eitaa logo
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
11.3هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
637 ویدیو
1.2هزار فایل
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان 🏫 دفتر معاونت علمی حوزه علمیه خراسان: ☎️۰۵۱۳۲۰۰۸۴۱۰
مشاهده در ایتا
دانلود
نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی و بسیج جامعه پزشکی گزارشی از اقدامات و برنامه های آینده خود ارائه کردند. 🔺 بخش عمده جلسه به گزارش جامع، دقیق و امید بخش مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان گذشت. پیگیری امور درمانی طلاب،فضلا،اساتید و خانواده آنها ،بیمار یابی و تماس با تک تک طلاب، هماهنگی جهت بستری و اخذ پذیرش در بیمارستان ها در شرایط دشوار کنونی،هماهنگی جهت نوبت سی تی اسکن ،تهیه داروها، ارسال کپسول اکسیژن و دستگاههای اکسیژن ساز به منازل، اعزام پزشک و پرستار، تهیه اقلام و بسته های غذایی، تجهیز دو مکان( در فدائیان اسلام و زائر سرای چمن آستان قدس) جهت انجام معاینات پزشکی و تزریق سرم و خدمات پرستاری، پیگیری تاسیس و تجهیز نقاهتگاه و در نهایت اجرای واکسیناسیون سراسری طلاب و کادر مدارس در مشهد و شهرستان ها با هماهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، بخشی از گزارش حجت الاسلام نوربخش معاون خلیق و جهادی مرکز خدمات بود. 🔺توجه جدی به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب و بسیج همه امکانات جهت خدمت رسانی شایسته به جامعه هدف، حضور موثر طلاب جهادی در عرصه خدمت به جامعه ( بیمارستان ها، مراکز واکسیناسیون، آرامستان ها و...) از نتایج و مصوبات جلسه بود. 🔺در ادامه جلسه از خدمات ارزشمند سایر مراکز، بسیج اساتید، اوقاف و امور خیریه و دفاتر مراجع نسبت به طلاب و خانواده های آنها در شرایط دشوار کنونی قدردانی شد خصوصا اقدامات ارزشمند حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمد باقر مصباح موسوی که از ابتدای همه گیری کرونا با بسیج امکانات، اعزام پزشک به منزل اساتید و طلاب، تهیه دارو و...اقدامات موثر و ارزشمندی را انجام داده و می دهند. 🔷 در نهایت تاکید و عزم اعضای جلسه بر این امر بود که نگذارند در این موقعیت خطیر، طلاب عزیز و خانواده های گرفتار بیماری کرونا، دغدغه ای جز بازیابی سلامتی داشته باشند و سایر امور مرتبط و حمایتی تا حد امکان تمهید شود. 🔷قرارگاه درمان و فوریت های پزشکی حوزه علمیه خراسان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺هر خانه یک حسینیه تا علمدار حرم از حال رفت یوسف زهرا سوی گودال رفت …!! دست دشمن جانب خلخال رفت حمله کردند از یسار و از یمین *** او سینه زن شد و شب گریه کرد شمر تا خندید زینب گریه کرد …!! نعل می رقصید و مرکب گریه کرد ذوالجناح آمد به خیمه شرمگین − •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
💠این عکس تاریخی، همدلی مذهب و علم را نشان می‌دهد. ♦️ هیئتی ها در خط مقدم کمک به هموطنان 🔹مسجد حظیره، مرکز سینه زنی های یزد، تاسوعای امسال تبدیل به مرکز واکسیناسیون شد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔺نیمی از دانشجویان مجاز به انتخاب رشته، قید دانشگاه‌ را زدند 🔹انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۰ در تاریخ ۲۱ مرداد به پایان رسید. در این آزمون یک میلیون و ۸۲ هزار و ۹۰۰ داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده بودند اما تنها ۵۲۳ هزار و ۶۷۱ نفر انتخاب رشته کردند. 🔹سال گذشته نیز از تعداد کل افرادی که مجاز به انتخاب رشته بودند، نیمی از آنها اقدام به انتخاب رشته کرده‌اند. 🔹انتخاب رشته کنکور در حالی به اتمام رسید که نزدیک به ۵۰ درصد از دانشجویان مجاز به انتخاب رشته، قید دانشگاه‌ها را زدند/ باشگاه خبرنگاران 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
امشبی را شه دین در حرمش مهمان است ظهر فردا بدنش زیر سم اسبان است مکن ای صبح طلوع، مکن ای صبح طلوع
شدت کینه دشمنان اهل بیت علیهم السلام 🔷آشنایی با کتابچه مختصری از مرحوم کراجکی از علماء بزرگ شیعه متوفی 449 مفید است هم به جهت تاریخی هم به جهت مطالب مفید و استدلالی کلامی. امیر المؤمنین در نهج البلاغه می‌فرمایند: "و اعلموا انکم لن تعرفوا الرشد، حتی تعرفوا الذی ترکه" لذا باید توجه داشت عظمت حرکت أباعبدالله الحسین علیه السلام شناخته نمی‌شود الا با شناخت دقیق دشمنِ حضرت و شیوه‌های سرکوبی آنان. 🔺رساله التعجب در پایان کتاب کنز الفوائد منتشر می‌شده. البته در سال 1421 توسط انتشارات دار الغدیر هم مستقلا به چاپ رسیده است. مرحوم کراجکی از شاگردان شیخ مفید معمار کلام شیعی و مرحوم سید مرتضی بوده‌اند. ایشان در صفحه 116 از کتاب التعجب که توسط انتشارات فدک به چاپ رسیده می‌فرمایند: 🔺 ومن عجیب قولهم: إن أحدا لم یشر بهذا الحال، ویستبشر بما جرى فیها من الفعال، وقد رأوا ما جرى قرره شیوخهم، ورسمه سلفهم، من تبجیل کل من نال من الحسین صلوات الله علیه فی ذلک الیوم منالا، وآثر فی القتل به أثرا، وتعظیمهم لهم، وجعلوا ما فعلوه سمة لأولادهم. فمنهم فی أرض الشام: بنو السراویل، وبنو السرج، وبنو سنان، وبنو الملحی، وبنو الطشتی، وبنو القضیبی، وبنو الدرجی. وأما بنو السراویل: فأولاد الذی سلب سراویل الحسین (علیه السلام). وأما بنو السرج: فأولاد الذین أسرجت خیله لدوس جسد الحسین (علیه السلام)، ووصل بعض هذه الخیل إلى مصر، فقلعت نعالها من حوافرها وسمرت على أبواب الدور لیتبرک بها و جرت بذلک السنة عندهم حتی صاروا یتعمّدون عمل نظیرها علی أبواب دور اکثرهم. واما بنوسنان: فأولاد الذی حمل الرمح الذی علس سنانه رأس الحسین علیه السلام. و اما بنو المکبّری: فأولاد الذی کان یکبّر خلف رأس الحسین علیه السلام. وأما بنو الطشتی: فأولاد الذی حمل الطشت الذی ترک فیه رأس الحسین (علیه السلام)، وهم بدمشق مع بنی الملحی معروفون. وأما بنو القضیبی: فأولاد الذی أحضر القضیب إلى یزید لعنه الله لنکت ثنایا الحسین (علیه السلام). وأما بنو الدرجی: فأولاد الذی ترک الرأس فی درج جیرون ، وهذا لعمرک هو الفخر باب من أبواب دمشق إلى الواضح، لولا أنه فاضح. 🔸کراجکی در رساله ای که با عنوان کتاب "التعجب من أغلاط العامة فی مسألة الامامة" نوشته است، نکات تلخ و عبرت آموزی را بیان کرده است: "خانواده هایی در شام، پس از حادثه کربلا با عناوین تازه ای مشهور شدند. مانند بنوالسراویل و بنوالسرج و بنواسنان و بنوالمکبری و بنوالطشتی و بنوالقضیبی و بنوالدرجی و... 🔹بنوالسراویل، فرزندان کسانی بودند که لباس امام حسین را برداشته بودند.بنوالسرج، فرزندان آنانی بودند که بر پیکر امام حسین اسب تاختند. برخی از آنان - تازندگان اسب - نعل اسب خود را به بهای بسیاری به مردم فروختند و مردم نعل اسبان را بر سردر خانه خود می زدند و بدان افتخار می کردند. کراجکی نوشته است که این رسم تا زمان او نیز باقی بوده است. 🔸بنو اسنان، فرزندان کسی بودند که نیزه ای را که سر امام حسین بر آن بود را حمل می کرد...بنوالمکبری، فرزندان کسی بودند که پشت سر نیزه داری که سر امام حسین را حرکت می داد تکبیر می گفت! 💡چرا و چگونه چنین اتفاقی افتاد؟ چرا عاشورای سال61 که تلخ ترین و موثرترین روز تاریخ اسلام و انسان است، آنگونه اتفاق افتاد؟ چرا مردم اندوه نمی خوردند؟... 🔺 برخی نویسندگان اشاره ای به این القاب داشته اند اما ظاهرا برداشت صحیحی از کتاب مرحوم کراجکی نداشته اند یا اصلا مراجعه ای به اصل کتاب نداشته اند و این القاب را به عنوان ننگ و عار در نسل های بعدی برشمرده اند ،اما با نگاهی به اصل عبارات کتاب التعجب مشخص می شود نسل های بعدی به آنچه پدرانشان انجام دادند افتخار می کردند و اینها القاب فخر و شرف بوده ( لعنه الله علی اعداء آل محمد الی یوم القیامه) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 اعمال روز عاشورا روز عاشورا که روز شهادت امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفای اوست، روز اندوه و غم و مصیبت ائمّه اطهار(علیهم‌السلام) و محبان آن بزرگواران است و بر انجام اعمال و رعایت اموری در این روز تأکید شده است، •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
*معنای دقیق کلمات عاشورا و تاسوعا چیست ؟* اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشته‌اند که ، چون عشر و عاشر از یک ریشه‌اند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است. پس ، عاشورا یعنی دهم محرم ؛ و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند روز نهم ماه محرم گفته‌اند . *اما* این معنا به دلایل زیر اشتباه است. *آیا* واژه عاشورا برای دهم ماه‌های دیگر نیز به کار می‌رود ؟ مثلاً ، آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد ؟ یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است ؟ *آیا* اگر امام حسین(ع) مثلاً ، در یازدهم محرم شهید می‌شدند ، آنگاه ، تاسوعا با عاشورا عوض می‌شد و عاشورا واژه دیگری داشت؟ در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعده‌ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود . اعداد بر خلاف کلمات استثنا پذیر نیستند. به طور مثال ، در کلام عرب اعداد این گونه شمارش می‌شوند: اول – ثانی - ثالث - رابع ... و یا اولاً – ثانیاً - ثالثاً - رابعاً و ... چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعده‌پذیر باشند ؛ یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد؛ مثل تاسوعا – عاشورا – ثامونا – سابوعا .... *اما* می‌بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی‌کنند ؛ لذا ، نمی‌توانیم دلیلی داشته باشیم که ، تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد ، بلکه معنای دیگری دارند. *عاشورا* روز معاشرت با امام(ع) عشر به کسر عین و عشرت ، به معنای معاشرت و مصاحبت است . معاشر به ضم میم، یعنی مصاحب و عاشر ، اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است. خداوند می‌فرماید: «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/۱۹) با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید . عشیر یعنی همدم و رفیق «وَ لَبِئْسَ الْعَشِیر ُ» (حج/۱۳) چه بد دوستی انتخاب کرده‌اند و چه بد معاشر و رفیقی است . العاشور از ریشه عشر به کسی گفته می‌شود که ، معاشرت خصلت او باشد . پس *العاشوراء؛* جائی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می‌شود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه می‌کنند، و *عاشورا* مبالغه است از میل به معاشرت یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام (ع) به شدت بالا می‌رود. *تاسوعا* روزی برای وسعت ظرفیت. با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار می‌گیرد و معنی *نهم* را از دست می‌دهد. *اتسع* به فتح الف یعنی ، گروه‌های ۹ نفره شدند. اما *اتسع* به کسر الف یعنی، وسعت پیدا کرد(گشاد شد) و فراخ گردید. *اتساع* ، یعنی گسترده شدن و گشاد شدن وبالا رفتن ظرفیت . اتساع شرائین یعنی ، رگ‌ها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد باشد. *التاسوع* یعنی چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد ؛ و بالاخره ، *التاسوعا* یعنی جائی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛ و *تاسوعا* این معنی را پیدا می‌کند؛ *روزی که ظرفیت بالا می‌رود و در سینه‌ها فراخی ایجاد می‌شود و به جای تنگی، وسعت می‌یابد* این دو نام از ابداعات *امام سجاد (علیه‌السلام) است* و اگر در بعضی از روایات از پیامبر اکرم (ص) از عاشورا گفته شده است ،اکثرا جعلیات بنی‌امیه، برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین (علیه السلام) است. اما ، در مورد تاسوعا تقریباً نداریم که قبلاً از امام سجاد (ع) لغت تاسوعا به کار برده شده باشد و این معنا از *عاشورا و تاسوعا* خیلی عاشقانه است... *برگرفته از کتاب «سفری از عاشورا تا اربعین» تألیف عبدالله مستحسن* 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
إنا لله و إنا إلیه راجعون السلام علیک یا أبا عبد الله و علی الارواح التی حلت بفنائک در شب عاشورای حسینی یکی از عاشقان و دلدادگان اباعبد الله الحسین علیه السلام در عروجی عارفانه به دیدار معبود و لقای محبوب شتافت فاضل با اخلاق و ارجمند، مدرس محبوب و برجسته، مبلغ فعال و با اخلاص، خطیب گرانمایه، مدیر جهادی و خادم ارادتمند اهل بیت (علیهم السلام) حجت الاسلام و المسلمین آقای سید حسن حسینی ( مدیریت تبلیغ مرکز تحقیقات اسلامی مشهد) در میانه عمر سراسر مجاهدت و خدمت و معنویت به ناگاه ازین دنیای فانی پرکشید و به ملکوت اعلی پیوست و جمعی از بستگان و آشنایان و دوستان و شاگردان را سوگوار نمود. با عرض تسلیت به بازماندگان بخصوص بستگان و شاگردان و علمای اعلام بویژه حضرت آیت الله اشرفی شاهرودی، مراسم کفن و دفن آن مرحوم در روز عاشورا به اطلاع خواهد رسید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺کلام حسین بن علی در صبح عاشورا 🔰امام سجاد علیه السلام 🔻لمّا صَبَّحَتِ الخَيلُ الحُسَينَ عليه السلام ، رَفَعَ يَدَيهِ وقالَ : اللّهُمَّ أنتَ ثِقَتي في كُلِّ كَربٍ ، ورَجائي في كُلِّ شِدَّةٍ ، وأنتَ لي في كُلِّ أمرٍ نَزَلَ بي ثِقَةٌ وعُدَّةٌ ، كَم مِن هَمٍّ يَضعُفُ فيهِ الفُؤادُ ، وتَقِلُّ فيهِ الحيلَةُ ، ويَخذُلُ فيهِ الصَّديقُ ، ويَشمَتُ فيهِ العَدُوُّ ، أنزَلتُهُ بِكَ وشَكَوتُهُ إلَيكَ ، رَغبَةً مِنّي إلَيكَ عَمَّن سِواكَ ، فَفَرَّجتَهُ وكَشَفتَهُ ، وأنتَ وَلِيُّ كُلِّ نِعمَةٍ ، وصاحِبُ كُلِّ حَسَنَةٍ ، ومُنتَهى كُلِّ رَغبَةٍ . ▫️ـ از امام زين العابدين عليه السلام ـ : صبح [عاشورا] ، چون امام حسين عليه السلام چشم گشود ولشكر را ديد ، دستانش را بالا برد و گفت : «خداوندا! تو تكيه گاه من در هر سختى و اميد من در هر گرفتارى هستى. در هر امرى كه بر من درآمده ، تو تكيه گاه و ساز و برگِ منى . بسى پريشانى كه دل ، در آن سست مى شود و چاره ، اندك مى گردد و دوست ، انسان را وا مى گذارد و دشمن ، شماتت مى كند و من ، از سرِ رغبت به تو ، و نه ديگران ، شكايتش را نزد تو آورده ام و تو در آن ، برايم گشايش داده اى و آن را برطرف ساخته اى . تويى ولىّ هر نعمت و صاحب هر نيكى و نهايت هر مقصود» . 📚الإرشاد : ج ٢ ص ٩٦ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
💠 وقایع صبح تا غروب روز عاشورا •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
Hossein Sharifi - Ghafele Salare Man (320).mp3
14.92M
♦️امان از دل زینب امان از دل زینب قافله سالارِ من؛ کجایی ای دوای دردم؟ پی تو هر کجا میگردم؛ تورو تو قتلگاه گم کردم… ای بدن صد پاره؛ رو خاکِ داغِ این صحرایی… چرا مقطع الاعضایی؟ بگو کجا برم، تنهایی؟ امان از دل زینب… امان از دل زینب… چشت روشن! بزم حرامم بردن… چشت روشن؛ تو ازدحامم بردن وای من از عاشورا… زمین و آسمون غمگینه یه خواهری داره می بینه؛ یکی میشینه روی سینه وای من از عاشورا! باید بمیره از غم، دنیا تو قتلگاه به پیشِ زهرا؛ دوازده ضربه میزد اعداء امان از دل زینب… امان از دل زینب… چشت روشن؛ روسریمو دزدیدن چشت روشن، به گریه هام خندیدن داغِ تو روی سینم؛ که قلب مضطرم میسوزه پاشو ببین حرم میسوزه؛ ببین که معجرم میسوزه رفتی و دور از چشمت، به خیمه ها هجوم آوردن همه چیو غنیمت بردن؛ رقیه ی تورو آزردن امان از دل زینب… امان از دل زینب… چشت روشن؛ ما رو اسیری بردن چشت روشن؛ ما رو خرابه بردن لشگر دشمن ای وای… به روی پیکرت میتازه میان همه با نعلِ تازه؛ دیگه روشون به رومون بازه! رفتی و موندم تنها؛ بگو چی کار کنم با این درد؟ به حرمله می گفتم برگرد؛ نزن تو گوش من ای نامرد امان از دل زینب… امان از دل زینب.. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔺 اجمالی از رویدادهای روز عاشورا ۱) امام حسین لشکریانش را به این شرح تنظیم نمود: زهیر بن قین به فرماندهی بخش میمنه، حبیب بن مظاهر به فرماندهی بخش میسره، و پرچم سپاه را به دست برادرش عباس سپرد. تعداد یاران امام حسین در بامداد عاشورا، ۳۲ نفر سواره و ۴۰ تن پیاده بودند. و به روایتی تعداد پیادگان ۸۲ تن بود و به روایت دیگر از امام محمد باقر ، تعداد سوارگان ۴۵ تن و تعداد پیادگان ۱۰۰ تن بوده اند. اما سپاه عمر بن سعد که تعدادشان حداقل ۶۰۰۰ نفر بود «ولی به روایات دیگر ۲۰۰۰۰ یا ۲۲۰۰۰ و حتی ۳۰۰۰۰ نفر هم گفته شده است»در میمنه، عمرو بن حجاج زبیدی و در میسره، شمر بن ذی الجوشن و بر سوارگان، عروة بن قیس و بر رجاله و ریش سفیدان، شبث بن ربعی قرار داشتند و پرچم سپاه به دست «درید» غلام عمر بن سعد بود. ۲) امام حسین پیش از شعله ور شدن نائره جنگ، بر مرکبی سوار شد و در مقابل سپاه دشمن قرار گرفت و برای آنان خطبه بلیغی ایراد نمود و آنان را از اقدام به جنگ و خون ریزی و متابعت باطل برحذر داشت. گرچه سخنان پندآمیز امام حسین در قلوب سیاه اکثریت سپاه دشمن، تاثیر مثبتی برجای نگذاشت، ولیکن تعداد اندکی را از خواب غفلت بیدار کرد و آنان را از کرده خویش پشیمان ساخت. معروف ترین شخصیتی که در روز عاشورا، سپاه دشمن را رها کرد و به سپاه نور پیوست، حر بن یزید ریاحی بود که به اتفاق پسر و برادر خویش پس از پیوستن به امام حسین با دشمنانش به نبرد برخاستند. ۳) پس از خطبه امام حسین ، جنگ گروهی بین دو سپاه با تیرانداختن عمر بن سعد به سوی خیمه های امام حسین آغاز گشت و ساعتی به طول انجامید و شهامت و دلیری یک سپاه کمتر از صد تن در مقابل یک سپاه سی هزار نفری، تماشایی و غیرقابل توصیف بود. در حمله اولی،پنجاه نفر از یاران امام حسین به شهادت رسیده و از دشمن نیز صدها تن به هلاکت رسیدند. ۴) پس از فروکش کردن حمله گروهی، نبرد انفرادی آغاز گردید که بی تردید برتری سپاهیان امام حسین که با کمال ایمان و یقین می جنگیدند بر سپاهیان عمر بن سعد که در کمال شک و تردید، مجبور به جنگ شده بودند، هویدا بود. در این مرحله یاران امام حسین با اجازه آن حضرت، از یکدیگر سبقت می گرفته و پس از جنگ با دشمن به شهادت می رسیدند. ۵) به هنگام ظهر، امام حسین با اندک یار باقی مانده خویش، به نماز ایستاد و دشمن «که از نماز، همیشه وحشت داشته و دارد»آن حضرت را از دور تیرباران کردند. ۶) پس از نماز، باقی مانده یاران امام حسین یکی پس از دیگری به میدان رفته و به درجه شهادت نایل آمدند. معروف ترین اصحاب ویارآن حضرت که شربت شهادت نوشیدند عبارتند از: حضرت عباس بن علی قاسم بن حسن ، عبدالله بن مسلم، عبدالله بن حسن، ابوبکر بن حسن، شوذب و عابس بن ابی شبیب، حنظله بن اسعد، نافع بن هلال، زهیر بن قین، ابوثمامه صیداوی، مسلم بن عوسجه، علی بن مظاهر، حبیب بن مظاهر، بریر بن خضیر، وهب بن عبدالله، حر بن یزید ریاحی و… ۷) عصر عاشورا پس از شهادت همه یاران و اصحاب امام حسین آن حضرت لباس رزم به تن پوشید و عازم جهاد شد. ابتدا لشکریان عمر بن سعد را برای چندمین بار، پند و موعظه نمود و آنان را به جدا شدن از صفوف جنگ طلبان و خون آشامان عبیدالله بن زیاد دعوت کرد. پس از آن، با آنان به نبرد برخاست و تعداد زیادی را به خاک هلاکت رسانید. سرانجام پلیدان کربلا، آن حضرت را محاصره کرده و به طرز فجیعی وی را به شهادت رساندند. گرچه تعدادی از منافقان درشهادت آن حضرت مشارکت داشتند ولیکن شمر بن ذی الجوشن، سر آن حضرت را از بدن جدا کرد. ۸) پس از شهادت امام حسین خیمه های اهل بیت را غارت کردند و فرومایگان از برداشتن هیچ چیزی دریغ نکردند. حتی پوست گوسفندی را که امام زین العابدین در شدت تب و بیماری روی آن، خوابیده بود، به غارت بردند. ۹) پس از غارت خیمه ها، به دستور عمر بن سعد، خیمه ها را آتش زدند و زنان و کودکان امام حسین و بازماندگان شهدا به بیابانها پراکنده شدند. ۱۰) تعداد ۱۰ نفر از منافقان بر بدن های امام حسین و یارانش، اسب راندند. ۱۱) بازماندگان اهل بیت را برای اسارت آماده کردند. ۱۲) عمر بن سعد پس از شهادت امام حسین ، سر آن حضرت را به «خولی » سپرد تا به تعجیل به نزد عبیدالله بن زیاد در کوفه برساند. ۱۳) سرهای سایر شهدا را نیز از بدن جدا کردند و آنها را بین سران قبایل تقسیم کرده و به سرپرستی شمر به کوفه فرستادند تا در نزد عبیدالله، تقرب جویند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺فیلم آخرین لحظات عمر شادروان حجت‌الاسلام و المسلمین حاج آقای مجاهد 🔷ایشان دیروز و همزمان با تاسوعای حسینی به خاک سپرده شدند. شادی روحشان صلوات