eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6.1هزار دنبال‌کننده
13.4هزار عکس
678 ویدیو
154 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | جایگاه مسئله عدل الهی ◽️ عدل یکی از صفات خداوند است و اگر بنا باشد که صفات خداوند را جزء اصول دین به شمار بیاوریم، لازم است علم، قدرت، اراده و ... را هم جزء اصول دین قرار دهیم؛ اما در میان صفات خداوند تنها صفت عدل از اصول دین شمرده شده است. این امر علل مختلفی دارد؛ از جمله: وجود سؤالات فراوان درباره عدل الهی بر خلاف سایر صفات و اختلاف شدید بین فرقه‌ها و مذاهب دینی در ترسیم و تحلیل صفت عدل الهی. ◽️ این اختلاف تا آن حد جدی و مهم است که اعتقاد و عدم اعتقاد به عدل از علامت‌های مذاهب اسلامی به شمار می‌رفته است. اگر مسلمانی عدل الهی را انکار می‌کرد، معلوم می‌شد که از فرقه اشاعره است. آن قدر اعتقاد به عدل الهی با شیعی‌بودن همراه شده که مشهور شده است: العدل و التوحيد علويان و الجبر و التشبيه امويان. عدل الهی با تفسیری که شیعه از آن دارد، از اختصاصات مذهب شیعه است. 📖 برگرفته از کتاب عدل الهی، 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4316 🆔 @iictchannel
🖼 | مدل مردم‌سالاری اقتصادی دینی 🔺 این مدل بر اساس مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، به‌ویژه مؤلفه ‌مردم‌بنیانی طراحی شده است. بنیان علمی این مدل بر اساس اندیشه‌های محمدعلی شاه‌آبادی می‌باشد و بر اساس مبانی و معارف اسلامی و نیز با استفاده از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری بازسازی و تکمیل شد. در این مدل ابتدا پانزده اصل از نوشته‌های آیت‌الله شاه‌آبادی استخراج و استنباط شد و سپس آن اصل، مراحل سه‌گانه آن طراحی و در ادامه نشان داده شد که با آن، مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی در ساختار آن نهادینه می‌شود و با نهادینه‌شدن مولفه‌های اقتصاد مقاومتی، مشکلات اصلی اقتصاد ایران کنترل می‌گردد و زمینه حمایت از کالای ایرانی فراهم خواهد شد. 🔺 دولت از امکانات ملی به گونه‌ای باید استفاده کند که سبب رونق تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی شود و بیکاری را کاهش دهد. هدف اصلی این طرح، بازگرداندن اعتماد مردم به کالاهای تولیدی داخلی برای تحقق حمایت از کالای ایرانی است. ‌ 📖 برگرفته از کتاب بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی، نوشته ، دانشیار گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22543 🆔 @iictchannel
🖼 | اصالت بعد تجردی ◽️ در فلسفه اسلامی به اثبات رسیده است که در تمام موجودات مرکبه، شیئیت و حقیقت هرچیزی به صورت اوست، نه به ماده او، یعنی صورت، چه صورت جسمیه باشد و چه صورت نوعیه و چه هیئتی تألیفی و چه حقیقتی که شیء به واسطه آن به فعلیت می‌رسد، همان واقعیتی است که ذات و حقیقت شیء را تشکیل می‌دهد و ماده آن، تنها قوه شیء و امکان او را حمل کرده و موضوع برای انفعالات و حرکات مختلف شیء می‌باشد، چه ماده اولی باشد و چه ماده ثانیه، به طوری که اگر فرض بشود صورت شیء مرکب می‌تواند بدون ماده، قائم به خود باشد، باز تمام حقیقت و ماهیت نوعيه آن موجود، تحقق خواهد داشت و چیزی از حقیقت او کاسته نگردیده است. بنابراین باید گفت که نفس مجرد انسانی، اصل ماهیت نوعيه و هویت انسان را شکل می‌دهد، به طوری که هویت و تشخص بدن مادی انسان نیز به واسطه اوست، نه به واسطه جرم و ماده بدنی. 📖 برگرفته از کتاب رابطه عمل و جزا، تبیین وحیانی عقلانی، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4499 🆔 @iictchannel
🖼 | هویت علم دینی 🔺 علم دینی، گزاره‌های دارای کاشفیت از نظر ابراز شده خداوند به بشر در مورد موضوعات و مسائل هستی و زندگی، در قالب وحی است(اعم از توصیف یا تجویز). ملاک «دینی‌بودن» محمول این است که مدلول مطابقی یا تضمنی یا مدلول التزامی گزاره‌های وحیانی (یعنی قرآن و روایات معصومین) باشد؛ دقت در کلمه «مدلول التزامی» لازم است؛ یعنی تمام لوازم قریب عقلانی قطعی که بر یک آموزه مستقیم دینی بار می‌شوند جزو دایره دینی بودن هستند. 🔺 علم دینی، بر «عقلانیت پایه و نقل حجیت‌دار» مبتنی و اکتشافی است (نیاز به استقرای اطمینانی دارد) و پس از دستیابی به منبع، بر اساس تحلیل مفهومی، استنتاجی است (برای کشف فرایند). اجتهاد، توانایی شناختی و روشی، برای کشف نظر خداوند از طریق گزاره‌های دین است (اعم از گزاره‌های معرفتی، قانونی و فرهنگی). 📖 برگفته از کتاب الگوریتم اجتهاد، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22573 🆔 @iictchannel
🖼 | ساختار خاص کلام شیعی ◼️ شیعه به عنوان مذهبی در ادامه اسلام و با الهام از دو منبع قرآن و سنت و بهره‌مندی از عالمان و اندیشمندانی ارجمند و آثار و تألیفاتی ماندگار و اثرگذار در طی فرایندی توأم با فراز و فرود در هویت مذهبی و علمی سیر و سامانه خاص خود را دارد. هویت کلام شیعی مبتنی بر توحید ذات و صفات و دوری از هرگونه شائبه شرک و تجسیم و تشبیه است. این امر در پرتو معارف اهل‌بیت عالی بیشتر جلوه‌گر شده است. ◼️ کلام شیعه، در عین توجه به منبعیت قرآن و سنت، از دلیل عقل و کاشفیت اجماع غفلت نکرده است. این علم در طی فرایندی تاریخی با معیار و ملاک‌های متفاوت و رویکردهای متنوع، در قرن چهارم و پنجم، ساختار خاص خود را یافته و البته با گذشت زمان، از نظام مطلوب‌تری برخوردار شده است و در این سیر، علیرغم فراز و فرود، هیچ گاه نسبت به ملاک و معیار در احادیث و روایات بی‌توجه نبوده است. 📖 برگرفته از کتاب درآمدی بر کلام شیعی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/20034 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ اربعین آمد دلم را غم گرفت بهر زینب(س) عالمی ماتم گرفت ◾️ سوز اهل آسمان آید به گوش ناله ی صاحب زمان آید به گوش 🔰 فرا رسیدن اربعین شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان را تسلیت و تعزیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🖼 | جایگاه روش در اجتهاد ◼️ مجموعه مرحله به مرحله انجام یک فعالیت را که سبب ایجاد اثری می‌شود، «روش» می‌نامیم. روش، یک خط‌مشی معقول و منظم برای رسیدن به یک هدف معين است؛ و حداقل دارای نه مرحله است. یک روش شفاف و کامل، قابل تکرار و قابل شبیه‌سازی توسط افراد دیگری که پیش نیازهای اولیه را دارا باشند است. ◼️ روش اجتهاد دینی، چگونگی دستیابی به تمام ادله ممکن از کتاب و سنت و عقل و تجربه قطعی، برای اکتشاف نظر خداوند در قرآن و روایات، و استدلال برای آنها و سنجش و ارزیابی آنهاست. روند حل مسئله که از یک نقطه مشخص شروع می‌شود و به‌صورت مرحله به مرحله، به‌ترتیب انجام می‌شود و در یک نقطه مشخص به پایان می‌رسد، «الگوریتم» نامیده می‌شود. اجتهاد، دارای الگوریتم است. 📖 برگفته از کتاب الگوریتم اجتهاد، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22573 🆔 @iictchannel
🖼 | تعاریف مختلف فرهنگ ◼️ معنای فرهنگ از کاربردهای مکتوب و محاوره‌ای این واژه استنباط شده و حداقل هشت معنای متفاوت از فرهنگ در زبان ادبی و محاوره‌ای فارسی امروز استخراج و سپس نتیجه‌گیری شده است که خلط بين معانی گوناگون فرهنگ، یکی از مهم‌ترین عوامل ابهام و اغتشاش معنایی در مباحث مربوط به فرهنگ است. با دقت در ترجمه تعاریف فرهنگ، تفاوت‌های آشکار این ترجمه‌ها مشهود می‌شود؛ لذا نمی‌توان تنها با اعتماد به آنها تفاوت‌های نظری بین صاحب نظران را نتیجه‌گیری کرد. ◼️ همچنین باید به ارتباط وثيق بين نظریه فرهنگی صاحب نظران و تعریف آنان از فرهنگ تأکید کرد؛ چراکه فرهنگ از مفاهیم کاملا عینی و کمی نیست که نقش دیدگاه‌های فلسفی در تعریف آن نادیده انگاشته شود؛ بنابراین تبیین نظریه فرهنگی نمی‌تواند از تعریف فرهنگ تفکیک شود. 📖 برگرفته از کتاب فرهنگ ناب اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلیمن ، استادیار گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6330 🆔 @iictchannel
🖼 | نسبیت و هرمنوتیک ◽️ یکی از عرصه‌های نسبیت و شک‌گرایی در دلالت متون و گفتارهای گوینده و مؤلف است. هرمنوتیک به معنای تفسیر متن و پیام است؛ اما در اصطلاح یک شاخه از علم معرفت‌شناسی شمرده می‌شود که تدوین و تنسيق آن به صورت یک علم جدید به وسیله شلاير ماخر، ویلیام دیلتای و گادامر سامان گرفت. مطابق علم هرمنوتیک، نظریه هر مؤلف یا گوینده‌ای از یک سری مبانی و پیش‌فرض‌ها تأثیر می‌پذیرد که علم و يقين به مراد آن به آشنایی و شناخت آن مبانی و پیش فرض‌ها مبتنی است. ادعای دیگر هرمنوتیک، عدم دستیابی به معنای متن است، اعم از آنکه متن یک معنای مرکزی داشته باشد. ◽️ سکولاریست‌ها با استفاده از هرمنوتیک به تأويل، توجیه زبان متون دینی به ویژه در حوزه دنیا و سیاست و حکومت متوسل شدند. روشنفکران مسیحی با اتکا به این شیوه به نقد و کنار گذاشتن متن دینی خود روی آوردند. 📖 برگرفته از کتاب قرآن و سکولاریسم، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4852 🆔 @iictchannel
🖼 | نسبت مبانی با اصول ◼️ اصول به چیزی می‌گویند که چیز دیگری به آن نیازمند است و بر آن مبتنی است و از این جهت شبیه مبانی است؛ اما گاهی در علوم انسانی منظور از اصول، چارچوب‌های اصلی درونی خود علم و مسائل کلان آن است، نه موضوعات خارج از علم مثل اینکه گفته می‌شود: اصول علم مدیریت عبارت است از برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل؛ همچنین گاهی مراد از اصول همان قواعد است؛ مانند استعمال کلمه اصول در اصطلاح «اصول فقه» که منظور همان قواعد کلیه‌ای است که کبرای قیاس‌های فقهی قرار می‌گیرند؛ مانند قاعده حجیت خبر واحد. 📖 برگرفته از کتاب مبانی قرآن‌شناختی علم دینی، نوشته ، مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22540 🆔 @iictchannel
🖼 | استفاده از نرم‌افزارهای خارجی ⏺ آیا نرم افزارها نیز به مثابه کالا هستند و حکم خرید کالا در اینجا نیز وجود دارد؟ ⬅️ حكم خرید کالای دشمنان که به نحوی کمک به آنها می‌شود، ذیل عنوان «اعانه ظالم» شامل این مورد نیز می‌شود؛ یعنی ما خریداری یک نرم‌افزار، خدماتی به آنها برسانیم یا به نحوی از این نرم‌افزارها استفاده کنیم که سودش به جیب آنها برود؛ مانند برخی برنامه‌ها که اصل ورود به آنها و تعداد استفاده‌کنندگان از آنها برای صاحبش مفید است، همین ورود به برنامه نیز حرام می‌شود؛ بنابراین تفاوتی ندارد که این کالا سخت‌افزار باشد یا نرم‌افزار و این توصیه‌ای که گفته‌اند، اگر کالایی مشابه داخلی دارد، از کالای خارجی استفاده نکنید، شامل نرم‌افزارها نیز می‌شود و باید از نرم‌افزار داخلی استفاده کرد. 📖 برگرفته از کتاب بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی، نوشته ، دانشیار گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22543 🆔 @iictchannel
🖼 | تعالی فرهنگی ◽️ فرهنگ ناب اسلامی فرهنگی است که همه اجزا، عناصر، مؤلفه‌ها، مناشی، ابعاد و سطوح آن در عمیق‌ترین زوایای ممکن و مقدور از اسلام اشراب شده باشد. بر اساس دیدگاه‌های عرفانی که درباره بالاترین مراتب کمال انسان‌ها بحث می‌کنند و زدوده شدن تعینات و تمایزات غیرالهی را در دستیابی انسان‌ها به توحید حقیقی، شرط دستیابی او به آن مراتب می‌دانند، فرهنگ ناب اسلامی نیز در برترین مراتب کمال خود، تمایزات فرهنگی را که در وضعیت موجود به عنوان مشخصه‌های تفاوت فرهنگ‌ها برجستگی و ظهور خاصی دارند، در پرتو هدایت اسلام کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر می‌کند تا آنها را به حد دیده نشدن تمایزات اعتباری می‌رساند تا حدی که همه ابعاد آن در پرتو حقیقت توحید معنا می‌یابد. ◽️ این مرتبه از تعالي فرهنگی بر اساس دیدگاه عرفانی و توحیدی ناب به فنا تعبیر می‌شود. این دیدگاه از نظر فلسفی و نظری، راه را برای رسیدن به توحید فرهنگی باز می‌کند. 📖 برگرفته از کتاب فرهنگ ناب اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلیمن ، استادیار گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6330 🆔 @iictchannel