هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
📸 fna.ir/9vf
🔴فرق قانون حجاب ما و کشف حجاب رضاخانی/ چهارشنبه سفید از منظر دموکراسی/ برداشتن روسری در خیابان معنیاش چیست؟
🔸برخی از مروجین و موافقین کشف حجاب ممکن است عاشق غرب و دموکراسی و حقوق بشر و غیره باشند؛ این متن برای آنهاست.
🔸برداشتن روسری در خیابان معنی اش چیست؟ بد نیست یکبار حجاب را فرادینی و تنها از منظر دموکراسی تحلیل کنیم. معنی کشف حجاب یعنی ایستادن مقابل احکام؟ ازین هم بالاتر چون ممکن است برخی لامذهب یا شل مذهب باشند. یعنی ایستادن مقابل قانون؟ ازین هم بالاتر چون ممکن است کسی این قانون را قبول نداشته باشد. برداشتن حجاب ایستادن مقابل دموکراسی و جمهوریت است. یعنی چی؟
🔸اکثریت این کشور مسلمانند. اسلام دین غالب است. حجاب از احکام دینی است. پس به حکم دموکراسی باید به حقوق اکثریت احترام گذاشت. ممکن است بگوئید حجاب اختیاری است. بی حجاب و باحجاب باید آزاد باشند. این حرف ظاهر قشنگی دارد اما قرائت دیگری از تقابل خشن با دموکراسی است. چرا؟ به دو دلیل.
🔸جهت اول ایستادن مقابل قانون است. قانون کشور حکم می کند حجاب رعایت شود. اخیرا یک حرف جدیدی باب شده است که "حجاب قانونه که باشه؛ قانون غلط چرا باید اجرا بشه؟" پاسخ اینست که فرض کنیم غلط باشد، اشکال قانون را نمی توان با بی قانونی حل کرد. اصلاح قانون باید قانونی رفع شود. مثل اینکه کسی بگوید من چراغ قرمز را قبول ندارم و از چهارراه رد شود. همه چیز دست خود مردم است. تلاش کنند جریانی رای بیاورد که فلان قانون را اصلاح کنند. عبور از چراغ قرمز فقط قانون شکنی نیست، تعرض به حقوق مردمست.
🔸ممکن است بگویند: " مگه زمان رضا خان قانون کشف حجاب نبود؟ پس چرا مقابله کردید؟" پاسخ خیلی روشن است. از قانون مهمتر چیست؟ اراده مردم. اراده این مردم اسلام است. طبیعی است که اگر حکومتی خلاف اسلام قانون تعیین کند، تاب نیاورند. سخن سر اراده اکثریت مردم است. همه چیز مردمند. قانون حجاب با قانون کشف حجاب یک تفاوت عمیق و البته ساده دارد. قانون کشف حجاب قانون برامده از دیکتاتوری بود ولی قانون حجاب برآمده از اراده مردمست. رضا خان با دیکتاتوری مقابل دین مردم ایستاد، مردم هم ایستادند.
🔸معمولا به اینجا که می رسیم گفته می شود حجاب اختیاری است. موسی به دین خود و عیسی به دین خود. حرف قشنگی است ولی یک دیکتاتوری عمیق درونش نهفته است. این حرف ایستادن مقابل اکثریت است. چرا؟ چون فارغ از تقابل قانونی، یک حرف مهمتری وجود دارد و آن تقابل با دموکراسی و جمهوریت است. تقابل با مردم است. ایستادن مقابل اراده دینی مردم است.
🔸کشف حجاب تعرض به حقوق اکثریت است که فراتر از تعرض به قانون است. هرچند دقیق تر توجه کنیم تعدی به قانون همان تجاوز به حقوق اکثریت است.
🔸چرا؟ چرا تعرض و دست درازی است؟ چرایی را درست ببینید؛ اینطور وانمود می کنندکه مخالفت با کشف حجاب به جهت تحریک مردهاست. می گویند: "خب مردها تحریک نشوند" این حرف برای تنزل دادن مساله است. البته قواعد طبیعی و غریزی سرجای خودش قرار دارد و دستوری نیست، ولی علت اصلی این دست مسائل نیست.
🔸اینکه گفته می شود کشف حجاب تعرض به حقوق اکثریت است به جهت این است که شرایط برای دینداری سخت می شود. چرا اکثریت باید به مشقت بیافتند که عده ای می خواهند مقابل اراده دینی مردم باشند؟ مثلا نگاه به موی زن نامحرم، بدون تحریک هم حرام است. یعنی حجاب اختیاری یک نفر، مشقت است برای دیگری.
🔸اما ماجرا ازین نیز فراتر است. شهری که قرارست محیط دین ورزی و بستر معنویت برای جامعه باشد مستعد بی اخلاقی می شود. اصل ماجرا اینجاست. شهری که در ظاهر به معصیت گرفتار شد، مضاعف مستعد آلوده شدن است. جامعه هم مثل نفس آدم عمل می کند. وظیفه یک حکومت ساخت بستری است که مهیای دینداری باشد نه مروج بداخلاقی. اینجاست که تعرض به حقوق اکثریت است.
🔸خلاصه اگر بر مدار دین نیستیم؛ به قاعده حقوق بشر غربی ها بر اراده اکثریت تمکین کنیم.
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از گرجی همدانی
Xender.apk
6.88M
💠 نرم افزار ایرانی انتقال فایل ویژه آندروید "بفرستش" جایگزین نرم افزار SHAREit که متاسفانه جدیدا محتواهای مبتذل ترویج میکند و جاسوسی نیز میباشد.
💯 در ترویج این نرم افزار کوتاهی نفرمایید!
هدایت شده از قاسم روانبخش
بررسی مسائل کشور و منطقه با حضور سردار نقدی
فردا جمعه ساعت7 صبح
45 متری صدوق ک21 پ 41
«جبرائیلی»، پژوهشگر اقتصاد سیاسی:
🔹آمریکا خودش یکطرفه از این تعهد خارج شده و پوتین گفته است این تعهدنامه تهدیدی برای اقتصاد روسیه است.
🔹ابتکار در قبال نپذیرفتن وزرا گفته است من به اولاند، رئیس جمهور فرانسه قول دادم!
هدایت شده از اندیشه مقاومت
🔶"نشست دوره ای اساتید" شب گذشته در سکوت رسانه ای و بدون تبلیغات قبلی در مدرسه حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی برگزار شد.
▪️موضوع این نشست «حفظ اصالت های حوزه، چالشها و راهکارها» و با سخنرانی آیت الله جوادی آملی برگزار گردید.
هدایت شده از حوزه انقلابی
«جبرائیلی»، پژوهشگر اقتصاد سیاسی:
🔹آمریکا خودش یکطرفه از این تعهد خارج شده و پوتین گفته است این تعهدنامه تهدیدی برای اقتصاد روسیه است.
🔹ابتکار در قبال نپذیرفتن وزرا گفته است من به اولاند، رئیس جمهور فرانسه قول دادم!
هدایت شده از هم اندیشی حوزویان
کلیپ فوق العاده ای است از پیروی از سنن الهی و ماموریت نظام اسلامی در اضمحلال تمدن مادی برای اقامه ربوبیت الهی در جهان
هدایت شده از هم اندیشی حوزویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از هم اندیشی حوزویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از هم اندیشی حوزویان
این حال و هوای اول انقلاب بود که بازار و مردم و ... بیشتر تابع امامشان بودند و ابداع امام را در تولید مسکن برای مستضعفان عملا لبیک گفتند. یک جورهایی می توان امام را مبدع مسکن مهر نامید. تا فرهنگ وقف و تعاون بر بر و تقوا جایگزین فرهنگ سرمایه داری نشود امکان تحقق ارمانهای انقلاب نخواهد بود.
فیلم بخشی از بیانات رهبرانقلاب در دیدار اخیر با تهیهکنندگان، کارگردانان و بازیگران سیما ۹۷/۸/۲۴
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
⭕️ #مقایسه_کنید چی بودیم چی شدیم؟!!
💠 سمت راست: اینجا، ایران هفتاد سال قبل است؛ بیخبر وارد کشور میشدند و کنفرانس برگزار میکردند، شاهِ از همهجا بیخبر، سراسیمه به دیدارشان میرفت تا از دور نگاهشان کند..!!
💠 سمت چپ: اینجا ایران امروز است؛ بیش از ۴۷۰ بار در بیست و نه سال، سران جهان در این اتاق آجری به دیدارش آمدند و متواضعانه در مقابلش نشستند تا از او دستورالعمل بگیرند..
🔺ششم تا نهم آذر ماه، سالروز #کنفرانس_تهران
هدایت شده از شهدای ایران
🔻رحیم پور ازغدی : امضای برخی معاهدات خارجی نتیجه تفکر غرب زده برخی مسئولین است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
🔹برخی به غرب، نگاه منفعلانه دارند و فکر میکنند که اگر دنباله رو غرب شوند، پیشرفت میکنند؛ در صورتی که اشتباه است.
🔹این تفکر را در اواخر دوران قاجار و دوران پهلوی به صورت شدید دیده ایم که نتیجه آنها نیز مشخص است.
🔹نتیجه تفکر غرب زده برخی از مسئولین این است که مدام به دنبال امضای قراردادها و معاهدات خارجی همچون برجام، FATF هستند.
🔹اینها قراردادهای خارجی که با عقاید و منافع ما در تضاد است را امضا میکنند و در مقابل، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ نمیکنند.
✅ @shohadayeiran57
هدایت شده از هم اندیشی حوزویان
نقش دانشجویان در مدیریت روانی و عاطفی اعتراضات کارگری و ... را در چند سال گذشته به صورت موردی شاهد بوده ایم. آیا حوزه هم در این جهت رسالتی دارد بخصوص با توجه به نقش راهبری حرکت های مردمی در طول تاریخ؟ از قافله عقب نمانیم. قصه همایش حوزوی فیضیه در مرداد 97 می توانست با درایت مدیران همایش و سعه صدر بزرگان حوزه به نقطه عطفی برای راهبری اعتراضات و اغتشاشات که در دی 96 تنها یکی از مهمترین آنها بود تبدیل شود. این حرکت ابتر نباید به یک رویه ثابت در قالب انزواگرایی حوزه ظاهر شود. به یقین در این حال یا نیروهای انقلابی پرحاشیه بیرق هدایت را در دست خواهند گرفت یا عوامل نفوذی و لیبرال مسلک برای منحرف کردن اصل موضوع. در هر دو حال بازنده اصلی، انقلاب و مردم و حوزه است. https://www.farsnews.com/news/13970908000333/%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84-%D9%88-%D9%85%D9%88%D8%AB%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%AC%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%84-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%81%D8%AA-%D8%AA%D9%BE%D9%87
هدایت شده از اندیشه مقاومت
1_24117440.mp3
12.26M
💠آتش به اختیار فرهنگی/حاج حسین یکتا
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اقدام شنیع مربی مازندرانی بر دختر جوان+فیلم🙈😳
🔻فیلمهای متعدد دیگری از حرکات ناشایست این مربی با دختران نیز وجود دارد و به رؤیت هیأت ورزشهای رزمی استان و ادارهکل ورزش و جوانان مازندران رسیده اما هنوز هیچ واکنشی در قبال این اقدام شنیع انجام ندادهاند/فارس
بپیوندید #پدرفتنه
http://eitaa.com/joinchat/3253993472C49609b6f21
هدایت شده از گرجی همدانی
Xender.apk
6.88M
💠 نرم افزار ایرانی انتقال فایل ویژه آندروید "بفرستش" جایگزین نرم افزار SHAREit که متاسفانه جدیدا محتواهای مبتذل ترویج میکند و جاسوسی نیز میباشد.
💯 در ترویج این نرم افزار کوتاهی نفرمایید!
هدایت شده از اندیشه تمدنی
🇮🇷@andishe_tamadoni
💢 بعضی زود میگويند آن روايات مخالف قیام را ديدهايد؟!
📌آیت الله سید محمد مهدی میرباقری
بعضی زود میگويند که آن رواياتِ مخالف قیام را ديدهايد؟! میگويم آن فقيهی که انقلاب کرده، آن روايات را هم ديده است. آن روایات از بسترِ فقاهتِ او عبور کرده است.
«انقلاب اسلامی را يک مرحله ظهور درگيری باطنيِ بين جبهه حق و باطل در مقياس جهانی میدانيم؛ يعنی انقلاب ما مرحله جديدی از ظهور جهانيِ اين درگيری است که بهوسيله يکی از پرچمداران حق، که يکی از نُوّاب عام حضرت ولی عصر (علیهالسلام) بودند، راهبری شده و حجيتش هم به همين برمیگردد. حجيت رفتار ما در عصر غيبت، به فقاهت برمیگردد؛ يک آدمی که در قله فقاهت بوده، محور اين حرکت بوده و اين، مدار حجيت است.
ديگر جایی ندارد بحث کنند که آن روايات مخالف قیام را چهکار میکنيد!
فهم شما هم از آن روايات، يک اجتهاد است در مقابل اجتهاد. حجيت انقلاب اسلامی در عصر غيبت، به فقاهت برمیگردد. ممکن است فقيهی هم قائل نباشد؛ عيب ندارد، براي آن فقيه حجت نيست. ولی اين اختلاف اجتهاد، موجب عدم حجيتِ اين حرکت نيست؛ اين حرکت، حرکتی است که در عصر غيبت حجيت داشته و با حجت الهی پيش رفته و لذا حجت بر آن قائم است؛ اين خيلی مهم است. بعضی زود میگويند که آن روايات را ديديد؟! میگويم آن فقيهی که انقلاب کرده هم آن روايات را ديده است؛ آن روایات از بستر فقاهت او عبور کرده است. همينطور که روايات نماز و صوم و صلات و امثال آن از بستر فقاهت عبور میکند و حجت ميشود، رواياتی که ناظر به تکاليف اجتماعیاند هم همینگونه حجت میشوند. بنابراين حجیت این انقلاب، بر مدار يک فقيه جامعالشرايط است.
پس انقلاب اسلامی مرحلهای از ظهور باطنی درگيری حق و باطل در جهان است که بر مدار فقاهت شکل گرفته است؛ مدار حجيت در دوران غيبت، فقاهت است و اين فقاهت حجيت دارد. این انقلاب دارد مسير خودش را با همان حجيت طي ميکند؛ يعني اينطور نيست که يک درويش بالا نشسته باشد و بگوید من ديشب شهود کردم! يک فقيه در رأس است و بر اساس فقاهت میگويد که وظيفه اجتماعی ما اين است. و اين فقاهت، در عصر غيبت، حجيت اجتماعی دارد.» ۹۵/۵/۲۰
«حجیت این انقلاب به امام بزرگوار ما بر میگردد، حجیت عصر غیبت هم به ایشان بر میگردد، یک فقیه جامع الشرایط و عادلی که هیچکس قبل از اینکه مباحث سیاسی پیش بیاید در عدالت و تقوا و فقاهت ایشان تردید نکرده است. این پایگاه حجیت این حرکت عظیم است. یک حرکت عظیم به سمت ظهور که پایگاهش هم فقاهت در عصر غیبت است که کانون حجیت در عصر غیبت است. بعضی نیایند برای ما حدیث بخوانند؛ حدیثها را فقیهانه باید معنا کرد و آن کسی که پرچمدار بوده، خودش فقیه بوده است. ما خودمان برای احادیث، بینهایت ارزش قائل هستیم، امّا فهمِ فقیهانه از حدیثْ معتبر است.» ۹۷/۸/۲۵
💠 با اندیشه تمدنی همراه شوید 👇🇮🇷 @andishe_tamadoni
هدایت شده از طنز سیاسی دکترسلام
هدایت شده از اندیشه تمدنی
🇮🇷@andishe_tamadoni
💢 بعضی زود میگويند آن روايات مخالف قیام را ديدهايد؟!
📌آیت الله سید محمد مهدی میرباقری
بعضی زود میگويند که آن رواياتِ مخالف قیام را ديدهايد؟! میگويم آن فقيهی که انقلاب کرده، آن روايات را هم ديده است. آن روایات از بسترِ فقاهتِ او عبور کرده است.
«انقلاب اسلامی را يک مرحله ظهور درگيری باطنيِ بين جبهه حق و باطل در مقياس جهانی میدانيم؛ يعنی انقلاب ما مرحله جديدی از ظهور جهانيِ اين درگيری است که بهوسيله يکی از پرچمداران حق، که يکی از نُوّاب عام حضرت ولی عصر (علیهالسلام) بودند، راهبری شده و حجيتش هم به همين برمیگردد. حجيت رفتار ما در عصر غيبت، به فقاهت برمیگردد؛ يک آدمی که در قله فقاهت بوده، محور اين حرکت بوده و اين، مدار حجيت است.
ديگر جایی ندارد بحث کنند که آن روايات مخالف قیام را چهکار میکنيد!
فهم شما هم از آن روايات، يک اجتهاد است در مقابل اجتهاد. حجيت انقلاب اسلامی در عصر غيبت، به فقاهت برمیگردد. ممکن است فقيهی هم قائل نباشد؛ عيب ندارد، براي آن فقيه حجت نيست. ولی اين اختلاف اجتهاد، موجب عدم حجيتِ اين حرکت نيست؛ اين حرکت، حرکتی است که در عصر غيبت حجيت داشته و با حجت الهی پيش رفته و لذا حجت بر آن قائم است؛ اين خيلی مهم است. بعضی زود میگويند که آن روايات را ديديد؟! میگويم آن فقيهی که انقلاب کرده هم آن روايات را ديده است؛ آن روایات از بستر فقاهت او عبور کرده است. همينطور که روايات نماز و صوم و صلات و امثال آن از بستر فقاهت عبور میکند و حجت ميشود، رواياتی که ناظر به تکاليف اجتماعیاند هم همینگونه حجت میشوند. بنابراين حجیت این انقلاب، بر مدار يک فقيه جامعالشرايط است.
پس انقلاب اسلامی مرحلهای از ظهور باطنی درگيری حق و باطل در جهان است که بر مدار فقاهت شکل گرفته است؛ مدار حجيت در دوران غيبت، فقاهت است و اين فقاهت حجيت دارد. این انقلاب دارد مسير خودش را با همان حجيت طي ميکند؛ يعني اينطور نيست که يک درويش بالا نشسته باشد و بگوید من ديشب شهود کردم! يک فقيه در رأس است و بر اساس فقاهت میگويد که وظيفه اجتماعی ما اين است. و اين فقاهت، در عصر غيبت، حجيت اجتماعی دارد.» ۹۵/۵/۲۰
«حجیت این انقلاب به امام بزرگوار ما بر میگردد، حجیت عصر غیبت هم به ایشان بر میگردد، یک فقیه جامع الشرایط و عادلی که هیچکس قبل از اینکه مباحث سیاسی پیش بیاید در عدالت و تقوا و فقاهت ایشان تردید نکرده است. این پایگاه حجیت این حرکت عظیم است. یک حرکت عظیم به سمت ظهور که پایگاهش هم فقاهت در عصر غیبت است که کانون حجیت در عصر غیبت است. بعضی نیایند برای ما حدیث بخوانند؛ حدیثها را فقیهانه باید معنا کرد و آن کسی که پرچمدار بوده، خودش فقیه بوده است. ما خودمان برای احادیث، بینهایت ارزش قائل هستیم، امّا فهمِ فقیهانه از حدیثْ معتبر است.» ۹۷/۸/۲۵
💠 با اندیشه تمدنی همراه شوید 👇🇮🇷 @andishe_tamadoni
هدایت شده از حمید رسایی
♻️ یک نشریه دولتی (روزنامه هلال احمر) یک روز بعد از زلزله کرمانشاه، به جای پرداختن به درد مردم، در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، خاطره خلق و خوی چاپلوسی روزنامه ها در برابر سلطنت پهلوی را زنده میکند! اگر امام خمینی (ره) در قید حیات بود در برابر این رفتارها سکوت نمیکرد. پس چرا آنهایی که در سایه اسم "خمینی" حیات سیاسی و اجتماعی دارند، ساکتند؟!
🔺کانال حمید رسایی🔻
Eitaa.com/rasaee
هدایت شده از دغدغههای حوزوی
💠در فقه چیزی به نام نظام نداریم/ اسلام در اقتصاد و سیاست و امور قضائی نظام ندارد!
🔸اظهارات چالش برانگیز استاد محمدجواد فاضل لنکرانی:
♦️اگر فقهی به نام فقه نظامات وجود داشت می بایست امام راحل به آن می رسید و می گفت.
♦️ما این مقدار که در فقه کار کردیم چیزی به نام نظام نداریم، نظام اقتصادی، نظام سیاسی، نظام قضایی، نباید این عنوان چشم و گوش ما را پر کند که بگوئیم اسلام نظام دارد، نه، اسلام در هر زمینهای احکام جزئی دارد، قواعد دارد.
♦️آقایانی که قائل هستند که ما نظام اقتصادی داریم، میگویم هر موضوعی در نظام اقتصادی با هم ارتباط تنگاتنگ دارد، در نظام اقتصادی موضوعات را منفرداً و مستقلاً نمیشود دید، در فقه فردی هر موضوع مستقلی را فقیه استنباط میکند ولی در اقتصاد باید همه موضوعات را با هم و در کنار هم، و چیزهای عجیبی آدم در این مقالات میبیند.
♦️ما اگر بخواهیم شئون فرهنگی، شئون اقتصادی، شئون سیاسی را، رنگ دینی بدهیم، باید نظام را استخراج کنیم، اگر از مرحوم شهید صدر رضوان الله علیه(که معتقد به نظام سازی است) سوال کنیم کاشف این نظام چیست؟ بالاخره از کجا به این نظام که شما مدعی هستید پی ببریم؟ ایشان میگوید اتفاقاً اینجا باید از رو بنا به زیربنا رسید، از همین فقه موجود و احکام موجود باید به زیربنا رسید، میگوئیم اولین سؤال این است که این فقه موجود با اجتهاد مجتهدین مختلف است، پس هر مجتهدی خودش باید یک نظام خاصی استخراج کند چون شما کاشف دیگری برای رسیدن به آن نظام ندارید غیر از همین مسائل روبنایی.
♦️در مسائل روبنایی در اقتصاد، در هر فرعی از آن، در مالکیت خصوصی، اقوال، انظار، مختلط است، با اختلاف انظار چطور میشود به نظام رسید؟ اگر یک فقهی داشتیم، احکام واحدی داشت هیچ اختلافی هم در آن نبود اینجا ثبوتاً ممکن بود بگوئیم به نظام میرسیم ولی با وجود اختلاف چطور میتوانیم به نظام برسیم؟ و ثانیاً شما وقتی در اقتصاد میگوئید ما نظام اقتصادی داریم، در سیاست میگوئیم نظام سیاسی داریم، در قضاوت باید بگوئید نظام قضایی داریم؟ باز یک سؤال دیگر پیش میآید که خود این نظامها چه نظامی دارد؟ بالاخره اینها زیرمجموعه های دین هستند اگر زیرمجموعههای دین هست چطور میتوانیم بگوئیم اگر شما میگوئید در خود اقتصاد نظام است باید در مرحله کلان هم یک نظامی باشد که اینها قابل التزام نیست.
♦️اگر ما ورای این فقه فردی یک فقهی به نام فقه نظامات داشتیم، آن کسی که باید به آن میرسید در درجه اول امام راحل است، امام با همین فقه فرمود که ما حکومت را اداره میکنیم.
-۸ آذر ,۱۳۹۷ سایت شفقنا
-به نقل از کانال فقاهت
#حوزه_علمیه
#مرجعیت
#فقه
#فقه_تمدن_ساز
#تحول
#نقد_و_نظر
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0