eitaa logo
کانال محتوایی فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان
9.7هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
594 ویدیو
2.9هزار فایل
📩 ارتباط با ما @Moavenattablighkh کانال محتوایی معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان @howzehtabligh مدرسه تبلیغ: ✅ tabliqkh.lms2.hozehkh.com راه‌های ارتباطی با همکاران معاونت فرهنگی تبلیغی: https://eitaa.com/howzehtabligh/8733
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نکاتی چند در باب اختلاف نظر مراجع در خصوص رویت هلال: 1⃣ وظیفه فقیه بیان حکم شرعی است، اما موضوع حکم شرعی یا مصادیق حکم ربطی به فقیه ندارد. مثلا فقیه می گوید نماز خواندن با لباسی که نجس می باشد باطل است، اما اینکه این قطره ای که روی لباس من است نجاست است یا نه، تشخیص اش با مکلف است نه فقیه، چرا که این موضوعِ حکم شرعی است نه خود حکم. 👈 مسئله رویت هلال ماه شوال نیز از قسم موضوعِ حکم شرعی است نه حکم شرعی؛ یعنی فقیه می گوید روزه گرفتن روز اول ماه شوال حرام است و دیگر اینکه امروز روز اول ماه شوال است یا نه به عهده فقیه نیست و باید خود مکلف تشخیص دهد. گر چه عمده فقها در موضوعات خاصی نظیر رویت هلال و برخی موضوعات دیگر جهت مساعدت مکلف اظهار نظر می کنند. 2⃣ بنابراین اگر خود مکلف ماه را رویت کند -حتی اگر مرجع تقلیدش بگوید که من رویت نکرده ام-، حکم بر او منجز می شود. یعنی روزه گرفتن آن روز بر او حرام می شود. پس در اینجا حجیت با قطع و یقین مکلف است نه دیگران. اما اگر خودش به قطع نرسید و با گزارش مرجع تقلید برایش قطع حاصل شد که امشب شب اول شوال است، می تواند به همان گزارش ترتیب اثر داده و طبق آن عمل کند. 3⃣ اگر کسی بخواهد جانب احتیاط را بگیرد و به یقین برسد که به تکلیفش عمل کرده، می تواند تا قبل از اذان ظهر آن روزِ مختلَف فیه از شهر خارج شده و چیزی بخورد و بعدا احتیاطا یک روز، روزه بگیرد به این نیت که اگر ماه رمضان بوده، بری الذمه باشد. ✔️ و نکته آخر این که: علت اختلاف نظرهای فقها در این زمینه به مبانی فقهی شان بر می گردد. فی المثل رهبر انقلاب رویت با چشم مسلح(تلسکوپ) را هم مجزی می دانند اما برخی دیگر رویت را صرفا با چشم غیر مسلح شرط کرده اند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🌐معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان https://eitaa.com/joinchat/4089708577C789eb1fada 🆔 @howzehtabligh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️روش ارسال پاسخ سوالات مسابقه کتابخوانی سوالات را مطالعه بفرمایید وپاسخ های آن را به صورت درج گزینه صحیح دریک کامنت به ادمین کانال معاونت ارسال نمایید. (نام ونام خانوادگی و شماره تماس خود را را در پیام ذکرکنید.) ✅نمونه ارسال پاسخ ها به طور مثال: ۱:ب ۲:ج و... ❗️شرکت کنندگان باید به هرده سوال پاسخ بدهند. مهلت ارسال پاسخ ها تاساعت۲۴روز دوشنبه۱۳۹۹٫۳٫۵ درصورت وجود سوال در مورد نحوه پاسخگویی به سوالات مسابقه به ایدی زیر مراجعه نمایید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4089708577C789eb1fada 🆔 @howzehtabligh
محتوای علمی مبلغین طرح راز (استقبال از زائرین )👇👇👇 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4089708577C789eb1fada 🆔 @howzehtabligh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿نحل أيه٩٠﴾ ✅پیام ها: 1- آیا خداوندی كه انسان ها را به عدل و احسان دعوت می كند، می شود كه خود عادل نباشد! «إِنَّ اَللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسانِ» 2- عدل واحسان در كنار هم جاذبه دارد، وگرنه مقرّرات خشك، دلها را التیام نمی دهد. «یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسانِ» (عدل، مقدار واجب واحسان، مقدار مستحبّ است) 3- اوّلین آمر به معروف وناهی از منكر، خود خداوندست. إِنَّ اَللّهَ یَأْمُرُ. . . وَ یَنْهی 4- در احسان، رسیدگی به بستگان و صله رحم اولویّت دارد. «اَلْإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی اَلْقُرْبی » 5- امر به معروف، بر نهی از منكر مقدّم است و عدل، بر احسان. یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسانِ . . . وَ یَنْهی 6- امر به معروف و نهی از منكر باید در فضای صفا و محبّت و در قالب موعظه و خیرخواهی باشد. یَأْمُرُ. . . یَنْهی . . . یَعِظُكُمْ 7- آمرین به معروف نباید از مردم انتظار پذیرش صددرصد داشته باشند. «لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» 8- مردم فطرتاً به عدل واحسان گرایش دارند واز فحشا ومنكر متنفرّند، لیكن وسوسه ها و غرایز موجب غفلت او می باشند كه باید با تذكّر آنان را متذكّر نمود. «لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» 9- در نهی از منكر باید ابتدا گناهان رسوا را جلوگیری كرد، همان گونه كه در امر به معروف باید ابتدا به واجبات سفارش كرد. یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ . . . یَنْهی عَنِ اَلْفَحْشاءِ 10- سفارش به عدل و نهی از فحشا، سنّت ابدی خداوند است. یَأْمُرُ. . . یَنْهی . . . تفسیر نور(10جلدی) ، ج 4 ، ص : 572 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4089708577C789eb1fada 🆔 @howzehtabligh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠كم رنگ شدن عدالت اجتماعی ✅قالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع) : لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لا یُوخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِع . ✅پاك و آراسته نيست امتى كه در آن امت، زيردست نتواند بدون لكنت زبان حق خود را از قوى دست بستاند. 📚نهج البلاغه، نامه 053 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4089708577C789eb1fada 🆔 @howzehtabligh