🔔نشست علمی «بایستههای فقه مقاومت»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند
🗓 زمان: سه شنبه، دوم آبان ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۴
📄 همراه با گواهی مشارکت در جلسه
🔗لینک مجازی جلسه: Https://online.snduonline.ir/ch/amniat1
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «مبانی فقهی مقاومت اسلامی در فلسطین از نگاه امامین انقلاب»
🎙ارائه: استاد عباس کعبی
🗓 زمان: دوشنبه ۱۴۰۲/۸/۱، ساعت: ۱۹:٣٠
🏢 مکان: قم، مدرسه معصومیه ،سالن همایشها
🔗پیوند پخش زنده در تلویزیون اینترنتی: http://B2n.ir/t38976
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جمع شدن بساط.mp3
9.78M
🎧 مقدّمات جمعشدنِ بساط صهیونیسم، در نبرد اخیر
🎙استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔹مؤمن، وقتی از دلِ سختیها و فتنهها بیرون میآید، خالصتر میشود. ابتلائات عصر غیبت، بستر رشد و تقرّب و خلوص مؤمنین است. باید از این ابتلائات و سختیها استقبال کنیم.
🔸یکی از مهمترین آثار ابتلائات و فتنههای عصر غیبت، غربال شدن انسانها و جدا شدن خطها و تفکیک صفوف است.
🔹هرچه جبهۀ حق مقاومت کند، دشمن، بیشتر خباثت باطنی خود را آشکار میکند و پردهها را کنار میزند و جنایتها و کشتارها و کارهایی انجام میدهد که وقتی خداوند اراده میکند بساط آنها را جمع کند، هیچکس بر آنها ترحّم نمیکند؛ «فَمٰا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّمٰاءُ وَ الْأَرْضُ وَ مٰا كٰانُوا مُنْظَرِينَ».
🔸این جنایتها و صحنههای سختی که شما در فلسطین میبینید، مقدّمات و بستر جمعشدنِ بساط صهیونیسم است.
🔹ما نباید نگران سختتر شدن نبرد باشیم. هرچه کار سختتر باشد، جبهه حق خالصتر و قویتر میشود و جبهه باطل آشکارتر و افشاءشدهتر. و کار به نقطهای میرسد که خداوند بساط آنها را جمع میکند.
🔸در نقطۀ جمعشدن بساط آنها، باید بهگونهای آشکار و افشاء شده باشند و باطن خبیثشان معلوم شده باشد که کسی نگوید خداوند اَرحَمُالرّاحمین چرا این کار را انجام میدهد؟/ (۱۴۰۲/۷/۲۸)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هماندیشی اساتید و محققان تاریخ شفاهی حوزه علمیه خراسان
✔️ثبت تاریخ شفاهی و معرفی حوزه و روحانیت و سبک زندگی فقها و علما در ابعاد مختلف بدون تمسک به تاریخ شفاهی و دسترسی به تجربیات و مکتوباتی که در سینه بزرگان نهفته، مقدور نمیباشد. در گذشته بسیاری از وقایع و رویدادها میبایست از زبان بزرگانی همچون شیخ انصاری، شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و دیگران شنیده و مکتوب میشد، بهعلت عدم دسترسی به امکانات بصورت سینهبهسینه و شفاهی بین علما رد و بدل شد که در نتیجه باعث محرومیت نسل جوان از وقایع و اتفاقات تاریخی آن دوران گردید. کارگروه سنتهای کارآمد حوزه علمیه خراسان بر آن شده، تا ضمن آشنائی از ظرفیتهای موجود با تدارک نشستی در خصوص این مهم، همراه با اساتید، پژوهشگران و محققین این عرصه به تبادل نظر بپردازد.
📷 در «اجتهاد» ملاحظه کنید: http://ijtihadnet.ir/?p=73778
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
منهاجالصالحین. شبکه اجتهاد.rar
8M
📚 دانلود جدیدترین ویرایش کتاب سه جلدی «منهاج الصالحین» تالیف حضرت آیتالله سیستانی (چاپ ۱۴۴۵ ق)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
32.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥پیام تصویری آیتالله جعفر سبحانی به همایش یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم؛ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۲، کنگره شیخ عبدالکریم حائری، مصلای اراک
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آقا مصطفی (ره) نسخهی دوم امام بود
✔️اول آبان سالروز درگذشت آقا مصطفی خمینی (ره):
🔺 امام در اصول یک آدم مبنابرانداز و مبناساز بود؛ یعنی دُوروبَر حرفهای دیگران نمیگشت؛
🔺 خود امام، مبنا درست میکرد؛ از جملهی فقها و اصولیّینی که صاحب مبانیِ جمعی و جامع هستند، یکی امام بزرگوار است؛ مثل بعضی از بزرگان دیگر، مثل مرحوم آخوند، مثل مرحوم نائینی و امثال اینها؛ یعنی یکچنین شخصیّتی بود؛
🔺 [یعنی] اینجور نبود که حالا یک ملّایی است و درس اصول دارد میگوید که هرکسی بتواند اشکال کند؛ امّا این جوان اشکال میکرد.
🔺 آن وقتی که من عرض میکنم، شاید حاج آقا مصطفیٰ در سالهای ۳۸، ۳۹، ۴۰، مثلاً ۳۰ سال، ۳۱ یا ۳۲ سال بیشتر هم نداشت، ولی خب اینجوری بود.
🔺 جرئت علمیاش زیاد بود؛ عقب هم مینشست و فریاد میکشید؛ تماشایی بود برخورد این پدر با پسر! اشکال میکرد به امام؛ وقتی هم میخواست اشکال کند، یکخُرده بلندتر مینشست -یکجوری مینشست که خیلی چهره [معلوم باشد]، بلند بود، شاخص بود.
🗓بیانات در دیدار دستاندرکاران کنگره بزرگداشت آیتاللّه سیّد مصطفی خمینی - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه به طلاب درس خارج برای مراجعه به آثار شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی
✔️ استاد علیاکبر سیفی مازندرانی:
🔺معتقدم که طلاب جوان بعد از این که به درس خارج رفتند و دو سال از درس خارج را طی کردند و به یک حد بلوغی از علم رسیدند- که میتوانند حرف استاد را بفهمند و قدرت مقایسه بین حرف استاد و سایر فقها را پیدا کردند- برای فضلای جوانی که این شرایط را حائز هستند، مراجعه به آثار آقاسید مصطفی بسیار خوب و لازم است و فکر اینها باز و روشن میشود. اگر کسی بخواهد طرز فکر اجتهادی به روز، کارآمد، فعال و پویا پیدا کند، یکی از آن مصادر، همان آثار جناب مرحوم شهید آقا سید مصطفی خمینی است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «جامعیت و تراث علمی علامه شهید»
📌بررسی جامعیت علمی شخصیت علامه شهید سید مصطفی خمینی (ره)
🎙حجتالاسلام والمسلمین مردانی
🔺موضوع: تحلیلهای ادبی علامه شهید در تفسیر و اصول فقه
🎙 حجتالاسلام والمسلمین عابدینی
🔺موضوع: روششناسی تفسیری علامه شهید
🎙حجتالاسلام والمسلمین خطیبی
🔺موضوع: مکتب و روششناسی اصول فقه در آثار علامه شهید
🎙حجتالاسلام والمسلمین مقدمی شهیدانی
🔺موضوع: ولایت فقیه از منظر علامه شهید
🗓 زمان: چهارشنبه، ۳ آبان ۱۴۰۲، از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰
🏛 مکان: خیابان شهید دل آذر، کوچه ۲۰، مدرسه علمیه علوی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بزرگداشت سالگرد شهادت آیتالله آقاسید مصطفی خمینی (ره)
🎙 با حضور و سخنرانی استاد فیاضی
🗓 زمان: چهارشنبه ۳ آبان، بعد از نماز مغرب و عشاء
🕌مکان: قم، مسجد مدرسه علمیه معصومیه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
231016_003.MP3
36.59M
🎧 دریافت صوت نشست «موضوع شناسی فقه عملیات شناختی»
🎙ارائه دهنده: دکتر حسن رضایی، مدیر گروه مطالعات اسلامی موسسه شناخت
🗓 دوشنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۲، قم، مدرسه علمیه امام کاظم علیهالسلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝 فراخوان چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون تحت عنوان «حکمرانی دینی و تنظیم گری در مسائل اساسی معاصر»
♻️در چهار محور
✔️دین و حکمرانی فرهنگی
✔️دین و حکمرانی سیاسی
✔️دین و حکمرانی اقتصادی
✔️دین و حکمرانی اداری
📆 زمان: دی ماه ۱۴۰۲
🔻موضوعات ویژه این کنفرانس شامل:
* حکمرانی دینی و نظام تعلیم و تربیت،
* حکمرانی دینی و زن و خانواده،
* حکمرانی دینی و محیط زیست،
* حکمرانی دینی و حقوق،
* حکمرانی دینی و رمزارزها،
* حکمرانی دینی وفضای مجازی،
* حکمرانی دینی و نظام پولی و مالی،
* حکمرانی دینی و اقتصاد دانش بنیان،
* حکمرانی دینی و معماری و شهرسازی،
* حکمرانی دینی و عدالت حقوقی و قضایی هنر ورزش و گردشگری
⏳ زمان نهایی ارسال مقالات: پایان آبان ماه ۱۴۰۲
🌐وب سایت: zil.ink/cmir.parliran
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «پیشینه فقه سیاسی در تبار و تراث فقهی شیعه»
🎙با حضور: آیتالله سید احمد علمالهدی
🗓 زمان: چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۰
🕌 مکان: مشهد، حرم مطهر رضوی(ع)، بست شیخ حر عاملی(ره)، مدرسه عالی فقاهت، سالن جلسات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «ماهیت شناسی رشته فقه سیاسی و ضرورت تحصیل در آن»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی
🗓 زمان: چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۳
🕌 مکان: مشهد، حرم مطهر رضوی(ع)، بست شیخ حر عاملی(ره)، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)(مدرسه تاریخی خیرات خان)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚کرسی علمی ترویجی «بررسی فقهی خشونت در خانواده»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان
ناقدان: استاد جواد حبیبی تبار و حجتالاسلام والمسلمین فرج الله هدایت نیا
🗓 زمان: چهارشنبه سوم آبان ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ صبح الی ۱۲
🏠 مکان: جامعة الزهراء (سلام الله علیها)، ساختمان کتابخانه، پژوهشگاه مطالعات اسلامی، طبقه همکف، سالن جلسات
🔗حضور برخط: http://online.jz.ac.ir/pajoheshgah
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
تاریخ فقه و فقها.pdf
3.71M
📚 دانلود کتاب «فقه و فقها»
✍️ اثر دکتر ابوالقاسم گرجی
📖 صفحات: 328
مقدمه
بخش اول: عصر تشریع
دوره تشریع
گوشههایی از زندگانی رسول اکرم (ص)
کاتبان وحی
تدوینکنندگان حدیث
بخش دوم: مختصری درباره ادوار فقه اهل سنت و معرفی فقهای آنان
دوره اول: عصر صحابه
دوره دوم: عصر تابعین
دوره سوم: عصر پیشوایان مذاهب
دوره چهارم: دوره توقّف اجتهاد و گزینش مذاهب
دوره پنجم: عصر تقلید محض
دوره ششم: عصر حاضر
بخش سوم: ادوار فقه شیعه و معرفی فقها و دانشمندان شیعه
دوره اول: عصر تفسیر وتبیین
دوره دوم: عصر محدثان
دوره سوم: عصر آغاز اجتهاد
دوره چهارم: عصر کمال و اطلاق اجتهاد
دوره پنجم: عصر تقلید
دوره ششم: عصر نهضت مجدد مجتهدان
دوره هفتم: عصر پیدایش مذهب اخباریان
دوره هشتم: عصر جدید استنباط
دوره نهم: عصر حاضر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جهاد در مقابل اسرائیل یک واجب شرعی است/ مسلمانان جهان باید براساس شرایط خود در مقابل این جنایتها حرکتی داشته باشند
✔️در گفتگو با استاد سیدمجتبی نورمفیدی:
🔸فقهای ما در بیان اقسام جهاد یکی از اقسامی که برای جهاد ذکر میکنند جهاد دفاعی است و مرحوم صاحب جواهر و همچنین مرحوم کاشف الغطاء میگویند که؛ جهاد برای دفع متجاوز از سلطهی بر جان و ناموس مسلمین واجب است. جهاد در برابر کفاری که ترس سلطهی آنها بر سرزمین اسلامی وجود دارد، واجب است. جهاد برای کسانی که وارد دارالاسلام شدهاند و آنجا را غصب کردهاند واجب است برای اینکه آنها را اخراج کنند. بنابراین این جهت هم حتما میتواند این حق را به آنها بدهد که از خودشان دفاع کنند.
🔹به علاوه قاعدهی نفی سبیل اقتضاء میکند هر گونه راهی که موجب سلطه و تسلط کافران بر مسلمین شود بأی نحوٍ کان، باید جلوی این مسدود شود. خداوند متعال در قرآن صریحا میفرماید: «وَ لَنْ یجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلا»، عمومیت این آیه اقتضاء میکند هر نوع سبیلی، هر نوع سلطهای باید نفی شود و مسلمین در برابر آن بایستند و این یک مسئلهای است که به راحتی نمیتوان از کنار آن گذشت.
📝متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=73849
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فلسطین از جهت فقهی و حقوقی جزئی از دارالاسلام است/ حاکمیت هیچ سرزمینی قابل خرید و فروش نیست
✔️ استاد عباس کعبی:
🔹فلسطین سرزمین اسلام بوده و از جهت فقهی و حقوقی جزئی از دارالاسلام است. فلسطین سرزمین مقدسی است که به تمام انبیای الهی تعلق دارد. حتی اگر به آن جا بگوییم سرزمین موسی، یعنی سرزمین ایمان و بندگی خدا و این در مقابل سرزمین کشت و کشتار و جنایت است. زیرا آیین انبیای الهی هرگز تجاوز به ملتها و آواره نمودن آنها را نمیپذیرد.
🔸حاکمیت هیچ سرزمینی قابل خرید و فروش نیست. اینکه فلسطینیها املاک و زمینهای خود را به صهیونیستها فروختهاند، در وهله اول کذب است و در وهله دوم فروختن زمینهای یک شهر یا یک کشور هرگز به معنای واگذاری حاکمیت آن نمیباشد. در مقابل مقام معظم رهبری بارها بر اساس قاعده الزام راه حلی را پیشنهاد کردهاند که در آن میفرمایند حال که غربیها دم از دموکراسی و مردم سالاری میزنند میبایست به برگزاری یک همه پرسی با مشارکت همه فلسطینیها اعم از آوارگان و غیرآوارهها از همه ادیان و مذاهب اقدام نمایند تا مردم این سرزمین حکومت مطلوب خود را انتخاب کنند.
📝 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73845
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رضایت یا سکوت در قبال ظلم به معنای همراهی با آن است/ تمام نظامیان کشوری که خودش را مدافع کشور ظالم میداند، حلال الدم هستند/ حاکم اسلامی حق برخورد با تایید و همراهیکنندگان ظلم را دارد
✔️استاد محمد قائنی نجفی:
🔹در این چند روز حالت انقلاب خاصی در من وجود داشت. مکررا با دیدن اخبار و تصاویر جنایاتی که اتفاق افتاده است گریهام میگرفت و حتی گاهی صدای من در گریه هم بی اختیار بلند میشد از این بی رحمی و قساوتی که نسبت به ضعفاء و زنان و کودکان اتفاق میافتد. اینکه یک عدهای از مردم ناتوان و زنها و کودکان در هر نقطهای این طور مورد ظلم قرار میگیرند جدای از مساله تدین، عواطف انسان به صورت جدی منقلب میشود. علاوه براین که ما مسلمان هستیم و وظیفهی مسلمانی ما اقتضاء میکند نه فقط نسبت به مسلمان حتی نسبت به غیرمسلمان، اگر کسی مظلوم و مضطر است، تا جایی که برایمان مقدور است از او دفع ضرورت کنیم.
🔹رضایت به گناه دیگران خودش گناه است، نفرت از گناه دیگران به قلب و اظهار لازم است و کسانی که راضی به گناه دیگران باشند در این حدی که شما میبینید الان دارد اتفاق میافتد که رئیس یک دولت معتبر سینه سپرد کند و بگوید که من آمدهام، هر غلطی اینها بکنند، من دفاع میکنم، تأیید میکنم، سلاح هم میفرستم که ادامه دهند. از نظر حقوقی و از نظر فقهی، قاعده این است که حاکم اسلامی حق دارد آن کسی که اینگونه مشارکت کند، نه فقط سکوت کردن که اعلام اینطوری کردن، با آنها برخورد کند.
📝 متن کامل سخنان را در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=73843
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢غصب بودن سرزمین فلسطین با نظر مجامع بینالمللی قابل تغییر نیست/ گستره فقه و حقوق بینالملل اجازه دفاع را به مردم فلسطین میدهد
✔️ در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی:
🔹رژیم صهیونیستی عملا نسبت به قواعد بینالمللی تمکین نمیکند و از مواضع غاصبانخ خویش حتی نسبت به تصمیمهای نظام سلطهی بینالمللی هم تمکین نمیکند، و نسبت به آنها گردن نمینهد، چارهای جز جنگ مسلحانه نیست، چارهای جز استفاده از ابزار نظامی و ابزار قانونی و عرفی نیست که طبعا در جنگ اخیر هم استفاده شده و این حق مشروع در حقوق بینالملل هم به رسمیت شناخته شده است و طبعا اینها از آن استفاده میکنند و چارهای هم جز این نیست؛ چون بحث دفاع مشروع جز به واسطهی این کار حاصل نمیشود.
🔹مقابله با دشمن، ظالم و غاصب، در منطق جهانی، مفروض و پسندیده شده است، اخلاق در جنگ آری، حقوق بشردوستانه در جنگ آری، اما گسترهی دفاع مشروع و آن چیزی که در دفاع مشروع چه در فقه ما و چه در حوزهی حقوق بینالملل وجود دارد، آنها به رسمیت شناخته شده است. نه تنها مجاز است؛ بلکه لازم است که کشورها برای تضمین سرنوشت خودشان نسبت به ظالم و نسبت به غاصب حقوق خودشان را ایفا کنند و دشمن را به عقب برانند.
📝 متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=73852
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢وجه فقهی جهاد علیه صهیونیستها مبارزه با غصب یک سرزمین و لزوم دفاع از مظلوم است
✔️حجتالاسلام والمسلمین حسین جوان آراسته:
🔹آیتﷲ کاشف الغطاء در زمرهی اولین مراجع بزرگ شیعه بوده که از همان آغاز تأسیس، نزدیک به ۷۰ سال پیش و شاید حتی قبل از آنکه این رژیم در سرزمینهای اشغالی تأسیس شود نسبت به این مسئله هشدار و فتوا داد، اعلام جهاد مقدس برای نجات فلسطین کرد و این جهاد را نه تنها برای اعراب و مسلمانان صادر کرد، بلکه برای تمام انسانهایی که دارای یک وجدان بیدار هستند واجب شمرد و همهی معتقدان به ادیان را برای این جهاد فراخوان داد.
🔸وجه فقهی جهاد علیه صهیونیستها اولا مسئله غصب یک سرزمین و وجوب مبارزه با متجاوزان است، ثانیا دومین دلیل فقهی که میتوان برای این رویکرد در نظر گرفت، لزوم دفاع از مظلوم است. به نظرم از همه مهمتر سیاست ضد اسلامی و توسعهطلبی است که تفکر صهیونیستی مبتنی بر این توسعهطلبی است. شعار حکومت از نیل تا فرات را سر میدهند. اگر فرصت کنند به سراغ سوریه میروند، به سراغ عراق خواهند آمد، به سراغ ترکیهای که امروز از آنها حمایت میکند خواهند آمد. شعار اینها این است.
🔹به همین دلیل مراجعی مثل آیتﷲ فاضل لنکرانی را میبینید که فتوا میدهند، حتی در حوزهی تعامل اقتصادی فتوای ایشان این است که هر گونه تعامل اقتصادی، هر گونه رابطهی تجاری با این رژیم مطلقا حرام است. به عقیدهی من مبانی فقهی آن کاملا روشن است و هیچ انسان متشرعی نمیتواند چنین وضعیتی پذیرا باشد و تن به این ذلت بدهد.
🔗 این گفتگو را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73856
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
نشست تبیین مبانی فقهی مقاومت اسلامی در فلسطین از نگاه امامین انقلاب.mp3
25.3M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «مبانی فقهی مقاومت اسلامی در فلسطین از دیدگاه امامین انقلاب »
🎙با ارائه استاد عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری
02:40 رویکردهای متفاوت در بررسی مبانی فقهی مقاومت اسلامی
03:53 ضرورت موضوع شناسی در مسأله مقاومت اسلامی
08:30 اتفاق نظر علمای شیعه و سنی بر وجوب آزادسازی قدس
09:14 ذکر برخی از فتاوای پویای علمای شیعه
12:12 پاسخ به شبهه فروش زمین به یهودیان توسط فلسطینیان
19:54 توضیح چرایی عدم ضمانت اجرایی این فتاوا
29:01 تفاوت فتاوای مراجع گذشته و مراجع حال حاضر در ضمانت اجرایی
29:30 ضرورت شناخت تاریخ فلسطین و تاریخ انقلاب اسلامی در موضوع شناسی مقاومت اسلامی
40:00 ویژگی های انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب تمدن ساز
46:03 یکی از مؤلفه های مهم تمدن ساز
48:22 سناریوی اول در عملیات طوفان الاقصی
50:12 سناریوی دوم در عملیات طوفان الاقصی
52:12 سناریوی سوم در عملیات طوفان الاقصی
54:24 سناریوی چهارم در عملیات طوفان الاقصی
55:00 مقایسه عملیات طوفان الاقصی و عملیات طریق القدس در دفاع مقدس
57:18 عقبه فقهی مقاومت اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad