eitaa logo
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران
2.4هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
4.1هزار ویدیو
296 فایل
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران انتشار آخرین اخبار مدارس علمیه خواهران استان تهران ارتباط با ما: @m3721f https://eitaa.com/joinchat/3728801837C49d47ebf93
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 اَعْظَمَ اللّهُ اُجُورَنا وَاُجورَکُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ وَجَعَلَنا وَ اِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الاِمامِ الْمَهْدِیِّ مِنْ الِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹با امام |  یا  |   بر امام این بحران انتخابی بود که مردم کوفه باهاش روبرو شدن! • حال بد و بهم ریختگی وقت انتخاب، بخاطر یه مسابقه است که در روح ایجاد میشه! مسابقه بین آرزوها و اولویتهای ما، که هر کدوم میخوان برنده انتخابمون باشند. ✘ وقتی این بحران برای مَن پیش اومد؛ چجوری حال بدم رو آروم کنم، و درست انتخاب کنم؟   @howzehkhaharantehran
🔹 روزنامه مجازی محرم - شماره 🔟 💥حسین آخرین نماز خود را هم اول وقت خواند. 💢خبرنگار اعزامی روزنامه "زیاد نیوز" گزارش داد: با اینکه تعداد یاران حسین به صد نفر هم نمی‌رسید، چندی از آن‌ها فدای شدند؛ 🔹گزارش‌ها حاکی از آن است که از لحظه شروع نماز، حسین و یارانش تحت شدیدترین حملات قرار گرفتند. @howzehkhaharantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلحشوران طف.pdf
2.43M
📚 عنوان کتاب: سلحشوران طف 💢 شرح زندگانی اصحاب امام حسین سلام‌الله‌علیه ✍️ نویسنده: محمد بن طاهر السماوی 📖 تعداد صفحات: 230 @howzehkhaharantehran
34.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 🖤 أنَس بن حَرث کاهِلی معرفی اصحاب سیدالشهدا سلام‌الله‌علیه ▪️با انتشار «خیمه اصحاب» در معرفی یاران سیدالشهدا علیه‌السلام سهیم باشید... "زیر خيمه اش همه یک خانواده ایم" @howzehkhaharantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴مراسم عزاداری روز عاشورا با حضور خواهران محب اهل بیت علیهم السلام در حوزه علمیه الزهرا س برگزار شد. 🏴دین آمده است تا آخرت انسان را آباد کند و این امر مقدمه‌اش آرامش و آبادانی دنیاست. 🏴در این مراسم خانم دکتر محمدی، مدرس حوزه و دانشگاه و مشاور خانواده، برخورداری از صفات و ویژگی‌های ‌الهی را زمینه رسیدن به مقام قرب دانست و گفت: انسان برای رسیدن به مقام قرب باید ویژگی‌های الهی را در خود رشد دهد؛ خداوند ستار است لذا تو هم عیب دیگران را بپوشان. خداوند رحمان است تو هم بر دیگران رحم کن. خداوند کریم است تو هم کریم و بخشنده باش. خداوند غفور است تو هم به دل نگیر و ببخش. وقتی صفات خدا را گرفتید همرنگ خدا می‌شوید و این مقام قرب است. 🏴این مدرس حوزه و دانشگاه، گناه را از عوامل دوری از مقام قرب دانست و با بیان تعابیر قرآنی از گناه گفت: یکی از تعابیری قرآنی در معنای گناه، اثم به معنای سقوط است یعنی هر گناه یک قدم سقوط را به دنبال خواهد داشت. تعبیر بعدی از گناه، جرم است به معنای کنده شدن از اصل. با گناه از اصل و ریشه که خداوند است دوری ایجاد می‌شود. 🏴وی ادامه داد: تعبیر بعدی از گناه، جراحت است؛ اگر زخم را مداوا نکنیم عمیق خواهد شد. گناه نیز اولش کوچک است و قابل جبران ولی وقتی عمیق شد، جبران آن سخت می‌شود. البته همان هم قابل مداواست و ناامیدی در درگاه الهی جایی ندارد. زیارت اباعبدالله‌الحسین‌علیه‌السلام هم از جمله مداوای جراحات ناشی از گناه است. تعبیر بعدی از گناه رجز است؛ بعد از گناه در درون انسان لرزه‌ای ایجاد می‌شود و فرد همواره نگران و مضطرب است‌. 🏴محمدی در بیان دیگران تعابیر گناه در قرآن گفت: تعبیر بعدی از گناه، ذنب به معنای دنباله داشتن است. یعنی گناه اثرات وضعی به دنبال دارد. اگر فردی حق کسی را زایل کرد آبروی کسی را برد، این‌ها اثرات دارد. ممکن است یک نفر بگوید من فقط یک لحظه فلان کار را انجام دادم چرا باید عواقب آن تا سال‌ها همراه من باشد یا به این شدت و سختی. برای مثال می‌توان گفت اگر در مراسمی فردی سیم برقی را قطع کند و بدلیل قطع برق، دیگران دچار آسیب جسمی و مالی شوند؛ به خاطر عملی که فقط یک لحظه بود عواقب و اثرات عدیده‌ای در پی خواهد داشت‌. 🏴وی پس از ذکر تعابیر گناه در قرآن که از موانع قرب بود، به لزوم باور دینی در رسیدن به آرامش و دوری از گناه اشاره کرد و گفت: دین آمده است تا آخرت انسان را آباد کند، ولی باید دانست با آباد کردن آخرت، دنیا هم آباد می‌شود. آبادی دنیا یعنی آرامش. انسانی که نگاهی دینی و آخرتی دارد، در رفتار با دیگران دقت و توجه دارد که به‌ حق رفتار کند و آبروی دیگران را حفظ نماید. و همین توجهات آرامش و فراغ بال در دنیا و بدنبال آن آبادی آخرت را به همراه دارد. 🏴این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: دین آمده تا انسان را به خداوند نزدیک کند و به میزان این قرب و نزدیک شدن به خدا، دوری از گناه و رفع عواقب گناه از آن حاصل می‌شود‌. 🏴این مشاور خانواده به لزوم تربیت دینی فرزندان در رسیدن به قرب الهی و آرامش و همچنین داشتن یه زندگی نیکو توجه داد و گفت: ما در هر جا که هستیم، مسئولیم تا به حق و درست رفتار کنیم‌ در جامعه، در خانواده، در نقش‌های همسری و مادری و پدری و .... والدین معمولا در تربیت و حمایت فرزندان به عنوان اینکه یک پزشک خوب یک کارمند خوب باشند تلاش می‌کنند و بطور کلی خانواده‌ها ‌در پذیرش نقش‌های اجتماعي فرزندان مساعدت لازم را دارند. ولی در پذیرش نقش همسری به عنوان زن و شوهر، مساله آماده‌سازی و هدایت فکری و..... از سوی خانواده‌ها بدرستی انجام نمی‌شود‌. 🏴محمدی در پایان به جایگاه ارزشمند ایمان در زندگی اشاره کرد و گفت: پذیرش درست و بحق مسئولیت‌ها خصوصا وظایف همسری، با ایمان قوی بدست می‌آید‌؛ وقتی انسان بنده خوبی برای خداست با این ایمان قوی به بندگان خدا ظلم نمی‌کند. 🏴بعد از سخنرانی و قرائت زیارت عاشورا، ذکر مصیبت توسط مداحین اهل بیت علیهم‌السلام و پیشکسوتان حوزه، خانم‌ قره‌داغی و خانم حسینی، برگزار شد. 🏴🏴با تشکر از همه عزیزان و آرزوی قبولی عزاداری‌های همه دوستداران اهل‌بیت‌علیهم‌السلام https://eitaa.com/newsalzahravavan
◾️ شخصیت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) ▪️ رهبر انقلاب: دارای شخصیت چند بُعدی است؛ دانا و خبیر و دارای معرفت والا و یک انسان برجسته است که هر کس با آن بزرگوار مواجه میشود، در مقابل عظمتِ دانایی و روحی و معرفت او احساس خضوع میکند. شاید مهمترین بُعدی که شخصیت میتواند آن را در مقابل چشم همه قرار دهد - تأثیری که از اسلام پذیرفته - این بُعد است. شخصیت زن اسلامی به برکت و دل سپردن به رحمت و عظمت الهی، آن‌چنان سعه و عظمتی پیدا میکند که حوادث بزرگ در مقابل او، حقیر و ناچیز میشود. در زندگی زینب کبری، این بُعد از همه بارزتر و برجسته‌تر است. حادثه‌ای مثل روز عاشورا نمیتواند زینب کبری را خرد کند. ۸۴/۳/۲۵ 🏴 @khamenei_reyhaneh @howzehkhaharantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅طرح مشق تبلیغ حسینی+پویش 🔸اداره سبک زندگی و تعالی خانواده معاونت فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران با همکاری ستاد غدیریه، طرحی باعنوان مشق تبلیغ حسینی را ویژه کلیه طلاب، مخصوصا طلاب پایه‌های اول، وپویش را برای کلیه طلاب خواهر در نظر گرفته است. ✳️مشق تبلیغ حسینی: 1.آشنانمودن کودکان و نوجوانان با معارف و شعائر حسینی با پیوند مهدوی 2. آشنانمودن طلاب با فضای تبلیغ معارف و ایجاد ارتباط طلاب با نسل جدید 🔹مخاطبان طرح: کودکان و نوجوانان فامیل، همسایه و محل سکونت طلبه 🔹ویژه تبلیغ ایام ماه محرم🏴 و صفر🏴 📚با محوریت کتاب کودکانه👦با موضوع:🌸آشنایی کودکان با محرم و امام زمان علیه السلام 🌸 ستادغدیریه، تعدادی از این کتاب‌ها را با شرایط زیر، به طلاب متقاضی اهداء می‌کند: 1️⃣طلابی که قادر به تشکیل گروه کودکان و نوجوانان، ایجاد هیئت نوجوانان وایستگاه صلواتی باشند 2️⃣از هیئت يا موکب چند عکس يا فیلم کوتاه به آدرس اعلام‌ شده ارسال نمایند. @mb_ghadir 3️⃣ هر طلبه، خود اقدام به اعلام آمادگی جهت فعالیت تبلیغی نماید 4️⃣ اعلام آمادگی با ارسال: نام‌ونام‌خانوادگی پایه تحصیلی نام حوزه شهرستان شماره تماس به آدرس 👈 @mb_ghadir ✅🔹پویش : امسال به عشق امام‌حسین علیه‌السلام تصمیمی بگیرید و برای پویش بفرستید و در قرعه‌کشی شرکت کنید. ارسال به صورت فیلم، عکس یا متن به آیدی @alamdaret جوایز" ـ ۱۰ بسته متبرک عتبات‌عالیات شامل - نگین انگشتری(سنگ مرمر حرم مطهر) - یک شیشه تربت - عطر ویژه حرم‌مطه
تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه‌ی اسلامی از اقدامات (ع) امام سجاد(علیه‌السلام) به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست. چرا؟ چون طبق تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمر سعد و دیگران نمی‌توانستند آن فاجعه را بیافرینند... ممکن نبود حکومت‌ها - ولو فاسد باشند؛ ولو بی‌دین و جائر باشند - بتوانند مردم را به ایجاد چنان فاجعه عظیمی؛ یعنی کشتن پسر پیغمبر و پسر فاطمه زهرا (س) وادار کنند. ۱۳۷۲/۰۴/۲۳ @howzehkhaharantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺دبیرخانه نخستین همایش ملی زن، خانواده، امنیت برگزار می‌کند: ✳️ کارگاه مقاله‌نویسی/نگارش مقاله همایشی 🎤مدرس: حجت‌الاسلام محمدصادق فاضل؛ استاد روش پژوهش حوزه‌های علمیه ویژه طلاب سطح 4 و طلاب استعداد برتر 🔻مزایا: ۱. نگارش مقاله برای همایش ملی زن، خانواده، امنیت، در ضمن کارگاه ۲. بهره‌مندی از مشاوره پژوهشی در تدوین مقاله ۳. اعطای گواهینامه شرکت در کارگاه 🗓 تاریخ برگزاری: ۱۴ تا ۱۸ مرداد، هر روز از ساعت ۸ تا ۱۲ 🔺 برگزاری به صورت حضوری🔻 📲ثبت‌نام از طریق ارسال به: @qompajoohesh 👈 با توجه به محدود بودن تعداد شرکت‌کنندگان در کارگاه، اولویت با طلابی است که زودتر ثبت‌نام نمایند. 🌸کانال رسمی حوزه‌های علمیه خواهران 🆔 @kowsarnews 🌐 news.whc.ir
▪️به همت مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار شد 🏴برگزاری نشست معرفت افزایی در آستان مقدس امام زاده زید(ع) سوم شهادت امام حسین(ع)و یاران باوفایشان و شهادت امام سجاد(ع) ▪️این مراسم باحضور موسس محترم، مدیریت ،کادر،طلاب،مبلغین و عموم مردم در آستان مقدس امام زاده زید(ع) برگزار گردید. ▪️دراین مراسم حجت الاسلام والمسلمین آقای موذن (استاد حوزه و دانشگاه ) باشرح حدیثی به وجود نورانی وحقیقی قران اشاره کرد و گفت: از توصیف قرآن به نور، می توان چنین استفاده نمود كه پیامش نور بخش و تدبر در آن روشنگر و عمل به آن جامعه انسانی را نورانی می‌نماید وهدف والای این کتاب آسمانی نورانی کردن مردم است. ▪️استادموذن، نورانی بودن قرآن را یک حقیقت غیرتوصیفی خواند و ابراز داشت: ویژگی نور برطرف نمودن ظلمت و تاریکی و هدایت به سمت راه صحیح است. نور بودن قرآن، به معنی شکافتن ظلمتهاست. ظلمت‌هایی که بشر امروز با آن مواجه است بیشت در صحنه عقیده و جهان بینی است که اگر راه روشنی پیش پای انسان نباشد، منشا روشنایی دیگری برای پیدا کردن تفسیر درستی از عالم وجود ندارد. قرآن کریم نوری است که تفسیر حقیقی از عالم را به ما عنایت می‌کند و روشنگر مبدا و مقصد این عالم و وظیفه‌ای است که بر عهده ما قرار دارد. ▪️حجت الاسلام والمسلمین موذن ضمن بیان این که تلاوت قرآن انسان را به خداوند نزدیک‌تر می‌کند تصریح کردند :اگر می‌خواهید خدا را بیش‌تر بشناسید و به او نزدیک‌تر شوید، باید به قرآن مراجعه کنید و با آن مأنوس شوید. در قرآن راجع به عظمت خداوند، محبت و رحمت پروردگار نسبت به بشر، توصیفات متعددی وجود دارد. آشنا شدن با این مفاهیم تنها با قرائت روزانه قرآن حاصل می­شود که در نتیجه آن قلب انسان از بخشش، رحمت و بزرگی پرورگارش مطمئن می‌شود. ▪️حجت الاسلام موذن، تصریح کرد: دشمنان ماآگاهانه به سمت قران هجوم آورده اند چرا که میدانند قران راهنما و کتاب زندگی است،قران بهترین قانون برای اداره اجتماع را ارائه داده و انسان ها را موظف به پذیرش ولایت و سرپرستی صالح ترین انسان ها نموده و از پذیرش قانون غیر خدایی و والیان ناصالح منع کرده است.مهم ترین  نقشی که قرآن توانسته با آن عظمتش در زندگی ما داشته باشد، ایجاد صبر دربرابر سختی ها و مشکلاتی است که روزمره با آن مواجه می گردیم و چه بسیار موانعی که با حضور قرآن از سرراه برداشته شده اند. ▪️وایشان درپایان بیان نمودند:چون قرآن روش درست زیستن را به انسان می‌آموزد و برنامه‌ای را که در بر گیرنده تمام ابعاد زندگی انسان و تضمین کننده سعادت فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی اوست، ارائه می‌دهد، به میزانی که انسان آموزه‌ها و دستورهای قرآن را در زندگی به کار بندد، موفقیت کسب خواهد کرد اما هر اندازه از قرآن فاصله بگیرد، دچار خسارت و ضرر خواهد شد. ▪️ان‌شاءالله با تاسی ازقران: بتوانیم از تأثیرات قرآن بربعد فردی واجتماعی زندگی، نهایت استفاده را بکنیم و در دنیا قاری قرآن و در آخرت مورد شفاعت قرآن قرار بگیریم. 🇮🇷 واحدفرهنگی موسسه آموزش عالی امام حسن مجتبی(ع)،تحت اشراف حجت الاسلام والمسلمین حاج آقاناصحی https://eitaa.com/joinchat/4060217404C0b01ce6e6f
🔴 به بهانۀ اعدام مرجع شهید علامه شیخ‌فضل‌الله نوری(ره): آن‌که جوهر «تجدُّد» را فهمید ✍️ دکتر مهدی جمشیدی 1⃣ من هر گاه که به حرم قم مشرف می‌شوم، به‌حتم به زیارت قبر "شیخ‌فضل‌الله نوری" نیز می‌روم و دقایقی در پشت درِ حجرۀ مقبرۀ ایشان، می‌ایستم و با او سخن می‌گویم. امروز، سالروز "شهادت" اوست؛ "اعدام" او به دست "جریان مشروطه‌خواهِ سکولار". در میدان توپخانۀ تهران، آشکارا و بی‌پروا، اجتماع کردند و در روز روشن و در انظار عمومی، شیخ را به دار آویختند و پایکوبی کردند! شیخی که در علم و تقوا، سرآمد علمای تهران بود! 2⃣ حکم اعدام وی از سوی یک "معمّم" صادر شد؛ "شیخ ابراهیم زنجانی"! جُرم شیخ نیز، "مخالفت با مشروطۀ سکولار" بود. صدای او در آن غوغای "غافلان حوزوی" و "مغرضان روشنفکر"، شنیده نشد. شیخ ابراهیم زنجانی، آخوند فاسدی بود که دادگاه فرمایشی به پا کرد و به‌عنوان "عملۀ جریان مشروطه‌خواهیِ سکولار"، شیخ را از سر راهِ "سکولاریسم در ایران" برداشت. از او درگذریم که خیانت و خباثتش، وصف‌نشدنی است. 3⃣ مسألۀ مهم‌تر و کمتر گفته‌شده، مواضع " آخوند خراسانی" در نجف است که به‌طور مطلق، به حمایت از مشروطه برخاست و حتّی شیخ شهید را نیز تهدید کرد؛ درحالی‌که در تهران نبود و نمی‌دانست نیروی اجتماعیِ جدیدی به‌نام "روشنفکری" در ایران شکل گرفته که مصائبش از سلسلۀ قاجار، بسی بیشتر است. او سرگرم "درس‌وبحث اصولیِ" خود بود و از شکل‌گیریِ "عالَم جدید" – که مبتنی بر تجدّد غربی بود - خبری نداشت. تلخ‌ترین اتّفاقی که ممکن بود رخ بدهد، همین بود که حوزۀ نجف، به‌جای صف‌آرایی در برابر "روشنفکری سکولار" و "مشروطۀ انگلیسی"، شیخ‌فضل‌الله را دشمن قلمداد کند و بر او بتازد و بهانه به دست مخالفان بدهد تا او را اعدام کنند. متأسفانه، آخوند خراسانی، این‌چنین نقشی را ایفا کرد و ناخواسته، جامعه و حاکمیّت را در ایران، گرفتار پیشرویِ جریان روشنفکری سکولار کرد. "تشخیص ناصواب" و "محاسبۀ ناقص" او در آن لحظۀ تاریخیِ حسّاس، معادله را به نفع مشروطۀ سکولار تغییر داد و به "حذف شیخ‌فضل‌الله" انجامید. بعد از این ماجرا، آخوند خراسانی از موضع‌گیری خویش، پشیمان شد و شاید تازه دریافت که روشنفکری سکولار و انگلیسی در پی چیست، امّا دیگر کار از کار گذشته بود. 4⃣ شخص دیگر، نائینی است که به‌راستی باید او را "جادّه‌صاف‌کن مشروطۀ سکولار" دانست. او اندکی از نظریه‌های جدید و غربی می‌دانست، امّا فهمش به‌شدّت "سطحی" و "غیرتاریخی" بود. ازاین‌رو، به‌جای فاصله‌گیری از تجدّد غربی، تلاش کرد ثابت کند شریعت اسلام با این نظریه‌های نوپدید، سازگار است. به‌این‌ترتیب، "تنبیه‌الامّه و تنزیه‌الملّه"، بسترساز پیشرویِ مشروطۀ سکولار شد و عرصه را هرچه بیشتر بر جریان مشروطۀ مشروعه، تنگ کرد. او چندی بعد، از نگارش این "کتاب" پشیمان شد و کوشید آن را جمع‌آوری کند، امّا "پیامدهای اجتماعی و سیاسیِ این کتاب"، به حرکت درآمده بودند و جمع‌آوری آنها در اختیار او نبودند. "تحلیل غلط" از مناسبات و رویدادها، چنین ناگواری‌هایی را به دنبال می‌آورد و تاریخ را در مسیری می‌افکند که "جبران‌ناپذیر" است. 5⃣ فتنۀ مشروطۀ سکولار، جملگی طرّاحی و توطئۀ "سفارت انگلیس" در تهران بود. اگر در روند قیام، برخی از "علمای تهران"، پای سفرۀ سفارت انگلیس نمی‌نشستند و مردم را به این سو روانه نمی‌کردند، سرنوشت دیگری رقم می‌خورد. متأسفانه در اینجا نیز به لغزش یا انحراف علما می‌رسیم و می‌بینیم سرچشمه، گل‌آلود بوده است. واقعیّت تلخ این است که "روحانیان دلبسته به غرب"، تجدّد را بر ایران حاکم کردند و با چند واسطه، مردم به مرداب حکومت پنجاه‌سالۀ پهلوی افکندند. شیخ شهید، خلاف جهت این رودخانه حرکت کرد و حذف شد. 6⃣ از تاریخ به در آییم و به امروز نظر افکنیم. امروز نیز پاره‌ای از حوزه، حامی و هوادارِ "جریان روشنفکریِ سکولار" است و گفته‌های آنها را موبه مو تکرار می‌کند. از جمله، اینان از "حجاب اختیاری" دفاع می‌کنند؛ غافل از این‌که حجاب اختیاری، حلقه‌ای از "زنجیرۀ تحمیل سبک زندگیِ غربی" به جامعۀ ایران است و "برهنگی زنان"، "جامه‌درانی روحانیان" را نیز در پی خواهد داشت؛ چنان‌که چندی پس از مشروطه، رضاخان با روحانیان آن کرد که تاریخ به خود ندیده بود. از تجربۀ مشروطه بیاموزیم که نباید بر بخشی از جریان روحانیّت، تکیه کرد و از آنها انتظار "زمانه‌شناسی" و "تحلیل بجا" داشت. شیخ‌فضل‌الله نوشت که اگر هزار مجتهد به حلیّت مشروطه فتوا بدهند، وقتی خود شما مشاهده می‌کنید که مشروطه، چنین تبعاتی دارد، نباید به سخن آن مجتهدان اعتنا کنید. بنابراین، امروز باید "مجتهد بصیر" را شناخت و حکم او را گردن نهاد، نه سخن آنان که ما را از چاله به چاه می‌افکنند و مسئولیّتِ خطاهای تاریخیِ بزرگ خود را نیز نمی‌پذیرند. 🔸منبع: کانال بیداری ملت ✳️ @ShahidRabe
⁉️حقیقت های مکتوم‼️ ✍️ با مبارزات، آرا، نظرات، آثار تألیفی، گفتمان و اندیشه های سیاسی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف🔰 در موضوعات🔰 ◽️حکومت◽️سلطنت قاجار ◽️ولایت فقیه◽️آزادی ◽️مساوات◽️مجلس شورا ◽️قانون اساسی◽️قانونگذاری ◽️حقوق زنان و ... بیشتر آشنا شویم، تا بتوانیم🔰 ✍️ به ادعاهای واهی مغرضانه و تهمت های ناروا و ناجوانمردانه به ایشان، پاسخ دهیم 🔰👇👇
🔰بخش اول🔰 💢مقدمه: ✍️ شیخ، به رغم دلبستگی شدیدش به عدالت واصلاحات اجتماعی، نمی توانست با مشروطه سکولار موافقت کند و ناگزیر کارش به نزاعی سخت و جدی با آن می کشید. منتها، مخالفت با مشروطه مطلقه از سوی شیخ شهید و همفکران وی، در دو مرحله انجام گرفت🔰 ✅ مرحله نخست: طرح شعار "مشروطه مشروعه" بود. شیخ و یارانش، در این مرحله، بر لزوم انطباق اصول متمم قانون اساسی (که در دست تهیه و تدوین بود) با موازین شرع، پای فشردند و خواهان تعبیه اصولی چون: لزوم پای بندی شخص اول سلطنت به "طریقه حقه تشیع اثنی عشری"، نظارت فائقه رسمی و دائمی هیئتی از طراز اول مجتهدین بر مصوبات مجلس، وجود شرط فقاهت در قاضی و...در قانون اساسی شدند. مقصود شیخ، در این مرحله، مهار دمکراسی اروپایی به زمام شریعت و اطلاق صورت دیانت به ماده مشروطه بود، چیزی که به قول مرحوم شیخ حسین لنکرانی: مسخ المسخ نهضت عدالتخواهی بود! حریف می خواست با صد ترفند، نفوذ و سیطره سیاسی و اجتماعی اسلام را حتی در قد و قواره پیش از مشروطه آن، نابود سازد، و شیخ با مشروطه مشروعه اش، این نفوذ و سیطره را به نحوی قانونمند، گستره ای فراگیر می بخشید! مشروطه چیانی که دل و دین به غرب باخته بودند، زیر بار تقیید مشروطه به چنین "مشروعه" ای نمی خواستند بروند، چرا که این کار، کاملا در حکم "نقض غرض" آنان بوده، و کلاهی بود که برسر استعمار و ایادی آن میرفت! تحصن شیخ در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، در این مرحله و در تعقیب همین امر انجام گرفت. ✅ مرحله دوم: در این مرحله که با ماه های آخر عمر شیخ مقارن است، وی به تحریم مشروطه کذایی و تلاش برای احیای عدالتخانه (مجلس محدود) برخاست و مقصدش باز گرداندن نهضت به مسیر نخستین بود. ورود شیخ و همفکرانش به این مرحله از ستیز با مشروطه، نتیجه آشنایی کامل آنان با ماهیت صحنه گردانان غرب زده مشروطه و دسایس استعمار در این برهه حساس بود. تأثیر شدید اقلیت فراماسون و منحرف مجلس اول بر اکثریت مسلمان اما مشتبه آن، مشاهده تبانی و سازش امثال سردار اسعد (تجدید گر مشروطه) با قدرت های استکباری و حمایت صریح روس و انگلیس از مشروطه و جناح تندرو آن در دوران موسوم به استبداد صغیر، و بالاخره یأس شیخ از اصلاح غائله به شیوه های قانونی و مسالمت آمیز، او را نهایتا" به درگیری حاد و بی پرده با مشروطه کشید. این مرحله، چندی پس از انحلال مجلس اول آغاز شد و تا قتل مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری و ملا محمد خمامی و... و انزوا و تبعید برخی دیگر از علما، ادامه یافت. نکته قابل توجه، این است که، شیخ، حتی در استبداد صغیر نیز مخالف وجود مجلس شورا و مشروطه (به معنی تحدید استبداد و مهار آن توسط شورایی از عقلای ملت) نبود. بلکه، به قول خود: "مشروطه مشروعه و مجلس محدود" می خواست. لذا چند روز پس از انحلال مجلس اول، به شاه تأکید کرد: مشروطه باید باشد، ولی مشروطه مشروعه و مجلس محدود، نه هرج و مرج. مخالفت صریح و بی پروای شیخ با مشروطه در ماههای آخر عمر، ممکن است در نگاه ابتدایی، نوعی عدول آشکار از (حتی) مواضع پیشین ایشان (مشروطه مشروعه) تلقی شود. درحالی که اگر نیک دقت کنیم، شیخ نسبت به مشروطه در شکل غربی آن از روز نخست، تأمل های جدی و اصولی داشت و قائل به اصلاحات اساسی بر وفق اصول و مبانی اسلام در آن رژیم وارداتی بود. علاوه، معتقد بود فتنه گران و غوغا سالاران، با بلوا آفرینی خود فرصت و امکان اصلاحات قانونی را از دولت و ملت می گیرند و راه را بر سلطه دشمنان استقلال و آزادی ایران هموار می سازند. مع الاسف، جناح تندرو با شهر آشوبی هایش در مشروطه اول و بند و بست با روس و انگلیس برای براندازی حکومت مرکزی در فترت موسوم به استبداد صغیر، نشان داد که نگرانی شیخ و همفکرانش بی اساس نیست و اسف بارتر آنکه : روس و انگلیس در اولتیماتومی که در فترت مزبور به حمایت از مشروطه به محمدعلی شاه دادند، بر عفو و آزادی عمل مشروطه چیان تبعید شده، اصرار داشتند و مفهوم این امر آن بود که باز باید بساط تندروی ها و بلواگری های مشروطه اول تجدید شود و این چیزی نبود که مرجع شهید علامه نوری (ره) و مصلحان همفکر وی، به هیچ وجه آنرا برتابند./ک، کارنامه، شیخ فضل الله نوری(ره)، علی ابوالحسنی(منذر) 🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰 ✅ مبارزات شهید رابع، علامه شیخ فضل الله نوری(ره) مبارزات ضد استبدادی و استعماری شیخ پس از بازگشت از عتبات، کم و بیش شروع شده بود . اما در جریان نهضت تنباکو شدت بیش تر پیدا کرد . شاه قاجار و اطرافیان او بدون توجه به گرفتاری های اقشار مختلف مردم از طریق بستن مالیات های سنگین و واگذری امتیازات گوناگون به بیگانگان مشغول خوش گذرانی بودند . یکی از قراردادهای استعماری که ضربه سنگینی به استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مردم ایران وارد می ساخت، قرارداد «تالبوت» یعنی واگذاری امتیاز انحصاری توتون و تنباکو به مدت پنجاه سال به شرکت انگلیسی تالبوت بود . عوارض ناشی از این قرارداد موجب قیام مردم شد که در تهران رهبری این حرکت ضد استعماری را علامه شیخ فضل الله نوری به عهده داشت. شهید رابع به عنوان نماینده رهبر نهضت تنباکو به خوبی به انجام وظیفه پرداخت و در پیروزی این نهضت، نقش اساسی داشت. این اولین میدان مبارزه مهم سیاسی شیخ بود که با سربلندی آن را پشت سر نهاد. شهید رابع در جنبش تحریم تنباکو نقش های سه گانه ای را عهده دار بود:🔰 ▫️۱- مجرای ارتباط و اطّلاعات میرزای شیرازی در پایتخت؛ و مشوق و ترغیب کننده ایشان به پشتیبانی مستمر از این جنبش و درخواست کننده صدور فتوای تحریم (که اگر فرد دیگری غیر از او این درخواست را می نمود، کار جنبش به سرانجام نمی رسید و این، خود نشان از اطمینان کامل میرزا، به وی داشت) ▫️۲- نفوذ دادن روح دینی در جنبش و ریشه دار کردن هویت مذهبی آن. ▫️۳- خنثی کردن تبلیغات سویی که ضدّ جنبش راه می افتاد؛ و همراه نمودن دیگر علما با جنبش. ‼️ در واقع، از زمان پیروزی جنبش تنباکو، دشمنان دین و مملکت، عظمت شیخ فضل الله را شناختند و حرکاتش را زیر ذره بین قرار دادند.از این رو میرزای شیرازی همواره نگران حالش بود و جویای احوالش. ‼️ ادوارد براون(فراماسون، از عوامل اینتلجن سرویس انگلیس در ایران) می نویسد: «لغو این امتیاز لطم‍ه بزرگی به حیثیت دولت انگلیس وارد آورد.» ‼️‌ انگلیس پس از لغو امتیاز تنباکو تصمیم گرفت که عامل این شکست را بتدریج تضعیف و سپس از دور خارج کند. بردار کردن شیخ فضل الله یکی از صحنه های سناریوی شوم انگلیس خبیث در تسلط مطلق بر کشور با تضعیف روحانیت است. علامه نوری(ره) دانشمندی فرهیخته، آگاه، با تعصب، شجاع و دشمن ستیز بود. او در برخورد با قدرت های استکباری، اصلاً اهل مماشات نبود. پس از قتل ناصرالدین شاه، وقتی فرزند وی مظفرالدین شاه به سلطنت رسید در نتیجه ساده لوحی و بی تدبیرها و ضعف اراده وی، اوضاع جامعه به سمت نابسامانی رفت . این وضع ملت را بیش از پیش تحت فشار قرار داده بود . مردم، که یک بار طعم پیروزی را در جریان نهضت تنباکو تجربه کرده بودند، درصدد تغییر وضع موجود برآمدند و از طریق تشکیل انجمن های مختلف به تشدید مبارزه پرداختند. رهبران دینی نیز در حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام گرد آمدند و در آن جا خواست های خود را که مهم ترین آن ها، اجرای قوانین اسلامی و ایجاد عدالت خانه بود به اطلاع شاه رساندند. عین الدوله با این خواسته ها مخالفت کرده، به تبعید و زندانی ساختن روحانیون پرداخت. شهید رابع در حمایت از نهضت عدالت خانه به صف مبارزان پیوست و به آن ها گفت: من راضی به بی احترامی به روحانیت و توهین به شریعت نیستم و شما را تنها نمی گذارم، هر اقدامی که انجام دادید، من هم با شما حاضرم... 🔰ادامه در بخش سوم🔰
🔰بخش سوم🔰 ولی باید مقصود اسلام و شرع باشد و طوری رفتار نشود که اسباب توهین به شرع و علما فراهم آید. در ادامه مبارزه علما تصمیم گرفتند تا از تهران خارج شوند; بر این اساس در روز دوشنبه 23 جمادی الاول ۱۳۲۴ ه . ق (۱۲۸۲ ش) کاروان مهاجران تهران را به سوی قم ترک کرد که شهید رابع نیز با جمعی از اطرافیان خود به این کاروان پیوست . به موازات ادامه تحصن رهبران نهضت عدالت خانه در قم، در تهران اولین انحراف در این نهضت با دخالت دشمنان رخ داد . دولت انگلیس، که بزرگ ترین قدرت استعماری آن روز محسوب می شد، پس از هجرت علما و ترس و نگرانی مردم از عواقب این کار، به وسیله عمالش سعی کرد تا در بین مبارزان جایگاهی برای به اجرا درآوردن نقشه های خود باز کند و از دست یابی رهبران نهضت عدالت خانه به پیروزی جلوگیری به عمل آورد. از این رو، به وسیله بسیج فرماسون ها و روشنفکرنمایان شیفته و مرعوب غرب و گروهی از مردم ناآگاه و نفوذ در صفوف مبارزان و پخش انواع شایعه، ابتدا زمینه را برای تحصن مردم در سفارت خانه خود آماده کرد و بعد از تحقق این هدف، به جای درخواست عدالت خانه زمزمه حکومت مشروطه را بر سر زبان ها انداخت. ازاین مرحله، نهضت عدالت خانه با نام مشروطه و تحت نفوذ انگلستان به پیش می رفت. روشنفکرنمایان غرب زده و فرماسون های وابسته در شمار رهبران اصلی نهضت درآمدند و همان طور که ماهیت نهضت تغییر کرد، نام آن نیز تغییر یافت. و نهضت مشروطیت نام گرفت. به موازات طرح چنین خواست ها بود که علامه شیخ فضل الله متوجه وقوع انحرافات مهم در روند نهضت شد و از این تاریخ به بعد، به روشن گری بیش تر و یادآوری آرمان های اولیه و اصیل انقلاب و افشا اهداف شوم دشمنان می پرداخت تا از انحراف نهضت جلوگیری به عمل آورد . نقل می کنند وقتی وی از تحصن عده ای روشنفکرنما و عوامل بیگانه و گروهی از مردم فریب خورده و ناآگاه در سفارت انگلستان باخبر شد، خطاب به مردم و همرزمان خود گفت: «مشروطه ای که از دیگ پلو سفارت انگلیس سر بیرون آورد، به درد ما ایرانی ها نمی خورد .» بنابراین، شهید رابع از نخستین مراجع تقلیدی بود که در آن دوران به نقشه استعمار در جهت اسلام زدایی و جایگزین ساختن حکومت مشروطه، که نسخه ای از لیبرال دموکراسی غربی بود و نیز جایگزین ملی گرایی به جای اسلام گرایی و ترویج بی بند و باری به نام آزادی و دموکراسی و . . . پی برد و لحظه ای از مقابله با این جریان شوم باز نایستاد . این حرکت اسلام خواهانه شهید رابع، از سوی دولت انگلیس و ایادی آن بی پاسخ نماند; چرا که آنان می دانستند در صورت موفقیت شیخ، تمام نقشه های شوم آنان با شکست مواجه خواهد شد. بر این اساس، از راه های مختلف به منظور ساکت ساختن وی اقدام کردند. از جمله حربه هایی که به کار بردن این بود که او را مخالف آزادی و قانون مداری و اصلاحات و طرفدار استبداد معرفی کردند تا بدین وسیله، مردم را بر علیه او بشورانند و پایگاه مهم اجتماعی او را از بین ببرند. حتی او را ترور نمودند که نافرجام بود. اما شیخ با این همه دست از مبارزه برنداشت . علی رغم این که مطبوعات به اصطلاح اصلاح طلب آن روز و تریبون های عمومی از رساندن سخنان او به گوش مردم خودداری می کردند . وی از طریق تحصن و بست نشستن در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و پخش اعلامیه های تحت عنوان «لایحه » به روشن گری مردم و افشا توطئه ها و نیات پلید دشمنان می پرداخت. برای آشنایی بیش تر با مواضع و دیدگاه های روشنگرانه این مرجع بصیر و رهبر آگاه و بیدارگر، و نیز تهمت ها و تبلیغات دروغین دشمنان وی، برخی از وقایع آن عصر را مورد اشاره قرار می دهیم. الف . شهید رابع و قانون اساسی به دنبال صدور فرمان مشروطیت و تشکیل مجلس شورا در روز یکشنبه هیجدهم شعبان ۱۳۲۴ه . ق (۱۲۸۲ ش) مجلس افتتاح شد . یکی از مهم ترین کارهای مجلس، تدوین قانون اساسی بود. علامه شیخ فضل الله خواهان قانونی بود که بر پایه احکام اسلامی باشد. اما روشنفکران غربزده و فرماسون ها و سایر عوامل بیگانه، قانونی همانند قوانین کشورهای غربی می خواستند . از آن جا که اکثر نمایندگان در جبهه مخالف با گروه شیخ بودند. در نوشتن قانون اساسی و متمم آن نقش مهمی ایفا می کردند. شیخ از راه روشنگری و حتی نصیحت و خیرخواهی تلاش کرد که از تصویب قوانین غیراسلامی جلوگیری کند، اما موفق نشد و حتی پیشنهادهای او مبنی بر ذکر مذهب جعفری به عنوان مذهب رسمی کشور و اصل نظارت فقها بر قوانین مجلس شورای ملی با مخالفت روبه رو شد. در نتیجه، او به نشان اعتراض مجلس را ترک کرد. مخالفان شیخ در عکس العمل به این حرکت این تهمت ناجوانمردانه را به او زدند که چون او ریاستی پیدا نکرده، راه مخالفت را در پیش گرفت. تا از این راه به ریاست برسد! 🔰ادامه در بخش چهارم🔰