#نشست
#افغانستان_مظلوم
🔻 در پی تحولات اخیر کشور افغانستان
🔸 گروه #سیاست پژوهشگاه با همکاری معاونت بین الملل بعثه #مقام_معظم_رهبری برگزار می کند:
🔰 نشست علمی "طالبان و آینده افغانستان"
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/afghanestant
🆔 @iictchannel
#نشست
#دولت_سیزدهم
🔻 سلسله نشستهای فرهنگپژوهی؛
🔸 توسط گروه #فرهنگ_پژوهی پژوهشگاه برگزار میشود:
🔰 نشست علمی تحول در حوزه گردشگری و #دولت_سیزدهم
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/tgardesh
🆔 @iictchannel
#دررسانه_ها
#فعالیت_اعضا
📌 هم اکنون در حال پخش...
🔰 ویژه برنامه زنده تلویزیونی #سوره با حضور حجت الاسلام دکتر #سیدسجاد_ایزدهی
رییس پژوهشکده نظام های اسلامی
💢 با موضوع سلاح های هسته ای از حرمت تا ضرورت
📺 شبکه چهار سیما
🆔 @iictchannel
#فرهنگ
#درس_خارج
✅ بررسی روایت «أنت و مالک لأبیک»
🔻 حجتالاسلام والمسلمین #ابوالقاسم_مقیمی_حاجی در درس خارج «فقه تربیت»:
📚 از پیامبر اکرم(ص) روایت شده: «أنت و مالک لأبیک» این روایات هم در تصرفات مالی و هم در تصرف در تزویج مطرح شدهاند. بر اساس این روایت گفته شده یک نوع ولایت و سلطنتی برای پدر بر فرزند ثابت میشود.
🔻 البته احتمالاتی در مفاد روایت مطرح است، از جمله:
🔹 1 - لام در «لأبیک» لام ملکیت است؛ این احتمال مراد نیست زیرا فرزند ملک پدر نبوده و بحث مملوکیت مطرح نیست.
🔹 2 – لام «لأبیک» به معنای اختصاص است؛ یعنی فرزند و مالش مخصوص پدر هستند، این احتمال هم مراد نیست.
🔹 3 - لام در «لأبیک» برای سلطنت و اثبات ولایت است، یعنی فرزند و مال او تحت ولایت و سلطنت پدر هستند.
📚 در بررسی روایات باید گفت: لازمه احتمال سوم و تعلیل مذکور ولایت بر شئون مختلف ولد بالغ است در حالی که فقها آن را نمیپذیرند و کسی نمیگوید که پدر بر جمیع شؤون فرزند بالغش ولایت دارد تا از اطلاق آن استفاده شود که ولایت در تربیت را هم شامل میشود.
📚 در واقع این صنف روایات در مقام بیان حکمت حکم «لِأَنَّ الْوَلَدَ مَوْهُوبٌ لِلْوَالِدِ» است و به تعبیر بعض فقها در مقام بیان نکته اخلاقی و اقناعی است. بنابراین از این دسته از روایات نمیتوان برای اثبات ولایت پدر بر فرزند استفاده کرد
🆔 @iictchannel
#نشست
#افغانستان_مظلوم
🔻 در پی تحولات اخیر کشور افغانستان
🔸 گروه #سیاست پژوهشگاه با همکاری معاونت بین الملل بعثه #مقام_معظم_رهبری برگزار میکند:
🔰 نشست علمی "طالبان و آینده افغانستان"
🎙با حضور:
#حیات_الله_یوسفی
#عبدالوهاب_فراتی
#محمد_ملک_زاده
📅 شنبه 19 تیر ماه 1400 / ساعت 11:00
📣 حضوری(محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی ) و مجازی
🏢 قم - 75 متری عمار یاسر - خیابان شهیدقدوسی - ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
📡 ارتباط مجازی از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 join.skype.com/JONdv0BQy0Ie
🆔 @iictchannel
#بازنشر
#روش_شناسی
✅ آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست عضو هیأت علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه: محورهای مهم در #روششناسی_اجتهاد
🔹وقتی میخواهیم وارد روششناسی شویم، چه محورهایی را باید در نظر بگیریم؟
1️⃣ یکی از محورهایی که منهجساز است و ممکن است دو فقیه را از هم جدا کند، نوع مواجهه با #منابع_اربعه است ... مثلا آیا کارآیی استقلالی عقل را قبول دارد؟ آیا کارآیی ابزاریاش را قبول دارد؟ آیا روایتی را که ثقه نقل میکند می پذیرد یا روایات موثوق به را؟ آیا روایت را مخصّص قرآن قرار میدهد یا عام قرآنی را بر خاص روایی مقدم میکند که در گذشته طرفداران جدی داشته و ناشیانه متهم به قیاس شدند.
2️⃣ دومین محوری که در روششناسی یک فقیه باید مطمح نظر قرار گیرد، #مقاصد_الشریعه است ... باید دید فقیه چه نگاهی به مقاصد شریعت دارد؟
3️⃣ محور سوم این است که آیا فقیهی که میخواهیم راجع به روششناسی او تأمل کنیم، حاضر است #از_خرد_به_کلان عبور کند یا نه؟ روایاتی هست که مرحوم شیخ انصاری دارد و راجع به دهن متنجس است و به درد استصباح تحت السماء میخورد. مقدس اردبیلی در مجمع الفائده والبرهان، از این روایات، یک قاعده استنباط میکند و لذا میگوید نه استصباح خصوصیت دارد، نه تحت السماء خصوصیت دارد و در واقع از یک نص وارد در مورد خرد با الفاظ خاص، استنباط یک قاعده میکند.
4️⃣ آخرین محوری که در متدولوژی باید مطمح نظر قرار بگیرد این است که آیا آن فقیه #صناعتمحور است یا به #تجمیع_ظنون میپردازد؟
⚜ بیشتر بخوانید:
🌐 ravesh-ejtehad.blog.ir/post/27
🆔 @iictchannel
#حدیث_هفته
🔰 امام على عليه السلام:
🔸 عمر تو مهريه خوشبختى توست، اگر آن را در راه طاعت پروردگارت بگذرانى
📚 غررالحكم حدیث3429
🆔 @iictchannel
#نشست
#دولت_سیزدهم
🔻 سلسله نشستهای فرهنگپژوهی؛
🔸 توسط گروه #فرهنگ_پژوهی پژوهشگاه برگزار میشود:
🔰 نشست علمی تحول در حوزه گردشگری و #دولت_سیزدهم
🎙با حضور:
#شهاب_طلایی
#محسن_ردادی
#مسعود_نصرتی
#علی_اصغر_شالبافیان
📅 یکشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ / ساعت ۱۰:۳۰
📡 به صورت حضوری همراه با ارتباط مجازی تحت نرم افزار اسکایپ از طریق:
👇👇👇👇👇👇
🌐 join.skype.com/b6bgINEMFmPu
🆔 @iictchannel
#تازههای_نشر
#سازمان_انتشارات
📚 «فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیتالله خامنهای»
✍🏼 اثر #سید_سجاد_ایزدهی
✔️ این اثر ضمن ارائه فهمی مناسب از فقه سیاسی و تمایز آن با فقه حکومتی، در پاسخ به پرسشهایی در خصوص رئوس ثمانیه و فهم ماهیّت و کارکرد این گرایش بینارشتهای، صورت پذیرفته و...
📝 فهرست و مقدمه
🌐 Poiict.ir/18947
🆔 @iictchannel
#یادداشت
#فعالیت_اعضا
🔰در تازهترین یادداشت از حجت الاسلام والمسلمین #سیدکاظم_سیدباقری عنوان شد:
🔸 افغانستان و بایستگی گفتگو؛
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/goftegoo
🆔 @iictchannel
#نشست
#افغانستان_مظلوم
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔰 نشست علمی "طالبان و آینده افغانستان"
🎙با حضور:
#حیات_الله_یوسفی
#عبدالوهاب_فراتی
#محمد_ملک_زاده
📡 ارتباط مجازی از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 join.skype.com/JONdv0BQy0Ie
🆔 @iictchannel
QABASAT96-2.pdf
645.7K
#مقاله
💯 #بخوانید
🔰 مقاله "تحلیل مقوله بلا و درد و رنج در عرفان ابنعربی"
✍️ نویسنده:
🔹 حجت الاسلام و المسلمین #مسعود_اسماعیلی عضو هیأت علمی گروه #فلسفه پژوهشگاه
🗒 منتشر شده در فصلنامه #قبسات شماره 96
📌 چکیده:
🔸 مسئله مورد بحث در این نوشتار این است که بلا و درد و رنج در دنیا، از منظر #هستی_شناختی، چگونه قابل تحلیل است. در این زمینه به سه محور در آثار ابنعربی بر می خوریم: مفهوم شناسی، حقیقت بلا و درد و رنج، حکمتها و اهداف حصول بلا و درد و رنج. در مفهوم شناسی، وی به دو مفهومِ «خیر و شرّ» و «بلا» می پردازد. در بحث حقیقت بلا وی دو نگاه وجودشناختی و خداشناختی (جهان شناختی) را مطرح کرده است که درمجموع حقیقت بلا و شرّ، یا به جهتی عدمی در اعیان ثابته است، ارجاع میشود یا به وجهی وجودی در اسماء الهی قهری و جلالی. در مورد نحوه سازگاری این دو رأی میتوان هر دو دیدگاه را به نحو معقولی به دیگری برگرداند. حکمتها و اهداف نهفته در حصول بلایا و دردها و رنجها نیز از دیگرمحورهایی است که ابنعربی در این موضوع به آن پرداخته و در این زمینه به دو مفهوم امتحان و گناهان اشاره کرده است.
📩 متن کامل مقاله:
🌐 b2n.ir/qabasat96-2
🆔 @iictchannel