eitaa logo
بسم الله الرحمن الرحیم
663 دنبال‌کننده
328 عکس
212 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق عليه السلام‏: لمّا صعد موسى إلى الطور فناجى ربّه قال: يا ربّ، أرني خزائنك، قال: يا موسى، إنّما خزائني إذا أردت شيئا أن أقول‏ لَهُ: كُنْ فَيَكُونُ‏. وقتى كه موسى از كوه طور بالا رفت با خداوند مناجات كرد و گفت: خداوندا، گنجينه ‏هاى خود را به من نشان بده. خطاب آمد: اى موسى، خزاين من اين است كه وقتى چیزی را اراده مى‏ كنم، به آن چيز می گويم موجود شو، آن شى‏ء بلا فاصله بوجود مى‏ آيد. 📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)؛ ص118. 🆔 @huoooo
امیر المومنین ع: لَا حَافِظَ أَحْفَظُ مِنَ الصَّمْت‏. هيچ نگهبانى بهتر از خاموشى نيست. 📚 الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏8 ؛ ص19. 🆔 @huoooo
حکایت سکوت ایت الله قاضی رحمه الله آیت الله سید محمد حسینی همدانی – صاحب تفسیر «انوار درخشان»- می‌فرمود: در مدرسه قوام حجره داشتم، مطلع شدم مرحوم آقای قاضی تبریزی در گوشه تنگ مدرسه حجره کوچکی اختیار کرده و من از این کار تعجب کردم، بعد معلوم شد ایشان به علت تنگ بودن منزلشان و نیز کثرت عیال و اولاد، فراغت بال برای تهجد و عبادت و خلوت نداشتند؛ در طول دوران تحصیل در مدرسه قوام، شبی را ندیدم که مرحوم قاضی به آرامش و خواب و استراحت بگذارند و شبی را بدون ناله و گریه به سر بیاورد. در این مدت نزدیکی با مرحوم قاضی، حالات و جریاناتی از ایشان می دیدم که در عمرم جز در مرحوم نائینی و اصفهانی، در شخص دیگری ندیده بودم. او را چنین یافتم که در تمام رفتار و اخلاق اجتماعی و خانوادگی و تحصیلی خود غیر از همه کسانی بود که من از نزدیک در درس آنها و یا در کنار آنان تحصیل می کردم. مخصوصاً او را دائم السکوت و الصمت می یافتم. احیاناً از دادن پاسخ نیز طفره می رفت و گاهی احساس می کردم که برای او پاسخ دادن بسیار سخت است تا اینکه تصادفاً به نکته ای برخوردم که بسیار توجه مرا جلب کرد و آن هم این بود که داخل دهان مرحوم قاضی کبود رنگ بود، از استاد(ایت الله قاضی) پرسیدم علت چیست؟ ایشان مدتها پاسخم نداد بعدها که خیلی اصرار کردم و عرض کردم که به جهت تعلیم می پرسم و قصد دیگری ندارم، باز به من چیزی نفرمود تا اینکه روزی در جلسه خلوتی فرمودند: آقا سید محمد! برای طی مسیر طولانی سیر وسلوک، سختی های فراوانی را باید تحمل کرد و از مطالب زیادی نیز باید گذشت؛ آقا سید محمد! من در آغاز این راه در دوران جوانی برای اینکه جلوی افسار گسیختگی زبانم را بگیرم و توانائی بازداری آن را داشته باشم 26 سال ریگ در دهان گذارده بودم که از صحبت و سخن فرسایی خودداری کنم، اینها اثرات آن دوران است! 📚 اسوه عارفان، ص 170. 🆔 @huoooo
پيامبر «ص»: أعوذ بالله من الكفر و الدين، قيل: يا رسول الله! أ تعدل الدين بالكفر؟ قال: نعم. پناه مى ‏برم به خدا از كفر و بدهكارى؛ گفتند: اى رسول خدا! آيا قرض را با كفر برابر مى‏ دانى؟ فرمود: آرى. پيامبر «ص»: لو لا رحمة ربي على فقراء أمتي، كاد الفقر أن يكون كفرا. اگر رحمت خدا شامل حال فقراى امتم نمى‏ شد، نزديك بود كه فقر به كفر بينجامد. 📚 الحياة / ترجمه احمد آرام ؛ ج‏4 ؛ ص423. 🆔 @huoooo
امام صادق عليه السلام : إذا كانَ الرَّجُلُ عَلى عَمَلٍ فَلْيَدُمْ عَلَيهِ سَنَةً ، ثُمَّ يَتَحَوَّلُ عَنهُ إن شاءَ إلى غَيرِهِ ؛ وذلكَ أنَّ لَيلَةَ القَدرِ يَكونُ فيها في عامِهِ ذلكَ ما شاءَ اللّه ُ أن يَكونَ. هر گاه شخصى عملى(یا ذکر و دعا و غیره از مستحبات) را آغاز كند، تا يك سال آن را ادامه دهد. بعد از یکسال، اگر خواست، به عمل ديگرى پردازد؛ زيرا شب قدر كه آنچه خداوند مى خواهد مقدر مى كند، در آن يك سال وجود دارد (یعنی اگر انسان عملی را یک سال ادامه دهد یقین می کند عملی را که انجام داده در شب قدر هم واقع شده و موجب استجابت هست). امام صادق ع فرمودند: إياك أن تفرض على نفسك‏ فريضة فتفارقها اثني عشر هلالا. مبادا عملى را بر خود لازم گردانى و قبل از 12 ماه از آن دست بردارى. ✍ مقصود اينست كه انجام عملى را پيش خود تصميم‏ گيرى و بدان ملتزم شوى، نه آنكه از راه نذر و عهد و يمين بر خود واجب گردانى، زيرا شكستن و برهم زدن اين امور جايز نيست و هر يك كفاره مخصوصى دارد. سید عبد الکریم کشمیری: اثر دعاها یا اذکار زمانی ظاهر می شود که یکسال کامل از استمرار آن بگذرد. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 82. 🆔 @huoooo
ذکری برای رسیدن دنیا و زیباییهای آن امام صادق ع: عجبت لمن أراد الدنيا و زينتها كيف لا يفزع إلى قوله تعالى- ما شاء الله لا قوة إلا بالله‏ فإني سمعت الله عز و جل يقول بعقبها إن ترن أنا أقل منك مالا و ولدا فعسى ربي أن يؤتين خيرا من جنتك‏ الآية و عسى موجبة در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نمي شود بفرمايش خداى تبارك و تعالى (ما شاء الله لا قوة إلا بالله‏) (آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست) زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن مي فرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‏ بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمه: عسى در اين آيه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است). 📚 من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏4 ؛ ص393. 🆔 @huoooo
‏أن أم سلمة قالت له(لرسول الله ص) بأبي أنت و أمي المرأة يكون لها زوجان فيموتان فيدخلان الجنة لأيهما تكون فقال يا أم سلمة تخير أحسنهما خلقا و خيرهما لأهله يا أم سلمة إن حسن الخلق ذهب بخير الدنيا و الآخرة. ام سلمه به رسول خدا ص عرض كرد: پدر و مادرم به قربانت زنى كه دو شوهر از او مرده است و هر دو در بهشت‏ اند به كدام يك تعلق خواهد داشت؟ فرمود: اى ام سلمة: هر كدام را كه خُلقش بهتر و خيرش به خوانواده خود بيشتر بوده اختيار مي كند و حقيقت اين است كه خوش خُلقی خير دنيا و آخرت بهمراه دارد. 📚 الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص42. 🆔 @huoooo
خداوند عزّ و جل مى‏ فرمايد: وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ عَظَمَتِي وَ كِبْرِيَائِي وَ نُورِي وَ عُلُوِّي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَاهُ عَلَى هَوَايَ إِلَّا شَتَّتُّ عَلَيْهِ أَمْرَهُ وَ لَبَّسْتُ عَلَيْهِ دُنْيَاهُ وَ شَغَلْتُ قَلْبَهُ بِهَا وَ لَمْ أُوتِهِ مِنْهَا إِلَّا مَا قَدَّرْتُ لَهُ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ عَظَمَتِي وَ كِبْرِيَائِي- وَ نُورِي وَ عُلُوِّي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَايَ عَلَى هَوَاهُ إِلَّا اسْتَحْفَظْتُهُ مَلَائِكَتِي وَ كَفَّلْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ رِزْقَهُ وَ كُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ كُلِّ تَاجِرٍ وَ أَتَتْهُ الدُّنْيَا وَ هِيَ رَاغِمَةٌ. قسم به عزت و جلالم و بزرگى و عظمت و نور و برترى و به جايگاه بلندم، هيچ بنده ‏اى خواست خود را بر خواست من مقدم نكند؛ مگر اينكه كارش را پريشان كنم، و دنيايش را درهم سازم و دلش را به آن مشغول نمايم، و از آن به او ندهم مگر آنچه را برايش مقدّر كرده ‏ام. قسم به عزت و جلال و بزرگى و عظمت و نور و برترى و بلندى مقام و جايگاهم، هيچ بنده ‏اى خواست مرا بر خواست خود مقدّم نكند مگر اينكه ملائكه من از او محافظت كنند، و آسمانها و زمين را متكفل روزى او سازم، و از پس تجارت و سودجوئى هر تاجرى من پشتيبان او هستم و دنيا بر خلاف انتظارش به آستان بوسى او آيد. 📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص17. 🆔 @huoooo
عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ لِأَيِّ عِلَّةٍ أَغْرَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الدُّنْيَا كُلَّهَا فِي زَمَنِ نُوحٍ ع وَ فِيهِمُ الْأَطْفَالُ وَ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ فَقَالَ مَا كَانَ فِيهِمُ الْأَطْفَالُ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَعْقَمَ أَصْلَابَ قَوْمِ نُوحٍ وَ أَرْحَامَ نِسَائِهِمْ أَرْبَعِينَ عَاماً فَانْقَطَعَ نَسْلُهُمْ فَغَرِقُوا وَ لَا طِفْلَ فِيهِمْ مَا كَانَ اللَّهُ تَعَالَى لِيَهْلِكَ بِعَذَابِهِ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ وَ أَمَّا الْبَاقُونَ مِنْ قَوْمِ نُوحٍ ع فَأُغْرِقُوا لِتَكْذِيبِهِمْ لِنَبِيِّ اللَّهِ نُوحٍ ع وَ سَائِرُهُمْ أُغْرِقُوا بِرِضَاهُمْ تَكْذِيبَ الْمُكَذِّبِينَ وَ مَنْ غَابَ عَنْ أَمْرٍ فَرَضِيَ بِهِ كَانَ كَمَنْ شَاهَدَهُ وَ أَتَاهُ. عبد السلام می گوید پرسيدم از حضرت رضا عليه السّلام به چه علت و سبب خداوند دنيا را (با تمامى مردم غير از آنهائى كه با حضرت نوح بودند) غرق نمود با اينكه در ميان ايشان اطفال و مردمان بى‏ گناه بودند، فرمود: در ميان آنها اطفال نبود زيرا خداوند صلبهاى مردان و ارحام زنان ايشان را چهل سال (قبل) عقيم و نازا كرده بوده و نسلشان قطع شده بود، و غرق گرديدند در حالى كه طفلى در ميان ايشان نبود و خداوند هلاك نميكند كسى را كه گناه نداشته باشد، و (قسمت عمده آنها) که غرق شدند از جهت تكذيب كردن پيغمبر خدا حضرت نوح بود، و باقى آنها غرق گرديدند بسبب آنكه راضى بودند بر تكذيب ايشان(چون سكوت نمودند و اعتراضى نكردند) ، زيرا هر كه غائب باشد از امرى و راضى باشد بآن امر مانند كسى است كه حاضر باشد و آن امر را انجام داده باشد. 📚 علل الشرائع ؛ ج‏1 ؛ ص30. 🆔 @huoooo
رسول خدا ص: صلاة الرجل في جماعة خير من صلاته في بيته أربعين سنة قيل يا رسول الله صلاة يوم فقال صلاة واحدة ثم قال رسول الله ص إذا كان العبد خلف الإمام كتب الله له مائة ألف ألف و عشرين درجة. نماز جماعت خواندن یک مرد، از چهل سال نماز خواندن در خانه‌اش بهتر است. سؤال شد: ای رسول خدا، نماز یک روز؟ فرمود: یک نماز جماعت (نه یک روز). سپس رسول خدا ص فرمودند: وقتی بنده خدا پشت سر امام جماعت ‌باشد، خداوند برای او صد میلیون و بیست درجه می نویسد. 📚 جامع الأخبار(للشعيري) ؛ ص77. 🆔 @huoooo