هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸کرسی علمی- ترویجی بررسی و تحلیل انتقادی نگره دین شناختی الحاد مدرن
🔰توسط گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#حمیدرضا_شاکرین
#محمد_جعفری
#نیما_نریمانی
#حامد_ساجدی
⏰ چهارشنبه 30 آذرماه، ساعت 10
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/elhadmodernn
#کرسی
🆔 @iictchannel
◽️ تدوین دانش حکمرانی مهم ترین وظیفه حوزه و دانشگاه
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #عبدالحسین_خسروپناه عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه در نشستی عنوان کرد:
🔻 عمده مشکل و ضعف ما در حکمرانی ها، دانش حکمرانی است؛ و علت این امر نیز این است که حوزه و دانشگاه به این امور نپرداخته اند و در اثر حاضر مهمترین کار حوزه و دانشگاه، تدوین دانش حکمرانی در عرصه های مختلف است.
🔻 مهمترین وظیفه ما و نقش وحدت حوزه و دانشگاه در جهاد تبیین در عصر حاضر، گره گشایی در حوزههای مختلف حکمرانی کشور است که باید با همکاری این دو نهاد، راهکارهای رسیدن به این اهداف بررسی و مشخص و معین شود.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/howzeh-danesh
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | عقلانیت نظری و عقلانیت انضمامی
👤 دکتر #حسین_رمضانی، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سمینار «عقل و الهیات»:
🔺 عقلانیت یک بُعد نظری و یک بعد انضمامی دارد. بُعد انضمامی آن هم در جایی است که تبدیل به گفتمان اجتماعی و مفاهمه جمعی میشود. این بسیار مهم است آن چیزی که در ساحت مباحث نظری ما در حوزه و دانشگاه وجود دارد را تبدیل به مفاهمه جمعی کنیم و سپس توده مردم و کارگزاران اجتماعی را در بستر چنین عقلانیتی هدایت و راهبری کنیم.
🔺 بنده در مقاله «بررسی و تبیین بنیانهای وجودی، معرفتی و روشی عقلانیت پیشرفت» تصویری از این عقلانیت در دوره معاصر ارائه کردهام. عقلانیتی که در تجربه نظری غرب پدید آمده منجر به یک سری آسیبهای جدی شده است و مهمترین آسیبی که میتوانم اشاره کنم این است که عقلانیت مدرن و متعارف، بین ساحت نظر و عمل و ارزشها و نظرورزی دچار گسست شده است.
#مقالات
#اجتهاد_عقل_گرا
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | عقلانیت و رابطه با آیین خاتم
◼️ خداوند، شریعت پیامبر اسلام را شریعت کامل معرفی میکند و از آنجا که دین به کمال خویش نایل شده، دیگر لزومی ندارد که وحی رسالی برای این اکمال تداوم یابد. آیین خاتم ، با عقلانیت رابطه تنگاتنگی دارد. اصول، معارف و احکام فردی و اجتماعی و اخلاقی آن در بسیاری از موارد با برهان و دلیل عقلی قابل تفسیر است و در یک تعبیر کوتاه، دین محمدی(ص) با حکم عقل و خرد عجین شده و در مواردی که خرد، حق داوری دارد، کوچکترین تفکیکی میان آن دو نیست. اصول دین با تعقل و خردورزی اثبات میشود. در قرآن هم دلایل عقلانی بر این امر مطرح شده است و نیز روایات معصومین(علیهم السلام) نیز گویای این مطلب است. الاهیات نهج البلاغه و کتاب توحید صدوق، همگی حاکی از هماهنگی عقل و دین است.
📌 قسمتی از پیام مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی سبحانی دامت برکاته به همایش ملی اجتهاد عقل گرا
#همایش
#اجتهاد_عقل_گرا
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | ارزش اسلام برای عقلانیت
🔸 پیوند میان عقل و دین که در اسلام مطرح شده است در هیچ دین دیگری یافت نمیشود. بسیاری از علمای ادیان دیگر در پاسخ چگونگی رابطه عقل و دین جواب درستی ندارند و چه بسا بگویند عقل را به دین چهکار؟ چنانکه مهمترین عقیده مسیحیت تثلیث است که با عقل جور در نمیآید. مسیحیان به عقل پشت پا زده و میگویند تثلیت کار ایمان و تعبد است نه کار عقل.
🔸 اما در اسلام جدایی میان ایمان و عقل مطرح نیست و لذا از نظر اسلام کورکورانه تسلیم شدن پذیرفتنی نیست. اسلام برای عقل ارزش و اصالت قائل شده است و آن را در عرض کتاب و سنت و اجماع و در شمار منابع فقهی آورده است.
📖 برگرفته از کتاب اسلامشناسی، نوشته حجتالاسلام والمسلمین #محمد_صفر_جبرئیلی، عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/4332
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | نقش فطرت و معرفت فطری در دینشناسی
👤 آیتالله #علی_اکبر_رشاد، رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹 بنده فطرت را هم در کنار عقل و کتاب و سنّت، منبع میدانم. بعضی بزرگان و حتی فلاسفه ما منکر گزارههای معرفتی فطریاند که ازآنجمله پاسخ علامه طباطبایی به دکتر یثربی است و میفرماید: معرفت فطری نداریم، درحالیکه در آثار علامه ازجمله اصول فلسفه و روش رئالیسم، در بخش اعتباریات، بسیاری از گزارههای فطری را مطرح میکند؛ مثلاً نوزاد تازه متولدشده بدون اینکه چیزی را تجربه کند، میفهمد گرسنه است و شیر پستان مادرش او را سیر میکند. در میان فقها نیز برخی در آخر به فطرت حواله میکنند؛ بنابراین اگر ما گونههای دادهپردازی عقل در قلمروهای گوناگون هندسه معرفت دین را برشماریم، نقش عقل در فهم دینی (تحقیق) و فعل دینی (تحقق) معلوم میگردد؛ چه در عالم ذهن مثل مباحث کلامی و چه در عالَم زیست.
#مصاحبه
#اجتهاد_عقل_گرا
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | نحوه تأثیرگذاری هرمنوتیک کلادنیوس بر هرمنوتیک روش شناختی
◽️ هرمنوتیک کلادنیوس یکی از مقدمات ظهور هرمنوتیک روش شناختی است؛ چراکه هرمنوتیک تا قبل از او و در عصر روشنگری، براساس تفکر رایج در آن دوره، مانند منطق تابع قواعدی عام و جهان شمول تلقی میشد. در حقیقت روشنفکران آن دوره به پیروی از ارسطو هرمنوتیک را مسئلهای منطقی قلمداد میکردند و از این جهت قواعد علم منطق را حاکم بر آن میدانستند.
◽️ اما کلادنیوس در برابر این تفکر ایستاد و هرمنوتیک را از منطق جدا کرد و لذا زمینه را برای تأسیس دانشی جدید فراهم نمود، دانشی که موضوع، غرض و روش خود را داشت و به این دلیل از منطق جدا بود.
📖 برگرفته از کتاب اصول فقه و هرمنوتیک روششناختی، دکتر #مسعود_فیاضی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/22745
🆔 @iictchannel
◽️ یلدا فرصتی برای جهاد تبیین
✳️ جهاد تبیین باعث میشود مردم واقعیت شناس باشند
🔸 در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین #سیدسجاد_ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه عنوان شد:
🔻 شب یلدا فرصتی مناسب برای جمع شدن خانواده هاست که با هم می نشینند و راجع به موضوعات بسیاری صحبت می کنند که می تواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات باشد از این رو این زمان می تواند فرصتی برای ارایه بهتر جهاد تبیین در موضوعات مختلف باشد.
🔻 افراد در گفت و گوها به واقعیت می رسند و روایت های مختلف کنار هم قرار می گیرند و جمع روایت های مختلف به یک روایت صحیح منتج می شود. شب یلدا با توجه به سنتهای اسلامی ایرانی می تواند فرصتی برای ارایه بهتر وقایع و رویدادها با محوریت جهاد تبیین باشد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/shabeyalda
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
هدایت شده از فرجالله هدایتنیا | حقوق و اخلاق خانواده
SiasatGozari.mp3
29.93M
💯🔊 #بشنوید
❇️ صوت کرسی علمی- ترویجی
💢 بررسی و آسیب شناسی فرایند سیاست گذاری و سیاست های کلی خانواده
🎙 با حضور:
#فرج_الله_هدایت_نیا
#محمود_حکمت_نیا
(اعضای هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
محمد اسحاقی (عضو هیات علمی دانشگاه تهران)
⏰ شنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱
🏢 تهران، سازمان تبلیغات اسلامی
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#صوت
#رویداد_علمی
🄶 🆔 @hedayatnia_ir
37.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯‼️ #ببینید
📸 گزارش ویژه برنامه #روزنه شبکه قرآن و معارف سیما از همایش ملی اجتهاد عقلگرا
🎙 با سخنرانی حضرات آیات:
#علی_اکبر_رشاد
#مهدی_هادوی_تهرانی
🔺 و مناظره علمی:
#رضا_برنجکار
#محمدتقی_سبحانی
#محمدمهدی_گرجیان
#محمدحسن_قدردان_قراملکی
⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ijtihaad
#همایش
#اجتهاد_عقلگرا
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸کرسی علمی- ترویجی بررسی و تحلیل انتقادی نگره دین شناختی الحاد مدرن 🔰توسط گروه منطق فهم دین پژوهشکد
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔸 کرسی علمی- ترویجی بررسی و تحلیل انتقادی نگره دین شناختی الحاد مدرن
🎙 با حضور:
#حمیدرضا_شاکرین
#محمد_جعفری
#نیما_نریمانی
#حامد_ساجدی
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd
#کرسی
🆔 @iictchannel
❇️ کارگاه آموزشی روش تبدیل مشکل به مسئله
🎙 با حضور:
حجتالاسلام والمسلمین #عبدالحمید_واسطی عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه
🔹 پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ - ساعت ۷:۳۰ صبح
#تبلیغ
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸کرسی علمی- ترویجی بررسی و تحلیل انتقادی نگره دین شناختی الحاد مدرن 🔰توسط گروه منطق فهم دین پژوهشکد
Elhad Modern.mp3
26.93M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کرسی علمی- ترویجی بررسی و تحلیل انتقادی نگره دین شناختی الحاد مدرن
🎙 با حضور:
#حمیدرضا_شاکرین
#محمد_جعفری
#نیما_نریمانی
#حامد_ساجدی
⏰ چهارشنبه 30 آذرماه 1401
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
#کرسی
🆔 @iictchannel
◽️ تحدی شامل گفتارهای قرآنی است
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #عبدالکریم_بهجت_پور عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه در نشستی تبیین کرد:
🔻 تحدی قرآن کریم به یک سوره و ده سوره و کل قرآن است نه به یک آیه و یک کلمه. قرآن تحدی به یک آیه نکرده است بلکه تحدی به یک گفتار کرده است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/tahaddi
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸کرسی علمی- ترویجی بررسی و تحلیل انتقادی نگره دین شناختی الحاد مدرن 🔰توسط گروه منطق فهم دین پژوهشکد
◽️ رابطه آرزو اندیشی و دینداری از نظر داوکینز و اشکالات آن
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #حمیدرضا_شاکرین در کرسی علمی “بررسی و تحلیل انتقادی نگره دین شناختی الحاد مدرن" مطرح کرد:
🔻 به نظر داوکینز دستگاهِ شناختیِ ما هم با آرزوها و عواطف هماهنگ میشود و گویی آنچه آرزوی ماست را قابل تحقق میبینیم و این آرزواندیشی تا آنجا ادامه پیدا میکند که ما آرزوی بسیار بزرگی به نام جاودانگی پیدا میکنیم و معتقد میشویم جاودانگی ما در این جهان تأمین شدنی نیست و همین ما را به تلاش وامیدارد که زندگی را ادامه دهیم و تولید نسل داشته باشیم تا در نهایت در جهانی دیگر به این جاودانگی که آرزوی آن را داشتهایم دست پیدا کنیم...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/elhadmodernn-2
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️ افزایش تعهدپذیری دولت راهکار حل مشکل مهریه است
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #فرج_الله_هدایت_نیا عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشستی عنوان کرد:
🔻 تاکنون فقط از ظرفیت حقوق خصوصی در حل مشکل مهریه استفاده شده است و تا زمانی که دولت تعهدپذیری خود را در خصوص مهریه افزایش ندهد، مشکلات این حوزه حل نخواهد شد. روش درست، فعالسازی ظرفیت حقوق عمومی و افزایش کارآمدی خانواده با استفاده از این ظرفیت است....
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/mehriyeh
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | پاسخگویی نیازهای انسان توسط شریعت اسلام
◼️ بیشک اموری که برخاسته از فطرت آدمی است در طی اعصار و قرون ثابت است. عالمان و فقهای اسلام علاوه بر این امر، با تمسک به اصول ذیل، حکم هر مسئلهای را مشخص میفرمایند: ۱. حجیت حکم عقل؛ ۲. قاعده اهم و مهم؛ ۳. گشودن باب اجتهاد؛ ۴. پیروی از قواعد حاکم فقهی نظیر نفی حرج و نفی ضرر. بنابراین شریعت اسلام جاودانه و تا ابد میتواند پاسخگوی همه نیازهای دینی آدمیان باشد.
◼️ اما معالاسف، علی رغم عقلانیت اصول و معارف و احکام اسلام، گروهی از مسلمانان صدر اسلام، با پیروی از اندیشه خرافی پدران خود در عصر جاهلیت، بحث و جدل در معارف و عقاید را نوعی مخالفت با شریعت تلقی میکردند و کمکم مسأله تفکیک خرد از شریعت پدید آمد. ازجمله آنها انکار اختیار و آزادی انسان و اعتقاد به جبر است، درصورتیکه اسلام منادی آزادی و اختیار است. اگر انسان را مجبور و فاقد اختیار بدانیم، اعزام پیامبران و رنج مصلحان لغو خواهد بود.
📌 قسمتی از پیام مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی سبحانی دامت برکاته به همایش ملی اجتهاد عقل گرا
#همایش
#اجتهاد_عقل_گرا
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | اصول فقه مبنایش را از عقل دریافت میکند
👤 آیتالله #علی_اکبر_رشاد، رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی اجتهاد عقل گرا:
◽️ عقل گستره بسیار وسیعی را در حوزه معرفت دینی عهدهدار است؛ تقسیمی که برخی اعاظم حوزه تحت عنوان «تقسیم ثلاثی» مطرح میکنند بنده فکر میکنم کامل نیست، بلکه عقل حجتساز است؛ اگر عقل به کار بسته نشود، حجیت کتاب و سنت و سمع هم اثبات نمیشود. عقل مبناپرداز است و مبانی را تولید میکند و در فقه هم مبناساز است.
◽️ گاهی احساس میشود که اصول فقه در حال تضعیف است و مباحث عقلی اصول در چارچوبهای فعلی در خلال مباحث دیگر پخش شده است. به نظر میرسد باید به روش و منش سلف برگردیم یعنی نیاز داریم اصول را توسعه دهیم، به کارکرد عقل و سهم عقل را توجه بیشتری کنیم و در فقه مبسوط دیگری بنویسیم. این اتفاق نمیافتد جزاینکه به این حیث مبناها توجه کنیم. اجتهاد خود نیازمند فلسفه اجتهاد است. ما نیازمند یک سلسله دانشهای بنیادین و مبناپرداز هستیم که قهرا رنگ فلسفی دارد، عقل مبناپرداز است و مبانی را تولید میکند همان اصول فقه ما مبنایش را از عقل دریافت میکند.
#همایش
#اجتهاد_عقل_گرا
🆔 @iictchannel
◼️ حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها:
🔰 أنَّى تُؤْفَكُونَ؟ وَ كِتَابُ اَللَّهِ بَيْنَ أَظْهُرِكُمْ، أُمُورُهُ ظَاهِرَةٌ، وَ أَحْكَامُهُ زَاهِرَةٌ، وَ أَعْلاَمُهُ بَاهِرَةٌ
💠 شما را کجا به بیراهه می برند؟ درحالی که کتاب خدا (قرآن) میان شماست، امور قرآن آشکار است، احکامش درخشان است و نشانه های آن فروزنده.
📚 (از خطبه فدکیه) - بحارالأنوار، ج29، ص220
#حدیث_هفته
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
❇️ کارگاه آموزشی روش تبدیل مشکل به مسئله 🎙 با حضور: حجتالاسلام والمسلمین #عبدالحمید_واسطی عضو هیأ
Kargah.mp3
25.06M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کارگاه آموزشی روش تبدیل مشکل به مسئله
🎙 با ارائه:
#عبدالحمید_واسطی عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه
⏰ پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱
🏷 دانلود فایل پاورپوینت ارائه شده در کارگاه:👇👇👇
🖇 uupload.ir/view/0_hp6a.pptx
#صوت
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
◽️ فارابی مبانی فلسفه یونانی را به مبانی اسلامی تغییر داد
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #محسن_مهاجرنیا در کرسی روششناسی فارابی در اسلامیسازی فلسفه یونان مطرح کرد:
🔻 در اینکه فارابی فلسفه یونان را متحول کرده و اسلامی کرده و زواید خلاف شرع را از فلسفه یونان حذف کرده است تردید نداریم. ما با فلسفه ای مواجه هستیم که اسلامی شده و آن چیزی که در اختیار ما است، اسلامی بودن آن است.
🔻 مبانی سازی برای فلسفه یونان یکی از روش های فارابی در اسلامی سازی فلسفه یونانی بود به این معنا که مبانی فلسفه یونانی را به مبانی اسلامی تغییر داد و همه مبانی فلسفه سیاسی را اسلامی کرد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/k-farabi-2
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
▫️حضور فعال گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در موضوعات مهم و امور جاری کشور
🔸 اطلاع از آخرین فعالیتهای گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در سال 1401 در گفتگو با حجت الاسلام دکتر #غلامرضا_پیوندی؛
🔻 حضور فعال و مؤثر اعضای هیأت علمی و بهتبع آن گروههای علمی پژوهشگاه در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، جزء سیاستها و دغدغههای همیشگی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بوده و هست.
🔻 دراین راستا گروه فقه و حقوق با بهرهگیری از اعضای علمی شناختهشده و در طراز عالی، مطابق همیشه پیشتاز در این رسالت بوده است. متأسفانه اخیراً شاهد برخی اتفاقات ناگوار در ایران بودیم که ورود به مباحث حقوقی برای گروه و اعضای آن ضرورت دوچندان یافت...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/hoghogh-f
#مصاحبه
#فعالیت_گروه
🆔 @iictchannel
🔸 کرسی علمی- ترویجی جایگاه عقل در درک حقایق شهودی
🔰 گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه با مشارکت دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می کند:
🎙 با حضور:
#علی_فضلی
#خلیل_قنبری
#حسین_عشاقی
#محمدعلی_اسدی_نسب
📅 پنجشنبه 8 دیماه1401، ساعت 13
🏢 قم، دانشگاه ادیان و مذاهب
🖇 حضور مجازی از طریق:
➡️ yun.ir/erfanmeeting
🏷 رمز ورود: 22
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/shohoddi
#کرسی
🆔 @iictchannel
◽️شکاف نسلی واقعیت عینی دارد؟
📝 بررسی هویت دهه هشتادیها و واقعیت عینی از شکاف نسلی در تازه ترین یادداشت #مهدی_جمشیدی عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه؛
🔻 زندگی انسان، حالت پیوستاری دارد و برداشتهای صفر و صدی از واقعیت اجتماعی، صحیح نیست، اگر به بُرشهای گزینشی از نوجوانان و جوانان بسنده نشود و تصویر کلی و برداشت فراگیر از آنها شکل بگیرد، مشخص خواهد شد که داوریهای منفی، بیانگر واقعیت نیست و این اقلیتِ مطلق اما پُرجلوه، اکثریت نیستند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/shekafnasli
#یادداشت
🆔 @iictchannel
◽️ تفاوتهای جرم محارب در قوانین مصوب پس از انقلاب
🔸 #حسینعلی_بای عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشستی تشریح کرد:
🔻 در مورد مفهوم محاربه، این موضوع در قوانین سیر تحولی پیدا کرده و به نسبت بهتر شده چون به قاعده درع نزدیک شده است. در قانون سال 70 و سال 92 سه تقاوت عمده است.
🔻 در قانون سال 70 صرف اینکه کسی دست به اسلحه میبرد او محارب بود، اما در قانون 92 کشیدن اسلحه برای محارب بودن لازم است. اظهار سلاح و حمل سلاح و کشیدن سلاح متفاوت هستند. طبق قانون 70 اگر کسی به کلت کمریاش دست میزد محارب بود اما طبق قانون 92 باید کلت را بِکِشد و به دیگران نشان دهد...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/moharebeh-2
#سخنرانی
🆔 @iictchannel