eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 🔰 شرح وصیت نامه مولای متقیان امیر مومنان علی(ع) / نامه ۴۷ نهج البلاغه ✅ اهتمام به حج و زیارت خانه خدا ✅ بسیاری از مردم، مستطیع هستند، ولی اهمیتی به حج نمی دهند و این از گناهان بزرگ است و نزدیک به مرز کفر ✅ بانوانی که واحب النفقه شوهرشان هستند و خودشان هم درآمد دارند و یا ارثیه ای به آن ها رسیده، مستطیع هستند و باید برای سفر حج واجب اقدام کنند. ✅ سفرهای متعدد عمره و زیارت عتبات و یا هزینه کردن برای فقرا و مجالس اهل بیت، کفایت از حج واجب (حجه الاسلام) نمی کند. ✅ اهتمام به جهاد در همه ابعاد ( جهاد با جان، با مال و با زبان). ✅ تشریح ابعاد مختلف جهاد در عصر حاضر و چگونگی حضور در این عرصه ها 🔹 حجت الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی پژوهشگاه 📌 جلسه هشتم 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان 🔸 اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین. 🔰 خدایا در این روز فضیلت شب قدر را روزی‌ام ساز، و کارهایم را از سختی به آسانی برگردان و پوزشهایم را بپذیر، و گناه و بار گران را از گُرده ام بریز، ای مهربان به بندگان شایسته 🆔 @iictchannel
🔸 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه: 🔰 التقاط روشی و اعتقادی؛ منشأ آسیب در برداشت‌های گروه فرقان از قرآن؛ ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/bardasht 🆔 @iictchannel
🔹 🔰 از مجموعه نوشتارهای حجت الاسلام و المسلمین 🔺 نکات کلیدی از استاد شهید مطهری و علامه حسن زاده آملی: 📌 نکته اول: 🔹میوه‏ های وجود انسان🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری: کارهای انسان، آنچه از انسان بروز می‏ کند، چه تلخ و چه شیرین، ناشی از طرز تفکر و خلق و خوی انسان است. آن کسی که فکرش پاک است، اخلاقش پاک است، فکرش شیرین است، اخلاقش شیرین است، عمل و رفتار او شیرین است، غذای مطبوع و مفید برای مردم دیگر است؛ و آن کسی که کارها و سخنش همه تلخی و سمومات است، سخنش به هر کس که برسد مثل یک غذای سمّی است که به افراد برسد، تا در روح او خباثت نباشد، تا اخلاقش مسموم و فاسد نباشد، تا افکار و عقایدش این طور نباشد حرفش به این صورت در نمی‏ آید. مردی هست که سابقاً - یعنی در دوره‏ های خیلی قبل از ما - طلبه بوده، من چند جلسه‏ ای بیشتر او را ندیدم؛ یکی از اقوامش گفت: من این را هیچ وقت در خانه‏ ام راه نمی‏ دهم {بعد من تجربه کردم، دیدم همین طور است} برای اینکه بر بچه‏ هایم از این می‏ ترسم {چون قوم و خویش نزدیک او بود} زیرا این را تجربه کرده‏ ام، او با هر کسی که روبرو می‏ شود کاوش می‏ کند ببیند که او به چه اعتقاد دارد، یک تکیه‏ گاه روحی یا فکری برای او پیدا می‏ کند، ببیند او به چه اعتقاد دارد، به چه پایبند است، همین قدر که آن را کشف کرد کوشش می‏ کند او را در همان جهت خراب کند. این دیگر جنس و طبیعتش این طور شده، و خودش یک آدم متزلزل و مردّدالذات است، دستش به هیچ جا بند نیست، هر کسی را که ببیند به جایی بند است کأنّه ناراحت می‏ شود و می‏ خواهد دستش را از آنجا بکند. پس اعمال انسان میوه‏ های وجود انسان است، اخلاق انسان شاخه‏ های وجود انسان است، عقاید انسان ریشه‏ های درخت وجود انسان است و اساساً روح انسان نیست جز یک درخت، یک درخت پر ریشه و پر شاخه و پر میوه و پر برگ، درختی که در این دنیا انسان باید خودش را پیوند بزند و در این دنیاست که این درخت، درخت طوبی یا زقّوم می‏ شود با دو تفاوت: 🌷 یکی این که در دنیا ثمره این درخت را انسان تنها خودش نمی‏ چیند، احیاناً به دیگران هم می‏ دهد، دیگران هم از میوه‏ های این درخت می‏ خورند، اگر شیرین باشد شیرین و اگر تلخ باشد تلخ؛ 🌷 تفاوت دوم این است که انسان واقعیت‏ خودش را در دنیا درک نمی‏ کند. حکما ثابت کرده‏ اند که روح انسان در دنیا مادامی که با این بدن هست حالت موجودی را دارد که عضوش را بی‏ حس کرده‏ اند، حالت تخدیر شده دارد، یعنی آنچه را که از درون خودش باید درک کند درک نمی‏ کند، مثل آدمی است که موجبات درد در او هست ولی فعلًا یک آمپول به عضو زده‏ اند و آن را تخدیر کرده‏ اند و چیزی احساس نمی‏ کند. ولی این مخدر برای همیشه باقی نخواهد ماند، روزی خواهد آمد که از بین برود، وقتی از بین رفت انسان واقعیت را درک می‏ کند. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۵، ص ۱۴۱ 📌 نکته دوم: 🔹فرمان عقل🔹 تا قواى مملكت بدن در تحت فرمان عقل در نيامدند اين مملكت هرج و مرج است و سر و سامان ندارد و مدينه فاضله نخواهد شد و بيت معمور نخواهد گرديد بلكه همواره در آن جنگ و دعوى و نزاع و كشمكش است و نفس را در اين صورت نفس مضطربه گويند و چنين نفسى به ادراك مقامش كه تشبه به ملكوتست و فى مقام صدق عند مليك مقتدر بودن است توفيق نمى يابد.(نصوص الحکم بر فصوص الحکم) 📌 نکته سوم: ✅چنانكه خواب موجب تعطيل حواس آدمى وانصرافش ازاين نشأه ميشود رسوخ در علم و معرفت و دوام درحضور و مراقبت موجب انصراف از ماسوى الله سبب اقبال كلى بسوى حقيقة الحقائق مى گردد.( نصوص الحکم) 📌 نکته چهارم: 🔹وقار و سکینه🔹 انسانِ جا گرفته، هم وقار دارد هم سکینه. اگر با تور خود یک شکار خوبی کردی دیگر جستن ندارد. خود را حفظ کن! یابرعکس با یک حادثه ایی که پیش آمد خود را می بازد، فریادش بالا می رود که خدایا فقط چشمت مرا دیده. 🌷انسان علاوه بر وقار که مربوط به بدن و ظاهر است ، 🌷 سکینه هم باید داشته باشد ، سکینه آرامش قلب و اطمینان دل است.آرامش دارد. 🌹 انسان کامل و جا افتاده نه تنها در بدن وقار دارد ، به سر و سینه نمی زند بی تابی نمیکند ، سکینه هم دارد. 🌸ا ین بی تابی ها و اضطراب ها مال افرادی است که تو خالی هستند ، مثل کشتی خالی که روی آب قرار دارد ، موج او را مضطرب می کند ." المؤمن کالجبل الراسخ لاتحرکه العواصف" 🌸 کاه است که دستخوش باد است. آن که وقار بدن دارد وقار جان هم دارد ، آرامش دارد . 🌸 باید توجه داشت که این خانه صاحب دارد ، نظم دارد ، حساب دارد.چه بسا چیزی را امروز می بینی که به نفع تو بوده ولی فردا می بینی که به ضرر است، می گویی ای کاش نبود. منبع: صد و ده اشاره 🆔 @iictchannel
🔸 همزمان با سالروز جهانی فلسفه ۱۴۰۰ 🔰 همایش ملی "علامه مصباح یزدی(ره) " برگزار می شود 🔻حجت الاسلام و المسلمین دبیر علمی همایش: مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان خرداد و اصل مقالات تا پایان شهریور سال 1400 است. تاریخ برگزاری همایش نیز در آبان سال 1400 همزمان با است. ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/mesbahconf 🆔 @iictchannel
🔸از سوی حجت الاسلام و المسلمین مدیر گروه پژوهشگاه مطرح شد: 🔰 جامعه قانون‌گریز هرگز به نمی‌رسد ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/ghanongoriz 🆔 @iictchannel
🔸 حسینی مدیرعامل پژوهشگاه تبیین نمود: 🔰 و چاپی دو بال کنار هم برای حرکت بهتر ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/kaghazd 🆔 @iictchannel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 🔰 شرح وصیت نامه مولای متقیان امیر مومنان علی(ع) / نامه ۴۷ نهج البلاغه ✅ دعوت به پیوند و دوستی میان مسلمانان و دوری از قهر کردن و قطع ارتباط ✅ کیفر شدید کسانی که از هم قهرند. ✅ پاداش کسانی که زودتر به آشتی اقدام می کنند. ✅ اهمیت امربه معروف و نهی از منکر. ✅ با ترک این دو فریضه حتی دعای خوبان هم به اجابت نمی رسد. ✅ از مهم ترین وظایف امت اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر نسبت به زمامداران است. 🔹 حجت الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی پژوهشگاه 📌 جلسه نهم 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان 🔸 اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَکْرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیْکَ مِنْ بَیْنِ الْوَسَائِلِ یَا مَنْ لا یَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّینَ 🔰 خدایا بهره ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن، و مرا با تحقق درخواست ها اکرام فرما، و از میان وسایل وسیله ام را به سویت نزدیک کن، اى که پافشارى اصرارورزان مشغولش نسازد. 🆔 @iictchannel
📌 همزمان با سالگشت آغاز طراحی و تالیف دانشنامه فاخر امام علی(ع) در اردیبهشت ماه ۱۳۷۹ 🔸 در گفتگو با آیت الله سرپرست دانشنامه بررسی شد: 🔰 ‌ امام‌ علی(ع)؛ گام ها و آرمان ها ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/iimammalii 🆔 @iictchannel
🔸 از سوی با همکاری دانشگاه صدا و سیما: 🔰 نشست علمی در قرن جدید و ضرورت تحول برگزا می‌شود ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/ztahavol 🆔 @iictchannel
🔹 🔰 از مجموعه نوشتارهای حجت الاسلام و المسلمین 📌 اسرار عبودیت، سجده و سلام های نماز: 🔺 آیت الله بهجت ره: خداوند انسان را طورى آفريده كه مى‌تواند از راه عبوديت و بندگى خالص، از مقام ملائكه گام فراتر نهد و مقامات انبياء و اولياء را كسب نمايد. رؤيت خداوند متعال در دنيا (منظور ديدن با قلب است)، به همان ملاك رؤيت در آخرت امكان دارد. 📗در محضر آیه الله بهجت، ج2، ص۳۶۳ 🔺 علامه طباطبایی: «سجده مجسّم کننده کمال خضوع و گریه مجسّم کننده کمال خشوع است»(تفسیر المیزان، ج 27، ص 117) 🔺 امام خمینی(رض): ✅سجده یعنی ترک خودبینی سرّ وضع سجودى، چشم از خود شستن است؛ و ادبِ وضعِ (قرار دادن) رأس بر تراب(خاک)، اعلى مقامات خود را از چشم افكندن و از تراب پست ‏تر ديدن است. 📚 آداب الصلاة، ص۳۵۷. 🔺 امام خمینی(رض) ☑️سرّ سلام های نماز 🔸نمازگزار پس از رجوع از وحدت به کثرت، و از حق به خلق، و از محو به‌‎ ‌‏صحو، و از فنا به بقاء بعد از فنا، همراهان خود را می بیند، و در جمع آنها حضور‌‎ ‌‏یافته بر آنها سلام می کند؛ و نیز به عنوان سلامِ تودیع، بر انبیاو فرشتگان و‌‎ ‌‏معصومین (ع) سلام می فرستد. سپس وارد نشأۀ ملک می گردد، و چون تازه در‌‎ ‌‏جمع آنان داخل می شود، به آنها سلام می کند؛ زیرا در متن نماز سرگرم مناجات با‌‎ ‌‏خالق بود: ‌‏المُصلّی یناجی ربه‌‏. و با «تسلیم» پایان نماز، سفر چهارم از «اسفار‌‎ ‌‏چهارگانه» خاتمه می یابد.‌‎ 🔹صاحب ‌‏الفتوحات المکیة (شیخ اکبر محی‌الدین ابن عربی) را درباره ی سرّ سلام پایانی را لطیفه ای است به یادماندنی که چنین است: 🔶 سلام نمازگزار درست نیست مگر آنکه در حال نماز از‌‎ ‌‏ماسوی الله غایب شده و با خداوند مناجات کند. هنگامی که از نماز منتقل می شود و‌‎ ‌‏موجودهای خلقی را مشاهده می نماید، چون غایب از آنها بود و تازه در جمع آنها‌‎ ‌‏حاضر می شود لذا بر آنان سلام می کند. 🔶 و اگر نمازگزار همواره با موجودهای خلقی‌‎ ‌‏بوده و حواس او متوجه مردم بود، چگونه بر آنها سلام می نماید؟! زیرا کسی که در‌‎ ‌‏جمع دیگران همواره حاضر است، به آنها سلام نمی کند. و این نمازگزار باید‌‎ ‌‏شرمنده شود، چون با سلام خود ریاکارانه به مردم نشان می دهد که من در نزد خدا‌‎ ‌‏بودم و تازه به جمع شما پیوستم... 🔶 و سلام عارف برای انتقال از حالی به حال دیگر‌‎ ‌‏است: یک سلام بر منقول عنه، و یک سلام بر منقول الیه... 📚 مصباح الهدایه الی الخلافة و الولایة 🆔 @iictchannel