eitaa logo
کانال تخصصی آیت الله وحید خراسانی
1.3هزار دنبال‌کننده
945 عکس
99 ویدیو
3 فایل
tel:+982537475
مشاهده در ایتا
دانلود
💡 ! 💠 ۵) شرف علم به اصول‌دین! 📚 فطرت انسان علم است؛ زيرا قوام انسان به است، و ميوه عقل است. ✨ اسلام كه دين فطرت است، نسبت علم را به جهل، نسبت به ظلمت و به موت قرار داده است. 🔰 ولى بايد دانست هر چند هر علمى بالذّات است، ‼️ليكن مراتب شرافت علوم به امورى مختلف می‌شود؛ مثلاً هر علمى، به شرف و و در آن علم، تفاوت پيدا می‌كند؛ 👤 چنان‌كه از اشرف است به نسبت شرف انسان بر گياه؛ 🍎 و علمى كه سلامت زندگى را بيمه می‌كند اشرف است از علمى كه سلامت او را تأمين می‌كند؛ به نسبت شرف زندگى انسان بر مال؛ ⚠️🔢 و علمى كه برمبناى نظر می‌دهد، اشرف است از علمى كه بر مبناى نتيجه می‌گيرد؛ به نسبت شرف يقين بر گمان. ❇️ بنابراين اشرف علوم، علمى است كه موضوع آن است؛ با اين ملاحظه كه نسبت شرف خداوند متعال به غير او، نسبت به متناهى است. ✅ و ثمره و نتيجه آن، و است كه وسيله انسان در دنيا و آخرت و تأمين فرد و جامعه است: 🔸﴿مَنْ عَمِلَ صَـلِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَوةً طَيِّبَة¹﴾ و مبناى آن بر و برهان و پيروى نكردن از و گمان است: 🔹﴿أُدْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ²﴾، 🔸﴿وَلاَتَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ³﴾، 🔹﴿إِنَّ الظَّنَّ لاَيُغْنِى مِنَ الْحَقِّ شَيْئا.⁴﴾ 🔰 با ملاحظه آنچه گذشت، مدلول اين حديث شريف روشن می‌شود که: 💯«برترين فرائض و واجب ترين آنها، پروردگار و اقرار براى او به است.٥» 📌 ۱. نحل/۹۷ ۲. نحل/۱۲۵ ۳. اسراء/۳۶ ۴. یونس/۳۶ ۵. بحارالانوار، ج۴، ص۵۵ 📚 برگرفته از کتاب مقدمه‌ی اصول دین، حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی #⃣ 🔘 https://eitaa.com/husseinwahid
💡 ! 💠 ۶) وظیفه‌ی عقلی ❌ کسی می‌تواند منکر مبدأ و معاد شود كه به تمام هستى و سلسله علل و معلولات احاطه پيدا كند و بعد از این احاطه‌ی کامل، مبدأ و معاد را نيابد؛ و تا چنين ادراک تامی محقّق نشود، يقين به نبود مبدأ و معاد محال است؛ 👈 بلكه آنچه حاصل می شود و مبدأ و معاد است و باید طبق آن عمل کند. 💢 بنابراين كسى كه شک در وجود خداوند دارد، باید قولاً و عملاً به مقتضاى شک عمل كند؛ ⚠️ پس اگر احتمال وجودى را می‌دهد كه در صورت وجدان او جاويد و در صورت فقدان او ابدى نصيبش می‌شود، او آن است كه به قلب و زبان آن را و در مقام عمل، به قدرى كه توان دارد در جستجوى او كوشش كند 💪و در مقام رعايت نمايد، كه مبادا خداوندى باشد و تخلّف از فرمان او شقاوت ابدى را در پى داشته باشد؛ ♨️ هم‌چنان‌كه اگر كسى احتمال وجود سمّى در لذيذترين غذا را بدهد، به وظيفه عقلى خود، از خوردن آن غذا بايد امساک نمايد. 📚 برگرفته از کتاب مقدمه‌ی اصول دین، حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی #⃣ 🔘 https://eitaa.com/husseinwahid
💡 ! ⬆️ ۷)راه رسيدن به ايمان به خدا هرگاه انسان به خود و آن‌چه در حيطه ادراک اوست بنگرد، می‌يابد كه نبودن آن ذرّه محال نيست و بود و نبود آن است و ذات آن نه ضرورت وجود و نه ضرورت عدم دارد 👈 و هر چيزى كه بود و نبودش ممكن است، به سببى است كه او را كند. ✨ چنان‌که وجودِ فضايى روشن، كه از خود روشنى ندارد، دليل وجود منبعى نورانى براى اين روشنايى است كه به خود روشن است نه به واسطه‌ی چیز دیگری؛ ◼️ زیرا اگر چنين منبعى نباشد، ممكن نيست فضايى روشن شود؛ زيرا آنچه در ذات خود تاریک است محال است كه بتواند به خود روشنى بخشد، تا چه رسد به غير. ❇️ وجود كائنات و كمالات وجود، مانند حيات و علم و قدرت، دليل بر وجودِ حقيقتى است كه ، ، و او به اوست و وابسته به غير نيست. #⃣ 🔘 https://eitaa.com/husseinwahid
💡 ! 💠 ۸)توحيد ❇️ عبارت است از اعتقاد به آن كه خداوندِ عالَم، اى است كه تركيب از اجزاء و صفات در او راه ندارد؛ 👈 زيرا وجود هر مركّبى، به اجزا و تركيب كننده آن اجزا است و وجودِ محتاج، محال است بخشنده وجود به خود و به غير باشد. ⛔️ و در خداوندى و صفات هم ندارد. 🔶 خداوند عزوجل است كه چيزى شبيه او نيست. 🔷 او احدى است كه در و و قسمت پذير نيست. #⃣ 🔘 https://eitaa.com/husseinwahid
💡 ! ❇️ ۹) دلیلی ساده بر خداوند 🌏 از در جزء و كلِّ جهان، ثابت می‌شود؛ زيرا دقت در و هر جزئى از اجزاى انواع كائنات و ارتباط كل كائنات به يک‌ديگر، روشن می‌كند كه جزء و كل، مخلوق يک خالق و و است! 🏞 آن‌چنان كه تركيب اجزاى یک درخت و اعضا و قواى يک حيوان و ارتباط آن‌ها به يک‌ديگر و زمين و آفتاب و ارتباط منظومه شمسى به ساير منظومه ها و كهكشان‌ها، حكايت از آنها می‌کند؛ 🌌 و تركيب اتم از هسته مركزى و آن‌چه بر آن مدار می‌گردد، تا خورشيد و سيارات منظومه شمسى، تا كهكشان‌ها نشان می‌دهد كه خالق ذرّه و آفتاب و كهكشانها است. ❤️ نتيجه‌ی به وحدانيّتِ پروردگار، در عبادت است كه جز او كسى سزاوار نيست، چون غير او هر كس كه باشد و است: ﴿إِنْ كُلُّ مَنْ فِى السَّمَـوَتِ وَالْأَرْضِ إلاَّ ءَاتِى الرَّحْمَـنِ عَبْدا.﴾ 🔰 ايمان به خداوند متعال و اين كه هر چه هست از او و بازگشتش به سوى اوست، در سه جمله خلاصه مى شود: 🌷﴿لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ﴾ 🌼﴿لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ﴾ 🌸﴿وَ إِلَى اللّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ.﴾ 💡 كسى است كه اين سه كلمه طيّبه ذكر مستمر او باشد و به اين سه كلمه شود و و كند و و به حقيقتِ ﴿إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّآ إِلَيْهِ رَجِعُونَ﴾ نايل شود. 📚 برگرفته از کتاب مقدمه ی اصول دین، حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی #⃣ 🔘 https://eitaa.com/husseinwahid
💡 ! ⚖ ۱۰) عدل 💠 هر انسانى هر چند كه به دين و آيينى هم مقيّد نباشد، به اقتضای فطرت خود، حُسن و خوبىِ ، و زشتى و بدىِ را در ک مى كند؛ حتى اگر به ظالم نسبت ظلم بدهند، از اين نسبت متنفّر و اگر او را عادل بخوانند، شاد و مسرور می‌شود. 🔰 پس چگونه ممكن است خداوندى كه بدى ظلم و خوبى عدل را در انسان نهاده است، آن‌گونه كه او را به زيور عدل آراسته و از آلودگى به ظلم وارسته كند، و به مقتضاى: 🔸﴿إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الاْءِحْسَـنِ¹﴾ (همانا خداوند أمر مى كند به عدل و احسان)؛ 🔹﴿قُلْ أَمَرَ رَبِّى بِالْقِسْطِ²﴾ (بگو أمر كرده است پروردگار من به قسط)؛ 🔸﴿يَـا دَاوُدُ إِنَّاجَعَلْنَـكَ خَلِيفَةً فِى الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لاَتَتَّبِعِ الْهَوَى³﴾ (اى داود! ما تو را در زمين خليفه قرار داديم؛ پس حكم كن بين مردمان به حقّ، و پيروى مكن هوى را.) ⁉️ به عدل فرمان بدهد ولى خود ظالم در ملک و حكمش باشد؟! 📌۱. نحل/۹۰ ۲. اعراف/۲۹ ۳.ص/۲۶ #⃣ 🔘 https://eitaa.com/husseinwahid
💡! ⚠️۱۱)لزوم وجود پیامبر 🌱 انسان موجودی پذیرای و تربیت‌پذیر و از سوی دیگر 👥 و مدنی الطبع است؛ 📄 لذا برای زندگی، قانون است؛ قانونی و فراگیر که همه‌ی شئون زندگی آدمی را پوشش دهد و در آن راه نیابد. ⛔️ اما وضع چنین قانونی از عهده‌ی انسان است؛ زیرا انسان از درک خیر و شر سود و زیان خود در بسیاری از امور است به ویژه آنچه مربوط به می‌شود!! ✍ از سوی دیگر وضع قانون جامع و بدون نقص، تنها با فراگیر و کامل میسر است! ❌ افزون بر این، کردن انسان به حال خود خلاف الهی است؛ خداوندی که از گودی کف پا، تا سلول‌های مغز انسان را سنجیده و به سامان آفریده، ابدی او را نیز در نظر داشته؛ 💢 اما چون دست‌رسی هر انسانی به حکمت و تدبیر الهی ، ، ی ابلاغ پیام‌های الهی به بنی آدم شده‌اند. ✨ انسان همواره برای رسیدن به سعادت و دوری از شقاوت و نیز برای رشد و تکامل واقعی، نیازمند و در نهایت نیازمند است که از علم محیط و جامع نشات گرفته باشد. #⃣ 🔘 https://eitaa.com/husseinwahid
💡 ! 💠 ۱۲)ایمان به‌پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله ✅ پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله زمانی به پیامبری مبعوث گردید که های الهی در میان مردم، حضوری آشکار و فعال نداشتند؛ 🌪 مردم در و بی‌خبری به سر می‌بردند، از و در میان آنها اثری نمانده بود و آثار و رسالت از میان آنان رخت بربسته بود. 🔸 علیه‌السلام می‌فرماید: ⚠️ «او را به هنگام انقطاع رسولان و خواب‌زدگی طولانی‌مدت امت‌ها و فراگیری نادانی و گسترش فتنه و از هم گسستن تار و پود واقعیت‌ها فرستاد.¹» 🌸 و به نبوت پیامبر گرامی اسلام از و اصول مهم اسلام است و تا این ایمان و اقرار تحقق پیدا نکند، شخص، محسوب نمی‌شود. 📖 علاوه بر این‌که اقرار و ایمان به همه‌ی آن‌چه حضرتش آورده و به ضرورت دین اسلام ثابت شده، در تحقق اسلامِ شخص، لازم و ضروری است. 📌۱. کافی، ج۱، ص۶۰ #⃣ 🔘 https://eitaa.com/husseinwahid
💡 ! ۱۳) هر ادعايى نيازمند دليل است! 🔰 اصولا پذيرفتن هر ادعايى نيازمند به است و رابطه بين دليل و مدعا بايد به گونه‌اى باشد كه يقين به حقّانيّتِ ادعا قابل انفكاک از دليل نباشد. 💡مدّعاى پيغمبر صلی الله علیه وآله، از ناحيه خداوند است و اين مدّعا جز به او از ناحيه‌ی ثابت نمی‌شود!! ☑️ كسى كه ادّعاى كند و از نظر صدق او ممكن باشد و همراه اين دعوا از او ظاهر شود، گواه قطعى حقّانيّت اوست؛ زيرا اگر بر حقّ نباشد، خرق عادت به وسيله او تصديق كاذب و موجب خلق است و ساحت قدس ربوبيّت منزّه از آن است. ✴️ ، خداوند نسبت به ادعاى پيغمبر است؛ زيرا حقيقتِ معجزه، امرى است كه ـ بدون وساطت سبب عادى ـ به اراده محيط بر اسباب و مسبّبات و تأثير سبب در مسبّب و تأثّر مسبّب از سبب موجود می‌شود. #⃣ 🔘 https://eitaa.com/husseinwahid
💡 ! 💠 ۱۴) دليل بر نبوّت و سفارت ✴️ از اموری است که در طول تاریخ مدعیانی بسیار داشته است، بدین رو باید معیارها و ملاک های نبوت را به درستی و با دقت شناخت؛ یکی از راه‌های شناخت پیامبران است. 💢 رسالت صلی الله علیه وآله، رسالتى است براى هر زمان و آنِ حضرت خاتمِ پيغمبران است،لذا معجزه آن حضرت بايد معجزه اى باشد. 🗣 از طرفى محيط بعثت آن حضرت، محيط مسابقه در از جهت و بوده و مراتب و منازل نخبگان جامعه در آن زمان، به مراتبِ فصاحت و بلاغت در نثر و نظم معيّن مى شد. 📖 اين دو خصوصيّت ايجاب كرده است كه مجيد از جهات مختلف در لفظ و معنى، دليل بر نبوّت و سفارت آن جناب باشد. #⃣ 🔘 https://eitaa.com/husseinwahid
💡 ! 📖 ۱۵)تحدّى با كتاب 💢 ظهور اسلام صلی الله علیه وآله در زمان و مكانى بود كه ملّت‌هايى متفّرق با عقايدى متشتّت زندگى می‌كردند: 💰 عده‌اى مادّى و منكر مبدأ متعال بودند، 🗿 و گروهى به پرستش اصنام و بت‌ها مشغول بودند، ☀️ و گروهى به پرستش اجرام آسمانى سرگرم، 🌀 و کسانی به مجوسيّت و يهوديّت و نصرانيّت گرويده بودند. 🗡از طرفى پادشاه ايران و هرقل روم، به استعمار و استثمار ملل ضعيف يا به جنگ و كشتار مشغول بودند! 🏳 در چنين روزگارى، پيغمبر اسلام صلی الله علیه وآله پرچم به توحيد را برافراشت و جهانيان را به خدا و گسستن زنجيرهاى كفر و ظلم دعوت نمود؛ و سلاطين متكبّر و متجبّر را به عبوديّت خدا و پذيرفتن و تسليم در مقابل آيين خدا و سر سپردن به حقّ و عدالت فراخواند. 📛 و با ثنويّت مجوس و تثليث نصارى و نسبت‌هاى نارواى يهود به خدا و انبيا و رسوم و عادات جاهليت که ريشه در عمق وجود مردم جزيرة العرب داشت، در افتاد. 📖 و گذشته از ساير معجزات، برهان نبوّت خود را قرار داد و با تحدّى به اين كتاب، قدرت‌هاى ملوک و سلاطين و احبار يهود و قسّيسين نصارى و عموم بت پرستان را به مقابله طلب كرد: ﴿وَ إِنْ كُنْتُمْ فى رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَاْتُوا بِسُورَةٍ مِّنْ مِّثْلِه وَ ادْعُوا شُهَدَآءَكُمْ مِّنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَـدِقينَ.﴾ #⃣ 🔘 https://eitaa.com/husseinwahid
💡 ! 🚫 ۱۶) عجز بشر از آوردن همانند قرآن 🔰 یک تنه با همه ملل و امم به مقابله برخاست و با به ، جهانِ در جهل را به مقابله طلب كرد که اگر در تردید هستید، سوره‌ای مثلش را بیاورید. 💯 بدیهی است با تعصّبات عامّه مردم نسبت به عقايدشان و با تصلّب رهبران مذاهب بر حفظ پيروان‌شان و با احساس خطر سلاطين از بيدارى رعاياشان، اگر قدرت داشتند، در مقابله با قرآن درنگ نمی‌كردند. 📜 با وجود دانشمندان و شاعران و سخنورانى كه بزرگان و بودند و بازار عكّاظ را ميدان مسابقه قرار می‌دادند و شعر برنده مسابقه را به افتخار او بر خانه كعبه می‌آويختند، اگر قدرت معارضه داشتند، در اين مسابقه كه بُرد و باخت دنيا و دين آنها در كار بود چه مى كردند؟! 🔮 سرانجام چاره‌اى نديدند جز آن كه گفتار او را به تعبير كنند: ﴿اِنْ هذَآ إِلاَّسِحْـرٌ مُّبينٌ.¹﴾ 🏳 خودِ اين، دليل بر در مقابل اعجاز قرآن است؛ زيرا سحر، منتهى به اسباب عادى است و از حيطه قدرت بشر خارج نيست و ساحران و كاهنانِ زبردست در جزيرة العرب و ممالک هم‌جوار آن فراوان بودند، كه به شهادت تاريخ، كمال مهارت را در فنون سحر و كهانت داشتند؛ 💰 با اين حال تحدّى صلی الله علیه وآله به قرآن و عجز تمام آنان از مقابله با اين كتاب، در تاريخ ثبت شد و به جاى معارضه با قرآن، به آن حضرت به مال و مقام متوّسل شدند، 🔪و چون اثر نكرد به قصد او برخاستند! 📌 ۱. مائده/۱۱۰ #⃣ 🔘 https://eitaa.com/husseinwahid