eitaa logo
حوزه مجازی
167 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
54 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست های قبل از ماه مبارک رمضان اطلاعات بیشتر در: https://el.balagh.ir/news/1856 @howzehmajazi
▫️تجربه‌های نگارشی ۱. نویسنده نباید گارد نویسندگی بگیرد؛ یعنی نباید گمان کند که در هنگام نوشتن، مشغول کاری شاق و متفاوت از کارهای روزانه‌ است. هنر نویسندگی در کاستن از فاصلۀ میان قلم نوشتاری و زبان روزمرۀ مردم است؛ بدون آنکه دچار شلختگی و عیب‌های زبان گفتاری شود. بهترین زبان نوشتاری، همان زبان گفتاری است منهای عیب‌های آن. زبان گفتاری چند عیب یا ویژگی دارد: یک. در گفتار، کلمات معمولا به ترتیب انسی که ما با آنها داریم به ذهنمان می‌آیند، نه به اقتضای اسلوب جمله‌سازی. مثلا در گفتار می‌گوییم: «رفتم امروز بازار، کمی خرید کردم.» طبق اسلوب زبان، قید «امروز» باید اول جمله بیاید: امروز رفتم بازار... دو. حذف حروف اضافه و حتی گاه کلمات کلیدی، در زبان گفتاری معمول است. مثلا جملۀ «رفتم بازار، کمی خرید کردم» در واقع ناقص است؛ اگرچه شنونده می‌داند که مراد گوینده این است که «رفتم "به" بازار "و" کمی خرید کردم.» گوینده اجازه دارد که بگوید: «او سال ۱۳۳۰ دنیا آمده» اما نویسنده باید بنویسد: «او "در" سال ۱۳۳۰ "به" دنیا آمده است.» سه. عیب زبان گفتاری، کم‌واژگانی است؛ چون گوینده فرصت نویسنده را برای جست‌وجو و انتخاب مناسب‌ترین کلمات ندارد و ناگزیر معمول‌ترین و دستمالی‌شده‌ترین کلمات بر زبان او جاری می‌شود. اما نویسنده – مثلا - راضی نمی‌شود در مثال پیش‌گفته، از کلمۀ «کمی» استفاده کند؛ بلکه به جای آن، «مقداری» یا مانند آن می‌گذارد. ۲. پس از آنکه راحت و بدون هیچ دغدغه‌ای نوشتید و نقطۀ آخر را گذاشتید، نوبت به وسواس و سخت‌گیری می‌رسد. در این مرحله، هر قدر می‌توانید بر نوشتۀ خود سخت بگیرید و حتی از یک کلمۀ آن آسان نگذرید. به قول همینگوی، مست بنویس و هشیار ویرایش کن. این هشیاری و سخت‌گیری یا باید جمله‌به‌جمله باشد، یا بندبه‌بند یا پس از آنکه نوشتار به پایان رسید. ۳. از بخت‌یاری نویسنده است که نوشتۀ او را پیش از انتشار، کسانی ببینند و بر آن خرده بگیرند. اگر نویسنده‌ای چنین دوستان و همراهانی ندارد، بر او است که در انتشار نوشته‌اش شتاب نکند؛ بلکه پبش از انتشار، آن را بارها بخواند. در بازخوانی‌ها هم اصلاحات محتوایی کند و هم اصلاحات لفظی. یکی‌دو بار هم با چشم مخالف فرضی بخواند. ۴. هر نوشته‌ای از ما که به رؤیت کسی می‌رسد، بخشی از جورچین شخصیت ما را در ذهن او کامل می‌کند. هیچ نوشته‌ای را تا به سطحی از مقبولیت(از محتوا تا تایپ) نرسانده‌اید، منتشر نکنید، حتی اگر می‌دانید که خوانندگان آن به شمار انگشتان یک دست نخواهد بود. ۵. خواندنی‌ترین نوشته‌ها آن است که محتوایی بکر و به‌روز و پیش‌برنده داشته باشند، و ملال‌آورترین نوشته، آن است که تکرار شنیده‌ها و گفته‌های دیگران باشد. بنابراین کسانی که می‌خواهند سخنی بگویند که مردم آن را روزانه چندین بار از رسانه‌های رسمی و تبلیغی و سخنرانی‌های معمول می‌شنوند، نباید توقع استقبال داشته باشند. آری؛ هر سخن نو و بی‌سابقه‌ای، درست و راست نیست؛ اما سخن تکراری همیشه ملال‌آور است، مگر برای مخاطبان معتاد به آن سخنان. ۶. غرور نویسنده، دشمن قلم او است؛ زیرا گوهر صمیمیت و دلاویزی را از او می‌رباید. نویسندۀ مغرور، بیش از آنکه در اندیشۀ مفاهمه و تفهیم باشد، در فکر حراست از شخصیت علمی یا اجتماعی خویش است و هیچ‌گاه از ردای هیبت و وقار بیرون نمی‌آید. بنابراین در انتخاب کلمات و لحن نوشتار، بیشتر به جایگاه اجتماعی و مرتبۀ علمی خود می‌اندیشد تا حق مطلب. او به جای آنکه دست در گردن خواننده بیاویزد و با او گشت‌وگذار کند، ترجیح می‌دهد که مخاطبش دورترک بنشیند و به سخنرانی رسمی و غرّای او گوش دهد. ۷. هر نوشته‌ای، سفره‌ای است که نویسنده برای خواننده پهن کرده است. سفره، هم جای غذای اصلی است و هم جای مخلفات(سالاد و ترشی...)؛ اما سفره‌ای که جز مخلفات بر آن نیست، به درد شکم‌های گرسنه نمی‌خورد. برخی نوشته‌ها را می‌خوانی و به آخر می‌رسانی، اما بیش از یکی‌دو سطر آن، دندان‌گیر نیست. نویسنده، مقدمه را از جایی دور شروع کرده یا گریزهای بیهوده در میان افکنده است؛ اما آنجا که باید کرّوفرّ کند، فرود آمده است! درختی تناور برکشیده است، اما همچون درخت کاج، نه میوه‌ بر شاخ دارد و نه سایه بر زمین. ۸. حذف حتی یک کلمۀ زائد، برداشتن باری از دوش جمله و فهم مخاطب است. جمله هر چه پیراسته‌تر باشد، چابک‌تر است و به فهم خواننده نزدیک‌تر. ۹. هر نوشته‌ای، سیرتی دارد و صورتی. اهتمام به صورت و ظاهر نوشتار(از جمله‌سازی و پاراگراف‌بندی تا تایپ فنی و بدون غلط) به اندازۀ محتواگرایی اهمیت دارد. @howzehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خامنه ای: قاتل دیروز در صفحه با چهار نوع اسلحه تصاویری از خود منتشر کرده است که مقابله با اینگونه موارد وظیفه نیروی انتظامی است. @howzehmajazi
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
باشگاه نویسندگان زین پس آماده انتشار فضلای نویسنده و مبلغ است. خاطرات تبلیغ گروهی هم شامل این فراخوان می شود. 🌺
@howzehmajazi
🔻 حجت‌الاسلام‌والمسلمین برته، مدیر اطلاع‌رسانی و رسانه حوزه‌های علمیه: 🔹 در این مرکز به دنبال آن هستیم که طلاب در حین تحصیل در سطوح عالی حوزه، رسانه را نیز در بدنه حوزه تحصیل کنند؛ زیرا قطعا اگر طلاب به دلیل تحصیل در رشته رسانه به دانشگاه های دیگر بروند از فضای طلبگی خارج شده و صبغه رسانه ای صرف به خود خواهند گرفت. 🔹رسانه‌داری امروز بسیار مشکل و حساس است؛ تنگناهای مالی و گسترده‌تر شدن فضای مجازی بر سختی این رقابت رسانه ای افزوده است؛ در حقیقت اگر امروز یک طلبه در عرصه رسانه کند، قطعا پاداشی عظیم نزد خداوند خواهد داشت. 🔹یکی از انگیزه‌های فعالیت جدی ما در این عرصه، تقویت کارکردهای روحانیت در فضاهای مختلف از جمله و و در عرصه‌های مختلف است. @howzehmajazi
سانسور مراجع در صدا و سیما همچنان ادامه دارد! @howzehmajazi
تشکیلات حق و تشکیلات باطل این عالم، عالمی است که انسان ها در آن جدا و از هم دور می شوند. همانطور که در دستگاه آب میوه گیری، عصاره و تفاله از هم جدا می شوند. عصاره و تفاله به صورت هویج با هم اند. هویج را وارد دستگاه می کنی، عصاره به اسم « آب هویج » از یک راه می آید و تفاله از راه دیگر، در غوره هم عصاره و تفاله با هم جمع اند و دستگاه آب غوره گیری، عصاره و تفاله را از هم جدا می کند. عصاره از یک طرف می رود و تفاله از طرف دیگر. در این عالم مؤمن و کافر با هم می آیند، گاهی در یک خانه و خانواده یک فرزند مؤمن می شود و یک فرزند، کافر. آنکه مؤمن است از طریق عصاره ها می رود و آنکه کافر است از راه تفاله ها. عصاره ها را در شیشه ها به عنوان اشیاء باارزش در جایی نگهداری می کنند، تفاله را هم در جایی جمع می کنند و به خورد حیوانات می دهند. همانطور که لازم است رهبری باشد، تا عصاره ها را به دور خود جمع و جذب کند، دشمنان هم هادی هایی دارند که تفاله ها را به دور خود جمع می کنند، عالَم هم دستگاه عصاره گیری می خواهد و هم دستگاه تفاله گیری. آیت الله حائری شیرازی @howzehmajazi
عزیزانی که تمایل دارند در تولید محتوای حوزه مجازی ایفای نقش نمایند، می توانند تولیدات خود را در قالب ارائه شده برای این نشریه ارسال نمایند.مطالب ارسالی پس از بررسی های تخصصی ترتیب اثر داده خواهد شد. ارتباط با ما از طریق: @esmaeilipajoohesh لطفا نام های پیشنهادی خود را نیز برای این نشریه ارسال فرمایید مثلا :سبیل ،سلسبیل ،مسک ،تراحم یا هر اسمی که به نظر شما جالب و زیباست و اگر حرفی برای گفتن و نوشتن و خاطره و شعر و مقاله و داستان و...دارید حتما در قالب فرم ذیل باشد👇👇👇👇👇@howzehmajazi
@howzehmajazi
@howzehmajazi