⏺ معرفی مختصر استاد حمید پارسانیا:
◀️ حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در سال 1337 در شهر مقدس مشهد متولد گردید. وی تحصیلات حوزوی خود را تا مدارج عالی حوزوی در محضر اساتید معظم طی کرد. فقه و اصول را از محضر حضرات آیات عظام میرزا هاشم آملی، فاضل لنکرانی رحمه الله علیهما و وحید خراسانی و جوادی آملی دامت برکاتهما بهره برد . همچنین عرفان و فلسفه را نیز از محضر حضرات آیات الله جوادی آملی و حسن زاده آملی دامت برکاتهما آموخت.
◀️ استاد پارسانیا هم اکنون به تدریس در حوزه در موضوعاتی چون نهایه الحکمه، منطق اشارات، شفا، کفایه، مکاسب و در دانشگاه در موضوعاتی چون تفکر اجتماعی مسلمین و فلسفه علوم اجتماعی و ... مشغول می باشد.
◀️ از استاد پارسانیا آثار متعددی چون هستی و هبوط ، حدیث پیمانه ، عرفان وسیاست ، سنت ـ ایدئولوژی ـ علم ، علم و فلسفه ، هفت موج اصلاحات و .... در کنار بیش از 50 مقاله علمی به چاپ رسیده است.
بسیاری از آثار عمده آیت الله جوادی، از جمله رحیق مختوم (شرح حکمت متعالیه در ۱۰ جلد)؛ عین نضاخ (در ۳ جلد)، شریعت در آینه معرفت، شناخت شناسی در قرآن و … توسط وی تنظیم و تدوین یافته است.
◀️ حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا علاوه بر عضویت در هیئت مؤسس و هیئت مدیره مجمع عالی حکمت ، عهده دار معاونت آموزش مجمع عالی نیز می باشد. او عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و همچنین استاد گروه علوم اجتماعی اسلامی این دانشکده می باشد. وی از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ ریاست دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم را عهده دار بوده و اکنون رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
#معرفی_حمید_پارسانیا
@hparsania
⏺ رزومه دکتر حمید پارسانیا در سایت دانشگاه تهران 1 :
◀ راهنمایی پایان نامه
🔹جامعه شناسی معرفت در قرآن، حسین اژدری زاده، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1379/04/23
🔹 نظریه های مردم شناسی دین، محمد جواد محسنی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1381/06/12
🔹 اسلامی شدن علوم با تأکید بر علوم انسانی، محمد اسلم شجایی شکوری، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1381/07/25
🔹 فلسفه سیاسی علامه طباطبایی، مهدی امیدی نقلبری، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1383/06/28
🔹 مبانی فکری و زمینه های اجتماعی جریانهای معاصر عراق، شمس الله میریجی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1386/08/26
🔹 نقد و بررسی نظریه عرفی شدن در ایرن، صادق گلستانی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1386/09/29
🔹 تحقیق جامعه شناختی در باب پیآمدهای توجیه کارکردهای دین(با تأکید بر عرفی شدن)، امان الله فصیحی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1388/03/03
🔹 زمینه های اجتماعی چالش علم مدرن و فرهنگ در افغانستان، محد قدیر دانش، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1388/07/23اسلام و تجدد در مصر، نصرالله آقاجانی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1388/11/15
🔹 بررسی انتقادی مکتب تضاد از منظر حکمت صدرایی، محمد کاظم کریمی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1389/06/14
🔹 بررسی علم و سیاست در قرون اولیه هجری(اول تا پنجم) با تأکید بر علم کلام، سید اسماعیل مسعودی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1390/06/17
🔹 بررسی تعامل نهاد علم با نهاد سیاست در قرن سوم تا پنجم هجری، سید اسماعیل مسعودی، کاربردی، باقرالعلوم، 1390/06/17
🔹 عقل و عشق از دیدگاه ابن سینا و سهروردی، سیده فاطمه جوادی زاویه، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1390/06/26
🔹 نقد و بررسی جامعه باز پوپر و مبانی معرفتی آن، مهدی ایمانی مقدم، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1390/06/28
🔹 بررسی انتقادی جامعه شناسی معرفت کارل مانهایم از منظر فلسفه صدرایی، علی قربانپور لزرجانی، کاربردی، باقرالعلوم 1391/03/21
🔹 بررسی و نقد ساختارگرایی سوسور و دلالت های آن در علوم اجتماعی از منظر فلسفه صدرایی، حسن عبدی، کاربردی، باقرالعلوم، 1391/05/15
🔹 بررسی انتقادی نظریه علوم انسانی ویلهلم دیلتای از منظر حکمت متعالیه، قاسم جعفرزاده، کاربردی، باقرالعلوم، 1391/06/25
🔹 بررسی انتقادی تاثیر زمینه اجتماعی بر معرفت در اندیشۀ گادامر از منظر حکمت صدرایی، میثم واثقی، کاربردی، باقرالعلوم، 1391/06/25
🔹 بررسی مناسبات جهان های اجتماعی از منظر حکمت صدرایی، مهدی سلطانی، کاربردی، باقرالعلوم، 1391/06/25
🔹 بررسی انتقادی تأثیر زمینه اجتماعی بر معرفت در اندیشه گادامر از منظر حکمت صدرایی، میثم واثقی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1391/06/25
🔹 بررسی مناسبات انسان با جهان های اجتماعی از منظر حکمت صدرایی، مهدی سلطانی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1391/06/25
🔹 روش شناسی بنیادین اندیشۀ اجتماعی علامه طباطبائی، محمد جوادفر، غیرکاربردی، باقرالعلوم، 1391/06/25
🔹 بررسی انتقادی نظریات سلطه رسانه در ارتباطات، اعظم عسگرپور، کاربردی، باقرالعلوم، 1391/11/10
🔹 مبانی فکری و زمینه های اجتماعی گروههای فلسطینی، حسن غفاری فر، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1392/07/21
🔹 بررسی انتقادی مبانی جامعه شناسان در مطالعۀ دین، غلام حیدر کوشا، غیرکاربردی، سایر دانشگاه ها، 1392/10/15
🔹 بررسی مفهوم و معیار صدق از منظر حکمت صدرایی و دلالت های آن در علوم اجتماعی، مهدی امامی، کاربردی، باقرالعلوم، 1392/10/25
🔹 مدل هنجاری صداقت برای خبر تلویزیونی جمهوری اسلامی: تحلیل رتوریک گزارشهای خبری صدا و سیما دربارۀ مراسم روز دانشجو 1388، امیر حسین تمنایی، کاربردی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، 1392/11/22
🔹 تحلیل انتقادی تبیین های پوزیتویستی (اثبات گرا) از بزهکاری با تاکید بر اندیشۀ علامه طباطبائی، مجتبی جاویدی، کاربردی، دانشگاه امام صادق ، 1393/03/27
🔹 تفسیر سنت در انقلاب اسلامی با تاکید بر آراء امام خمینی (ره)، زینب اعلمی، کاربردی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، 1393/10/23
🔹 ابعاد تعین اجتماعی در نهج البلاغه، حسین اژدری زاده، غیرکاربردی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1393/11/04
🔹 روش شناسی نظریه پردازی در تربیت اسلامی بر اساس حکمت متعالیه، علی لطیفی، کاربردی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1393/11/04
#استاد_راهنمای_پایان_نامه
#دکتر_حمید_پارسانیا
@hparsania
⏺ رزومه دکتر حمید پارسانیا در سایت دانشگاه تهران 2 :
◀️ مشاوره پایان نامه
🔹 تبیین آثار و کارکردهای اجتماعی مهر، حسین شرف الدین، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1377/01/28
🔹 بررسی جامعه شناختی احکام امضایی با تکیه بر احکام مربوط به خانواده، فاضل حسامی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1377/01/28
🔹 علل انحطاط و سقوط جوامع از دیدگاه قرآن، سید حسین عزالدین رکن آبادی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1380/03/10
🔹 عدالت اجتماعی از دیدگاه امام علی(ع) و افلاطئن، رسو و رالز، حسن حاجی حسینی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1381/03/30
🔹 بررسی کارایی امر به معروف و نهی از منکر در ساختهای مختلف، سید احمد هاشمی فشارکی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1381/04/09
🔹 عوامل و تئوریهای تغییرات فرهنگی در نهج البلاغه، ابراهیم قاسمی روشن، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1381/06/12
🔹 آینده بشریت از دیدگاه شهید مطهری، سید سعید حسینی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1385/07/01
🔹 جامعه شناسی اسلاکی چیستی، امکان و ضرورت آن، یوسف خیری، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1386/11/14
🔹 چالش سنت و مدرنیته در لبنان و سوریه، محمد علی میرعلی بیداخویری، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1388/10/21
🔹 جنبش های اسلامی در اندونزی، سید میر صالح حسینی جبلی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1388/12/02
🔹 بررسی انتقادی مدل خای بومی سنجش دینداری و ارائه مدل پیشنهادی، قاسم جوکار، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1389/06/09
🔹 اندیشه اجتماعی علامه جعفری با تاکید بر نظریه حیات معقول، سیدکاظم زعفرانچیلر، کاربردی، باقرالعلوم، 1389/06/24
🔹 نسبت نظری و تاریخی میان یهودیت و تجدد، حسین شهرستانی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1389/06/31
🔹 رابطه نظریه و مشاهده در علوم اجتماعی بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت الله جوادی آملی، قاسم ابراهیمی پور نعمت آباد، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1389/07/06
🔹 تلقی های محتلف از سنت و مدرنیته در میان متفکران مسلمان، محمد تقی مقدمی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1389/07/17
🔹 نقد و بررسی نظریه هابرماس در مورد رابطه دین و عقلانیت ارتباطی، سلمان علی رحیمی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1389/08/08
🔹 فلسفه سیاسی علامه طباطبایی و ایران معاصر، احمدرضا یزدانی مقدم، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1389/10/18
🔹 دیدگاه اجتماعی اسلام در کنترل انحرافات جنسی زنان، حسینعلی زاهدی پور، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1389/11/02
🔹 معرفت نفس و بازتابهای اخلاقی آن از دیدگاه صدر متأهلین، عفت السادات خیاط نوری، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1390/06/10
🔹 مبانی انسان شناختی اخلاق عرفانی و بررسی تطبیقی آن با متون دینی، شهناز قهرمانی، کاربردی، باقرالعلوم، 1390/06/14
🔹 مبانی انسان شناختی اخلاق عرفانی و بررسی تطبیقی آن با متون دینی، شهناز قهرمانی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1390/06/14
🔹 بررسی اراء اندیشمندان ایران در زمینه جهت داری علوم بعد از انقلاب اسلامی، حسین سعدآبادی، کاربردی، باقرالعلوم، 1390/06/20
🔹 عقل و عشق از دیدگاه ابن سینا و سهروردی، سیده فاطمه جوادی، کاربردی، باقرالعلوم، 1390/06/26
🔹 معرفت نفس و بازتاب های اخلاقی آن از منظر ملاصدرا، عفت السادات خیاط نوری، کاربردی، باقرالعلوم، 1390/10/10
🔹 بررسی انتقادی فلسفه اجتماعی هنر در اندیشه دکارت و ملاصدرا، محمد آقاسی، کاربردی، باقرالعلوم، 1391/06/20
🔹 بررسی آراء اندیشمندان ایران در زمینه جهتداری علوم بعد از انقلاب اسلامی، حسین سعدآبادی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1391/06/20
🔹 بررسی تطبیقی فلسفه اجتماعی هنر در اندیشه دکارت و ملاصدرا، محمد آقاسی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، 1391/06/20
#استاد_مشاور_پایان_نامه
#دکتر_حمید_پارسانیا
@hparsania
⏺ رزومه دکتر حمید پارسانیا در سایت دانشگاه تهران 3 :
◀️ فعالیتهای اجرایی
🔹 تدوین سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور، 1392/11/30، 1392/11/30، ایران، تهران
◀️ کتابهای تالیفی
🔹 Parsani, Hamid. "existence and the fall." London: Icas press, 2006.
🔹 پارسانیا، حمید. "حدیث پیمانه: پژوهشی نو در انقلاب اسلامی." : نشر معارف، 1380.
🔹 پارسانیا، حمید. "پلورالیسم." قم: معاونت اموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی، 1385.
🔹 پارسانیا، حمید. "حقیقت و دموکراسی." قم: معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی، 1385.
🔹 پارسانیا، حمید. "روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی." : کتاب فردا، 1390.
🔹 پارسانیا، حمید. "انواع و ادوار روشنفکری." قم: کتاب فردا، 1391.
🔹 پارسانیا، حمید. "جهان های اجتماعی." قم: کتاب فردا، 1391.
🔹 پارسانیا، حمید. "معرفت دینی." تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، 1393.
#کتاب_ها
#دکتر_حمید_پارسانیا
@hparsania
⏺ رزومه دکتر حمید پارسانیا در سایت دانشگاه تهران 4 :
◀️ مقالات چاپ شده در نشریات داخلی:
🔹 پارسانیا، حمید. "بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی." راهبرد فرهنگ 1، 3 (1387): 17-33.
🔹 پارسانیا، حمید. "علم دینی از منظر حکمت اسلامی." راهبرد فرهنگ 2، 6 (1388): 19-31.
🔹 پارسانیا، حمید. "فص یونسی در حکمت نفس انسانی." حقوق و مصلحت -، 1 (1388): 89-126.
🔹 پارسانیا، حمید. "علم و هویت." اسراء 1، 1 (1388): 29-37.
🔹 پارسانیا، حمید. "بومیسازی جامعهشناسی." معرفت فرهنگی اجتماعی 1، 1 (1388): 7-16.
🔹 پارسانیا، حمید و قاسم ابراهیمی پور. "رابطه نظریه و مشاهده در علوم اجتماعی بر اساس حکمت صدرایی." معرفت فرهنگی اجتماعی 1، 3 (1389): 89 ـ 118.
🔹 پارسانیا، حمید. "صدرالمتالهین و تقریر سینوی برهان صدیقین." حقوق و مصلحت 2، 4 (1389): 69-80.
🔹 پارسانیا، حمید. "برهان امکان و وجوب و نقدهای کانت و هیوم." حکمت معاصر 1، 1 (1389): -.
🔹 پارسانیا، حمید. "تقریرهای برهان آنسلم در فلسفه جدید غرب." اسراء -، 5 (1389): 21-38.
🔹 پارسانیا، حمید. "تعین اجتماعی معرفت در نهج البلاغه." اسلام و علوم اجتماعی 3، 5 (1390): 7-47.
🔹 پارسانیا، حمید و مهرداد توکلی راد. "کارکردها و پیامدهای نذر در جامعه روستایی (بررسی موردی روستاهای تابعه شهرستان فومن استان گیلان)." نشریه توسعه محلی ( روستایی - شهری)توسعه روستایی سابق سوم، 2 (1390): 69-86.
🔹 پارسانیا، حمید و مهدی سلطانی. "بازخوانی جهانهای اجتماعی جامعهشناسی پدیدهشناختی بر اساس حکمت متعالیه." معرفت فرهنگی اجتماعی 3، 1 (1390): 107 ـ 128.
🔹 پارسانیا، حمید. "تجربة روشنفکری جلال آلاحمد و گشودن راه برای رسیدن به معیارهای خودی." معرفت فرهنگی اجتماعی 3، 2 (1391): 49 ـ 76.
🔹 جمشیدیها، غلامرضا، فاطمه هلالی و حمید پارسانیا. "ارزیابی و گونه شناسی دیدگاه شرق شناسان همدل با دانش اجتماعی مسلمانان." فصلنامه مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی 1، 2 (1391): 7-49.
🔹 پارسانیا، حمید. "نقد برداشت یونانی از ابن خلدون." نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان 1، 1 (1391): 47-71.
🔹 پارسانیا، حمید و منصوره خائفی. "ملکالشعراء بهار و روح سرگردان ایرانی." معرفت فرهنگی اجتماعی 3، 4 (1391): 39 ـ 66.
🔹 پارسانیا، حمید و محمد طالعی اردکانی. "روششناسی بنیادین و روششناسی کاربردی در علوم اجتماعی." معرفت فرهنگی اجتماعی 4، 2 (1392): 73 ـ 96.
🔹 پارسانیا، حمید. "روش شناسی اندیشۀ اجتماعی ابن رشد." اسلام و مطالعات اجتماعی اول، 1 (1392): 52-84.
🔹 پارسانیا، حمید و اصغر اسلامی تنها. "عقلانیت سکولار و قدسی در ساحت جهان دانی، جهان داری و جهان آرایی." آیین حکمت 5، 16 (1392): 7-43.
🔹 پارسانیا، حمید. "نظریه و فرهنگ: روش شناسی بنیادین تکوین نظریه های علمی." راهبرد فرهنگ اول، 23 (1392): 7-28.
🔹 پارسانیا، حمید و حسین اژدری زاده. "بررسی مبانی اجتماعی نظریۀ معرفت علوی." معرفت فرهنگی اجتماعی 4، 16 (1392): 31-50.
🔹 پرهیزکار، غلامرضا و حمید پارسانیا. "سیاست علمی در ایران پس از انقلاب اسلامی (با تاکید بر علوم انسانی در اسناد بالادستی)." معرفت فرهنگی اجتماعی 5، 17 (1392): 71-96.
🔹 لطیفی، علی، حمید پارسانیا و محمد داودی. "روش شناسی دانش تربیت اسلامی بر اساس رویکرد استنباطی دکتر خسرو باقری." فصلنامه روش شناسی علوم انسانی 19، 77 (1392): 7-38.
🔹 پارسانیا، حمید. "نقش و جایگاه عقل در اخلاق از نظر فارابی." اخلاق وحیانی دوم، 6 (1393): 81-98.
🔹 لطیفی، علی، حمید پارسانیا و محمد داودی. "روش شناسی دانش تربیت اسلامی بر اساس رویکرد اسلامی سازی معرفت." تربیت اسلامی 9، 18 (1393): 153-175.
🔹 پارسانیا، حمید و ایمان عرفان منش. "روش شناسی بنیادین معرفت اجتماعی سید قطب." نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان 2، 2 (1393): 75-109.
🔹 پارسانیا، حمید. "فارابی در روایت سیدجواد طباطبائی: سه تفسیر سه استنتاج." نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان سوم، دوم (1394): 211-243.
◀️ جوایز و افتخارات(در زمینههای مختلف مانند: طرح, مقاله, ...)
🔹 کتاب جهان های اجتماعی، ملی، سایر، 1392/11/05
#مقالات
#دکتر_حمید_پارسانیا
@hparsania
⏺ معرفی کتاب «حدیث پیمانه» حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا
◀️ انقلاب اسلامی ایران با توجه به ایجاد دگرگونی بنیادی در ابعاد مختلف جامعه و نیز ویژگی ممتازی که نسبت به سایر انقلاب های بزرگ دنیا دارد، از جنبه های مختلف قابل بررسی است که یکی از آنها شناخت جریان ها و نیروهای اجتماعی و سیاسی، اعم از نیروهای مذهبی، روشنفکران، سازمان ها، احزاب و گروه های مختلفی است که در تحولات انقلاب شرکت داشته اند.
🔹البته باید در بررسی جریان ها و نیروهای سیاسی- اجتماعی با نگاهی دقیق، میزان تأثیرگذاری آنها را در رخدادهای قبل و بعد از انقلاب اسلامی در نظر گرفت تا تحریفی در این زمینه اتفاق نیفتد.
🔹این پژوهش علاوه بر توجه به جریانهای صدر اسلام و نیز اصول اعتقادی و حرکت سیاسی تشیع، ویژگی های نیروهای اجتماعی و سیاسی ایران در دوره های مختلف تاریخ معاصر، صفویه، قاجاریه، پهلوی اول و دوم و نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی را به تفصیل بررسی کرده و به تبیین هویت، ریشه های تاریخی، منابع قدرت و عوامل ظهور و افول آن پرداخته است.
🔹مذهب و عصبیت، غرب و غربزدگی، منورالفکری و استبداد استعماری، روشنفکری در جابجایی قدرت، سنت و تجددطلبی دینی، نیروهای اجتماعی و انقلاب اسلامی ایران از فصلهای این کتاب هستند.
🔹حرکت سیاسی تشیع، واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجاریه، جریان شناسی ماسونی ها، نیروهای اجتماعی ایران در تاریخ بیست ساله پهلوی اول، نیروهای اجتماعی و مذهبی ایران از سال 1320 تا 1332 و از 1332 تا 1342 و همچنین 1342 تا 1357، ویژگی روشنفکری در ایران، تاریخچه حرکت های نوگرایانه دینی درایران، جریان های روشنفکری در ایران، انقلاب اسلامی و استکبار جهانی، انقلاب اسبامی و نیروی روشنفکری و انقلاب اسلامی و نیروهای مذهبی و... از جمله موضوعاتی هستند که نویسنده کتاب به تحلیل و تبیین آنها پرداخته است.
⏪ فایل کتاب #حدیث_پیمانه استاد #حمید_پارسانیا👇👇👇
@hparsania
⏺بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی⏺
◀️ مقاله مدعی است بر اساس تعریف های پستمدرن از علم نیز امکان علم دینی و یا قدسی وجود ندارد.
🔹 پدید آمدن علم قدسی دارای الزاماتی است و این علم تنها با عبور از معنای پوزیتیویستی علم محقق نمیشود.
🔹 برای شکلگیری علم دینی باید از مفروضات پنهان اندیشه های پستمدرن نیز عبور کرد.
🔹 علم دینی و معنوی با تفسیر دیگری از علم سازگار است که فراتر از دنیای مدرن و اندیشه های پستمدرن امکان بروز و حضور می یابد.
🔹 تفسیر و تعریفی که فرهنگ و تمدن اسلامی از دیرباز با آن آشنا بوده و اینک با مرجعیت علم مدرن از دسترس سازمانهای رسمی علم کشورهای اسلامی خارج شده است.
◀️ متن کامل #بازسازی_علم_مدرن_و_بازخوانی_علم_دینی
دکتر #حمید_پارسانیا
👇👇👇
@hparsania
📕 انواع و ادوار روشنفکری| بخش اول
💠 روشنگری، روشنفکری و منورالفکری، جدای از لفظ خود نظر به مفاهیمی دارند که به شدت نظری و تئوریک هستند. وجود معانی مختلف برای لغات واحد، زمینۀ کژتابی مفهومی و مغالطات لفظی را بهدنبال میآورد. در شرایطی که جریانهای مختلف اجتماعی پیرامون هریک از این معانی به رقابت میپردازند، عوامل و انگیزههای مختلف اجتماعی بر دامنۀ کژفهمیها و مغالطات میافزاید.
شرایط معاصر تاریخی، عوامل فراوانی را برای بدفهمی و مغالطه بهوجود آورده است. کاوش پیرامون این عوامل به نوبۀ خود یک تحقیق اجتماعی و ادبی مستقل است.
💎 این اثر به شرح این عوامل نمیپردازد اما تلاش دارد تا معنای روشنی از این مفاهیم به دست دهد و تطورات تاریخی مربوط به هریک از این لغات را با شرح زمینههای فرهنگی و اجتماعی مربوط به آنها بیان کند و گروههایی را که پیرامون معانی مربوط به این لغات شکل گرفتهاند، شناسایی و دنبال کند.
◀️ کتاب، مشتمل بر دوازده فصل است. هر فصل پاسخگوی مسائل و پرسشهای خاصی است که به شرح زیر به آنها پرداخته میشود.
🔹 مقدمه؛
🔸 این فصل تصویری اجمالی از مباحث کتاب ارائه میدهد و مطالب و مسائل مربوط به هریک از بخشهای آن را به اجمال بیان میکند. خواننده با این مقدمه میتواند، با ترتیب مباحث و جایگاه هریک از فصلها آشنا شود.
🔹 معنای روشنفکری؛
🔸 معنای لغوی روشنفکر و فهم عرفی از آن چیست؟ مصادیق مختلف و مشکک نور و مراتب متفاوت و متغایر فکر ازیکسو، و تجلیات متکثر انوار به حسب اسما و صفات خداوند بر قلوب آدمیان که در دورههای مختلف تاریخی رخ میدهد، ازدیگرسو، معنای عرفی نخستین را بهسوی معانی دیگری سوق میدهد که در قالب اصطلاحات متفاوت شکل میگیرند. این اصطلاحات، که ناظر به مقاطع و مراتب مختلفی از فکر و اندیشه هستند با غفلت از جهات مشترکی که در آنها هست بهصورت معانی مغایر و گاه متضاد ظاهر میشوند.
🔹 مقاطع روشنگری مدرن؛
🔸 معنای روشنگری مدرن (Enlightenment) و ابعاد ایجابی و سلبی آن کدام است؟ بعد سلبی روشنگری مدرن اولاً معنای آن را در قبال مراتبی از فکر و روشنایی قرار میدهد که در فراسوی آن قرار میگیرد و ثانیاً آن را در معرض آسیبهایی قرار میدهد که در دورههای مختلف تاریخی، به ترتیب فرصت ظهور و بروز پیدا میکنند.
🔹 دورههای روشنفکری مدرن؛
🔸 روشنفکری (Intellectuality)چیست؟
معنای Intellect و عقل در قبل از جهان مدرن و پیش از پدید آمدن روشنگری مدرن چه بوده است و عقل در حاشیۀ روشنگری مدرن چگونه بازخوانی شده است و تفاوت دو معنای جدید و قدیم آن چیست؟
🔸 روشنفکری مدرن با دویست سال سابقۀ تاریخی خود، چهار دوره تاریخی را طی میکند، اول، دورۀ حماسه و پیامبری. در این مقطع جهان مدرن را به دو بلوک شرق و غرب تقسیم میکند. دوم، دورۀ تراژدی است که از فردای پیروزی با بازگشت از شوروی آغاز میشود. سوم، دورۀ افول است. این دوره زمان بعد از جنبش روشنفکری دهۀ شصت تا فروپاشی بلوک شرق را دربرمیگیرد. چهارم، دوره دلالی است که نقش قلمبهمزدان را در جهت توجیه جهان موجود، دربرمیگیرد.
🔹 مقاطع منورالفکری ایرانی؛
🔸 پیدایش و ظهور روشنگری مدرن در غرب با شیوۀ حضوروبروز آن در جامعۀ ایرانی چه تفاوتهایی دارد؟ منورالفکری لقبی است که برای دلالت بر روشنگری مدرن در ایران بهکار گرفته میشود.
🔸 عملکرد جریان منورالفکری در ایران را در هفت مقطع تاریخی میتوان دنبال کرد: اول، از آشنایی تا مشروطه؛ دوم، تا پایان حاکمیت رضاخان؛ سوم، سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲؛ چهارم، فاصلۀ کودتای سی تیر تا قیام پانزده خرداد؛ پنجم، دوران پانزده ساله پیش از انقلاب؛ ششم، دهۀ نخست انقلاب و هفتم، دوران پس از فروپاشی بلوک شرق.
🔹 دورههای روشنفکری ایرانی؛
🔸 منورالفکری و روشنفکری مدرن در ایران چه وجوه اشتراک و افتراقی دارند و تفاوتهای کارکردی روشنفکری مدرن در غرب و در ایران چیست؟ مسائل اجتماعی ناشی از حضور روشنفکری کدام است و چرا روشنفکران ایرانی نتوانستند رقیبان منورالفکر خود را از موضع قدرت خلع کنند؟
🔸 حماسۀ روشنفکری در ایران هنگامی آغاز میشود که حماسه جهانی آن به تراژدی تبدیل شده است و تراژدی آن با قیام مردم آذربایجان در برابر «پیشهوری»، و تعامل رفیق «استالین» با دولت «قوام» آغاز و تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه مییابد. دوره افول تا فروپاشی بلوک شرق استمرار پیدا میکند و از آن پس دوره دلالی آغاز میشود.
🔹 تطورات روشنفکری دینی در ایران؛
🔸 نسبت روشنگری و روشنفکری مدرن با دین چیست و ماجراهای تاریخی آنها چگونه بوده است؟ تفاوت عملکرد روشنگری و روشنفکری تحت تأثیر چه عواملی تبیین میشود؟ منورالفکری و روشنگری در ایران چه نسبتی را با دیانت برقرار کرده است و تفاوت عملکرد منورالفکران و روشنفکران در این تعامل چگونه بوده است؟همچنین دورههای روشنفکری دینی، چگونه طی شده است؟
@hparsania
📕 انواع و ادوار روشنفکری| بخش دوم
🔹 چیستی روشنفکری حوزوی؛
🔸 با نظر به معانی مغایر و گاه متضادی که روشنفکری دا
رد، ترکیب روشنفکری حوزوی پیچیدگی و دشواری بیشتری نسبت به روشنفکری دینی خواهد داشت و بههمیندلیل این ترکیب بیش از ترکیب روشنفکری دینی نیازمند به ایضاح مفهومی است.
🔸 روشنفکری حوزوی در برخی از معانی، ریشه در سنت عقلانی و اجتهادی جهان اسلام دارد و در برخی دیگر از معانی هویتی مدرن و منورالفکرانه و یا روشنفکرانه پیدا میکند. تبیین مفهومی معانی مربوط به این ترکیب زمینه را برای مباحث مربوط به هریک از آن معانی فراهم میسازد.
🔹 سنت روشنفکری حوزوی؛
🔸 روشنفکری در معنای دینی خود، که با ادراک عقلی و شهود حقایق کلی قرین و همراه است، ریشه در سنت تاریخی تفکر جهان اسلام دارد. این معنا از روشنفکری در دوران معاصر نیز در دو عرصۀ اندیشه و عمل فعال و کارآمد بوده است. عملکرد سنت روشنفکری حوزوی چگونه بوده است؟ حکمت صدرایی در تاریخ معاصر ایران چه نقشی داشته است؟ فقه اجتماعی و سیاسی تشیع در قبل و بعد از مشروطه چه مسیری را طی کرده است؟
🔸 سنت حوزوی روشنگری به دلیل عقبۀ فرهنگی و تاریخی و جایگاه اجتماعی خود در طی قرن بیستم توانست دو انقلاب مردمی اجتماعی را در آغاز و پایان قرن ایجاد کند. انقلاب نخستین (مشروطه) گرچه ناکام ماند، لکن انقلاب دوم نقطۀ عطف تاریخی جدیدی برای ایران، جهان اسلام و بلکه جامعه بشری ایجاد کرد.
🔹 منورالفکری حوزوی؛
🔸 منورالفکری هنگامیکه بهمعنای روشنگری مدرن بهکار میرود ترکیب آن با وصف حوزوی ترکیبی ناسازگار و چالش برانگیز است.
🔹 روشنفکری مدرن حوزوی؛
🔸 روشنفکری حوزوی بهعنوان بخشی از روشنفکری دینی تابعی از اصل جریان روشنگری مدرن است و تفاوت روشنفکری حوزوی با منورالفکری حوزوی از نوع تفاوت روشنفکری و منورالفکری است. چهار مقطعی که برای روشنفکری مدرن و جریانات متأثر از آن وجود داشت، در روشنفکری حوزوی نیز بهگونهای فشرده وجود دارد.
🔹 گونهشناسی نظری–اجتماعی روحانیت معاصر شیعه؛
🔸 این بخش از کتاب یادداشت مستقلی است که در آن نظر به عملکرد و یا موقعیت فرهنگی و اجتماعی روحانیت معاصر شیعه نمیشود و تنها به رویکردهای نظری آنان مینگرد.
📘 معرفی کتاب انواع و ادوار روشنفکری استاد حمید پارسانیا
💠 @hparsania
جامعهشناسی انتقادی اسلامی
💠 مؤسسات حوزوی و جامعه شناسی تشیع 🔷 حمید پارسانیا 🔷 محمود تقی زاده داوری 🔷 سارا شریعتی 🔷 کمال رضوی
💠 کاستیها و آسیبهای مطالعات جامعهشناختی در مؤسسات حوزوی
🔸 دوشنبه، سوم اردیبهشت ۱۳۹۷ گروه مطالعاتی جامعهشناسی تشیع، با همکاری انجمن علمی دانشجویی جامعهشناسی، نشستی با عنوان «مؤسسات حوزوی و جامعهشناسی تشیع» و با ارائهی مباحث توسط دکتر سارا شریعتی، حجج اسلام حمید پارسانیا و محمود تقیزاده داوری و نیز دکتر کمال رضوی برگزار نمود.
🔹 دکتر شریعتی: عمر عنوان جامعهشناسی تشیع زیاد نیست؛ ولی تاریخچه آن به قدری است که بتوانیم درباره دو مرحله از این تاریخچه صحبت کنیم؛ مرحله اول، مرحله طرد و رد است و مرحلهی بعد هم، پذیرش انتقادی. موضع طرد و رد گرایشی بوده که طی آن رویکردهای علوم اجتماعی به دین موضع گیری داشتهاند و گویا لفظ جامعهشناسی را لفظی سکولار و الحادی قلمداد میکردهاند و برایشان، جامعهشناسی تشیع، ناموجه بهنظر میرسیده است. خوشبختانه، امروزه از این مرحله رد شدهایم و به مرحله دوم، یعنی پذیرش رویکرد اجتماعی به تشیع رسیدهایم.
🔹 دکتر رضوی: در مطالعاتی که انجام دادم، توانستم پنج مخرج مشترک را برای دو مؤسسه امام خمینی و شیعهشناسی (و احیاناً دیگر مؤسسات حوزوی با رویکرد علوم اجتماعی) استخراج نمایم؛ مخرج مشترک اول اتخاذ پیشفرضهای آزموننشده و غیرتجربی کلامی، الهیاتی و سیاسی در مطالعاتشان؛ مخرج مشترک دوم استفاده و تمسک ابزاری از مفاهیم و نظریههای علوم اجتماعی (مثلاً به نظریات گیدنز و پارسونز ارجاع داده میشود؛ اما در نهایت، نتیجهگیریها براساس پیشفرضهای نویسندگان است)؛ مخرج مشترک سوم جعل و برساخت مفاهیمی که در جامعهشناسی متعارف نیست (مثل عبارت «شبهسازمان» برای معرفی روحانیت)؛ مخرج مشترک چهارم فقدان جهتگیری روششناسی مشخص؛ مخرج مشترک پنجم: برخورد گزینشی با تاریخ.
🔹 حجتالاسلام تقیزاده داوری: واژه تشیع به دو معناست؛ یکی از معانی آن، پیروی از کسی است و معنای دیگر که کمتر مورد توجه قرار میگیرد، حلشدن و ذوبشدن است. در اصطلاح، شیعه به کسی گفته میشود که از علی(ع) و اولادش پیروی میکند. باید توجه داشته باشیم که لازمهی شیعهگری، اعتقاد قلبی به امیرالمؤمنین(ع) است.
🔹 #استاد_پارسانیا: بهنظرم دوگانهای که خانم دکتر شریعتی برای رد و پذیرش انتقادی جامعهشناسی شیعی بیان کردند، قابل نقد است. در این بحث، دوگانه دیگری قابل تصور است: دوگانهی ابژه و سوژه. اگر ابژه را اسلام تعریف کنیم، سوژه چه کسی خواهد بود؟ تشیع بهعنوان یک فرهنگ با هستیشناسی و مبنای خاص خودش نسبت به اندیشه اجتماعی آیا فعال است یا فقط ابژهای ساکت است؟ همان مؤسساتی که فکر میکنید در برابر ورود جامعهشناسی مقاومت کردند، اولین مراکزی بودند که علوم اجتماعی و جامعهشناسی را وارد فضای کنونی کردند و بیشتر، رویکردشان رویکرد نظری به حوزه مطالعاتی است.
🌐 متن کامل گزارش نشست👇👇
🌐 http://mobahesat.ir/16136
💠 @hparsania
💠 تقدم متقابل حکمت و عدالت
💎 عدالت، فضیلتِ عقل عملی است.
🔹 برتری نفس مَلکی بر دو نفس سبعی و بهیمی به معنای برتری فضائل مختص به نفس ملکی بر فضائل آن دو نفس است. نفس ملکی که همان نفس ناطقه انسانی است به دلیل تجرد خود از قوه عقلی است و عقل از دو جهت ادراک و تحریک به دو بخش نظری و عملی تقسیم می شود.
🔹 حکمت، فضیلتِ مختص به عقل نظری است و عدالت، فضیلتِ مختص به عقل عملی. حکمت، دانستن حقایق موجودات است آن گونه که هستند و این فضیلت به حسب موضوع معرفت، خود به دو قسم نظری و عملی تقسیم می شود. حکمت در علم النفس، مراتب و قوای نفس را شناسایی میکند و در علم اخلاق، فضائل مربوط از قوا و از جمله فضائل مختص به عقل نظری و عملی را؛ یعنی حکمت و عدالت را شناسایی می کند.
🔹 به این اعتبار می توان گفت که فضیلت حکمت بر همه فضائل برتری و تقدم داشته و به حسب حقیقت خود از دیگر فضائل ممتاز است. در واقع حکمت، معرفت ناب عقلی به حقایق امور است.
🔹 عدالت، فضيلتِ عقل عملی است و عبارت است از: تصرف معرف نفس ناطقه در مراتب، شئون و قوای مختلف بر اساس فضیلت مختص به هریک از آنها. عدالت نیز مانند حکمت بر دیگر فضائل و از جمله بر فضیلت حکمت تقدم دارد؛ زیرا با تدبیر عادلانه عقل عملی است که عقل نظری نیز از قوه به فعل می رسد و علوم نظری و عملی و از جمله فضائل گوناگون را شناسایی می کند.
🔹 عدالت به رغم جایگاه برتری که نسبت به دیگر فضائل دارد برخلاف حکمت یک فضیلت مستقل در قبال دیگر فضائل نیست؛ بلکه مجموعه فضائل مربوط به همه قوا را شامل می شود. با عملکرد و حضور عقل عملی است که فضائل هریک از قوا محقق می شود و نیز نسبت صحیح بین فضائل تامین می گردد.
🔹 تقدم حکمت بر همه فضائل و از جمله عدالت و همچنین تقدم عدالت برهمه فضائل و از جمله حکمت ، این تقدم متقابل حکمت بر عدالت و عدالت بر حکمت را موجب می شود؛ این تقدم متقابل به دو اعتبار مختلف است؛ نفس انسان از آن جهت که باید حکمت را تحصیل کند به استعمال و تصرف عقل عملی نیاز دارد و حکمت از آن جهت که شناخت حه می باشد، شناخت فضائل و از جمله فضیلت عدالت را دربر می گیرد.
✍ استاد حمید پارسانیا
💠 @hparsania
1_10272873.pdf
251.2K
💠 ترجمه و شرح باب ثانی از کتاب الحروف فارابی
✍ استاد حمید پارسانیا
1⃣ جلسه اول
💠 @hparsania
1_10272916.pdf
205.6K
💠 نسبت کلام با فلسفه و ملت
2⃣ جلسه دوم ترجمه و شرح کتاب الحروف فارابی
✍ استاد حمید پارسانیا
💠 @hparsania
1_10272923.docx
48.7K
💠 کلام، فلسفه و علم مدنی
3⃣ جلسه سوم ترجمه و شرح کتاب الحروف فارابی
✍ استاد حمید پارسانیا
💠 @hparsania
1_10272942.docx
50.2K
💠 وجوه اشتراک و امتیاز علم فقه و کلام
4⃣ جلسه چهارم ترجمه و شرح کتاب الحروف فارابی
✍ استاد حمید پارسانیا
💠 @hparsania
1_10274029.doc
160.3K
💎 چیستی علم دینی
✍ استاد حمید پارسانیا
💎 @hparsania
📽 رصد مسائل مربوط به رسانه ها در ایران
🌐 https://www.aparat.com/v/gGROc
👤 استاد حمید پارسانیا
🔷 گردهمایی اساتید ارتباطات و رسانه انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🔸 1395/6/5
💠 @hparsania
📽 مسأله رسانه و بایسته های نظری آن
🌐 https://www.aparat.com/v/n0WH9
👤 استاد حمید پارسانیا
🔷 گردهمایی اساتید ارتباطات و رسانه انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🔸 1395/6/5
💠 @hparsania
📽 طلاب حوزه های علمیه و علم ارتباطات
🌐 https://www.aparat.com/v/EwDsG
👤 استاد حمید پارسانیا
🔹 در گردهمایی اساتید ارتباطات و رسانه انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه
🔸 1395/6/5
💠 @hparsania
📽 بررسی ابعاد فرهنگی و آموزشی سند 2030
🌐 https://www.aparat.com/v/5kx12
👤 استاد حمید پارسانیا
🔹 نشست بررسی ابعاد فرهنگی آموزشی سند 2030 انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
💠 @hparsania
💠 فروپاشی نخبگانی با خیزش اجتماعی.
🌐 گزارش سخنرانی استاد حمید پارسانیا در نشست تحلیل جامعه شناختی آخرین وضعیت انقلاب اسلامی با تأکید بر وقایع اخیر/ 14 تیر 1397
🔹 پارسانیا بحث خود را با موضوع فروپاشی حوزه نخبگانی سیاسی و بازآفرینی و خیزش حوزه اجتماعی مطرح کرد. او از دو شکاف اجتماعی در سه دهه اخیر یاد کرد. یکی از این دو شکاف مربوط به فاصله بین نخبگان، خواص و مدیران سیاسی و اجتماعی کشور با حوزه عمومی و مردم است و شکاف دیگر مربوط به فاصله بین نخبگان، خواص و مدیران سیاسی و اجتماعی با یکدیگر است. به نظر پارسانیا هر کدام از این دو شکاف در دورههای هشتساله یا ده ساله خود را نشان دادهاند، هر چند که اغلب تفسیر درستی از آنها نشده است.
🔹 او درباره انشقاق بین حوزه اجتماعی و عمومی با نخبگان سیاسی گفت: در دوران جنگ شاهد فاصلهای کمتر بین این دو حوزه هستیم نخستین انشقاق در این حوزه در سال 71 در اعتراضاتی شکل گرفت که از کوی طلاب مشهد آغاز شد و سپس این انشقاق به ترتیب در سه دوره هشت ساله یعنی در سه مقطع انتخابات 76، 84 و 92 خود را نشان داد. در این سه مقطع، مردم اعتراض خود را به نخبگان سیاسی و الگوی مدیریتی واحد آنها، نشان دادند.
🔹 شکاف دوّم، مربوط به نزاع بین نخبگان سیاسی با یکدیگر است. این شکاف، در مقاطعی غیر از انتخابات، یعنی در حوادث سال 78 و 88 خود را نشان داد. حادثه سال78 از نوع حوادث مقاطع انتخابات نبود؛ یعنی حادثهای عمومی و فراگیر نبود. این حادثه مربوط به تهران، آنهم در میانه شهر از کوی دانشگاه تا خیابان انقلاب بود. حادثه کاملاً نخبگانی و سیاسی بود و کانون فرماندهی آن، برخی از معاونتهای دولت و یا وزارت علوم بودند و هدف آن نیز عبور از خیابان جمهوری بود. حادثه سال88 نیز حادثهای مربوط به شهرهای بزرگ و بیشتر مربوط به بالای شهر تهران بود و طرفهای این حادثه اینبار، سران و محورهای اصلی مدیریت کشور و نخبگان سیاسی بودند.
🔹 نخبگان سیاسی، اغلب به رقابتهای مربوط به خود نظر داشتهاند و مسائل روزمره زندگی مردم ما کمتر مسأله آنها بوده است. آنها متأسفانه هیچگاه قرائت درستی از مقاومتهای عمومی مردم در انتخاباتهای مکرر نکردهاند و مقاومت مردم نسبت به الگوهای مدیریتی خودشان را هزینه رقابتهای سیاسیشان کردهاند.
🔹 پارسانیا، حوادث جاری جامعه را با نوع حوادث سال 78 و 88 متفاوت دانست و گفت: این حادثه مربوط حوزه نخبگانی کشور نیست و به حوزه عمومی جامعه بازمیگردد. این حادثه مطالبه عمومی جامعه جامعه از الگوهای مدیریت ثابت و مستمری است که نزاعهای سیاسی نخبگانی نیز کمتر در آن تأثیرگذار بوده و هست.
🔹 پارسانیا در بخش دوم صحبت خود به علّت ناکارآمدی مدیریتی کشور پرداخت و این امر را ناشی از بیتوجهی مدیران به تفاوت دو عرصه سیاستگذاری و خطمشیگذاری دانست و بر این نکته تأکید کرد که قانون اساسی به گونهای است که اجازه استقرار سیاستگذاری را به هیچیک از قوا نمیدهد و حال آن که مدیران کشور رقابتهای قبیلهای خود را اغلب با ادبیات سیاستگذارانه توجیه کرده و از این افق به چالش با یکدیگر میپردازند. بهزعم او نتیجه طبیعی این وضعیت، غفلت از خطمشیگذاری و تدوین و اجرای سیاستهای اجرایی (و نه سیاستهای کلان) در عرصه مدیریت و غفلت از مسائل جاری مردم است.
🔹 پارسانیا از نمونههای متعددی یاد کرد که بیتوجهی مدیران قوای مختلف را نسبت به خطمشیگذاری و دخالتهای غیرقانونی و ناروای آنان را در عرصه سیاستگذاری نشان میدهد.
🔹 این مدل از مدیریت، آسیب واقعی و عینی خود را در حوزه عمومی وارد میسازد و ساختار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حوزه عمومی را تخریب می کند و اینک خیزش عمومی مردم، این مدل از مدیریت اجتماعی را در معرض فروپاشی قرار میدهد و فرصت مناسبی را برای تغییر و تحول بنیادین آن که به گونهای رسوبکرده و سخت و درعینحال فرتوت است، ایجاد میکند.
🌐 http://sobhe-no.ir/newspaper/508/13/20238
💠 @hparsania
4_5913542295776396338.docx
33.9K
💠 مسائل مربوط به آموزش فلسفه در حوزه های علمیه
✍ استاد حمید پارسانیا
💠 @hparsania