◽️ اسناد قرآنی مشروعیت اجبار به حجاب در حکومت دینی
📝 یادداشتی به قلم حجتالاسلام و المسلمین #حسین_عشاقی عضو هیات علمی گروه #فلسفه پژوهشگاه؛
🔻از موضوعاتی که امروزه مورد توجه است بکارگیری نیروی قهرآمیز برای باحجاب کردن بانوان می باشد. در این یادداشت برخی از اسناد قرآنی برای مشروعیت اجبار به حجاب را مورد بحث قرار میدهیم.
🔹طبق مفاد آیه ۴۱ سوره حج، از مشخصات مؤمنان این است که اگر در سرزمینی قدرت یافته و به حکومت رسیدند، آنها با تکیه بر قدرت و حاکمیتشان امر به معروف و نهی از منکر میکنند. پس نداشتن چنین مشخصهای نقیصهای در ایمان مؤمن است و بنابراین در این آیه، داشتن چنین مشخصهای به عنوان یک وظیفه ایمانی و تکلیف دینی معرفی شده است...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/hejabefaf-2
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|رسانه در کمین نوامیس
✍️#مهدی_جمشیدی، عضو گروه فرهنگپژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛
🔺از جمله مهمترین مشوّقها و محرّکهای بدحجابی در زنان، رسانههای نوپدید هستند، از قبیل شبکههای تلویزیونیِ ماهوارهای و فضای مجازی. ازیکسو، ما قدرتِ اثرگذاریِ محتوایی بر این ابزارها نداریم و نمیتوانیم برای آنها تعیین کنیم که چگونه باشند و چگونه نباشد، و ازسویدیگر، بسیاری از آنچه که در داخل برای حاکمگردانیدنِ فرهنگِ حجاب و عفاف انجام میدهیم، بهواسطۀ تأثیرِ مخرّب و خنثیکنندۀ این رسانهها، از دست میرود.
🔺تنها راهی که باقی میماند، کوشش در امتدادِ مرزبندیِ فرهنگی است؛ یعنی باید حصارها و حریمهای فرهنگیِ خویش را، مستحکم سازیم و مجالِ نفوذ و رخنه ندهیم. این امر میسّر نیست، مگر از طریقِ کنارنهادنِ رویکردِ رهاسازیِ رسانهها و پایاندادن به سیاستِ درهای بازِ فرهنگی که در حقیقت، بر ولنگاریِ فرهنگی دلالت دارد.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشته|نوع مواجهه دولت اسلامی با حجاب
✍️#مهدی_جمشیدی، عضو گروه فرهنگپژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛
🔸باوجودِ اینکه حجاب و عفاف، مقولاتی فرهنگی هستند و باید در درجۀ نخست، از سازوکارهای فرهنگی برای علاج و اصلاحِ آنها استفاده کرد، امّا نباید از اجرای حدودِ الهی نیز منصرف شد و به روشهای نرم و گفتاری و توصیه و موعظه بسنده کرد، بلکه باید قدرتِ قهریۀ دولتِ اسلامی را به صحنه آورد.
🔸اگر کسانی آگاهانه و قاطعانه، اصرار بر فضیلتسوزی و لجنپراکنی در عرصۀ عمومی دارند، دولتِ اسلامی نباید از ترسِ متهمشدن به خشونت و تندروی و قشریگری و اجبار و تحمیل، از زیرِ بارِ اجرای احکامِ الهی، شانه خالی کند و با بیاعتنایی و اغماضِ خویش، زمینه و بستر را برای شیوعِ هرچهبیشترِ منکرِ بدحجابی و برهنگی، فراهم سازد. کسانی که با «دلیل» و «برهان»، بدحجابی را کنار نمیگذارند، باید بهسببِ هراس از هیبتِ و اقتدارِ دولتِ اسلامی، حجاب را محترم و لازم بشمارند.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|تقید به حجاب در ایران باستان
👤حجتالاسلام والمسلمین #قاسم_بابایی، مدیر گروه بینش و اندیشه مرکز پژوهشهای جوان:
⬅️اهمیت و ارزش حجاب مازاد بر دینی بودن در فرهنگ ما نیز حضور داشته است، حتی ایرانیان باستان نیز تقید به حجاب داشتند. باید توجه داشت که دربخش فرهنگی به فرموده قران: فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَیْکُمْ هر کس به شما تجاوز کند، به مانند آن بر او تجاوز کنید. تعدی و تهاجم دشمن یک شکل نیست.
✔️حجاب در جامعه اسلامی به قدری روشن بوده است که فقها از شیخ صدوق در قرن چهارم آن را از امور مسلم فقهی گرفتهاند و بر اساس آن، احکام دیگر فقهی را بنا نهادهاند. بررسیهای تاریخی نیز نشانگر حساسیت خاص مسلمانان در طول تاریخ نسبت به حجاب میباشد. اما متاسفانه برخی نویسندگان در مقدار پوشش در زمان پیامبر(ص) ایجاد تردید میکنند.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
20.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | شرط ولایت در حدیث سلسلةالذهب
👤 آیتالله #علی_اکبر_رشاد، رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◽️ اصل حدیث سلسلةالذهب قدسی است، ولی امام رضا(ع) یک ذیلی را بهعنوان معصوم اضافه فرمودند که در آن ذیل به نقش ولایت در توحید اشاره شده است.
◽️ گرچه حضرت به انواع شروط که تصریح نکردند، اشاره کردند که این کلمه شروطی دارد ولی مهمترین شرط رو ایشان تصریح بهش کردند که شرط ولایت است.
#پادکست
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | حفظ امنیت زنان فلسفه حجاب
✍️ حجتالاسلام والمسلمین #علی_محمدیجورکویه، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛
💠 از جمله حکمتهای حکم حجاب - که از گزارههای اسلامی بهدست میآید - ایمن شدن نسبی زنان از آزار و اذیت مردان و به دست آوردن احساس امنیت است. در آیه 57 سوره احزاب خداوند متعال به صراحت بیان میکند که یکی از حکمتهای دستور به زنان برای رعایت حجاب این است که آنان از تعرض در امان بمانند. زیرا نوع پوشش زن خواسته یا ناخواسته پیامی را به بینندگان او منتقل میکند و این پیام میتواند منعکننده بینندگان از طمع در اذیت و آزار او باشد، چنانکه میتواند ترغیبکننده آنان به آزار و اذیت وی باشد و دریافت هر کدام از این پیامها، تابع نیت و میل درونی زن نیست و صرف انتقال هر کدام از این دو پیام موجب وسوسه شدن یا خودداری مردان نسبت به زن خواهد شد. از اینرو، خداوند در ادامه دستور به زنان برای رعایت حجاب میفرماید: داشتن حجاب برای اینکه به عنوان زنان پاکدامن شناخته شوند و در نتیجه از طمع و وسوسه مردان در امان بمانند نزدیکتر است.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | تقید به حجاب در صدر اسلام
✍️ حجتالاسلام والمسلمین #محمدحسن_جواهری، عضو هیات علمی گروه قرآنپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛
🔺پس از آماده شدن زمینههای لازم برای فرود آمدن حکم مهم حجاب که هم آثار فردی داشت و هم اجتماعی و نیز نمادی برای جامعه مسلمان به شمار میرفت، ابتدا در سال چهارم یا پنجم بعد از هجرت حکم حجاب ابتدایی نازل شد. در این مرحله افرادی که حجاب گرفتن از آنها لازم نبود و نیز زنهایی که مناسب ازدواج نبودند، استثنا شدند. چند سال بعد و پس از فراهم شدن شرایط لازم، حکم حجاب کامل نازل شد: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ...». این حکم نهایی بود و تکمیل کننده حکم پیشین.
🔺منظور از «جلباب» به حکم بلاغت تضمین در «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ» بالاپوشی است که نه به بدن بچسبد و نه از آن فاصله گیرد؛ یعنی چیزی که هم مصداق «یدنین» باشد و هم «یضعن علیهن» در تضمین را از دست ندهد؛ که مهمترین مصادیق آن «چادر» و «عبای عربی» است.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
📺 ویژه برنامه تلویزیونی ثریا
🔻 خلق پول بانک ها، همچنان بدون توقف!
🔹 ضرورت اصلاح نظام بانکی، مهمترین گام برای کنترل تورم
🎙 با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #احمدعلی_یوسفی
مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه
📆 امشب ۲۳ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۲۳
🖥 شبکه یک سیما
#فعالیت_اعضا
🆔️ @iictchannel
◽️ ضرورت تبیین کلامی در مسائل و آسیب های اجتماعی
📝 یادداشتی به قلم حجتالاسلام و المسلمین #محمدصفر_جبرئیلی عضو هیات علمی گروه #کلام پژوهشگاه؛
🔻یکی از مشکلات و آسیبهای اجتماعی بویژه دردهه اخیر معضل بیحجابی و بدحجابی در جامعه اسلامی است، چیزی که در واقع دل هر مسلمان دغدغهمند را به درد می آورد و هر انسان دلسوزی را به فکر وا میدارد که راه کار اصلاح آن چیست؟
🔹راه کارهای ارائه شده نیز گاه با افراط و تفریط مواجه است و هریک دیگری را نفی کلی میکند و خود زمینهساز معضل اجتماعی و حتی سیاسی و فرهنگی دیگری می شود. به نظر میرسد مساله حجاب و دیگر مسائل فکری و فرهنگی جامعه با نگاه تبیینی با رویکرد کلامی بهتر حل میشود تا بانگاه فقهی و فقاهتی..
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/tabeinkalam
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
11.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #ببینید I ممنوعیت خلق پول توسط بانکهای غیر دولتی
💢 خلق پول توسط بانک مرکزی با شرایطی جائز است، لکن توسط بانکهای غیردولتی ممنوع است.
💠 حجت الاسلام والمسلمین #احمدعلی_یوسفی، مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه در ادامه این نشست خبری یادآور شد بانکهای غیردولتی از دو طریق خلق پول میکنند:
◀️ نخست ازطریق جمع آوری سپرده های مردم، می توانند در یک فرآیند بانکی 100 میلیون سپرده مردم را به 500 میلیون مبدل کنند و از این منبع به مردم وام پرداخت کنند و از منافع آن بهرهمند شوند.
⏪ راه دوم، خلق پول از «هیچ» است. بانک ها می توانند حساب اشخاص حقیقی و حقوقی را چند هزار میلیارد تومان شارژ کنند و این پول به عنوان دارایی و ملک بانک ها به حساب می آید. در واقع بانک ها بدون هیچ فعالیت اقتصادی موثر می توانند هزاران میلیارد تومان از طریق عنوان خلق پول، صاحب ملک و دارایی شوند.
🔻 انحصار خلق پول برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد و بانک مرکزی باید بر اساس نیاز بخش واقعی اقتصاد، اقدام به خلق پول کند و عدم اضرار به ثروت مردم و توزیع منافع خلق پول در راستای منافع مردم را به عنوان شروط خلق پول رعایت کند.
#در_رسانه_ها
🆔 @iictchannel
◽️ اختیارات قضایی حکومت نبوی
📝 یادداشتی به قلم حجتالاسلام و المسلمین #محمد_عابدی عضو هیات علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه؛
◾️ پیامبر(ص) علاوه بر وظیفه ابلاغ و اجرای شریعت، شان قضاوت هم داشت. او افرادی را برای ازدواج و طلاق، ثبت اسناد و املاک، نظارت برخرید و فروش در بازار معین یا در برخی مناطق قاضی نصب میکرد. در مورد آیات قضاوت میتوان گفت این آیات چند دسته هستند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ekhtiarat
#یادداشت
🆔 @iictchannel
◽️ کشف واقعیت های حجاب
💠 نشست علمی "بررسی مسائل حقوقی درباره حجاب"
🎙 با حضور:
حجت الاسلام #فرج_الله_هدایت_نیا
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه
📆 سه شنبه ۲۵ مردادماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۶
🔺 حضور مجازی از طریق:(انتخاب گزینه مهمان)
➡️ online.shahramookht.ir/ch/gapogoft
#فعالیت_اعضا
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel