eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6.1هزار دنبال‌کننده
13.4هزار عکس
682 ویدیو
154 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره 190 📋 تهیه و تنظیم:‌ اداره روابط ع
Shahrivar1401.pdf
9.02M
💯📣 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 شهریور ماه ۱۴۰۱ 📋 مشاهده آرشیو خبرنامه ها: 🌐 iict.ac.ir/khabarnameh 📋 نمایه خبرنامه ها در سایت مگ لند: 🌐 b2n.ir/magiict 🆔 @iictchannel
▫️ رسول خدا(ص) مردم را به «خود» نمی خواند 🔸در گفتگو با دکتر مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه عنوان شد: ◾️ پیامبر اکرم(ص) مردم را به خدا دعوت می کرد، به «خود» نمی خواند. گاهی اوقات ما برای برخی مسائل، ممکن است که اول منافع خود را در نظر بگیریم و هرچیزی که سبب ارتقای موقعیت من شود، جیب من را پرکند، انجام دهم. داعی الی الله یعنی فقط برای خدا کارکردن، چه دیگران آفرین بگویند و چه نفرین کنند. 🆔 @iictchannel
▫️ ادبیات معاصر و پردازش حماسی مفاهیم سیاسی- اجتماعی ✍️ نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر گروه سیاست پژوهشگاه ▪️یکی از مضامین غالب در شعر دورۀ جدید، سياست است و حتی اگر از عرفان و عشق سخن به میان می‌­آید، رویکردی اجتماعی دارد و مفاهیمی چون عدالت، آزادی و برابری، محبوب و معشوق اوست و نه امری صرفا انتزاعی و دست نايافتني. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/moaaser-2 🆔 @iictchannel
▫️ویژگی و راه‌های تحقق سیاست‌های برنامه هفتم توسعه 🔸در گفتگو با حجت‌الاسلام عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه مطرح شد: ◾️ مهمترین ویژگی این برنامه، بحث توأم با عدالت است. ما از ابتدای پیروزی انقلاب به‌ویژه بعد از پایان جنگ هشت ساله‌ی تحمیلی شاهد یک تفاوت دیدگاهی در میان رهبری و دولت کارگزاران هستیم. وقتی دولت کارگزاران بر روی کار آمد، آنها اعتقاد داشتند که اگر رشد و پیشرفت اقتصادی بعد از آن خرابی‌های جنگ بخواهد اتفاق بیفتد، ما نباید بر روی مسأله‌ی عدالت تأکید کنیم. 🆔 @iictchannel
▫️دیالوگ مانع از سایش فرهنگی می‌شود 🔸از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران مطرح شد: ◾️ به این معناست که در تعاملات فرهنگی که در لایه‌های مختلف اندیشه فرهنگی علوم فرهنگی یا مدل‌های فرهنگی رخ می‌دهد، گاهی این دو فرهنگ که با هم تعامل دارند، آن فرهنگ صحیح به‌جای اینکه بتواند آن فرهنگ را تحت تاثیر خودش قرار بدهد، خودش دچار سایش قرار می‌گیرد. این ساییده شدن به این معناست که به صورت نامحسوس از اصالت و کارامدی این فرهنگ کاسته می‌شود. 🆔 @iictchannel
▫️ امام رضا علیه السلام عالم آل محمد 🔖 نوشتاری مستخرج از مقاله ای از گروه قرآن و اهل بیت(ع) دانشنامه قرآن شناسی ✍️ به قلم جواد پورروستایی؛ ▪️امام رضا (ع) در تمام زمینه‌ها و مسائل دینی، علمی، عقیدتی و فقهی سرآمد بود و با تکیه بر آیات قرآن در موارد بسیاری پرسش ها و شبهات مردم را پاسخ می‌داد. بر اساس نقل ابوذکوان از ابراهیم بن ابی‌العباس، امام رضا (ع) پاسخ همه سؤالات را می‌دانست و داناترین فرد عصر خویش بود و در آزمون‌هایی مکرری که مأمون از ایشان به عمل می‌آورد، امام با تکیه بر آیات قرآن به همه پرسش‌های وی پاسخ می‌گفت... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/d-quran-3 🆔 @iictchannel
▫️ امام رضا(ع) توحید را بنیادی‌ترین مبنای حکمت سیاسی معرفی کرد 🔸 سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در همایش «سیره سیاسی امام رضا(ع)» ▪️ امام رضا(ع) در حوزه حکمت عملی و امامت بیش از دیگر ائمه(ع) مطالب ارزشمندی بیان فرموده‌اند ولی واقعیت این است که ما کمتر روی آن تحقیق و تمرکز کرده‌ایم و اگر از ما اندیشه سیاسی امام رضا(ع) را بخواهند جز استحصال روایات کار چندانی نکرده‌ایم. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ دامن آلوده و بار گناه آورده ام ◾️ گر چه آهی در بساطم نیست، آه آورده ام 🙏 شاه پناهم بده ◼️ فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه امام رئوف، علی بن موسی الرضا(ع) را تسلیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🖼 | ثبات سیاسی از منظر امام خمینی(ره) 🔸 در آرا و بیانات امام خمینی عوامل مختلفی برای ثباث و بی‌ثباتی مطرح شده است. عوامل ثبات در آرا و بیانات امام از منظرهای مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قابل بررسی است. مهم‌ترین عوامل ثبات سیاسی عبارت‌اند از: محوریت استقلال و آزادی، زمینه‌سازی پیشرفت و ترقی، نقش و محوریت مردم، نفی رابطه سلطه‌جویی، حاکميث قوانین الهی، نفی امتیازهای طبقاتی، شایسته‌سالاری، تبادل افکار و مشورت‌پذیری، انتفاد پذیری، مشارکت مردم و عوامل ثبات فرهنگی نیز عبارت‌اند از: تأکید بر عدالت‌محوری و تعهد پذیری کارگزاران و مردم، حاکمیت بر قلوب مردم، تزکیه دولتمردان، عوامل ثبات اقتصادی نیز در اندیشه امام خمینی در موارد زیر مطرح شده است: عدم‌خیانت در اموال عمومی، اهمیت‌دادن به رفع نیازهای مردم و فقرستیزی. 📖 برگرفته از کتاب ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6386 🆔 @iictchannel
🖼 | امام رضا(ع) دورانی که نحله‌های مختلف بودند توانستند اسلام ناب یعنی امامت را معرفی کنند 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◽️ امام رضا(ع) در چنین دورانی که نحله‌های مختلف مانند فتحیه و اسماعیلیه و واقفیه و… بودند توانستند اسلام ناب یعنی امامت را معرفی کنند و این نشانه حکمت سیاسی امام(ع) است. امام رضا(ع) تعبیر زیبایی در برابر مامون به کار برده و فرموده است ای مامون مگر عمارت و خلافت ملک شخصی تو هست که آن را به من می‌بخشی؟ امامت، عطیه و جعل الهی است و مشروعیت آن از خداست و تو کاره‌ای نیستی که بخواهی به من امامت بدهی، امام هم در برابر خودی‌ها و هم خلیفه بحث امامت را با صراحت مطرح کردند گرچه در برخی موارد دیگر تقیه هم داشته‌اند. 🆔 @iictchannel
🖼 | موضوع در کشاکش تقابل عدم و ملکه ◼️ هر امری شأنیت موضوع واقع‌شدن برای داستان را ندارد. موضوع، ماهیتی است که بتواند محل حلول مضمون، قصه داستان، پیرنگ و پيام واقع شود. موضوع ماهیتی است که شأنیت انتخاب‌گری و کنش را دارد؛ می‌تواند تصمیم بگیرد و می‌تواند کنشی را در جهت حل مسئله یا تغییر وضعیت پیش ببرد. چنین ماهیتی جز انسان نیست. ◼️ با این تعبیر، به نظر می‌رسد «یافتن موضوع» و «کشف موضوع» که در تعابیر برخی پژوهشگران آمده است به معنای دقیق کلمه، پیداکردن انسان است. البته عموم اهالی نظر در تطبيق موضوع با مصادیق آن، از شخصیت، به صورت منحصر یاد نکرده‌اند. در آرای ذکرشده، غالباً تنها شخصیت را در اجزای موضوع مشارکت داده‌اند؛ در عين حال با ذکر مكان، زمان يا موقعیت به دایره موضوعات توسعه داده‌اند. 📖 برگرفته از کتاب جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6066 🆔 @iictchannel
🖼 | وحی از دیدگاه متکلمان 🔹 متکلمان درباره وحی، پیامبر را دارای نقش فاعلی در تولید وحی نمی‌دانند، اگرچه پیامبر در این امر موضوعیت دارد. به‌عبارت دیگر، نقش قابلی پیامبر در وحی نمایان‌تر از نقش فاعلی ایشان است. 🔹 متکلمان بین وحی قرآنی و احادیث نبوی و احادیث قدسی تفاوت قائل شده و معتقدند صورت‌بندی در احادیث قدسی نمایان است، اما در وحی قرآنی صورت‌بندی و الفاظ از خدای متعال است و این‌گونه نیست که پیامبر خود در تولید وحی و حتی صورت‌بندی وحی نقشی داشته باشد. 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel