#مهارت_پژوهشی
#خلاصه_نویسی
🔸پیام شماره (1)🔸
✅مزایای خلاصه نویسی
مطالعه زمانی ثمربخش است که فرآیند یادگیری و به یادآوری به بهترین نحو نتیجه بدهد.
خلاصه نویسی جزو ترفندهایی است کمک شایانی به افزایش بهرهوری مطالعه مینماید.
فواید مطالعهی به همراه خلاصهنویسی به طور خلاصه به شرح زیر است:
1.خلاصه نویسی فرآیند مرور و بازخوانی را راحت تر میکند؛
2.خلاصه برداری از اتلاف وقت هنگام مرور جلوگیری میکند؛
3.خلاصه نویسی یک منبع ارزشمند، کامل و غنی را برای شما فراهم میکند تا در صورت نیاز به راحت ترین شکل به مطلب مورد نیاز دسترسی پیدا کنید؛
4.خلاصهنویسی فرآیند به خاطر سپاری مطالب را در ذهن بهبود و سرعت میبخشد و به یادگیری کمک قابل توجهی میکند؛
5.خلاصهنویسی جز تکنیکهایی است که تمرکز حواس را تقویت میکند و مانع محکمی برای حواس پرتی محسوب میشود؛
6.تحریک حافظهی دیداری برای به خاطر سپاری و تثبیت اطلاعات در مغز را به همراه دارد؛
7.خلاصه نویسی اولین تمرین و اولین محک شما از میزان یادگیریتان محسوب میشود؛
8.خلاصه نویسی نقصهای یادگیری در ابتدای راه را به شما نشان میدهد و اجازه نمیدهد این نواقص عمیق و جدی شوند.
💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س)
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#مهارت_پژوهشی
#خلاصه_نویسی
🔸پیام شماره (2)🔸
✳️روش های خلاصه نویسی
خلاصه برداری درسی به دو بخش کلی تقسیم میشود :
✔️خلاصهبرداری از دروس تحلیلی و محاسباتی؛
✔️خلاصهبرداری از دروس حفظی و تشریحی؛
1️⃣ درس های تحلیلی و محاسباتی :
درس ریاضیات و تمام زیر شاخههای آن شامل هندسه ، آمار ، جبر و… همچنین درس فیزیک، شیمی، عربی، گرامر انگلیسی، قواعد زبان فارسی و منطق جزو دروس تحلیل و محاسباتی جای میگیرند .
خلاصه برداری این درسها با یادداشت برداری از فرمولها و تحلیل نمودارها، قواعد دستوری و گرامری انجام میپذیرد. از آنجا مثال در درک این دروس نقش به سزایی دارند لازم است برای هر فرمول یا قاعدهی دستوری یک الی دو مثال ثبت شود تا در صورت مراجعت فرآیند درک و یادگیری به صورت کامل انجام پذیرد.
ضمناً چون برخی قواعد به وسیلهی تبصرههای نقض میشود لازم است این تبصرهها در خلاصه نویسی قید شوند.
به طور کلی اهمیت به استثناها در این بخش تاثیر شگفت انگیزی در بالا بردن بازده تست زنی داوطلبان آزمونها میکند چرا که اکثر سؤالات آزمونها با در نظرگیری این استثناها طرح میشوند .
عموماً خلاصههای دروس محاسباتی و تحلیلی کم حجم تر از دروس حفظی و تشریحی خواهند بود .
2️⃣ دروس حفظی و تشریحی :
تاریخ، جغرافیا، زیست شناسی، دین و زندگی، معارف، جامعه شناسی، مطالعات اجتماعی، تاریخ ادبیات، ادبیات، فلسفه و زمین شناسی جزو دروس حفظی طبقه بندی میشوند.
روش خلاصهبرداری این دروس به این شکل است که ابتدا یک فصل را با دقت کامل مطالعه کرده و حین آن نکات مهم و کلیدی را هایلایت کرده. پس از اتمام فرآیند یادگیری و اتمام فصل دوباره به ابتدای فصل مراجعه کرده و نکات کلیدی را طور خلاصه در برگه ی مخصوص خود خلاصه نویسی کنید. به طور نسبی هر ۱۰ صفحه مطلب درسی باید یک صفحه خلاصه داشته باشد . پس حین خلاصه نویسی وسواس نداشته باشید و تمام مطالب کتاب را عیناً رونویسی نکنید.
🔹بهترین ساعت برای مطالعه و خلاصه نویسی این دروس ساعت ۹ شب تا ۱۲ است چراکه مغز در این ساعات در بالاترین حد آمادگی قرار دارد و علاوه بر ان به طور ناخودآگاه حین خواب هم مطالب فراگیری شده مرور و تکرار میشوند و به تثبیت دانستهها کمک میکند. به طور کلی خواب کوتاه پس مطالعهی دروس حفظی به یادگیری و تثبیت آنها در ذهن کمک میکند.
💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س)
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#فصلنامه_علمی_تخصصی
📚آشنایی با نشریات علمی تخصصی
📘دوفصلنامه علمی ـ تخصصی « مصباح الفقاهه » حاصل تلاش مدرسه عالی فقاهت و با همکاری معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان مي باشد:
💠صاحب امتیاز: معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
🔰مدیرمسئول: آیت الله سیدمصباح عاملی
👤سردبير نشريه: حجت الاسلام والمسلمين سيد حميد علوي آزيز
✳️موضوعات پذيرش مقاله : مباحث فقه و اصول با رویکرد جدیدترین دستاورهای علمی و نظریات فقهی و اصولی
✅اين نشریه دارای مجوز علمی- تخصصی باشماره85651 در تاریخ 98/08/25 از معاونت مطبوعات وزارت ارشاد اسلامی می باشد.
☎️جهت اطلاعات بیشتر و ارائه مقاله دراین فصلنامه:
05132008327
نشانی سایت:
http://muf.journals.hozehkh.com/
⬅️نمایه مقالات اين نشريه در پايگاه سيويليكا (Civilica) به آدرس:
https://www.civilica.com/JournalIssue-JR_MUF-2-3.html
💎قیمت این نشریه 20,000 تومان می باشد که جهت تهیه این نشریه با 50 درصد تخفیف و صدها عنوان کتاب دیگر با تخفیف حداقل 20 درصد می توانید به انتشارات حوزه علمیه خراسان مراجعه کنید.
آدرس: مشهدمقدس – خیابان امام خمینی (ره) حدفاصل امام خمینی 32 و 34
☎️شماره تماس : 32008609 - 051
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
✅معرفی #برگزیدگان
در چهاردهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
✅معرفی #برگزیدگان_خواهر
در چهاردهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
✅معرفی #برگزیدگان_خواهر
در چهاردهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
✅معرفی #برگزیدگان_خواهر
در چهاردهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#مهارت_پژوهشی
#خلاصه_نویسی
🔸پیام شماره (3)🔸
❇️انواع خلاصه نویسی
خلاصه نویسی، شامل فنون مختلف یادداشت برداری، حاشیهنویسی، خطکشی زیر جملات، دسته بندی و علامتگذاری میشود که بسته به شرایط و نوع مطالعه، میتواند مختلف بوده و حتی برای یک درس، موارد متعددی را شامل شود.
1️⃣روش اول : علامت گذاری
بهترین فن مطالعه، درگیر شدن با مطلب یا به اصطلاح، مطالعه فعال است. علامتگذاری، سریعترین روش برای مطالعه فعال است و البته نکات مهم را نیز مشخص میکند.
🔹نکات قابل توجه در این روش:
1)زمانی که مطلبی را مطالعه میکنید، جایی که برایتان سؤال باقی میماند و مطلب را به طور کامل متوجه نمیشوید، از علامت سؤال (؟) استفاده کنید و کنار آن مطلب علامت بزنید.
2)هرجا احساس نمودید که مطالب، پرسش خیز بوده و در آن به نکته مهمی اشاره شده است، علامت تعجب(!) بگذارید و جایی که به یک کلمه یا عبارت کلیدی برخوردید، دور آن را خط بکشید و پاراگراف های مهم را با ستاره (*) مشخص کنید.
3)به طور کلی، هنگام مطالعه، استفاده از علامت گذاری، سرآغاز خوبی برای مطالعه دقیق و فعال است.
4)دقت داشته باشید که در استفاده از علامتها و انتخاب جملاتی که خط کشی میشوند، زیادهروی نکنید؛ چرا که در مطالعههای آتی حوصلهتان سر میرود.
💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س)
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
#مهارت_پژوهشی
#خلاصه_نویسی
🔸پیام شماره (4)🔸
2️⃣روش دوم: خط کشیدن زیر مطالب مهم
یکی از شیوههایی که در خلاصهنویسی به کار میرود، خط کشیدن زیر مطالب مهم است. معمولاً این روش در میان بیشتر دانشآموزان و داوطلبان از محبوبیت برخوردار است؛ زیرا هم راحتتر از یادداشتبرداری است و هم داوطلب احساس میکند که مطالب مهم را بدون کمترین تغییری خلاصه کرده است.
✅نکات قابل توجه در این روش :
1) برای خط کشیدن زیر مطالب مهم، بهتر است که از خودکارها، مدادها یا ماژیکهای رنگی استفاده کنید؛ مثلاً مطلب بسیار مهم را با یک رنگ، مطالب کمتر مهم را با رنگ دیگر و مطالب هر فصل یا موضوع را نیز با رنگی خاص خط بکشید.
2) این کار باعث میشود تا هم مطالب، بیشتر در ذهن شما باقی بماند و هم تنوع بیشتری داشته باشید و زود خسته نشوید. در خلاصهنویسی به روش خط کشیدن زیر مطالب، باید توجه داشته باشید که با وسواس اینکه ممکن است مطلبی از قلم بیفتد، زیر همه مطالب خط نکشید؛ زیرا در غیر این صورت، حاصل کار، صفحهای پر از خط در زیر جملات میشود، نه یادگیری بیشتر.
3) اگر شما در هر صفحه، زیر مطالب زیادی خط بکشید احتمال کاهش یادگیری وجود دارد و نشانه آن است که این وسیله را جانشین توجه واقعی به مطلب و برگرداندن مطلب به زبان خود کردهاید.
4) چیزی که هنگام انجام این کار باید مد نظر قرار دهید و زیر آن را خط بکشید، اطلاعات مهم، مانند:
5) نتیجهگیریهای کلی، تعریفهای کلیدی و جملههای اصلی که وظیفه آنها توضیح و تشریح نکات است، جملات کلیدی، نکات تستی و … است؛ بدون این که به اندیشه اصلی مطلب خدشهای وارد آید.
💢تهیه کننده محتوا: واحد پژوهش مدرسه حضرت خدیجه (س)
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
#پاسخ_به_شبهات
3️⃣ شبهه: #پرسش : آیا عقیده به وجود شیطان نشانه دوگانه پرستی است؟ ما زرتشتیان را ملامت می کنیم که دوگانه پرست هستند، آیا عقیده ما به وجود شیطان که منشأ گمراهی ها و شرور است، یک نوع دوگانه پرستی نیست؟ همچنین ما مسیحیان را سرزنش می کنیم که سه گانه پرستند آیا عقیده ما به «پیامبر» و «جبرئیل» در برابر «خداوند» یک نوع سه گانه پرستی محسوب نمی شود؟
#پاسخ اجمالی :
شیطان از مخلوقات خداست که در آغاز پاک آفریده شد ولی بر اثر تکبر سقوط کرد، او نه یک مبدأ مستقل در برابر خداست و نه آفریننده شرور است.
🔻🔻پاسخ کامل را در پیام بعدی ببینید: 🔻🔻👇
#پاسخ_به_شبهات
➡️پاسخ به شبهه شماره 3🔺
چنین استنباط هایى مسلّماً بر اثر عدم برداشت صحیح از معناى شیطان و یا جبرئیل و پیامبر است. زیرا با توجّه به حقیقت معانى این الفاظ، هیچ گونه ابهام و تردیدى در این زمینه باقى نمى ماند.
🔆توضیح این که: شیطان بمانند سایر موجودات، یکى از مخلوقات خداست و در آغاز پاک آفریده شده است، ولى بر اثر طغیانگرى و تکبّر، از مقام برجسته خویش سقوط کرده و به درّه ویرانگرى و فساد فرو رفته است و تسلّط او بر افراد انسان هرگز یک تسلّط اجبارى نیست، بلکه تسلّط او بر کسانى است که او را به وجود خود راه دهند و ولایت و سرپرستى او را بپذیرند و تحت وسوسه هاى او قرار گیرند؛ امّا آنها که به وسیله ایمان به خدا و اراده محکم و استوار خود ، در برابر او سدّى کشیده اند، هیچ گاه نفوذى در آنها نخواهد داشت،«اِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذینَ یَتَوَلَّوْنَهُ...»؛ (تسلّط او تنها بر کسانى است که او را به سرپرستى خود برگزیده اند....)(۱).
🔆از آنچه گفته شد، بخوبى روشن مى شود که شیطان نه یک مبدأ مستقل در برابر خداست و نه آفریننده شرور و آفات است، بلکه خود موجودى ضعیف و مخلوقى ناتوان از مخلوقات خدا حساب مى شود و اگر مى بینیم خداوند او را به حال خود واگذارده، براى این است که بندگان پاک خدا و پویندگان راه او نه تنها از وجود شیطان ضرر نمى برند، بلکه با مقاومت در برابر وسوسه هاى او روز به روز کاملتر و نیرومندتر و شایسته تر خواهند شد که گفته اند: «همواره تکامل ها در درون تضادّها صورت مى گیرد».
🔶امّا اعتقاد به خدا و جبرئیل و حضرت محمّد(صلى الله علیه وآله وسلم) هم به هیچ وجه با عقیده نصارى درباره «اقانیم ثلاثة» - اب، ابن و روح القدس - مشابهت ندارد؛ ما خدا را تنها معبود و آفریدگار یکتا و خالق یگانه سراسر جهان هستى مى دانیم و غیر از او حتّى حضرت محمّد(صلى الله علیه وآله وسلم) و جبرئیل و سایر پیامبران و فرشتگان را مخلوق و آفریده او مى دانیم که از خود هیچ گونه اختیارى در این جهان پهناور هستى ندارند؛ همه بنده او هستند و همه سر بر فرمان او دارند. جبرئیل پیک وحى او و محمّد(صلى الله علیه وآله وسلم) بنده و فرستاده و برگزیده اوست. قرآن مجید که مدرک اصیل تمام عقاید ماست این حقیقت را آشکارا در بسیارى از آیات بیان کرده است و هرگونه عبارتى که بوى الوهیّت پیامبر یا جبرئیل بدهد بشدّت از طرف اسلام مردود خواهد شد.(۲)
پی نوشت :
(۱). سوره نحل، آیه ۱۰۰.
(۲). گردآوری از کتاب: پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، ناشر: مدرسة الامام علی بن ابی طالب(ع)، چاپ دوّم، ص ۸۵.
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
#حدیث_پژوهشی
🍃 قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلّم 🔽
🔷 خيْرُ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ مَعَ العِلْمِ وَ شَرُّ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ مَعَ الْجَهْلِ 🔹
🔶 خير دنيا و آخرت با دانش و شرّ دنيا و آخرت با نادانى است.🔶
📚 منبع: حارالأنوار، ج۱، ص ۲۰۴، ح ۲۳
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❣️دوستانتان را دعوت کنید؛
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh