فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقدس اردبیلی و صدای ناله حضرت زینب س
🎙 استاد عالی
🆔 @huoooo
در تورات آمده:
يا ابن آدم، اعمل بما أمرتك و انته عما نهيتك، أجعلك حيا لا تموت أبدا.
اى فرزند آدم، به آنچه تو را امر كرده ام عمل كن و از آنچه تو را نهى كرده ام دست بردار، تو را زنده اى قرار مى دهم كه هرگز نمى ميرى.
📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)، ص: 162.
پیامبر ص فرمودند:
من طلب رضا مخلوق بسخط الخالق سلط الله عز و جل عليه ذلك المخلوق.
كسى كه رضايت مخلوقى را با غضب خالق بجويد، خداوند همان مخلوق را بر او مسلط كند.
📚 تحف العقول ؛ النص ؛ ص52.
حکایت
شفا دادن چشم توسط امام عصر ارواحنا فداه
مرحوم آیت اللَّه العظمی اراکی نقل کردند که: آقای سید علی هاشمی بجنوردی که از شاگردان خوش فهم من بود و من از او خوشم می آمد، مدت مدیدی او را ندیده و از او هم اطّلاعی نداشتم. تا این که کنار مرقد مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری با او برخورد کردم، پس از احوالپرسی، ایشان قضیه ای را نقل کرد و گفت: چندی پیش یکی از چشمانم عیبی پیدا کرد و دکتر تشخیص داد غدّه ای در مغز من به وجود آمده که می باید کاسه سر برداشته شود.
من از این جریان خیلی بی تاب شدم، بعضی از دوستان گفتند ذکر یونسیه با شرایط مخصوصی که دارد، در برآوردن حوایج خیلی مؤثّر است. من به آن ذکر مداومت کردم، تا این که یک روز پای کرسی خوابیده بودم، در عالم خواب قافله ای را در هوا دیدم که به طرف خانه خدا می روند و در جلوی آن ها امام عصر ارواحنا فداه سوار بر اسب است. وقتی که به من رسیدند، پیش خود گفتم: حالا به من توجّه می کنند، ولی توجّه نفرمودند و رد شدند. من شروع کردم به ناله و زاری و اظهار تأثّر از این که امام به من توجّه نکردند، ناگهان دیدم امام برگشتند و انگشت مبارکشان را بر چشم من گذاشتند. از خواب بیدار شدم، متوجّه شدم چشمم عیب و علّتی ندارد. بعد از آن به دکتر مراجعه کردم، پس از عکس و معاینه گفتند: اثری از غدّه هم در سر وجود ندارد.
📚 روزنه هایی از عالم غیب صفحه ۲۶.
امام صادق عليه السلام فرمودند:
أوحى الله تعالى إلى داود عليه السلام: أن العبد من عبادي ليأتيني بالحسنة فأبيحه جنتي، قال داود: يا رب، و ما تلك الحسنة؟ قال: يدخل على عبدي المؤمن سرورا و لو بتمرة، قال داود: يا رب، حق لمن عرفك أن لا يقطع رجاه منك.
خداوند متعال به داود ع وحى كرد:
بعضى از بندگانم وقتى كه عمل خوبى را انجام دادند، بهشت من براى آنها مباح است.
داود ع عرض كرد: خداوندا، آن عمل خير چيست؟
خداوند فرمود: قلب بنده مؤمنم را شاد كند و لو با دادن يك عدد خرما.
حضرت داود عرض كرد:
خداوندا، حق است براى كسى كه تو را بشناسد، اميدش را از تو قطع نكند.
📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى) ؛ ص168.
أمير المؤمنين ع فرمودند:
من تواضع قلبه لله لم يسأم بدنه [من] طاعة الله.
هر كس دلش براى خدا خاضع باشد، تنش از طاعت خدا خسته نشود.
📚 كنز الفوائد ؛ ج1 ؛ ص278.
رسول خدا صلى الله عليه و آله بر روى منبر فرمودند:
و الله الذي لا إله إلا هو ما أعطي مؤمن خير الدنيا و الآخرة إلا بحسن ظنه بالله و رجائه له و حسن خلقه و الكف عن اغتياب المؤمنين.
و الله الذي لا إله إلا هو لا يعذب الله مؤمنا بعد التوبة و الاستغفار إلا بسوء ظنه بالله و تقصير من رجائه لله و سوء خلقه و اغتيابه المؤمنين.
و الله الذي لا إله إلا هو- لا يحسن ظن عبد مؤمن بالله إلا كان الله عند ظن عبده المؤمن لأن الله كريم بيده الخيرات يستحي أن يكون عبده المؤمن قد أحسن به الظن و الرجاء ثم يخلف ظنه و رجاءه فأحسنوا بالله الظن و ارغبوا إليه.
سوگند به آن خدائى كه جز او معبودى نيست به هيچ مؤمنى خير دنيا و آخرت داده نشد مگر به خاطر گمان نيكويش به خدا و اميد به او، و به خاطر خوش اخلاقيش، و خود دارى از بدگوئى و غيبت.
سوگند به خدائى كه هيچ معبودى بجز او نيست؛ خداوند هيچ بنده مؤمنى را بعد از توبه و طلب آمرزش عذاب نمى كند مگر این که سوء ظن به خدا داشته و در اميدش به خدا كوتاهى کند و بد اخلاق باشد و غيبت مؤمن بکند.
سوگند به آن خدايى كه هيچ معبودى جز او نيست، هيچ بنده مؤمنى خوشگمانى به خدا نكند مگر اينكه خدا بر طبق گمانش با او رفتار كند، چون خداوند كريم است و تمام خيرات در دست اوست، و شرم دارد از اينكه بنده مؤمنش گمان خوبى به او ببرد سپس مخالف گمان و اميدش
با او رفتار كند، به خدا خوش گمان باشيد و مشتاق او باشيد.
📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص35.
امیرالمؤمنین ع فرمودند:
قارن اهل الخير تكن منهم.
با نيكان نشين، از آنان می شوى.
📚 نثر اللآلئ / ترجمه شيخى ؛ النص ؛ ص92.
حکایت
تواضع فیلسوف بزرگ حاج ملاّ هادی سبزواری
حضرت حاج میرزا محمّد حسین طباطبائی تبریزی نقل کردند که:
در کرمان مدرسهای بوده که خادمی داشته است بسیار متهجّد و عابد و درعین حال به کار طلاّب رسیدگی مینموده است؛ این خادم مدّت هفت، هشت سال در آن مدرسه بوده و بعداً به شهر خود سبزوار رفته است.
پس از مدّتی دو نفر طلبۀ آن مدرسه برای یادگیری فلسفه و معقول از حاج ملاّ هادی سبزواری روانه سبزوار میشوند، چون به خدمت وی مشرّف میگردند می بینند ایشان همان خادمی بودند که چند سال در آن مدرسه به خدمت مشغول بوده است.
📚 مطلع الانوار ج۱ ص ۱۳۰.
امام باقر (ع) فرمودند:
ثلاث درجات و ثلاث كفارات و ثلاث موبقات و ثلاث منجيات فأما الدرجات فإفشاء السلام و إطعام الطعام و الصلاة بالليل و الناس نيام و الكفارات إسباغ الوضوء في السبرات و المشي بالليل و النهار إلى الصلوات و المحافظة على الجماعات و أما الثلاث الموبقات فشح مطاع و هوى متبع و إعجاب المرء بنفسه و أما المنجيات فخوف الله في السر و العلانية و القصد في الغنى و الفقر و كلمة العدل في الرضا و السخط
سه چيز باعث بالا رفتن درجه است و سه چيز موجب كفاره گناه و سه چيز كُشنده است و سه چيز نجات بخش.
اما موجبات درجات:
۱. آشكار سلام دادن.
۲. اطعام كردن.
۳. در دل شب كه مردم خوابند نماز(شب) بخواند.
اما كفاره ها:
۱. در هواى سرد وضوى كامل ساختن.
۲. براى اداى نمازهاى شبانه روزى گام برداشتن(و به مسجد رفتن).
۳. بر جماعت(نماز و غیر نماز) مواظبت نمودن.
اما كُشنده ها:
۱. بخلى است كه در وجود انسان حاكم باشد.
۲. هواى نفسى كه از آن پيروى شود.
۳. خود پسندى.
اما نجات بخشها:
۱. در پنهان و آشكار از خداوند ترسيدن.
۲. در حال ثروتمندى و تهى دستى ميانه روى كردن.
۳. در حال رضا و خشم سخن بعدالت گفتن.
📚 الخصال ؛ ج1 ؛ ص84.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:
عش قنعا تكن ملكا.
قانع باش تا پادشاه باشی.
📚 نثر اللآلئ / ترجمه شيخى ؛ النص ؛ ص86