eitaa logo
پژوهش حوزه علمیه خراسان
10.9هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
328 ویدیو
465 فایل
ارتباط با مدیر کانال @s_m_mirzadeh ارتباط با مجموعه همکاران مدیریت پژوهش https://eitaa.com/howzehpajohesh/7818 ⛔️انتشار پست های این کانال فقط با ذکر آدرس کانال مجاز است⛔️
مشاهده در ایتا
دانلود
202030_585326989.pdf
3.73M
🔰نخستین شماره دوفصلنامه الهیات پژوهشی حکمت-اخلاق-فقه و حقوق منتشر شد. 🔻اولّین شماره از این نشریه در بهمن ماه 1400 منتشر شد در این شماره 6مقاله در سه رشته حقوق، کلام اسلامی و اخلاق و تربیت اسلامی هر رشته دو مقاله به چاپ رسیده است. ✅موضوعات و نویسندگان مقالات به شرح زیر می باشند: 1. نقش قاضی تحکیم در داوری خانواده – نویسندگان: دکترمهدي محمدي نسب و امیرحسین عباسی 2. نقش ولی قهری درازدواج فرزندان - نویسندگان: حجت الاسلام عارف حمداللهي و محمدشکوری 3. بررسی اجمالی معاد جسمانی و اشکالات آن - نویسندگان: حجت الاسلام مصطفي رفسنجاني مقدم و علی رجبی 4. بررسی رفتار شناسی حضرت یعقوب نسبت به فرزندان با رویکرد تفاسیرمعاصر - نویسندگان: حجت الاسلام مجید خرسندی و مهدی انجامی 5. تربیت اخلاقی فرزندان، ارزش ها والزامات - نویسندگان: حجت الاسلام غفور مرادي و شکرالله سجادی 6.بررسی دیدگاه های مختلف در رابطه با خلود در جهنم - نویسنده: امیرحسین شجاع واحد پژوهش مدرسه علمیه آیت الله صدوقی(ره) •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
📷 🔺 اعضای شورای نشر آثار علمی حوزه علمیه خراسان با آیت الله سید مصباح عاملی مدیر این حوزه دیدار و گفت و گو کردند. 🔰لینک گزارش تصویری: https://www.hozehkh.com/photogallery?id=42602 •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
کارگاه روش مطالعه مدرس: استاد دکتر مرتضی باصری از مدرسان با تجربه در تدریس روش مطالعه و تندخوانی جلسه یکم: سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵ موضوع: «تبیین ضرورت و اهمیت روش مطالعه در موفقیت تحصیلی» ویژه طلاب محترم سطح یک مدرسه علمیه سلیمانیه نشانی مجازی: https://soleimanie.lms2.hozehkh.com/ws/studyskills •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
🔹 «عزیزان من! بیش از ده‌ها سال، عزت ملت ما، غرور ملت ما، افتخار ملت ما پامال شد. انقلاب، ما را به خود آورد و متوجه به خودمان کرد. کشور ما با این سابقه‌ی تاریخی، با این سابقه‌ی علمی، با این ذخائر عظیم علمی و فکری که ما داشتیم، با آن بزرگان علمی‌ای که کشور ما در دوران جهالت و غفلت دنیا اینها را تربیت کرده - «ابن‌سینا» ها، «محمدبن‌زکریا» ها، «فارابی» ها، «خواجه نصیر» ها و چه و چه [...] ما به خود آمدیم. خوشبختانه کارهای خوبی انجام گرفته، ظرفیت‌های خوبی آشکار شده؛ ما پیشرفت کردیم و ان‌شاءاللَّه پیشرفت خواهیم کرد.» رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای حفظه‌الله - ۱۳۹۰/۰۷/۱۳ ➖➖➖➖➖ ✍🏻 820 سال پیش در چنین روزی، خواجه نصیرالدین طوسی، علامه، فیلسوف، متکلم، ریاضی‌دان، منجم پزشک ایرانی و از سرشناس‌ترین چهره‌های تاریخ اسلامی و مفاخر حوزه علمیه شیعه به دنیا آمد. ✅ مرور دوران زندگانی پربرکت آن عالم فرزانه و محقّق بی‌نظیر، برای طلاب و پژوهشگران بسیار درس‌آموز است؛ به همین مناسبت، کانال معاونت پژوهش حوزۀ علمیه خراسان، سلسله مطالبی را تقدیم شما عزیزان می‌کند. ✳️ با ما همراه باشید. •┈┈•••🔆•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
💠 مروری بر زندگینامۀ خواجه نصیرالدین طوسی رضوان‌الله‌علیه 🔰 قسمت نخست، ابتدای زندگی 🔹 محمّد بن محمّد بن حسن، مشهور به خواجه نصیرالدین طوسی و ملقّب به «استاد البشر»، «افضل علما»، «سلطان فقها»، «سرآمد علم»، «اعلم نویسندگان»، «عقل حادی عشر» و «معلم ثالث» محقّق طوسی، علامۀ همه‌چیزدان، فیلسوف، حکیم، متکلم، منجّم و ریاضی‌دان شیعه قرن هفتم هجری و نویسنده کتاب‌ها و رساله‌های بسیاری در علوم اخلاق، منطق، فلسفه، کلام، ریاضیات و نجوم و همچنین بنیان‌گذار رصدخانه مراغه و در کنار آن کتابخانه مراغه با بیش از ۴۰۰ هزار جلد، در ۱۱ جمادی‌الاول سال ۵۹۷ قمری در طوس به دنیا آمد. 🔹 او در کودکی قرآن کریم، صرف، نحو و آداب را فرا گرفت. سپس با راهنمایی پدرش، مقدمات ریاضیات را نزد کمال الدین محمد آموخت. همچنین فقه و حدیث را نزد پدر و جدش که خود از فقها و محدثان آن عصر بوده‌اند فراگرفت؛ استاد دیگر او دایی‌اش نورالدین علی بن محمد شیعی بود که مطابق با نظر برخی از مورخان، منطق و حکمت را به او می‌آموخت. 🔹طوسی پس از وفات پدرش، از طوس به نیشابور رفت که در آن زمان محل اجتماع علما و دانش‌پژوهان بود. او کتاب اشارات اثر ابوعلی سینا در فلسفه را نزد فرید الدین داماد و کتاب قانون او در طب را نزد قطب‌الدین مصری فراگرفت و در جلسات درس سراج‌الدین قمری، ابوالسعادات اصفهانی و دیگران شرکت کرد. همچنین با فریدالدین عطار در این شهر ملاقات کرد. او همچنین نزد کمال الدین بن یونس موصلى نیز شاگردی کرد که در اکثر علوم، مخصوصاً علوم ریاضى سرآمد بود. از سالم بن بدران مازنى مصرى که از بزرگان فقهای امامیه بود هم قسمتى از کتاب الغنیة ابن زهره را که در اصول فقه است فراگرفت. •┈┈•••🔆•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
💠 مروری بر زندگینامۀ خواجه نصیرالدین طوسی رضوان‌الله‌علیه 🔰 قسمت دوم، حضور در قلعه‌های اسماعیلیان 🔹 خواجه نصیرالدین طوسی، پس از حمله مغولان به ایران و بروز ناآرامی خصوصاً در منطقه خراسان، مدتی در شهرهای مختلف سرگردان بود تا آنکه به دعوت ناصرالدین، فرمانروای قلعه‌های اسماعیلیان در خراسان، به قهستان (جنوب خراسان) رفت و در آنجا به درخواست ناصرالدین، کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق نوشته ابوعلی مسکویه رازی را به فارسی ترجمه کرد، مطالبی به آن افزود و آن را به نام ناصر الدین، اخلاق ناصری نامید. تاریخ تألیف این کتاب، ۶۳۰ تا ۶۳۲ق بوده است. 🔹 وی همچنین در آنجا کتابی در علم هیئت به‌نام الرسالة المعینیة، به نام معین الدین، فرزند ناصرالدین، تألیف کرد. قلعه‌های اسماعیلیان، تنها نیروی مقاوم در برابر حملات مغولان دانسته شده است. در وضعیتی که شهرهای خراسان و نیشابور به‌طور کامل به‌دست مغولان افتاده بود، این قلعه‌ها سال‌های طولانی مقاومت کردند و تسلیم مغولان نشدند. 🔹 علاءالدین محمد،‌ رهبر اسماعیلیان، پس از آنکه خبر حضور خواجه نصیر طوسی نزد ناصرالدین را دریافت کرد، خواجه نصیر را به پیش خود خواند و او به همراه ناصرالدین، به قلعه میمون‌دژ (الموت قزوین) رفت و رهبر اسماعیلیان استقبال ویژه‌ای از او کرد. خواجه نصیرالدین طوسی تا هنگامی که فرزند علاءالدین محمد، رکن الدین در حمله دوم مغول تسلیم آنها شد، در قلعه اَلَموت نزد او ماند. 🔹 برخی از مورخان بر این باورند که حضور خواجه نصیر و اقامت او در قلعه‌های اسماعیلیان از روی اختیار نبوده، بلکه او را مجبور به این کار کرده‌اند؛ با این حال، برخی نیز بر این باورند که خواجه طوسی نزد اسماعیلیان وزارت مطلق داشته و به چنان جایگاهی دست پیدا کرده که به او لقب خواجه کائنات داده بوده‌اند. کسانی که معتقدند خواجه نصیر طوسی مجبور به حضور نزد اسماعیلیان شده و در قلعه‌های آنان زندانی بوده، به جملات شکوه‌آمیز او در پایان شرح اشارات استناد می‌کنند که از وضعیت روزگار و زندگی خود نالیده است. •┈┈•••🔆•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh