eitaa logo
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
11.4هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
636 ویدیو
1.2هزار فایل
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان 🏫 دفتر معاونت علمی حوزه علمیه خراسان: ☎️۰۵۱۳۲۰۰۸۴۱۰
مشاهده در ایتا
دانلود
#سخن_بزرگان #روش_درس_خواندن #درس_خارج 💠 فلسفه شرکت در درس #خارج در بیانات استاد #شب_زنده_دار 🔻 اين كه گفته شود بايد يك دور #فقه ببينيم، يك دوره درس خارج كتاب طهارت را بايد ببينيم، يك دوره درس خارج بيع را بايد ببينيم، اين كه عمر وفا به اين ندارد. يك دوره اينها حدود بيست يا سی سال طول می‌كشد. 🔹 عمده اين است كه انسان بعد از مدتی درس رفتن خودش من اهل الدار بشود. فوت و فن اين كار را ياد بگيرد و ديگر استقلال پيدا كند. 🔸 يك دوره يا دو دوره ديدن #اصول موضوعيت ندارد. اگر ببينيم كه خيلی خوب و اگر نبينيم بلكه ده باب، بيست باب از ابواب اصول را انسان ببيند به طوری كه ديگر اين حالت در او ايجاد بشود كه ديگر خودش #خودكفا بشود كه وقتی مراجعه به مطالب می‌كند خودش بتواند صاحب نظر باشد و مختار داشته باشد و قول حق را به نظر خودش پيدا بكند و به اقوال مخالف بتواند جواب بدهد، خوب است. #فلسفه رفتن درس اين است، نه يك دوره اصول ديدن يا يك دوره فقه ديدن يا حتي يك دوره باب فقهی را ديدن. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار در درس خارج فقه (92/7/1) 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
تاریخ اسلام وسیره5.pdf
56.1K
💠 سؤالات امتحانات تابستانی و تجدیدی پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹تاریخ اسلام و سیره 5 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖
تاریخ معاصر2.pdf
55.5K
💠 سؤالات امتحانات تابستانی و تجدیدی پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹تاریخ معاصر 2 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖
♦کلاس‌های دانشگاهی از اول مهر باید ترکیبی برگزار شوند/ آموزش‌های مجازی را دیگر قبول نداریم عین اللهی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی: 🔹برای این که بتوانیم بازگشایی دانشگاه‌ها را انجام دهیم برنامه داریم تا تمامی استادان و دانشجویان واکسینه شوند. 🔹آموزش مجازی را دیگر قبول نداریم بنابراین روش ترکیبی را برای بازگشایی دانشگاه‌ها از مهرماه در نظر گرفته‌ایم. 🔹روش ترکیبی به این صورت است که کلاس‌ها حتما دایر شوند و مسئله مهم در این موضوع تعداد دانشجویان در کلاس‌های حضوری است، بنابراین هر دانشگاهی با توجه به شرایط و میزان آلودگی که در شهر و مکان مربوطه دارد، می‌تواند تعداد دانشجویان خود را مشخص کند. 🔹اگر یک کلاسی ۳۰ نفر جمعیت دارد باید آن را با ظرفیت ۱۰ نفری برگزار کند و مابقی به شیوه مجازی آموزش ببیند. 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
🛑 قدیر: همه مراجع تقلید واکسن دریافت کرده‌اند رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم: 🔹میزان ابتلای به بیماری کرونا در استان در وضعیت سینوسی قرار دارد 🔹متأسفانه شاهد برخی عادی انگاری ها هستیم، در حالی که هنوز به قله موج فعلی از این بیماری در استان نرسیدیم 🔹بر اساس آمار، بیش از ۹۰ درصد افراد جدید مبتلا، بستری و مرگ و میر کرونایی مربوط به افرادی است که واکسن نزدند، ۱۰ درصد نیز کسانی هستند که واکسن را دریافت کرده اند 🔹مبتلایان به این بیماری نباید زمان طلایی درمان را از دست بدهند زیرا سبب درگیری ریه های فرد بیمار می شود 🔹همه مراجع معظم تقلید در زمینه امر واکسیناسیون اقدام به دریافت واکسن کرده اند 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ اگر کسی حقیقت علم حوزه را دریافت کرد دیگر از تعلیم و تعلم خسته نمی شود 🔴 آیت‌‌الله فاضل لنکرانی در جمع طلاب جدیدالورود بیست و چهارمین دوره آموزشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به مقوله مهم و اساسی اجتهاد ابراز داشت: اجتهاد مفید به حال اجتماع و نظام اسلامی است، اجتهاد کلید فهم دین است و اگر کسی اجتهاد نداشته باشد دین را به صورت کامل نمی فهمد و نمی‌تواند کتاب الهی را تفسیر کند. 🔴 عضو جامعه مدرسین درادامه ابراز داشت: یکی از نکاتی که گاهی برای ما طلاب مبهم است و باید تحت برنامه هایی برای طلاب مشخص و تبیین شود حقیقت علم حوزه است، اگر کسی حقیقت علم حوزه را دریافت کرد دیگر از تعلیم و تعلم خسته نمی‌شود، برای او تعطیلی و تحصیلی معنا ندارد چنین شخصی دیگر علم حوزه را وسیله ای برای رسیدن به مناصب پوچ دنیایی قرار نمی دهد. 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
🔺برنامه درسی استاد محمدجواد فاضل لنکرانی ✔️سال تحصیلی 1400-1401 💠شنبه تا سه شنبه: 🔸درس خارج اصول: از ابتدای حقیقت شرعیه؛ ساعت 8 صبح 🔹درس خارج فقه: کتاب الحج (بحث استطاعت) متن تحرير الوسيله امام خمینی (ره)؛ ساعت 9 صبح 💠چهارشنبه‌ها: 🔸فقه سیاسی: آیات حکومت در قرآن؛ ساعت ۸ 🔹فقه پزشکی: قاعده سلطنت بر اعضا؛ ساعت ۹ 🕌 مکان برگزاری: مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) ✔️ آغاز دروس: یکشنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۱ 🌐 دروس بصورت آنلاین در بخش فارسی سایت استاد پخش می‌‌شود: www.fazellankarani.com 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
🔰 مدرسه علمیه بقیة الله(عج) بجستان در سال تحصیلی جدید از میان برادران مستعد و توانمند در سطح یک(پایه های یک، دو و سه) و در سطح دو طلبه می پذیرد. 👈 مزایای حوزه بقیه الله(عج) 1️⃣ برخورداری از اساتید و کادر آموزشی مجرب 2️⃣ بهرمندی از فضای مطالعاتی و تحقیقاتی مناسب 3️⃣ بهرمندی از امکانات(کمک آموزشی، رفاهی، پژوهشی) و ... 👈 شیوه ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 📌 مراجعه حضوری به حوزه علمیه بقیه الله(عج) بجستان 🕌 آدرس: خیابان امام خمینی(ره) ☎️ 56525899 📱 09159733024 📱 09104763122 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
🔔 همایش "مدیریت بحران کرونا" با تمرکز بر ظرفیت جبههٔ مردمی و نظام سلامت دینی برگزار می‌شود ◻️مهلت ارسال آثار شیوه‌نامه‌ها و راهکارها: ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۰ ◻️ارتباط با دبیرخانهٔ همایش: ۰۹۱۳۷۱۱۲۶۳۳ جزئیات بیشتر: hawzahnews.com/xbjnG 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
یادداشت دکتر رضایی کرمانی پیرامون رقابت های علمی نخبگانی کشوری ✅ بسم الله الرحمن الرحیم 💠 یرفع الله الذین آمنوا و الذین اوتوالعلم درجات 🔵 سابقه المپیاد دانش آموزی و دانشجویی در کشور طولانی است ولی المپیاد علمی در حوزه ها پدیده ای جدید و مبارک است و حتما مفید و سودمند خواهد بود. در دانشگاه ها هم مع الاسف در رشته های علوم اسلامی فقط در رشته علوم قرآن و حدیث از رشته های علوم اسلامی، المپیاد وجود دارد و دیگر رشته های علوم انسانی فاقد المپیاد علمی است. روشن است که مسابقات علمی به شیوه های گوناگون می تواند در جهت ارتقاء سطح آموزشی طلاب و حوزویان عزیز موثر باشد. توصیه این حقیر این است که از پیشینه این طرح در دانشگاه ها و مراکز علمی دیگر استفاده شود، خصوصا در طراحی پرسش ها فقط سوالات حفظی و عادی داده نشود، بلکه برخی از سوالات انتزاعی باشد تا طلابی که به صورت اصولی درس خوانده اند، تشخیص رشد علمی شان روشن گردد و مورد تشویق واقع شوند و حتما نفرات برتر به صورت شایسته ای مورد تقدیر واقع شوند. ان شاءالله طرح هایی از این دست بتواند سهمی شایسته در پیشرفت تحصیلی طلاب و حوزویان داشته باشد، که دارد. و من الله التوفیق دبیرخانه رقابت علمی نخبگانی: https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• @reghabat_elmi
گلایه آیت الله رشاد از انحرافات برخی طلاب و اساتید حوزه در حوزه طب مدیر حوزه‌های علمیه تهران با گلایه از برخی انحرافات در بین طلاب و مدرسان حوزه گفت: در سال‌های اخیر شاهد برخی انحرافات از سوی طلاب و اساتید هستیم. مثلاً می‌گویند اگر پا درد داشتی این را بخور، سردرد داشتی این را و... کار ما این‌ها نیست. سال‌ها است که طب سنتی متوقف شده و در جا می‌زند، اصلا این‌ها کار طلبه نیست و اگر هم قرار است طب سنتی انجام دهید باید ابن سینا شوید نه اینکه طلبه یک ماه آموزش ببیند و بعد مطب بزند. ما تا آخر سال همایشی برای طب سنتی برگزار می‌کنیم همه این موضوعات را بررسی می‌کنیم. وی ادامه داد: طلبه درس و بحث را رها کرده و طب سنتی می‌خواند، ما در طب با واقع سروکار داریم و نمی‌توان به مطالب فاقد سند اعتبار کنیم. اگر هم روایتی داریم باید بر اساس تجربه موفق عمل کنیم. در خود علم پزشکی هم چنین چیزی وجود دارد و ممکن است که نظریه با تجربه و آزمایش رد شود آنگاه ما برخی نظریات غیر مستند را بدون تجربه در دستور کار قرار می‌دهیم. وقتی تخصص نداریم نباید در همه حوزه‌ها نظر بدهیم رشاد با اشاره به لزوم نگاه علمی به موضوعاتی مانند طب گفت: آقا هم در موضوع کرونا گفتند: من مطیع نظر کارشناسان هستم، بعد یک طلبه می‌گوید ما واکسن نمی‌زنیم، یکی می‌گوید واکسن حس جنسی را از بین می‌برد. کار ما طب دین است نه طب جسم ما باید در کار خودمان نظر بدهیم مگر اینکه ابن سینا باشیم که نیستیم. همان طور که یک پزشک در حوزه دین نظر نمی‌دهد. 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗
💠 🔸باقیات الصالحات روز افزون شیخ طوسی چه بود؟ 🔹 در سال 448 آتش نزاعی که ریشه‌ی دیرینه‌ای داشت، در بغداد شعله‌ور شد و شراره آن به محله کرخ که آن روز مرکز شیعیان بود کشیده شد، در این هجوم، جهان علم و دانش خسارت فوق‌العاده‌ای دید، کتابخانه بزرگ و مجللی که وزیر فاضل بهاء الدوله به نقشه کتابخانه بیت الحکمه ساخته بود، طعمه حریق گشت، جرم کتابخانه مزبور این بود که پایه گذار آن یک وزیر شیعی بود و دانشمندان شیعه شب و روز پروانه‌وار گرد آن می‌گردیدند و از آن مرکز دانش که یکی از کتابخانه‌های معظم دنیا بود، بهره‌ها می‌بردند. 🔹 مهاجمین به این اکتفا نکردند و کتابخانه رئیس مذهب، مرحوم شیخ طوسی را نیز آتش زدند، شیخ بزرگوار در چنین هنگام تصمیم گرفت که بغداد را ترک گوید و برای دانشمندان و فضلا و طلاب شیعه در یک نقطه دور از غوغا و نزاع، مرکز علمی تأسیس کند و قلوب عموم دانشمندان شیعه را بدان جا متوجه سازد. مرحوم شیخ تصمیم گرفت که این مرکز را در کنار قبر مولی الموالی امیر مؤمنان علیه‌السلام عملی سازد لذا در همان سال، بغداد را به عزم اقامت در نجف اشرف ترک گفت. 🔹 شیخ با گروهی از شاگردانش وارد این سرزمین مقدس گردید، چیزی نگذشت که از تمام نقاط شیعه‌نشین گروهی متوجه آنجا شدند و برای تحکیم اساس این حوزه و استفاده از معارف و علوم شیخ، در آنجا رحل اقامت افکندند و آنجا در مدت کوتاهی به صورت یک دانشگاه بزرگ درآمد که در آنجا علوم مختلف اسلامی تدریس می‌گشت و در هر عصری صدها مجتهد و مفسر و محدث و مورخ و نویسنده، تحویل جامعه اسلامی داده می‌شد که هر کدام از آن‌ها در آسمان علم و ادب، آفتابی درخشان و ستاره‌ای فروزان بودند. این مرکز دینی و علمی در تمام قرون اسلامی عظمت فوق‌العاده‌ای داشت. 📘مردان علم در میدان عمل 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
🔻استاد رشاد در افتتاحیه سال تحصیلی حوزعلمیه تهران: ✅ رشته سلامت معنوی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تاسیس شود ◻️ #معنویات یک مشت معرفت‌های نظری و انتزاعی نیست، بلکه معنویت باید با عمل پیوند خورده باشد. در این صورت است که سخن یک طلبه می‌تواند تأثیرگذار باشد و با یک جمله نیم سطری جهانی را تکان دهد. ◻️ اگر کلام امام(ره) نافذ بود به خاطر آن نبود که ایشان یک سیاستمدار، فیلسوف، فقیه و یا عالم بودند، بلکه این نفوذ ناشی از باطن و حقیقت درونی امام است. ◻️ متأسفانه ما طلبه‌ها در این زمینه کوتاه آمدیم و مقصر هستیم، چرا که کمتر به مسأله معنویت جامعه پرداختیم؛ حوزویان اهل منبر، خطابه، پژوهش، مدیریت و تحقیق از این تکلیف غفلت دارند. وظیفه اصلی طلاب سوق دادن جامعه به سوی معنویت است و این مهم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد غفلت قرار گرفت. ◻️ با اینکه امام بنیانگذار فلسفه فقه بودند، اما فلسفه اخلاق، عرفان و معنویت ایشان بود که دل‌ها را دگرگون کرد و جامعه را تکان داد. ◻️ تأسیس #رشته‌سلامت‌معنوی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه یکی از اقدامات در دست اجرا است که سال گذشته مطرح و مورد توجه قرار گرفت. 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
📛 مازوخیسم جمعی ایرانیان و دو راهکار شخصی 🖌مجتبی لشکر بلوکی ✅ تجربه عجیبی در سخنرانی‌ها و ارائه ها در جاهای مختلف پیدا کرده ام و آن میل شدید جامعه به طرح نکات منفی و ناامیدکننده در مورد ایران است . هرچقدر از مشکلات و وخیم بودن شرایط صحبت کنی مورد استقبال بیشتری قرار می‏گیری . هرچقدر بذر ناامیدی بیشتری نسبت به آینده پراکنده کنی عالم تر قلمداد می‏شوی . اگر نقاط مثبت را هم بگویی یا چشم‏ اندازهای پیشرفت را هم بیان کنی ، چنان با دیده تردید در تو می‏نگرند که گویی از حکومت پول گرفته ای تا به مردم اطلاعات نادرست دهی . شگفت است که ما از آزار خود لذت می‏بریم و به آن عادت کرده ایم . بله باید مشکلات را گفت ولی پیشرفت ها را هم دید . آدمی احساس می کند که مردم تلافی رفتار حکومت در دهه‏ های گذشته را می خواهند درآورند . در گذشته حکومت صرفا پیشرفت ها را گزارش می‏کرد و مشکلات را انکار می‏نمود حالا جامعه از این سمت به موضع‏گیری افتاده و صرفاً بر تاریکی‏ ها چشم دوخته است . واقعیت این است که در کنار تاریکی ، روشنی‏ ها هم هست و باید این روشنایی‏ ها را هم دید . خدا نگذرد از کسانی که ما را به جایی رساندند که خوبی‏ های ایران را کم نمایی و خوبی های غرب را بیش نمایی (overestimate) می کنیم و به عکس بدی های خودمان را بیش نمایی و بدی های غرب را کم انگاری می‌کنیم . ✅ تحلیل و تجویز راهبردی : آنچه در بالا خواندیم نوشته دکتر علی سرزعیم مشاور مرکز بررسی های استراتژیک بود . من نیز تجربه ای به شدت مشابه با وی دارم . نمی خواهم من هم دوباره از ایران و ایرانی انتقاد کنم . بس است ! فقط این نکته را بگویم که آنقدر جو ناامیدی سنگین است که در جمع های مختلف حتی نمی شود از نشانه های قطعی پیشرفت نیز سخن گفت . به محض شنیدن یک بهبود رتبه یا افزایش یک شاخص شروع می کنند به زیر سوال بردن آمار و ارقام حتی شاخص های بین المللی را . انگار یک ولع خاصی دارند که شما از ناامیدی ، فلاکت و بدبختی بگویید . وقتی صحبت از مشکلات می کنید همه به دیده تحسین در شما می نگرند و شما احساس روشنفکری می کنید اما وقتی در مورد پیشرفت ها می گویید همه به شما به دیده جیره خوار حکومت نگاه می کنند . امیل سیوران فیلسوف اهل رومانی جمله ای گفته است که سخت باید به آن اندیشید : ناامیدی جمعی مهم‌ترین عامل انهدام ملت‌ها است . ملتی كه دچار آن شود هرگز نخواهد توانست دوباره روی پای خود بایستد . من دو راهکار / تکنیک را گاهی (و نه همیشه) برای خودم استفاده می کنم و از آن جواب گرفته ام که با شما نیز در میان می گذارم . راهکار اول : هر گاه مشکلی را مطرح می کنم ، برای آن راه حل ارایه می کنم . این گونه باعث می شود که ذهنم را ورزش دهم که راه حل محور (solution minded) باشد و همچنین از تلخی انتقاد بکاهم و دریچه ای رو به حل مسئله و روشنایی در کنار نشان دادن یک تاریکی باز کنم . راهکار دوم : اگر مشکلی را در جامعه می بینم قبل از آنکه از آن انتقاد کنم ، خودم آن را ترک می کنم . مثلا به جای آن که در مورد آشغال ریختن در خیایان صحبت کنم خودم آن را ترک می کنم و سپس در مورد آن سخن می گویم . اگر نتوانستم آن را رعایت کنم ، دیگر انتقاد نمی کنم . مثلا من چون خودم بد رانندگی می کنم هیچگاه در جمع از رانندگی بد دیگران یا رفتارهای زشت ترافیکی انتقاد نمی کنم چون خودم هنوز تبدیل به یک راننده منظم و قاعده مند نشده ام . تاکید می کنم که در کنار همه مشکلات ، وضعیت کشور با بیست سال پیش قابل مقایسه نیست . من تصمیم گرفته ام به جای آن که یک روشنفکر منفی نگر محبوب باشم یک تحلیل گر مثبت اندیش و واقعیت گرا باشم . شما را نیز به مثبت اندیشی و مبارزه با مازوخسیم جمعی دعوت می کنم .... 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
اطلاعیه: ( امتحان اصول ۳) قابل توجه طلاب و فضلای محترم در امتحان مجازی اصول ۳ که امروز ساعت ۸ صبح برگزار شد، در سوالات تستی،یکی از گزینه ها( گزینه الف) به خاطر اشکال در سیستم قابل رویت نبود ،لذا اعلام شد ساعت ۱۳ امتحان مجددا تکرار می شود ،ضمن پوزش خواهی بابت این اشکال غیر قابل پیش بینی به استحضار می رسد: ۱. فضلای محترمی که در امتحان مجدد نتوانستند شرکت کنند ،نگران نباشند همان امتحان اول با حذف سوالات تستی که گزینه صحیح الف بوده، تصحیح و با اعمال ضریب متناسب، اعلام نمره می شود. ۲. برای طلاب محترمی که در امتحان مجدد شرکت کردند ،هر دو آزمون تصحیح و بالاترین نمره ثبت می شود. با تشکر اداره ارزشیابی سطح۲ و۳ حوزه علمیه خراسان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
💠 سوال_شما 🔷️ چگونه تدریس درس های حوزه به صورت پژوهشی توسط اساتید ارائه شود؟ 🔷️ پیشنهاد جنابعالی برای پژوهش محور کردن دروس و اساتید حوزه چیست؟ پاسخ می دهند . 🔹️ برای پژوهشی کردن دروس ابتدا باید استاد خود اهل پژوهش باشد و بدان اعتقاد داشته باشد. 🔸️ همچنین باید ضرورت پژوهش برای طلاب تبیین و آشکار شود تا دل بدهند و کار صرفا اجباری نباشد، بلکه انگیزه داشته باشند. 🔹اما نحوه اجرای درس می‌تواند متفاوت باشد. این گمان که پژوهش باید حتما در قالب مقاله باشد اشتباه است، مقاله یک نوع ارائه فعالیت پژوهشی است که ممکن است کسی به آن راغب نشود. پس باید قالبهای متفاوتی در نظر گرفت مانند یادداشت، کنفرانس و ... در مراحل ابتدایی از مسائل بسیار جزئی استفاده شود، مسائلی که با حداکثر یکی دو ساعت طلبه بتواند آن را آماده کند. مسائل هم لازم نیست به گونه ای طرح شود که همه کلاس اجبارا در پی یک مساله باشند می‌توان مسائل متفاوت و مرتبط با هر جلسه ارائه کرد تا فراخور علاقه هر کس یکی را انتخاب و آماده کند. 🔸️نحوه ارائه هم اختیاری باشد. البته هر چه جلوتر بروید، حجم کار بیشتر شود، البته با افزایش زمان جهت ارائه، مثلا تبدیل به مقاله شود. (برای یک نیمسال) 🔹️ کاربردی کردن مسائل علم هم راه دیگر برای علاقه‌مندسازی و پژوهشی کردن دروس است. اینکه طلبه اثر علم را در زندگی ببیند. 🔸️ارائه و طرح مسائل پژوهشی و به تعبیری ایجاد سوال متناسب با درس نیز راه دیگر است تا برای طلبه دغدغه رسیدن به پاسخ ایجاد شود. دبیرخانه رقابت علمی نخبگانی: https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• @reghabat_elmi کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
اصول فقه تخصصی4.pdf
694.2K
📘 درس اصول فقه تخصصی ۴( ویژه رشته فقه و اصول ) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
پاسخنامه اصول فقه تخصصی4.pdf
318.1K
📗 درس اصول فقه تخصصی ۴ ( ویژه رشته فقه و اصول ) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
اصول فقه تخصصی6.pdf
693.4K
📘 درس اصول فقه تخصصی ۶ ( ویژه رشته فقه و اصول ) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
پاسخنامه اصول فقه تخصصی6.pdf
317.6K
📗 درس اصول فقه تخصصی ۶ ( ویژه رشته فقه و اصول ) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
مكاسب 4 طلاب عمومي.pdf
284.8K
💠 سؤالات امتحانات تابستانی و تجدیدی پایان سال تحصیلی سطح دو و سه حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹مکاسب ۴ طلاب عمومی •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖
مكاسب 2 طلاب عمومي.pdf
239.8K
💠 سؤالات امتحانات تابستانی و تجدیدی پایان سال تحصیلی سطح دو و سه حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹مکاسب ۲ طلاب عمومی •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖
فقه 4 غيرحضوري (مدرسه مجازي.pdf
317.9K
💠 سؤالات امتحانات تابستانی و تجدیدی پایان سال تحصیلی سطح دو و سه حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹فقه ۴ غیرحضوری (مدرسه مجازی) •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖
فقه 4 تحت برنامه.pdf
316.1K
💠 سؤالات امتحانات تابستانی و تجدیدی پایان سال تحصیلی سطح دو و سه حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹فقه ۴ تحت برنامه •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖