eitaa logo
استاد ترابی گیلانی
994 دنبال‌کننده
666 عکس
269 ویدیو
4 فایل
♦️موسسه فرهنگی پژوهشی «التیام» دفتر نشر آثار《دکتر حمیدرضاترابی》 موسس حوزه علمیه هامبورگ مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا موسس بنیاد تربیتی یاران سبز موعود عج 🔸ادمین @hrtorabi_admin 🔸سایت http://hrtorabi.com 🔸اینستاگرام instagram.com/hrtorabi_com1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 {100 ثانیه با قرآن} 💠 تفسیر سوره حمد 📍 قسمت هجدهم 🔰خدای متعال با اسم رحمان و رحیم اصل وجود و کمالات وجودی را به عالم هستی عنایت فرمود 🔹در مکتب اسلام می فرماید.«یا من سبقت رحمتُه غضبَه»ای خدایی که رحمت او پیشی گرفته است بر غضب او ☑️ @hrtorabi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 {100 ثانیه با قرآن} 💠 تفسیر سوره حمد 📍 قسمت بیستم 🔰یکی از ویژگی های قرآن کریم تراکم معانی و فشردگی معنا در الفاظ و روایات او هست؛ چراکه قرآن کریم از عالم نامحدود و ورای عالم ماده آمده است. 🔸بسم الله اگر بر عملی قرائت نشود و خوانده نشود آن کار ابتر است ، یعنی به عالم ملکوت و بقاء نمی‌رسد و فانی میشود. ☑️ @hrtorabi_com
🖥 پخش زنده برنامه احیای لیالی قدر 🔈 با سخنرانی ◾️ از ساعت ۲ بامداد 🔘در صفحه اینستاگرامی https://instagram.com/hrtorabi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 {100 ثانیه با قرآن} 💠 تفسیر سوره حمد 📍 قسمت بیست و یکم 🔰انسان علاوه بر نیاز های مادی نیاز های فکری و عاطفی هم دارد. در راس نیاز های عاطفی، نیاز به محبت، مهربانی و رحمت است. 🔹قرآن کریم برای تامین نیاز عاطفی انسان به مهربانی، ما را با خدای مهربان و رحمتگر آشنا میکند. 🔸 من خدای بخشنده و مهربانم! من دوستت دارم! تو هم میتوانی دوستم داشته باشی! ☑️ @hrtorabi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 {100 ثانیه با قرآن} 💠 تفسیر سوره حمد 📍 قسمت بیست و دوم 🔰”الحمد الله رب العالمین" همانطور که ابتدای کتاب خدا است؛ با توجه به آیه ی دهم سوره ی یونس آخرین مرحله ی سیر تکاملی انسان بهشتی هم است. 🔸آنجا که میگوید "آخر دعوانا الحمد الله ربِّ العالمین" آخرین سخن ما این است که سرور و مهتر جاهانیان است و سلطان عوالم وجود است. ☑️ @hrtorabi_com
13.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 {100 ثانیه با قرآن} 💠 تفسیر سوره حمد 📍 قسمت بیست و پنجم 🔰اعتقاد به معاد ارتباط ناگسستنی و عمیقی با دو گرایش در انسان دارد: یکی گرایش به جاودانگی و دیگری گرایش به عدالت طلبی نهایی 🔹 اسم مالک بعد از رحمن و رحیم آمده تا بگوید مالک یوم الدین و صاحب روز جزا و همانکه حساب و کتاب می کشد، او همان رحمن و رحیم است. یعنی، نترس! با تو مدارا خواهم کرد. 🔸یاد معاد مثل باور به مبدأ پشتوانه اخلاق است
13.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 {100 ثانیه با قرآن} 💠 تفسیر سوره حمد 📍 قسمت بیست و ششم ☑️ @hrtorabi_com
13.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 {100 ثانیه با قرآن} 💠 تفسیر سوره حمد 📍 قسمت بیست و هشتم ☑️ @hrtorabi_com
12.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹| المؤمن وحده ، جماعة 👈نکند یک وقت خیال کنید روندگان راه حق کم هستند
گفتی دلمان در آرزویت باشد چشمانِ امیدمان به سویت باشد عید رمضان هم آمد اما ای ماه عید دل ما رؤیتِ رویت باشد
🔰تشرف بانوی اکوادوری به دین مبین اسلام🇪🇨
🏴امام جعفر صادق (علیه السلام): اهل دوزخ از اینرو در دوزخ جاودان باشند که نیت داشتند اگر در دنیا جاودان باشند همیشه نافرمانی خدا کنند و اهل بهشت از اینرو در بهشت جاودان باشند که نیت داشتند اگر در دنیا باقی بمانند همیشه اطاعت خدا کنند پس این دسته و آن دسته به سبب نیت خویش جاودانی شدند، سپس قول خدای تعالی را تلاوت نمود: بگو هرکس طبق طریقه خویش عمل می کند. فرمود: یعنی طبق نیت خویش. اصول کافی، ج 3، ص 135 – 136
💠 دلم برای چمران تنگ شده است‏ یاد و راه شهید دکتر مصطفی چمران در سالروز شهادتش گرامی باد @hrtorabi_com
🔹‌‏یک روز حاج احمد آقا از دفتر امام به ستاد جنگهای نامنظم در اهواز تلفن کردند‌‎ ‌‏و گفتند که امام می‌فرمایند: «دلم برای دکتر چمران تنگ شده است، بگویید به تهران‌‎ ‌‏بیاید.» . 🔺‌‏دکتر که در آن روزها در منطقه سوسنگرد از ناحیه پا مجروح شده بود، پس از‌‎ ‌‏شنیدن این پیام راهی تهران شد و به محضر امام شرفیاب گردید. در معیت ایشان‌‎ ‌‏نقشه‌ها و کالکهای منطقه عملیاتی را به خدمت امام بردیم. دکتر از ناحیه پا ناراحتی‌‎ ‌‌‏داشت و نمی‌توانست پایش را جمع کند و دو زانو بنشیند اما به احترام امام که به او‌‎ ‌‏عشق می‌ورزید در مقابل ایشان دو زانو نشست و در حالی که فشار زیادی را متحمل‌‎ ‌‏می‌شد شروع به توضیح و توجیه نقشه‌ها کرد. . 🔹امام با فراست خاصی که داشتند متوجه‌‎ ‌‏ناراحتی دکتر شده و فرمودند: «آقای دکتر پایتان را دراز کنید و راحت باشید.» دکتر‌‎ ‌‏عرض کرد راحت هستم. امام فرمودند: «می‌گویم پایتان را دراز کنید.» دکتر به احترام‌‎ ‌‏امام نپذیرفتند و عرض کردند دردی احساس نمی‌کنند. دو مرتبه امام با لحن خاصی‌‎ ‌‏ فرمودند: «می‌گویم پایتان را دراز کنید و راحت بنشینید» که لاجرم او هم پذیرفت. . 🔺پس‌‎ ‌‏از اینکه دیدار به اتمام رسید، امام که آماده رفتن به حسینیه جماران برای دیدار با مردم‌‎ ‌‏بودند فرزند خود حاج احمد آقا را که وسط حیاط منزل ایستاده بود صدا کردند و به او‌‎ ‌‏فرمودند: «احمد، احمد!» ولی حاج احمد آقا در داخل حیاط بود و صدای امام را‌‎ ‌‏نمی‌شنید. بنده او را از داخل ایوان صدا کردم و گفتم که امام شما را صدا می زنند حاج‌‎ ‌‏احمد آقا خدمت امام که رسیدند. آقا به او فرمودند: «این میزها را که گذاشته‌اید، آقای‌‎ ‌‏چمران با پای زخمی که نمی‌تواند از روی آنها رد شود. اینها را بردارید و راه را باز ‌‏کنید. ‌‎ 📚 برداشت‌هایی از سیره امام خمینی (ره)، جلد۲، صفحه۲۰۳.
“آیا عقل زن ناقص است؟” 💡پاسخ 👇
“آیا عقل زن ناقص است؟” 💡پاسخ ۱. حدیث یاد شده که توسط سیدرضی جمع آوری شده و در کنار خطب نهج البلاغه قرار گرفته مشکل سندی دارد و نمی توان آن را به طور قاطع به امام علی علیه السلام نسبت داد. ۲. صرف نظر از اشکال سندی، با توجه به این که دیدگاه اسلام از جهت تئوری و تاریخی نسبت به زن کاملا روشن و مثبت است، این حدیث نباید طوری معنا شود که معارض با محکمات و عمومات دیدگاه اسلام نسبت به زن گردد. یعنی معنای حدیث کم عقل و کم ایمان بودن زن نیست چون این معنا با نظر قرآن تعارض دارد. و در صورت تعارض, طبق قاعده استنباط، باید جمع عرفی شود مثلا عموم آن تخصیص بخورد و اگر نشد از حجیت ساقط شده و باید کنار گذاشته شود. ۳. ممکن است طبق شأن صدور حدیث که مربوط به جنگ جمل است، حدیث ناظر به قضیه شخصیه باشد یعنی اشاره به زن جمل سوار یا امثال او باشد. یعنی مقصود این بوده که آن زن خاص و همراهانش که در مقابل حق ایستادند ناقص العقل و الایمان اند؛ نه جنس زن. ۴. احتمال دارد حدیث ناظر به قضیه خارجیه معهود باشد یعنی اشاره به گروهی از زنان باشد که در هر زمان و از جمله زمان امام علی علیه السلام وجود داشتند و به خلاف مقتضای عقل و ایمان از همسران خود مطالباتی داشتند که با عقل و شرع مخالف بود مثلا آنها را از جهاد و دفاع از دین خدا نهی می کردند و به کنار کشیدن از جبهه حق و اشتغال به دنیای مذموم دعوت می نمودند. ۵. احتمال دارد حدیث ناظر به یک حقیقت تاریخی باشد یعنی به شرایط اجتماعی موجود در طول تاریخ اشاره دارد که به هر دلیل، باعث کم بهره ماندن از عقل یا همان بی سواد و بی تجربه ماندن اکثریت جامعه زنان روزگار امام علی علیه السلام شده بود و آنها را از تحلیل درست مسائل و ریاست بر جماعت، ناتوان ساخته بود. و این واقغیت تاریخی دردناک با وجود زنان دانشمند و کاردان که حتی از مردان عاقل تر باشند منافات ندارد. (امام علی علیه السلام با دانستن این مشکل و ظلم تاریخی که عرب جاهلی و دنباله های آنها نسبت به زنان روا داشته بودند، به رشد اجتماعی زنان اهمیت میدادند تا عقب افتادگی تاریخی زنان جبران شود ) ناقص الایمان بودن هم برای همه زنان نیست چون برخی از آنها تحت تربیت دینی و عرفانی در ایام عادت که نماز برای آنها مشروع نیست، رو به قبله می نشینند و ذکر می گویند و به ارتباطشان با خداوند سبحان تداوم میدهند. ۶. احتمال دارد مراد از عقل در این عبارت، عقل داوری، قضاوت و شهادت(بدون قرار گرفتن تحت احساسات و عواطف) یا معنای دیگری از عقل باشد، نه عقل به معنای درک و فهم. لذا فهم و درک زن و مرد برابر است گرچه ممکن است قدرت داوری آنها ضیف تر باشد، که البته ضعف قوه داوری در زنان یک نقص نیست بلکه دلیل آن وجود عواطف قوی در آنان است که یک کمال برای زن محسوب میشود و طبیعت او را برای مادر شدن و تربیت کودک مستعد می سازد. نقصان بهرهمندی و نصف بودن سهم الارث زن هم عیبی برای زنان یا ملاک مشروع برای برتری جویی مردان نیست زیرا به تقسیم وظایف بین زن و مرد مربوط میشود. در واقع از انجا که در سیستم اقتصادی اسلام، تأمین مالی خانواده با مرد است لذا سهم الارث او هم بیشتر است تا منابع مالی بیشتری برای انجام وظیفه در اختیار داشته باشد. و دیه مرد هم بیشتر است تا در صورت فوت مرد، فقدان نیروی اصلی کار و تأمین مالی خانواده تا حدی جبران شود. حدیث مورد بحث بر تفاوتهای زن و مرد صحه گذاشته و زن نگری(فمنیزم) را که مثل یک عقده روانی برخی از زنان (مثل صاحب جمل) را به تلاش برای تشابه و تقابل با کارکردهای مردانه سوق میدهد مذمت میکند و نسبت به پیروی از آنان هشدار میدهد.
🎈🏵میلاد حضرت ثامن الحجج علیه آلاف تحیة وثنا تهنیت باد🏵🎈
💡تعبیر «لا ابا لکم» در خطبه ۳۶ نهج البلاغه به چه معناست؟ آیا این عبارت توهین آشکار به مخاطب (اهل نهروان) یا لااقل ذم آنان نیست؟ 👈جواب: خیر، این عبارت قطعا نه توهین بوده و نه ذم؛ زیرا امام علیه السلام در مقام موعظه و جذب اهل نهراوان بوده و این خطبه قبل از شروع جنگ بوده است. لذا به اقتضای فصاحت و بلاغت و رعایت حال و مقام، قطعا امام علی علیه السلام که امیر بیان و از فصحا و بلغای عرب بوده سخن به گزاف و بی جا بر زبان نرانده است. این تعبیر به یکی از دو احتمال قابل تفسیر است: ۰. ۱ـ لاابا لکم برای تشجیع و تشویق بوده ا ست به این معنا که وقتی کسی پدر ندارد و مجبور بوده روی پای خودش بایستد و اتکال به خود داشته باشد لذا آدم قوی و شجاعی از کار در می آید. گویی امام علیه السلام به آنها می فرماید : شما که انسان های مستقل و کاردان و میدان دیده هستید. از شما که با تجربه و اهل فن هستید انتظار می رود حق و باطل را تشخیص دهید و به سوی حق بیایید. ۰. ۲- لاابا لکم برای انکار و اظهار تعجب از عمل و قول آنان است یعنی از شما که تحت تعلیم و تربیت و پدر و مادر بزرگ شده و انسان های بزرگ و شریف و اصل و نسب دار هستید انتظار می رود به مقتضای تربیت و سرشت رفتار کنید نه به خلاف آن. @hrtorabi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 آکادمی اسلام شناسی اروپا دانشجو می پذیرد؛ ▪️به صورت حضوری و مجازی اطلاعات بیشتر در وب سایت👇 www.islamische-theologie.com
👈بخشی از مناظره تماشایی جنگ قدرت در آمریکا را دیدم. واقعا وای به حال ملتی که یکی از آن دو، امام آنها باشد! @hrtorabi_com
AUD-20201003-WA0005.mp3
3.88M
🎵بشنوید | للْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ... @hrtorabi_com
🏴عزاداری دهه آخر ماه صفر با سخنرانی 📹 پخش زنده از صفحه اینستاگرام @hawzah_ait 🕗 ساعت ۲۰ به وقت ایران