این که واکسن رو برای مجلسی اوردن که نه مسئولینش درخواست داشتند و نه اطلاع! کمی مشکوک نیست؟!
اینکه حالا شده (بخوانید کردند) تیتر اول برای حمله به مجلس! 👌مشکوک نیست؟!
#واکسن
#رسانه_کذاب
#حسین_زمانی_میقان
@hzamanim
بگویید #مجلس جز #مدارا با این دولت مُخَرِب چه باید بکند؟ وزارت صنعت بیدروپیکر باقی بماند؟ حاکم بد داشتن بهتر از نداشتنش نیست؟ غرغروهایی که مدام غُر میزنند راهکاری هم دارند؟
#حسین_زمانی_میقان
@hzamanim
🔆 آیا چیزی به نام #علم_اقتصاد داریم؟
✍ دکتر #علی_سعیدی
🔸بیش از شصت-هفتاد سال است (از زمان نگارش اقتصادنا توسط شهیدصدر) که جامعۀ روشنفکران غربزده گاه و بیگاه سؤالی تکراری را مطرح میکنند و با گلآلودکردن آب، ماهیگیری میکنند: آیا چیزی به نام «اقتصاد اسلامی» داریم؟ کاری به اغراض سیاسی یا منافع اقتصادی مطرحکنندگان این شبهه ندارم، اما به محض مطرحشدن این شبهه، تعداد زیادی از متفکران در سطوح مختلف سعی در پاسخگویی به این شبهه میکنند و هر کدام به نحوی از انحا تلاش میکند نشان دهد که بله، چیزی به نام اقتصاد اسلامی داریم؛ حالا این «چیز» ممکن است از جنس «علم» نباشد اما قطعاً از جنس مکتب است، همانطور که مکتب سرمایهداری و سوسیالیسم داریم.
❓اما هیچکس نمیپرسد که آیا اساساً چیزی به نام #علم_اقتصاد داریم؟ این چیز کجاست؟ کدام #علم؟
🔸در نگاه اول، کسانی که این سؤال برایشان عجیب است، در ذهن خود آنچه در دانشگاهها و کلاسهای درسی تحت عنوان اقتصاد خرد و اقتصاد کلان و اقتصاد سنجی تدریس میشود را «علم» اقتصاد میدانند و لذا جواب سؤال برایشان روشن است: بله، علم اقتصاد داریم و منظور از آن، #اقتصاد_اثباتی است!
🔸 برای اینکه بحث روشنتر شود، باید به چند سؤال پاسخ دهیم: اولاً منظور ما از علم چیست؟
🔸 اگر علم یعنی معرفتی که از هستها و واقعیتهای مشاهدهشده (facts) سخن میگوید، باید بهعنوان مدرس دانشگاه که سالهاست اقتصاد خوانده و تدریس کردهام بپرسم که در اقتصاد خرد و اقتصاد کلان از کدام «واقعیت» و از کدام «هست» سخن میگوییم؟ آیا واقعیتهای مشاهدهشده و بهاصطلاح هستهای اقتصادی بهصورت لخت و عریان در صحنۀ عینیت حضور دارند و ما کافیست چشممان را باز کنیم تا آنها را ببینیم یا اینکه این واقعیتها آن چیزهایی هستند که «ما میبینیم» نه آنچه در خارج هست. همواره «ما» به همراه تمام تعلقات و باورها و ذهنیتهایمان بهعنوان حد واسط آنچه درواقع وجود دارد و آنچه بهعنوان گزارهای علمی یا اثباتی (positive) از آن یاد میشود، قرار داریم. به بیان سادهتر، هیچ گزارۀ اثباتی در اقتصاد فارغ از باورها و تعلقات و ذهنیتهای اقتصاددان نیست. البته منشأ این باورها و تعلقات هر چیزی میتواند باشد: جامعه، تاریخ، طبقۀ اجتماعی، فرهنگ و البته دین الهی.
🔸 کسی که اندک مطالعهای در ساحت فلسفۀ اقتصاد یا فلسفۀ علم یا معرفتشناسی داشته باشد میداند که واقع بما هو واقع قابل شناخت و تبیین بدون هرگونه جهتگیری اخلاقی و هنجاری نیست، یا لااقل در آن تردیدها و مناقشات و مناظرات فراوان و بنیادینی وجود دارد.
🔸 ثانیاً موضوع مطالعات اقتصادی چیست؟ نباید این واقعیت را انکار کرد که گزارهها و آموزههای اقتصادی، بهتبع گزارهها و آموزههای انسانی و اجتماعی، محصول مشاهدات و گزارشها و روایتهای تاریخی و جامعهشناختی است و گمان میکنم برای خوانندگان محترم اینقدر بدیهی باشد که این گزارشها و روایتها چقدر میتواند جهتدار و بعضاً متعارض یا متناقض باشد که دیگر نیازی به توضیح در این باره نباشد.
🔸 ثالثاً من بهجای اینکه بهدنبال اثبات وجود چیزی به نام اقتصاد اسلامی باشم، میخواهم سؤال بنیادینتری بپرسم و آن اینکه مگر ما چیزی به نام علم اقتصاد داریم؟ یعنی آیا گزارههای بنیادین مکتب لیبرالیسم «علمی» اند؟ مثلاً اینکه «بازار آزاد یا رقابت کامل میتواند بیشترین کارایی را برای اقتصاد فراهم کند» گزارهای حاکی از واقع و عاری از هرگونه قضاوت هنجاری است؟ یا مثلاً نظریۀ مقداری پول که حجم پول در گردش را با سطح عمومی قیمتها مرتبط میکند، گزارهای اثباتی و فارغ از هرگونه دعاوی هنجاری و ایدئولوژیک است؟ یا نظریۀ عمومی کینز یا تعادل عمومی والراس یا نظریۀ مطلوبیت نهایی یا نظریۀ رفتار مصرفکننده یا نظریۀ رفتار تولیدکننده یا نظریات رفاه؛ کدامشان از کدام «واقعیت عینی» سخن میگویند؟
🔸 آیا جز این است که تمامی این نظریاتی که در کلاسهای اقتصاد میخوانیم و درس میدهیم هر کدام به نحوی بهدنبال تنظیم امور اقتصادی هستند؟ و آیا جز این است که هر کدام از اینها از نوع #حکم و #فتوا هستند و امری را #حلال و عمل بر خلاف آن را #حرام میکنند؟ مگر نه این است که از نگاه طرفداران اقتصاد رایج، رسیدن به نقطۀ کارای پارتویی #واجب است؟ مگر نه این است که در مواقع تزاحم میان برابری و کارایی، از قواعد رفع تزاحم استفاده میشود؟ و مگر غیر از این است که تمام اقتصاد خرد، فقه استدلالی برای اثبات کارایی بازار کاملاً رقابتی در توزیع «بهینۀ» کالاهای خصوصی است و نهایتاً فتوای آقای آلفرد مارشال را در وجوب رساندن اقتصاد به نقطۀ تعادل عرضه و تقاضا مستدل و مستند میکند؟ به بیان صریح و ساده، تمام آنچه بهعنوان «علم اقتصاد» تبلیغ و ترویج میشود، چیزی نیست جز فتواهای فقهی علمای لیبرال دربارۀ تعاملات اقتصادی جامعۀ خودشان!
👇ادامه در پست بعدی
مکاتب و علمای اقتصاد عرفی و جهانی تحلیلشان #ضرر برای اقتصادِ عراق و هر آنکه در #اربعین خیرات میکند است
خب عزیز دل با کدام نگاه اقتصادی که اسمش اسلامی نیست تحلیل کنیم که خیرات #اربعین ضرر نیست حتی سود هم هست؟
بازم میگی #اقتصاد_اسلامی نداریم؟
#علوی_بروجردی
#عرفی_سازی دین #ممنوع
#حسین_زمانی_میقان
@hzamanim
#شجریان در طول تاریخ: حضور در رادیو قبل از انقلاب و حمایت از شاه/ همکاری با حزب توده و مخالفت با شاه/ میدانداری جشن هنر فرح پهلوی و حمایت از شاه / ترانهسرایی برای ورود امام خمینی/ مخالفت با جمهوری اسلامی و مصاحبه با bbc و در نهایت بازگشت به ایران و حمایت از حکومت #حزب_باد
#حسین_زمانی_میقان
@hzamanim
هدایت شده از اخبار اقتصاد ایران
5.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ انتهای اقتصاد لیبرالی
🔻 دارایی یک درصد ثروتمندان آمریکا حدود ۳۴ تریلیون دلار است، این در حالیه که ۵۰ درصد جمعیت فقیر آمریکا، یعنی حدود ۱۶۵ میلیون نفر، فقط حدود ۲ تریلیون دلار ثروت دارند
🔻 این انتهای اون اقتصادی هست که اساتید لیبرال دانشگاه تو سر دانشجوهای ما میکنند و الان خیلیهاشون مشاوران دولت هستند.
✅ کانال آخرین اخبار و تحلیلهای روز اقتصاد ایران↙️
@akhbare_eghtesady
هیچ پروتکل بهداشتی در عراق رعایت نشد و فاجعه انسانی رخ نداد!
امروز تنها یک هفته بعد از #اربعین ۱۴ میلیونی در بیمارستانهای شهر #کربلا هیچ بیمار #کرونایی وجود ندارد
بیایید کمی فکر کنیم 👌
+ در گزارشهای جدید مشخص شده #ماسک اکسیژن دریافتی بدن را کاهش و سیستم ایمنی را تضعیف میکند
#حسین_زمانی_میقان
@hzamanim
پزشک کشیک یکی از بیمارستان ها گفت هرسال ابتدای پاییز اوج حضور بیمار است و معمولا تخت خالی وجود ندارد ...
چرا فقط امسال عکس از تختهای پر را پخش میکنید ؟!
#جوسازی_ممنوع طبق آمار روزانه در ایران کمتر از ۱۰۰۰ نفر فوتی داریم ! این آقا این مکتب این حاکمان کرونایی شعور مردم را با این آمار دادنها در چه سطحی میبینند ؟ یعنی ۸۰ درصد فوتیها رو کروناییها تشکیل میدهند؟ ( پیری ، تصادف و سرطان و ... حدود ۱۰۰ نفر؟ )
@hzamanim