حکایت
هنگامی که علامه قاضی، آینده آیتالله خوئی را به او نشان میدهد
زمانی که حضرت آیتالله قاضی در نجف اشرف بودند، روزی آیتالله خوئی به حضور ایشان میآیند و خدمت ایشان عرض میکنند: از شما میخواهم چیزی به من بنمایید.
مقصود ایشان معارف الهی و عرفانی و مکاشفات روحی بود. پس از مدتی آیتالله خوئی طبق دستورالعمل استادش عمل میکنند تا یکی از شبهای ماه مبارک رمضان که این شاگرد معظم خدمت استاد به سر میبرد، برای ایشان مکاشفهای با عنایت آیتالله قاضی صورت میگیرد که از این قرار است:
آقای خوئی شخصی را شبیه خودش میبیند که به آرامی تغییراتی در چهره آن شخص به وجود میآید تا آنجا که محاسنش سفید میشوند و در نهایت محاسنش سفیدتر و درس ایشان به مسجد هندی کشیده میشود و در مقام فتوا قرار میگیرد. باز در گوشهای دیگر مشاهده میکند که رساله ایشان چاپ شده است و بعد از مدتی بلندگوهای مسجد کوفه اعلام کردند که آیتالله خوئی به ملکوت اعلا پیوست، بعد از مشاهده این صحنه مرحوم قاضی رو به آقای خوئی کرده و میفرماید: این بود سرگذشت شما، تا آخر عمرتان، عاقبت به خیر شوید، بفرمایید بروید!
استاد فاطمی نیا بعد از نقل این ماجرا فرمودند: اقای قاضی فرموده بودند: اگر خوئی طاقت داشت اون طرف تر هم می رفتم.
📚 کرامات و حکایات عاشقان خدا ص۲۴۳.
🆔 @huoooo
دخل رسول الله ص على فاطمة فقدمت إليه كسرة يابسة من خبز شعير فأفطر عليها ثم قال يا بنية هذا أول خبز أكل أبوك منذ ثلاثة أيام فجعلت فاطمة تبكي و رسول الله يمسح وجهها بيده.
يك روز پيغمبر خدا نزد فاطمه ع آمد، فاطمه يك پاره نان جو خشك به حضور آن حضرت آورد و آن بزرگوار با آن نان افطار كرد، سپس فرمود: اى دخترم! اين اولين نانى است كه پدرت بعد از سه روز ميخورد، فاطمه اطهر پس از شنيدن اين سخن گريان شد و پيغمبر خدا دست مبارك خود را بصورت حضرت زهراء ميماليد.
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج43 ؛ ص40.
🆔 @huoooo
محمد بن مارد قال: قلت لأبي عبد الله «ع»: حديث روي لنا إنك قلت: «إذا عرفت فاعمل ما شئت»؟ فقال: قد قلت ذلك. قال:
قلت: و إن زنوا أو سرقوا أو شربوا الخمر؟ فقال لي: إنا لله و إنا إليه راجعون، و الله ما أنصفونا أن نكون أخذنا بالعمل و وضع عنهم، إنما قلت:
إذا عرفت فاعمل ما شئت، من قليل الخير و كثيره، فإنه يقبل منك.
محمد بن مارد گويد به امام صادق ع گفتم: حديثى روايت كرده اند كه شما گفته ايد: «چون حق را شناختى و دانستى، هر چه خواهى كن». گفت: آرى چنين گفته ام. گفتم: حتى اگر مرتكب زنا شوند، و دزدى كنند، و شراب نوشند؟ گفت: إنا لله و إنا إليه راجعون، به خدا سوگند (كسانى كه معناى آن حديث را چنين پنداشته اند) در حق ما انصاف روا نداشته اند، که ما مکلّف به عمل باشیم ولی آنان معاف از تکلیف باشند.
آنچه گفتم معنايش اين است: «چون حق را شناختى، هر كار خيرى كه خواستى انجام ده، چه كم و چه زياد، كه كار از تو (با شناخت حق) پذيرفته خواهد شد».
📚 الحياة / ترجمه احمد آرام ؛ ج1 ؛ ص67.
أوحى الله إليه: يا موسى، ادعني على لسان لم تعصني به قال: رب و أنى لي بذلك؟ قال: ادعني بلسان غيرك.
خداوند به موسى ع وحى كرد:
اى موسى، مرا با زبانى بخوان كه گناه نكرده است. موسى عرض كرد: خداوندا، آن زبان را از كجا بياورم؟ خطاب آمد: با زبان ديگرى مرا دعا كن. (يعنى به دیگران نیکی کن تا آنها برای تو دعا کنند).
📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية؛ ص146.
🆔 @huoooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 عاقبت افرادی که برای #امام_زمان ارواحنا فداه کار می کنند ؟
🎙حجتالاسلام و المسلمین شیخ جعفر_ناصری.
🆔 @huoooo
رسول خدا «ص» فرمودند:
إنكم لن تسعوا الناس بأموالكم فسعوهم بأخلاقكم.
شما نمی توانید با اموالتان به همه مردم بخشش کنید پس به همه مردم خوش اخلاقی کنید.
📚 الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص12.
🆔 @huoooo
أبي عبيدة الحذاء قال: كنت مع أبي جعفر في طريق المدينة فوقع ساجدا لله فقال لي حين استتم قائما يا زياد أنكرت علي حين رأيتني ساجدا فقلت بلى جعلت فداك قال ذكرت نعمة أنعمها الله علي فكرهت أن أجوز حتى أؤدي شكرها.
ابو عبيده حذاء گويد: در راه مدينه به همراه امام باقر ع بودم، كه ناگهان ايشان مشغول سجده براى خدا شدند، زمانى كه تمام شد و ايستادند به من فرمود: اى زياد! از سجده كردن ناگهانى من در شگفت شدى؟ گفتم: بلى فدايت شوم؛ فرمود: به ياد نعمتى افتادم كه خداوند به من عطا فرموده بود، و بر من سخت آمد كه بگذرم و شكر آن را بجا نياورم.
📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص29.
🆔 @huoooo
امام صادق عليه السلام در تفسير سوره قدر می فرمايند:
إنا أنزلناه في ليلة القدر الليلة فاطمة و القدر الله فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرك ليلة القدر و إنما سميت فاطمة لأن الخلق فطموا عن معرفتها.
در آيه: «إنا أنزلناه في ليلة القدر» منظور از «الليلة» فاطمه عليها السلام، و منظور از «القدر» خداوند است، پس هر كه فاطمه را به واقع بشناسد ليلة القدر را درك كرده است، و همانا او را فاطمه ناميدند چون مردمان از كسب معرفت واقعى نسبت به وى عاجز هستند.
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج43 ؛ ص65.
🆔 @huoooo
امام صادق ع فرمودند:
لما هبط نوح ع من السفينة أتاه إبليس فقال له ما في الأرض رجل أعظم منة علي منك دعوت الله على هؤلاء الفساق فأرحتني منهم أ لا أعلمك خصلتين إياك و الحسد فهو الذي عمل بي ما عمل و إياك و الحرص فهو الذي عمل بآدم ما عمل.
زمانیکه كشتى نوح بزمين فرود آمد شيطان خدمت نوح رسيد و عرضكرد در روى زمين كسى نيست كه بيش از تو مرا ممنون كرده باشد چون كه بر هلاك اين فاسقان نفرين كردى و مرا از گمراه کردن آنها راحت نمودى. ميخواهى دو خصلت به تو ياد دهم؟
1. از حسد دورى كن زيرا همان حسد است كه مرا به اين روز سياه نشانده.
2. از حرص دورى كن كه حرص حضرت آدم را از بهشت رانده و درمانده كرد.
📚 الخصال ؛ ج1 ؛ ص51.
🆔 @huoooo
امام صادق (ع) فرمودند:
خصلتان من كانتا فيه و إلا فاعزب ثم اعزب ثم اعزب قيل و ما هما قال الصلاة في مواقيتها و المحافظة عليها و المواساة.
هر كه دو خصلت در وى باشد قابل معاشرت است و گر نه از او دورى كن دورى كن دورى کن.
عرض شد: آن دو صفت چيست؟
فرمودند:
۱. نمازها را بوقت خواندن و مواظبت بر آن كردن.
۲. همدردى و یاری کردن.
📚 الخصال ؛ ج1 ؛ ص47.
🆔 @huoooo
استاد فاطمی نیا در کنگره بانو اصفهانی فرمودند:
در مورد جمال السالکین آیة الله آقا میرزا جواد آقا تبریزی می نویسند که وقتی در مجلس می نشست می فرمود: ای مردم! یکی از نامهای خداوند غفار است، همین را که می گفت چند نفر غش می کردند و آنان را از مجلس بیرون می بردند.
📚 طبیب دلها ص۲۱.
🆔 @huoooo
امام رضا ع فرمودند:
كانت فاطمة عليها السلام إذا طلع هلال شهر رمضان يغلب نورها الهلال و يخفى فإذا غابت عنه ظهر.
هر گاه هلال ماه رمضان طلوع مى كرد نور فاطمه زهراء آن را تحت الشعاع قرار ميداد و هر گاه فاطمه غائب مي شد نور هلال ظاهر ميگرديد.
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج43 ؛ ص56.
🆔 @huoooo
پیامبر ص فرمودند:
إذا أحب الله عبدا ابتلاه ليسمع تضرعه.
وقتى خداوند بنده اى را دوست دارد ويرا مبتلا سازد تا تضرع او را بشنود.
📚 نهج الفصاحة ؛ ص179.
🆔 @huoooo
رسول خدا فرمودند:
من قرأ قل هو الله أحد حين يأخذ مضجعه غفر الله له ذنوب خمسين سنة.
هر كس وقتى به بستر خواب می رود سوره قل هو الله بخواند خدا گناه پنجاه سالش را بيامرزد.
📚 الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص14.
🆔 @huoooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجربه گری که با میمونی هم کلام شد
🆔 @huoooo
رسول خدا ص فرمودند:
لما خلق الله الجنة خلقها من نور وجهه ثم أخذ ذلك النور فقذفه فأصابني ثلث النور و أصاب فاطمة ثلث النور و أصاب عليا و أهل بيته ثلث النور فمن أصابه من ذلك النور اهتدى إلى ولاية آل محمد و من لم يصبه من ذلك النور ضل عن ولاية آل محمد.
هنگامى كه خداوند بهشت را آفريد، خلقت آن را از نور وجه خود قرار داد، سپس آن نور را گرفته و پرتاب نمود، پس يك سوم آن نصيب من گرديد و يك سوم آن نصيب فاطمه و يك سوم باقيمانده نصيب على و فرزندانش گرديد.
پس هر كس كه از آن نور به او رسیده باشد به ولايت و محبت آل محمد هدايت مى شود و كسى كه چيزى از آن نور به او نرسيده باشد، از ولايت آنها بى نصيب مى ماند.
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج43 ؛ ص44.
🆔 @huoooo
فاطمه ع به رسول خدا ص گفت:
اى پدر! من تو را در روز قيامت كجا ملاقات خواهم نمود؟
پيامبر فرمود: اى فاطمه! در آن روز مرا در کنار درب بهشت در حالى ملاقات خواهى نمود كه پرچم الحمد لله در دستانم قرار دارد، من آن روز امت خود را در نزد خدا شفاعت خواهم كرد.
فاطمه گفت: پدر جان! اگر تو را در آنجا ملاقات نكردم در كجا خواهم ديد؟
پيامبر فرمود: در كنار حوض كوثر، در حالى كه امت خود را از آن سيراب مى نمايم.
فاطمه گفت: اى پدر! اگر در آنجا نيز ملاقات ننمودم؟
پيامبر فرمود: در نزد پل صراط و در حالى كه ايستاده و مى گويم: پروردگارا! امت مرا سلامت بدار.
فاطمه گفت: و اگر در آنجا تو را نديدم؟
پيامبر فرمود: در نزد میزان اعمال در حالی که مى گويم: پروردگارا! امت مرا سلامت بدار.
فاطمه گفت: و اگر در آنجا تو را نديدم؟
پيامبر فرمود: مرا در لبه پرتگاه جهنم خواهى ديد در حالى كه امت خود را از آن نجات مى بخشم.
پس فاطمه عليها السلام از اين بشارتها مسرور و شادمان گرديد.
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج43 ؛ ص21.
🆔 @huoooo
پيغمبر اكرم- صلى الله عليه و آله- فرمود:
إني لأعرف آية من كتاب الله لو أخذ بها جميع الناس كفتهم قالوا يا رسول الله و ما هي قال و من يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب.
به درستى كه من آيه اى از قرآن مىشناسم كه اگر تمام مردم پيرو آن باشند آنها را كافى است.
عرض كردند: يا رسول الله كدام است؟
فرمودند: اين آيه است:
"و من يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب"
كسى كه از خدا بترسد و محرمات را ترك بنمايد خداوند متعال براى او راه خروجى از مشكلات و بليات قرار مىدهد و او را از جايى روزى مىدهد كه گمان نمىبرده.
📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج1 ؛ ص38.
🆔 @huoooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خانه حضرت علی علیه السلام
🎤 استاد عالی
🆔 @huoooo
عارفی، شبلی را به خواب دید و از او پرسید که خداوند با تو چه کرد؟ شبلی گفت: ان قدر سخت گرفت که ناامید شدم، پس چون نومیدیام را دید، مرا در رحمت خویش غوطه ور ساخت.
📚 کشکول شیخ بهایی ص۲۷۷.
🆔 @huoooo
پيغمبر اكرم- صلى الله عليه و آله- فرمود:
يقول الله تعالى يا ابن آدم أ ما تنصفني أتحبب إليك بالنعم و تتبغض إلي بالمعاصي خيري إليك نازل و شرك إلي صاعد و لم يزل و لا يزال في كل يوم ملك كريم يأتيني عنك بعمل قبيح يا ابن آدم لو سمعت وصفك من غيرك و أنت لا تدري من الموصوف لسارعت إلى مقته.
خداوند متعال مىفرمايد: اى فرزند آدم تو با من با انصاف رفتار نمىكنى من با تو دوستى مىكنم و نعمتهايى به تو مرحمت مىكنم و تو با من دشمنى مىكنى و معصيت مرا انجام مىدهى. خير و رحمت من به سوى تو نازل است و شر تو به سوى من صاعد است. هميشه در هر روز ملك بزرگوارى اعمال زشتی را از تو به سوى من مىآورد.
اى پسر آدم اگر كسى اوصاف تو را توصيف كند و تو ندانى که این شخص دارد تو را توصیف می کند، فورا شروع مىكردى به ملامت و سرزنش صاحب اين اوصاف.
📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج1 ؛ ص38.
🆔 @huoooo
حضرت رسول ص:
إذا أراد الله بعبد خيرا صير حوايج الناس إليه.
وقتى خداوند خیر بنده اى را بخواهد حاجت هاى مردم را در دست او قرار مي دهد.
📚 نهج الفصاحة؛ ص180.
🆔 @huoooo
عن علاء بن الكامل قال: قلت لأبي الحسن ع آتاني الله بأمور لا أحتسبها لا أدري كيف وجوهها قال أ و لا تعلم أن هذا من الشكر.
و في رواية قال لي لا تستصغر الحمد.
علا بن كامل گويد: به امام کاظم ع گفتم: خداوند به من نعمتهايى را داده كه آنها را نمى توانم حساب كنم و دليل و علت اعطاء اين همه نعمت را هم نمى دانم؛ فرمودند:
آيا نمى دانى؟ همانا اين به خاطر شكرى است كه مى كنى، سپاسگزارى را كوچك مشمار.
📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص27.
🆔 @huoooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فکر نکنید ما کسی رو نداریم
🎤 استاد عالی
🆔 @huoooo
سورة الأعراف: 199:
خذ العفو و أمر بالعرف و أعرض عن الجاهلين.
عفو و گذشت را پيشه كن، و به كار پسنديده فرمان ده، و از نادانان روى بگردان.
الامام الصادق عليه السلام: أمر الله نبيه بمكارم الأخلاق و ليس في القرآن آية أجمع لمكارم الأخلاق منها.
امام صادق عليه السّلام فرمودند:
خداوند پيامبرش را به مكارم اخلاق امر فرموده است و در قرآن آيه اى جامعتر از اين آيه، درباره مكارم اخلاق وجود ندارد.
📚 تفسير الصافي ؛ ج2 ؛ ص261.
🆔 @huoooo
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
ما زلت أنا و من كان قبلي من النبيين و المؤمنين مبتلين بمن يؤذينا و لو كان المؤمن على رأس جبل لقيض الله عز و جل له من يؤذيه ليأجره على ذلك.
من و انبياء قبل از من و مؤمنين پيوسته مبتلا به كسى شده و مى شويم كه آزارمان مى دهد و اگر مؤمن بالاى كوهى باشد محققا حق تعالى براى او شخصى را آماده مى كند كه آزارش دهد تا بدين وسيله اجر و ثواب ببرد.
📚 علل الشرائع ؛ ج1 ؛ ص45.
🆔 @huoooo
سلمان الفارسي رضي الله عنه أنه قال: أبكتني ثلاث و أضحكتني ثلاث فأما الثلاث المبكيات ففراق رسول الله ص و الهول عند غمرات الموت و الوقوف بين يدي الله عز و جل و أما المضحكات فغافل ليس بمغفول عنه و طالب دنياه و الموت يطلبه و ضاحك ملء فيه لا يدري ضحكه رضى لله عز و جل أم سخط.
سلمان فارسى ره فرمود سه چيز مرا گريانيد و سه چيز مرا خندانيد؛ اما چيزهائى كه مرا گريانيد:
۱. مفارقت رسول خدا.
۲. ملاحظه هول و وحشت نزد سكرات مرگ.
۳. ملاحظه وقوف در محضر الهى روز قيامت.
و اما ان سه چيزى كه مرا خندانيد:
۱. ملاحظه شخص غافلی كه در غفلت بسر مي برد و حال آنكه از حال او غافل نيستند يعنى ملائكه و نويسندگان اعمال او آنى از او غفلت ندارند و اعمال او را مي نويسند.
۲. كسى كه دنبال دنيا را گرفته و او را طلب مي كند و حال آنكه مرگ از عقب مي دود و او را طلب مي نمايد.
۳. شخصی كه دهان را از خنده پر مي كند و نمي داند كه خنده او موجب رضاى خداى تعالى است يا موجب خشم خدا.
📚 معدن الجواهر و رياضة الخواطر ؛ ص35.
🆔 @huoooo
تجرّد نفس
از مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (رضوان الله علیه) نقل است که میفرمودهاند: روزی استاد(ملا حسینقلی همدانی رحمه الله) به من فرمود: مقام تربیت فلان شاگرد به عهده شماست. آن شاگرد همّتی فراوان و عزمی راسخ داشت. مدّت شش سال در مراقبت و مجاهدت کوشش نمود تا به مقامی رسید که قابلیت محضه بود برای تجرّد نفس. خواستم این سالک به دست استاد بدین فیض نائل شود. او را با خود به خانه استاد بردم و پس از عرض مطلوب، استاد فرمودند: اینکه چیزی نیست و فوراً با دست خود اشاره کردند و فرمودند: تجرّد مثل این است. آن شاگرد میگفت: فوراً دیدم که من از بدنم جدا شدهام و در کنار خود موجودی را مانند خود مشاهده میکنم.
📚 طبیب دلها ص۳۱.
🆔 @huoooo
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
إن الله تبارك و تعالى حين أهبط آدم صلوات الله عليه على الأرض أمر أن يحرث بيده فيأكل من كده بعد الجنة و نعيمها فلبث يجول و يبكي على الجنة مائتي سنة ثم إنه سجد لله فلم يرفع رأسه ثلاثة أيام بلياليها ثم قال يا رب أ لم تخلقني بيديك قال الله قد فعلت فهل صبرت أو شكرت قال آدم لا إله إلا أنت سبحانك إني ظلمت نفسي فاغفر لي أنت الغفور الرحيم فرحم الله تبارك و تعالى بكاءه فتاب عليه إنه هو التواب الرحيم.
خداوند متعال زمانى كه حضرت آدم ص را از بهشت به طرف زمين فرستاد، به او فرمان داد كه به وسيله دستانش كشت و كار كند، و از نتيجه دسترنجش،- بعد از بهشت و نعمتهاى آن- بخورد.
آدم سرگردان مانده و مى گشت، و بخاطر دورى از بهشت دويست سال گريه مى كرد، آنگاه براى خدا سجده كرد و سرش را سه شبانه روز بر نداشت، سپس گفت: پروردگارا! آيا مرا با دستان خودت خلق نكردى؟
خداوند فرمود: بله، ولى آيا تو صبر يا شكر كردى؟
حضرت آدم عليه السلام عرض كرد: پروردگارى غير تو نيست، من به نفس خود ظلم كردم، تو مرا ببخش، تو بخشنده و مهربانى، خداوند تبارك و تعالى به گريه هاى او رحم كرد و توبه اش را پذيرفت، خداوند توبه پذير و مهربان است.
📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص24.
🆔 @huoooo
موسى ع به خداوند عز و جل عرض كرد:
يا رب لا مرض يضنيني و لا صحة تنسيني و لكن بين ذلك أمرض تارة فأشكرك و أصح تارة فأشكرك.
خدايا نه مرضى بده كه مرا از پاى در آورد و نه صحتى بده كه موجب شود تو را فراموش کنم، و ليكن بين اين دو باشد كه گاهى مريض شوم و تو را شکر گویم و گاهى صحت بدن داشته باشم و شكر تو را به جا آورم.
📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج1 ؛ ص42.
🆔 @huoooo