#مهارت_پژوهشی
#خلاصه_نویسی
🔸پیام شماره (5)🔸
3️⃣ روش سوم: حاشیه نویسی
یکی از کارهای مهمی که در خلاصهنویسی میتوانید انجام دهید این است که حاشیه نویسی کنید. حاشیهنویسی با هدف انتقال مجموعهای از مطالب مهم و خلاصه شده از متنی است که شما مطالعه کردهاید. در حاشیهنویسی میتوانید کلیدی ترین جمله هر پاراگراف را استخراج و به زبان خودتان در حاشیه کتاب یا جزوه یادداشت کنید.
✅نکات قابل توجه در این روش:
1) برای انجام این کار در پایان هر پاراگراف از خودتان بپرسید که این پاراگراف قصد داشت چه مطلبی را به من بیاموزد و آن را در یک جمله و با زبان خودتان، نه به صورت کتابی، بیان کرده و یادداشت نمایید؛
2) میتوانید سؤال، انتقاد یا هر مطلب دیگری را که مربوط به همان موضوع است و در جای دیگری خواندهاید، حاشیهنویسی کنید. این فرآیند به تمرکز فکر، دقت، حفظ و یادگیری بهتر کمک میکند.
4️⃣ روش چهارم: دسته بندی
به کارگیری این روش برای مباحثی مانند: تاریخ ادبیات یا احادیث درس دین و زندگی که شامل دسته ها و طبقه بندیهای مختلف است، بسیار مفید است.
✅نکات قابل توجه در این روش:
باید مطالب مختلفی را که میتوان در یک دسته قرار داد، یک جا نوشت و آنها را دسته بندی کرد؛ به عنوان مثال، میشود شاعران را بر حسب قرن و یا احادیث را بر اساس اشخاص، دسته بندی نمود.
💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س)
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
#مهارت_پژوهشی
#خلاصه_نویسی
🔸پیام شماره (6)🔸
6️⃣ روش ششم: یادداشت برداری
اصلیترین نوع خلاصه نویسی، یادداشت برداری است که میتواند کمک بسیار مؤثری به یادگیری طولانی مدت و همین طور، صرفهجویی در وقت شما نماید. یادداشت برداری، عبارت است از: برداشت کلیدیترین مفاهیم هر مطلب و ثبت آن در دفترچهای جداگانه به شیوههای خاص که در مرورهای آتی کارایی داشته باشد.
✅خلاصه نویسی باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:
1) هر برگه خلاصه نویسی شده باید دارای دو ویژگی مهم باشد: باید خلاصه و کلیدی باشد؛ یعنی آنچه را که یادداشت میکنید باید حجمی بسیار کمتر از آنچه که در متن اصلی موجود است، داشته باشد.
2) دومین ویژگی خلاصه نویسی، تداعیگر بودن یادداشتها است؛
یعنی همه آنچه را که پاراگراف و متن قصد انتقال آن را داشت، به شما انتقال دهد و یادآوری نماید؛ به بیان ساده، یادداشتها باید مفید، اما مختصر باشند.
☑️ممکن است که در ابتدا، شما در انجام هر یک از این روشهای خلاصه نویسی، با مشکل مواجه شوید، اما اگر بخواهید و اراده کنید حتماً میتوانید بتدریج، مطالب را به بهترین شکل ممکن خلاصه برداری کنید.
💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س)
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
✅معرفی #برگزیدگان_خواهر
در چهاردهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
✅معرفی #برگزیدگان_خواهر
در چهاردهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
✅معرفی #برگزیدگان_خواهر
در چهاردهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#اطلاعیه_مهم
🌺تحصیل غیر حضوری با مزایای استثنائی🌺
✅ویژه عموم علاقه مندان (خواهران و برادران طلبه و غیر طلبه) 👌
🔻 مدرک معتبر و مورد تایید وزارت علوم از دانشگاهی با اعتبار بین المللی
🔻 اساتید برجسته کشوری
🔻 در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
✅ ارائه مدرک معتبر بدون نیاز به ارائه پایان نامه
https://urd.ac.ir/fa
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
#حدیث_پژوهشی
🍃 امام علی علیه السلام فرمودند 🔽
🔷 لا خَیرَ فی قَلبٍ لا یَخشَعُ ، وَ عَینٍ لا تَدمَعُ ، وَ عِلمٍ لا یَنفَعُ 🔹
🔶 هر که ادّعا کند به نهایت دانش رسیده است ، نهایت نادانى اش را آشکار کرده است 🔶
📚 منبع: غررالحکم، ح 9193
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❣️دوستانتان را دعوت کنید؛
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#کلام_بزرگان
💠حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (دام عزه)
🔷 علم با ارزش است و از جمله عواملی که ارزش علم را بیشتر میکند، این است که علم با غایت و هدفهای مشخّصی که طبق نیازها تنظیم شده است، به طرف پیشرفت و توسعه سیر کند
لینک آدرس مطلب:
http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=4133
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❣️دوستانتان را به جمع پژوهشگران حوزه علمیه خراسان دعوت کنید؛
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#معرفی_نرم_افزار_پژوهشی
#مجموعه_آثار_میرزای_قمی_رحمه_الله
🔰محتوا :
• متن 14 عنوان کتاب در 28 جلد از آثار میرزا ابوالقاسم بن محمدحسن، معروف به میرزای قمی، در موضوع اصول فقه شیعه و فقه جعفری
• ارائه کتابهایی مانند:
– قوانین الأصول (طبع قدیم و جدید)
– جامع الشتات
– رسائل المیرزا القمی
– غنائم الأیام فی مسائل الحلال والحرام
• متن قرآن کریم به همراه ترجمه: فارسی، اردو و انگلیسی
• ارائه چند دوره لغتنامه معتبر
✳️✅امکانات و قابلیت ها :
• امکان دستهبندی و محدودکردن کتب بر اساس: کتاب، پدیدآور و زبان
• قابلیت جستوجو در آیات قرآن کریم
• قابليت جستوجو در لغتنامه و ارتباط با متن
• دسترسی به ابزار پژوهنگار جهت یادداشتبرداری از کتب برنامه و ساماندهی آنها
• امکان ایجاد میز پژوهشی جهت انجام و ثبت پژوهشهای کاربر
• امکان بهروزرسانی برنامه و ارسال نظر توسط کاربر
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❣️دوستانتان را به جمع پژوهشگران حوزه علمیه خراسان دعوت کنید؛
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#کارنمای_پژوهش_مدارس _سال1398
🔶 واحد پژوهش مدرسه علميه حضرت بقیه الله (عجل الله تعالی فرجه) مشهد
مسئول پژوهش: حجت الاسلام و المسلمین سید ایمان حسینی صدر
🔹 شرح فعالیت های واحد پژوهش مدرسه را در سال 1398 در لینک زیر 👇👇👇👇 مشاهده فرمائید:
http://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=37702
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
🌐کانال معاونت پژوهش در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐کانال معاونت پژوهش در سروش:
sapp.ir/howzehpajohesh
📽📘فصلنامه رسانه ای مسیر
✅فصل دوم
🔆سنت های مدیریت دینی در مدارس علمیه🕌
🔰از منظر آیت الله سید حسن مرتضوی (دامت برکاته)
1️⃣قسمت اول:
📹مشاهده کلیپ (با کیفیت متوسط):👇
▶️ https://eitaa.com/hzsk_ir/92
2️⃣قسمت دوم:
📹مشاهده کلیپ (با کیفیت متوسط):👇
▶️ https://eitaa.com/hzsk_ir/97
3️⃣قسمت سوم:
📹مشاهده کلیپ (با کیفیت متوسط): 👇
▶️ https://eitaa.com/hzsk_ir/101
💠 جهت مشاهده کلیپ های فوق با کیفیت بهتر به لینک زیر وارد شوید:
🎞 https://www.aparat.com/Hzsk.ir
🖥سایت سنتهای کارآمد:
http://www.hzsk.ir
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#مهارت_پژوهشی
#خلاصه_نویسی
🔸پیام شماره (7)🔸
✳️13 نکته مهم در خلاصه نویسی که بایستی رعایت شود:
1️⃣ یکی از راههای کارا کردن یادداشتها به هنگام ثبت کلمات مهم، به کار نگرفتن کلمات اضافی است.
2️⃣در خلاصهنویسی، هر قدر اطلاعاتی با کلمات کمتر و عبارتهای کوتاهتر نقل شود، کارآیی آن بالاتر است؛ بنابراین، هنگامی که اطلاعات نسبتاً زیادی را در چند کلمه خلاصه میکنیم، یادداشتهای شما کارا هستند. در یادداشتها باید هدفتان این باشد که؛ حتی الامکان مطالب مختلف اعم از درس معلم، کتاب و جزوه را درجملههای کوتاه و مفید بگنجانید.
3️⃣این کار سبب میشود که توجه شما صرفاً به اطلاعات مهم متمرکز شود. باید از این گونه جملهها، یعنی از جملههایی که کلیترین و محوریترین اطلاعات را در بر دارند، یادداشت بردارید و به جملههایی که از لحاظ اهمیت ساختاری، ضعیف و حاوی اطلاعات جزییترند، توجه چندانی نکنید.
4️⃣در خلاصهنویسی، ابتدا باید کلیات موضوع مورد توجه قرار گیرد و موضوعات به صورت نمودار درختی رسم شود و سپس به جزییات پرداخته شود. در خلاصهنویسی باید دقت کرد که معمولاً ایده و نکته اصلی در دو جمله اول پاراگراف بیان شود و بقیه پاراگراف، شامل توضیحات این مطلب باشد؛ اما این بدان معنی نیست که بقیه متن، مهم نیست، بلکه در ادامه متن باید به کلمات کلیدی مانند: « نخستین»، « مهمترین عامل»، «بیشترین تأثیر»، «نکته اساسی»، «در نتیجه» و مثبت یا منفی بودن افعال توجه کرد.
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌸🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f