eitaa logo
جگر گوشه نبی سلام الله علیها
126 دنبال‌کننده
160 عکس
57 ویدیو
16 فایل
فضایی برای نشر فرهنگ، فضائل و تاریخ زندگانی اهل بیت علیهم السلام حجه الاسلام محمد فرمهینی فراهانی دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن عضو گروه تاریخ امامت بنیاد بین المللی امامت ✅ ادمین @moftagher135 ✅ کانال ایتا @hyatefatemi ✅ کانال تلگرام @tarikh_shieh
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ ویژگی‌های اهل‌بیت در کلام حضرت علیهاالسلام 📜 حضرت علیهاالسلام در بخشی از خطبه خود در کوفه چنین می‌فرمایند: 🔺 و چگونه می‌توانید ننگ حاصل از کشتن فرزند رسول خدا صلی الله علیه وآله، خاتم پیامبران، معدن رسالت، و سرور جوانان اهل بهشت را از دامان خود بزدایید؟ ▫️کسی که پناه مؤمنان شما، فریادرس در بلایای شما، مشعل فروزان استدلال شما بر حق و حقیقت و یاور شما در هنگام قحطی و خشکسالی بود. 📖 وَأَنَّى تَرْحَضُونَ قَتْلَ سَلِيلِ خَاتَمِ النُّبُوَّةِ وَمَعْدِنِ الرِّسَالَةِ وَسَيِّدُ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَمَلَاذُ حَرْبِكُمْ وَمَعَاذُ حِزْبِكُمْ وَمَقَرُّ سِلْمِكُمْ وَآسِي كَلْمِكُمْ وَمَفْزَعُ نَازِلَتِكُمْ وَالْمَرْجِعُ إِلَيْهِ عِنْدَ مُقَاتَلَتِكُمْ- وَمَدَرَةُ حُجَجِكُمْ وَمَنَارُ مَحَجَّتِكُمْ. 📚 مجلسی، بحار الأنوار، ۱۴۰۳ق، ج‏۴۵، ص۱۶۳ ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
🏆عایشه, سوار بر ابلیس! 🟥 حکیم در ابیاتی از قصیده‌‌ی فوق می‌گوید: بیامد به حرب جمل عایشه بر ابلیس زی کارزار علی بریده شد ابلیس را دست و پای چو بانگ آمد از گیرودار علی 🟥در روایتی از احتجاج می‌خوانیم: و برخى وجه نام جملى كه عایشه بر آن سوار بود را «عسكر» نامند كه آن نام فرزند ابليس است، و در آن كارزار عجائب بسيارى از آن ديده شد، از جمله اينكه هر گاه يكى از پاهاى او قطع مى‌شد آن شتر بر پاى ديگر مى‌ايستاد تا اينكه حضرت امير فرياد زد كه: آن جمل را بكشيد كه آن خود شيطان است، و محمد بن ابى بكر و عمّار مأمور شده و آن را پس از قطع أعضاء و خونريزى زياد كشتند. 📚 الاحتجاج ج ۱ ص ۱۶۴. ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
⚠️ گوشه‌ای از صمیمیّتی که سُنّیان آن را ادّعا می‌کنند، در دفن پیکر پاک حضرت زهرا سلام الله علیها روایت کرده: «فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ جَاءتْ عَائِشَةُ لِتَدْخُلَ فَقَالَتْ أَسْمَاءُ: لاَ تَدْخُلِي. فَشَكَتْ إِلَى أَبِي بَكْرٍ. فَجَاءَ فَوَقَفَ عَلَى البَابِ فَكَلَّمَ أَسْمَاءَ. فَقَالَتْ: هِيَ أَمَرَتْنِي. قَالَ: فَاصْنَعِي مَا أَمَرَتْكِ ثُمَّ انْصَرَفَ.» ✍🏻 وقتی فاطمه (علیها السّلام) از دنیا رفت، عایشه خواست کنار او برود، اسماء بنت عمیس مانع شد و اجازه نداد. عایشه به ابوبکر شکایت کرد و گفت: اسماء نمی‌گذارد که من نزد فاطمه (علیها السّلام) بروم. اسماء در جواب ابوبکر گفت: بانویم به من دستور داده که چنین کنم. ابوبکر گفت: آنچه را که به تو دستور داده انجام بده. 📚 سیر أعلام النبلاء، ط_الحدیث، ج۳ ص۴۲۳. 🔻ضمنا ذهبی این بخش از روایت را نیاورده که در کتب متقدّم بر خودش موجود است: «سپس عایشه و ابابکر با حالت تمسخر و تحقیر به تابوت اشاره کرده و به اسماء گفتند: برای زهرا (عليها السّلام) هودج عروس ساخته‌ای⁉️ اسماء گفت: این تابوت را به دستور بانوی خود ساخته‌ام. ... وَ قَدْ جَعَلَتْ لَهَا مِثْلَ هَوْدَجِ الْعَرُوسِ، فَجَاءَ أَبُو بَكْرٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ فَوَقَفَ عَلَى الْبَابِ، وَ قَالَ: يَا أَسْمَاءُ مَا حَمَلَكِ أَنْ مَنَعْتِ أَزْوَاجَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدْخُلْنَ عَلَى ابْنَةِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَ جَعَلْتِ لَهَا مِثْلَ هَوْدَجِ الْعَرُوسِ». 📚 السنن الکبری، البیهقی، المحقق: محمد عبد القادر عطا، الناشر: بيروت - لبنات، ج۴ ص۵۶‌ ✅ جالب اینکه نه تنها عایشه اجازه ورود نداشت، بلکه پدرش نیز اجازه نداشت، و پاره تن رسول اکرم صلی الله علیه و آله شبانه و غریبانه دفن شد تا برخی افراد نتوانند در تشییع شرکت کنند. آنقدر مسئله عدم حضور ابابکر واضح است که سُنّیان دیگر مجال إنکار نیافتند 📚 صحيح ، المحقق: محمد زهير بن ناصر الناصر، الناشر: دار طوق النجاة، ج۵  ص١٣٩ 🧐 ولی ناچار شده‌اند وجوهی برای آن دست و پا کنند، زیرا چه عیبی بزرگتر از این که مدّعی خلافت رسول اکرم صلی الله علیه و آله، در تشییع پیکر یگانه دختر رسول اکرم شرکت نکند!!!! لذا به هذیان‌گویی روی آورده‌اند. در یکی از توجیهات گفته‌اند: «از آنجا که تشییع دختر رسول اکرم (علیهما السّلام) در دل شب بود، علی (علیه السّلام) دلش نیامد ابابکر را از خواب بیدار کند تا حضور پیدا کنند.» ‼️ «يحتمل أنه لكون الدفن ليلاً، فكره علي إيقاظ أبي بكر من نومه» _ 📚 التحبیر، الکحلاني، ت: ابومصعب، الناشر: مَكتَبَةُ الرُّشد، الرياض، ج۳ ص۷۶۵ ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
✔️ و به نظم کشیدن وقايع جنگ 🔘 کتاب تالیف نویسنده‌ای به نام یا تخلص ربیع است که در آن شرح دلاوری‌های علیه‌السلام در جنگ‌ها و وقایع دوران خلافت ایشان به نظم کشیده شده است. این کتاب به تصریح محققین، اولین منظومه حماسی-دینی اثنی عشری است که در سال ۴۸۲ هجری و حدودا ۷۰ سال بعد از مرگ حکیم فردوسی به تقلید از شاهنامه او در قالب ۱۱ هزار بیت سروده و تالیف گردیده. ♦️ماجرای پارس سگان در حَوأب تو بشنو کنون ای خداوند هوش زما حال جنگ جمل را بگوش بنوشت نامه حمیرا چنان فرستاد چون باد زی بصریان از آن جایگه برگرفت او که بود همی رفت تا حی حَوْأب چو دود حمیرا چو نزدیک آن حی رسید در آنجا سگانی بی اندازه دید به بانگ آمدند آن سگان همچنان که دیوانه شد اشتر وی از آن حميرا بترسید و بی هوش گشت همه تنش گفتی زبن گوش گشت چو چیزیش یاد آمد از مصطفی در آن باب و آن حال ها از قضا ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
⭕️ استادِ ابن‌ابی‌الحدید‌: قاتل محسن بن علی (علیهماالسّلام) خونش مباح است 👤 ابن ابی الحدید می‌گوید: هنگامی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اراده کرد ابی العاص (همسر دخترخواندهٔ پیامبر اکرم) را آزاد کند، با او شرط کرد که زینب (دخترخوانده رسول اکرم) را به مدینه بفرستد. وقتی ابی العاص به مکّه رسید، زینب را همراه برادرش راهی مدینه کرد. عدّه‌ای از مشرکان مکّه از جمله "هبار بن اسود" به قصد اذیت کردن زینب، ناقه او را تعقیب کردند، اوّل کسی که به ناقه رسید، هبار بن اسود بود. وی به محض رسیدن، نیزه‌ای به هودج زینب رها کرد و زینب که حامله بود از این حمله ترسید و چون به مدینه رسید فرزندش را سقط نمود. لذا روز فتح مکّه، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دستور داد که هر کجا "هبار بن اسود" را دیدند او را به قتل برسانند. ➖سپس ابن ابی الحدید می‌گوید: این خبر را برای استادم "نقیب بن جعفر" خواندم. نقیب گفت: وقتی رسول اکرم به خاطر ترساندن زینب و سقط جنین از شکم او، خون هبار بن اسود را مباح کرده، روشن است که اگر در زمان فاطمه زنده بود، بدون شکّ خون کسی که فاطمه را ترسانده تا محسن را از شکم انداخت، مباح می‌کرد! به نقیب گفتم: آیا می‌توانم این خبر را که «عدّه‌ای فاطمه را ترساندند تا اینکه فرزندش محسن را از شکم انداخت» از شما نقل کنم؟ نقیب گفت: خیر، ولی بطلان این خبر را نیز از من نقل نکن، من متوقّفم در اين مورد، زیرا گزارشات تعارض دارد. «... إذا كان رسول الله أباح دم هبار بن الأسود لأنه روع زينب فألقت ذا بطنها فظهر الحال أنه لو كان حيا لأباح دم من روع فاطمة حتى ألقت ذا بطنها فقلت أروي عنك ما يقوله قوم‌ فاطمة روعت فألقت المحسن. فقال لا تروه عني و لا ترو عني بطلانه فإني متوقف في هذا الموضع لتعارض الأخبار عندي فيه» 📚 شرح نهج البلاغه، ج۱۴ ص۱۹۳ ❌ یک سوال مهم⁉️ نقیب می گوید به دلیل تعارض اخبار در مورد محسن بن علی علیه السلام و مصائب فاطمی سلام الله علیها نزد من این خبر را نقل نکن. سوال اینجاست جرا این اخبار ولو معارض دست ما نرسیده؟ آیا دستی در کار نبوده که اخبار را سانسور کند؟ چرا اخبار مصائب فاطمی سلام الله علیها ولو معارض آن هم در منابع سنی نیست و تحریف شده؟ ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
❌ صحابه‌پرستیِ بدون مبنا و اصول ✍🏻 می‌نویسد: کلام بزرگان هنگامی که برای ما معلوم شود که از روی هوا و تعصّب است، به آن التفاتی نمی‌شود، بلکه از آن دست کشیده و روایت نمی‌شود. لذا باید صرف نظر کرد از بیشتر آنچه بین صحابه و جنگ میان آنان رخ داده است، که خدا از همه آنان راضی باشد (‼️) بیشترِ این گزارشات منقطع و ضعیف است و بعضی از آن دروغ است (!!!) و این است آنچه در اختیار ما و علمای ماست؛ پس شایسته است ترک و پنهان داشتن آن، بلکه از بین بردنش، تا قلب‌ها نسبت به صحابه صاف شود و بر حبّ صحابه افزوده شود (!!!) و کتمان این امر بر عامّه‌ی مردم و تمام علما واجب است (!!!) 👈🏻 و به عالِم منصف عاری از هوای نفس، اجازه داده می‌شود که در خلوت، آن مطالب را مطالعه کند، به شرطی که برای آنها استغفار کند، همانگونه که خداوند متعال به ما آموخته است. (!!!!) 🔺 «کلام الأقران إذا تبرهن لنا أنه بهوى وعصبیة لا یلتفت إلیه بل یطوى ولا یروى کما تقرر عن الکف عن کثیر مما شجر بین الصحابة و قتالهم رضی الله عنهم أجمعین و ما زال یمر بنا ذلک فی الدواوین والکتب والأجزاء و لکن أکثر ذلک منقطع و ضعیف و بعضه کذب و هذا فیما بأیدینا و بین علمائنا فینبغی طیه و إخفاؤه بل إعدامه لتصفو القلوب وتتوفر على حب الصحابة والترضی عنهم وکتمان ذلک متعین عن العامة وآحاد العلماء وقد یرخص فی مطالعة ذلک خلوة للعالم المنصف العری من الهوى بشرط أن یستغفر لهم کما علمنا الله تعالى». 📚 سیر أعلام النبلاء، ج۱۰ ص۹۲. ➖ابوبکر ابن‌العربی، إبن قتیبه را جاهل خطاب کرده و توبیخ می‌کند که: در کتاب الإمامة و السياسة، پرده‎پوشی را در مورد صحابه رعایت نکرده است. 🔺 فأما الجاهل فهو ابن قتیبة فلم یبق ولم یذر للصحابة رسما فی کتاب الامامة والسیاسة. 📚 العواصم، ج۱ ص۲۶۱. 🔻محیی‌الدین نَوَوی از ابو عبدالله الماري نقل می‌کند که گفت: ما مأمور به حُسن ظن به صحابه و نفی همه رذیلت‌ها از آنها هستیم و زمانی که حدیثی پیدا کردیم که موجب رذیلت برای صحابه باشد، اما راه تأویل برای آن روایت وجود نداشت، باید به راویان آن حدیث نسبت دروغگویی بدهیم! 🔺 ... لکنا مأمورون بحسن الظن بالصحابة رضی الله عنهم أجمعین ونفى کل رذیلة عنهم وإذا انسدت طرق تأویلها نسبنا الکذب إلى رواتها. 📚 شرح صحیح مسلم، ج۱۲ ص۷۲. ▪️ متذکّر می‌شود: پرهیز از نقل درگیری‌های بین صحابه، جزء مذهب اهل سنّت بوده است. 🔺کان من مذاهب أهل السنة الإمساک عما شجر بین الصحابة. 📚 منهاج السنة، ج۴ ص۴۴۸. 🔸 گفته: جایز نیست بر کسی که از صحابه عیب و نقصی بگیرد؛ و اگر کسی چنین کرد، بر سلطان لازم است که او را تأدیب و عقوبت کرده و حق بخشیدن وی را ندارد؛ بلکه باید او را شکنجه کرده و توبه دهند؛ که اگر توبه کرد، از وی پذیرفته می‌شود؛ اما اگر قبول نکرد دوباره باید او را شکنجه کرده و حبس ابد نمایند، تا اینکه بمیرد مگر آنکه از نظر خویش برگردد! 🔺 ... لا یجوز لأحد أن یذکر شیئا من مساویهم و لا یطعن على أحد منهم بعیب ولا بنقص فمن فعل ذلک فقد وجب على السلطان تأدیبه وعقوبته لیس له أن یعفو عنه بل یعاقبه ویستتیبه فإن تاب قبل منه وإن ثبت عاد علیه بالعقوبة و خلده الحبس حتى یموت أو یتراجع. 📚 طبقات الحنابلة، ج۱ ص۳۰. ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
❌ منشأ گرفتاری و انحراف و پریشانی در امّت اسلام ✅ سیّد بن طاووس رحمه الله، در ضمن وصایای خود به پسرش سیّد محمّد، می‌نویسد: «بدون هیچ اختلافی این مطلب را ذکر نموده‌اند که جدّ بزرگوارتان (رسول اکرم صلی الله علیه و آله) هنگام وصیّتشان فرمودند: 👈 برایم کاغذ و دواتی بیاورید تا برایتان مطلبی بنویسم که بعد از آن هرگز گمراه نشوید. و عمر بن خطّاب روی در روی جدّ بزرگوارتان ایستاد و مقام والای او را سبک شمرد و اقداماتی انجام داد تا آنجا که گفت: 😡 "آن مرد هذیان می‌گوید."‼️ (نستجیربالله) ای وای بر او! و بر کسانی که در این مصیبت و بلای بزرگ با او موافقت نمودند ... و تمام گمراهی‌ها و ضلالت‌ها به طریقه و روش عمر و پیروانش به صورت آشکار و پنهان از آن روز آغاز گردید، و نمی‌دانم که حال او روز قیامت برای این عمل و رفتارش چگونه خواهد بود. 📚 کشف المحجّة لثمرة المهجّة، ص۶۴ ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
🛑 برزخ مخالفین ، در باب ایمان حضرت سلام الله علیها ✍🏻 علّامه مجلسی رحمه الله: «بدان که مخالفان ما، در کتابهای صحاح خود روایات زیادی آورده‌اند که "هر کس با مخالفت کند، از طاعت او خارج شده و از جماعت جدا شده است، و زمان خویش را نشناخته است، و به مرگ در جاهلیت دچار شده است." و در جامع الاصول از صحیح مسلم و صحیح نسائی از ابو هریره نقل می‌کنند: " (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هر کس از طاعت درآید و از جماعت جدا شود و بمیرد، به مرگ جاهلیت مُرده است." و و در صحیحشان روایت کرده‌اند و در جامع‌الاصول نیز از این دو، از ابن عباس روایت کرده است که (صلی الله علیه و آله) فرمودند: "هر کس از امیرش امری را نپسندد، باید صبر کند، زیرا هر کس به اندازه یک وجب از فرمان و طاعت سلطان سرباز زند، به مرگ در جاهلیت دچار شده است." ✅ لذا تصوّر نمی‌کنم بعد از این روایات، شخصی از گروه مخالف یا موافق نسبت به این شکّ داشته باشد که سلام الله علیها نسبت به آنها خشم داشت و به کفر و گمراهی آنان اعتقاد داشت، و به امامت آنها اعتراف نداشت و مطیع و پیرو آنها نبود، و تا زمانی که دار فانی را وداع گفت، پیوسته بر آن حال بود. پس هر کس به امامت ابوبکر اعتراف کند، چاره‌ای ندارد جز این که بگوید: سَرور زنان جهانیان و زنی که خداوند در وی را از هر آلودگی پاک دانسته و اکرم صلی الله علیه و آله احادیث زیادی در فضل و برتری وی فرموده، به مرگ در جاهلیت دچار شده است‼️ و گمان نمی‌کنم که هیچ انسانی حتّی کافر و زندیق نیز این سخن زشت را بپذیرد. 👌 و شگفت آن است که مخالفان ما، آنگاه که محکوم شدند و راه بر آنان بسته شد، به ردّکردن دوام و استمرار کینه حضرت سلام الله علیها نسبت به ابوبکر پناه بردند. با این وجود که آن روایات را در کتب معتبرشان نقل کرده‌اند و روایت کرده‌اند که علیه السّلام در زمان حیات حضرت سلام الله علیها با بیعت نکرد، و تا زمان آن حضرت، هیچ یک از بنی‌هاشم نیز با او بیعت نکردند.» 📚 بحارالأنوار، ج۲۹ ص۳۳۲ ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
📌غاصبی از جنس مشرکان 😭 ابوبکر، به منظور تصرف شخصي به نام اََشْجَعِ بن مُزَاحِم ثَقفي را همراه سي تن از بهترين قبيلة ثَقِيف مأمور به اين كار كرد. انتخاب اين شخص را مي توان هدفمند دانست؛ چرا كه برادر وي در جنگ هَوازِن به دست اميرمؤمنان علیه السلام كشته شده بود. 📚ديلمي، إرشاد القلوب إلى الصواب، ج2، ص384؛ 📚علامه مجلسی، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج29، ص46. ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh