eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 مرکز مطالعات پژوهشگاه برگزار می کند: ✅ نشست علمی "دلالت‌های در ساحت حکمرانی فضای مجازی" 🎙 با حضور: 📅 سه شنبه 29 مهرماه 99 / ساعت 16 📡 تحت نرم افزار ادوب کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 http://meeting.iict.ir/farhang 🆔 @iictchannel
🔶 در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین تشریح شد: 🔰 فعالیت‌های گروه تخصصی در ؛ ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/ensanii 🆔 @iictchannel
🔶 حجت الاسلام و المسلمین در کرسی علمی به نقد و بررسی پرداخت: 🔰 و معرفت‌شناسی عقل در نگره ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/tafkik-3 🆔 @iictchannel
📚 قاعده احسان به دیگران(۹)/ مدرک قاعده احسان(آیات آمره۲) 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ ✅ در اثبات قاعده احسان به دیگری که می‌تواند به عنوان دلیل عام در موارد فقه تربیت مورد استناد قرار گیرد، گفته شد در صدق احسان تفضل نیست، لكن فقها با توجه به استعمالات آن در لسان شرع، حمل بر ندب و تفضل کرده‌اند. ✅ اگر ما ظهور بدوی امر در وجوب را نسبت به احسان تمام بدانیم، باز استعمالات احسان در روایات و... قرینه می‌شود که این ظهور قابل تمسک نیست و کثرت تخصیص احسان موجب از بین رفتن ظهور آن در وجوب می‌شود و فقها در موارد متعددی در فقه به ظهور وجوب امر به احسان تمسک نکرده‌اند و مطلقا آن را واجب ندانستند. ✅ لذا در متون فقهی احسان را حمل بر تفضل و استحباب می‌کنند. علاوه بر اینکه روایاتی داریم که عدل را واجب و احسان را مستحب دانستند. ✅ مرحوم کاشف الغطاء و مرحوم اصفهانی قائل شدند که حکم احسان به حسب متعلقش مختلف می‌شود و احسان بر واجبات و مستحبات صدق می‌کند. همه این‌ها کلام ما را تأیید می‌کند که احسان از نظر لغوی به معنای تفضل نیست زیرا اگر به معنای تفضل بود مقسَم برای احسان واجب و مستحب قرار نمی‌گرفت. ✅ نتیجه شد حمل استحباب و مطلوبیت احسان الی الغیر نسبت به آیات آمره . البته احسان با انطباق عناوین دیگر می‌تواند واجب شود. 🆔 @iictchannel
🔶 آیت الله تبیین کرد: 🔰 نقش ضمان و مصلحت در دولت در قبال ؛ ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/coronav-51 🆔 @iictchannel
💢 تازه های نشر 🌟🔻 کتاب «جستارهای فلسفی» ✍🏼 به قلم دکتر 📚 گروه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#آثار #معرفی_کتاب 💢 تازه های نشر 🌟🔻 کتاب «جستارهای فلسفی» ✍🏼 به قلم دکتر #مهدی_عباس_زاده 📚 گروه
📌 📙 کتاب «جستارهای فلسفی» 🔸 این کتاب جدیدترین اثر دکتر عضو هیأت علمی پژوهشگاه است و در پژوهش آن انجمن علمی فلسفه دین ایران با پژوهشگاه همکاری داشته است که در قالب مجموعه‌ای از جستارها سامان یافته است. 🔹 در این جستارها، نگارنده کوشیده است برخی از موضوعات مهم منطق و ، هستی‌شناسی و فلسفه دین را از دید برخی از متفکران اسلامی و غربی، گاه به شیوه تطبیقی یا انتقادی مورد بازخوانی و بررسی قرار دهد و گاه با نظر به آیات قرآن به بحث و تأمل بنشیند. این موضوعات عبارتند از: 🖇 برهان و معانی مختلف آن، یقین و تأثیر عمل بر آن، شهود و زمان، غایت و غایت‌انگاری، اصل علیت و عینیت آن، مرات فعل الهی، برهان وجود‌شناختی در اثبات وجود خدا، فلسفه دین و جهانی، و نهایتاً نسبت دین و و تأثیر آن بر . ⚜️ هم اکنون برای سفارش این اثر ارزشمند اقدام کنید: 🌐 b2n.ir/poiict16 🆔 @iictchannel
🔶 حجت الاسلام و المسلمین در نشستی علمی تببین کرد: 🔰 شکل‌گیری نظامات اجتماعی با فقه استکشافی 🔹فقه شیعه از یک منظر و جهت را طی کرده است؛ فقه استظهاری (استفهامی)، فقه استنباطی، فقه استنطاقی و فقه استکشافی. 🔹فقه : فقهی است که می‌خواهد از قرآن و سنت احکام را استظهار کند. معمولا می‌شود گفت فقهای محدث در صدر اسلام یا آغاز دوره غیبت کبری این گونه بودند تا دوران اخباریون که از این فقه کمک می‌گرفتند. البته برخی از اخباریون از آیات استفاده نمی‌کردند. در این فقه با روش‌ها و تکنیک‌های خاصی احکام را استظهار می‌کردند. 🔹فقه : این فقه از سوی اصولیون مطرح شده است. فرق بین فقه استنباطی با فقه استظهاری در این است که در فقه استنباطی فقیه با کشف قواعدی دلالت‌های التزامی غیر بین و یا بین به المعنی اعم را از آیات و روایات به دست می‌آورد. اصول فقه مبادی فقه استنباطی است. 🔹فقه : با استفاده از پرسش‌های برگرفته از نیازهای زمانه و مکاتب معاصر و… و عرضه آن‌ها به نصوص دینی و استنطاق، فقه استنطاقی به دست می‌آید. این فقه عمدتا در قرن ۱۴ قمری شکل گرفته است. فقه استنطاقی یک گام جلوتر از فقه استنباطی است. مرحوم شهید لاری و شهید صدر از این روش استفاده کرده‌اند. 🔹فقه : این فقه کشف نظامات می‌کند حالا با روش شبکه‌ای، منظومه‌ای و… . روش اجتهادی که ما در بحث‌های علوم اسلامی و فقه نظام گفتیم، اینجا دقیقا کاربرد دارد. فقه نظامات در حقیقت می‌خواهد به فقه رفتاری، راهبردی و ساختاری بپردازد. 🆔 @iictchannel
🔸 امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔰 زبان خود را به نکوگویی عادت بده، تا از ملامت محفوظ مانى 📚 غررالحكم حدیث۶۲۳۳ 🆔 @iictchannel
#نقد_کتاب #فعالیت_اعضا 🔶 حجت الاسلام #محسن_مهاجرنیا در نشست نقد کتاب عنوان کرد: 🔰 دوره معصومین مانند عصر پیامبر(ص) دوره نصوص است نه اجتهاد ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/mohajjerrr 🆔 @iictchannel
#مناسبتی 🔶 مقام معظم رهبری: 🔰 از لحاظ جنس و فلز شخصیتی؛ حاج آقا مصطفی نسخه دوم خودامام بود 🆔 @iictchannel
📌 🔶 به بهانه سالگشت برگزاری کنگره خدمات علمی و انقلابی آقا مصطفی خمینی(ره) توسط پژوهشگاه 🔰 بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در جمع دست اندرکاران کنگره ⚜️ مشروح بیانات: 🌐 farsi.khamenei.ir/speech-content?id=37975 🆔 @iictchannel