eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6.3هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
154 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 به صورت مجازی 🔶 توسط گروه تخصصی با مشارکت گروه پژوهشگاه: 🔰 نشست بررسی و نقد کتاب " در قرآن" برگزار می شود ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/falsafehh 🆔 @iictchannel
🔻مروری بر تقدم تغییرات ساختاری و رفتار حاکمان بر سبک زندگی جامعه 🔰 در گفت و گوی قدس با 🔸 جامعه به رنگ تغییرات ساختاری درمی‌آید 📣 هم اکنون در صفحه روزنامه قدس بخوانید: 🌐 b2n.ir/quds0129 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز ششم ماه مبارک رمضان 🔸 اللَّهُمَّ لا تَخْذُلْنِي فِيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ وَ لا تَضْرِبْنِي بِسِيَاطِ نَقِمَتِكَ وَ زَحْزِحْنِي فِيهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَ أَيَادِيكَ يَا مُنْتَهَى رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ 🔰 خدایا مرا در این روز بواسطه ارتکاب عصیانت خوار مساز و به ضرب تازیانه قهرت کیفر مکن و از موجبات خشم و غضبت دور گردان به حق احسان و نعمتهای تو به خلق ای منتهای آرزوی مشتاقان 🆔 @iictchannel
🔺 توسط گروه تخصصی با مشارکت گروه پژوهشگاه: ✅ نشست بررسی و نقد کتاب " در قرآن" برگزار می شود 🎙 با حضور: 📅 چهارشنبه 1 اردیبهشت ماه 1400 / ساعت 14 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 join.skype.com/glAPu6vSZVnc 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر :09109669086 (آقای استادمیرزا) 🆔 @iictchannel
🔰 در تازه‌ترین یادداشت از بررسی شد: 🔸 ؛ فرصت یا تهدید؟! ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/ekranen 🆔 @iictchannel
🔰 از سوی موزه انقلاب اسلامی و با همکاری برگزار می‌شود: 🔸دومین همایش ملی ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/hmbgofteman 🆔 @iictchannel
🔻 🔰 حجت الاسلام و المسلمین طی یادداشتی تبیین کرد: 🔸 کاستی‌های مدیریتی دولت؛ ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/kastiha 🆔 @iictchannel
🔹 🔰 از مجموعه نوشتارهای حجت الاسلام و المسلمین 🔻 به مناسبت ایام ماه مبارک 🔹 بگذار و بُگذَر 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#یادداشت #فعالیت_اعضا 🔹 #روز_ششم 🔰 از مجموعه نوشتارهای حجت الاسلام و المسلمین #محمدجواد_رودگر 🔻 ب
🔹 بگذار و بُگذَر 🔻 انسانِ بصیر و روشن ضمیر، دنیا را گذرگاه نه منزلگاه، عالم ماده را ظاهر نه باطن و زندگی این جهانی را گذرا و موقتی می داند نه زندگی پابرجا و دائمی. ✅ دنیا در ذات خود قلیل و درقیاس با آخرت نیز کم و حتی قابل اندازه گیری نیست. دنیا کشتگاه آخرت و ابزار کمال یابی و گهواره تکامل است. 🔸 بنابراین دنیاشناسی حقیقی برای آخرت شناسی واقعی امری لازم و راه گشاست. 🔻انسان اگر باطن دنیا را بشناسد، آن را به اهلش وامی گذارد، ولاغیر می داند که جزهلاکت سرنوشت دیگری ندارد. 🆔 @iictchannel 🔸 چه عمیق و بلیغ رسول خدا(ص) فرمود:"دَعُوا الدُّنیا لاِءَهلِها، فَمَن أخَذَ الدُّنیا فَوقَ ما یَکفیهِ أخَذَ حَتفَهُ وهُوَ لا یَشعُرُ؛(دنیا را براى اهلش وا گذارید زیرا هرکس که از دنیا بیش از اندازه کفایتش برگیرد، نادانسته، [عوامل] مرگ خود را برگرفته است")،(وَرّام بن ابی فراس حلی، تنبیه الخواطر،ج ۱،ص ۱۵۶؛ محمدی ری شهری،حکمت نامه پیامبر اعظم (ص)، ج 6،ص 22) 🔻 پس براساس قاعده زیست برهانی، عرفانی و قرآنی نسبت به هرچه دنیاست بگذار و بگذر. ✅ دنیا محل عبور و دیرخراب آباد و دامگه حادثه است، خانه فرار نه قرار، جایگاه رفتن نه ماندن و سرای فانی، نه باقی است. 🔸 سوَید بن غفله می گوید در زمان خلافت امیر المومنین(ع) بر حضرت داخل شدم ، دیدم که روی حصیر کوچکی نشسته و چیز دیگری در اتاق نبود ، عرض کردم یا امیرالمومنین بیت المال دست شماست چرا استفاده نمی کنید حضرت در پاسخ فرمودند:"ان اللبیبَ لا یتأثث فی دار النُقله و لنا دار ٌ قد نَقَلنا الیها خیرَ متاعنا و اِنّا عن قلیلٍ الیها صائرون"(انسان خردمند ، برای سرایی که باید از آنجا منتقل شود، اثاث تهیه نمی کند ، ما سرایی داریم که بهترین کالای خویش را بدان جا انتقال داده ایم ، و خود نیز به زودی رهسپار آن خواهیم شد)(مجلسی، بحارالانوار، ج13، ص422) 🔻 بنابراین به وِزانِ اصلِ بگذار و بگذر عمل کنیم که عملِ خردمندان و رفتارِ فرزانگان و کنشِ عاقلان است. 💐 چه نغز و پرمغز امیرالمومنین علی(ع) فرمود:«الدنيا دار ممرّ لا دار مقرّ والناس فيها رجلان: رجلٌ باع نفسَه فَأوْبقها ورَجلٌ ابتاع نفسَه فَأعتقها»(نهج البلاغه، حكمت 133):مردم در دنيا دو گرو ه اند: 🆔 @iictchannel ✅ گروهي هر چه ديدند مي‏طلبند، هرچه شنيدند مي‏خواهند و هر چه از خيالشان گذشت به فكرش فرومي روند و در فراهم كردنش تلاش مي‏كنند پس خود را به دنيا فروخته‏اند و مي‏كوشند به مولاي خود برسند، آنان در بند دنيا هستند وره آورد دنيا ايشان را به دنبال خود مي‏برد، هر پديده تازه‏اي جذبشان مي‏كند و زرق و برق دنيا آنان را مي‏فريبد بنده‏اي ذليل‏اند:«عَبدُ الشهوةِ أذلُّ من عبد الرِقّ»(نهج الفصاحه ج2، ص498) بنده شهوت ذليل‏تراز برده زرخريد است بنده ي شهوت، خودرا از مقام كرامت و ارج انساني ساقط مي‏كند. ✅ گروه دوم مرداني هستند كه خود را از دنيا خريده‏اند يعني كالا را به دنيا داده جانشان را رها ساخته‏اند، چيزي بر آنها حكومت نمي‏كند و تحت تأثير هيچ زرق و برق فريبنده‏اي قرار نمي‏گيرند آنان پي برده‏اند كه زرق و برق دنيا به منزله شكوفه است و هرگز ميوه نمي‏شود، قرآن كريم از دنيا به شكوفه تعبير مي‏كند و به رسول اكرم مي‏فرمايد:(وَلا تَمُدَنّ عَيْنَيْكَ إلي ما متّعنا بِهِ أَزواجاً مِنهم زَهْرة الحَيوةِ الدُّنيا) (طه، 131):چشمانت را به سمت كسي كه دنيا زده است باز نكن، زيرا آنان از شكوفه دنيا بر خوردارند. (زَهْرَة) يعني شكوفه، زندگي دنيا بيش از شكوفه نيست و براي هيچ كسي به ثمر نمي رسد، تا باغبان مي‏خواهد ميوه را بچيند رحلت او فرامي رسد، به خيال اينكه فلان امر، ميوه است وقتي به سراغش مي‏رود آن را شكوفه مي‏يابد، هرگز انسان از دنيا ميوه نمي‏چيند تا از آن بهره ببرد و سير شود، دنيا در حد شكوفه و گل ميوه است و بس. راد مردي چون علي بن ابي طالب است كه خود را از دنيا رهانيده مي‏فرمايد: اي دنيا مرا فريب نده تو را رها كردم.(جوادی آملی، حكمت‏نظري و عملي در نهج‏البلاغه،ص 114- 115) 🔻 بنابراین مردم دو دسته اند: الف) بخشي خود را به دنيا فروخته و برده آن شده‏اند. ب) دسته‏اي دنيا را خريده و از آن آزاد گشته‏اند، دنيا در اختيار آنهاست نه آنها در اختيار دنيا. 🔻 پس برای اینکه آزاده و آزاد باشی،آسایش و آرامش را با هم تجربه کنی: بگذار و بگذر. 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز هفتم‌ ماه مبارک رمضان 🔸 اللَّهُمَّ أَعِنِّي فِيهِ عَلَى صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ وَ ارْزُقْنِي فِيهِ ذِكْرَكَ بِدَوَامِهِ بِتَوْفِيقِكَ يَا هَادِيَ الْمُضِلِّينَ 🔰 خدایا مرا در این روز بر روزه و اقامه نماز یاری‌ کن و از لغزش‌ها و گناهان دور ساز و ذکر دایم نصیبم فرما به حق توفیق بخشی خود ای هدایت کننده گمراهان 🆔 @iictchannel
🔰 آیت الله در نوشتاری تشریح کرد: 🔸 بایسته‌های مفهوم‌شناسی در ؛ 🔻 زمان تفسیر اسناد شرعی، عرف زمان صدور آن اسناد را واکاوی می‌‌کنیم. کتاب‌های لغت، رابط فهمندگان نصوص با عرف زمان صدور ادله هستند. مفهوم شناسی و معناشناسی از روش‌ها و بایسته‌هایی پیروی می‌‌کنند که عدم توجه به آن، انسان را به برداشت‌های ناصحیح در مفردات و مرکبات می‌‌کشاند. بررسی همراه با تعلیل ده بایسته همراه با تطبیقات فقهی، موجب مصون ماندن از برداشت‌های ناصحیح می‌‌شود، تفسیر و تطبیق، حقیقت و مجاز، نسبت مفاهیم، بسند به قدر متیقن در موارد مشکوک و فرق داعی و معنا بخشی از این بایسته‌ها هستند. ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/mafhom 🆔 @iictchannel
18.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 واقع‌گرایی و علوم انسانی 📹 کلیپ معرفی کتاب " در علوم انسانی اسلامی" 📒 به قلم شیوای دکتر ☑️ عضو هیات علمی گروه 🆔 @iictchannel