روايت شده از ائمّه (ع) كه فرمودند:
اصل هر خير و خوبى در دنيا و آخرت يك چيز است و آن ترس از حقتعالى است.
📚 نزهة النواظر / ترجمه معدن الجواهر ؛ ص8.
🆔 @huoooo
فضيل بن يسار گويد: امام باقر ع بمن فرمود: اى فضيل حديث ما دلها را زنده ميكند.
📚 الخصال / ترجمه فهرى ؛ ج1 ؛ ص26.
🆔 @huoooo
امیرالمؤمنین ع:
اگر يكى از شیعیان ما مریض شود ما هم به مریضی او مریض مى شويم و چون غمگین گردد ما هم غمگین مى گرديم و به شادی او ما هم شاد مى شويم در شرق و غرب جهان هيچ يك از آنان از ديدگان ما پنهان نيستند، اگر يكى از آنان بدهکاری از خود بجاى گذارد دادن آن بدهکاری بر ما است و چون مالی از خود بجاى گذارد برای وارثان او است.
📚 صفات الشيعة / ترجمه (اعلمى) ؛ ص4.
🆔 @huoooo
پیامبر ص:
آگاه باشيد كه هر كس رزقى دارد كه حتماً به وى خواهد رسيد؛ پس هر كس بدان راضى باشد، برايش مبارك مى گردد و گسترش مى يابد و هركس از آن ناخشنود باشد، بركت از آن برداشته مى شود و گسترش نمى يابد. همانا روزى به دنبال انسان است؛ همانگونه كه مرگ در پى اوست».
📚 منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة) ؛ ج22 ؛ ص93.
🆔 @huoooo
حضرت رسول ص:
آيا دوست دارى دلت نرم شود و حاجت خود بيابى؟ بر يتيم رحمت آور و او را بنواز و از غذاى خويش به او بخوران تا دلت نرم شود و حاجت خود بيابى.
📚 نهج الفصاحة؛ ص160.
🆔 @huoooo
رضایت، کلیدِ استجابت دعا
🔹️ایمان به خدا اقتضا میکند که مؤمن، در برابر ربوبیت خدا تسلیم باشد. پس ناراحتی از تقدیر الهی نشانه ضعف ایمان است. [امام حسن علیهالسلام در حدیثی] جملهای دارند که بسیار مایه امید است و مژدهای است برای انسان، تا سعی کند به هر قیمتی مقام رضا را کسب کند.
🔹️میفرمایند: «من ضامنم برای کسی که در قلبش غیر از رضایت خدا خطور نکند [و در این اندیشه نباشد که «ای کاش اتفاقات گذشته طور دیگری رخ میداد»] كه هر دعایی کند، مستجاب گردد».
🆔 @huoooo
رسول خدا ص:
وقتى حضرت موسى ع با خداوند مناجات مى كرد در مناجات خود چنين عرضه داشت:
خداوندا! آيا از من دور هستى تا با صداى بلند با تو سخن بگويم يا نزديكم هستى تا آهسته با تو مناجات كنم؟
خداوند متعال به او وحى فرمود:
من همنشين كسى هستم كه به ياد من باشد.
موسى ع عرضه داشت: چه بسا در حالتى هستم كه شأن تو را برتر از آن مى دانم كه در آن حال تو را ياد كنم.
خداوند متعال فرمود: اى موسى! در همه حال به ياد من باش و مرا ياد كن.
📚 ترجمه عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج1 ؛ ص255.
🆔 @huoooo
امیرالمؤمنین ع:
بلاء الإنسان من اللّسان.
گرفتارى انسان از زبان است.
📚 نثر اللآلئ / ترجمه شيخى ؛ النص ؛ ص54.
🆔 @huoooo
مردى از پيامبر ص پرسيد چرا من مرگ را دوست ندارم؟
پیامبر ص در پاسخ گفتند: مالى دارى؟
گفت: آرى.
پیامبر ص فرمودند: پيش از مرگ آن را به گور فرستادى (مقصود از فرستادن به گور خيرات است)؟
گفت نه.
پیامبر ص فرمودند: از اين روى تو مرگ را دوست ندارى.
📚 الخصال / ترجمه مدرس گيلانى ؛ ج1 ؛ ص12.
🆔 @huoooo
پيامبر ص:
تا مى توانيد دلهاى خود را از اشتغال به (امور) دنيا فارغ نماييد، زيرا كسى كه همّتش به امور دنيا مصروف گردد، سنگدل مى شود و (هميشه) فقر در مقابل چشمانش، مجسّم گردد، در صورتى كه بيشتر از مقدار مقرّر، به او نمى رسد. و كسى كه همّتش به آخرت مصروف گردد، خداوند كارش را اصلاح مى كند و دل او را بى نياز مى گرداند و دنيا ذلیلانه به وى روى مى آورد.
📚 إرشاد القلوب / ترجمه سلگى ؛ ج1 ؛ ص66.
🆔 @huoooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنایت امام رضا ع به ایت الله بهجت.
🎤 استاد عالی.
🆔 @huoooo
امام رضا ع:
«آن كس كه از فضل و روزى خداوند چيزى را بجويد كه با آن خانواده اش را [از نيازمندى] به ديگران حفظ كند، پاداش وى بزرگتر از مجاهد در راه خداست».
📚 منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة) ؛ ج22 ؛ ص87.
🆔 @huoooo
از احمد بن محمّد بن ابى نصر بزنطىّ نقل شده است كه گفت:
به امام جواد عليه السّلام عرض كردم: گروهى از مخالفين شما مى پندارند كه چون مأمون پدر شما را براى ولايت عهدى خود پسنديد و برگزيد، ايشان را «رضا » ناميد.
حضرت جواد ع فرمودند: به خدا دروغ مى گويند، خلاف مى گويند، بلكه خداوند- تبارك و تعالى- او را «رضا» ناميد، زيرا او براى خداوند- عزّ و جلّ- در آسمانش، و براى رسولش و ائمّه بعد از او عليهم السّلام در زمينش مرضيّ بود.
بزنطى گويد: عرض كردم: آيا مگر ساير پدرانتان عليهم السّلام براى خدا و رسولش و أئمّه عليهم السّلام راضى نبودند؟
حضرت فرمود: بله.
عرض كردم: پس براى چه از اين ميان فقط پدرتان «رضا» ناميده شده است؟
حضرت فرمود: چون همان طور كه دوستان و طرفدارانش به ايشان رضايت داده و ايشان را پذيرفتند، مخالفين نيز ايشان را قبول كرده، به ايشان رضايت داده بودند، و اين حالت براى پدران و اجداد ايشان اتّفاق نيفتاد؛ و لذا، از بين آنان فقط ايشان «رضا» ناميده شده اند.
📚 ترجمه عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج1 ؛ ص24.
🆔 @huoooo
پيامبر اكرم ص:
«برخى از گناهان است كه هيچ نماز و روزه اى آنها را جبران نمى كند.
سؤال شد: اى رسول خدا! پس چه چيز آنها را مى پوشاند؟
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: اندوهها و ناراحتى هاى طلب معاش و تأمين زندگى!».
📚 منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة) ؛ ج22 ؛ ص83.
🆔 @huoooo
پیامبر ص:
يك خصلت است كه هر كه ضامن شود ان را براى من، ضامن مي شوم از براى او نزد خدا خوبى در جميع امور را.
عرض كردند آن خصلت كدامست يا رسول اللَّه (ص)؟
پیامبر ص فرمودند: رضا است پس بدرستى كه راضى نمي شود احدى بقضاء حقتعالى مگر آنكه قرار مي دهد خدا از براى او خير و نيكى را.
📚 نزهة النواظر / ترجمه معدن الجواهر ؛ ص7.
🆔 @huoooo
پیامبر ص:
غذاى شخص سخاوتمند دواست و غذاى شخص بخيل بيمارى است.
📚 روش تندرستى در اسلام / ترجمه طب النبي وطب الصادق عليهما السلام ؛ ص33.
🆔 @huoooo
أمير المؤمنين عليه السلام قال: أوّل من شاب إبراهيم فقال: يا ربّ ما هذا، قال: نور و توقير، قال: يا ربّ زدني منه.
حضرت على ع:
وقتى كه نخستين موى سفيد در سر و ريش حضرت ابراهيم ع آشكار شد، حضرت ابراهيم عرض كرد: خداوندا، اين چيست؟
خطاب آمد: اين نور و وقار است.
حضرت ابراهيم ع عرض كرد: پس خداوندا، آن را زيادتر كن.
📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى) ؛ ص45.
🆔 @huoooo
امام باقر ع:
شيعيان على ع چهره هايشان زرد رنگ، [بدنهايشان] لاغر و نحيف و لبهايشان خشكيده است. خشكى لبهايشان در اثر روزه دارى است. شكمهايشان به پشتشان چسبيده و رنگ رخسارشان زرد گشته و صورتهايشان دگرگون شده است. وقتى شب آنها را فرا مى گيرد، زمين را بستر خويش مى گيرند و پيشانى هايشان را بر آن مى نهند، در حالى كه چشمهايشان گريان است و اشكهايشان فراوان. بسيار نماز مى خوانند و دعا مى كنند و كتاب خدا را زياد تلاوت مى كنند، مردم شادمانند و آنها اندوهگين هستند.
📚 صفات الشيعة / ترجمه توحيدى ؛ ص41.
🆔 @huoooo
امام صادق ع:
هر گاه خدا خيرخواه بنده اى باشد بزودى او را در دنيا عقوبت مي كند(تا گناهانش در همین دنیا پاک شود) و هر گاه بدخواه بنده اى باشد گناهانش را براى او نگاه مي دارد تا در روز قيامت به او كيفر دهد.
📚 الخصال / ترجمه كمره اى ؛ ج1 ؛ ص73.
🆔 @huoooo
خداوند متعال به موسى وحى فرمود:
اى موسى، بندگان من بوسيله سه خصلت به من تقرب پيدا مى كنند. موسى عرض كرد: خداوندا، آن سه خصلت كدامند؟
خداوند فرمود: اى موسى، زهد در مورد دنيا (يعنى فريفته دنيا نشود) و خوددارى از گناه و گريه كردن از خوف و خشيت من.
موسى عرض كرد: خداوندا، بنده اى كه اين سه كار را انجام دهد، پاداشش چيست؟
خداوند پاسخ داد: اى موسى، پاداش زاهدان در دنيا بهشت مى باشد و پاداش كسانى كه از ترس من گريه مى كنند، آن است كه جاى آنها در ملكوت بسيار اعلا مى باشد (كه بالاترين درجات بهشت است) كه هيچ كس از بندگان من به آن مقام نمى رسند. اما پاداش خوددارى از ارتكاب گناه آن است كه من در روز قيامت از مردم حساب مى كشم ولى از اين اشخاص حساب نمى كشم.
📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى) ؛ ص86.
🆔 @huoooo
امام صادق ع:
غضب، جرعه خوبى است براى كسى كه بر آن تحمّل داشته و بردبار باشد، به راستى پاداش بزرگ در قبال بلاى بزرگ خواهد بود، خداوند گروهى را دوست نداشته، مگر آن كه (به نوعى) مبتلايشان کرده است.
📚 تكامل و طهارت روح / ترجمه التمحيص ؛ ص45.
🆔 @huoooo
شخصى از حضرت امام صادق عليه السلام معناى «حىّ على خير العمل» را پرسيد، فرمود: بهترين عمل، ولايت ائمّه عليهم السلام است.
📚 معاني الأخبار / ترجمه محمدى ؛ ج1 ؛ ص92.
🆔 @huoooo
امام على ع:
از رسول خدا ص سؤال شد: چه نوع بخششى برتر است؟
رسول خدا ص فرمودند: صدقه اى كه با زحمت و كوشش از سوى شخص كم توانى، براى شخص فقير و ناتوانى صورت گيرد.
📚 النوادر( للراوندي ) / ترجمه صادقى اردستانى ؛ ص162.
🆔 @huoooo
حضرت رسول ص:
اتّق المحارم تكن أعبد النّاس و ارض بما قسم اللَّه لك تكن أغنى النّاس.
از چيزهاى حرام بپرهيز تا از همه كس عابدتر باشى و بقسمت خويش راضى باش تا از همه كس ثروتمندتر باشى.
📚 نهج الفصاحة ؛ ص163.
🆔 @huoooo
امام باقر (ع):
شهادت در راه خدا كفاره هر گناهى است مگر بدهکاری، كه كفاره ندارد، مگر ان که خود شخص ادا کند يا رفيقش آن را بپردازد يا صاحب حق آن را ببخشد.
📚 الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج1 ؛ ص25.
🆔 @huoooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راه قرب به امام زمان عج.
🎤 ایت الله کشمیری رحمه الله.
🆔 @huoooo