eitaa logo
جگر گوشه نبی سلام الله علیها
126 دنبال‌کننده
160 عکس
57 ویدیو
16 فایل
فضایی برای نشر فرهنگ، فضائل و تاریخ زندگانی اهل بیت علیهم السلام حجه الاسلام محمد فرمهینی فراهانی دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن عضو گروه تاریخ امامت بنیاد بین المللی امامت ✅ ادمین @moftagher135 ✅ کانال ایتا @hyatefatemi ✅ کانال تلگرام @tarikh_shieh
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ استادِ ابن‌ابی‌الحدید‌: قاتل محسن بن علی (علیهماالسّلام) خونش مباح است 👤 ابن ابی الحدید می‌گوید: هنگامی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اراده کرد ابی العاص (همسر دخترخواندهٔ پیامبر اکرم) را آزاد کند، با او شرط کرد که زینب (دخترخوانده رسول اکرم) را به مدینه بفرستد. وقتی ابی العاص به مکّه رسید، زینب را همراه برادرش راهی مدینه کرد. عدّه‌ای از مشرکان مکّه از جمله "هبار بن اسود" به قصد اذیت کردن زینب، ناقه او را تعقیب کردند، اوّل کسی که به ناقه رسید، هبار بن اسود بود. وی به محض رسیدن، نیزه‌ای به هودج زینب رها کرد و زینب که حامله بود از این حمله ترسید و چون به مدینه رسید فرزندش را سقط نمود. لذا روز فتح مکّه، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دستور داد که هر کجا "هبار بن اسود" را دیدند او را به قتل برسانند. ➖سپس ابن ابی الحدید می‌گوید: این خبر را برای استادم "نقیب بن جعفر" خواندم. نقیب گفت: وقتی رسول اکرم به خاطر ترساندن زینب و سقط جنین از شکم او، خون هبار بن اسود را مباح کرده، روشن است که اگر در زمان فاطمه زنده بود، بدون شکّ خون کسی که فاطمه را ترسانده تا محسن را از شکم انداخت، مباح می‌کرد! به نقیب گفتم: آیا می‌توانم این خبر را که «عدّه‌ای فاطمه را ترساندند تا اینکه فرزندش محسن را از شکم انداخت» از شما نقل کنم؟ نقیب گفت: خیر، ولی بطلان این خبر را نیز از من نقل نکن، من متوقّفم در اين مورد، زیرا گزارشات تعارض دارد. «... إذا كان رسول الله أباح دم هبار بن الأسود لأنه روع زينب فألقت ذا بطنها فظهر الحال أنه لو كان حيا لأباح دم من روع فاطمة حتى ألقت ذا بطنها فقلت أروي عنك ما يقوله قوم‌ فاطمة روعت فألقت المحسن. فقال لا تروه عني و لا ترو عني بطلانه فإني متوقف في هذا الموضع لتعارض الأخبار عندي فيه» 📚 شرح نهج البلاغه، ج۱۴ ص۱۹۳ ❌ یک سوال مهم⁉️ نقیب می گوید به دلیل تعارض اخبار در مورد محسن بن علی علیه السلام و مصائب فاطمی سلام الله علیها نزد من این خبر را نقل نکن. سوال اینجاست جرا این اخبار ولو معارض دست ما نرسیده؟ آیا دستی در کار نبوده که اخبار را سانسور کند؟ چرا اخبار مصائب فاطمی سلام الله علیها ولو معارض آن هم در منابع سنی نیست و تحریف شده؟ ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
❌ صحابه‌پرستیِ بدون مبنا و اصول ✍🏻 می‌نویسد: کلام بزرگان هنگامی که برای ما معلوم شود که از روی هوا و تعصّب است، به آن التفاتی نمی‌شود، بلکه از آن دست کشیده و روایت نمی‌شود. لذا باید صرف نظر کرد از بیشتر آنچه بین صحابه و جنگ میان آنان رخ داده است، که خدا از همه آنان راضی باشد (‼️) بیشترِ این گزارشات منقطع و ضعیف است و بعضی از آن دروغ است (!!!) و این است آنچه در اختیار ما و علمای ماست؛ پس شایسته است ترک و پنهان داشتن آن، بلکه از بین بردنش، تا قلب‌ها نسبت به صحابه صاف شود و بر حبّ صحابه افزوده شود (!!!) و کتمان این امر بر عامّه‌ی مردم و تمام علما واجب است (!!!) 👈🏻 و به عالِم منصف عاری از هوای نفس، اجازه داده می‌شود که در خلوت، آن مطالب را مطالعه کند، به شرطی که برای آنها استغفار کند، همانگونه که خداوند متعال به ما آموخته است. (!!!!) 🔺 «کلام الأقران إذا تبرهن لنا أنه بهوى وعصبیة لا یلتفت إلیه بل یطوى ولا یروى کما تقرر عن الکف عن کثیر مما شجر بین الصحابة و قتالهم رضی الله عنهم أجمعین و ما زال یمر بنا ذلک فی الدواوین والکتب والأجزاء و لکن أکثر ذلک منقطع و ضعیف و بعضه کذب و هذا فیما بأیدینا و بین علمائنا فینبغی طیه و إخفاؤه بل إعدامه لتصفو القلوب وتتوفر على حب الصحابة والترضی عنهم وکتمان ذلک متعین عن العامة وآحاد العلماء وقد یرخص فی مطالعة ذلک خلوة للعالم المنصف العری من الهوى بشرط أن یستغفر لهم کما علمنا الله تعالى». 📚 سیر أعلام النبلاء، ج۱۰ ص۹۲. ➖ابوبکر ابن‌العربی، إبن قتیبه را جاهل خطاب کرده و توبیخ می‌کند که: در کتاب الإمامة و السياسة، پرده‎پوشی را در مورد صحابه رعایت نکرده است. 🔺 فأما الجاهل فهو ابن قتیبة فلم یبق ولم یذر للصحابة رسما فی کتاب الامامة والسیاسة. 📚 العواصم، ج۱ ص۲۶۱. 🔻محیی‌الدین نَوَوی از ابو عبدالله الماري نقل می‌کند که گفت: ما مأمور به حُسن ظن به صحابه و نفی همه رذیلت‌ها از آنها هستیم و زمانی که حدیثی پیدا کردیم که موجب رذیلت برای صحابه باشد، اما راه تأویل برای آن روایت وجود نداشت، باید به راویان آن حدیث نسبت دروغگویی بدهیم! 🔺 ... لکنا مأمورون بحسن الظن بالصحابة رضی الله عنهم أجمعین ونفى کل رذیلة عنهم وإذا انسدت طرق تأویلها نسبنا الکذب إلى رواتها. 📚 شرح صحیح مسلم، ج۱۲ ص۷۲. ▪️ متذکّر می‌شود: پرهیز از نقل درگیری‌های بین صحابه، جزء مذهب اهل سنّت بوده است. 🔺کان من مذاهب أهل السنة الإمساک عما شجر بین الصحابة. 📚 منهاج السنة، ج۴ ص۴۴۸. 🔸 گفته: جایز نیست بر کسی که از صحابه عیب و نقصی بگیرد؛ و اگر کسی چنین کرد، بر سلطان لازم است که او را تأدیب و عقوبت کرده و حق بخشیدن وی را ندارد؛ بلکه باید او را شکنجه کرده و توبه دهند؛ که اگر توبه کرد، از وی پذیرفته می‌شود؛ اما اگر قبول نکرد دوباره باید او را شکنجه کرده و حبس ابد نمایند، تا اینکه بمیرد مگر آنکه از نظر خویش برگردد! 🔺 ... لا یجوز لأحد أن یذکر شیئا من مساویهم و لا یطعن على أحد منهم بعیب ولا بنقص فمن فعل ذلک فقد وجب على السلطان تأدیبه وعقوبته لیس له أن یعفو عنه بل یعاقبه ویستتیبه فإن تاب قبل منه وإن ثبت عاد علیه بالعقوبة و خلده الحبس حتى یموت أو یتراجع. 📚 طبقات الحنابلة، ج۱ ص۳۰. ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
❌ منشأ گرفتاری و انحراف و پریشانی در امّت اسلام ✅ سیّد بن طاووس رحمه الله، در ضمن وصایای خود به پسرش سیّد محمّد، می‌نویسد: «بدون هیچ اختلافی این مطلب را ذکر نموده‌اند که جدّ بزرگوارتان (رسول اکرم صلی الله علیه و آله) هنگام وصیّتشان فرمودند: 👈 برایم کاغذ و دواتی بیاورید تا برایتان مطلبی بنویسم که بعد از آن هرگز گمراه نشوید. و عمر بن خطّاب روی در روی جدّ بزرگوارتان ایستاد و مقام والای او را سبک شمرد و اقداماتی انجام داد تا آنجا که گفت: 😡 "آن مرد هذیان می‌گوید."‼️ (نستجیربالله) ای وای بر او! و بر کسانی که در این مصیبت و بلای بزرگ با او موافقت نمودند ... و تمام گمراهی‌ها و ضلالت‌ها به طریقه و روش عمر و پیروانش به صورت آشکار و پنهان از آن روز آغاز گردید، و نمی‌دانم که حال او روز قیامت برای این عمل و رفتارش چگونه خواهد بود. 📚 کشف المحجّة لثمرة المهجّة، ص۶۴ ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
🛑 برزخ مخالفین ، در باب ایمان حضرت سلام الله علیها ✍🏻 علّامه مجلسی رحمه الله: «بدان که مخالفان ما، در کتابهای صحاح خود روایات زیادی آورده‌اند که "هر کس با مخالفت کند، از طاعت او خارج شده و از جماعت جدا شده است، و زمان خویش را نشناخته است، و به مرگ در جاهلیت دچار شده است." و در جامع الاصول از صحیح مسلم و صحیح نسائی از ابو هریره نقل می‌کنند: " (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هر کس از طاعت درآید و از جماعت جدا شود و بمیرد، به مرگ جاهلیت مُرده است." و و در صحیحشان روایت کرده‌اند و در جامع‌الاصول نیز از این دو، از ابن عباس روایت کرده است که (صلی الله علیه و آله) فرمودند: "هر کس از امیرش امری را نپسندد، باید صبر کند، زیرا هر کس به اندازه یک وجب از فرمان و طاعت سلطان سرباز زند، به مرگ در جاهلیت دچار شده است." ✅ لذا تصوّر نمی‌کنم بعد از این روایات، شخصی از گروه مخالف یا موافق نسبت به این شکّ داشته باشد که سلام الله علیها نسبت به آنها خشم داشت و به کفر و گمراهی آنان اعتقاد داشت، و به امامت آنها اعتراف نداشت و مطیع و پیرو آنها نبود، و تا زمانی که دار فانی را وداع گفت، پیوسته بر آن حال بود. پس هر کس به امامت ابوبکر اعتراف کند، چاره‌ای ندارد جز این که بگوید: سَرور زنان جهانیان و زنی که خداوند در وی را از هر آلودگی پاک دانسته و اکرم صلی الله علیه و آله احادیث زیادی در فضل و برتری وی فرموده، به مرگ در جاهلیت دچار شده است‼️ و گمان نمی‌کنم که هیچ انسانی حتّی کافر و زندیق نیز این سخن زشت را بپذیرد. 👌 و شگفت آن است که مخالفان ما، آنگاه که محکوم شدند و راه بر آنان بسته شد، به ردّکردن دوام و استمرار کینه حضرت سلام الله علیها نسبت به ابوبکر پناه بردند. با این وجود که آن روایات را در کتب معتبرشان نقل کرده‌اند و روایت کرده‌اند که علیه السّلام در زمان حیات حضرت سلام الله علیها با بیعت نکرد، و تا زمان آن حضرت، هیچ یک از بنی‌هاشم نیز با او بیعت نکردند.» 📚 بحارالأنوار، ج۲۹ ص۳۳۲ ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
📌غاصبی از جنس مشرکان 😭 ابوبکر، به منظور تصرف شخصي به نام اََشْجَعِ بن مُزَاحِم ثَقفي را همراه سي تن از بهترين قبيلة ثَقِيف مأمور به اين كار كرد. انتخاب اين شخص را مي توان هدفمند دانست؛ چرا كه برادر وي در جنگ هَوازِن به دست اميرمؤمنان علیه السلام كشته شده بود. 📚ديلمي، إرشاد القلوب إلى الصواب، ج2، ص384؛ 📚علامه مجلسی، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج29، ص46. ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
❌ هراس از مطالعه کتب ➖ ابراهيم المدیهش، می‌نویسد: 🧐 «ينبغي الحذر الشديد من كتابات الرافضة في شأن ، لأن مبناها كلَّها على الكذب و الإدعاء، خالية من العلم و الأسانيد...» ✍🏻 لازم است به شدّت از مطالعه کتب شیعیان درباره (سلام الله علیها) حذر شود، زیرا مبنای آنان کذب و ادّعاهای باطل و خالی از علم و مستند است. 📚 فاطمة بنت النبي، سيرتها، فضائلها، مسندها، إبراهيم المدیهش، ط: دار الآل و الصحب الوقفية، الرياض، ج ۱ ص ۱۲. ✅ منظورش از کذب و ادّعاهای باطل، همان ظلم صحابه به سلام الله علیها می‌باشد که در منابع خودشان نیز موجود است، مانند و آن حضرت بر (مطابق نقل ). این در حالی است که ما ترسی از مطالعه و تحقیق پیرامون کتب سُنّیان نداریم، و بلکه آن را از جهاتی به شدّت ضروری و لازم می‌دانیم. ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
🏴 در عصر علیه السلام 🔘 علی بن عقبه از پدرش نقل می کند: 🔷 «پدرم خدمت علیه السلام رسیده و عرض کردم: ما خادمی در منزل داریم که مانند ما معتقد به شما علیهم السلام نیست؛ ولی هرگاه تقصیری از او سر می‌زند و می‌خواهیم او را مؤاخذه کنیم، ما را چنین قسم می‌دهد: "لَا وَ حَقِ الَّذِی إِذَا ذَکَرْتُمُوهُ بَکَیْتُمْ؛" به حق کسی که وقتی او را یاد می‌کنید و می‌کنید، مرا مؤاخده نکنید. آن حضرت نیز در حق اهل این خانه کرده و فرمود: رَحِمَکُمُ اللَّهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتٍ.» 📚طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج2، ص634. ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
📜 الگوهای مطالعاتی تاریخ امامت 👈 به همت پژوهشکده امامت، هجدهمین نشست ماه امامت برگزار می‌گردد 🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی 🎙 ارائه دهنده: دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی 🧑‍💻 دبیر نشست: حجت الاسلام والمسلمین محمد فراهانی 🏢 مکان: قم، بلوار بسیج، جنب کوچه ۳۹، بنیاد بین المللی امامت 📆 زمان: شنبه ۱۷ آذر۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۳۰ 🔸 لینک ثبت نام: 🌐 http://emamat.org/neshast ——————————— 🌐https://emamat.org 🆔@Emamat_net 🆔@Emamat_IF تلگرام اینستاگرام آپارات
📌لعن بر آل ابوسفیان از سوی اهل تسنن 👌 خواجه على غزنوى حنيفى برای علیه‌السلام می کرد! تا بحدّى كه در روز در زیاده روی می کرد. 📚قزوینی رازی، النقض، ص371. ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
📌چرا هنگام برخاستن می گوییم؟ ابو نعیم اصفهانی و ابن عساکر روایت کرده اند: كَانَ لَا يَقُومُ أَحَدٌ مِنْ بَنِي أُمَيَّةَ إِلَّا سَبَّ عَلِيًّا؛ هرگاه فردی از از جای خویش بر می‌خاست، (علیه السلام) را لعن می‌کرد. 📚ابونعیم الاصبهانی، حلیه الاولیاء و طبقات الاصفیاء، ج5، ص322. 📚ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج۵۰، ص ۹۶. 📣 در مبارزه با این فرهنگ دشمنان، هنگام برخاستن «یا علی» می‌گویند. ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh