eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
755 ویدیو
298 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 از شیخ انصاری (ره) هر وقت مساله عقلی مشکلی سؤال می‌کردند می‌فرمود: من وزیر داخله اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید ✔️مرحوم آیت‌الله حاج میرزا محمّد ثقفی (پدر همسر امام خمینی وصاحب تفسیر روان جاوید و نوۀ مرحوم میرزا أبوالقاسم کلانتر مقرر شیخ انصاری ): چندی بود می‌خواستم نکته را تذّکر دهم می‌ترسیدم جسارت شود تا این زمان که عنان اختیار از دست رفت و ناچار شدم از حدّ خود تجاوز نمایم و آن آنستکه علماء اعلام و فقهاء اسلام کثر اللـه أمثالهم تکلیف عوام را معلوم فرموده‌اند چنانکه مرحوم سیّد در عروة الوثقی می‌فرماید مورد تقلید، احکام فرعیّه عملیّه است و در اصول دین و فقه و علم نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفیّه یا لغویّه و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد. و از این جا معلوم می‌شود وظیفه آن ها همان بیان أحکام شرعیّه فرعیّه است و این منصبی است که امام علیه‌السّلام به آنها مرحمت فرموده‌است؛ لذا مناسب است خودشان هم از مقامشان تجاوز ننمایند؛ چون می‌دانند هرعلمی اهل و متخصّص و خُبره دارد و جاهل در مسئله باید به اهل ذکر آن رجوع نماید؛ خوب است در مسائل عقلیّه و ادبیّه و تاریخیّه آنچه را فن ایشان نیست وارد نشوند و اگر کسی از این قبیل مسائل سؤال نمود ارشاد به أهلش نمایند. چنانچه شنیده‌ام بنای مرحوم شیخ انصاری قدّس سرّه که حقّاً باید أعمالش مانند اقوالش سرمشق علمائ متأخّرین باشد بر این بوده که هر وقت مسألة عقلیّه مشکلی از ایشان سؤال می‌نمودند جواب می‌فرمودند: «من وزیر داخلة اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.» و اوقاتی‌ که بنده در قم بودم از مرحوم شیخ استاد ما علیه الرحمه سؤال نموده بودند از ممالک اروپا که کیفیّت وحی بر پیغمبر چگونه است رجوع فرمودند به اساتید معقول جوابش را بنویسند و اگر مسائل ادبی یا تاریخی سؤال می‌شد مذاکره شده بود که به اهل فنّش مراجعه شود، البته شأن فقیه نیست که همه چیز را بداند ولی باید بداند که سؤال از هر مسأله باید از اهل ذکرش بشود، اگر خود را اهل ذکر آن مسأله نمی‌داند ارشاد به أهلش فرماید. بنده تعجّب می‌کنم از بعضی آقایان که هر چه هر که از آنها سؤال می‌کند جواب می‌دهند! مگر مجبورید ندانسته جواب بگوئید؟! شما می‌دانید طبیب نیستید، چرا معالجه می‌فرمائید؟! بلکه آن بیچاره دوای شما را خورد و مُرد با آنکه می‌گوئید طبیب ضامن است اگر چه حاذق باشد. مگر نمی‌دانید اهل شعر نیستید، چرا شعر می‌گوئید تا به ضرورت دچار شوید و معنی می‌کنید تا در نزد ادبا و اهل معنی موهون شوید؟! با آنکه می‌دانید به مقدّمات اجتهاد کسی ادیب نمی‌شود. و از همه بدتر ورود در مسائل عقلیّه است، چون سرزمینی است که ایمان فلک رفته بباد؛ اگر خواسته باشید بر طبق اخبار جواب بفرمائید، ظواهر ادله در این باب شاید اختلافش بیش از اخبار فروع باشد و تا شخص احاطه به آن ها نداشته باشد و علاج تعارضش را نکرده باشد و وجه جمع میان آنها را نیافته باشد و با عقل صریح مطابقه ننموده باشد نمی‌تواند جواب بگوید؛ علاوه بر آنکه حجّیّت آنها معلوم نیست. و اگر خواسته باشید بر طبق قواعد عقلیه جواب بگوئید، وا حسرتا؛ علاوه بر استعداد و عقل کامل یک عمر زحمت و مجاهدت می‌خواهد تا اگر خداوند از این علم نصیبی برای او مقدر فرموده باشد به او واصل شود. لذا کمتر فقیهی است که در این رشته وارد شده باشد و سلامت خارج شده باشد. 📚 تفسیر روان جاوید، ج۱، ص ۱۱۱-۱۱۳ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 اعتبار روایات کتاب تحف العقول ✔️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه ۱۵ درس خارج فقه، بحث مکاسب محرّمه، اعتبار روایت کتاب تحف العقول را از دیدگاه فقهاء مورد بررسی قرار دادند و نظر خود را این زمینه ابراز کردند و گفتند: بعضی‌ها می‌گویند که استناد کتاب تحف‌العقول به جناب حسن بن علی بن شعبة حرّانی معلوم نیست؛ این اشکال وارد نیست؛ چون شیخ حرّ عاملی در خاتمۀ وسائل، با ذکر این عبارت «فی ذکر الکتب المعتمدة الّتی نقلتُ منها أحادیث هذا الکتاب، و شهد بصحّتها مؤلّفوها و غیرهم، و قامت القرائن علی ثبوتها و تواترت عن مولّفيها، بحیث لم‌یبق فیها شکٌ و لاریب» کتاب‌هایی را که در وسائل از آن‌ها استفاده کردند، به انضمام مؤلّفین آن، اجمالاً بیان می‌فرمایند. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72432 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بزرگان اسلام در مورد هتک حرمت قرآن، موضع جدیدی بگیرند ✍️بیانیه آیت‌الله جعفر سبحانی در پی هتک حرمت قرآن برای سومین بار در حمایت پلیس! بسمه تعالی برای بار دیگر دست شیطانی در کشور سوئد به هتک حرمت قرآن دست زد و این کتاب آسمانی را بار دیگر در مقابل سفارتهای کشورهای اسلامی آتش زد. با این که مراجع عظام و رؤسای کشورهای اسلامی و شخصیت‌های سیاسی و حتی رئیس سازمان ملل این عمل را محکوم کرده اما هنوز کشور سوئد و دانمارک از این خواب شیطانی بیدار نشده و اهانت را تکرار نمودند! جای تأسف است تا کنون با این همه محکومیت ها و عکس العمل‌ها، هنوز این عمل ادامه دارد. اینک لازم است بزرگان اسلام در این مورد، موضع جدیدی بگیرند تا از تکرار چنین وقایع تلخی جلوگیری شود. ما به فرموده آیه {يُرِيدُونَ أَن يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ} حاکمیت نور ایمان را برای ابد خواهانیم و خداوند این کوردلان را به جزای اعمالشان خواهد رساند. تأسف اینجا است که این کارها با حمایت کامل پلیس انجام گرفته است. قم _ جعفر سبحانی مرداد 1402 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ارسال ۹۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش بین المللی مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین مجید تلخابی، دبیر علمی همایش بین المللی مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از آن جهت که از طرف فقیه بزرگواری نوشته شده دارای اهمیت است، لذا تبیین مبانی فقهی این بیانیه از جهات مختلف باید مورد اهتمام مراکزی علمی فقاهتی قرار گیرد. بیانیه گام دوم از جهت تشکیلاتی و محتوایی از سطح بسیار خوبی برخوردار است؛ لذا اعضای کمیته‌های علمی این همایش از اساتید بزرگ فقهی و مراکز علمی حوزه علمیه قم دعوت به همکاری نموده و در این راستا پژوهش‌های خوبی را ترسیم و عملیاتی نموده است. تاکنون بالغ بر ۹۰۰ مقاله علمی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است و بیش از ۱۵۰ مقاله از این تعداد به زبان اردو به رشته تحریر در آمده و تعدادی نیز به زبان عربی و انگلیسی نگاشته شده است. این همایش بین المللی ضمن اخذ مجوز ISC، آمادگی دارد تا با همکاری تعدادی از مجلات و نشریات علمی فقهی، مقالات برتر همایش، را چاپ و منتشر نماید. دبیرخانه این همایش تاکنون بیش از ۴۰ پیش نشست علمی برگزار و ۲۰ پیش نشست علمی نیز برای ادامه هدفگذاری نموده است، اظهار داشت: در فرایند برگزاری این همایش ۳۱ کرسی نظریه‌پردازی هدفگذاری شده که تاکنون ۱۶ مورد آن برگزار شده است. تاکنون پنج مرکز علمی، تمام نمایندگی‌های جامعه المصطفی به ویژه مجموعه‌هایی که رشته های متناسب با موضوعات فقهی دارند، در این همایش مشارکت نموده‌اند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 اطلاعیه ثبت نام رشته‌های فقه تربیتی سطح (4) و مدرسی فقه و اصول (سطح 3) ✔️موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در قم برای سطح ۴ فقه تربیتی و برای سطح 3 مدرسی فقه و اصول (با ارائه مدرک رسمی از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه) تعداد محدودی از فضلا را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ پذیرش می‌نماید. 🗓 مهلت ثبت‌نام: 1402/5/31 📎 لینک ثبت نام: https://b2n.ir/h91370 🔗 کسب اطلاعات بیشتر: @feqhe_nezam_saz 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 موضوع ارث یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین مباحث حقوقی است و بدلیل منافع مالی وراث، یکی از مسائل جنجال‌برانگیزی است که گاهی سبب ایجاد اصطکاک میان اعضای خانواده می‌شود. 🔻دوره «آموزش کاربردی اصول و قوانین ارث1 و 2»، جزء دوره‌های تخصصی و کاربردی حقوقی است بنابراین تدریس آن نیز در این دوره، به صورت کاربردی توسط یکی از بهترین اساتید متخصص حوزه و دانشگاه انجام خواهد شد. ✴️ لینک ثبت‌نام دوره: https://survey.porsline.ir/s/256Hoirg ✴️ پشتیبان @KarbordiQaza_Admin 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جمع‌بندی احکام نگاه به جنس مخالف در فضای رسانه‌ای ✔️یکی از مسائل مهم فقهی در خصوص استفاده سالم و شرعی از فضای مجازی و دیگر رسانه‌ها، بحث انواع نگاه‌های مجاز و غیرمجاز افراد به جنس مخالف در انواع محتواهای رسانه‌ای است. در این مجال، تلاش شده است تا به شکلی موجز، انواع عناوین فقهی وارد بر این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد. در انتها، نمودار انواع نگاه‌های حلال و حرام به جنس مخالف در بستر رسانه‌ها ذکر شده است. 👈 ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72460 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قاعده الزام در تمام ابواب فقه جریان دارد/ اگر قاعده الزام نباشد، در معاشرت با سایر مذاهب با مشکلات زیادی روبرو هستیم ✔️استاد فاضل لنکرانی: 🔹در ذهن بعضى از فقها یا در بعضى از تعابیرشان آمده كه مثلاً این قاعده فقط در باب طلاق جریان دارد؛ چون اكثر روایات مربوط به این قاعده هم در باب طلاق است؛ و یا مثلاً در مشابه باب طلاق مثل نكاح و ارث جریان دارد؛ اما با جستجوی در كلمات فقها مشخص می‌شود که این قاعده از اول فقه تا آخر فقه جریان دارد. 🔸این قاعده از آنجایی که در جمیع ابواب فقه جریان دارد، ثمرات بسیار زیادى هم دارد؛ در زمان ما اگر قاعده الزام نباشد، معاشرت با سایر مذاهب گرفتار یك مشکلات بسیار زیادی دارد. بالاخره مسئله وجود مذاهب الى یوم القیامه وجود دارد، حتى بعد از ظهور امام زمان(عج) نیز یهودى و مسیحى داریم؛ اگر قاعده الزام نبود، یك مشكلات بسیار عجیبى را براى معیشت مسلمین داشتیم. اگر گفتیم قاعده مربوط به همه مسلمانهاست؛ اگر گفتیم مربوط به فقط شیعه است و مذهب امامیه مشكلات بسیار زیادى را به وجود می‌‌آورد؛ اصلاً بقاء مذهب شاید مرهون وجود یك چنین قاعده مهمى است كه در فقه ما وجود دارد. 🔹یكى از آثار بسیار مهم این قاعده در بحث قضاوت است؛ نسبت به مرافعات مذاهب دیگر است؛ اگر دو سنى آمدند به یك حاكم شیعى مراجعه كردند، آیا قاضى شیعى می‌‌تواند بر طبق مذهب خود آنها قضاوت كند؟ ربما یحتمل و ربما یقال كه بله، طبق قاعده الزام قاضى شیعه می‌‌تواند على حسب مذهبهم حكم صادر كند. این قاعده در فقه سیاسى ... 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72455 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بایدها و نبایدهای کنشگری حاکمیت اسلامی در موضوع حجاب 🔻گزاشی از یک مناظره؛ ✔️مشهد شاهد یک مناظره صریح میان دکتر محسن برهانی، دکترای حقوق و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام محمد الهی خراسانی، استاد حوزه علمیه مشهد و مدیر پروژه تحلیلی و راهبردی سامان‌دهی وضعیت حجاب بود. 🔺مهم‌ترین نقطه اختلاف نظر این مناظره، توصیف میزان همراهی مردم با حاکمیت در پذیرش مرز ناهنجاری در پوشش بود. دکتر برهانی معتقد است چنین توصیفی وجود ندارد و عدم اقدام به کشف حجاب از سوی اکثریت زنان و دختران در شرایط ارعاب و فشار، نمی‌تواند بیانگر همراهی جامعه باشد. 🔺در مقابل، حجت‌الاسلام الهی معتقد است در ماه‌های آخر سال گذشته که گشت ارشاد به طور کامل جمع شده بود و حاکمیت به خاطر ملاحظات امنیتی در برابر کشف حجاب و بدپوششی تا حد عریانی، عکس‌العملی نشان نمی‌داد و جامعه گویا در یک وضعیت رهاشدگی از نظر پوشش قرار گرفته بود، عدم همراهی اکثریت مطلق زنان و دختران ایرانی با موج کشف حجاب، حاکی از ناهنجار بودن آن در نظر اکثریت جامعه است. بر این اساس، حاکمیت اسلامی می‌تواند در برابر بی‌حجابی، سیاست‌های کنترلی و بازدارنده را دنبال کند. 👈 اهم اظهارات اساتید + دریافت صوت و تصاویر در «شبکه اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=72466 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 واجبات و محرمات الهی به یک معنا اجباری هستند/ نباید حکم الهی «حجاب» مهجور بماند/ اگر نظام به وسیله این برهنگی‌‌ها تضعیف می‌شود، باید جلوگیری کرد ✔️استاد محمدمهدی شب‌زنده‌دار: 🔹سوال‌ می‌کنند که مگر حجاب اجباری است؟ جواب این است که بله، اصلا واجبات و محرمات الهی به یک معنا اجباری هستند. همین که‌ می‌گویند اگر انجام ندادید جهنم‌ می‌روید، عقوبت الهی‌ می‌شود، آیا مسئله کمی است؟ اجبار به این معنا یعنی کنارش یک عقوبت و مجازاتی گذاشته‌اند که هر کسی ایمان داشته باشد، بدنش‌ می‌لرزد و انجام‌ می‌دهد. 🔸بی‌حجابی یک ویروس خطرناکی است، در ویروس کرونا حتی حرم‌‌ها نیز تعطیل شدند، اینطور نبود که آزاد بگذارند و بگویند هر کسی‌ می‌خواهد برود و مریض شود و از دنیا برود. وقتی جامعه‌‌‌ای را بیمار و مبتلا‌ می‌کند وظیفه حکومت این است که جلوی این کار را بگیرد... حفظ اسلام از واجبات شریعت است. اگر‌ می‌بینیم که این نظامی که واجب است حفظ شود، به وسیله این برهنگی‌‌ها تضعیف‌ می‌شود باید جلوگیری کرد. 🔹گاهی یک بی‌حجابی دیده‌ می‌شود و‌ می‌دانیم که تأثیر گذار نیست، وظیفه امر به معروف ساقط‌ می‌شود، ولی ما یک وظیفه دیگر نیز داریم که مسئله دفع منکر است. پالایش جامعه و مهجور نشدن احکام الهی وظیفه دیگری است. گاهی باید توصیه‌‌هایی کرد تا حرمت یک فعل حلال در جامعه مهجور نشود. گاهی باید تذکر داد و ادامه راه را رفت، تا نگویند که فلان روحانی یا فلان مذهبی رد شد و حرفی نزد. نباید حکم الهی مهجور بماند. 👈 ادامه مطلب در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=72477 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مسئله‌ی حجاب؛ برخورد قضایی یا کار فرهنگی؟ ✍️ دیدگاه و نظر/ ابراهیم عزیزی در روزهای اخیر کلیپی تأثربرانگیز از نارنجستان شیراز منتشر شد که گویا خانمی محجبه به چند خانم بی‌حجاب، تذکر داده اما مردی که همراه آنها بود به خانم محجبه حمله کرد و او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داد. میان دلسوزان انقلاب، نزاعی دامنه‌دار اما بی‌حاصل به پاست، که آیا کنترل بی‌حجابی با برخورد قضایی میسر است یا تلاش برای تاثیر فرهنگی بر بانوان ؟ یا هر دو؟ یا... لکن تجربه، ناکامی هر دو راهکار را عیان ساخته است. از نظر نگارنده، دلسوزان دارند سرنا را از سر گشادش می‌دمند! چرا که منشأ اصلی بی‌حجابی، مردان ایرانی هستند نه زنان! و اختصاص هرگونه فعالیت فرهنگی یا قضایی به بانوان کم‌نتیجه و یا حتی بی‌اثر خواهد بود. 👈 ادامه یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=72482 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه تربیتی، وضعیت فعلی و نگاهی به آینده ✍️حجت‌الاسلام سیدنقی موسوی 🔹فقر تئوریک و بومی نبودن علوم تربیتی یکی از مهمترین چالشهای جریان تربیت (رسمی و غیررسمی) در ایران و جهان اسلام است.... جریان خوباور تولید «دانش تربیت اسلامی»، درحال رشد و توسعه است و لازم است همزمان علم و عملِ تربیت اسلامی در دامنِ انقلاب اسلامی ایران رشد یابد. 🔹اسلامی‌‌‌‌سازی تربیت مانند دیگر عرصه‌‌‌‌های اسلامی‌‌‌‌سازی علوم انسانی بدون توجه به فقه و فلسفه اسلامی ناکارآمد است. تئوری‌‌‌‌پردازی بومی در تربیت با هدف حاشیه‌‌‌‌نگاری بر نظریات غربی و یافتن شواهد از آیات و روایات برای توجیه و اسلامی‌‌‌‌سازی، تجربه ناموفقی در سه دهه اخیر برجای گذاشته است. 👈 وضعیت فعلی + نگاهی به آینده: http://ijtihadnet.ir/?p=72485 🆔 https://eitaa.com/ijtihad