eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
14.4هزار عکس
756 ویدیو
157 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💠|حکمت تضعیف ناپذیر 🖋برگرفته از یادداشت دکتر فرشــاد مهدی‌پور عضــو هیـأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سایت khamenei.ir 🔹اصرار و تأکید بر «چند وجهی بودن نگاهها و سلایق سیاسی در میان نخبگانی که در اعتقاد راسخ به انقلاب و نظام اسلامی مشترکند» گزاره سیاستی با ارزشی است؛ تکرار و یادآوری‌ای که اعمال حکمرانی بر پایه مردم‌سالاری دینی را در ایران استعمارزده طاغوت، ممکن کرد و به فرهنگی‌ترین اتفاق محتمل، پهلوی را سرنگون و جمهوری اسلامی را برساخت. حکمتی که براساس اصل وحدت، کثرت و تکثر را به رسمیت می‌شناسد و با دیده‌بانی مداوم، مانع از تضعیف و تعطیل آن می‌شود. 🆔 @iictchannel
👤تأثیر عظیم مالکیت فکری بر جریانات اقتصادی و اجتماعی ☑️ تأثیر عظیم مالکیت فکری بر جریان اقتصادی و اجتماعی موجب گردیده است تا ابعاد سیاسی مالکیت فکری هر روز آشکارتر و پُررنگ‌تر شوند. بدون تردید مالکیت فکری امروزه با دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ پیوند خورده است. وجه آن نیز آشکار است زیرا مالکیت فکری موجب می‌گردد تا دیگران در استفاده از علم و فناوری محدودیت داشته باشند؛ درنتیجه کشورهایی که توان دستیابی به مرزهای دانش را ندارند از استفاده اقتصادی فناوری و دانش محرومند. 📓برگرفته از کتاب نظام مالکیت فکری: خاستگاه، زیرساخت‌ها و ساختارها اثر دکتر محمود حکمت‌نیا در گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی 🆔 @iictchannel
◽️ دیدار معاون انستیتوی مطالعات اوراسیای و بین المللی کازان روسیه با رئیس مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه 🔸 دکتر گیبادولین معاون مدیر انستیتوی مطالعات اوراسیای و بین المللی روسیه با حضور در دفتر مرکزی پژوهشگاه در تهران با رئیس مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه دیدار و گفتگو کرد. ◾️ در این دیدار مقرر شد در خصوص راه‌اندازی میز مشترک همکاری میان پژوهشگاه و انستیتوی مطالعات اوراسیای و بین المللی کازان روسیه و همچنین ترجمه کتاب‌های این حوزه ها، همکاری‌هایی صورت بگیرد. 🆔 @iictchannel
◽️ رویکرد هیئت اعزامی به واتیکان بیان ظرفیت جامع حوزه بود 🔸 گزارشی از سفر حجت الاسلام به کشور ایتالیا و دیدار با پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک: ◾️ تنها هدف از سفر هیئت گفت‌وگو درباره ادیان نبود، بلکه رویکرد هیئت زمینه سازی برای معرفی حوزه، گفت و گوی ادیان، تعاملات علمی، نگارش کتاب مشترک، ، تبادل استاد و شاگرد و در آنجا رویکرد بیان ظرفیت جامع حوزه بود، بیان و معرفی ظرفیت جامع حوزه، خود دستاوردی خوب از این سفر است. 🆔 @iictchannel
نقشۀ راهِ جهاد تبیین 🔻 عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه در نوشتاری بررسی کرد؛ 🔹 «نبرد روایت‌ها»، جدّی و تعیین‌کننده است و از این جهت است که رهبر انقلاب، بزرگ‌ترین جهاد را دانسته است. این به آن معنی است از این منطقه، آسیب‌پذیر هستیم و چنانچه اهمال بورزیم، بدنۀ اجتماعیِ انقلاب را از دست می‌دهیم. 🔹 هرچه که پیش می‌رویم، «نفاق‌ها» و «دوگانگی‌ها»، پیچیده‌تر و ماهرانه‌تر می‌شوند؛ چنان‌که حتّی «جهاد تبیین» نیز به دستاویزی برای خدعه‌ورزیِ «جریان تحریف» تبدیل می‌شود. 🔹 کج‌روایت‌ها، امید اجتماعی را به چالش کشیده‌اند و موجب ندیدن گشایش‌ها و برجسته‌سازی کاستی‌ها و بحران‌سازیِ رسانه‌ای شده‌اند. حال مردم در اختیار روایت‌های رسانه‌‌ای است و آنها با تلقین‌های روان‌شناختی، ذهن مردم را دستکاری می‌کنند. 📝 متن کامل: iict.ac.ir/jatbein 🆔 @iictchannel
▫️نشست علمی تقابل فرهنگ جهانی مدرن و فرهنگ جهانی اسلامی 📌 سیزدهمین پیش‌نشست همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی 🔰 به همت گروه با مشارکت پژوهشگاه برگزار می‌شود: ◾️ حجت‌الاسلام در این نشست به عنوان ارائه دهنده بحث حضور خواهند داشت. 🆔 @iictchannel
◽️ ساختار فرهنگی جامعه دچار آسیب‌های جدی شده است 🔸 در دوازدهمین پیش‌نشست همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی از سوی حجت‌الاسلام مطرح شد؛ ◾️ وقتی از جامعه صحبت می‌شود و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند بدین معناست که ساختار فرهنگی دچار آسیب‌های جدی شده است و نیازمند بازنگری جدی در ریشه‌ها و عناصر مختلف آن است. 🆔 @iictchannel
▫️چاپ سوم کتاب بررسی فقهی حقوقی حاکمیت و حجاب و عفاف 🔰توسط پژوهشگاه و به قلم خانم تجدید چاپ شد. 🔹این کتاب تلاش می‌کند با مفهوم شناسی اصطلاحات در این پژوهش، جایگاه هر اصطلاح را در نظام فقهی ـ حقوقی اسلام و ارتباط آن با حکومت اسلامی را مشخص نماید. همچنین در این بخش با موضوع شناسی مسأله، به این امر توجه شده است که حیطه مسؤولیت حکومت در حوزه تا کجاست. 🆔 @iictchannel
🖼|چرا تبیین؟ 🖋برگرفته از یادداشت مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه 🔹ریشۀ اساسیِ مشکل، به «اقلیّتِ زیرکِ منافق» باز می‌گردد. این اقلیّت، بخش‌هایی از «مردم» را فریب می‌دهند و با خود همراه می‌کنند. این اقلیّت، عامدانه و آگاهانه، در پی ضربه‌زدن به انقلاب هستند. پس فریب‌خوردن مردم، به دلیل «فقر تحلیلی و تبیینی‌»شان است؛ به تعبیر استاد مطهری، «ساده‌دل» و «ساده‌اندیش» هستند. 🔹هر اندازه در جامعه، چنین افرادی بیشتر باشند، کار منافق، آسان‌تر است و همین‌ها، «ابزار دست نیروهای منافق» می‌شوند. پس باید در درجۀ اوّل، «روشنگری» و «تبیین» کرد و واقعیّت‌ها را گفت تا اقلیّتِ منافق، «بدنۀ اجتماعی‌»شان را از دست بدهند. 🆔 @iictchannel
عصرانه های علوم انسانی 💢عصرانه ای با اندیشه های دکتر علیرضا قائمی نیا با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر 🎙 با ارائه: دکتر دکتر دکتر 🏷 دبیر: دکتر ⏰ چهار شنبه 25 خردادماه، ساعت 16 -19 🏢 شرکت حضوری: تهران، موسسه فرهنگی اجتماعی وزارت علوم 🏢شرکت مجازی: از طریق 👇 در اسکای روم b2n.ir/iscs 👇 در اینستاگرام iscs.ac.ir 👈 به ما بپیوندید 🆔 @FalsafeDin_ir
⚖️ نقش مبنای عدالت در بازسازی ساختار فرهنگی کشور ☑️ حجت الاسلام سید کاظم سید باقری مدیر گروه سیاست پژوهشگاه یکی از مبناهای مهمی که در بازسازی {ساختار فرهنگی} نیازمند واکاوی است مبنای عدالت و نقش آن در ساخت فرهنگ کشور است. درواقع وقتی از بازسازی فرهنگی آن صحبت‌ می‌کنیم نخستین دغدغه‌ای که ایجاد می‌شود مربوط به عادلانه بودن آن است. عدالت فرهنگی ارزش بنیادینی است که با فراگیرشدن آن تمام شهروندان به طور بایسته و شایسته می‌توانند به امتیازات فرهنگی دسترسی پیدا کنند. در این زمینه به نظر می‌رسد یکی از اساسی‌ترین عواملی که به‌طور جدی و عمیق دارای منشاء اثر است قدرت‌ها هستند. 🆔 @iictchannel
◽️ایمان و توبه فراگیر و نجات بخش برای جن و انس و ملک 📝 یادداشتی به قلم حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه؛ 🔻 خروج از کفر و گناه و دخول به حریم ایمان عینا همان رهایی از عذاب و دخول در رحمت الهی است؛ همه جن و انس و ملک با اظهار عبودیت مختارانه به پیشگاه خدای رحمان از عذاب گناه رهایی یافته و مشمول رحمت الهی می شوند. 🔹 این نجات فراگیر در حالی است که گزاره «کافر، معذب است ابدا» بدون هیچ تخصیصی، به عموم و اطلاق خود باقی است؛ چون حکم عذاب ابدی موضوعش کافر است نه کافری که از کفر خارج شده است . 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/faragiir 🆔 @iictchannel