امام صادق ع:
إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِي الْقُرْآنِ تِبْيَانَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى وَ اللَّهِ مَا تَرَكَ اللَّهُ شَيْئاً يَحْتَاجُ إِلَيْهِ الْعِبَادُ حَتَّى لَا يَسْتَطِيعَ عَبْدٌ يَقُولُ لَوْ كَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِي الْقُرْآنِ- إِلَّا وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اللَّهُ فِيه.
به راستى خداى تبارك و تعالى قرآن را براى بيان هر چيز فرو فرستاده تا آنجا كه- بخدا- چيزى را وانگذارده كه بندگان بدان نيازمند باشند و تا آنجا كه هيچ بنده اى نتواند بگويد كاش اين هم در قرآن بود مگر اينكه آن را هم خدا در قرآن فرو فرستاده است.
✍ بعضی از احکام در ظاهر قران است و بعضی در باطن قران هست که مردم مامور هستند با رجوع به پیامبر و ائمه ان را اخذ کنند.
📚 الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص59.
🆔 @huoooo
ْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ خَالِدٍ الْكِنَانِيِ قَالَ: اسْتَقْبَلَنِي أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع وَ قَدْ عَلَّقْتُ سَمَكَةً بِيَدِي قَالَ اقْذِفْهَا إِنِّي لَأَكْرَهُ لِلرَّجُلِ [السَّرِيِ] أَنْ يَحْمِلَ الشَّيْءَ الدَّنِيَّ بِنَفْسِهِ ثُمَّ قَالَ ع إِنَّكُمْ قَوْمٌ أَعْدَاؤُكُمْ كَثِيرٌ يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ إِنَّكُمْ قَوْمٌ عَادَاكُمُ الْخَلْقُ فَتَزَيَّنُوا لَهُمْ مَا قَدَرْتُمْ عَلَيْهِ.
عبد اللَّه بن خالد كنانى می گوید: امام کاظم ع در حالى به سوى من آمد كه ماهى در دستم بود. حضرت فرمودند:
اين را بينداز، زيرا من نمى پسندم مردى [از شيعيان ما] چيز بى ارزشى را خودش حمل كند. سپس فرمودند: به راستى، شما [شيعيان] گروهى هستيد كه دشمنانتان بسيارند. اى جماعت شيعه، شما گروهى هستيد كه مردم با شما دشمنى مى كنند، پس تا آنجا كه مى توانيد، خودتان را در نظر آنان بياراييد.
📚 صفات الشيعة ؛ ص16.
🆔 @huoooo
ُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع يَقُول:ُ
إِنَّ أَوْحَشَ مَا يَكُونُ هَذَا الْخَلْقُ فِي ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ يَوْمَ يُولَدُ وَ يَخْرُجُ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ فَيَرَى الدُّنْيَا وَ يَوْمَ يَمُوتُ فَيُعَايِنُ الْآخِرَةَ وَ أَهْلَهَا وَ يَوْمَ يُبْعَثُ فَيَرَى أَحْكَاماً لَمْ يَرَهَا فِي دَارِ الدُّنْيَا وَ قَدْ سَلَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى يَحْيَى ع فِي هَذِهِ الثَّلَاثَةِ الْمَوَاطِنِ وَ آمَنَ رَوْعَتَهُ فَقَالَ وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا وَ قَدْ سَلَّمَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ عَلَى نَفْسِهِ فِي هَذِهِ الثَّلَاثَةِ الْمَوَاطِنِ فَقَالَ وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا.
امام رضا ع: ترسناكترين موقعيّتها براى انسان، سه موقعيّت است: روزى كه زاده مى شود و از شكم مادرش خارج مى گردد و دنيا را مى بيند، و روزى كه مى ميرد و آخرت و اهل آن را بالعيان مشاهده مى كند، و روزى كه مجدّدا زنده مى شود و احكامى را مى بيند كه در دار دنيا نديده بود، و خداوند در اين سه موضع بر يحيى سلام و درود فرستاده و ترس او را فرو نشانده است، خداوند مى فرمايد: «وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا» (و سلام بر او آن روز كه زاده شد و آن روز كه مى ميرد و آن روز كه مجدّدا زنده مى شود- مريم 15).
و عيسى بن مريم نيز در اين سه موضع بر خود درود فرستاده و گفته است:
«وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا» (و سلام بر من روزى كه زاده شدم و روزى كه مى ميرم و روزى كه مجدّدا زنده مي شوم- مريم: 33).
📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج1 ؛ ص257.
🆔 @huoooo
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :
أَيْنَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِي النَّاسُ وَ وَازَرَتْنِي عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِي عَلَيْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِي أَنْ أُبَشِّرَ خَدِيجَةَ بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِيهِ وَ لَا نَصَب.
مثل خديجه پيدا نخواهد شد. خديجه در آن هنگام كه مردم مرا تكذيب كردند، مرا تصديق نمود، و مرا با ثروت خود براى پيشرفت دين خدا يارى نمود. خدا به من دستور داد خديجه را به قصر زمرّدى كه در بهشت دارد و هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم.
📚 بحار الأنوار : ج43 ، ص131.
🆔 https://eitaa.com/huoooo
رسول خدا (ص):
لِكُلِّ نَبِيٍّ دَعْوَةٌ قَدْ دَعَا بِهَا وَ قَدْ سَأَلَ سُؤْلًا وَ قَدْ خَبَأْتُ دَعْوَتِي لِشَفَاعَتِي لِأُمَّتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
هر پيغمبرى دعاى مخصوصى داشت كه با آن خدا را خوانده و حاجت خود را درخواست می كرد ولى من دعايم را ذخيره كرده ام براى شفاعت امتم در روز قيامت.
📚 الخصال ؛ ج1 ؛ ص29.
🆔 @huoooo
كَانَ زَيْنُ الْعَابِدِينَ ع يُقَبِّلُ يَدَهُ عِنْدَ الصَّدَقَةِ وَ سُئِلَ عَنْ [فِي] ذَلِكَ فَقَالَ ع إِنَّهَا تَقَعُ فِي يَدِ اللَّهِ قَبْلَ أَنْ تَقَعَ فِي يَدِ السَّائِلِ.
امام زين العابدين ع دست خود را بعد از صدقه مى بوسيد. از سبب آن پرسيدند فرمودند: صدقه قبل از آنكه به دست فقير برسد، در دست خدا قرار مى گيرد.
📚 عدة الداعي و نجاح الساعي ؛ ص68.
🆔 @huoooo
پیامبر ص:
يَا عَلِيُّ أَحْسِنْ خُلُقَكَ مَعَ أَهْلِكَ وَ جِيرَانِكَ وَ مَنْ تُعَاشِرُ وَ تُصَاحِبُ مِنَ النَّاسِ تُكْتَبْ عِنْدَ اللَّهِ فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى.
يا على: با خانواده، با همسايگان و كليه معاشران خوشخوى باش تا نزد خدا به درجات عالى نائل شوى.
📚 تحف العقول ؛ النص ؛ ص14.
🆔 @huoooo
امام صادق (ع):
إِنَّ إِبْلِيسَ قَاسَ نَفْسَهُ بِآدَمَ فَقَالَ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ وَ لَوْ قَاسَ الْجَوْهَرَ الَّذِي خَلَقَ اللَّهُ مِنْهُ آدَمَ بِالنَّارِ كَانَ ذَلِكَ أَكْثَرَ نُوراً وَ ضِيَاءً مِنَ النَّارِ.
شيطان خود را با آدم قياس كرد و گفت:(آیه 12 سوره اعراف) مرا از آتش و شيطان را از خاك آفريدى. ولی اگر گوهرى را كه خدا آدم را از آن آفريد با آتش قياس ميكرد آن گوهر درخشنده تر و روشنتر از آتش بود.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج1 ؛ ص58.
🆔 @huoooo
پیامبر ص فرمودند:
خَصْلَتَانِ مَنْ كَانَتَا فِيهِ كَتَبَهُ اللَّهُ شَاكِراً صَابِراً وَ مَنْ لَمْ يَكُونَا فِيهِ لَمْ يَكْتُبْهُ اللَّهُ شَاكِراً وَ لَا صَابِراً مَنْ نَظَرَ فِي دِينِهِ إِلَى مَنْ فَوْقَهُ فَاقْتَدَى بِهِ وَ نَظَرَ فِي دُنْيَاهُ إِلَى مَنْ دُونَهُ فَحَمِدَ اللَّهَ عَلَى مَا فَضَّلَهُ عَلَيْهِ بِهِ.
دو خصلت است كه هر كه داراى آن باشد خداوند او را شاكر و صابر نويسد و اگر در او نباشد از زمره شاكرين و صابرين خارج باشد و آن دو خصلت آنست كه:
1. در امر دين خود نظر كند به بالاتر از خود و به او اقتدا كند.
2. در امر دنيا نظر كند به پست تر از خود و حمد خدا كند بر آنچه باو زيادتر عطا كرده است.
📚 معدن الجواهر و رياضة الخواطر؛ ص26.
🆔 @huoooo
أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ صَادِقُونَ هَمُّكُمْ مَعَالِمُ دِينِكُمْ وَ هَمُّ عَدُوِّكُمْ بِكُمْ وَ أُشْرِبَ قُلُوبُهُمْ لَكُمْ بُغْضاً يُحَرِّفُونَ مَا يَسْمَعُونَ مِنْكُمْ كُلَّهُ وَ يَجْعَلُونَ لَكُمْ أَنْدَاداً ثُمَّ يَرْمُونَكُمْ بِهِ بُهْتَاناً فَحَسْبُهُمْ بِذَلِكَ عِنْدَ اللَّهِ مَعْصِيَةً.
امام صادق ع: ما از خانواده صدق و صفائيم كوشش شما براى ياد گرفتن معالم دينتان است و همّ دشمنانتان بنابودى شما است و دلهاى آنها از كينه شما آغشته است آنچه را كه از شما مى شنوند پس و پيش و كم و زياد مي كنند و براى شما شريكانى قرار مى دهند و متهمتان مى نمايند و همين گناه براى آنها كافيست( یعنی همین گناه کردنشان کافی است بر این که خدا شما را بر علیه آنها یاری کند).
📚 صفات الشيعة ؛ ص15.
🆔 @huoooo
رسول اكرم ص:
مَا مِنْ شَابٍّ تَزَوَّجَ فِي حَدَاثَةِ سِنِّهِ إِلَّا عَجَّ شَيْطَانُهُ يَا وَيْلَهُ يَا وَيْلَهُ عَصَمَ مِنِّي ثُلُثَيْ دِينِهِ فَلْيَتَّقِ اللَّهَ الْعَبْدُ فِي الثُّلُثِ الْبَاقِي.
هر جوانى در اوايل جوانى خود ازدواج كند، شيطانى كه در كمين اغفال او بود به ناله در مى آيد، و فرياد مى زند: اى واى! اى واى! اين جوان دو ثلث دين خود را از نفوذ من حفظ كرد.
پس باید تقوا پیشه کند در ثلثی که باقیمانده است.
📚 النوادر (للراوندي) ؛ ص12.
🆔 @huoooo
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ:
وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ جَمَالِي وَ بَهَائِي وَ عُلُوِّي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَايَ عَلَى هَوَاهُ إِلَّا جَعَلْتُ غِنَاهُ فِي قَلْبِهِ وَ هَمَّهُ فِي آخِرَتِهِ وَ كَفَفْتُ عَلَيْهِ ضَيْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ رِزْقَهُ وَ كُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ كُلِّ تَاجِرٍ.
خداوند عزّ و جل مى فرمايد: به عزت و جلال و جمال و بزرگى و عظمت و بلندى مرتبه ام و مقام والايم و به جايگاه بلندم سوگند، هيچ بنده اى خواست مرا بر دلخواه خود بر نگزيند مگر اينكه بى نيازى او را در قلبش قرار خواهم داد، و كوشش او را در آخرتش قرار میدهم، و سرگردانى را از او باز دارم، و آسمانها و زمين را به روزيش فرمان دهم، و من خود براى او بدنبال تجارت هر تاجرى باشم (و پشتيبان او هستم).
📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص16.
🆔 @huoooo
امام صادق عليه السّلام فرمودند:
كسى كه صد بار
«لا اله الّا اللَّه الملك الحقّ المبين»
بگويد، خداى عزيز غالب او را از فقر پناه داده و وحشت قبرش را از بين مى برد؛ بى نيازى را به دست آورده و درب بهشت را كوبيده است.
📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه بندرريگى ؛ ص19.
🆔 @huoooo
رسول خدا ص:
إِذَا أَحَبَّ أَحَدُكُمْ أَخَاهُ فَلْيُعْلِمْهُ فَإِنَّهُ أَصْلَحُ لِذَاتِ الْبَيْنِ.
اگر كسى برادر مؤمن خود را دوست مى دارد، اين موضوع را به او اعلام كند، زيرا اين جهت رابطه برادرى را استوارتر مى سازد.
📚 النوادر (للراوندي) ؛ ص12.
🆔 @huoooo
پیامبر ص:
مَنْ كَفَّ عَنْ شَيْئَيْنِ وَقَاهُ اللَّهُ شَيْئَيْنِ مَنْ كَفَّ لِسَانَهُ عَنْ أَعْرَاضِ الْمُسْلِمِينَ وَقَاهُ اللَّهُ عَثْرَتَهُ وَ مَنْ كَفَّ غَضَبَهُ وَقَاهُ اللَّهُ عَذَابَهُ.
هر كس خود را از دو چیز باز دارد حقتعالى او را از دو چيز نگهدارى كند، كسى كه باز دارد زبان خود را از آبروی مردم حقتعالى او را از لغزش نگهدارى كند و ديگر كسى كه باز دارد غضب خود را، نگهدارد حقتعالى او را از غضب خود.
✍ روايت بسيار وارد شده كه هر كه خواهد ايمن باشد از غضب و خشم الهى كظم غيظ كند و خود را از غضب بيجا نگهدارد.
📚 معدن الجواهر و رياضة الخواطر، ص: 26.
🆔 @huoooo
أَحْمَدُ بْنُ عِمْرَانَ الْبَغْدَادِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ عَنِ الْحَسَنِ عَنِ الْحَسَنِ:
إِنْ أَحْسَنَ الْحَسَنِ الْخُلُقُ الْحَسَنُ.
زيباتر از هر زيبا خلق زيبا است.
شرح سند:
ابو الحسن اولى محمد بن عبد الرحيم شوشترى و ابو الحسن دوم على بن احمد بصرى تمار و ابو الحسن سوم على بن محمد واقدى و حسن اولى حسن بن عرفه عبدى و حسن دوم حسن بن ابى الحسن بصرى و حسن سوم حسن بن على بن ابى طالب است.
📚 الخصال ؛ ج1 ؛ ص29.
🆔 @huoooo
ِالْمُفَضَّلِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ كَمْ شِيعَتُنَا بِالْكُوفَةِ قَالَ قُلْتُ خَمْسُونَ أَلْفاً قَالَ فَمَا زَالَ يَقُولُ حَتَّى قَالَ أَ تَرْجُو أَنْ يَكُونُوا عِشْرِينَ ثُمَّ قَالَ ع- وَ اللَّهِ لَوَدِدْتُ أَنْ يَكُونَ بِالْكُوفَةِ خَمْسَةٌ وَ عِشْرُونَ رَجُلًا يَعْرِفُونَ أَمْرَنَا الَّذِي نَحْنُ عَلَيْهِ وَ لَا يَقُولُونَ عَلَيْنَا إِلَّا بِالْحَقِّ.
مفضّل بن قيس گفت: امام جعفر صادق عليه السّلام به من فرمودند:
شيعيان ما در كوفه چند نفرند؟ عرض كردم: پنجاه هزار نفر. حضرت پيوسته اين سؤال را تكرار مى كردند، تا اين كه فرمودند: آيا اميد دارى بيست نفر باشند؟ و در ادامه فرمودند: به خدا سوگند آرزو دارم در كوفه بيست و پنج نفر مرد باشند كه امر [امامت] ما اهل بيت را كه بر آن [ثابت و استوار] هستيم بشناسند و عليه ما جز به حقّ سخنى نگويند.
📚 صفات الشيعة ؛ ص14.
پيامبر خدا ص :
مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَلْقَى اللَّهَ طَاهِراً مُطَهَّراً فَلْيَلْقَاهُ بِزَوْجَتِهِ.
هر كه دوست دارد كه پاك و پاكيزه خدا را ديدار كند ، با داشتن همسر به ديدارش رود .
📚 الجعفریات ص۸۹.
🆔 @huoooo
قال النبی ص:
يَا عَلِيُّ إِذَا وُلِدَ لَكَ غُلَامٌ أَوْ جَارِيَةٌ فَأَذِّنْ فِي أُذُنِهِ الْيُمْنَى وَ أَقِمْ فِي الْيُسْرَى فَإِنَّهُ لَا يَضُرُّهُ الشَّيْطَانُ أَبَدا.
يا على: چون فرزندى نصيبت شود در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگو تا هرگز شيطان به او آسيبى نرساند.
📚 تحف العقول ؛ النص ؛ ص13.
خداوند به موسى وحى كرد:
اى موسى، به زيادى مال شادمان مباش و در هيچ حالى مرا فراموش مكن. زيرا زيادى مال آدم را به سوى گناه مى كشاند و ترک ذكر من، دل را قسى مى کند.
📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى) ؛ ص86.
🆔 @huoooo
امام صادق (ع):
الْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ الْكَعْبَةِ.
احترام مؤمن بيشتر از كعبه است.
📚 الخصال ؛ ج1 ؛ ص27.
🆔 @huoooo
نبىّ اكرم ص:
كُلَّمَا ازْدَادَ الْعَبْدُ إِيمَاناً ازْدَادَ حُبّاً لِلنِّسَاءِ.
هر چه ايمان بنده اى افزايش يابد، علاقه و محبّت وى هم، نسبت به زنان (خود) افزايش مى يابد.
📚 النوادر (للراوندي) ؛ ص12.
🆔 @huoooo
قَالَ النبی ص:
الْمُؤْمِنُ بَيْنَ مَخَافَتَيْنِ بَيْنَ أَجَلٍ قَدْ مَضَى لَا يَدْرِي مَا اللَّهُ صَانِعٌ فِيهِ وَ أَجَلٍ قَدْ بَقِيَ لَا يَدْرِي مَا اللَّهُ قَاضٍ فِيهِ.
پیامبر ص: مؤمن ما بين دو خوف و ترس است يكى ترس مدّت گذشته از عمر خود كه نميداند خدا با كارهاى گذشته و عمل هاى ناشايسته او چه خواهد كرد و ديگر ترس بقيّه مدّت عمر خود را دارد كه نميداند قلم قضا و تقدير براى او چه رقم كرده.
📚 معدن الجواهر و رياضة الخواطر ؛ ص25.
پیامبر ص:
يَا عَلِيُّ لَا تَغْضَبْ فَإِذَا غَضِبْتَ فَاقْعُدْ وَ تَفَكَّرْ فِي قُدْرَةِ الرَّبِّ عَلَى الْعِبَادِ وَ حِلْمِهِ عَنْهُم.
يا على غضب نكن، هر گاه خشمگين شدى به زمين بنشين و بينديش كه چگونه خداوند بر بندگان قدرت دارد و حلم مى كند و آنها را به خطاها مؤاخذه نمى فرمايد.
📚 تحف العقول ؛ النص ؛ ص14.
🆔 @huoooo
روزي شاه عباس اول براي گردش از شهر خارج شده بود به همراهي شاه سيد بزرگوار ميرداماد و شيخ بهائي حضور داشتند: ميرداماد مردي جسيم و سنگين وزن بود ولي شيخ لاغر اندام و سبك. از اين جهت اسب مير داماد هميشه در عقب مركب حركت ميكرد، اما مركب شيخ پيشاپيش ساير اسبها، شاه عباس خواست آن دو را آزمايش نمايد و صفاي خاطرشان را بيازمايد.
در بين راه خود را به ميرداماد نزديك نموده گفت ببين اسب شيخ چطور به رقص در آمده و شيخ با وقار در ميان جمعيت مثل شما حركت نميكند. ميرداماد گفت اسب شيخ، نميتواند آرام باشد از خوشحالي كه دارد هيچ فكر ميكنيد چه كسي سوار بر آن اسب است. شاه اين قصه را در خاطر گرفت و بعد از گذشتن ساعتي خود را به شيخ بهائي نزديك كرده گفت: شيخ ببين چگونه سنگيني ميرداماد اسب را ناراحت كرده و او را به تعب انداخته است دانشمند واقعي بايد مانند شما مرتاض و سبك وزن باشد نه چنان سنگين و پر گوشت.
شيخ در جواب گفت اين كه مشاهده ميكنيد اسب عاجز از حمل سيد شده است نه از سنگيني آن جناب است بلكه تاب برداشتن مقام علمي ايشان را ندارد كه كوههاي محكم از حمل چنين مقامي عاجزند.
📚 روضات الجنات، ص 115.
🆔 @huoooo