eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.2هزار عکس
675 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ نیازمند نظریه‌های اقدام و عمل در زمینه فرهنگ مقاومتی هستیم 🔸 دهمین هم اندیشی رؤسا و معاونین مراکز و واحدهای پژوهشی حوزوی به مناسبت هفته پژوهش با سخنرانی حضرات آیات و برگزار شد. 🔻 همواره در معرض تعارض و تهاجم فرهنگ های رقیب به ویژه فرهنگ تمدن غربی هستیم. باید کاری کنیم که فرهنگ ما آسیب ناپذیر و مقاوم باشد. 🔻 فرهنگ به یک معنا انسان شناسی انسان به شرط شیء است؛ اگر انسان شناسی ضمیمه واقعه خارجی قرار گیرد فرهنگ باز تعریف خواهد شد. 🔻 اگر بتوانیم فرهنگ در آمیخته با معنویت را بازسازی نماییم، فرهنگ مستحکم و پایدار و معتبری شکل خواهد گرفت که در مواجهه با تمام تهاجمات ایمن خواهد بود. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/rshhoze 🆔 @iictchannel
◽️پژوهش نافع باید چالش را به نوآوری تبدیل کند 🔰 به مناسبت هفته پژوهش 🔸نشست علمی «پژوهش نافع در علوم انسانی” (شاخص‌ها، سازکارها و کاربست‌ها)» برگزار شد؛ 🔻مهمترین شاخص‌های پژووهشی که وصف بودن را دارد عبارت است از این که ضررها و زیان‌های موجود را پیش‌بینی کرده و بتواند در راستای جلب منافع قدم بردارد و پیشگیری‌های لازم را در مواجهه با آسیب‌های احتمالی داشته باشد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/pnafee 🆔 @iictchannel
Olgo Zan-3.mp3
8.13M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔹 با موضوع "نگاهی فقهی-حقوقی به الگوی سوم زن" / قسمت هشتم 🔖 پیامدهای منفی الگوی خانواده‌گریزی 🔖 آسیب شناسی الگوی خانواده گریزی 🎙با حضور: حجت اسلام (عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف؛ 📅 ۳۰ آبانماه ۱۴۰۱ •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🄶 🆔 @hedayatnia_ir
💢 نشست علمی انسجام بخشی دینی و راهبردی در مکتب شهید سلیمانی 🎙با حضور: حجت‌الاسلام و المسلمین ⏰ چهارشنبه ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱، ساعت ۹ صبح ⬅️ لینک ورود به جلسه: 🌐 dte.bz/ethicsconf 🆔 @iictchannel
◽️ حکمت عملی ملاصدرا همان فلسفه فرهنگ است 🔸 حجت الاسلام و المسلمین در کرسی “فلسفه فرهنگ در حکمت متعالیه“ که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد عنوان کرد: 🔻 معضل معرفتی ما این است که وقتی چنین ادعا و فرضیه ای داریم این موضوع مطرح می شود که چطور حکمت عملی را با فلسفه فرهنگ یکی کرده اید. معضل اول این بود که بین فرهنگ و ساختار اجتماع چطور فرق می گذارید؟ ملاصدرا عقل را به معنای خاصل کلمه مطرح نکرده است، خیر سعادت عقلی می خواهد و انسان برای رسیدن به سعادت به عقل نیاز دارد اما اینکه عقل به شدت دخالت کند و انسان را به سعادت برساند، موضوعی نیست که ملاصدرا روی آن مانور کند... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/h-pajohesh-43 🆔 @iictchannel
◽️ عرف به تنهایی نمی‌تواند مصلحت کودک را معین کند 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: 🔻 عرف برای تشخیص، نظر به ملاک‌های عینی دارد. اینجا باید مباحث مربوط به روح و روان کودک مورد نظر قرار بگیرد. باید توجه کرد تصمیم من به لحاظ روحی و روانی و اخلاقی و تربیتی و مسائل مالی و اقتصادی طفل چه تاثیری بر او دارد. همچنین اگر این تصمیم خلاف باشد چه آسیبی به طفل وارد می‌شود. 🔻 بنابراین تصور من این است باید این امور عینی را به بحث بگذاریم. به همین جهت است وقتی به قانون حمایت مراجعه می‌کنید ابتدا یکسری امور را به عنوان مسائلی که کودک را در معرض خطر قرار می‌دهد برمی‌شمارد. اگر بخواهیم روی معیارها بحث کنیم اینها می‌توانند برای ما راهگشا باشند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/maslahat 🆔 @iictchannel
🔸کرسی علمی- ترویجی بررسی و تحلیل انتقادی نگره دین شناختی الحاد مدرن 🔰توسط گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه 30 آذرماه، ساعت 10 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/elhadmodernn 🆔 @iictchannel
◽️ تدوین دانش حکمرانی مهم ترین وظیفه حوزه و دانشگاه 🔸 حجت الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه در نشستی عنوان کرد: 🔻 عمده مشکل و ضعف ما در حکمرانی ها، دانش حکمرانی است؛ و علت این امر نیز این است که حوزه و دانشگاه به این امور نپرداخته اند و در اثر حاضر مهمترین کار حوزه و دانشگاه، تدوین دانش حکمرانی در عرصه های مختلف است. 🔻 مهمترین وظیفه ما و نقش وحدت حوزه و دانشگاه در جهاد تبیین در عصر حاضر، گره گشایی در حوزه‌های مختلف حکمرانی کشور است که باید با همکاری این دو نهاد، راهکارهای رسیدن به این اهداف بررسی و مشخص و معین شود. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/howzeh-danesh 🆔 @iictchannel
🖼 | عقلانیت نظری و عقلانیت انضمامی 👤 دکتر ، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سمینار «عقل و الهیات»: 🔺 عقلانیت یک بُعد نظری و یک بعد انضمامی دارد. بُعد انضمامی آن هم در جایی است که تبدیل به گفتمان اجتماعی و مفاهمه جمعی می‌شود. این بسیار مهم است آن چیزی که در ساحت مباحث نظری ما در حوزه و دانشگاه وجود دارد را تبدیل به مفاهمه جمعی کنیم و سپس توده مردم و کارگزاران اجتماعی را در بستر چنین عقلانیتی هدایت و راهبری کنیم. 🔺 بنده در مقاله «بررسی و تبیین بنیان‌های وجودی، معرفتی و ر‌وشی عقلانیت پیشرفت» تصویری از این عقلانیت در دوره معاصر ارائه کرده‌ام. عقلانیتی که در تجربه نظری غرب پدید آمده منجر به یک سری آسیب‌های جدی شده است و مهمترین آسیبی که می‌‌توانم اشاره کنم این است که عقلانیت مدرن و متعارف، بین ساحت نظر و عمل و ارزش‌ها و نظرورزی دچار گسست شده است. 🆔 @iictchannel
🖼 | عقلانیت و رابطه با آیین خاتم ◼️ خداوند، شریعت پیامبر اسلام را شریعت کامل معرفی می‌کند و از آنجا که دین به کمال خویش نایل شده، دیگر لزومی ندارد که وحی رسالی برای این اکمال تداوم یابد. آیین خاتم ، با عقلانیت رابطه تنگاتنگی دارد. اصول، معارف و احکام فردی و اجتماعی و اخلاقی آن در بسیاری از موارد با برهان و دلیل عقلی قابل تفسیر است و در یک تعبیر کوتاه، دین محمدی(ص) با حکم عقل و خرد عجین شده و در مواردی که خرد، حق داوری دارد، کوچک‌ترین تفکیکی میان آن دو نیست. اصول دین با تعقل و خردورزی اثبات می‌شود. در قرآن هم دلایل عقلانی بر این امر مطرح شده است و نیز روایات معصومین(علیهم السلام) نیز گویای این مطلب است. الاهیات نهج البلاغه و کتاب توحید صدوق، همگی حاکی از هماهنگی عقل و دین است. 📌 قسمتی از پیام مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی دامت برکاته به همایش ملی اجتهاد عقل گرا 🆔 @iictchannel
🖼 | ارزش اسلام برای عقلانیت 🔸 پیوند میان عقل و دین که در اسلام مطرح شده است در هیچ دین دیگری یافت نمی‌شود. بسیاری از علمای ادیان دیگر در پاسخ چگونگی رابطه عقل و دین جواب درستی ندارند و چه بسا بگویند عقل را به دین چه‌کار؟ چنان‌که مهم‌ترین عقیده مسیحیت تثلیث است که با عقل جور در نمی‌آید. مسیحیان به عقل پشت پا زده و می‌گویند تثلیت کار ایمان و تعبد است نه کار عقل. 🔸 اما در اسلام جدایی میان ایمان و عقل مطرح نیست و لذا از نظر اسلام کورکورانه تسلیم شدن پذیرفتنی نیست. اسلام برای عقل ارزش و اصالت قائل شده است و آن را در عرض کتاب و سنت و اجماع و در شمار منابع فقهی آورده است. 📖 برگرفته از کتاب اسلام‌شناسی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4332 🆔 @iictchannel