#بازنشر
✅ یادداشتی از سید #محمد_مهدی_غمامی
🔸صیانت از #حریم_خصوصی در نظام حقوقی ایران اثر دکتر حسین آقابابایی
⚜ مشروح خبر:
🌐 l1l.ir/iict901
📡 @iictchannel
#رونمایی_کتاب
✅ #علی_ذوعلم در آیین رونمایی از #فرهنگ_ناب_اسلامی، در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران:
🔸اصلاح #فرهنگ باید در ساختارها صورت گیرد
⚜ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/zfn
📡 @iictchannel
#فرهنگ_پژوهی
🔸هم اکنون
✅ نخستین جلسه از سلسله بحث هایی در باب #فلسفه_فرهنگ با ارائه آیت الله #علی_اکبر_رشاد
تهران - 31 اردیبهشت 97
📡 @iictchannel
#فرهنگ_پژوهی
آیت الله #علی_اکبر_رشاد در نخستین جلسه از سلسله بحث هایی در باب #فلسفه_فرهنگ:
🔸فرهنگپژوهی نوعی انسانشناسی انضمامی است.
🔸علوم انسانی غربی در پی مطالعهی پسینی رفتار است، فلذا به نوعی بسط فرهنگ است.
🔸در ایران شاید بحثی مهمتر از فرهنگ نباشد و مهمترین کاربرد و فایدهی فلسفه فرهنگ هم، توانا شدن بر مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی است.
🔸فلسفههای مضاف به سه دسته فرارشتهای، بینارشتهای و رشتهای قابل تقسیم است.
🔸فقه فرهنگ عبارت است از: بیان احکام شرعی معطوف به فرهنگ. دخل زمان و مکان در فقه هم عموماً دخل فرهنگ در فقه است.
🔸تجربه صرفا مولد علم نیست، حتما حکم عقل لازم است. روش مطالعه فلسفه فرهنگ هم فرانگر- عقلانی است.
🔸علوم مضاف، علوم درجه دو هستند اما لزوما معرفت درجه دو نیستند. و این از اشتباهات شایع در بررسی فلسفههای مضاف است که مثلاً تاریخ علم را هم جزو فلسفه آن علم تلقی میکنند.
🔸فلسفه فرهنگ در عین اینکه یک فلسفه است، اما میتواند از گزارههای وحیانی استخراج شود؛ چراکه از نظر ما گزارههای وحیانی، از منابع معرفت است.
🔸دین در ساحت نفسالامری یا حتی در ساحت معصوم جزء فرهنگ نمیشود، اما در ساحت انسانی با فرهنگ پیوند میخورد.
🔸اینکه شهید مطهری میفرماید: «حکم فقیه روستایی بوی روستا دارد و حکم فقیه شهری بوی شهر» بعنوان قضیه موجبه جزییه درست است نه موجبه کلیه. و اشاره به تاثیر فرهنگ بر فقه دارد.
🔸فلسفه کارش صدور باید و نباید و شاید و نشاید نیست، بلکه برآیند فلسفه در ساحت علم صدور حکم است. لذا فلسفه فرهنگ در این امور داوری نمیکند اما برآیند آن تولید گزارههایی برای مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی است.
https://eitaa.com/iictchannel/523
📡 @iictchannel