هر سؤالی دارید از من بپرسید که اگر بمیرم و در میان شما نباشم دیگر کسی را پیدا نخواهید کرد که این گونه از شما بخواهد که از او سؤال کنید: سَلونی قَبْلَ انْ تَفْقِدونی. نوشته اند یک مرتبه شخصی از پای منبر بلند شد و با یک تجاسر و بیان جسارت آمیزی گفت: «ایهَا الْمُدَّعی ما لا یعْلَمُ وَ الْمُقَلِّدُ ما لایفْهَمُ، انَا السّائِلُ فَاجِبْ» ای مدعی- العیاذ باللَّه- جاهل و ای کسی که نفهمیده حرف می زنی! من سؤال می کنم تو جواب بده. وقتی به قیافه اش نگاه کردند دیدند به مسلمین نمی خورد. فقط قیافه اش را توضیح داده اند که آدم لاغر اندامی بود و موی مجعّد و درازی داشت، کتابی را هم به گردنش آویخته بود «کأنَّهُ مِنْ مُهَوَّدَةِ الْعَرَب» یعنی قیافه اش شبیه بود به عرب هایی که یهودی شدند. تا این گونه جسارت کرد، اصحاب امیرالمؤمنین با ناراحتی بپا خاستند و خواستند اذیتش کنند: این کیست که جسارت می کند؟! علی علیه السلام جمله ای دارد، فرمود بنشینید: انَّ الطَّیشَ لایقومُ بِهِ حُجَجُ اللَّهِ وَ لاتَظْهَرُ بِهِ بَراهینُ اللَّهِ. فرمود: این شخص سؤال دارد، از من جواب می خواهد، شما خشم گرفتید، می خواهید خشونت به خرج بدهید، غضب کردید، عصبانیت به خرج می دهید، با عصبانیت نمی شود دین خدا را قائم و راست کرد، با عصبانیت برهان خدا ظاهر نمی شود، بنشینید سر جایتان! بعد رو کرد به آن مرد و فرمود:
《اسْئَلْ بِکلِّ لِسانِک وَ ما فی جَوانِحِک》
بپرس با تمام زبانت، یعنی هرچه می خواهد دل تنگت بگو، هرچه در درون دل داری بگو. همین یک جمله کافی بود که این آدم را از ابتدا نرم کند. شروع کرد به سؤال کردن. چندین سؤال کرد و حضرت جواب دادند. متأسفانه در نقل، متن سؤال و جواب ها ذکر نشده است. همین قدر نوشته اند که در آخر یک مرتبه دیدند آن شخص گفت: اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَ انَّ مُحَمَّداً رَسولُ اللَّه. اسلام اساسا در این گونه مسائل، خفه شو و این حرف ها ندارد.
📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۳۲۱
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🇮🇷 کسب رتبه تک رقمی phd توسط پدر پرجمعیت ترین خانواده جوان ایرانی!
🌸 حجت الاسلام محمدمسلم وافی یزدی توانست رتبه سوم مقطع دکترا phd در رشته امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی را کسب نماید.
✅ این طلبه جوان، نماینده مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم می باشد که با وجود داشتن ۱۲ فرزند،حائز این رتبه علمی شده است.
🔸حجت الاسلام محمدمسلم #وافی،که مسئول موسسه تخصصی اندیشه کوثر با موضوع فعالیت های مرتبط با #فرزندآوری و #جمعیت می باشد، در حوزه علمیه نیز یکی از ممتازین علمی و صاحب تالیف ۵ جلد کتاب در زمینه #تربیت فرزند است.
🎥 به زودی اخبار ۲۰:۳۰ گزارشی از کسب رتبه ایشان پخش خواهد نمود.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
37.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 جغرافیای تاریخی غدیر
🔹این کلیپ برای اولین بار تولید شده و با هدف نشر و گسترش فرهنگ غدیر در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
🔹رویداد غدیر خم دارای ابعاد گوناگونی است به همین دلیل سعی شده تا با بررسی مسیرها و موقعیتهای جغرافیایی آن [که به ملموس شدن این سفر کمک خواهد کرد] گام به گام با کاروان پیامبر همراه شویم تا در راستای اجرای فرمان ایشان [اَلا فَلْیُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ] قدمی هرچند کوچک برداشته باشیم.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
♦️الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : أحَبُّ إخواني إلَيَّ مَن أهدى إلَيَّ عُيوبي .
🔺 لطفا اشکالات و عیب های ما را متذکر شوید.
💠 اگر شما عهده دار مسئولیت بخش آموزش در حوزه علمیه خراسان بودید چه می کردید؟ سه اولویت اول کاری شما چه بود؟
💠 مهم ترین انتقاد و اشکال شما به نحوه مدیریت و برنامه ریزی معاونت آموزش در دوره کنونی چیست؟
🔺 دیدگاه های شما برای ما ارزشمند و راهگشاست.
🔺پیشنهادات و انتقادات در همین کانال منتشر می شود.
🔺از بهترین نظرات و انتقادات با هدایایی قدردانی می کنیم.
🔷 چند نکته:
🔺تقاضا داریم پیشنهادات در حیطه شرح وظایف و اختیارات معاونت آموزش باشد.
🔺بخش های جذب و پذیرش،برنامه ریزی و نظارت آموزشی،امتحانات و ارزشیابی،جذب و گزینش و ارتقاء اساتید،پایان نامه ها و صدور مدارک،مدارس پیش حوزوی،آموزش مدارس خواهران،مدارس _مراکز و رشته های تخصصی،تدوین متون ، گروهها علمی و قرارگاههای علمی آموزشی، آموزش مجازی، نخبگان و استعدادهای برتر و.... فعلا در حیطه کاری و برنامه ریزی معاونت آموزش قرار دارد.
🔺 مسائل مالی و پشتیبانی ،مدیریت مدارس ،سیاستگذاری های کلان،امور مرتبط با تهذیب و اخلاق و....متولی خاص خود را دارد ،البته بخش آموزش در ارتباط با آنهاست اما مستقیما در حیطه اختیارات و وظایف معاونت آموزش نیست.
🔺راهکار ارائه کنید
💠 توجه:
🔺دیدگاهها،پیشنهادات و انتقادات خود را به @khadem87 بفرستید.
🔺 اگر می خواهید نظرات با نام خودتان منتشر شود ،نام و نام خانوادگی و در صورت تمایل کدطلبگی و مدرسه را بنویسید.
🔺 جمع بندی کامل نظرات تا عید سعید غدیر اعلام و منتشر می شود.
💢نسخهای تازهیاب از احادیث امیرالمؤمنین علی(ع)
✔️محمد عافی خراسانی؛ محقق و پژوهشگر حوزوی
🔻چندی پیش نسخهای از میراث موجود در یمن، توجه نگارنده را به خود جلب نمود. این نسخه دربردارندۀ حکمتهای زیبایی از امیرالمؤمنین علی (ع) بود؛ گویی بخش تازهای از حکمتهای نهج البلاغه یافت شده است. با دیدن این اثر ارزشمند، به تصحیح و تحقیق این اثر منحصر به فرد پرداخته شد و پس از تحقیق برای نخستین بار از سوی موسسه دارالحدیث به زیور طبع آراسته شد.
✍️نخستین نکتهای که باید بدان توجه داشت، این است که محتوای حدیثیِ ارزشمندی در این اثر نهفته است که بیشتر به مسائل اخلاقی پرداخته است و از سویی دیگر شماری از این احادیثِ، در هیچ منبعی دیگر از منابع فریقین یافت نمیشود.
علاوه بر این، سندی که برای احادیث در این نسخه آمده است، سندی قابل توجه از تعامل حدیثی امامیه و زیدیه است؛ چرا که نخستین فردی که در سلسلۀ سندِ این احادیث وجود دارد، قاضی جعفر بهلولی یمانی، از بزرگترین عالمان زیدیه است و وی از طریق استادانِ خود با شش واسطه این احادیث را از حضرت عبدالعظیم نقل میکند و ناگفته پیداست که حضرت عبدالعظیم از بزرگترین عالمان و محدثان امامیه نیز به شمار میروند. جالب توجه است که ایشان این احادیث را از امام جواد (ع) از پدرانشان از امیرالمؤمنین (ع) روایت میکنند. این در حالی است که به طور کلی، حضور امامانِ پس از امام رضا (ع) در اسناد زیدیه، بسیار بسیار کمرنگ است؛ از این رو، وجود امام جواد (ع) در این سند، خود یک مدرک تاریخی قابل توجه است.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/b59012
#سخن_بزرگان
#امام_خمینی
#فقه_جواهری
#فقه_پویا
💠 بیانات حضرت امام خمینی (قدس سره) در مورد فقه جواهری پویا:
🔻«اما در مورد دروس تحصیل و تحقیق حوزهها، اینجانب معتقد به فقه #سنتی و اجتهاد #جواهری هستم و تخلف از آن را #جایز نمیدانم.
🔹 اجتهاد به همان سبک صحیح هست؛ ولی بدان معنا نیست که فقه اسلام #پویا نیست؛ زمان و مکان دو عنصر تعیینکننده در #اجتهاد ند.
🔸 مسألهای که در قدیم دارای حکمی بوده است، به ظاهر همان مسأله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است حکم جدیدی پیدا کند.
🔺بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی، همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقی نکرده واقعاً موضوع جدیدی شده است که قهراً حکم جدیدی میطلبد».
📚 بیانات حضرت امام خمینی (اسفند 67)
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
💟 پدرم طاقت دوری ما را نداشت!
⭕️ خاطره رهبرانقلاب از #پدر بزرگوارشان:
من کمتر پدری را دیدم که اينقدر نسبت به فرزندانش #محبت داشته باشد. من چهارده پانزده سالم بود. من و برادرم محمدآقا از پدرم اجازه میگرفتیم و میرفتیم ییلاق برای گردش و #تفریح. با دوستان طلبه میرفتیم وکیلآباد. یک روز صبح تا عصر نبودیم. شب که برمیگشتیم، خسته و کوفته میخوابیدیم. پدرم که از #نماز بر میگشت، ماها را توی خواب میبوسید. طاقت نمیآورد. از صبح ما را ندیده بود. اينقدر دلش تنگ شده بود.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🔹#فایل_صوتی دوره دانش افزایی اساتید فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با ارائه آیتالله سند و حجج اسلام و المسلمین باقریکیا و زمانی (مدرسان خارج فقه و اصول)
🔹۵ مرداد ۱۴۰۰، مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد
👇👇👇
201210_005.mp3
18.05M
✅جایگاه #منهجشناسی در اجتهاد و فقاهت
🔹ارائه: حجتالاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا #باقریکیا (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد)
🔹۵ مرداد ۱۴۰۰، مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
201210_003.mp3
19.83M
✅ روش حل مسئله #فقهی
🔹ارائه: حجتالاسلام والمسلمین شیخ مهدی #زمانی (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد)
🔹۵ مرداد ۱۴۰۰، مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
201210_006.mp3
19.44M
✅ #روششناسی_اجتهاد در مسائل و ابواب #مستحدثه
🔹ارائه: آیتالله شیخ محمد #سند (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه نجف اشرف)
🔹۵ مرداد ۱۴۰۰، مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🔸 برگزاری دوره دانش افزایی دروس احکام "ویژه اساتید خواهر در مشهد"
🔹 مدیریت امور اساتید معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان، دوره دانش افزایی دروس احکام را به صورت حضوری و مجازی ، در تاریخ ۱۲ مرداد برگزار میکند.
لینک دوره:
https://asatid.lms2.hozehkh.com/ws/ahkamkh
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
#تبریک #میلاد
✨سالروز ولادت با سعادت باب الحوائج حضرت #موسی_بن_جعفر امام کاظم علیه السلام مبارک باد.
🔸حضرت امام کاظم علیهالسلام فرمودند:
«مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ أَنْ یَصِلَنا فَلْیَصِلْ فُقَراءَ شِیعَتِنا وَ مَنْ لَمْ یَسْتِطِعْ أَنْ یَزورَ قُبُورَنا فلْیَزُرْ قُبُورَ صُلَحاءِ إِخْوانِنا»
"کسی که به ما دسترسی ندارد و نمیتواند به دیدار ما نائل آید به دیدار فقرای شیعه و به دستگیری آنان بپردازد و کسی که استطاعت زیارت قبر ما را ندارد به زیارت قبور صالحان از شیعیان ما برود."
📚 وسائل الشیعه، ج6، ص 332
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💢 10 استفتاء جدید از رهبر معظم انقلاب
✔️جدیدترین استفتائات (مرداد ۱۴۰۰) حضرت آیتالله خامنهای منتشر شد. متن سؤال و جواب ۱۰ استفتاء در موضوع عبادات و معاملات به نقل از دفتر مقام معظم رهبری به شرح زیر است:
🔹دریافت مبلغ اضافی از اعضای صندوق قرض الحسنه
🔸استفاده اشتراکی از دورههای آموزش مجازی
🔹خواندن قران و ادعیه در زمان عادت ماهانه
🔸وظیفه مأموم در صورت قرائت اشتباه امام
🔹صندوقهای قرض الحسنه خانگی
🔸عارض شدن حدث هنگام غسل
🔹نماز خواندن با غسل باطل
🔸گریه کردن در حال نماز
🔹نماز افراد مسلوس
🔸زکات طلا
👈👈 پرسش و پاسخ را مشاهده نمایید: https://b2n.ir/m39159
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
💢مهجوریت الحیات
✔️گفتوگویی درباره مهمترین اثر برادران حکیمی؛
🔻امیرمهدی حکیمی میگوید: خیلیها الحیات را در عصر امروز معادل کافی کلینی میدانند، الحیات برای انسان امروز تقریبا چیزی مشابه کاری است که کلینی در عصر خود برای جامعهاش کرد. ولی متاسفانه این کتاب نه در فضای حوزه آنچنان که باید شناخته شده و نه در دانشگاه اتفاق چندانی برای آن افتاده و این جای بسی تعجب است.
متاسفانه فضای رسانه و هیاهوهای جامعه امروزی مقداری بر همهچیز غلبه دارد و طبیعتا مقداری جامعه را سطحی کرده است و ازسوی دیگر ویژگی ذاتی سه مولف در فرار از شهرت که نمیخواستند شناخته شوند، باعث شد این اثر شناخته نشود.
خود این بزرگواران فکر میکردند وقتی الحیات را شروع کردند، یکیدو سال بعد عدهای میآیند و کارهای جدیدتری انجام میدهند و میتوان الحیات را کنار گذاشت و کارهای جدیدی کرد. خود آنها گفتهاند شاید اگر دوباره به روایات رجوع کنیم اینبار ممکن است ۴۰ جلد بنویسیم؛ یعنی چیزهایی در روایات وجود دارد که اضافه نشده است و این باب بسته نیست؛ اما باید این شرایط و فهم و توجه به حدیث و توجه به اینکه آیات و روایات برای ما راهگشا است، فراهم شود و این امر ایمان و باور میخواهد.
👈 این گفتگو را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/r27511
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
#گزارش_تصویری
دیدار اعضای قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری با آیتالله علمالهدی نماینده ولی فقیه و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان
(پنجمین جلسه رسمی قرارگاه)
مرداد ۱۴۰۰ / دفتر امام جمعه مشهد
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
◾️آیتالله علمالهدی در دیدار با اعضای قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری حوزه علمیه خراسان:
🔹آثار و برکات کرسی درس آیت الله العظمی میلانی همچنان در مشهد وجود دارد
🔹مهمترین وظیفه قرارگاه فقاهت، ساماندهی دروس خارج است
آیت الله علم الهدی در دیدار با اعضای قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری حوزه علمیه خراسان با بیان خاطراتی از دوران حضور خود در درس خارج آیت الله العظمی میلانی و روش تدریس ایشان، یکی از مهمترین ویژگی های حوزه علمیه خراسان را باقی بودن آثار و برکات درس مرحوم آقای میلانی برشمردند. ایشان با بیان این نکته که آیت الله العظمی میلانی و آیت الله العظمی خوئی هر دو از شاگردان مرحوم نائینی بودند اضافه کردند تدریس این دو بزرگوار در یک صراط واحد بوده و وضعیتی که در محتوای تدریس مرحوم آقای خوئی وجود داشته در درس مرحوم آقای میلانی هم بوده است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در بخش دوم سخنان خود مهم ترین مشکل درس های خارج را عدم ساماندهی دروس بیان کرده و لذا اصلی ترین وظیفه قرار گاه فقاهت و مجتهدپروری را تلاش در جهت ساماندهی دروس خارج دانستند که با نظارت بر اساتید، حمایت از ایشان و نیز ارزیابی دقیق طلاب درس خارج محقق می شود.
ایشان افزودند: دروس خارج مسائل مستحدثه مورد توجه قرارگاه قرار گیرد و ارزیابی شود و برنامه پژوهشی برای دروس استاد تنظیم شود و جمعی از فضلاء دروس خارج را سازماندهی کنند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پایان سخنان خود بر توسعه حساب شده دروس خارج با رسمیت بخشیدن به برخی دروس غیررسمی در قالب ورود فضلای انقلابی به عرصه تدریس خارج تاکید کردند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه اتفاقات و تحولات خوبی مانند تشکیل قرارگاه ها در حوزه علمیه خراسان رخ داده است، گفت: امروز سرنوشت اسلام با این انقلاب گره خورده و وظیفه روحانیت با گذشته تفاوت دارد.
در ابتدای این دیدارحجج اسلام علوی آزیز معاون آموزش حوزه علمیه خراسان و علیرضا نوروزی مسئول قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری گزارشی از روند تشکیل قرارگاه و وظایف و فعالیت های آن ارائه کردند و برخی از اساتید درس خارج و اعضای محترم قرارگاه نیز به ارائه نقطه نظرات خود در جهت تقویت کرسی های درس خارج پرداختند.
حجت الاسلام والمسلمین سید حمید علوی آزیز با بیان اینکه قرارگاه ها به عنوان گروه های علمی و بازوی مشورتی و فکری مدیر حوزه علمیه خراسان در موضوعات مشخص محسوب می شوند، گفت: درس های خوبی در این حوزه جریان دارد و حضور و اهتمام بیشتر اساتید در ادامه رونق و رشد آن تاثیرگذار است.
وی تصریح کرد: رشد و تعالی حوزه علمیه بر محور اساتید است که از این رو باید نسبت به تکریم بیش از پیش ایشان همت و توجه داشت.
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا نوروزی، مسئول قرارگاه علمی آموزشی فقاهت و مجتهدپروری حوزه علمیه خراسان نیز به کارهایی در مقطع خارج همچون تقویت مباحثه، سوق دادن دروس به سمت مسائل مستحدثه و نظام، پایش اساتید فقه و اصول، برگزاری دوره های دانش افزایی اساتید، توسعه رشته های تخصصی در حیطه فقه و اصول و ... اشاره کرد که در این قرارگاه در حال پیگیری است.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🔰سه اقدام پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) در جهت تثبیت خلافت امیرالمومنین علیهالسلام
🔻آیتالله رضازاده استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان عنوان کردند: پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) در سه ماهه پایانی عمر مبارکشان، در عید غدیر، آخر محرم و آخر صفر، در هر یک، اقداماتی اساسی جهت تثبیت خلافت امام علی (علیهالسلام) داشتند و کسانی که مایل به این امر نبودند، نگذاشتند که این اقدامات به فعلیت برسد.
💠 بیشتر بخوانیم 👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=40935
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═