eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 ❇️ کرسی علمی ترویجی رابطه فقه نظام و علوم انسانی اسلامی 💢 با حضور پرشور اساتید، طلاب و دانش پژوهان(حضوری و مجازی) 📅 سه شنبه 2 اسفند ماه 1401 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
▫️کتاب کارکردهای عفاف در حقوق خانواده 🔰توسط پژوهشگاه و به قلم حجت‌الاسلام منتشر شد. 🔹 به مثابه یک اصل بنیادین دینی، منشأ آثار مهمی در حقوق خانواده است. بعضی آثار آن «پیشینی» و بعضی دیگر پسینی است. مقصود از آثار پیشینی عفاف در حقوق خانواده، ایجاد زمینه پاک‌زیستی و پیش‌گیری از گرایش همسران به فحشاء است. 🔹منظور از آثار پسینی عفاف، پیامدهای اعمال منافی عفت در روابط همسری و والد- فرزندی است. این موضوع برغم اهمیت آن تا کنون مورد بررسی قرار نگرفته و مسایل آن تشریح نشده است. 🔍 اطلاعات بیشتر👇 🌐 iict.ac.ir/kefaf 🆔 @iictchannel
◽️ قاعده لاضرر حکومتی است 🔹 حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه در کرسی علمی عنوان کرد: 💢 دیدگاه‌های مختلفی در مورد «لا» در قاعده لاضرر وجود دارد. کسانی همانند آخوند خراسانی، فاضل تونی و نراقی فرموده‌اند که یا هیچ حکمِ ضرری در احکام اسلامی وجود ندارد یا اگر وجود دارد جبران آن پیش‌بینی شده است. برخی نیز همانند شریعت اصفهانی آن را حکم فرعی می‌دانند. 💢 اما در دیدگاه امام خمینی(ره) ایشان، وظایف سه گانه‌ای برای رسول اکرم بیان می‌کنند و می‌گویند این وظایف شامل نبوت، قضاوت و ریاست بوده است و قاعده لاضرر را به مقام سوم می‌برند، یعنی معتقدند که حکمی سلطانی و حکومتی است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/lazarar-2 🆔 @iictchannel
◽️ مجازات‌های سرقت در فضای مجازی بازدارنده نیست 🔹 حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در کرسی «عدم توازن مجازات‌های جرایم سایبری با مجازات‌های همجنس» مطرح نمود: 💢 مجازات جرایم سایبری در مقایسه با مجازات همان جرایم در فضای سنتی بسیار سبک تر است و به نوعی مشوق افراد به کلاهبرداری و سرقت و فحشا در فضای مجازی است و لذا باید تشدید شود. 💢 هیچ تعادلی میان مجازات در فضای سنتی و سایبر وجود ندارد در حالی که با توجه به گستردگی این جرایم در فضای مجازی و اثر منفی آن باید قانونگذار مجازات سنگین‌تری را وضع می‌کرد یا حداقل به اندازه فضای سنتی، مجازات تعیین می‌کرد. الان کاملا این روند معکوس است و مجازات آن هم از بازدارندگی لازم برخوردار نیست و از طرف دیگر قانون جرایم رایانه ای قاعده تعدد معنوی را از کار انداخت. طبق قاعده تعدد معنوی اگر رفتار مجرمانه ای دارای دو عنوان مجرمانه باید به مجازات اشد حکم می شد ولی طبق ماده 780 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات(ماده ۵۲ قانون جرایم رایانه‌ای) در هر صورت تنها بر اساس قانون جرایم رایانه ای تعیین کیفر می شود. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hamjens-2 🆔 @iictchannel
🔸کرسی علمی ترویجی چیستی و چگونگی روش تفسیر شبکه ای 🔰 توسط گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می شود: 🎙 با حضور: 📅 دوشنبه 8 اسفندماه1401، ساعت 13 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/shabakeh 🆔 @iictchannel
◽️ دلیل شیخ طوسی برای وجوب طلاق در صورت نفرت زن از شوهر 🔹 حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در کرسی “چالش های طلاق خلع در فقه و حقوق ایران" تبیین کرد: 💢 طلاق خُلع، اینگونه تعریف می‌‌شود که زن به دلیل کراهت از شوهر در ازای بذل مالی، طلاق می‌گیرد که گاهی از آن به فدیه نام برده شده است. یک چالش این است که با فرض آمادگی زن برای بذل، آیا طلاق بر شوهر لازم و به تعبیر فقهی واجب می‌شود؟ اگر واجب شود که قطعاً زمینه برای دخالت قضایی فراهم می‌شود اما اگر طلاق بر شوهر واجب نباشد راهی برای گسست نکاح نیست و زن با وجود کراهت باید در علقه زوجیت بماند. مشهور معتقدند خلع بر زوج واجب نیست. 🔻 شیخ طوسی معتقد به وجوب طلاق در شرایط نفرت زن از شوهر است. دلیل وی برای وجوب طلاق نیز این است که در صورت نفرت زن از شوهر، این وضعیت، منکر است و نهی از منکر هم واجب است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/chaleshtalagh-2 🆔 @iictchannel
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره ۱۹۵ (بهمن ماه ۱۴۰۱) 📋 تهیه و تنظیم:‌ اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی ⭕️ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در فضای مجازی ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 🌐 سایت: ▶️ www.iict.ac.ir 🆔 @iictchannel
Bahman1401.pdf
8.17M
💯📣 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 بهمن ماه ۱۴۰۱ 📋 مشاهده آرشیو خبرنامه ها: 🌐 iict.ac.ir/khabarnameh 📋 نمایه خبرنامه ها در سایت مگ لند: 🌐 b2n.ir/magiict 🆔 @iictchannel
❇️ ‏شفای جان و جانانم حسین است طبیب و درد و درمانم حسین است ❇️ از آن رو انس با قرآن گرفتم که دیدم روح قرآنم حسین است ✨ فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت سرور جوانان بهشت و آموزگار شهادت (ع) و روز پاسدار را تبریک عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🔸 ای اهل حرم میر و علمدار خوش آمد 🔸 علمدار خوش آمد علمدار خوش آمد 🌺 فرارسیدن ولادت با سعادت علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و روز جانباز را تبریک عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🔸 امام على عليه السلام: الثِّقَةُ باللّهِ أقوى أمَلٍ 🔰 اعتماد به خدا، محكم ترين اميد است 📚 غررالحكم، حدیث605 🆔 @iictchannel
◽️امام حسین(ع) در نهضت خود با جهالت مبارزه کرد 🔸 در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی گروه کلام پژوهشگاه عنوان شد: 💢 وقتی که از سخن گفته می‌شود، در کنار آن جهاد اصغر مطرح می‌گردد، جهاد اصغر به معنای مبارزه با دشمن بیرونی و جهاد اکبر یعنی مبارزه با هوا‌های نفسانی است که آن دشمن درونی است. 💢 برخی معتقدند که جهاد کبیر ارزش و اهمیت بالاتری نسبت به جهاد اصغر دارد، هر چند برای موفقیت در جهاد کبیر ما نیاز به جهاد اکبر نیز داریم، اما جهاد کبیر یک گستره وسیعی را به همراه دارد که شامل ابعاد فرهنگی و سیاسی و علمی و اقتصادی و همه این موارد می‌شود. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/jjhalat 🆔 @iictchannel