◽️#عکس_نوشت|شیوه پیامبر در چگونگی تثبیت حکومت امیرالمومنین
✍️حجتالاسلام والمسلمین #حسین_عشاقی عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه
💠 امامت و حاکمیت امیرالمؤمنین وقتی در جامعه تثبیت میشد که محبتها نسبت به آن حضرت ابراز و به عکس کینهها نسبت به او بیاثر شود، لذا پیامبر بعد از اینکه از موضع حاکمیتش امیرالمؤمنین را به عنوان حاکم بعد از خودش معرفی کرد: در ادامه از موضع خیرخواهی با دعاکردن به دوستان امیرالمؤمنین و نفرین به دشمنان او مردم را به همدلی با علی و به عدم ابراز دشمــنی با او تشویق کرد، تا حکومـــت امیرالمؤمنین تثبیت و تحکیم شود.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
21.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ #ببینید
🔹 حجت الاسلام دکتر #عبدالحسین_خسروپناه عضو هیأت علمی گروه #فلسفه پژوهشگاه:
🎬 | رسانه مهم ترین ابزار برای گفتمان سازی عمومی است
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
▫️سنجهها و مرجع تشخيص مصالح كودكان و نوجوانان
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #غلامرضا_پیوندی مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشستی تبیین کرد:
▪️برای تشخیص مصالح مربوط به کودکان چه در مقام جعل و وضع قانون و چه در مقام اجراء چه سنجهها یا معیارهایی وجود دارد؟ و در مرحله بعد مرجع و متولی تشخیص این مصلحت کیست؟ در دو قسمت این بحث پیگیری میشود.
1️⃣ سنجههای (معیارهای) تشخیص مصالح عالیه کودکان و نوجوانان
الف. عرف (معيار و سنجه كلي)
ب. اصل تقدم تاديب و تربيت طفل بر ساير امور
ج. اصل تقدم حضور در خانواده و ممنوعيت جداسازي وي در خانواده
د. اصل عدم حضور طفل در مراحل و فرايند دادرسي
ه. معيار توجه به رشد جسمي، اخلاقي، رواني و ....
و. وضعيت مخاطره آميز نسبت به اطفال و نوجوانان
2️⃣ مرجع و متولی تشخیص مصالح
الف. سرپرستان و اولياي قانوني طفل
ب. دادسرا و دادگاه مرتبط با اطفال و نوجوانان بزهكار يا بزهديده
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|حریم حجاب امروزی
◽️حجاب حکمی شرعی است لذا در بررسی ادله آن باید از روش فقهی بهره برد و بر این اساس وقایع تاریخی قابلیت بیرون راندن برخی از مصادیق مشمول ادله حجاب را ندارند و صرف حضور معصوم در جامعهای که در حال حرکت بسوی وضع مطلوب است نمیتواند تایید وضع موجود و سبب بیرون راندن برخی از مصادیق مشمول ادله حجاب محسوب شود و نیز نهی از یک رفتار ناپسند در جامعه به معنای فراگیر بودن آن نیست.
💠از وضعیت حجاب جامعه در عصر پیامبر نمیتوان حدود دقیق حجاب شرعی را بهدست آورد. زیرا حکم حجاب به صوردت تدریجی نازل شد و جامعه در حال حرکت به سوی وضعیت مطلوب برابر آموزههای اسلامی بود.
📖برگرفته از کتاب حریم حجاب، نوشته علی محمدی جورکویه استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی آینده پول، تحلیلی حرفهای بر رمزارزها و بلاکچین
🔖 با انتقال تجربه در خصوص مدلهای همکاری استارتاپهای ایرانی با شرکتهای بینالمللی
🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی (هسته مشترک مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و دفتر حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس) با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار میکند:
🎙با ارائه:
#یوسف_حسینی
(موسس و مدیر فنی شرکت استرالیایی کلنز)
✍️ دبیر علمی:
#حسن_بشیری
(عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان)
⏰ پنجشنبه ۶ مردادماه، ساعت ۱۵
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 join.skype.com/EebZDseihFEf
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی)
#نشست
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
◽️انتصاب حجت الاسلام بهجت پور به عنوان دبیر هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره
🔸طی حکمی از سوی آیتالله #علی_اکبر_رشاد رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی صورت گرفت.
▪️در جلسه امروز هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره که با حضور آیتالله علی اکبر رشاد در سالن جلسات پژوهشگاه برگزار شد، از خدمات ارزشمندجناب حجتالاسلام دکتر #عبدالحسین_خسروپناه به عنوان دبیر سابق این هیات قدردانی گردید.
◾️ همچنین آیتالله رشاد طی حکمی جناب حجتالاسلام و المسلمین #عبدالکریم_بهجت_پور را به عنوان قائممقام و دبیر جدید هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره معرفی نمود.
#معارفه
#انتصابات
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|تفاوت عرفان نظری و فلسفه
🔻بنا بر آنچه گذشت عرفان نظری غیر از عرفان عملی و عرفان شهودی و عرفان نقلی است و در ردیف فلسفه و از سنخ علم مصطلح حصولی است که پذیرش آن متوقف بر اقامه استدلال و برهان است. به همین دلیل لازم است که به تمایز آنها عنایت شود.عرفان نظری برای تبیین مشهود به معقول است.
🔺جهان بینی عقلی که از فلسفه یاد میشود، دارای اقسامی است که گاهی به لحاظ مبنا و زمانی به جهت روش و گاهی نیز از هر دو جهت متمایزند. عرفان نظری به عنوان علم عقلی همانند سایر رشتههای فلسفی( ابن ترکه، ج1، ص 192) هر چند امتیازی نسبت به آنها دارد.
📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان، نوشته حجتالاسلام والمسلمین علی فضلی، مدیر گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|خانواده محوری در جمهوری اسلامی
💢حقوق عمومی در جمهوری اسلامی ایران، «خانواده محور» است. مقصود از خانواده محوری، محور قرار گرفتن خانواده در مدیریت کلان جامعه است. این تعبیر به معنی نفی اهمیت سایر نهادهای اجتماعی نیست، بلکه تأکید بر این نکته است که باید نهادهای اجتماعی در پی حفظ خانواده و کارکردهای آن باشند؛ نیز به این معنی است که صلاح و فساد خانواده، در سایر نهادهای اجتماعی اثرگذار است.
➕بنابراین، دولت وظیفه دارد رابطه میان نهاد خانواده و نهادهای دیگری اجتماعی را به گونهای تنظیم کند که از خانواده حمایت شود. در اسناد حقوقی جمهوری اسلامی ایران، به ضرورت خانواده محوری تصریح شده است. اصطلاح «خانواده محوری» برای نخستین بار در سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور به کار رفت.
📖برگرفته از کتاب اختلال جنسی و حقوق خانواده، نوشته فرجالله هدایتنیا دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|معرفت تجلیات الهی
📎در جهان بینی عرفانی عالم به واسطه تجلیات الهی آراسته شده و تعین یافته است. در عرفان ابن عربی توضیح نظریه وحدت وجود و توجيه كثرات عالم به واسطه مفهوم تجلی و ظهور صورت میپذیرد. بر این اساس مبحث تجلی چه از لحاظ ابعاد نظری و جهانبینی عرفانی و چه جنبههای عملی دارای جایگاه محوری است.
☑️ در عرفان تجلی دارای دو قسم محوری است: نخست: تجلی وجودی (ظهوری، نزولی، نوری) دوم: تجلی شهودی (شعوری، عروجی، عرفانی) مورد نخست که در عرفان نظری بحث میشود عبارت است از ظهور حق در صورت اعیان ثابته یا اعيان خارجيه (جهانگیری، ۱۳۷۵، ص ۲۷۲-۲۷۸) و مورد دوم، عبارت است از بارقههای غیبی که از موطن ذات، صفات یا افعال بر بنده سالک جلوهگر و او را در مسير قرب به حرکت در میآورد (فناری ۱۳۷۴، ص۱۶).
📖برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان، نوشته حجتالاسلام والمسلمین علی فضلی، مدیر گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
▫️نباید ارزشهایی چون غیرت و ناموس در جامعه اسلامی کمرنگ شود
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #محمدباقر_پورامینی مدیر گروه کلام پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد:
▪️حجاب یک مسأله شرعی است که با فرهنگ ملت ایران عجین شده و نمیتوان آن را به یک مساله عرفی تقلیل داد. اگر دژ حجاب شکسته شود بیعفتی و بیناموسی رواج خواهد یافت.
◾️ بزرگترین خطر سکوت مردم در برابر گناهان اجتماعی است. رویکرد مؤثر در برابر موج مسموم ترویج بی حجابی، ورود مسئولانه عموم مردم و نخبگان است.
◾️ قیام عاشورا حرکتی در احیای سنتهای الهی، مقابله با گناهان اجتماعی و جریانسازی در شکستن سکوت نخبگان و مؤثران جامعه در برابر منکرات بزرگ و فراگیر بود.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🔹 نشست تخصصی «آسیب شناسی و چالش های آزادسازی سهام عدالت و ارائه الگوی مطلوب آن»
☑️ با حضور:
حجت الاسلام دکتر #احمدعلی_یوسفی مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه
⏰زمان: سه شنبه چهارم مرداد ماه ساعت ۱۸
🏢مکان: قم، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
◽️دلیل مخالفت انجمن حجتیه با انقلاب
🔸 در گفتگو با حجتالاسلام و المسلمین #سیدسجاد_ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه تبیین شد:
◾️ برخی از اخباریان جدید نظیر مکتب تفکیکیها مثل شیخ محمود حلبی مؤسس انجمن حجتیه به کلی مخالف ولایت فقیه و حکومت اسلامی بود و میگفت باید خود امام معصوم بیاید تا ما جانمان را در خطر بیندازیم.
◾️ این دسته اگرچه کلیت حاکمیت را قبول دارند و اسلام را سیاسی میدانند، اما به دلیل آن رویکرد اخباریمسلکانه خود نمیتوانند نسبت به سؤالهای جدید پاسخی ارائه دهند.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel