eitaa logo
جگر گوشه نبی سلام الله علیها
126 دنبال‌کننده
160 عکس
56 ویدیو
16 فایل
فضایی برای نشر فرهنگ، فضائل و تاریخ زندگانی اهل بیت علیهم السلام حجه الاسلام محمد فرمهینی فراهانی دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن عضو گروه تاریخ امامت بنیاد بین المللی امامت ✅ ادمین @moftagher135 ✅ کانال ایتا @hyatefatemi ✅ کانال تلگرام @tarikh_shieh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 مظلومیت و غربت امیرالمومنین علیه السلام 🛑امیرالمومنین مولا علیه السلام‌ میفرماید: فَأَنَا الذِّكْرُ الَّذِي عَنْهُ ضَلَّ، وَ السَّبِيلُ الَّذِي عَنْهُ مَالَ، وَ الْإِيمَانُ الَّذِي بِهِ كَفَرَ، وَ الْقُرْآنُ الَّذِي إِيَّاهُ هَجَرَ، وَ الدِّينُ الَّذِي بِهِ كَذَّبَ. 🔰 من همان ذکرم که از آن گمراه شدند؛ و راهی هستم که از آن منحرف شدند؛ و ایمانی هستم که به آن کافر گردیدند؛ و قرآنی هستم که مهجور و متروک ماند؛ و دینی هستم که مورد تکذیب واقع شد. 📚: الکافی ج ۸ص۲۸ 🆔 @hyatefatemi
🔷 دلیل مخفی بودن قبر مبارک علیه السلام 🛑 وعفیا موضع قبره، بوصیة کانت منه الیهما فی ذلک، لما کان یعلمه علیه‌السّلام من دولة بنی امیة من بعده، واعتقادهم فی عداوته، وما ینتهون الیه بسوء النیات فیه من قبیح الفعال والمقال بما تمکنوا من ذلک.1 🔰شیخ مفید در الارشاد فی معرفة حجج الله علی العِباد می‌نویسد: جای قبر حضرت را طبق وصیت خودش مخفی کردند. علت مخفی کردن این بود که حضرت می‌دانست دولت بنی‌امیه که بعد از ایشان روی کار می‌آید، در دشمنی با حضرت تصمیم قطعی دارند و هرچه در توان دارند، از گفتار و کردار در دشمنی با آن حضرت دریغ نخواهند کرد.❗️ 👇سید بن‌ طاوس 👇 🛑 فاقتضي ذالك أن أوصي بدفنه عليه السلام سرا خوفا من بني أمية وأعوانهم والخوارج وأمثالهم فربما لو نبشوه مع علمهم بمكانهحمل ذلك بني هاشم علي المحاربة والمشاققة- التي أغضي عنها عليه السلام في حال حياته فكيف لا يرضي بترك ما فيه مادة النزاع بعد.2 🔰 این امور باعث این شد که امیرمؤمنان علیه‌السّلام وصیت کردند تا حضرت را از بیم معاویه و خوارج و پیروانانشان، مخفیانه دفن کنند و کسی را مطّلع نسازند تا مبادا آنها بر نبش قبر تصمیم بگیرند و متعرض بنی‌هاشم شوند و در میانشان جنگ و درگیری به طول انجامد و موجب فتنه‌های عظیم شود و آن حضرت در حال حیات آنگونه تلاش می‌کرد که آتش فتنه را خاموش نماید، چگونه وصیّت نفرمایند به ترک امری که منشا درگیری و نزاع بعد از وفات آن حضرت باشد❓ 📚: منابع: 1:الارشاد ج1 ص 1 2: فرحه الغری1 ص54. 🆔 @hyatefatemi
🔷 در این صحنه از تابلو عبدالحمید قدیریان، دو امر به خوبی مجسم شده است: 1️⃣ «تردید» حرّ که البته خیزش او و سمت نگاه و کلاه‌خود برگرفته‌اش به خوبی نشان می‌دهد که او تا حد زیادی انتخابش را کرده و لحظاتی دیگر پاهایش را از ظلمت خارج خواهد کرد. البته سرّ این امر را باید در این آیۀ شریفه جست‌وجو کرد: الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور؛ ایمان حرّ در ادبش نسبت به امام و مادر هستی متجلی شد و این ایمان او را وارد ولایت الله تعالی نمود. 2️⃣ «بی‌اثری» گرما و روشنایی عالم ظلمت که حتی اطراف خویش را گرم و روشن نمی‌کند اما اهالی ظلمت جز همین وهم و دلخوشی بدان چیزی دیگری ندارند. در جنگ احد که کار بر مسلمانان سخت شده بود و ابوسفیان به بت‌های خود بالیده بود پیامبر صلی الله علیه و آله در پاسخ به این نبرد روانی دستور دادند، پاسخ داده شود: الله مولانا و لا مولا لکم. این بی‌کسی و بی‌پناهی و سرگردانی چه خوب اینجا تصویر شده است. 🆔 @hyatefatemi
📌 مردم و مظلومیت امیرمومنان امیرمومنان علیه السلام خطاب به مردم کوفه فرمود: اما، هنگامى كه، زمام كار را به دست گرفتم ◀️جماعتى از ايشان عهد خود شكستند، ◀️گروهى از دين بيرون شدند ◀️و قومى همدست ستمكاران گرديدند.  گويى، سخن خداى سبحان را نشنيده بودند كه مى گويد: «سراى آخرت از آن كسانى است كه در زمين نه برترى مى جويند و نه مى كنند و سرانجام نيكو از آن پرهيزگاران است.» آرى، به خدا سوگند كه شنيده بودند و دريافته بودند، ولى در نظرشان جلوه مى كرد و و زيورهاى آن فريبشان داده بود.  📚سیدرضی،نهج البلاغه، خطبه۳ 🆔 @hyatefatemi
✅اعتبار کتاب شریف بحار الانوار 🔺نقد یک باور مشهور... ....باوری غلط در باره این مجموعه ارزشمند حدیثی در بسیاری از اذهان رسوخ کرده است و آن این که بحار الانوار انبان و معجونی از روایات صحیح و غلط و معتبر و نامعتبر و غث و سمین است و 👈🏻 مجلسی تنها جمع آوری کننده همه روایاتی بوده است که در کتابهای حدیثی منسوب به شیعه وجود داشته است👉🏻 🔹 و عجیب این که این باور غلط  به خود مجلسی نسبت داده می شود و گفته می شود : که وی خود مذعن و معترف به این امر بوده است! تعجب از که چگونه دقت نکرده اند که اسم اثر حدیثی مجلسی بحار نیست تا ایشان استدلال کند که بحار دُرّ و خزف با هم دارد، بلکه اسم کامل آن چنین است: «بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار» (دریاهای نور حاوی گوهرهای حدیثی امامان معصوم) 🔶اما حقیقت چیست❓ 🔺 ابتدا باید این نکته را توضیح داد که انتساب این حرف به خود مجلسی هیچ سندی ندارد بلکه بر عکس، وی بر اتقان و صحت و دقت کار خود در تدوین بحار الانوار در مقدمه بحار تصریح کرده است. وی در مقدمه می نویسد: 🔷«اى برادران دينى من و اى دوستان ائمه طاهرين ‏عليهم السّلام! اگر شما در اظهار دوستى خود صادق هستيد، بشتابيد به جانب خوانى كه من گسترده ‏ام، با دست‌هاى اعتراف و يقين آن را بگيريد، با وثوق و اطمينان به آن چنگ زنيد و از آنها نباشيد كه چيزى بر زبان مي‌رانند كه در دل ندارند. و از آنها نباشيد كه از روى نادانى و گمراهى، دل‌هايشان از بدعت‏گذارى و هواپرستى سيراب شده و آنچه را که اديان حقه ترويج كرده ‏اند، با مطالب و عقاید باطل و شبیه به حق منکران شرایع مخلوط مى‏سازند. برادران من! به شما مژده مي‌دهم؛ مژده مي‌دهم به كتابى كه جامع مقاصد و داراى نكات بى ‏نظيرى است كه روزگار به خوبى و روشنى آنها نياورده است، و ستارگانى است كه از افق غيب درخشيده و چشم بندگان به روشنى و درخشندگى آنها نديده است؛ رفيق شفيقى است كه پيش از اين كسى در صداقت و وفا، مانند آن را ياد ندارد.... من نظر به اينكه اين كتاب مشتمل بر انواع علوم و حكمت‌ها و اسرار است و از مراجعه به تمام كتب بى ‏نيازكننده مى‏باشد، آن را «بحار الانوار»، (درياهاى نور) جامع گوهرهاى اخبار ائمه اطهار. علیهم السلام، ناميدم.» 📚: بحار الأنوار  ج1  ص 5 ⏯بر این اساس، باطل بودن این پندار که خود مجلسی نیز معترف به عدم اعتبار  بحار و مخلوط بودن آن از احادیث و روایات درست و نادرست است، روشن می شود.... 🆔 @hyatefatemi
📌 ۲۷ المبارک| *به مناسبت رحلت علامه مجلسی رضوان الله علیه..* 👈🏾 آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله تعالی: در درس خارج فقه، ادامه بحث سند جامعه کبیره از کتاب به خدمات احیاگر مذهب ، علامه محمد باقر مجلسی رضوان الله تعالی علیه پرداخته و فرمودند: وظیفه است که مفاخر این مذهب شناخته شوند. وظیفه انسانیت است که شکر منعم بجا اورده شود. مرحوم مجلسی کاری کرد که (لم یوجد له نظیر) و اهل فضل باید شکر این منعم را بنماید. بعضی بیسواد ها پیدا شده اند و به کتاب بحارالانوار به نظر تضعیف نگاه میکنند. دقت کنید! این مذهبی را که ما به راحتی داریم به باد میدهیم، او چگونه آن را حفظ نمود و برای احیای آن چه کرد. کتاب جلاء العیون و حیات القلوب را نوشت تا عوام را متوجه مذهب کند. و از طرفی کتاب مرأت العقول را نوشت که محققین رجال را در تصنیف و توثیق روایات متحیر می کند . او با این علم رجال و دقت نظر کتاب بحارالأنوار را نوشت که مبادا یک گوهر از جواهر علم علیهم السلام ضایع شود. در بحارالأنوار روایات صحیح و ضعیف همه را جمع نمود و خدمتی کرد که تاکنون نشده و نخواهد شد. بعضی نگاه میکنند به روایاتی که سندش ضعیف است و درک نمی کنند کسی که خودش مرأت العقول را می نویسد و استاد کل است به این نکته توجه داشته است. ولی در ضعاف متونی است که دلالتشان از سند محکم تر است و این خدمتی است که این فحل الفحول به جامعه ارایه کرد. این را بفهمید! و به خاطر تمایل و خوشامد بعضی ها دست از عقاید این مذهب بر ندارید و به خاطر اغراض سیاسی، عظمت پهلوی شکسته شده را از یاد نبرید و حق کسی که گفت: «صبرت و في العين قذي و في الحلق شجي» را از دست ندهیم 🆔 @hyatefatemi
📌 زیارت علیه السلام باعث شادی علیهم السلام ✍ از علیه السلام روایت شده: 💠 اگر زائر امام حسین علیه السلام می دانست به واسطه این که چقدر شادی و سرور بر صلی الله علیه وآله و بر علیه السلام و بر حضرت علیهاالسلام و به شهدا از ما اهل بیت وارد می‌آید و اگر می دانست آنچه از دعای ایشان به واسطه زیارتش، هنگامی که برمی گردد و آنچه را که از ثواب در همین دنیا و در آخرت خواهد داشت و آنچه را که برای او پیش خداوند ذخیره شده است، هر آینه دوست می داشت که آنجا () خانه اش می بود و همانا زائر امام حسین علیه السلام از این مسافرتش بر‌می‌گردد و گامش بر روی چیزی نمی آید مگر اینکه برای او دعا می‌کند و هنگامی که خورشید بر او می تابد، گناهانش را از بین می برد، همان طور که آتش هیزم را از می سوزاند، خورشید چیزی از گناهان او باقی نمی‌گذارند، پس برمی‌گردد در حالی که هیچ گناهی بر او نیست و برای او درجاتی رفیع خواهد شد که کسی که در خون خود، در راه خدا غوطه ور است بدان نمی رسد و فرشته ای به جای او موکل خواهد شد و برای او استغفار می کند، تا اینکه دوباره به زیارت برگردد، یا اینکه 3 سال بگذرد یاتا وقتی که بمیرد. 📚 مستدرک الوسائل، ج10، ص343. 🆔 @hyatefatemi
📌 سلام‌الله‌علیها برای زائران علیه السلام استغفار می‌کند... ❇️ داود بن کثیر می‌گوید: علیه‌السلام فرمود: « علیهاالسلام دختر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در کنار زائران قبر فرزندش حاضر می‌شود و برای آنان طلب آمرزش می‌نماید.» 📚 کامل الزیارات، ص۱۱۸. 🆔 @hyatefatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 به نیت خاک کجایی پسرت خاک نشد آب کجایی پسرت آب نخورد ➖ أللهم عجل لولیك الفرج ➖ أللهم ارزقنا زیارته وشفاعته في الدنيا والآخرة 🆔 @hyatefatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
➖ شرط قبولی در ماه مبارک 🛑امام عليه السلام: ‌إنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءُ الزَّكَاةِ يَعْنِي الْفِطْرَةَ كَمَا أَنَّ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله) مِنْ تَمَامِ الصَّلَاةِ لِأَنَّهُ مَنْ صَامَ وَ لَمْ يُؤَدِّ الزَّكَاةَ فَلَا صَوْمَ لَهُ إِذَا تَرَكَهَا مُتَعَمِّداً وَ لَا صَلَاةَ لَهُ إِذَا تَرَكَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله ‌‌ 🔰امام علیه السلام : کامل کردن روزه به پرداخت زکات فطره است، همانطور که بر صلی الله علیه و آله کمال است. ‌همانا کسی که بگیرد و ندهد روزه‌ای برای او نیست هنگامی که عمدا ترک کند و نماز نیست هنگامی که بر صلی الله علیه و آله را ترک کند. ‌ 📚 الفقیه، ج۲، ص۱۱۹ 🆔 @hyatefatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌عید سعید مبارک باد. اللّٰهُ أَكْبَرُ اللّٰهُ أَكْبَرُ لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَاللّٰهُ أَكْبَرُ اللّٰهُ أَكْبَرُ وَ لِلّٰهِ الْحَمْدُ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَىٰ مَا هَدانا، وَلَهُ الشُّكْرُ عَلَىٰ مَا أَوْلانا. 🕌🌙طاعات و عبادات قبول درگاه حق 🆔 @hyatefatemi
🔷 اندوهی به وسعت هزاران .. 🛑 عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِینَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ" علیه السلام" قَالَ قَالَ: یَا عَبْدَ اللَّهِ مَا مِنْ عِیدٍ لِلْمُسْلِمِینَ أَضْحًی وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ یَتَجَدَّدُ فِیهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ "صلی الله علیه و آله" حُزْنٌ قُلْتُ فَلِمَ قَالَ لِأَنَّهُمْ یَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِی یَدِ غَیْرِهِمْ.1 🔰حنّان بن سدیر از عبد اللَّه بن دینار، از امام "علیه السّلام "نقل کرده که آن جناب فرمودند: ای عبد اللَّه! هیچ عیدی برای مسلمین نمی آید چه قربان و چه فطر مگر آنکه برای آل محمّد "علیهم السّلام" حزن و اندوه تجدید می‌شود. عبد اللَّه می‌گوید: عرضه داشتم برای چه ؟!حضرت فرمودند: چون می‌بینند که حقّشان در دست دیگری است . ✍توضیح مرحوم علامه "رضوان الله تعالی علیه" مینویسد👇 🛑«لأن العيد إنما وضع ليجتمع الناس عند الإمام و يأخذوا عنه معالم دينهم فإذا رأوا أئمة الضلال غاصبين لحقوقهم يضلون الناس عن الصراط المستقيم يحزنون لما يصيب الناس من الهلاك و الضلال لا لأنفسهم فإنهم في جميع الحالات فائزون بأعظم السعادات.»2 🔰 حکمت برای این است که مردم گِرد امام معصوم آیند و معالم دینشان را از ایشان اخذ کنند، اما اهل بیت علیهم السلام وقتی می‌بینند که حقشان در دست سرانِ گمراهی است و مردم را از صراط مستقیم منحرف می‌کنند و به هلاکت و ضلالت می‌کِشانند، محزون می‌شوند. لذا این حزن بخاطر خودشان نیست، چراکه آنان در اوج سعادتند. ⬅️ مرحوم شیخ حرّ عاملی" رضوان الله علیه "در وسائل الشیعۀ یکی از تکالیف روز و را میفرمایند : 🔺بَابُ اسْتِحْبَابِ اسْتِشْعَارِ الْحُزْنِ فِي الْعِيدَيْنِ لِاغْتِصَابِ آلِ مُحَمَّدٍ حَقِّهِمْ .3 🔷إستحباب غمگینی در دو و ، به دلیل آن که حقّ آل " صلوات الله علیهم اجمعین،" غصب شده است . ✍کلام علامه مجلسی (ره) در توضیح این روایت:👇 🔺يدل على استحباب إظهار الحزن في العيدين عند استيلاء أئمة الضلال و مغلوبية أئمة الهدى" صلوات الله عليهم"4 🔰این روایت دلالت دارد بر مستحب بودن اظهار غم و اندوه در و در روزگار تسلط ائمه ی گمراهی و مغلوبیت ائمه ی هدایت "صلوات الله علیهم" وقتی بزرگان اصحاب معصومین (علیه السلام) چنین رفتار کرده اند به علاوه اینکه اظهار اندوه اقتدایی است به ائمه (علیه السلام) آنچنان که نقل شده در هر عیدی به خاطر دیدن حقِ خویش در دست دیگران غم و اندوه شان تجدید می شود. 📚:منابع 1: الفقیه ج۱ ص۵۱۱ 2: مرآة العقول ج ۱۶ص۴۱۱ 3: وسائل الشیعه ج۷ ص ۴۷۷ 4: بحارالأنوار ج ۸۸ ص۱۳۵ 🆔 @hyatefatemi
📌 چرا امیرمؤمنان علیه السلام هستیم؟ 🌞روزی به رسید و از وی پرسید، به چه دلیل از علیه السلام حمایت می کنی؟ مگر علیه السلام چه ویژگی هایی دارد؟ 📍ابن عباس در جواب معاویه گفت: خدا از ابوالحسن بن ابی طالب علیه السلام خشنود باشد؛ زیرا وی: 1⃣ نشانه هدایت، 2⃣ نمونه پرهیزکاری، 3⃣ چشمه عقل، 4⃣ دریای کرم، 5⃣ کوه درایت، 6⃣ مایه عظمت بود، 7⃣ مردم را به راه می خواند، 8⃣ به دستاویز محکم خدا چنگ زده بود، 9⃣ از همه و پرهیزکاران نکوتر بود، 🔟 در از همگان پیشی گرفته بود و... 🌱و بهترین زنان ( سلام الله علیها) بود. حالا می توان کسی را با او سنجید؟ هرکس به وی عیبی نسبت دهد، تا روز قیامت و بندگان بر او باد. 📚مسعودی، مروج الذهب، ج۳، ص۵۱-۵۳ 🆔 @hyatefatemi
📌 -علیه السلام- ✍ از ضوء بن على عجلى روايت كرده كه مردى ايرانى از اهالى فارس به او گفته بود: به منظور خدمت در منزل عليه السّلام به رفتم و امام مرا به عنوان مسئول خريد خانه پذيرفت. وى مى گويد: روزى حضرت عسكرى عليه السّلام فرزند خود را به من نشان داد و فرمود: «هذا صاحبكم»؛ وى اظهار مى كند كه پس از آن نيز تا رحلت امام آن كودك را نديده است. او مى افزايد: در زمانى كه وى آن حضرت را ديد، حدود دو سال سن داشته است. 📚 ، ج ۱، ص ۵۱۴. 🆔 @hyatefatemi
✅ راز دفن شبانه سه معصوم 1⃣تشییع جنازه حضرت اکرم(صلوات الله علیه و آله) : بدن مطهر حضرت اکرم (صلی الله علیه و آله) سه روز بعد از رحلت ايشان، در نیمه شب اول ماه ربیع‌الاول توسط امیرالمومنین (عليه‌السلام) در خانه ی حضرت که اینک داخل مسجد النبی است به خاک سپرده شد. در منابع آمده است که؛ 📋《تُوُفِّي فِي شَهْرِ رَبِيعٍ الأَوَّلِ يَوْمَ الاثْنَيْنِ وَ دُفِنَ لَيْلَةَ الأَرْبِعَاءِ》 ♦️حضرت در روز دوشنبه ماه ربیع الاول از دنیا رفت و در شب چهارشنبه به خاک سپرده شد.(۱) عایشه می گوید : 📋《مَا عَلِمْنَا بِدَفْنِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) حَتَّى سَمِعْنَا صَوْتَ الْمَسَاحِي فِي جَوْفِ لَيْلَةِ الْأَرْبِعَاءِ》 ♦️به خدا قسم ما از دفن پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) با خبر نشدیم تا اینکه صدای بیل و کلنگ را در شب چهارشنبه از حجره آن حضرت(ع) شنیدیم.(۲) 💠علت :👇 ابن ابی الحدید معتزلی می نویسد : 📋《لِيَثبِتَ عِندَ النَّاسِ أَنَّ الدُّنيَا شَغَلَتهُم عَن نَبِيِّهِم ثَلَاثَةَ أَيَّامِِ حَتَى أَمَرَهُ إلَى مَا تَرَون وَ قَد كَانَ يَتَطَلَّبُ الحَيلَةَ فِي تَهجِينَ أَمرِ أَبِي بَكرِِ حَيثُ وَقَعَ فِي‌ مَا وَقَعَ بِكُلِّ طَرِيقِِ وَ يَتَعَلَّقُ بِأَدنَى سَبَبِِ مِن أُمُورِِ كَانَ يَعتَمِدُهَا》 ♦️باید گفت (عليه‌السلام) بدین خاطر بدن اکرم(صلی الله علیه) را تا سه روز دفن ننمود تا به مردم بفهماند که دنیا آن چنان اهل سقیفه را به خود مشغول نموده بود، که تا سه روز حتی سراغ بدن (صلی الله علیه و آله) را نگرفتند! چرا که (عليه‌السلام) پس از جریان برای رسوا کردن هیات حاکمه از هر راهی که می توانست کوتاهی نکرد.(۳) 2⃣تشییع جنازه حضرت (سلام الله علیها) : در فرازی از وصیت حضرت (سلام الله علیها) به (عليه‌السلام) آمده است : 📋《یَا عَلِیَّ! اَنْتَ اَوْلی بِی مِنْ غَیرِی و حَنِّطْنی و غَسِّلْنِی و كَفِّنِّی بِاللَّیلِ وَ صَلِّ عَلَیَّ وَ ادْفِنِّی بِاللَّیْلِ وَ لا تُعْلِمْ اَحَداً》 ♦️ای علی! تو از دیگران بر من سزاوارتری! پس حنوط و غسل و كفن كردن مرا در شب به انجام رسان و شب بر من نماز بگزار و شب مرا دفن كن! و به هیچ كس اطّلاع نده!!(۴) ابن شهر آشوب نقل می کند؛ 📋《إِنَّ فَاطِمَةَ(س) دُفِنَتْ لَیْلًا》 ♦️حضرت زهرا(سلام الله علیها) شبانه دفن شد.(۵) 💠علت :👇 در روایتی آمده است که اصبغ بن نباته؛ 📋《سَأَلَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ(ع) عَنْ دَفْنِهَا لَیْلًا فَقَالَ إِنَّهَا كَانَتْ سَاخِطَةً عَلَى قَوْمٍ كَرِهَتْ حُضُورَهُمْ جِنَازَتَهَا》 ♦️از (عليه‌السلام) درباره اینكه (سلام الله علیها) شبانه دفن گردید جویا شد، که ایشان فرمود : به علّت اینكه (سلام الله علیها) بر گروهى خشمناك بود و راضى نبود كه آنان براى تشییع جنازه‏ اش حاضر شوند.(۶) 3⃣تشییع جنازه امام (علیه السلام): امام (عليه‌السلام) می فرماید : 📋《دُفِنَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع) بِنَاحِيَةِ الْغَرِيَّيْنِ وَ دُفِنَ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ》 ♦️ (عليه‌السلام) در پشت کوفه در منطقه غَریّین، قبل از طلوع فجر دفن شد.(۷) 💠علت :👇 در روایتی نقل شده است که؛ علت وصیت به دفن شبانه و ساختن قبرهای متفاوت این بود که؛ 📋《إِنَّمَا أَرَادَ بِهَذَا أَنْ لَا يَعْلَمَ أَحَدٌ مِنْ أَعْدَائِهِ مَوْضِعَ قَبْرِه‏ِ》 ♦️ (عليه‌السلام) می خواست که؛ ملاعين خوارج و بنى امیه موضع قبر آن حضرت را ندانند، مبادا که اراده کنند جسد مطهر ایشان را بیرون آورند.(۸) 📚منابع : ۱)تاریخ طبری، ج۲، ص۴۵۵ ۲)تاریخ الاسلام ذهبی، ج۱، ص۵۸۲ ۳)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۳، ص۳۷ ۴)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۲۱۴ ۵)مناقب ابن شهر آشوب، ج۳، ص۳۶۳ ۶)امالی شیخ صدوق، ص۶۵۸ ۷)مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۳۴۸ ۸)فرحة الغُری عبدالکریم بن طاووس، ص۳۲ 🆔 @hyatefatemi
از نظر عبدالحمید زنان نمی‌توانند برای فاتحه‌خوانی بر سر قبر مردگان نامحرم بروند:////حتی با اجازه شوهر!!! بعد حمایت ایشونو از ‎زن زندگی آزادی و باور کنیم یا دم خروسو
سلام الله علیها 1⃣روایات معصومین در مورد و تهجّد های حضرت (سلام الله علیها) :👇 👤امام مجتبی (عليه‌السلام) می فرماید: 📋《رَأَیْتُ أُمِّی فَاطِمَةَ(س) قَامَتْ فِی مِحْرَابِهَا لَیْلَةَ جُمُعَتِهَا فَلَمْ تَزَلْ رَاکِعَةً سَاجِدَةً حَتَّى اتَّضَحَ عَمُودُ الصُّبْحِ وَ سَمِعْتُهَا تَدْعُو لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ تُسَمِّیهِمْ وَ تُکْثِرُ الدُّعَاءَ لَهُمْ وَ لَا تَدْعُو لِنَفْسِهَا بِشَیْ‏ءٍ!》 ♦️مادرم (سلام الله علیها) را در شب جمعه ای دیدم که در محرابش ایستاده بود و پیوسته در حال رکوع و سجده بود تا اینکه روشنایی صبح نمایان شد و از او شنیدم که برای مردان و زنان مومن دعا می کرد و با اسم آنان را نام می برد و برایشان زیاد دعا می کرد ولی برای خویش چیزی نمی خواست. پس به او گفتم : 📋《یَا أُمَّاهْ! لِمَ لَا تَدْعِینَ لِنَفْسِکِ کَمَا تَدْعِینَ لِغَیْرِکِ؟》 ♦️مادرم! چرا آنگونه که برای دیگران دعا می کنی برای خود دعا نمی کنی؟ مادرم فرمود : 📋《یَا بُنَیَّ! الْجَارَ ثُمَّ الدَّارَ!》 ♦️ای پسرم! اول همسایه بعد خانه! (دیگران مقدم ترند.)(۱) 👤امام (ع) دربارهٔ سبب نام‌گذاری حضرت (سلام الله علیها) به «زهراء» فرمود : 📋《لِأنَّها كَانَت اِذَا قَامَت فِي مِحرَابِهَا زَهَرَ نُورُهَا لِأَهلِ السَّمَاءِ كَمَا يَزهَرُ نُورُ الكَواكِبِ لِأَهلِ الأَرض‏ِ》 ♦️وقتی حضرت (سلام الله علیها) در محرابش به نماز می‌‏ ايستاد، نور او براى اهل آسمان چنان می‌‏درخشيد كه نور ستارگان براى اهل زمين می‌‏ درخشد.(۲) 👤امام (عليه‌السلام) دربارهٔ سبب نام‌گذاری حضرت (سلام الله علیها) به «بتول» فرمود : 📋《سُمِیَّت فَاطِمَةُ(س) بِالبَتُولِ لِانقِطِاعِهِا اِلی عِبَادَة‌ِ الله‌ِ تَعَالَی》 ♦️حضرت (سلام الله علیها) به این جهت «‏» نامیده شد که از همه بریده بود و دل به خداوند متعال بسته بود.(۳) 👤 (عليه‌السلام) می فرماید : 📋《کَانَتْ فَاطِمَةُ(س) لَا تَدَعُ أَحَداً مِنْ أَهْلِهَا یَنَامُ تِلْکَ اللَّیْلَةَ [فِي اَلْعَشْرِ اَلْأَوَاخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ] وَ تُدَاوِیهِمْ بِقِلَّةِ الطَّعَامِ وَ تَتَأَهَّبُ لَهَا مِنَ النَّهَارِ وَ تَقُولُ : مَحْرُوم‏ مَنْ حُرِمَ خَیْرَهَا》 ♦️ (سلام الله علیها) نمی‏ گذاشت کسی از اهل خانه در شب‌های قدر ماه رمضان به خواب رود. به آنان غذای کم می‏ داد و از روز قبل برای احیای شب قدر آماده می‏ شد و می‏ فرمود : محروم کسی است که از برکات این شب محروم باشد.(۴) 👤حضرت اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید : 📋《إِنَّهَا لَتَقُومُ فِي مِحْرَابِهَا فَيُسَلِّمُ عَلَيْهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ اَلْمُقَرَّبِينَ》 ♦️هنگامى كه (سلام الله علیها) در محراب عبادت قرار می گیرد، هفتاد هزار از فرشتگان مقرب بر او درود مى فرستند. 📋《وَ يُنَادُونَهَا بِمَا نَادَتْ بِهِ اَلْمَلاَئِكَةُ مَرْيَمَ فَيَقُولُونَ : يَا فَاطِمَةُ(س)! إِنَّ اَللّٰهَ اِصْطَفٰاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اِصْطَفٰاكِ عَلىٰ نِسٰاءِ اَلْعٰالَمِينَ》 ♦️و ندا می دهند و می گویند : ای ! همانا خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته و بر زنان جهانیان برتری داده است.(۵) 👤 (عليه‌السلام) درباره حالات عبادات حضرت (سلام الله علیها) می فرماید : 📋《كَانَتْ فَاطِمَةُ(س) تَنْهَجُ فِي اَلصَّلاَةِ مِنْ خِيفَةِ اَللَّهِ تَعَالَى》 ♦️حضرت (سلام الله علیها) از شدت خوف خدا در نمازش بدنش به رعشه می افتاد.(۶) 👤حسن بصری در رابطه با عبادت حضرت (سلام الله علیها) از قول معصومین می گوید : 📋《مَا کَانَ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدُ مِنْ فَاطِمَةَ(س) کَانَتْ تَقُومُ حَتَّى تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا》 ♦️در بین این مردم کسی عابدتر از (سلام الله علیها) نیست! آنقدر در نماز می‌ایستاد که قدم‌ هایش ورم می‌کرد.(۷) 2⃣رفیقی برای بندگی! فردای ازدواج حضرت (سلام الله علیها) با (عليه‌السلام) حضرت اکرم(صلی الله علیه و آله) به خانه (عليه‌السلام) رفتند و از ایشان پرسیدند : 📋《یَا عَلِیَّ(ع)! كَيْفَ وَجَدْتَ أَهْلَكَ؟》 ♦️علی جان! همسرت را چگونه یافتی؟ (عليه‌السلام) در جواب عرض کرد : 📋《نِعْمَ اَلْعَوْنُ عَلَى طَاعَةِ اَللَّهِ》 ♦️ (سلام الله علیها) بهترین یاوربرای اطاعت الهی است.(۸) 📚منابع : ۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۳، ص۳۴۱ ۲)معانی‌ الاخبار شیخ صدوق، ص۶۴ ۳)عوالم العلوم ابطحی اصفهانی، ج۱۱، ص۸۰ ۴)بحارالانوار مجلسی، ج۷۴، ص۱۰ ۵)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۲۴ ۶)بحارالانوار مجلسی، ج۶۷، ص۴۰۰ ۷)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۸۴ ۸)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۱۱۷ 🆔 @hyatefatemi
🏴 مجلس روضه تخریب قبور ائمه مطهر بقیع علیهم السلام به همراه ختم صلوات و قرائت حدیث کساء 🎙️سخنران استاد گرامی حجة الاسلام میرزا محمد حسین اشرفی 👈 مداح کربلایی مجید حسینی منفرد کربلایی مهدی شهبازی 📅 چهارشنبه ۶ اردیبهست ١۴٠٢ ⏰ ساعت ١٩:٠٠ همراه با اقامه نماز مغرب و عشا 🏠 پردیسان هویزه ١٣ مجتمع ساحل بلوک ارغوان واحد ٢٠ فراهانی. خانمها و آقایان. 🌸 منتظر قدوم گرم شما هستیم 🏳️ هیئت محسنیه علیه السلام
انا لله و انا الیه راجعون خدایش بیامرزد و محشور با اجداد طاهرینش باشد
«حضور علمای اهل کتاب در متن جریان حدیث سازی» 👥 شاگردان «کعب الاحبار» ▪️«کعب الاحبار» اضافه بر آن که می کوشید تا در ضمن کلمات خود ، فرهنگ تحریف یافته ی یهود را در جامعه ی اسلامی انتشار دهد ، به پرورش شاگردانی که در انتشار یهودیت او را یاری دهند نیز دست زد. این عالم یهودی مزوّر ، علاوه بر تربیت فکری اینگونه افراد ، به معرفی آنان در جامعه به عنوان عالم و دانشمند همت گذاشت. او به عناوین مختلف ، برای شهرت شاگردان خود می کوشید. ▪️از جمله شاگردان «کعب» ؛ «عبدالله بن عمرو بن عاص» است. 👈یک روز «کعب» از او سوالی کرد و «عبدالله» آن را جواب داد. «کعب» به او گفت : صَدَق الرّجل،عالم والله : راست گفته است ، به خدا سوگند ، او مردی عالم است. از دیگر شاگردان «کعب» ، «ابوهریره دوسی» راوی مشهور و بسیار پر روایت مکتب اهل سنت است. «کعب» می کوشید به این مرد که از عصر معاویه به بعد اهمیت یافت ، تعلیمات خاصی بدهد و او را با بینش یهودی سیراب کند.(طبری در سه روایت نشان می دهد که «کعب» در تعلیمات خود به ابوهریره ، چگونه فرهنگ یهود را به او می آموخته است.) 👌از همین جاست که رجال شناسان ، ابوهریره را از شاگردان و علم آموختگان «کعب الاحبار» یهود می دانند. 👈روزی «کعب» پس از این که مدتی با ابوهریره صحبت کرد ، درباره ی او گفت : «ما رایت احدا لم یقرء التوراة اعلم بما فیها من ابی هریرة» : من ندیدم کسی تورات نخوانده باشد ، اما مطالب آن را چون ابوهریره بداند. 📚نقش ائمه در احیای دین ص ۲۱۵ 🆔 @hyatefatemi
🔻چطور خداوند عز و جل الحسین صلوات الله علیه می شود❓ 🛑قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّه جعفر بن محمد الصادق صلوات الله علیه: وَ اللَّهُ‏ يَزُورُهُ‏ فِي‏ كُلِ‏ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ1 🔰امام صلوات الله علیه: خداوند در هر شب جمعه او (امام صلوات الله علیه) را می کند بیان:📝 زیارته تعالی کنایة عن إنزال رحماته الخاصة علیه و علی زائریه صلوات الله علیه قوله علیه السلام و ذلک تفضیل أی زیارة الرب.2 ✍علامه مجلسی می فرماید: زیارت خدای تعالی از او (امام حسین صلوات الله علیه) به معنی فرو فرستادن لطف و رحمتهای خاص خود بر حسین صلوات الله علیه و زائرانش است و منظور از \\"این امر\\"، زیارت خداوند است. 🛑قال الامام حسین بن علی علیهما السلام: مَجِيئُهُ مِنْ غَيْرِ تَنَقُّلٍ3 🔰حضرت آقا امام حسین صلوات الله علیه: آمدن خداوند به معنى جا به جا شدن نيست 📚: منابع: 1:کامل الزیارات باب 38 حدیث 4 2:بحارالانوار ج 98 ص 60 3: تحف العقول، ص: 245 🆔 @hyatefatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا