#کارگاه_پژوهشی
#مهارت_پژوهشی
✍️ #گام_به_گام_تا_مقاله_نویسی
⏳هر روز محتوای یک جلسه از کارگاه آموزش مقاله نویسی در کانال معاونت پژوهش منتشر می شود.
1️⃣ #جلسه_اول: 🔸مقدمه ای در مورد پژوهش🔸
بدانيد كه بدون تحقيق، بدون نوآوري، بدون ژرف يابي در هيچ مقوله اي انسان نمي تواند به هدفهاي والا دست پيدا كند. (مقام معظم رهبري مدظله العالي)
مقدمه :
💎پژوهش آنگاه ارزش واقعی خود را می یابد که با کاوش و تلاش پژوهشگر، اصول تحقیق و شیوه صحیح نگارش در آن رعایت شده باشد چه اینکه رعایت اصول تحقیق و نگارش، خود به سیر صحیح منطقی و پیشرفت پژوهش کمک اساسی می نماید. پژوهشگر پس از مواجهه با مشکل و مساله، دست به تحقیق در آن موضوع می زند که به حسب نوع موضوع و نحوه انجام کار، قالب اثر پژوهشی وی متفاوت خواهد بود. که به صورت مقاله، پایان نامه و کتاب و ... به سرانجام می رسد.
✅آغاز كار در پژوهش ....
آغاز كار در پژوهش روبرو شدن با مشكل است؛ اين مشكل گاه مجهولي علمي است و گاه معضلي از مشكلات جامعه. محقق بايد با روشهاي خاص، مشكل را به مسئله تبديل كند، فرضها و احتمالهاي ممكن را در نظر بگيرد، آنها را بررسي و تحليل كند و به اين ترتيب، به نظريهاي براي حل مسئله برسد. اگر مشكل به مسئله تبديل نشود، يك فعاليت موضوع محور انجام خواهد شد و سؤال، پاسخ اساسي نخواهد گرفت. از اين رو يك پژوهش آنگاه كار آمد است كه شبههاي را بر طرف كند، سؤالي را پاسخ گويد يا مسئلهاي را حل نمايد. نوآوري و ابتكار نيز اساسيترين شرايط محتوايي يك پژوهش است.
«قالب ارائه مقاله» نيز بايد مورد توجه باشد. سادگي، گويايي، زبان و ادبيات علمي، ساختار روشمند و مقبول و توجه به مخاطب، از شرايط ظاهري يك پژوهش برتر است.
👨🏫نگارنده يك اثر پژوهشي به طور كلي بايد به مراحل زير توجه نمايد:
1. تهية طرح تحقيق: انتخاب موضوع، عنوان، بررسي پيشينه، منابع و طرح كليات مطالب و سير اجمالي مباحث تا وصول به نتيجة تحقيق؛
2. جمع آوري اطلاعات: مطالعه و فيش برداري از مطالب قابل بهرهبرداري در رسيدن به اهداف پژوهش؛
3. تركيب و تدوين مطالب: مرتب ساختن و انسجام و تدوين مطالب جمعآوري شده و ايجاد شكل استدلالي براي اثبات مدعاي مورد نظر و وصول به نتيجه.
🔻ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
📣📣 #خبر_پژوهشی
ثبت نام متقاضیان تدریس روش تحقیق آغاز شد
🔻حجت الاسلام محمدحسین محمدی از شروع ثبت نام متقاضیان تدریس دروس مهارتی سطح یک(روش تحقیق)حوزه علمیه خراسان خبر داد و افزود: نام نویسی تا تاریخ 20 اردیبهشت ماه 1400 از طریق سایت حوزه علمیه خراسان بخش ثبت نام ها ادامه دارد.
🔷مسئول اداره واحدهای آموزشی و ترویج مهارت های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: معاونت پژوهش هر ساله با همکاری مدیریت امور اساتیداقدام به شناسایی و جذب اساتید مهارت های پژوهشی جهت تدریس در مدارس علمیه خراسان به صورت حق التدریس می کند.
🔶شرایط متقاضی ثبت نام:
داشتن پرونده فعال (حوزه علمیه خراسان) ، معمم بودن ، داشتن مدرک سطح دو ، دارا بودن اثر علمی (کتاب یا مقاله مورد تایید)، توانمندی مهارتی و پژوهشی می باشد که متقاضیان باید در آزمون ارزیابی علمی شرکت کرده و پس از قبولی در آن می بایست در دوره دانش افزایی حضور یابند و پس از پایان دوره، یک مقاله علمی برای ارزیابی نهایی و کسب مجوز تدریس ارائه کنند.
✅این مرحله از شناسایی و جذب اساتید با همکاری واحد پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان اجرا خواهد شد و مراحل اجرایی آن توسط این واحد پژوهش پیگیری می شود.
علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاع بیشتر با تلفن 32008464 و یا 33658284 تماس گرفته و یا به شناسه @ap9156 در ایتا پیام دهند.
•┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
#اطلاعیه_مهم
#قابل_توجه_متقاضیان_تدریس
#ثبت_نام_دوره_شناسایی و جذب اساتید دروس مهارتی-پژوهشی
#روش_تحقیق_سطح1
#حوزه_علمیه_خراسان
✅برگزاری دوره شناسایی و جذب اساتید دروس مهارتی-پژوهشی سطح یک به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و با همکاری واحد پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان برگزار می گردد. (ارائه #مجوز_برای_متقاضیان تدریس در #دروس_مهارتی_سطح_یک)
🔰شرایط عمومی و اختصاصی :
1- داشتن پرونده فعال (حوزه علمیه خراسان)
2- معمم بودن
3- داشتن مدرک سطح دو
4- دارا بودن اثر علمی (کتاب یا مقاله مورد تایید)
5- توانمندی مهارتی و پژوهشی
🔰شرایط اعطاء مجوز:
1- قبولی در مصاحبه پذیرش
2- شرکت در دوره دانش افزایی
3- ارسال اثر علمی جهت ارزیابی
✍️ثبت نام در سایت :
🌐www.hozehkh.com
( قسمت سامانه هاي الكترونيك، بخش ثبت نام ها )
⌛️زمان ثبت نام دوره :
20 اسفندماه 1399 الی 20 اردیبهشت ماه 1400
🔰جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق زیر اقدام فرمائید:
☎️شماره تماس : 33658284 - 051 داخلی 110
👈ارتباط با ادمین پذیرش در پیام رسان ایتا :
🆔@ap9156
‼️#ویژه برادران
✳️واحد پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان
•┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
#اطلاع_رسانی
#نشست_علمی
✅موضوع: بررسی جزئیات استهلال باچشم مسلح وغیر مسلح
🎙سخنران: حجةالاسلام سید صادق علوی
🗓یکشنبه ودوشنبه مورخ ۲۲و۲۳ فروردین
⏰ ساعت ۱۰ صبح
🖥دربسترفضای مجازی سامانه lms
⬅️به آدرس:
🌐https://baqiatallah.lms2.hozehkh.com/ws/estehlal
برگزارکننده: مدرسه علمیه حضرت بقیه الله(عج)
•┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
#وبینار ✅کارگاه علمی-پژوهشی
✅ موضوع: کارگاه روش تحقیق و مقاله نویسی
🔶 استاد: حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمد مغربی(زید عزه) از اساتید حوزه و دانشگاه
🗓 زمان : يكشنبه 22 فروردین ماه 1400،
⏰ساعت: 20:00
✅شرکت در این وبینار علمی برای عموم علاقهمندان بلامانع است . ✅لازم به ذکر است صوت نشست در سامانه LMS مدرسه هم جهت یادداشت برداری بارگذاری خواهد شد.
🔶 لینک شرکت در وبینار:
http://motahhari.lms2.hozehkh.com
•┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
#پژوهش
⚪️ وبینار های علمی
با موضوع: مصطلح الحدیث (رجال اهل سنت)
#جلسه_اول
🎓استاد : حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر زاده
⏱ زمان: دوشنبه 23 فروردین 1400
ساعت: 16
آدرس وبیناردر اسکای روم:
https://www.skyroom.online/ch/u09127515824/jarayan-shenaci
⚠️چند نکته :
1-بزرگواران برای ورود به سامانه از گزینه #مهمان استفاده نمایید.
2-برای اتصال به وبینار از #مرورگر_گوگل_کروم استفاده شود.
♻️ معاونت پژوهش موسسه دارالاعلام شعبه مشهد
┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
📚#پذيرش-مدارس ومراكز تخصصی سال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۰
🔶مقطع تخصصی سطح۲و۳
☎️جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره مدرسه تماس بگیرید.
•┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
#کارگاه_پژوهشی
#مهارت_پژوهشی
✍️ #گام_به_گام_تا_مقاله_نویسی
#جلسه دوم
✳️مراحل اصلی پژوهش:
1⃣ الف) تهيه محتواي علمي پژوهش:
1. انتخاب موضوع:
2. انتخاب محدودة پژوهش:
4. تهية طرح تحقيق:
5. جمعآوري اطلاعات:
6. تجزيه و تحليل مطالب:
7. جمع بندي مطالب و نتيجه گيري:
🔰از مهمترین روشهای انتقال اطلاعات، تدوین و انتشار مقاله است. مقاله به منزله یک سند علمی ملاک ارزیابی توان علمی نویسنده را نشان میدهد.
2⃣ ب) تنظيم شكل و قالب پژوهش:
1. عنوان مقاله
2. چکیده
3. واژه گان کلیدی
4. مقدمه
5. متن اصلی
6. پانوشت(پاورقی) و پی نوشت
7. نتیجه
8. فهرست منابع
♦️ادامه دارد....
•┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
⤴️ادامه جلسه دوم:
🔰مراحل اصلی پژوهش
الف) تهيه محتواي علمي پژوهش:
براي تهيه محتواي علمي پژوهش مراحل هفتگانه زير بايد انجام شود:
1️⃣ مرحله اول: انتخاب موضوع:
پژوهشگر با در نظر گرفتن دغدغههاي فردي و اجتماعي و انگيزههاي دروني و نيازهاي جامعه و همچنين با توجه به توانايي علمي خود ميتواند موضوعي را براي تحقيق انتخاب نمايد.
موضوع يك پژوهش نبايد خيلي كلي و داراي دامنة بسيار گستردهاي باشد هر چه اين محدوده كوچكتر و ضيقتر باشد تلاش براي عمق بخشيدن به مطالعه و بررسي موفقتر است.
2️⃣مرحله دوم: انتخاب محدوده پژوهش:
براي تحقيق در يك موضوع علمي لازم است، محدودة معيني از فضاي علمي را براي پژوهش در نظر گرفت و منابع در دسترس را شناسايي و محدودة استناد و استدلال خود را معين نمود تا گرفتار خلط مباحث و آشفتگي در استدلال نشد؛ مانند: مباني روانشناختي انسان در منابع اسلامي، بانكداري در اسلام، فقه پويا در روايات اهل بيت(ع) و يا حكومت و زمامداري اسلامي در نهج البلاغه.
3️⃣مرحله سوم: انتخاب عنوان:
عنوان پژوهش ميتواند كلمه و يا عبارتي باشد كه بطور صريح يا به شكل هنري حكايت از موضوع و يا مدعا و هدف پژوهش نمايد. اين عنوان ترجيحاً بايد زيبا، كوتاه و رسا باشد. گاهي همان موضوع اثر پژوهشي، عيناً عنوان تحقيق قرار داده ميشود.
4️⃣مرحله چهارم: تهية طرح تحقيق:
براي انجام يك تحقيق روشمند و موفق، تهيه طرح تحقيق لازم، بلكه ضروري است و عدم تهية آن موجب سردرگمي و به بيراهه رفتن و يا دور زدن در محدودة كوچكي از موضوعات است.
پژوهشگر پس از انتخاب موضوع و بررسي منابع و پيشينة تحقيق و دستيابي به آخرين نظريات در موضوع، طرح خود را براي تحقيق مورد نظر، ترسيم ميكند. اگر ذهنيت نسبتاً كامل و روشني به مباحث مورد نظر خود داشته باشد، بايد يك طرح كلي براي مجموعة مطالب و فصلها و بخشهاي مورد نظر آن تنظيم نمايد و كليات و سير مباحث را از آغاز مطالب تا سرانجام، روي كاغذ پياده كند و در صورت امكان، نمودار درختي براي آن بكشد و توضيحاتي پيرامون كيفيت سير مباحث و روش استدلال و استنتاج بنويسيد؛ اما اگر از ابتداي تحقيق ذهنيت كاملي براي ترسيم ساختار كلي مباحث نداشت، تا حد ممكن سرفصلهاي موضوعات و مطالبي را كه به نوعي با موضوع او مرتبط است يادداشت كرده تا در طول سير مطالعات، به تدريج عناوين و سرفصلها مشخص شوند و ساختار طرح و سير مباحث تكميل گردد.
5️⃣مرحله پنجم: جمعآوري اطلاعات:
شروع عمليات پژوهش با مطالعه و يادداشتبرداري از مطالب خوانده شده و يا يافتههاي شخصي پژوهشگر آغاز ميشود. بهتر آن است كه همه مطالب در فيشهاي تحقيقاتي و به روش متداول و پذيرفته شده درعرف تحقيقاتي امروزي وارد شود و بخشهاي مختلف و فروعات مطالب و مقدمات اثبات مدعاي مورد نظر پژوهشهاي مربوط جمع آوري گردد.
6️⃣ مرحله ششم: تجزيه و تحليل مطالب
در اين مرحله پژوهشگر بايد مطالب جمعآوري شده را با هم مرتبط ساخته و در قالب استدلالهاي متقن و روشن و يا طرح موزون و متناسب و هنري، ترتيب و انسجام بخشد و ساختار يك مجموعه هماهنگ و منسجم در جهت رسيدن به هدف پژوهش را شكل دهد. طبعاً پژوهشگر مخاطبان خاص يا عامي را در نظر گرفته و متناسب سطح فكري و علمي آنان مطالب خود را شكل ميدهد، بنابراين، شكل و نوع اين ساختار بستگي به موضوع بحث و مخاطب مورد نظر دارد. اگر پژوهشگر از روش طرح سوال و شبهه و پاسخ دادن به سوالات و شبهات مطرح شده در ذهن مخاطب خود براي رسيدن او به هدف مورد نظر و اثبات مدعا استفاده كند در تأثيرگذاري بر مخاطب خود موفقتر خواهد بود.
7️⃣مرحله هفتم: جمع بندي مطالب ونتيجه گيري:
پژوهشگر پس از آرايش دادن به مطالب و چينش درست مطالب مترتب بر يكديگر و أحياناً استدلالهاي جزئي در بخشهاي مختلف، حاصل بحث خود را مبتني بر بخش هاي مختلف جمع آوري و از همه مباحث نتيجهگيري نهايي مينمايد.
براي اطلاع بيشتر از شيوه پژوهش در حوزه دين، مراجعه كنيد به كتاب «روش شناسي مطالعات ديني» نگاشته دکتر احد فرامرز قراملكي.
🔺پایان جلسه دوم
🔻ادامه دارد....
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
❇️تجلیل از برترین های آموزشی وپژوهشی
درج خبر در سایت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان
🔰 بیشتر بخوانید:
لینک خبر
https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=40145
❇️ مدرسه علمیه امام صادق (ع)
شهرستان بردسکن
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
لینک اختصاصی معاونت پژوهش در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
#پژوهش
⚪️ وبینار های علمی
با موضوع: نقد مبانی فکری گروههای تکفیری
#بخش_هفتم
خروج بر حاکم
#جلسه_اول
🎓استاد : حجت الاسلام و المسلمین محیطی
⏱ زمان: دوشنبه 23 فروردین 1400
ساعت: 17
آدرس وبیناردر اسکای روم:
https://www.skyroom.online/ch/u09127515824/jarayan-shenaci
⚠️چند نکته :
1-بزرگواران برای ورود به سامانه از گزینه #مهمان استفاده نمایید.
2-برای اتصال به وبینار از #مرورگر_گوگل_کروم استفاده شود.
♻️ معاونت پژوهش موسسه دارالاعلام شعبه مشهد
┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝