برگی از تاریخ اسلام
⛳️ابتکار زندگی را خودت به دست بگیر:
🌀از قیام امام حسین علیه السلام نتیجه می گیریم که باید نشست تا اول خدا کمک کند و راه را باز کند بعد وارد عمل شد؟ یا اول قیام کرد خدا هم کمک می کند؟
🌀اگر از تاریخ عاشورا درس روشن و قابل عمل نگرفته باشیم این همه شور و هیجان و عزاداری پس چرا!!
⛳️استقلال فکری و تلاش، درسهای عاشورایند، اگر ملت ديگرى بيايد و بخواهد با زور، اوضاع و احوال مردمى را عوض كند ، مادامى كه خود آن مردم تصميم نگرفته اند، وضع آنها به سامان نمى رسد .
🌀نباید انتظار داشت ديگران از خارج بيايند وضع را سروسامان دهند. ملتى كه بخواهد مستشار خارجى برايش تصميم بگيرد تا ابد آدم نخواهد شد ، چون او يغيروا نيست ، بايد يغيروا باشد ، بايد ابتكار و فكر و نقشه داشته باشد ، بايد خودش شخصا براى خود تصميم بگيرد و انتخاب كند آنوقت انتظار نصرت الهى را داشته باشد .
⛳️ اگر انتظار بيهوده داشتن كار صحيحى بود، امام حسین عليه السلام شايسته تر از هر كس بود كه منتظر بنشيند تا خدا رحمت خود را بر او و امت او نازل كند . چرا نكرد ؟ حسين مى خواست ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم باشد ، مى خواست ابتكار را به دست گيرد، دست به تغييرى در اوضاع اجتماع بزند.
(نگارش این مطلب با استفاده از جملاتی از کتاب حماسه حسینی / از استاد شهید مطهری است)
زندگی ائمه به بیان #احکام و #معارف خلاصه نمی شد...
اصلاً ائمه "علیهم السلام" آیا یک زندگی #سیاسی داشتند یا نه؟ آیا زندگی ائمه "علیهم السلام" فقط این بود که یک عده شاگرد، یک عده مرید، یک عده
علاقه مند را دور خودشان جمع کنند، احکام نماز و احکام زکات و احکام حج و اخلاقیات اسلامی و معارف و اصول دین و عرفان و این چیزها را به آنها بیان کنند و همین و بس؟! نه، غیر از اینها یک چهارچوب دیگری در زندگی ائمه هست که آن، همان #زندگی_سیاسی است.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸
انبیاء برای تشکیل #نظام_اسلامی آمدند...
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
قسط چیست؟ قسط یعنی استقرار #عدالت_اجتماعی در جامعه.
چه کسی می تواند این کار را انجام دهد؟
تشکیلِ یک جامعه ی همراه با عدالت و قسط، یک کار #سیاسی است؛ کار مدیران یک کشور است. این، #هدف انبیاست.
نه فقط پیغمبر ما، بلکه عیسی و موسی و ابراهیم و همه پیغمبران الهی برای سیاست و برای تشکیل #نظام_اسلامی آمدند.
کتاب انسان ۲۵۰ساله، ص۳۱
ائمه داعیه ی #حکومت داشتند....
اگر ائمه داعیه ی #حکومت نداشتند، ولو علوم اولین و آخرین را هم به خودشان نسبت می دادند، اگر بحث #قدرت_سیاسی نبود، داعیه ی قدرت #سیاسی نبود، هیچ گونه تعرضی نسبت به آنها انجام نمی گرفت، لااقل به این شدت انجام نمی گرفت.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۳
مبارزه برای تشکیل #حکومت_اسلامی
مبارزه ی #سیاسی ائمه عبارت است از یک مبارزه ای با یک هدف #سیاسی.
آن هدف سیاسی چیست؟ عبارت است از تشکیل "حکومت اسلامی" و به تعبیر ما "حکومت علوی".
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷
ائمه بدنبال تشکیل #حکومت_الهی...
ائمه از لحظه ی وفات رسول الله تا سال دویست و شصت، درصدد بودند که #حکومت_الهی را در #جامعه_اسلامی بوجود بیاورند.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷
تمام بحث ائمه با مخالفین شان و بحث اصحابِ ائمه در مبارزات شان، همین مساله ی #حکومت و #حاکمیت و ولایت مطلقه و عامه بر مسلمین و #قدرت_سیاسی بود؛ بر سر مقامات معنوی، آنها با ائمه دعوایی نداشتند.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۳
فقه تمدن سازی
فقاهت :بدست آوردن حکم شرع از ادله درباره یک موضوع
موضوع مقدم بر حکم است
و ما الان مشغول موضوع شناسی هستیم
شناخت جامعه مقدم بر استنباط حکم است
موضوع فقه تمدن سازی: اداره جامعه(فرد و اجتماع)
سازی: ساخت استنباط خالی را خارج میکند و سیاست ابلاغ را به اجرا تبدیل میکند یا مدل امامت را معین میکند
جامعه واحدی است که متشکل از امام و امت و ارتباط آنها با هم هست
فقیه و امام واحدند یعنی اجرا و فتوا هر دو مربوط به فقیه هست
یعنی صادر کننده حکم خودش مجری این حکم است
یعنی فقیه صرفا نظرات و احکام را نمیگوید تا دیگران اجرا کنند اجرا را نیز خودش بر عهده دارد
البته جامعه جهانی
برای ایجاد حکومت عادلانه
بسیج امت حول امام
ما باید برای فقاهت موضوع را خوب بشناسیم
یعنی اداره جامعه
شناختن جامعه یعنی:
بررسی این که احوال جامعه ثابت است یا متحرک
سرعت ان چطور کم و زیاد میشود
و چطور میشود ان را به حرکت واداشت
آفت جوامع چیست
در مسیر رشد و حرکت جامعه چه موانعی وجود دارد
رشد جامعه خطی است یا تناوبی (دائما بالا و پایین دارد) یعنی شتاب هم مطرح هست یا نه؟
و ....
برای موضوع شناسی مطالعه تمدن های (اداره اجتماع های)دیگر لازم است
هر چه شاخصه های تمدن های موجود مورد مطالعه نزدیکتر به شاخصه های بالا باشد مطالعه ان حضورا و کتبا لازم تر است
یعنی جهانی بودن تمدن و ...
نزدیکترین تمدن قابل مطالعه و متضاد تمدن امام خمینی، تمدن غرب است
تُعرَفُ الأشیاء بِأضدادِها و امثالها و اشباهها
قرآن نقطه مقابل جامعه اسلامی را صهیونیستها معرفی میکند
لذا قبل از اینکه سراغ ابزارهای فقاهت برویم اول باید خوب موضوع را بشناسیم
اداره پیامبر و اهل بیت را مطالعه کنیم
اداره آمریکا، صهیونیستها و سرمایه داران و کمونیستها را مطالعه و مقایسه کنیم
جامعه وجوه مختلفی دارد
اقتصاد
رسانه
تعلیم و تربیت
و ...
و ما برای شناخت موضوع وارد اداره ان شدیم
البته با اولویت های امام جامعه که مجری حال حاضر فقه تمدن سازی هستند
اولویت اقتصاد که فضای مجازی و تعلیم و تربیت و رسانه و پیری جامعه و ... به ان اضافه شد
لذا ما کار اقتصادی نمیکنیم برای آشنایی با اقتصاد وارد ان شدیم تا عوامل موثر بر آن را بشناسیم که مثلا اثر مافیا چیست و چگونه میشود با ان مبارزه کرد
استعمار حریف تمدن ساز
🔹 «شما گمان نکنید که از غرب برای ما یک تحفهای میآورند. شما گمان نکنید که از غرب برای ما چیزی میآورند که ما را مترقی کنند، ترقی به ما بدهند. غرب تا ما را در سطح پایین نگه ندارد، نمیتواند از ما استفاده کند. کوشش آنها این است که ماها، این ممالک اسلامی، این ممالک مستضعف در یک سطح پایینی از همه امور باشیم. هر امری را که آنها برای ما بیاورند؛ یک امر استعماری است؛ یعنی اگر طب را برای ما بیاورند #طب_استعماری است. اگر #دارو برای ما صادر کنند آن هم #استعماری است. اگر دانشگاه برای ما بخواهند درست کنند آن هم #دانشگاه_استعماری است. همه چیز را آنها میخواهند به طوری درست کنند که برای خودشان نافع باشد. و ما چشم و گوش بسته #تسلیم آنها باشیم.
(بیانات #امام_خمینی در جمع فارغ التحصیلان آموزشگاه افسری شهربانی جمهوری اسلامی/۱۳۵۹/۰۸/۲۸)
📚صحیفه نور،ج۱۳،ص۱۸۵
🌷اللهم عجل لولیک الفرج
#رهبر_انقلاب:
🔹حکومت آیندهی حضرت مهدی موعود، یک حکومتِ مردمیِ به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متّکی به ایمانها و ارادهها و بازوان مردم است. امام زمان تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند، امام زمان از آحاد مومنین استفاده میکند و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صد در صد مردمی تشکیل میدهد.
شاخص سوم از شاخصهای مکتب سیاسی امام، نگاه بینالمللی و جهانیِ این مکتب است. مخاطب امام در سخن و ایده سیاسی خود، بشریت است؛ نه فقط ملت ایران. ملت ایران این پیام را به گوش جان شنید، پایش ایستاد، برایش مبارزه کرد و توانست عزت و استقلال خود را به دست آورد؛ اما مخاطب این پیام، همهی بشریت است. مکتب سیاسی امام این خیر و استقلال و عزت و ایمان را برای همهی امت اسلامی و همهی بشریت میخواهد؛ این رسالتی است بر دوش یک انسان مسلمان. البته تفاوت امام باکسانی که برای خود رسالت جهانی قائلاند، این است که مکتب سیاسی امام با توپ و تانک و اسلحه و شکنجه نمیخواهد ملتی را به فکر و به راه خود معتقد کند.