🔰 امام صادق علیه السلام:
السَّعيدُ مَن وَجَدَ في نفسِهِ خَلوَةً يَشغَلُ بها
🔹 خوشبخت، كسى است كه براى نفس خود خلوت و فراغتى يابد و به كار اصلاح آن پردازد.
📚 بحارالأنوار، صفحه ۲۰۳، جلد ۷۸
#حدیث_هفته
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|عدالت استحقاقی در حقوق زنان
▪️ برخی اسناد تفاوتهای حقوقی را برمبنای نژاد، مذهب، جنس یا عوامل دیگر تبعیض شمرده و خواستار حذف آن شدهاند، مگر تبعیضهای مثبت یا تفاوتهای حقوق حمایتی در ارتباط با برخی گروههای آسیبپذیر مانند مادران و کودکان که به صورت استثنائی لازم شمرده است.
📎 در زمان ما گروهی از نواندیشان دینی همسو با جریان فکری سکولار از رویکرد برابری حقوقی دفاع کردهاند، با این تفاوت که جریان فکری سکولار، یکسره احکام حقوقی دینی را نفی میکنند، ولی نواندیشان دینی میکوشند از آیات و روایات، تفسیري منطبق با رویکرد برابری حقوقی یا عدالت مساواتی ارائه کنند.
🔚 جویندگان غیرمتخصص حقیقتا از این نظریه استقبال کردهاند و به همین دلیل، ضروری است که این نظریه در ترازوی نقد قرار گیرد.
#برشی_از_مقاله
✍️حجتالاسلام #فرجالله_هدایتنیا، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 42 فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اسلامی
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|عدالت استحقاقی
⚖️ یکی از معانی عدالت «تناسب» است و مطابق این معنی، مقصود از عدالت استحقاقی، وضع یا اجرای مقرراتی متناسب با وضعیت اشخاص و استحقاق آنان است. به همین دلیل میتوان از آن به «عدالت تناسبی» نیز تعبیر کرد.
⚖️ تعریف عدالت به رعایت استحقاقها در آثار فلاسفه قدیم و جدید دیده میشود. گروهی از دانشمندان مسلمان معاصر نیز عدالت را به رعایت استحقاقها تعریف کردهاند.
⚖️ معنى حقیقى عدالت اجتماعى بشرى همین معنى است. تعریف دانشمندان مسلمان از عدالت به رعایت استحقاقها متَّخذ از سخن امام علیبنابیطالب است که در پاسخ به پرسش از عدل فرمود: «عدالت هر چیز را در جاى خود قرار مىدهد.»
#برشی_از_مقاله
✍️حجتالاسلام #فرجالله_هدایتنیا، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 42 فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اسلامی
🆔 @iictchannel
🔹 تبریک عمر به امیرالمؤمنین به دلیل جایگاه حاکمیت و خلافت مسلمین بود
🔸 نوشتاری از حجتالاسلام و المسلمین #حسین_عشاقی عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه
❇️ تبریک گفتن عمر به امیرالمؤمنین نشان میدهد که عمر معتقد بوده که در روز غدیر برای آن حضرت منقبت تازهای اتفاق افتاده است.
❇️ در جمله «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاهُ» در حدیث غدیر، شیعه اتفاق نظر دارد که این کلمه به معنی سرپرست و فرمانروا است؛ اما عموم اهلتسنن آن را به معنای محبّ و دوستدار میگیرند؛ در یادداشت حاضر ما روشن میسازیم که در خود حدیث غدیر قرائنی هست که معنای سرپرست را تأیید میکند.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|شاهد در معرفتشناسی
🔘 شاهد در معرفتشناسی، دليلی است كه نشاندهنده صدق گزارهای است كه متعلق گرايش باوری شخص میباشد. خواهيم ديد كه باورمندان به ديدگاههای مختلف در توجيه معرفتی بايد به اين مسئله پاسخ دهند كه شخص چه زمانی واجد شواهد و دلايل خوب خويش است.
🔘 بهنظر میرسد هر ديدگاهی كه شواهد شخص در آن ديدگاه، به هر نحوی، در توجيه مدخليت دارند، بايد به اين پرسش پاسخ گويد. همه معرفتشناسانی كه به درونگرايی در توجيه معتقدند، بايد به اين پرسش صريحا پاسخ دهند؛ زيرا همه درونگرايان معتقدند توجيه معرفتی وابسته بر شواهدی است كه شخص دارد.
🔚 روشن است که زماني شخص میتواند بر اساس شواهد به گزارهای باور كند كه واجد آن شواهد باشد. پس بنا بر درونگرايی، توجيه باورهای شخص، منوط به شواهدی است كه شخص دارد.
#برشی_از_مقاله
✍️ دکتر محمدعلی پودینه، بر گرفته از شماره 90 فصلنامه علمی پژوهشی «ذهن» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🆔 @iictchannel
🔹درس گفتار "جریان شناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس"
🎙 با حضور:
#احمد_شاکری عضو هیأت علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه
📆 دوشنبه سوم تا پنجشنبه ششم مرداد ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۰
📺 پخش زنده و مستقیم از شبکه چهارم سیما
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
◽️#عکس_نوشت|شیوه پیامبر در چگونگی تثبیت حکومت امیرالمومنین
✍️حجتالاسلام والمسلمین #حسین_عشاقی عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه
💠 امامت و حاکمیت امیرالمؤمنین وقتی در جامعه تثبیت میشد که محبتها نسبت به آن حضرت ابراز و به عکس کینهها نسبت به او بیاثر شود، لذا پیامبر بعد از اینکه از موضع حاکمیتش امیرالمؤمنین را به عنوان حاکم بعد از خودش معرفی کرد: در ادامه از موضع خیرخواهی با دعاکردن به دوستان امیرالمؤمنین و نفرین به دشمنان او مردم را به همدلی با علی و به عدم ابراز دشمــنی با او تشویق کرد، تا حکومـــت امیرالمؤمنین تثبیت و تحکیم شود.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ #ببینید
🔹 حجت الاسلام دکتر #عبدالحسین_خسروپناه عضو هیأت علمی گروه #فلسفه پژوهشگاه:
🎬 | رسانه مهم ترین ابزار برای گفتمان سازی عمومی است
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
▫️سنجهها و مرجع تشخيص مصالح كودكان و نوجوانان
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #غلامرضا_پیوندی مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشستی تبیین کرد:
▪️برای تشخیص مصالح مربوط به کودکان چه در مقام جعل و وضع قانون و چه در مقام اجراء چه سنجهها یا معیارهایی وجود دارد؟ و در مرحله بعد مرجع و متولی تشخیص این مصلحت کیست؟ در دو قسمت این بحث پیگیری میشود.
1️⃣ سنجههای (معیارهای) تشخیص مصالح عالیه کودکان و نوجوانان
الف. عرف (معيار و سنجه كلي)
ب. اصل تقدم تاديب و تربيت طفل بر ساير امور
ج. اصل تقدم حضور در خانواده و ممنوعيت جداسازي وي در خانواده
د. اصل عدم حضور طفل در مراحل و فرايند دادرسي
ه. معيار توجه به رشد جسمي، اخلاقي، رواني و ....
و. وضعيت مخاطره آميز نسبت به اطفال و نوجوانان
2️⃣ مرجع و متولی تشخیص مصالح
الف. سرپرستان و اولياي قانوني طفل
ب. دادسرا و دادگاه مرتبط با اطفال و نوجوانان بزهكار يا بزهديده
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|حریم حجاب امروزی
◽️حجاب حکمی شرعی است لذا در بررسی ادله آن باید از روش فقهی بهره برد و بر این اساس وقایع تاریخی قابلیت بیرون راندن برخی از مصادیق مشمول ادله حجاب را ندارند و صرف حضور معصوم در جامعهای که در حال حرکت بسوی وضع مطلوب است نمیتواند تایید وضع موجود و سبب بیرون راندن برخی از مصادیق مشمول ادله حجاب محسوب شود و نیز نهی از یک رفتار ناپسند در جامعه به معنای فراگیر بودن آن نیست.
💠از وضعیت حجاب جامعه در عصر پیامبر نمیتوان حدود دقیق حجاب شرعی را بهدست آورد. زیرا حکم حجاب به صوردت تدریجی نازل شد و جامعه در حال حرکت به سوی وضعیت مطلوب برابر آموزههای اسلامی بود.
📖برگرفته از کتاب حریم حجاب، نوشته علی محمدی جورکویه استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی آینده پول، تحلیلی حرفهای بر رمزارزها و بلاکچین
🔖 با انتقال تجربه در خصوص مدلهای همکاری استارتاپهای ایرانی با شرکتهای بینالمللی
🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی (هسته مشترک مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و دفتر حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس) با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار میکند:
🎙با ارائه:
#یوسف_حسینی
(موسس و مدیر فنی شرکت استرالیایی کلنز)
✍️ دبیر علمی:
#حسن_بشیری
(عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان)
⏰ پنجشنبه ۶ مردادماه، ساعت ۱۵
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 join.skype.com/EebZDseihFEf
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی)
#نشست
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
◽️انتصاب حجت الاسلام بهجت پور به عنوان دبیر هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره
🔸طی حکمی از سوی آیتالله #علی_اکبر_رشاد رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی صورت گرفت.
▪️در جلسه امروز هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره که با حضور آیتالله علی اکبر رشاد در سالن جلسات پژوهشگاه برگزار شد، از خدمات ارزشمندجناب حجتالاسلام دکتر #عبدالحسین_خسروپناه به عنوان دبیر سابق این هیات قدردانی گردید.
◾️ همچنین آیتالله رشاد طی حکمی جناب حجتالاسلام و المسلمین #عبدالکریم_بهجت_پور را به عنوان قائممقام و دبیر جدید هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره معرفی نمود.
#معارفه
#انتصابات
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|تفاوت عرفان نظری و فلسفه
🔻بنا بر آنچه گذشت عرفان نظری غیر از عرفان عملی و عرفان شهودی و عرفان نقلی است و در ردیف فلسفه و از سنخ علم مصطلح حصولی است که پذیرش آن متوقف بر اقامه استدلال و برهان است. به همین دلیل لازم است که به تمایز آنها عنایت شود.عرفان نظری برای تبیین مشهود به معقول است.
🔺جهان بینی عقلی که از فلسفه یاد میشود، دارای اقسامی است که گاهی به لحاظ مبنا و زمانی به جهت روش و گاهی نیز از هر دو جهت متمایزند. عرفان نظری به عنوان علم عقلی همانند سایر رشتههای فلسفی( ابن ترکه، ج1، ص 192) هر چند امتیازی نسبت به آنها دارد.
📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان، نوشته حجتالاسلام والمسلمین علی فضلی، مدیر گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|خانواده محوری در جمهوری اسلامی
💢حقوق عمومی در جمهوری اسلامی ایران، «خانواده محور» است. مقصود از خانواده محوری، محور قرار گرفتن خانواده در مدیریت کلان جامعه است. این تعبیر به معنی نفی اهمیت سایر نهادهای اجتماعی نیست، بلکه تأکید بر این نکته است که باید نهادهای اجتماعی در پی حفظ خانواده و کارکردهای آن باشند؛ نیز به این معنی است که صلاح و فساد خانواده، در سایر نهادهای اجتماعی اثرگذار است.
➕بنابراین، دولت وظیفه دارد رابطه میان نهاد خانواده و نهادهای دیگری اجتماعی را به گونهای تنظیم کند که از خانواده حمایت شود. در اسناد حقوقی جمهوری اسلامی ایران، به ضرورت خانواده محوری تصریح شده است. اصطلاح «خانواده محوری» برای نخستین بار در سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور به کار رفت.
📖برگرفته از کتاب اختلال جنسی و حقوق خانواده، نوشته فرجالله هدایتنیا دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|معرفت تجلیات الهی
📎در جهان بینی عرفانی عالم به واسطه تجلیات الهی آراسته شده و تعین یافته است. در عرفان ابن عربی توضیح نظریه وحدت وجود و توجيه كثرات عالم به واسطه مفهوم تجلی و ظهور صورت میپذیرد. بر این اساس مبحث تجلی چه از لحاظ ابعاد نظری و جهانبینی عرفانی و چه جنبههای عملی دارای جایگاه محوری است.
☑️ در عرفان تجلی دارای دو قسم محوری است: نخست: تجلی وجودی (ظهوری، نزولی، نوری) دوم: تجلی شهودی (شعوری، عروجی، عرفانی) مورد نخست که در عرفان نظری بحث میشود عبارت است از ظهور حق در صورت اعیان ثابته یا اعيان خارجيه (جهانگیری، ۱۳۷۵، ص ۲۷۲-۲۷۸) و مورد دوم، عبارت است از بارقههای غیبی که از موطن ذات، صفات یا افعال بر بنده سالک جلوهگر و او را در مسير قرب به حرکت در میآورد (فناری ۱۳۷۴، ص۱۶).
📖برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان، نوشته حجتالاسلام والمسلمین علی فضلی، مدیر گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
▫️نباید ارزشهایی چون غیرت و ناموس در جامعه اسلامی کمرنگ شود
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #محمدباقر_پورامینی مدیر گروه کلام پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد:
▪️حجاب یک مسأله شرعی است که با فرهنگ ملت ایران عجین شده و نمیتوان آن را به یک مساله عرفی تقلیل داد. اگر دژ حجاب شکسته شود بیعفتی و بیناموسی رواج خواهد یافت.
◾️ بزرگترین خطر سکوت مردم در برابر گناهان اجتماعی است. رویکرد مؤثر در برابر موج مسموم ترویج بی حجابی، ورود مسئولانه عموم مردم و نخبگان است.
◾️ قیام عاشورا حرکتی در احیای سنتهای الهی، مقابله با گناهان اجتماعی و جریانسازی در شکستن سکوت نخبگان و مؤثران جامعه در برابر منکرات بزرگ و فراگیر بود.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🔹 نشست تخصصی «آسیب شناسی و چالش های آزادسازی سهام عدالت و ارائه الگوی مطلوب آن»
☑️ با حضور:
حجت الاسلام دکتر #احمدعلی_یوسفی مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه
⏰زمان: سه شنبه چهارم مرداد ماه ساعت ۱۸
🏢مکان: قم، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
◽️دلیل مخالفت انجمن حجتیه با انقلاب
🔸 در گفتگو با حجتالاسلام و المسلمین #سیدسجاد_ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه تبیین شد:
◾️ برخی از اخباریان جدید نظیر مکتب تفکیکیها مثل شیخ محمود حلبی مؤسس انجمن حجتیه به کلی مخالف ولایت فقیه و حکومت اسلامی بود و میگفت باید خود امام معصوم بیاید تا ما جانمان را در خطر بیندازیم.
◾️ این دسته اگرچه کلیت حاکمیت را قبول دارند و اسلام را سیاسی میدانند، اما به دلیل آن رویکرد اخباریمسلکانه خود نمیتوانند نسبت به سؤالهای جدید پاسخی ارائه دهند.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ #پیشنهاد_ویژه
📺 #تیزر | «الهیات سایبر»
🎙 گفتوگو با حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا، عضو هیأت علمی عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه
🔹 عصر کنونی عصر اطلاعات است، هر روزه اطلاعات بی شماری وارد فضای فکری و علمی مردمان جهان میشود و از یک سو ما با شبکهای از ارتباطات روبه رو هستیم که باعث شده افراد به شکلهای مختلفی از طریق فضای سایبر با همدیگر در ارتباط باشند.
🔹 اطلاعاتی که در این فضا هست ممکن است ساحتهای عقلی خیالی و لسانی انسان را تحریک کنند و حتی امکان تحریک عواطف و احساسات انسانها را هم دارند و کارکردهای مختلفی میتواند داشته باشد، ولی اساس فضای سایبر اینگونه است که انسان در فضای مملو از صورتها غرق میشود.
🔹 این فضا ساحت جدیدی از هستی برای انسانها گشوده ولی انسان را از ساحتهای واقعی دیگر محروم میکند و از همه مهم تر از ساحت هستی واقعی محروم میشود.
📍تماشای کامل گفتگو در سایت آپارات:
🌐 aparat.com/v/I15sy
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|مؤلفهها و عناصر عرفان عملی
➕تجارب عرفانی در یک تقسیم بندی به دو قسم تقسیم می شود: تجربه سالکانه؛ تجربه عارفانه. تجربه سالکانه همان طریقت است که سالک الى الله تک تک مقامات و منازل را باید تجربه نماید و در خود پیاده کند تا او را به سوی حق تعالی و مقام وصال سوق دهد.
◽️به عبارت دیگر تجربه سالكانه همان معاملات قلبی است که به صورت منازل و مقامات باید طی شود. «عرفان عملی» و به تعبیر دقیق تر «علم عرفان عملی» برگرفته از تجربه سالکانه است به این معنا که گزارش از تجربه سالکانه به شکل نظاممند سامان بخش علم عرفان عملی است.
📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان، نوشته حجتالاسلام والمسلمین علی فضلی، مدیر گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
💢#عکس_نوشت|اگر دژ حجاب شکسته شود بیعفتی و بیناموسی رواج خواهد یافت
🎙 حجتالاسلام والمسلمین #محمدباقر_پورامینی مدیر گروه کلام پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد:
➕موضوعاتی همچون غیرت و ناموس با فرهنگ اسلامی و ملی کشور ما ممزوج شده است و در طول قرنهای متمادی خانوادههای ایرانی بر غیرت ورزی و دفاع از ناموس شهره بودهاند؛ از این رو ترویج بیحجابی به نوعی برای سست کردن ارزشمندی غیرت و ناموس است و اگر دژ حجاب شکسته شود بیعفتی و بیناموسی رواج خواهد یافت و معماران مقابله با حجاب این هدف شوم را تعقیب میکنند. دلسوزان و مؤمنان باید تلاش کنند این ارزشها تحت تأثیر بازی های رسانههای دشمن در جامعه اسلامی کم رنگ نشوند.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|فلسفه رنگ حجاب
➕چشم در تاریکی جایی را نمیبیند و پارچه یا پرده سیاه، مایه احتجاب اشیایی است که در پس آنها قرار دارد. از همین روست که بانوان عفیف و هوشمند مسلمان رنگ لباسهای رو را، از چادر و مانتو و روسری گرفته تا پیچه و چشمآویز و مقنعه، رنگهای تیره بر میگزینند و از رنگهای روشن و جذاب و چشمنواز دوری میجویند تا اندامشان از چشم نامحرمان پوشیدهتر، و در نتیجه گوهر عفافشان در درج عصمت محفوظتر باشد.
◽️از روایات برمیآید که رنگ چادر و روسری زنان صدر اسلام سیاه بوده و اساسا پیشوایان معصوم این دین، استفاده زنان از لباسهای رنگین در بیرون از خانه را که سبب توجه و رغبت نامحرمان به آنها میشود نکوهیدهاند.
📖 برگرفته از کتاب سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(ع)، نوشته علی ابوالحسنی(منذر)
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
⚠️#عکس_نوشت|رویکرد نصگرایی موجب میشود فهم غلطی از دین داشته باشیم
🔻در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین #سیدسجاد_ایزدهی رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه:
◽️وقتی رویکرد اخباری توسط مرحوم وحید بهبهانی شکست میخورد و اجتهاد جای نصگرایی را میگیرد، شاهد آن هستیم که موضوع ولایت فقیه و حکومت دینی به شکل گسترده در بین علما مطرح میشود. به تعبیری باید گفت رویکرد نصگرا شیعیان را صرفاً در روایات محدود کرده و موجب می شود فهم غلطی از دین داشته باشیم که ما را برای رسیدن به اسلام حداکثری ناکام میگذارد.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|تاثیرات حجاب بر هوای نفس
◽️پوشش ظاهری زن مسلمان، بخشی از حقیقت باطنی و بیانگر اندیشهها و نظام ارزشهای درونی او است. از منظر فرهنگشناختی، حجاب نمود بیرونی باورهایی است که در لایههای زیرین فکری و شخصیتی افراد قرار دارد. عَفاف نیز بنا بر تعریف راغب، حالت نفسانی است که مانع تسلط شهوت بر انسان میشود و انسان عفیف کسی است که با تمرین و تلاش مستمر و پیروزی بر شهوت به این حالت دست یافته است.
◽️کار ویژه حجاب را از آنجا میتوان فهمید که در موارد بسیار، بازخورد آن به عرصههای سیاسی، فرهنگی و حتی بینشی نفوذ یافته است. نقش برجسته و تقریبا بیرقیب حجاب در هویتنمایی و هویتخواهی مسلمانان شاهدی بر این رسوخیابی است. امروزه حجاب اسلامی از نظر بینالمللی هم اهمیت یافته و برخی از کشورهای غربی از آن به عنوان یک نماد دینی یاد کرده و حتی با آن برخورد کردهاند.
📖 برگرفته از کتاب حاکمیت، حجاب و عفاف، نوشته فاطمه فلاح تفتی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|اهتمام به سلامت خانواده در اسناد ملی
✅ از موارد کاربرد اصطلاح سلامت خانواده در قوانین و مقررات، میتوان به مفهوم حقوقی آن پی برد. سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور که در سال ۱۳۹۹ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، به خانواده و سلامت آن توجه ویژهای مبذول کرده است.
📄در این سند در بخش اهداف کلان در بند پنجم آمده است: برخورداری از نهاد مستحکم و انسان ساز خانواده، نرخ باروری و رشد جمعیت متناسب و سبک زندگی اسلامی - ایرانی؛ نیز در بخش راهبردهای کلان، سومین راهبرد به تبیین، تشکیل، تحکیم، تعالی و ایمن سازی خانواده اختصاص یافته و بر «ارتقای امنیت و سلامت خانواده، پیشگیری، مقابله و درمان آسیب ها و چالش های خانوادگی و اجتماعی مبتنی بر نگرش دینی و ملی» تأکید شده است.
📖 برگرفته از کتاب اختلال جنسی و حقوق خانواده، نوشته فرجالله هدایتنیا دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel