eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
653 ویدیو
150 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | نظریه هواگونگی فرهنگ 🔺 فرهنگ را می‌توان به «هوا» تشبیه کرد و آن را این طور معنا نمود که «فضای تنفسی جامعه» است. از این لحاظ، فرهنگ با هیچ امر دیگری، مقایسه‌پذیر و همسان نیست؛ چراکه در این فضای تنفسی، نظام‌های سیاسی و اقتصادی و... به سر می‌برند و این نظام فرهنگی است که جهت‌گیری‌ها و ماهیت نظام‌های اجتماعی دیگر را شکل می‌دهد. فرهنگ همانند هوا، بر همه ساحات و شئون دیگر، مسلط و غالب است و اقتضائات خود را بر آنها تحمیل می‌کند. 🔺 به‌عبارت دیگر، فرهنگ، مانند هوایی است که تنفس می‌کنیم؛ از این جهت که انسان، به ناچار باید هوا را تنفس کند، و پاکی یا آلودگی این هوا، تأثیر مستقیم بر وی می‌گذارد. فرهنگ یک واقعیت اجتماعی کلان و فراگیر قلمداد شده که تمام نظام‌های اجتماعی دیگر را در سایه خود قرار می‌دهد و آنها را براساس مضمون‌ها و درون‌مایه‌های خویش، رنگ‌آمیزی می‌کند. 📖 برگرفته از کتاب درآمدی بر اندیشه فرهنگی آیت‌الله خامنه‌ای، نوشته ، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19036 🆔 @iictchannel
▫️ نفی ولایت از «پیامبر» تا «فقیه»؛ محصول غفلت از یک قاعده تفسیری ✍️ نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه ▪️«غفلت از قواعد تفسیری موجب شده برخی از قرآن چنین برداشت کنند که پیامبر بر جامعه ولایت ندارد و بعد براساس آن بنیان ولایت ائمه معصوم و در نهایت ولایت فقیه را بر باد دیده‌اند. یکی از این قواعد این است که«حصر انواعی دارد و همیشه حقیقی نیست بلکه گاهی حصر اضافی و نسبی است» و یکی از این آیات نیز که برداشت ناردست از آن ارائه شده، آیه 128 آل عمران است.... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/nafye 🆔 @iictchannel
◽️بحث عدالت فرهنگی در جامعه در ابتدای راه است 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین ، مدیر گروه سیاست پژوهشگاه در نشست علمی «تصویر عدالت توزیعی در فرهنگ» مطرح کرد: ◾️ عرصه فرهنگ و عدالت قصه پرغصه اي است، به ويژه آن كه هر دو فرهنگ و عدالت از چندلايگي و پيچيدگي خاصي برخوردارند، لذا هرقدر از فرهنگ و عدالت سخن بگوییم، باز نمی‌توان نقطه پایانی بر آن گذاشت. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 پیشنهاد ویژه ⚠️ |«آسیب شناسی رابطه دوستانه دختر و پسر» 4️⃣ بخش چهارم 💔 قطع ناگهانی رابطه و پیامدهای خلأ عاطفی 🎙 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه به بررسی آسیب های روابط دوستانه دختر و پسر می پردازد... 💠 با ما همراه باشید... •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🄶 🆔 @hedayatnia_ir
▫️همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور 💢 هویت ساختار انقلابی فرهنگ 💢نقَادی ساختار فرهنگی کنونی 💢وضعیت مطلوب ساختار فرهنگی کشور 💢چگونگی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور 🔸توسط پژوهشکده پژوهشگاه و با همکاری دستگاه‌های مختلف علمی و فرهنگی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. 🎙با حضور: 📆 شنبه ۲۳ مهرماه، ساعت ۸صبح لغایت ۱۸عصر 🏢 تهران، مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 📌 جهت ثبت نام حضور در همایش کلیک کنید: ➡️ iict.ac.ir/hamayeshb 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 پیشنهاد ویژه ⚠️ | پرسش های پیرامون حجاب 🔖 بخش سوم 💢 حکم حجاب اخلاقی است یا شرعی؟! 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه به شبهاتی پیرامون حجاب زنان پاسخ می دهد.... 💠 با ما همراه باشید... 🆔 @iictchannel
◽️ موضع سیاست جنایی اسلام در مسئله حجاب 📝 یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه؛ ◾️ یکی از مسائل بحث‌انگیز جامعه امروز، جایزبودن یا نبودن الزام به حجاب از سوی حکومت اسلامی است که موافقان و مخالفان درباره‌اش بسیار سخن گفته‌اند. اما به نظر می‌رسد فروکاستن مسئله حجاب به فقه کیفری شایسته نباشد، بلکه باید مسئله را به صورت جامع‌تری مطرح کرد. ✍️ در این نوشتار این پرسش را که «موضع سیاست جنایی اسلام در قبال مسئله حجاب چیست؟» به بحث خواهیم گذاشت و با استفاده از روش توصیفی‌تحلیلی و مراجعه به منابع اسلامی، متون فقهی و مواد قانونی، بحث را در سه مرحله پیش‌گیری اجتماعی، پیش‌گیری وضعی و پیش‌گیری کیفری مطرح می‌کنیم... 🔍 برای مطالعه بیشتر و دانلود فایل اصلی مقاله به لینک زیر مراجعه نمائید👇 🌐 iict.ac.ir/siasatjenaei-3 🆔 @iictchannel
💢 با مشارکت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود: ▫️ نکوداشت سالک توحیدی و حکیم انقلابی ❇️ علامه ذوفنون آیت الله حسنِ حسن زاده آملی(ره) 🔸 با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی 📚 بهمراه رونمایی از دبیرخانه دائمی و آثار مرتبط با علامه حسن زاده آملی 📆 پنجشنبه 21 مهرماه، ساعت 9 صبح 🏢 قم، مدرسه دارالشفاء 🆔 @iictchannel
◽️ روش گذر از نفس شناسی حصولی به نفس شناسی شهودی 🔻 از نگاه علامه حسن زادۀ آملی(ره) 📝 نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر گروه عرفان پژوهشگاه؛ ◾️ علامه حسن زادۀ آملی در تمام عمر شریفشان با تعلیم و تعلم فلسفه و عرفان نظری، عقل نظری خویش را و با زیست اخلاقی و سلوکی، عقل عملی خویش را شکوفا ساخت و به فعلیت رساند. این شکوفا سازی به حرکت جوهری استکمالی طولی نفس ناطقۀ ایشان انجامید. از این روی ایشان نفس شناسی عقلی و شهودی را وجدان کرد و به شیوۀ ایده آل، آنچه که از سنت علمی و عملی مشایخ فلسفه و عرفان رسیده بود، تجربه نمود.... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hosoli 🆔 @iictchannel
🖼 | اهمیت مالکیت فکری و فرهنگ 👤 دکتر ، عضو هیات علمی گروه فقه وحقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 نخستین مسئله در بحث مالکیت فکری و ابعاد فرهنگی آن، این است که صرف مالکیت فکری یک ماهیت ابزاری دارد و لذا دفاع از آن هم نه به لحاظ ارزشی بلکه متناسب با ماهیتش باید انجام شود؛ دوم این‌که گزاره‌های پایه‌ای در این مسئله داریم که ماهیت فرهنگی هم دارد و غایت و ماهیت آنرا باید دید که چه می‌باشد و سرانجام این که اگر این موضوع در جامعه اجرا شود پیامدهای فرهنگی هم خواهد داشت و آن‌را به ملاحظه فرهنگی هم باید ملاحظه کرد. 🔹 بنابراین مبنا،‌ غایت و پیامد این مسئله با رویکرد فرهنگی باید مورد بحث قرار گیرد. درباره این مسئله با چنین رویکردی البته نمی‌توان به صورت صفر و یک بحث کرد بلکه باید در یک منطق فازی بحث شود که اگر شرایطی حاصل شود، نتایجی را محتمل خواهد بود. پایه بحث مالکیت فکری که البته در اول ماهیتی اقتصادی دارد در سه وجه علم، ‌ابزار و اختراعات متصور می‌باشد. 🆔 @iictchannel
◽️ مسیح خواهر مریم! 🔻 ضرورت تبیین مسائل برای جوانان در حاشیه اغتشاشات اخیر 📝 نوشتاری از دبیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه ◾️ در عصر سلطة رسانه‌ها و بنگاه‌های خبر پراکنی،گشودن پنجره‌های گفت‌وگو با نسل جدید لازم است؛ نسلی با احساسات و عواطف حساس؛ نسلی آرمان‌گرا و مطالبه‌گر، ‌نسلی کنجکاو و دغدغه‌مند، نسلی که در محاصرة بی‌امان غفلت، گمراهی و نیرنگ است، نسلی که به جهت دارا بودن وجدانی بیدار، گوش شنوایی برای شنیدن حقایق دارد و با سلامت نفس کم‌نظیر خود اهل گفت و شنود است، نسلی که به دلیل خصایص خلقی و اخلاقی خود بی‌باک است و از مواجهه و مناظره نمي هراسد.... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ztabeen 🆔 @iictchannel
▫️فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی را تبیین نکرده‌ایم ❇️ انقلاب ما یک تحول اجتماعی محض نیست 🔸 در گفتگوی روزنامه فرهیختگان با حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه عنوان شد: ◾️ انقلاب اسلامی متاثر از تفکری فلسفی بود. اعتقادات ما و باورهای ما و مبانی ما و... پشتوانه این انقلاب است. انقلاب ما یک تحول اجتماعی محض نیست. حضور مردم در خیابان و... اینها ظواهر کار است. اینها عملیات اجرایی کار است و اصل انقلاب اسلامی باور و افکار و اعتقاداتی بود که سبب تحول شد. 🔻ما معتقدیم نظام فلسفی انقلاب باید تبیین شود و تا امروز انجام نشده است. کوتاهی ما این بود که بعد از 43 سال فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی را تبیین نکرده‌ایم. ما به‌لحاظ علمی روی این مساله کار نکرده‌ایم. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/f-siasii 🆔 @iictchannel
📚 رونمایی و معرفی کتاب الگوریتم اجتهاد ✉️ به قلم حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه 🗓 چهارشنبه مورخ ۲۰ مهر ساعت ١٢:١٥ الى ١٣ 🏢 مشهد مقدس، هفتمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی 🆔 @iictchannel
Hejab.mp3
9.27M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔹 با موضوع "عرفی یا شرعی بودن حکم حجاب" / قسمت اول 💢 عرفی بودن نوع انتخاب حجاب 🎙با حضور: 🔸 حجت اسلام 🔸 حجت اسلام 📻 رادیو سراسری معارف؛ 11 مهرماه 1401 🆔 @iictchannel
FeghPouya.mp3
8.73M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔹 با موضوع "تنظیم رفتار اجتماعی" / قسمت هشتم 🔖 ادامه مباحث تبیین زوایای مختلف امر به معروف و نهی از منکر و جایگاه آن در جامعه 💢 اختلال در ارزش ها و مقوله امر به معروف و نهی از منكر 🎙با حضور: 🔸 دکتر 🔸 حجت اسلام دکتر (اعضای هیات علمی گروه پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف؛ یکم شهریورماه 1401 🆔 @iictchannel
▫️همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور 💢 هویت ساختار انقلابی فرهنگ 💢نقَادی ساختار فرهنگی کنونی 💢وضعیت مطلوب ساختار فرهنگی کشور 💢چگونگی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور 🔸توسط پژوهشکده پژوهشگاه و با همکاری دستگاه‌های مختلف علمی و فرهنگی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. 🎙با حضور: 📆 شنبه ۲۳ مهرماه، ساعت ۸صبح لغایت ۱۸عصر 🏢 تهران، مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 📌 جهت ثبت نام حضور در همایش کلیک کنید: ➡️ iict.ac.ir/hamayeshb 🆔 @iictchannel
🖼 | پیام پوشش 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 هر پوششی پیامی دارد و برداشتی که افراد جامعه از پوشش ما می‌کنند تابع قصد ما نیست یعنی نمی‌توان لباسی را پوشید و گفت من این لباس را به فلان قصد می‌پوشم یا نمی‌پوشم و به برداشت آحاد جامعه کار ندارم! زیرا افراد جامعه تابع قصد ما فکر نمی‌کنند بنابراین تمام پوشش‌ها نوعی پیام را به جامعه القا می‌کند و آن پیام در اختیار فرد نمی‌باشد. 🔹 قرآن مسئله حجاب را صرفا در یک امر و نهی محدود نکرده بلکه علاوه بر آن بر سالم سازی اجتماعی همگام با سالم‌سازی قلب و روان جمعی‌ انسان‌ها تأکید دارد؛ بنابر این امر اجتماعی و فرهنگی است که کلیت جامعه یعنی هم حاکمیت، هم افراد و هم نهادهای مدنی با آن روبرو هستند. 🆔 @iictchannel
🖼 | فرهنگ دینی و هویت گفتمانی اسلامی 👤 دکتر ، عضو هیات علمی موسسه آموزشی امام خمینی(ره): ◼️ فرهنگ جامع‌ترین نظام معنایی است که بشر در طول تاریخ خود بدان رسیده و از نسلی به نسل دیگر آن را منتقل می‌کند. این مقوله دارای ویژگی‌هایی از جمله قصدمند بودن،‌ موقعیت‌مندبودن، دارای کارکرد بودن و غیره است که به عنوان یک نظام معنایی در ساحت‌های مختلفی تبلور می‌یابد اما نمی‌توان به صورت عینیت‌یافته آن را مشاهده کرد و جنس و فصل و حد و رسم معینی را برای آن مشخص کرد. ◼️ فرهنگ در ضمیر و ذهن انسان تبلور می‌باید. فرهنگ انسانی در مقام حدوث و بقا و استمرار و تحول و تطور و نیز از حیث کیفیت و جهت، از منابع متعددی تاثیر پذیرفته است که دین یکی از منابع و مصادر شکل‌گیری آن است. فرهنگ گرچه از این بن‌مایه ارتزاق می‌کند اما موقعیتی متفاوت از آن دارد. دین یک منظومه معنایی قدسی است که دارای ابعاد و حوزه‌ها و سطوح مختلفی است. 🆔 @iictchannel
🖼 | ایجاد فرهنگ جهانی اسلامی 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ◽️ توسعه فرهنگ جهانی همواره یا در یک مسیر سخت بوده و یا در یک مسیر نرم ادامه می‌یابد. مسیر نرم بیشتر از جانب گیم‌ها، علم، هنر، فلسفه و امثال آن در سطح جامعه سرریز می‌شود که برون‌دادها و پیامدهای آن را اکنون در فرهنگ عمومی جامعه و سبک زندگی افراد جامعه مشاهده می‌کنیم و متاسفانه جامعه ما در این مسیر و حتی در میدان ترجمه نیز به یک تفکر ترجمه‌ای سامان‌یافته نرسیده‌ است. ◽️ تفکر تمدنی باید بتواند در سطح ایده‌ها و گرایش‌ها یک نوع استقرار هویتی، ایمانی و فرهنگی ایجاد نماید اما اینکه آیا در این وضعیت متکثر و متنوع ما چگونه می‌‌توانیم تمدن اسلامی را بر پایه یک فرهنگ توحیدی پیش‌ ببریم از موضوعات مهمی است که باید درباره آن برنامه‌ریزی شود. بنطر می‌رسد از دو مسیر می‌توان فرهنگی جهانی اسلامی را مطرح کرد؛ یکی طرح ابعاد جهانی اسلام در درون جهان اسلام و دیگری طرح آن در بیرون جهان اسلام. 🆔 @iictchannel
| بازسازی نظام عادلانه فرهنگی در کشور 👤 حجت‌الاسلام ، مدیر گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸 وقتی از بازسازی فرهنگی صحبت‌ می‌کنیم نخستین دغدغه‌ای که ایجاد می‌شود مربوط به عادلانه بودن آن است. عدالت فرهنگی ارزش بنیادینی است که با فراگیرشدن آن تمام شهروندان به‌طور بایسته و شایسته می‌توانند به امتیازات فرهنگی دسترسی پیدا کنند. در این زمینه به نظر می‌رسد یکی از اساسی‌ترین عواملی که به‌طور جدی و عمیق دارای منشاء اثر است قدرت‌ها هستند. 🔸 تمرکز بیش از حد قدرت در همه ابعاد حتی در نقش‌آفرینی حوزه فرهنگ، جامعه را دچار آسیب‌های جدی می‌کند؛ لذا باید توجه داشت دولت‌ها با تمام قدرتی که دارند، ولی مردم نقشی اثرگذار در ساخت فرهنگ ایفا می‌کنند و تصور این‌که همه چیز باید دست دولت باشد صحیح نیست و مردم نیز چنین تصوری را برنتافته و تمرکز زیاد بر آن نظام عادلانه فرهنگی را دچار آسیب می‌کند. 🆔 @iictchannel
🖼 | ایجاد ساختار فرهنگی جدید در کشور 👤 دکتر ، مدیر گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔺 فرهنگ اسلامی با داشتن ذخیره‌های معنایی، ظرفیت ایجاد کردن یک فضای پارادایمی را دارد که به الگویی مسلط و چهارچوب فکری و فرهنگی در زمینه هنجارها، نمادها، مصنوعات و مخلوقات تبدیل شود. به‌نظر می‌رسد با توصیف، تبیین و ترمیم این مسائل، محتوای فرهنگ دینی ما خواهد توانست به ایجاد یک پارادایم جدید و برتر منجر شود. 🔺 در حوزه فرهنگ ما جهان‌بینی، مبانی نظری، صورت‌بندی عقلانیتی و اصول و قواعد فکری اساسی عمیقی داریم، اما به رغم وجود این عناصر نتوانسته‌ایم در عرصه فرهنگی به ایجاد نظریه‌های منسجم و پویا دست یابیم و در حقیقت با ضعف یا فقدان نظریه مواجهیم و بایسته است اندیشمندان متعهد و قشر متخصص جامعه توان فکری و اندیشه‌ای خود را در این زمینه به خوبی مجهز کرده تا اشاعه آن را در نظام‌ رفتاری جامعه شاهد باشیم. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 امشب سخن ازجان جهان بایدگفت 🔶 توصیف رسول(ص) انس و جان باید گفت 💠 در شام ولادت دو قطب عالم 🔶 تبریک به صاحب الزمان (عج) باید گفت 🌺 خجسته ولادت باسعادت رسول گرامی اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) و امام جعفر صادق (ع) را تبریک عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🖼 | الزامات عملیاتی در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی 👤 دکتر ، رئیس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◼️ در زمینه عملیاتی شدن بازسازی ساختار فرهنگی چندین الزام مهم وجود دارد که بدون توجه به آن‌ها نمی‌توان تحول و دگرگونی چندانی را در حوزه فرهنگ و ساختار فرهنگی کشور شاهد بود. یکی از این موارد، فهم خود حقیقت فرهنگ است که به مثابه امری فعال و پویا، ظهور معنایی عقلانیت یک قوم در بستر تاریخ و در گذر زمان است. در این زمینه باید بصیرت دقیقی نسبت به امر فرهنگ و کنشگران فرهنگ داشت. ◼️ یکی دیگر از الزامات، فهم مسئله عینیت‌یابی فرهنگی و لزوم برخورداری از نگرش فرهنگی است که زیست جهان انسان‌ها را نشان می‌دهد. مسلماً بدون درک فرهنگی نمی‌توان انتظاری از هیچ طرح سیاسی، امنیتی، اقتصادی و غیره که منجر به پیشرفت شود داشت. الزام دیگر،‌ حفظ، صیانت و پرورش فرهنگ در چارچوب هدایت دینی است. کنشگر فرهنگی باید تمام مسیر و کنش‌هایش نه صرفاً به شکل تنزیهی بلکه به‌صورت ایجابی و تاسیسی در قالب شریعت و قانون اسلامی شکل بگیرد. 🆔 @iictchannel
🖼 | بازسازی صحیح انقلاب در ساختار فرهنگ 👤 ، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸 بازسازیی انقلابی باید در لایۀ «ساختاری» باشد، نه این‌که به تغییر دادن «عاملیّت‌ها»، منحصر و محدود شود و تصوّر گردد که با «جابجایی‌های مدیریّتی»، چرخش فرهنگی نیز حاصل می‌شود. در واقع، استفاده از تعبیر ساختاری، نشانگر «جدّی» و «عمیق» و «گسترده» ‌بودن دشواری‌های فرهنگی است؛ چنان‌که حتّی در گفتگوهای روزمره نیز اگر مشکلی، دارای جنبۀ ساختاری قلمداد شود، به «پهن‌دامنگی» و «عظمت» آن اشاره شده است. 🔸 از سوی دیگر، برخلاف برخی تصوّرهای ابتدایی و اداری، غرض از تعبیر ساختاری، متمرکزشدن بر امور «سازمانی» و «نهادی» نیست؛ یعنی مقصود این است که مشکل عبارت است از «تداخل‌ها یا تعارض‌های سازمانی» یا «فقدان برخی سازمان‌ها» و امور دیگری از این دست، بلکه ساختار، معنایی عام‌تر و فراگیرتر از این دارد و به «بافتارهای فرهنگی» و «فضای هنجارین» و «مناسبات فرهنگی» نیز دلالت دارد و «سطح اجتماعی» را نیز در بر می‌گیرد. 🆔 @iictchannel
🖼 | مساجد محل فرهنگ‌سازی 👤 حجت‌الاسلام والمسلیمن ، عضو گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 ساختارهایی که اکنون در نظام تربیتی و حتی نهادهای دیگر در کشور حاکم است تداومی از ساختارهای پیشین و حتی انشعابی از جریان سکولار غربی است و در چند دهه انقلاب اسلامی نیز نهایت کاری که شده است، صرفا پیوست‌های دینی و فرهنگی بر آنها افزوده شده بدون این‌که تغییر اساسی در ساختار و محتوا را شاهد باشیم. این جریان به‌ویژه درباره مسجد قابل اهتمام‌تر می‌باشد. 🔹 مسجد کانون فرهنگ‌سازی است که وظیفه ساختارهای حاکمیتی در نظام اسلامی است که در این مقوله دخالت جدی داشته و صرفا به عنوان یک نهاد مردمی که محلی برای عبادت‌ و انجام برخی مناسک و مراسم است به آن ننگرد. 🆔 @iictchannel