eitaa logo
پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران
917 دنبال‌کننده
976 عکس
98 ویدیو
39 فایل
کانال رسمی پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران انتشار آخرین اخبار علمی پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان تهران ارتباط با ما @t_pazhouhesh @alim_5
مشاهده در ایتا
دانلود
📚پلورالیسم دینی در آیینه دو تفسیر شیعی منتشر شد 📗کتاب پلورالیسم دینی در آیینه دو تفسیر شیعی به قلم خانم سیده زینب لردگانی و از سوی مرکز منتشر شد. 🔸این اثر به بررسی سه شبهه مهم پلورالیسم دینی و خواست خداوند حقانیت همه ادیان در قرآن کریم و صراط‌های مستقیم در قرآن می‌پردازد و با مقایسه دو دیدگاه تفسیری علامه طباطبایی در المیزان و علامه جوادی آملی در تسنیم، پاسخ‌های این دو مفسر بزرگ شیعه را تحلیل می‌کند. 🔹نویسنده در این کتاب به تشابهات و تمایزات این دو تفسیر در مواجهه با شبهات یادشده اشاره کرده و بر این نکته تأکید دارد که تفسیر تسنیم به‌عنوان "المیزان ناطق" و "المیزان عصر حاضر" شناخته می‌شود، چراکه به بسیاری از شبهات رایج در جوامع اسلامیِ امروز به صورت صریح و عمیق پاسخ داده و از براهین عقلی و نقلی بهره برده است. 🔸این کتاب به‌عنوان منبعی ارزشمند برای پژوهشگران علوم قرآنی، کلام اسلامی و مطالعات تطبیقی تفاسیر شیعه قابل استفاده است و می‌تواند گامی در جهت تقویت مبانی دینی در برابر شبهات معاصر باشد. 🌸کانال رسمی حوزه‌های علمیه خواهران 🆔 @whc_ir 🌐 news.whc.ir 📚پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران https://eitaa.com/howzehkhaharantehranpajohesh
🔰ضرورت نگاه نظام‌مند به فقه در تبیین دفاع از ولی فقیه 🔰تهدید رأس جامعه اسلامی تهدیدی جدی‌تر از اشغال سرزمین‌هاست 🔻گزارش اختصاص پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح از نشست«ظرفیت‌های فقه برای دفاع از ولی امر مسلمین و جامعه اسلامی»؛ حجت الاسلام ابرهیم موسی زاده، هیات علمی دانشگاه تهران و استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛ ▫️در کتب فقهی سنتی معمولاً گفته شده که جهاد دفاعی زمانی واجب است که سرزمین‌های اسلامی مورد تهاجم قرار گیرند. این دیدگاه، نگاهی جزیره‌ای به مسئله دفاع است. حال آن‌که اگر تهاجم مستقیماً متوجه رأس جامعه اسلامی یعنی ولی و حاکم مشروع باشد، تهدید بسیار جدی‌تری رخ داده است. چراکه ممکن است بخشی از جامعه اسلامی مهاجرت کند یا دچار قبض و بسط جمعیتی شود، اما تا زمانی که رکن ولایت حفظ شده باشد، ساختار جامعه اسلامی نیز پابرجاست. برعکس، اگر ولی از میان برداشته شود، اساس جامعه فرو می‌پاشد؛ بنابر این دفاع از آن در حکم دفاع از اصل اسلام خواهد بود. ▫️برخی از این مفاهیم ممکن است به‌صراحت در ابواب سنتی جهاد فقهی نیامده باشند، اما در سایر متون فقهی و آیات و روایات می‌توان شواهد کافی برای آن‌ها یافت. اصولی همچون «ظلم ستیزی»، «استکبار زدایی»، «مسئولیت همگانی در دفاع از سرزمین اسلامی»، و «مشروعیت دفاع» همگی بر این تأکید دارند که می‌توان با کنار هم گذاشتن آنها مجموعه‌ای نظام‌مند و منسجم از آموزه‌های دفاعی استخراج کرد. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=42218 📚پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران https://eitaa.com/howzehkhaharantehranpajohesh
🌟فراخوان مقاله 🔰نشریه پژوهشنامه تفسیر مقارن وابسته به مدرسه علمیه تخصصی رفیعة المصطفی علیهما السلام اماده دریافت مقالات پژوهشی شما، در محورهای مجله است. 🔷محورهای پذیرش مقاله: 1- مقایسه علوم و معارف قرآنی در مذاهب اسلامی 2- پاسخ به شبهات قرآنی مذاهب اسلامی 3- معناشناسی واژگان در قرآن و روایات 4- مقایسه منابع تفسیری فریقین 5- مقایسه مبانی تفسیر فریقین 6- مقایسه روش تفسیری فریقین 🌐آدرس سایت نشریه: http://tafsir-mogharen.whc.ir 🔶این نشریه در مراحل دریافت رتبه پژوهشی است . 🔹به مقالات پژوهشی پذیرفته شده در مجله حق الزحمه تعلق خواهد گرفت. 🔸مقالات شمارگان قبلی در سایت قابل مشاهده می باشد. 🔰پاسخگویی به سوالات @z_asadi_s 📚پژوهش حوزه عامیه خواهران استان تهران https://eitaa.com/howzehkhaharantehranpajohesh
🔰مدرسه علمیه تخصصی رفیعة المصطفي علیهماالسلام برگزار می‌نماید. ✍ کارگاه نویسندگیِ متن ادبی * ۸ساعت حضوری * * ۸ساعت مجازی * استاد: حجت الاسلام و المسلمین آقای ابوالفضل هادی منش شروع کارگاه حضوری (یک روزه) 📅: پنج شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۴ ⏰: ساعت ۸ صبح 🏠: بلوار کشاورز _ خیابان وصال شیرازی_ کوچه باستانی پاریزی _ پلاک ۱ مدرسه علمیه تخصصی رفیعة المصطفي (علیهما‌السلام) بعد از برگزاری كارگاه ۸ ساعته، یک روز در میان کارگاه مجازی برقرار است. @z_asadi_s 📚پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران https://eitaa.com/howzehkhaharantehranpajohesh
🔰 فراخوان مقاله دو فصلنامه پژوهشنامه نظام فقهی خانواده 📌 صاحب امتیاز: مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران تهیه شده در مدرسه علمیه تخصصی رفیعه المصطفی(ع) ( مدیر مسئول: حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر حمید محمدی ) سردبیر: حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر جواد معین 📝 محورهای پذیرش مقاله: 🔸مسائل فقهی نظام اسلامی و خانوده 🔸مسائل فقهی و حقوقی خانواده 🔸مسائل فقهی مستحدث زنان و خانواده 🔸مسائل فقه مقارن و خانواده 🔻از عموم طلاب و دانشجویان پژوهشگر دعوت می نماید مقالات خود در محورهای اعلام شده را به نشانی نشریه ارسال نمایند. 🖊لازم به ذکر است نشریه در راستای دریافت مجوز علمی پژوهشی است و به مقالات شماره های قبل از مجوز هم رتبه تعلق گرفته و مقالات برتر پذیرش شده در هر شماره حق التألیف دریافت خواهند نمود.✨ 📚 در تنظیم مقالات به شیوه نامه مندرج در سایت نشریه توجه گردد‌. 🔻نحوه ارسال آثار: 🌐 سایت نشریه http://nezam-feghhi.whc.ir ای دی پاسخگویی @kiahoor_s 📚پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران https://eitaa.com/howzehkhaharantehranpajohesh
آیت الله اعرافی در محکومیت قتل و کشتار علمای شیعه در سوریه: ◻نهادهای بین‌المللی قتل و کشتار علمای شیعه در سوریه را محکوم کنند ◻عاملان و حامیان منطقه ای این جنایت باید بازخواست شوند ◻️آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه جمهوری اسلامی ایران در محکومیت قتل و کشتار علمای شیعه در سوریه و درخواست اقدام فوری نهادهای بین‌المللی بیانیه ای صادر کرد. ◻️اینجانب از تمامی نهادهای بین‌المللی، به‌ویژه سازمان ملل متحد، شورای حقوق بشر، کمیسر عالی حقوق بشر، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه علمای مسلمان درخواست می‌نمایم: ◻️ این جنایات را فوراً محکوم کرده و عاملان مستقیم و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آن را مورد بازخواست قرار دهند؛ ◻️با تشکیل هیأت حقیقت‌یاب مستقل، نسبت به شناسایی و مستندسازی این جنایات علیه علمای دین و اقلیت‌های مذهبی در سوریه اقدام فوری کنند؛ ◻️ با بهره‌گیری از ظرفیت‌های حقوق بین‌الملل، از جمله حقوق بشر، حقوق بشردوستانه، و اصول عدالت کیفری بین‌المللی، نسبت به محاکمه و مجازات آمران و عاملان این جنایات اقدام کنند. متن کامل بیانیه:👇 https://hawzahnews.com/xdRG2 📚پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران https://eitaa.com/howzehkhaharantehranpajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ فراخوان خیزش جدید علمی، متوجه ماست بخش اول از سخنان شهید دکتر طهرانچی 💠 دکتر طهرانچی، در 15 مهرماه، چند روز پس از سخنان رهبری درباره «خیزش جدید علمی»، در دهمین گردهمایی فعالان زیست‌بوم نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، تلاش کردند تا این سخنان را واکاوی کرده و زمینه‌های بیان این فراخوان و مسئولیت‌های متوجه آن را تشریح کنند. خلاصه‌ تنظیم‌شده‌ای از سخنان ایشان را، در این فرسته و دو فرسته‌ی بعدی بخوانید: 🔸رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن روز تاریخی، یعنی صبح پس از عملیات وعده صادق ۲، در دیدار با نخبگان علمی پیامی برای ما دانشگاهیان داشتند که باید آن را واکاوی کنیم. سخنان ایشان بخش‌های مهمی ازجمله مبحث مهمی با عنوان «خیزش جدید علمی» را شامل می‌شد. خیزش جدید علمی، خاصه در این معرکه‌ای که در دنیا به پا شده است، مسئولیت تازه‌ای به شمار می‌رود و ما باید نسبت به این پیام مهم مسئولیت‌شناس باشیم. 🔹اکنون دیگر همه می‌دانیم که اگر در دنیا قوت نداشته باشیم، محکوم به فنا خواهیم بود. در دنیای بی‌رحمی زندگی می‌کنیم که در آن از همه ابزارآلات برای ترور و سرکوب استفاده می‌کنند. امروز حتی باتری ابزارهای الکترونیکی را نیز به‌عنوان یک بمب تجهیز می‌کنند و بی‌رحمانه فناوری را با انسان‌کشی درآمیخته‌اند. بنابراین امروز طرف درست تاریخ ایستادن به معنای قدرت‌آفرینی، علم‌ورزی و جهاد علمی است و در این میانه، فرمان رهبری معظم انقلاب به ما «خیزش جدید علمی» است ؛ امروز فرصتی است که از مبانی این خیزش علمی و نحوه کمک به آن سخن بگوییم. 🔸از پایان جنگ دوم جهانی تا به امروز، غربی‌ها می‌گویند فرقی نمی‌کند دوران جنگ یا صلح باشد، برای باید را داشته باشیم. اما از سال ۲۰۱۵ به بعد، آنها احساس خطر کردند؛ اتفاقات عمیقی در حال رقم خوردن است و آمریکایی‌ها فکر می‌کنند در حال از دست دادن رهبری جهان هستند. چرخش‌های دنیا و جغرافیای سیاسی جهان، تحت عنوان نقشه‌های علمی در حال جابه‌جایی است. حکمرانی در حال ایجاد «انحصار در فناوری و اقتصاد» است؛ ارزهای دیجیتال، دلار، فروش نفت و فناوری را تحریم کرده‌اند و اجازه ورود به هوش مصنوعی را نمی‌دهند ؛ یعنی این مرتبه شکل دیگری از انحصار دارد رخ می‌دهد. 🔹در تعداد پتنت‌ها (ثبت اختراع) در سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰، سهم آمریکایی‌ها ۲۶ درصد، چینی‌ها یک درصد و ژاپنی‌ها ۲۸ درصد است. در سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ سهم چینی‌ها ۱۳ درصد، آمریکایی‌ها ۱۹ درصد و ژاپنی‌ها ۲۶ درصد است. این رشد چینی‌ها دیگر فقط در مقاله هم نیست. پس آمریکا خود را همچون غرق‌شده‌ای می‌بیند که دارد به زیر کشیده می‌شود و با واکنش‌های جنگ‌افروزانه و تحریمی خودش دارد پاسخ این اتفاق را می‌دهد. خود چینی‌ها هم از همان ۲۰۱۹ دارند همکاری خود را با آمریکا کاهش می‌دهند و خودشان را از آمریکایی‌ها جدا می‌کنند. دارند ارتباطشان را با خود آسیا قوی می‌کنند و رهبری علمی آسیا را به دست می‌گیرند. 🔻این موارد را گفتم تا در نهایت به شما بگویم اینکه حضرت آقا می‌فرمایند «خیزش جدید علمی»، با مطالعه است و نشان‌دهنده درک عمیق ایشان از اتفاقات جهانی است. 🇮🇷 پرونده 🇮🇷 خانه هنر و رسانه پیشرفت‌| راوی پیشرفت ایران @khaneh_pishraft 📚پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران https://eitaa.com/howzehkhaharantehranpajohesh
⭕️ دوران «علم برای علم» مدتهاست که گذشته! بخش دوم از سخنان شهید دکتر طهرانچی
⭕️ دوران «علم برای علم» مدتهاست که گذشته! بخش دوم از سخنان شهید دکتر طهرانچی 💠 دکتر طهرانچی، در 15 مهرماه، چند روز پس از سخنان رهبری درباره «خیزش جدید علمی»، تلاش کردند تا با واکاوی این سخنان، زمینه‌های بیان این فراخوان و مسئولیت‌های متوجه آن را تشریح کنند. خلاصه‌ تنظیم‌شده‌ای از سخنان ایشان را، در این فرسته و دو فرسته‌ی قبلی و بعدی بخوانید: 🔸خداوند متعال در آیه ۲۰ سوره حدید می‌فرماید: «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ» در دورانی که آزادی عمل مطرح است، لعب و لهو به چه چیزی اطلاق می‌شود؟ حال‌نگر بودن، اقدام بدون عاقبت‌اندیشی و برنامه‌ریزی بلندمدت از ویژگی‌های لعب و لهو است. براساس آیه شریفه، پس از مرحله لعب و لهو، درحالیکه بدون عاقبت‌اندیشی پیش رفته‌اید، دستاوردهایی پیدا می‌کنید که از آن‌ها با عنوان زینت یاد می‌شود و زینت برای شما ارزش پیدا می‌کند. در مرحله سوم، نسبت به دستاوردهای خود دچار تفاخر می‌شوید. 🔹 حالا در مورد دانشگاهیان، «زینت» زمانی است که مرتباً در حال چاپ مقاله هستیم و از آن خوش‌حالیم. «تفاخر» هم وقتی است که تعداد مقاله‌هایمان به حدی رسیده که فخر می‌فروشیم و می‌گوییم دیگر از دو درصد دانشمندان برتر دنیا هستیم؛ برای مثال اساتید دانشگاه ما تا به هم می‌رسند از h-index و مرتبه یکدیگر از هم می‌پرسند. پس از این مرحله، عائله‌ات زیاد می‌شود و باید پول زیادی خرج کنی تا این سیستم باقی بماند؛ تا وقتی که «ناگهان بانگی برآمد خواجه مرد»! 🔸دنیا مرتباً در حال پشت سر گذاشتن مراحلی است؛ ما اکنون در دوره جنگ سرد دوم قرار داریم که اتفاقا خیلی هم سرد نیست. خاورمیانه و همچنین اروپا و روسیه مشتعل‌اند و دنیا وارد مرحله جدیدی شده است. از ۲۰۱۹ تاکنون وارد مباحث جدیدی مثل کرونا، سیطره فضای مجازی و جنگ‌های نو در اوکراین و غزه شده‌ایم و در همه این موارد، فناوری نقش جدی دارد و ما نیز بازیگر جدی آن هستیم. با این حال، هنوز هم برخی از ما با علمی زندگی می‌کنیم که در دورانی از اروپا نظریه‌آفرین بود و کتب آن دوره را ملاک علمی خود قرار داده‌ایم؛ یعنی دورانی که «علم برای علم» بود. اما این دوران مدتهاست که تمام شده است! 🔹علم سه مرحله دارد؛ «علم برای علم»، «علم برای توسعه» و «علم عین توسعه». مرحله «علم برای علم»، دورانی بود که دانشمندان فعالیت می‌کردند و کاری نیز با نظرات حاکمان زمان خود نداشتند. مرحله «علم برای توسعه»، به معنای آن زمانی است که دانشمندان به صورت مقطعی با حاکمان زمان خود ارتباط برقرار می‌کردند. امروزه که «علم عین توسعه» است، دانشگاه نهاد اصلی و تصمیم‌گیر پیشرفت و توسعه شده است. در این مرحله، پژوهش مسئله‌محور به‌عنوان وظیفه و نیاز دانشمندان تعریف می‌شود. حالا دیگر غربی‌ها نهادهای جداگانه‌ای برای اسلحه‌سازی ندارند، بلکه دانشگاه خودش ابزارهای قدرت و سلاح‌های جدیدی را خلق می‌کند. **🇮🇷 پرونده []** 🇮🇷 خانه هنر و رسانه پیشرفت‌| راوی پیشرفت ایران @khaneh_pishraft 📚پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران https://eitaa.com/howzehkhaharantehranpajohesh
آیت الله ملک زاده استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ⏪ برگ‌هایی از کتاب به اسلامی 💥 برگرفته از پرونده‌ ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی