eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6.2هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
677 ویدیو
154 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️پاسخ به شبهات آلوسی به دلالت حدیث غدیر بر ولایت بلافصل حضرت ‌امیر(ع) ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه؛ 1️⃣ بخش اول 💢 خوب است بدانیم که جناب آلوسی خود در موارد متعددی از آیات قرآن کریم، مولی را به معنای متولی امر گرفته است؛ به عنوان مثال در آیه «وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاکُم‏... » و آیه «هُوَ مَوْلانا وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُون‏» مولا را به معنای ناصر و متولی امور و در آیه «إِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذی نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصَّالِحین‏» و آیه «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا» ولی را به معنای حافظ و متولی امر یا محب و متولی امر گرفته است. اما چنین معنایی را در روایت غدیر اختیار نکرده است. بدون این که قرینه خاصی بر معنای مختار ذکر کند... 🔖 این نوشتار در چهار قسمت، پاسخ‌هایی است مستدل به ادعاهای سه‌گانه جناب آلوسی در مورد دلالت حدیث غدیر. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hadisghadir 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی مداخله دولت در مسئله حجاب 🔰 گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه ۱۴ تیرماه۱۴۰۲، ساعت ۱۰ 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/hejaab-3 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💢 #بشنوید I معایب و محاسن لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب 🔹 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا 💠 بررس
04 14020405.mp3
9.31M
💢 I ویژه برنامه رادیویی 💠 بررسی لایحه عفاف و حجاب «برنامه چهارم» 🔹 ادامه بررسی ماده اول از لایحه (ضعف ها و قوت ها) 🎙با حضور: حجت‌الاسلام دکتر جناب آقای (اعضای هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف؛ 📅 ۵ تیرماه۱۴۰۲ 🆔 @iictchannel
◽️از ترس استفاده از میکروفون تا درس آنلاین 5 هزارنفره 📌 تأثیر مدرنیته بر حوزه‌ و زندگی حوزویان ➕ موضع اولیه علما علیه رسانه‌های نو شدیدتر از مصنوعات غرب بود 💢 گفتگو با دكتر فراتی عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه؛ 🔸 رویه‌ای وجود داشته است که پس از مدتی مخالفت با تکنولوژی‌ها و رسانه‌های جدید، به مرور زمان مخالفت‌ها فراموش می‌شوند و هیچ متدینی امروزه با میکروفن، بلندگو، تلویزیون، رادیو، سینما و ویدئو مخالف نیست، موافقت متدینین با ابزارهای جدید نشان‌دهنده عدم موفقیت این فتاوا است. به گمان بسیاری، اشتباهی که اینجا اتفاق افتاده است، اشتباهِ ناشی از تشخیص مصداق توسط فقیه است. 🔸 تعیین و تشخیص مصداق، شأن فقیه نیست. شناخت پدیده‌های نو مثل فیس‌بوک به آسانی نیست و فقیه آنگاه که به مبارزه با ابزار می‌پردازد باید کارکردهای اجتماعی و میزان اقبال جامعه به آن ابزار و نوع استفاده را بداند. 🔸 این شناخت، نیازمند مشاوره با کارشناسان اجتماعی و متخصصان رسانه‌ای است. ✅ امروزه ما دچار این مشکل شده‌ایم که فقها به ابزاریت تکنولوژی‌ها و محتوای آن نگاه می‌کنند و در طرف دیگر مشکل عدم تبعیت مقلدین از این فتاوا را داریم. بنابراین باید مسیر دیگری برای تبیین دیدگاه‌های فقهی و دینی به تکنولوژی‌های جدید تعریف کرد، مشکل مومنان را بررسی کرد و به آنان راهی نشان داد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/online5 🆔 @iictchannel
radio-maaref-02_04_12-15_30.mp3
14.4M
💢 I ویژه برنامه رادیویی 💠 تحلیل و بررسی در کلام علما 🎙با حضور: حجت‌الاسلام والمسلمین (عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف؛ 📅 ۱۲ تیرماه۱۴۰۲ 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️پاسخ به شبهات آلوسی به دلالت حدیث غدیر بر ولایت بلافصل حضرت ‌امیر(ع) ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام و
◽️پاسخ به شبهات آلوسی به دلالت حدیث غدیر بر ولایت بلافصل حضرت ‌امیر(ع) ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه؛ 2️⃣ بخش دوم 💢 آلوسی می‌گوید: اگر بپذیریم که مولی به معنای اولی باشد دلیلی نداریم که مراد اولی به تصرف باشد بلکه می‌تواند مراد اولی به محبت باشد؛ ✅ پاسخ این است که همان‌گونه که گذشت حاضران در آن محفل عظیم معنای اولی به تصرف را فهمیدند و خطبه پیامبر(ص) و استشهاد به این که او اولی به مؤمنین است از انفس آنان و تفریع ولایت حضرت‌امیر(ص) بر آن، معنایی غیر از اولویت در تصرف را نمی‌رساند.... 🔖 این نوشتار در چهار قسمت، پاسخ‌هایی است مستدل به ادعاهای سه‌گانه جناب آلوسی در مورد دلالت حدیث غدیر. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hadisghadir-2 🆔 @iictchannel
🔸 دوره "ایران شناسی؛ گذشته، حال و آینده" 🔰 به همت بنیاد مطالعات اسلامی روسیه(ابن سینا)، مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه، انستیتو تمدن و مرکز فرهنگی خیام(روسیه) به صورت مجازی برگزار می شود: 🗣 به زبان روسی و فارسی 📆 ۱۶ تیرماه تا ۸ مردادماه ۱۴۰۲ 🗞 هزینه ثبت نام: ۲۰۰ هزار تومان 🔍 اطلاع از جزئیات کامل دوره👇 🌐 iict.ac.ir/iranshenasi-2 📡 ثبت نام در دوره: 🌐 iict.ac.ir/events 📱کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام: ۰۹۳۳۱۰۰۲۶۷۲ (آقای جهانی) 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️پاسخ به شبهات آلوسی به دلالت حدیث غدیر بر ولایت بلافصل حضرت ‌امیر(ع) ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام و
◽️پاسخ به شبهات آلوسی به دلالت حدیث غدیر بر ولایت بلافصل حضرت ‌امیر(ع) ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه؛ 3️⃣ بخش سوم ✅ وقتی که پیامبر اکرم(ص) بعد از اینکه ولایت امام علی (ع) را علنی اعلام نمود بلافاصله به اصحاب امر فرمود که به‌ایشان به عنوان «امیرالمؤمنین» سلام دهند، این بهترین قرینه است بر اینکه مراد پیامبر از «ولی» یا «مولی» و یا «اولی» اولویت تصرف و ولایت و امامت بر مؤمنین بوده است نه هیچ معنای دیگری... 🔖 این نوشتار در چهار قسمت، پاسخ‌هایی است مستدل به ادعاهای سه‌گانه جناب آلوسی در مورد دلالت حدیث غدیر. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hadisghadir-3 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 (مدظله العالی): ‌ 🔰 مهمترین پیام تعیین «امامت» به عنوان ضابطه و قاعده حکومت در اسلام است ‌ 💠 واقعه غدیر، پایه گذاری قاعده حکومت در است و نشان می دهد اسلام به غیر از ضابطه امامت و ولایت، مدل های حکومت های سلطنتی، شخصی، زر و زور، زیاده خواه، متکبر، پیرو شهوات و اشرافی را قبول ندارد. ‌ 🌺 فرارسیدن عید سعید ، عید ولایت و امامت را تبریک و تهنیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🔹 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: 🔸 هر كس دوست دارد كه به دين من چنگ زند و پس از من، بر كشتى نجات بنشيند، به على بن ابى طالب اقتدا كند، و با دشمن او دشمنى و با دوست او دوستى ورزد؛ چرا كه او ، هم در زندگى‌ام و هم پس از مرگم، وصىّ من است. او جانشين من در ميان امّتم و پيشواى هر مسلمانى و امير هر مؤمنى پس از من است. سخن او، سخن من است و فرمان او، فرمان من و نهى او، نهى من و پيرو او، پيرو من و ياور او، ياور من، و آن كه از يارى دادن به او دست كشد، از يارى دادن به من دست كشيده است 📖 كمال الدين، صفحه260 💌 🆔 @iictchannel