eitaa logo
جگر گوشه نبی سلام الله علیها
126 دنبال‌کننده
160 عکس
56 ویدیو
16 فایل
فضایی برای نشر فرهنگ، فضائل و تاریخ زندگانی اهل بیت علیهم السلام حجه الاسلام محمد فرمهینی فراهانی دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن عضو گروه تاریخ امامت بنیاد بین المللی امامت ✅ ادمین @moftagher135 ✅ کانال ایتا @hyatefatemi ✅ کانال تلگرام @tarikh_shieh
مشاهده در ایتا
دانلود
دوره تربیت مبلغ فاطمی 🌹 معمای ناشناخته هستی 🪑 با ارائه اساتید ارجمند: ▪️آیت‌الله سید منذر حکیم ▫️حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی ▪️حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی ▫️حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد دارستانی ▪️حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابوالقاسمی ▫️حجت‌الاسلام والمسلمین محمد فراهانی ▪️حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن سبزواری ✨به همراه: 👨‍💻 کارگاه محتوایابی تبلیغی با ابزار هوش مصنوعی 💢حضوری و مجازی 🧧به همراه گواهی معتبر ⏳ مهلت ثبت نام تا ۱۴ آبان ۱۴۰۳ ✅ شروع دوره از ۱۶ آبان۱۴۰۳ 🔗 لینک ثبت نام: 🌐 emamat.org/moballegh ——————————— 🌐https://emamat.org 🆔@Emamat_net 🆔@Emamat_IF تلگرام اینستاگرام آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آثار اعتقاد در / فراگیری باورداشت در ایران تنها صد سال پس از شروع 🔺درب چوبی امامزاده حمزه دهدشت یکی از آثار نفیس موزه ملی ایران است. این درب صد سال بعد از شروع غیبت کبرا به فرمان آخرین حکمران آلبویه در منطقه فارس ساخته شده است. ویژگی منحصر به فرد آن منبت‌کاری دعای حضرت ارواحنا فداه روی آن است‌ 📌کتیبه این درب گواه عمومیت دعای حضرت ارواحنا فداه در سده اول کبرا در بین مردم ایران است. 📚منبع: تندرو, مهسا, خزایی, محمد, احمدپناه, سید ابوتراب. 1399. پیشینه و شاخصه ها ی بصر ی تزیینات در چوبی امامزاده حمزه دهدشت آل بویه محفوظ در موزه ملی ایران. هنر اسلامی, 17 (40) 107-125 ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
📜 تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله‌شناسی 👈 به همت پژوهشکده امامت و با همکاری کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه، هفدهمین نشست ماه امامت برگزار می‌گردد 🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی 🎙 ارائه دهنده: دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی 🧑‍💻 دبیر نشست: حجت الاسلام والمسلمین محمد فراهانی 🏢 مکان: قم، بلوار بسیج، جنب کوچه ۳۹، بنیاد بین المللی امامت 📆 زمان: شنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۳۰ 🔸 لینک ثبت نام: 🌐 http://emamat.org/neshast ——————————— 🌐https://emamat.org 🆔@Emamat_net 🆔@Emamat_IF تلگرام اینستاگرام آپارات
💥، از عوامل مهم‌ّ در دشمنی و کینه‌توزی با حضرت سلام الله علیها 1⃣ 🔶 در میان تمام تنِش‌های میان حضرت سلام الله علیها و و ، آنچه کمر این دو و تابعینشان را شکسته و تا به الان آنان را دچار حیرت و فضاحت کرده، بحث مطالبه است. فارغ از بحثِ فواید مادّی فدک که در جای خود قابل توجّه است، حضرت أطهر با مطالبه فدک، در پی مقصود دیگری بود. خانواده‌ای که تمام دارایی خود را انفاق می‌کردند و در کرَم و بخشش نظیر نداشتند، قطعا برای یک زمینی که ده‌ها برابر آن را بخشیده بودند، چنین غوغایی به پا نمی‌کردند. لذا هر عاقل متفتّنی پی می‌برَد که باید لطائف و نکات حکیمانه‌ای در پس این مطالبه باشد: ➖ بعد از غریبانه و مظلومانه صلی الله علیه و آله، عدّه‌ای مدّعیِ و شدند. یعنی مقام جانشینی صلی الله علیه و آله؛ باید توجّه داشت که اگر اصل ادّعای آنان "جانشینی" نبود، جریانات صدر اسلام به‌گونه‌ای دیگر پیش می‌رفت. بنای ادّعا و فعالیّت آنان بر وصایت بود. تأیید و حمایتِ هیچ کس در آن جامعه، به اندازه حضرت أطهر نمی‌توانست مؤثر باشد. چرا که دوست و دشمن جایگاه آن بانو را می‌شناختند و می‌دانستند که رسول اکرم نسبت به ایشان چگونه بود. بعد از اینکه جایگاه اجتماعیِ برخی اصحاب وفادار و علیهم السّلام را خدشه‌دار نمودند و متوسّل به تهدید و خشونت شدند و نزاع و إحتجاج بالا گرفت، امیرالمؤمنین به امر رسول اکرم علیهما السّلام صبر پیشه نمود و یاران خود را نیز امر به همین روش نمود. امّا حکومتِ وقت گمان نمی‌کرد که ذخیره إلهی در آن دوره، قرار است با صراحت تمام، وارد عرصه ولایت‌مداری شود، و چنان پایه‌های حکومتشان را متزلزل و ویران کند که تا قیامت اثرش مشهود باشد. زمانی که حکومت بی اعتبار و سست اصحاب ، نیازمند یک تأیید و حمایت از خانواده رسول اکرم علیهم السّلام بود تا خیالش راحت شود، در اوج همان نیاز، حضرت زهرای صدّیقه نه تنها حمایت نکرد، بلکه صراحتا با مطالبه فدک، اعلام کرد که مدّعیان وصایت و خلافت إلهی، اموال ایشان را دزدیده و غصب کرده‌اند!!! آن هم در مسجد و به نحو علنی و در حضور تمام مردم؛ مردمی که می‌دانستند رسول اکرم چگونه این بانو را إحترام و تعظيم و تأیید و تصدیق می‌فرمود، دیدند که از نگاه صدّیقه‌ی‌ أطهر، مدّعیان، نه تنها جانشین پدرش نیستند، بلکه اموال دختر او را غصب کرده‌اند. لذا بانویی که آبروی دو عالَم است، آبرویی برای حکومت وقت باقی نگذاشت. آنان یا باید إقرار می‌کردند که غاصبند، یا باید نسبتِ کذب و مطالبه ناحقّ به صدیّقه أطهر می‌دادند. ( که هر دو هم واقع شد ) 💢 که در فصاحت و بلاغت و جامعیّت کم‌نظیر است، راه چاره را بر آنان بست، و آنان با بی‌شرمی و بی‌حیایی تمام، به آن بانوی دو عالَم إهانتی زشت و بی‌نظیر و جگرسوز نمودند. در نهایت که قباله فدک را دادند، یعنی إمضا کردند که غاصبند و حقّ با دختر رسول اکرم است. 👈 ان شاء الله در مطالب مرتبطِ بعدی خواهیم دید که این حرکت حکیمانه‌ی أطهر سلام الله علیها، از همان آغاز تا به الان، با این جماعت چه کرد و چگونه اهل بیت علیهم السّلام را اسم رمزی برای بیان و یادآوری مظلومیت حضرت سلام الله علیها قرار دادند. ادامه‌ دارد ... ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
هدایت شده از اسکندری
مدرسه مجازی بنیاد بین المللی امامت _نمایندگی خراسان_ تقدیم میکند: دوره مجازی «تاریخ اسلام از منظر امامت ۱» سرفصل های درسی دوره: 1️⃣ نقش رسول خدا صلی الله علیه و آله در تبیین امامت امیر مومنان علی علیه السلام و سایر امامان علیهم السلام 2️⃣ نقش جریان و در انحراف مسیر امامت الهی 📌اساتید ارائه دهنده: 🎙حجت الاسلام یاوری 🎙حجت الاسلام رضایی 🎙حجت الاسلام سبزواری 🎙حجت الاسلام اسفندیاری 🎙حجت الاسلام فراهانی 🎙 حجت‌الاسلام اسکندری 🎙 حجت‌الاسلام خاطری 🎙حجت الاسلام روستایی 📌 شرایط دوره: 1⃣ امکان شرکت برای عموم طلاب ، دانشجویان و اقشار تأثیر گذار 2⃣ مدت برگزاری: مجموعا ۱۸ ساعت به صورت آنلاین و آفلاین 3⃣ شرکت در آزمون 4⃣ پرداخت هزینه دوره مبلغ ۱۵۰ هزار تومان 📌 مزایای دوره: 🎖برگذاری دوره به صورت مجازی 🎖بهره گیری از اساتید مشهد و قم 🎖 گواهی معتبر شرکت در دوره 🎖شرکت در دوره آموزشی زیارتی ۲ روزه « تبیین اندیشه امامت » در مشهد مقدس برای منتخبین دوره 📌زمان برگزاری : ۱۸ لغایت ۳۰ آبان ماه 📌 جهت اطلاعات بیشتر ، برقراری تماس و یا ارسال پیام به شماره و آیدی ذیل 📞 0915 234 3 567 ✉️ @aboosharif 📌 لینک عضویت در کانال جهت اطلاع از جزئیات برگزاری دوره https://eitaa.com/tarikh_of_islam 📌 لینک ثبت نام در دوره: https://emamat.org/majazi/
🔰 هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید 🎙دکتر میرمحمدی: «تنوع‌های مطالعاتی نسبت به تاریخ امامت سبب می‌شود تاریخ امامت بتواند ذیل علوم انسانی و اجتماعی قرار بگیرد. این تنوع رویکردهای مطالعاتی نیز نشان می‌دهد که تاریخ امامت باید به عنوان یک رویکرد علمی چندرشته‌ای، میان رشته و فرارشته‌ای مورد مطالعه و بحث قرار بگیرد» 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سبحانی: «تاریخ امامت تاریخ شکل گیری واقعیت امامت در صحنه تاریخ و در مناسبت‌های مختلف حیات انسانی می‌باشد» 📰 مشروح خبر 📸 گزارش تصویری ——————————— 🌐https://emamat.org 🆔@Emamat_net 🆔@Emamat_IF تلگرام اینستاگرام آپارات
🔷 اعتقادات نخستین ✨ کُردُوس بن هانی بَکری از قبيله رَبيعَه خطاب به سپاهیان و قوم خود در جنگ در مقابل گفت: 👈 «اى مردم، به خدا سوگند، ما از وقتیکه نسبت به معاويه بيزارى جسته ايم، هرگز او را به دوستى نگرفته‏ ايم و از آن لحظه كه علیه السلام را به دوستى برگزيده‏ ايم هرگز از او دلزده نشده ‏ايم. 👌 كشتگان ما همگى هستند و زندگان ما همه نيكوكارند؛ بى‏ گمان علیه السلام را از پروردگار خويش برهانى است كه جز به رفتار نكرده است و بر هر حقّى دادگر است. هر كه به فرمان او سر سپارد يابد و هر كه از فرمان او سر پيچد شود.» 📚منقری، وقعة صفین، ص485. ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
💥 ، از عوامل مهم‌ّ در دشمنی و کینه‌توزی با حضرت سلام الله علیها 2⃣ 👈 پس از آنکه حضرت $زهرای صدّیقه سلام الله علیها، با احتجاج و خطبه نورانی خود، سرانِ حکومت وقت را محکوم به غصب اموالش نمود و راه چاره را از هر سوی بر آنان بست، آنان پس از اتّهام و إهانت‌های جگرسوز، ناچار به ردّ شدند. بسيارى از علماء و بزرگان سُنّیان، اقرار دارند كه فدك در زمان حيات صلّى اللّه عليه و آله، مِلك أطهر عليها السّلام بوده و به عنوان عطيّه‌اى از سوى صلّى اللّه عليه و آله به ایشان شناخته مى‌شده است. بعنوان نمونه: 👈🏻 " تفتازانى و مكّى" از آن جمله‌اند. ابن حَجَر مكّى در الصواعق مى‌نويسد: «إنّ‌ أبابكر انتزع من فاطمة فدكاً» _ ابوبكر فدك را از فاطمه گرفت. ( الصوالق المُحرقة، ص ٣١ ) از اين روی، در دست حضرت عليها السّلام بود و ابوبكر آن را گرفت. ✅ جناب استاد محقّق، سیّد علی میلانی می‌نویسد: فرض مى‌كنيم كه ابوبكر نمى‌دانست كه ، مِلك عليها السّلام بوده است و رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله آن را به ايشان بخشيده و وى را مالك فدك قرار داده است، آيا پيش از گرفتن فدك از فاطمۀ زهرا عليها السّلام نبايستى در اين باره از وى سؤال كند؟ اگر ابوبكر نمى‌دانست كه فاطمه عليها السّلام مالك فدك است، آيا نمى‌بايست شهادت شهود را مى‌پذيرفت‌؟ هر چند به اتّفاق همه، در اين شرايط‍‌، خواستن شاهد خلاف قاعدۀ عرفى، فقهى و حقوقى «يد» است؛ امّا با فرض اينكه او بتواند شاهد بخواهد، تاريخ گواه است كه اميرمؤمنان على عليه السّلام بر مالكيّت فاطمه عليها السّلام شهادت داده است؛ پس چرا نبايد شهادت او پذيرفته شود؟ در كتب سُنّیان براى دفاع از ابوبكر در اين مسئله گفته‌اند: «لعلّه كان من اجتهاده عدم قبول الشاهد الواحد، وإن كان يعلم بصدق هذا الشاهد» یعنی: شايد از اجتهاد ابوبكر اين بوده است كه شهادت يك شاهدِ تنها را نپذيرد، گرچه علم به راستگويى اين شاهد داشته باشد ‼️( شرح المواقف، ج ٨ ص ٣۵۶) امّا مى‌بينيم كه صلّى اللّه عليه و آله در ماجراى «خزيمه ذو الشهادتَين»، شهادت يك شاهدِ تنها را پذيرفته است و اين مطلب در كتاب‌هاى شيعه و سنّى آمده است. افزون بر اين، در روايتى آمده است كه پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله در قضيّه‌اى كه تنها شاهد آن، عبداللّه بن عمر بوده است، شهادت او را پذيرفته است. اين روايت در صحيح بُخارى نقل شده است. ( ج ٣ ص ١۴٣) ابن اثير در جامع الأُصول مى‌گويد: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به گواهى شاهدِ تنها-كه عبداللّه بن عمر بود- قضاوت كرده است. (جامع الأصول، ج ١۰ ص ۵۵٧) آيا در نظر ابوبكر، على عليه السّلام از عبداللّه بن عمر كمتر است‌؟!!!!! 📓 مظلوميّت برترین بانو، ص ٧٨ ادامه دارد ... ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
بسم الله مرکز آموزش های کاربردی حوزه های علمیه فارس با همکاری معاونت فرهنگی بنیاد بین المللی امامت،انجمن علمی امامت حوزه های علمیه، معاونت فرهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران فارس و تبلیغ تخصصی معاونت تبلیغ حوزه های علمیه فارس برگزار میکند: ☑️معمای ناشناخته هستی 🔰سلسله نشست های مجازی تربیت مبلغان فاطمی ♻️نشست اول: چهارشنبه ۳۰ آبان مدرس:حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا جوادی موضوع:نقش حضرت زهرا سلام الله عایها در اتحاد جامعه اسلامی 💠نشست دوم پنج شنبه ۱ آذر مدرس:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی حاجی ولیئی موضوع:حضرت زهراسلام الله علیها در منابع غیر شیعی 🔰 نشست سوم دوشنبه جمعه ۲ آذر مدرس: حجت الاسلام والمسلمین محمد سعیدی آریا موضوع:معیارهای فاطمی در خانواده تراز 🔅نشست چهارم شنبه ۳ آذر مدرس:حجت الاسلام والمسلمین محمد فراهانی موضوع: جریان شناسی اجتماعی عصر حضرت زهرا سلام الله علیها ♻️نشست پنجم مدرس: حجت الاسلام والمسلمین سید حسن سبزواری موضوع:سیره گفتاری حضرت زهراسلام الله علیها در دفاع از امیرالمومنین 🔰نشست ششم مدرس:حجت الاسلام والمسلمین کریم مومنی موضوع:سیره رفتاری حضرت زهرا سلام الله علیها در دفاع از امیرالمومنین علیه السلام ♻️بصورت آنلاین در کانال مرکز آموزش کاربردی حوزه های علمیه فارس به آدرس https://eitaa.com/KARBORDIFARS برگزار میگردد
🔷 دشمنی عابدان و فقهای منافق و مقدس‌نماها با #امیرالمؤمنین علیه‌السلام به گزارش ابراهیم بن محمد ثقفی در کتاب الغارات 🔺 مردمان #کوفه و قاریان آن‌ها و مردمان شام و همه قریشیان با او به جنگ برخواسته بودند و یا خود را کنار کشیدند. 👈 ابو فاخته غلام ام هانی گوید: نزد #علی علیه‌السلام بودم مردی با لباس سفر وارد شد و گفت: یا #امیرالمؤمنین از شهری آمده‌ام که در آن دوستی نداری فرمودند: از کجا می‌آئی؟ عرض کرد از بصره، 🧐 فرمود: آری اگر توانائی داشتند که مرا دوست بدارند دوست می‌داشتند و من و #شیعیان هم در عهد خدا ثابت هستیم. نه یکی کم می‌شود و نه یکی زیاد می‌گردد، تا روز قیامت برسد. 😭 یکی از مصائب #علی علیه‌السلام این بود که گروهی زاهد و عابد نما با او دشمنی می‌کردند و این مردمان حق‌نما و ریاکار مشکلاتی برای او ایجاد کرده بودند ... ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
✨ ویژگی‌های اهل‌بیت در کلام حضرت علیهاالسلام 📜 حضرت علیهاالسلام در بخشی از خطبه خود در کوفه چنین می‌فرمایند: 🔺 و چگونه می‌توانید ننگ حاصل از کشتن فرزند رسول خدا صلی الله علیه وآله، خاتم پیامبران، معدن رسالت، و سرور جوانان اهل بهشت را از دامان خود بزدایید؟ ▫️کسی که پناه مؤمنان شما، فریادرس در بلایای شما، مشعل فروزان استدلال شما بر حق و حقیقت و یاور شما در هنگام قحطی و خشکسالی بود. 📖 وَأَنَّى تَرْحَضُونَ قَتْلَ سَلِيلِ خَاتَمِ النُّبُوَّةِ وَمَعْدِنِ الرِّسَالَةِ وَسَيِّدُ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَمَلَاذُ حَرْبِكُمْ وَمَعَاذُ حِزْبِكُمْ وَمَقَرُّ سِلْمِكُمْ وَآسِي كَلْمِكُمْ وَمَفْزَعُ نَازِلَتِكُمْ وَالْمَرْجِعُ إِلَيْهِ عِنْدَ مُقَاتَلَتِكُمْ- وَمَدَرَةُ حُجَجِكُمْ وَمَنَارُ مَحَجَّتِكُمْ. 📚 مجلسی، بحار الأنوار، ۱۴۰۳ق، ج‏۴۵، ص۱۶۳ ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
🏆عایشه, سوار بر ابلیس! 🟥 حکیم #ناصرخسرو در ابیاتی از قصیده‌‌ی فوق می‌گوید: بیامد به حرب جمل عایشه بر ابلیس زی کارزار علی بریده شد ابلیس را دست و پای چو بانگ آمد از گیرودار علی 🟥در روایتی از احتجاج می‌خوانیم: و برخى وجه نام جملى كه عایشه بر آن سوار بود را «عسكر» نامند كه آن نام فرزند ابليس است، و در آن كارزار عجائب بسيارى از آن ديده شد، از جمله اينكه هر گاه يكى از پاهاى او قطع مى‌شد آن شتر بر پاى ديگر مى‌ايستاد تا اينكه حضرت امير فرياد زد كه: آن جمل را بكشيد كه آن خود شيطان است، و محمد بن ابى بكر و عمّار مأمور شده و آن را پس از قطع أعضاء و خونريزى زياد كشتند. 📚 الاحتجاج ج ۱ ص ۱۶۴. ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
⚠️ گوشه‌ای از صمیمیّتی که سُنّیان آن را ادّعا می‌کنند، در دفن پیکر پاک حضرت زهرا سلام الله علیها روایت کرده: «فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ جَاءتْ عَائِشَةُ لِتَدْخُلَ فَقَالَتْ أَسْمَاءُ: لاَ تَدْخُلِي. فَشَكَتْ إِلَى أَبِي بَكْرٍ. فَجَاءَ فَوَقَفَ عَلَى البَابِ فَكَلَّمَ أَسْمَاءَ. فَقَالَتْ: هِيَ أَمَرَتْنِي. قَالَ: فَاصْنَعِي مَا أَمَرَتْكِ ثُمَّ انْصَرَفَ.» ✍🏻 وقتی فاطمه (علیها السّلام) از دنیا رفت، عایشه خواست کنار او برود، اسماء بنت عمیس مانع شد و اجازه نداد. عایشه به ابوبکر شکایت کرد و گفت: اسماء نمی‌گذارد که من نزد فاطمه (علیها السّلام) بروم. اسماء در جواب ابوبکر گفت: بانویم به من دستور داده که چنین کنم. ابوبکر گفت: آنچه را که به تو دستور داده انجام بده. 📚 سیر أعلام النبلاء، ط_الحدیث، ج۳ ص۴۲۳. 🔻ضمنا ذهبی این بخش از روایت را نیاورده که در کتب متقدّم بر خودش موجود است: «سپس عایشه و ابابکر با حالت تمسخر و تحقیر به تابوت اشاره کرده و به اسماء گفتند: برای زهرا (عليها السّلام) هودج عروس ساخته‌ای⁉️ اسماء گفت: این تابوت را به دستور بانوی خود ساخته‌ام. ... وَ قَدْ جَعَلَتْ لَهَا مِثْلَ هَوْدَجِ الْعَرُوسِ، فَجَاءَ أَبُو بَكْرٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ فَوَقَفَ عَلَى الْبَابِ، وَ قَالَ: يَا أَسْمَاءُ مَا حَمَلَكِ أَنْ مَنَعْتِ أَزْوَاجَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدْخُلْنَ عَلَى ابْنَةِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَ جَعَلْتِ لَهَا مِثْلَ هَوْدَجِ الْعَرُوسِ». 📚 السنن الکبری، البیهقی، المحقق: محمد عبد القادر عطا، الناشر: بيروت - لبنات، ج۴ ص۵۶‌ ✅ جالب اینکه نه تنها عایشه اجازه ورود نداشت، بلکه پدرش نیز اجازه نداشت، و پاره تن رسول اکرم صلی الله علیه و آله شبانه و غریبانه دفن شد تا برخی افراد نتوانند در تشییع شرکت کنند. آنقدر مسئله عدم حضور ابابکر واضح است که سُنّیان دیگر مجال إنکار نیافتند 📚 صحيح ، المحقق: محمد زهير بن ناصر الناصر، الناشر: دار طوق النجاة، ج۵  ص١٣٩ 🧐 ولی ناچار شده‌اند وجوهی برای آن دست و پا کنند، زیرا چه عیبی بزرگتر از این که مدّعی خلافت رسول اکرم صلی الله علیه و آله، در تشییع پیکر یگانه دختر رسول اکرم شرکت نکند!!!! لذا به هذیان‌گویی روی آورده‌اند. در یکی از توجیهات گفته‌اند: «از آنجا که تشییع دختر رسول اکرم (علیهما السّلام) در دل شب بود، علی (علیه السّلام) دلش نیامد ابابکر را از خواب بیدار کند تا حضور پیدا کنند.» ‼️ «يحتمل أنه لكون الدفن ليلاً، فكره علي إيقاظ أبي بكر من نومه» _ 📚 التحبیر، الکحلاني، ت: ابومصعب، الناشر: مَكتَبَةُ الرُّشد، الرياض، ج۳ ص۷۶۵ ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
✔️ #علی‌نامه و به نظم کشیدن وقايع جنگ #جمل 🔘 کتاب #علی‌نامه تالیف نویسنده‌ای به نام یا تخلص ربیع است که در آن شرح دلاوری‌های #امیرالمومنین #علی علیه‌السلام در جنگ‌ها و وقایع دوران خلافت ایشان به نظم کشیده شده است. این کتاب به تصریح محققین، اولین منظومه حماسی-دینی #شیعه اثنی عشری است که در سال ۴۸۲ هجری و حدودا ۷۰ سال بعد از مرگ حکیم فردوسی به تقلید از شاهنامه او در قالب ۱۱ هزار بیت سروده و تالیف گردیده. ♦️ماجرای پارس سگان در حَوأب تو بشنو کنون ای خداوند هوش زما حال جنگ جمل را بگوش بنوشت نامه حمیرا چنان فرستاد چون باد زی بصریان از آن جایگه برگرفت او که بود همی رفت تا حی حَوْأب چو دود حمیرا چو نزدیک آن حی رسید در آنجا سگانی بی اندازه دید به بانگ آمدند آن سگان همچنان که دیوانه شد اشتر وی از آن حميرا بترسید و بی هوش گشت همه تنش گفتی زبن گوش گشت چو چیزیش یاد آمد از مصطفی در آن باب و آن حال ها از قضا ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
⭕️ استادِ ابن‌ابی‌الحدید‌: قاتل محسن بن علی (علیهماالسّلام) خونش مباح است 👤 ابن ابی الحدید می‌گوید: هنگامی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اراده کرد ابی العاص (همسر دخترخواندهٔ پیامبر اکرم) را آزاد کند، با او شرط کرد که زینب (دخترخوانده رسول اکرم) را به مدینه بفرستد. وقتی ابی العاص به مکّه رسید، زینب را همراه برادرش راهی مدینه کرد. عدّه‌ای از مشرکان مکّه از جمله "هبار بن اسود" به قصد اذیت کردن زینب، ناقه او را تعقیب کردند، اوّل کسی که به ناقه رسید، هبار بن اسود بود. وی به محض رسیدن، نیزه‌ای به هودج زینب رها کرد و زینب که حامله بود از این حمله ترسید و چون به مدینه رسید فرزندش را سقط نمود. لذا روز فتح مکّه، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دستور داد که هر کجا "هبار بن اسود" را دیدند او را به قتل برسانند. ➖سپس ابن ابی الحدید می‌گوید: این خبر را برای استادم "نقیب بن جعفر" خواندم. نقیب گفت: وقتی رسول اکرم به خاطر ترساندن زینب و سقط جنین از شکم او، خون هبار بن اسود را مباح کرده، روشن است که اگر در زمان فاطمه زنده بود، بدون شکّ خون کسی که فاطمه را ترسانده تا محسن را از شکم انداخت، مباح می‌کرد! به نقیب گفتم: آیا می‌توانم این خبر را که «عدّه‌ای فاطمه را ترساندند تا اینکه فرزندش محسن را از شکم انداخت» از شما نقل کنم؟ نقیب گفت: خیر، ولی بطلان این خبر را نیز از من نقل نکن، من متوقّفم در اين مورد، زیرا گزارشات تعارض دارد. «... إذا كان رسول الله أباح دم هبار بن الأسود لأنه روع زينب فألقت ذا بطنها فظهر الحال أنه لو كان حيا لأباح دم من روع فاطمة حتى ألقت ذا بطنها فقلت أروي عنك ما يقوله قوم‌ فاطمة روعت فألقت المحسن. فقال لا تروه عني و لا ترو عني بطلانه فإني متوقف في هذا الموضع لتعارض الأخبار عندي فيه» 📚 شرح نهج البلاغه، ج۱۴ ص۱۹۳ ❌ یک سوال مهم⁉️ نقیب می گوید به دلیل تعارض اخبار در مورد محسن بن علی علیه السلام و مصائب فاطمی سلام الله علیها نزد من این خبر را نقل نکن. سوال اینجاست جرا این اخبار ولو معارض دست ما نرسیده؟ آیا دستی در کار نبوده که اخبار را سانسور کند؟ چرا اخبار مصائب فاطمی سلام الله علیها ولو معارض آن هم در منابع سنی نیست و تحریف شده؟ ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
❌ صحابه‌پرستیِ بدون مبنا و اصول ✍🏻 می‌نویسد: کلام بزرگان هنگامی که برای ما معلوم شود که از روی هوا و تعصّب است، به آن التفاتی نمی‌شود، بلکه از آن دست کشیده و روایت نمی‌شود. لذا باید صرف نظر کرد از بیشتر آنچه بین صحابه و جنگ میان آنان رخ داده است، که خدا از همه آنان راضی باشد (‼️) بیشترِ این گزارشات منقطع و ضعیف است و بعضی از آن دروغ است (!!!) و این است آنچه در اختیار ما و علمای ماست؛ پس شایسته است ترک و پنهان داشتن آن، بلکه از بین بردنش، تا قلب‌ها نسبت به صحابه صاف شود و بر حبّ صحابه افزوده شود (!!!) و کتمان این امر بر عامّه‌ی مردم و تمام علما واجب است (!!!) 👈🏻 و به عالِم منصف عاری از هوای نفس، اجازه داده می‌شود که در خلوت، آن مطالب را مطالعه کند، به شرطی که برای آنها استغفار کند، همانگونه که خداوند متعال به ما آموخته است. (!!!!) 🔺 «کلام الأقران إذا تبرهن لنا أنه بهوى وعصبیة لا یلتفت إلیه بل یطوى ولا یروى کما تقرر عن الکف عن کثیر مما شجر بین الصحابة و قتالهم رضی الله عنهم أجمعین و ما زال یمر بنا ذلک فی الدواوین والکتب والأجزاء و لکن أکثر ذلک منقطع و ضعیف و بعضه کذب و هذا فیما بأیدینا و بین علمائنا فینبغی طیه و إخفاؤه بل إعدامه لتصفو القلوب وتتوفر على حب الصحابة والترضی عنهم وکتمان ذلک متعین عن العامة وآحاد العلماء وقد یرخص فی مطالعة ذلک خلوة للعالم المنصف العری من الهوى بشرط أن یستغفر لهم کما علمنا الله تعالى». 📚 سیر أعلام النبلاء، ج۱۰ ص۹۲. ➖ابوبکر ابن‌العربی، إبن قتیبه را جاهل خطاب کرده و توبیخ می‌کند که: در کتاب الإمامة و السياسة، پرده‎پوشی را در مورد صحابه رعایت نکرده است. 🔺 فأما الجاهل فهو ابن قتیبة فلم یبق ولم یذر للصحابة رسما فی کتاب الامامة والسیاسة. 📚 العواصم، ج۱ ص۲۶۱. 🔻محیی‌الدین نَوَوی از ابو عبدالله الماري نقل می‌کند که گفت: ما مأمور به حُسن ظن به صحابه و نفی همه رذیلت‌ها از آنها هستیم و زمانی که حدیثی پیدا کردیم که موجب رذیلت برای صحابه باشد، اما راه تأویل برای آن روایت وجود نداشت، باید به راویان آن حدیث نسبت دروغگویی بدهیم! 🔺 ... لکنا مأمورون بحسن الظن بالصحابة رضی الله عنهم أجمعین ونفى کل رذیلة عنهم وإذا انسدت طرق تأویلها نسبنا الکذب إلى رواتها. 📚 شرح صحیح مسلم، ج۱۲ ص۷۲. ▪️ متذکّر می‌شود: پرهیز از نقل درگیری‌های بین صحابه، جزء مذهب اهل سنّت بوده است. 🔺کان من مذاهب أهل السنة الإمساک عما شجر بین الصحابة. 📚 منهاج السنة، ج۴ ص۴۴۸. 🔸 گفته: جایز نیست بر کسی که از صحابه عیب و نقصی بگیرد؛ و اگر کسی چنین کرد، بر سلطان لازم است که او را تأدیب و عقوبت کرده و حق بخشیدن وی را ندارد؛ بلکه باید او را شکنجه کرده و توبه دهند؛ که اگر توبه کرد، از وی پذیرفته می‌شود؛ اما اگر قبول نکرد دوباره باید او را شکنجه کرده و حبس ابد نمایند، تا اینکه بمیرد مگر آنکه از نظر خویش برگردد! 🔺 ... لا یجوز لأحد أن یذکر شیئا من مساویهم و لا یطعن على أحد منهم بعیب ولا بنقص فمن فعل ذلک فقد وجب على السلطان تأدیبه وعقوبته لیس له أن یعفو عنه بل یعاقبه ویستتیبه فإن تاب قبل منه وإن ثبت عاد علیه بالعقوبة و خلده الحبس حتى یموت أو یتراجع. 📚 طبقات الحنابلة، ج۱ ص۳۰. ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
❌ منشأ گرفتاری و انحراف و پریشانی در امّت اسلام ✅ سیّد بن طاووس رحمه الله، در ضمن وصایای خود به پسرش سیّد محمّد، می‌نویسد: «بدون هیچ اختلافی این مطلب را ذکر نموده‌اند که جدّ بزرگوارتان (رسول اکرم صلی الله علیه و آله) هنگام وصیّتشان فرمودند: 👈 برایم کاغذ و دواتی بیاورید تا برایتان مطلبی بنویسم که بعد از آن هرگز گمراه نشوید. و عمر بن خطّاب روی در روی جدّ بزرگوارتان ایستاد و مقام والای او را سبک شمرد و اقداماتی انجام داد تا آنجا که گفت: 😡 "آن مرد هذیان می‌گوید."‼️ (نستجیربالله) ای وای بر او! و بر کسانی که در این مصیبت و بلای بزرگ با او موافقت نمودند ... و تمام گمراهی‌ها و ضلالت‌ها به طریقه و روش عمر و پیروانش به صورت آشکار و پنهان از آن روز آغاز گردید، و نمی‌دانم که حال او روز قیامت برای این عمل و رفتارش چگونه خواهد بود. 📚 کشف المحجّة لثمرة المهجّة، ص۶۴ ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh
🛑 برزخ مخالفین ، در باب ایمان حضرت سلام الله علیها ✍🏻 علّامه مجلسی رحمه الله: «بدان که مخالفان ما، در کتابهای صحاح خود روایات زیادی آورده‌اند که "هر کس با مخالفت کند، از طاعت او خارج شده و از جماعت جدا شده است، و زمان خویش را نشناخته است، و به مرگ در جاهلیت دچار شده است." و در جامع الاصول از صحیح مسلم و صحیح نسائی از ابو هریره نقل می‌کنند: " (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هر کس از طاعت درآید و از جماعت جدا شود و بمیرد، به مرگ جاهلیت مُرده است." و و در صحیحشان روایت کرده‌اند و در جامع‌الاصول نیز از این دو، از ابن عباس روایت کرده است که (صلی الله علیه و آله) فرمودند: "هر کس از امیرش امری را نپسندد، باید صبر کند، زیرا هر کس به اندازه یک وجب از فرمان و طاعت سلطان سرباز زند، به مرگ در جاهلیت دچار شده است." ✅ لذا تصوّر نمی‌کنم بعد از این روایات، شخصی از گروه مخالف یا موافق نسبت به این شکّ داشته باشد که سلام الله علیها نسبت به آنها خشم داشت و به کفر و گمراهی آنان اعتقاد داشت، و به امامت آنها اعتراف نداشت و مطیع و پیرو آنها نبود، و تا زمانی که دار فانی را وداع گفت، پیوسته بر آن حال بود. پس هر کس به امامت ابوبکر اعتراف کند، چاره‌ای ندارد جز این که بگوید: سَرور زنان جهانیان و زنی که خداوند در وی را از هر آلودگی پاک دانسته و اکرم صلی الله علیه و آله احادیث زیادی در فضل و برتری وی فرموده، به مرگ در جاهلیت دچار شده است‼️ و گمان نمی‌کنم که هیچ انسانی حتّی کافر و زندیق نیز این سخن زشت را بپذیرد. 👌 و شگفت آن است که مخالفان ما، آنگاه که محکوم شدند و راه بر آنان بسته شد، به ردّکردن دوام و استمرار کینه حضرت سلام الله علیها نسبت به ابوبکر پناه بردند. با این وجود که آن روایات را در کتب معتبرشان نقل کرده‌اند و روایت کرده‌اند که علیه السّلام در زمان حیات حضرت سلام الله علیها با بیعت نکرد، و تا زمان آن حضرت، هیچ یک از بنی‌هاشم نیز با او بیعت نکردند.» 📚 بحارالأنوار، ج۲۹ ص۳۳۲ ایتا 🆔 @hyatefatemi تلگرام 🆔 @tarikh_shieh