قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع:
وُكِّلَ الرِّزْقُ بِالْحُمْقِ وَ وُكِّلَ الْحِرْمَانُ بِالْعَقْلِ وَ وُكِّلَ الْبَلَاءُ بِالْيَقِينِ وَ الصَّبْرِ.
حضرت على عليه السّلام فرمود: رزق و روزى به حماقت و نابخردى سپرده شده، محروميت به عقل سپرده شده و بلاء به يقين و صبر سپرده شده(هر چه صبر و یقین بیشتر باشد بلا بیشتر است).
دو معنا برای این حدیث به ذهن میرسد:
۱. عبرت عاقلان (بُعد تأدیبی)
خداوند به افراد نادان رزق و روزی بیشتری میدهد تا افراد زرنگی که تصور میکنند تا زیرکی و تلاش بیشتر، ثروت بیشتری میتوان جمع کرد، به این نکته تذکر پیدا کنند که: دستیافتن به دنیا، تنها با کار و تدبیر میسر نیست! اگر خداوند اراده کند، افراد نادانی که در مباحث اقتصادی و کسبوکار سررشتۀ چندانی ندارند گوی سبقت را از شما میبرند!
چنانچه از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند:
إنّ اللّه َ تعالى وَسَّعَ أرزاقَ الحَمقى لِيَعتَبِرَ العُقَلاءُ و يَعلَمُوا أنّ الدنيا ليسَ يُنالُ ما فيها بِعَمَلٍ و لا حِيلَةٍ .
امام صادق عليه السلام : خداى تعالى روزى احمقان را فراخ گردانيد تا خردمندان درس عبرت بگيرند و بدانند كه دنيا نه با تلاش و كوشش به دست مى آيد و نه با زرنگى و تدبير (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج100، ص: 34).
۲. تلازم عقل و ایمان (بُعد معرفتی)
عقل و ایمان متلازمان هستند و از طرفی با توجه به مفاسد ثروت، هرچه ایمان بالاتر رود، روزی انسان کمتر میشود! پس گویا عقل با محرومیت و نادانی با ثروت آمیخته شده است.
كُلَّمَا ازْدَادَ الْعَبْدُ إِيمَاناً ازْدَادَ ضِيقاً فِي مَعِيشَتِهِ(الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 261)
لذا وقتی شخصی ایمانش زیاد شد، محبتش به خدا زیاد شده و خداوند از روی لطف و کرم خود، زندگی را برای محبّین تنگ میکند تا به مفاسدِ زیادهداری مبتلا نشوند.
📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص21.
🆔 @huoooo
حضرت رسول ص:
أحبّ الأعمال إلى اللَّه بعد الفرائض إدخال السّرور على المسلم.
بهترين كارها در پيش خدا بعد از اداى واجبات خوشحال كردن مسلمان است.
📚 نهج الفصاحة؛ ص168.
🆔 @huoooo
أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ:
إِنَّ فِي اللَّيْلِ سَاعَةً [لَسَاعَةً] مَا يُوَافِقُ فِيهَا [لَا يُوَافِقُهَا] عَبْدٌ مُؤْمِنٌ [مُسْلِمٌ] [ثُمَ] يُصَلِّي وَ يَدْعُو اللَّهَ فِيهَا إِلَّا اسْتَجَابَ [اسْتُجِيبَ] لَهُ [فِي كُلِّ لَيْلَةٍ] قُلْتُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ وَ أَيُّ سَاعَةِ اللَّيْلِ هِيَ [فَأَيَّةُ سَاعَةٍ هِيَ مِنَ اللَّيْلِ] قَالَ إِذَا مَضَى نِصْفُ اللَّيْلِ وَ بَقِيَ [وَ هِيَ] السُّدُسُ الْأَوَّلُ مِنْ أَوَّلِ النِّصْفِ [الثَّانِي]
امام صادق ع: «در شب، ساعتى است كه اگر بنده مؤمنى آن را درك كرده، در آن نماز بگزارد و خدا را بخواند حتما اجابت خواهد شد. گفتم: خداى توفيقت دهد، آن ساعت كدام است؟ فرمود: بعد از رفتن نصف شب، يك ششم اوّل از نيمه دوم آن».
📚 عدة الداعي و نجاح الساعي ؛ ص47.
🆔 @huoooo
پیامبر ص:
نَفَقَةُ دِرْهَمٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِسَبْعِمِائَةٍ وَ
نَفَقَةُ دِرْهَمٍ فِي خِضَابِ الْحِنَّاءِ بِتِسْعَةِ آلَافٍ.
يك درهم در راه خدا صدقه دادن هفتصد(700) برابر پاداش دارد و يك درهم جهت خضاب با حنا دادن نه هزار(9000) برابر پاداش دارد.
📚 طب النبي صلى الله عليه و آله و سلم ؛ ص30.
🆔 @huoooo
مهمترین سفارش پيغمبر (ص) به معاذ بن جبل هنگام اعزام او به سمت استاندارى يمن.
قال النبی ص:
و ليكن أكثر همك الصلاة فإنها رأس الإسلام بعد الإقرار بالدين.
پیامبر ص: بيشترین تلاشت مصروف نماز گردد، چرا كه نماز پس از اعتراف به دين، سر و رأس اسلام است.
📚 تحف العقول ؛ النص ؛ ص26.
🆔 @huoooo
دعای پیامبر و ائمه صلوات الله علیهم برای علامه مجلسی رحمه الله.
درباره ولادت «علامه محمد باقر مجلسی» آورده اند:
عالمی بزرگوار از اهل خراسان که با «علامه محمدتقی مجلسی» رفاقت داشت به زیارت عتبات عالیات مشرف شد.
وی در اثناء بازگشت از عراق، در خواب دید که:
وارد خانه ای شد که پیامبر(ص) و دوازده امام معصوم(ع) همگی به ترتیب نشسته اند و بعد از امام دوازدهم(عج)، عالمی خراسانی نشسته است.
در این موقع، علامه محمدتقی مجلسی وارد شد و شیشه گلابی آورد و پیامبر(ص) و امامان(ع) از آن گلاب استفاده کردند و به عالم خراسانی نیز گلاب دادند.
آنگاه علامه مجلسی رفت و قنداقه ای را به دست گرفت و به خدمت رسول خدا آورد و عرض کرد:«برای این طفل دعا کنید تا خداوند او را مروج دین گرداند».
حضرت رسول(ص) هم آن قنداقه را گرفتند و دعا فرمودند. بعد از آن، پیامبر(ص) قنداقه را به دست علی(ع) داد و فرمود: «برای او دعا کن».
آن حضرت نیز قنداقه را به دست گرفته و دعا کردند. پس از آن به دست یک یک امامان داده و همه آن انوار الهی دعا کردند. در آخر حضرت صاحب الامر(عج) آن را پس از دعا به دست آن عالم خراسانی داده و او نیز دعا کرد.
چون عالم خراسانی از خواب بیدار شد، به طرف اصفهان حرکت کرده و بر علامه محمدتقی مجلسی وارد شد. در آن موقع علامه شیشه گلابی آورد و آن عالم استفاده کرد. وی سپس به داخل رفت و قنداقه ای را آورد و به دست آن عالم داد و فرمود: «این کودک امروز متولد شده؛ شما برای او دعایی بنمایید».
آن عالم خراسانی خواب خود را به یاد آورد و برای پدر علامه مجلسی تعریف نمود.
آن قنداقه، نوزادی به نام محمدباقر بود که بعدها «علامه محمدباقرمجلسی» شد و با زحمات بسیار علوم و احادیث اهلبیت(ع) را زنده نگه داشت.
📚 قصص العلما ص ۲۰۶.
🆔 @huoooo
امام رضا ع:
كان نقش خاتم موسى عليه السلام حرفين اشتقّهما من التوراة: اصبر تؤجر، اصدق تنج.
نقش نگين حضرت موسى دو كلمه بود كه از تورات برداشته بود آن دو كلمه اين بود:
1. در سختيها صبر كن تا مزدت را بگيرى.
2. راستگو باش تا نجات يابى.
📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى) ؛ ص123.
🆔 @huoooo
پیامبر ص فرمودند:
ثَلَاثَةٌ تَجِبُ لَهُمُ الرَّحْمَةُ غَنِيُّ قَوْمٍ افْتَقَرَ وَ عَزِيزُ قَوْمٍ ذَلَّ وَ عَالِمٌ تَتَلَاعَبُ بِهِ الْجُهَّالُ وَ ثَلَاثَةٌ لَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ الْعَاقُّ وَ الْمَنَّانُ وَ مُدْمِنُ الْخَمْرِ وَ مُدْمِنُهَا هُوَ الَّذِي مَتَى وَجَدَهَا شَرِبَهَا.
سه نفرند كه واجبست ترحّم بر ايشان:
۱.توانگر قومی كه فقير شده باشد.
۲. عزيز قومى كه خوار شده باشد.
۳. عالمى كه جهّال با او بازى كنند.
سه نفرند كه داخل بهشت نمي شوند:
۱. عاق والدین.
۲. منّان.
۳. مدمن خمر.
مدمن خمر كسى است كه هر وقت شراب بيابد بياشامد.
📚 معدن الجواهر و رياضة الخواطر ؛ ص31.
🆔 @huoooo
امیرالمؤمنین ع:
الدَّهْرَ يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ فَإِذَا كَانَ لَكَ فَلَا تَبْطَرْ وَ إِذَا كَانَ عَلَيْكَ فَاصْبِرْ فَبِكِلَيْهِمَا تُمْتَحَن.
روزگار روزى به سود تو است و روزى به زيان تو، پس در آن هنگامى كه به سود تو كار كند سرمست مشو، و چون به زيان تو پيش آيد شكيبا باش كه به هر دوى آنها آزمايش می شوى.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج8 ؛ ص21.
🆔 @huoooo
امیرالمؤمنین ع:
حموضات الطّعام خير من حموضات الكلام.
تلخی طعام بهتر از تلخى كلام است.
📚 نثر اللآلئ / ترجمه شيخى ؛ ص62.
🆔 @huoooo
امام صادق ع فرمودند:
لَمَّا أُلْقِيَ إِبْرَاهِيمُ ع فِي النَّارِ أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهَا وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَئِنْ آذَيْتِيهِ لَأُعَذِّبَنَّكِ وَ قَالَ لَمَّا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِيمَ مَا انْتَفَعَ أَحَدٌ بِهَا ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَ مَا سَخُنَتْ مَاؤُهُمْ.
زمانى كه حضرت ابراهيم ع در آتش انداخته شد حقّ عزّ و جلّ به آتش وحى نمود: به عزّت و جلال خود سوگند اگر او را آزار دهى تو را عذاب خواهم نمود.
و نيز امام عليه السّلام فرمودند: وقتى خداوند فرمود:
يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِيمَ (اى آتش بر ابراهيم سرد و سالم باش) چنان آتش خنك و سرد شد كه تا سه روز احدى نتوانست از آن استفاده ببرد.آتش، آب را در اين مدّت گرم ننمود.
📚 علل الشرائع ؛ ج1 ؛ ص36.
🆔 @huoooo
21.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ زیبا از کرامت امام زمان (عج) به آیت الله حاج شیخ محمدتقی بافقی.
🆔 @huoooo