eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
761 ویدیو
298 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢فیرحی در دام «روش‌زَدگی» و «تکلف روش‌شناختی» ✍️سید محمدهادی گرامی کتاب قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام نوشته داود فیرحی یکی از برجسته‌ترین پژوهش‌های حوزه اندیشه سیاسی اسلام در دوره معاصر است. فیرحی در کل کتاب به دنبال پاسخ به این پرسش بنادین است که: «ماهیت دانش سیاسی مسلمین که در دوره میانه تأسیس شده است، چیست؟». وی برای پاسخ به این پرسش، روش خاصی اتخاذ کرده‌ است که تلفیقی از سه جریان نظری در: تفکرات اسلامی، هرمنوتیک و برخی مفاهیم میشل فوکو است. الگویی از تحلیل گفتمانی که در این کتاب به‌کار رفته است، نصّ دینی را همواره در مرکز دایره‌ی فرهنگ سیاسی مسلمانان قرار می‌دهد و آن‌گاه با توجه به ساخت و روابط قدرت در جهان اسلام به تحلیل دانش سیاسی و سازوکارهای اقتداری آن در تمدن اسلامی اقدام می‌کند. گرچه نصوص دینی در جوامع اسلامی متن پایه و مولدی است که تمام یا بیشتر گونه‌های متون و اندیشه‌ی سیاسی را، که فرهنگ ما انباشته از آن‌ها است، زاده و پرداخته است. اما، چرا از بین امکان‌های مختلف تنها وجه اقتداری این نصوص به عقلانیت پایه‌ی تاریخ ما بدل شده است؟ چرا چنین است؟ این نظریه‌های اقتدارگرا از کجا آمده‌اند؟ چگونه تدوین شده‌اند؟ چگونه عمل کرده و می‌کنند؟ و چه نقش و سلطه‌ای در زندگی و اکنون ما دارند؟ پرسش‌هایی هستند که این کتاب در پی انداختن پرتوی بر برخی زوایای ناروشن است تا دایره‌ای از دوایر ممتد و پیچیده‌ی اقتدار در دانش سیاسی سنتی ما را بازنمایانند. 📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74045 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فقه دموکراسی و مسأله ایران: به مناسبت سومین سالگرد درگذشت دکتر داود فیرحی 🎙دکتر سید صادق حقیقت، عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی 🎙دکتر ابوالفضل دلاوری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی 🎙دکتر منصور میراحمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی 🎙دکتر سیدعلی میرموسوی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم 🎙دکتر سید محمدعلی حسینی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی 🎙دکتر فردین مرادخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان 🎙دکتر کاوه حسین زاده، دانش آموخته دانشگاه تهران 🎙دکتر محمدرضا مرادی طادی، پژوهشگر مرکز مطالعات کشورهای وارث تمدن ایرانی 🎙دکتر رضا نجف زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی 🗓 زمان: شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ 🏛 مکان: تهران، خیابان نجات اللهی، خانه اندیشمندان علوم انسانی، تالار فردوسی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 مکتب فقاهتی حضرت امام خمینی (ره) 🎙درس خارج اصول استاد احمد مبلغی 📘با محوریت کتاب انوارالهدایه امام خمینی (ره) 🗓 زمان: شنبه تا دوشنبه، بعد از نماز مغرب و عشا 🏠مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار، طبقه همکف، اتاق ۱۲، مدرس ۴ 🔗 ارائه برخط در بستر اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/so 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «ارزیابی هویت گزاره های اعتباری در اقتصاد اسلامی از منظر علامه طباطبایی» 🎙اساتید ارائه دهنده: محمد جواد توکلی و عبدالله فتحی 🎙استاد ناقد: صادق گلستانی 🗓 زمان: شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🏛 مکان: موسسه امام خمینی، سالن اندیشه 🔗پخش مجازی: iki.ac.ir/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔روایی فقهی مذهب تبعی (قاعده الزام) به‌عنوان قاعده حل تعارض در منازعات حقوق بین‌الملل خصوصی در احوال شخصیه 🎙ارائه دهنده: دکتر صدیقه سادات سیدتاج الدین استاد حوزه و دانشگاه, پژوهشگر جامعة الزهراء (س) 👤 اساتید ناقد: 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی دانش‌پژوه، عضو هیأت علمی و استاد تمام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین روح الله شریعتی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی ومؤلف کتابهای متعدد در حوزه فقه سیاسی و حقوق بین الملل اسلامی 🗓 زمان: شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🏠 مکان: جامعة الزهراء (سلام الله علیها)، ساختمان کتابخانه، پژوهشگاه مطالعات اسلامی، طبقه همکف، سالن جلسات 🔗لینک شرکت در جلسه‌ی مجازی: Http://online.jz.ac.ir/pajoheshgah 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
9.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥طلب‌ علم تا مکتب‌شناسیِ محقّقانه 🎙آیت‌الله جوادی آملی: «اين‌قدر از عالِم شدن فاصله نگيريم.اگر كسی گفت همين مقدار سواد برای من بس است «كفی به جهلاً»این روایات ائمه سلام الله علیه است. فرمودند:‌ در جهلِ ما چه حوزوی چه دانشگاهی همين بس كه ما بگوييم فارغ‌ التحصيل شديم؛باور كنيم كه ملاّ شدن و استاد شدن گناه نيست... فرمود: بشارت بدهيد به محقّقی كه توان داشته باشد، مكتب‌های گوناگون را ارزيابی كند نحله‌های گوناگون را ارزيابی كند، جريان‌شناسی كند، آرا را شناسايی كند، بهترينش را برگزيند به جامعه منتشر كند... بشارت تحقيقی، بشارت پژوهشی، بشارت تأليفی، بشارت تدريسی، بشارت تصنيفی يك بشارت ويژه است...»/ درس اخلاق؛ ٩٢/۵/٣١ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 ۷ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به طلاب 1. اوّل این‌که درس خواندن را جدّی بگیرید... درس بسیار جدّی است؛ درس بسیار مهم است؛ علم و سواد پایه اصلی است؛ بدون آن هیچ نقشی نمی‌توانید ایفا کنید، یا درست نمی‌توانید ایفا کنید. نقش‌آفرینی غلط، از نقش‌آفرین نبودن به مراتب خسارت بارتر است. 2. حفظ زى طلبگی است. زىّ طلبگی چیست؟ من زىّ طلبگی را در دو جمله می‌توانم معرفی کنم: پارسایی با عزّت، و نظم در تحصیل و زندگی... طلاّب - چه آنهایی که برخوردارند، چه آنهایی که دچار سختی‌هایی هستند - باید زىّ طلبگی‌شان محفوظ بماند؛ یعنی حالت پارسایی و قناعت، همراه با عزّت نفس؛ این یک. دوم، نظم در تحصیل و به تبع آن نظم در زندگی؛ که خصوصیت طلبگی نظم است. 3. باید اخلاق اسلامی را، هم بشناسیم - همه‌مان؛ این دیگر پیر و جوان ندارد؛ اما جوانها بیشتر و بهترند - و هم تحلّی به حلیه‌ی اخلاق پیدا کنیم... هر کسی خودش باید با دل خود، با رفتار خود، به طور دائم مشغول تهذیب و مشغول کشتی گرفتن با بدیها و زشتی‌های وجود خودش باشد. 4. از لحاظ علمی و همچنین از لحاظ سیاسی، باید اعتماد به نفس کاملی را در خودتان به وجود آورید... این‌طور نباشد که طلبه‌ی جوان در مواجهه‌ی با طوفان‌های فکرىِ مخالف، به خود بلرزد و احساس ضعف و وحشت کند. 5. من شما عزیزان را در زمینه‌ی مسائل سیاسی، به دو چیز که گاهی با هم اشتباه می‌شود - دعوت می‌کنم. یکی این است که همچنان که بزرگان گفتند و می‌گویند و توصیه می‌کنند، غیرت دینی، لازم است. نباید بگذارید غیرت دینی از مجموعه‌ی حوزه‌ی علمیه و آحاد آن سلب شود. دوم این‌که از لحاظ سیاسی عصبی نشوید. اینها با همدیگر نبایستی اشتباه بشود. بعضی کسان دوست می‌دارند حوزه‌ی علمیه را عصبی و آشفته و دچار کارهای بی‌رویّه‌ی سیاسی مشاهده کنند. توصیه‌ی من این است که نگذارید. 6. به برادران عزیز در حوزه‌ی علمیه توصیه می‌کنم که نگذارند توطئه‌ی جدایی و تقابل حوزه و دانشگاه بار دیگر به ثمر بنشیند. دانشگاه را همتای علمی خودتان بدانید؛ دو همتا. 7. در ارتباطات خود با مردم، اصل نرمش و تواضع و مدارا و درعین‌حال اثرگذاری و تبلیغ و هدایت را هرگز نباید فراموش کنید. خصوصیت طلاب حوزه‌ی علمیه و فضلای حوزه‌های علمیه همین است که بتوانند دل مردم را جلب کنند و فکر مردم را تحت تأثیر سخن هدایت‌آمیز خودشان قرار دهند. اگر امر بعکس شد، نتیجه بعکس خواهد شد. اگر در مقامِ دادن فکر، حرف درستی ارائه نشود، متاع قابلی عرضه نشود؛ اما در مقامِ برخورد، برخورد طلبکارانه، متوقّعانه و خشن ارائه شود، دل جذب نخواهد شد؛ فکر هم تسلیم نخواهد شد./ ۱۳۷۹/۰۷/۱۴ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقدی بر تقریظ‌های حذف شده! ✍️حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی رفیع پور یکی از کارهای زشتی که در دوران معاصر انجام می‌شود حذف تقریظ‌های کتاب است که به انگیزه‌ها و بهانه‌های مختلفی صورت گرفته است. تقریظ یادداشتی است که بزرگان و چهره‌های مشهور و رسمی علمی برای تأیید و تجلیل اثر و تعریف و تشکر از نویسنده کتاب_که معمولا چهره‌ای جوانتر و کمتر شناخته شده است_می‌نویسند و معمولاً کوتاه است و در ابتدای کتاب چاپ می‌شود. تقریظ همانند نقد اثر بخشی از هویت کتاب بوده و سندی مربوط به تاریخ علم است. از جمله این تقریظ‌ها که متأسفانه در برخی از چاپ‌ها به صورت خودسر حذف شده، تقریظ محقق خراسانی و شیخ عبداللهمازندرانی بر کتاب تنبیه الأمة اثر معروف و ماندگار محقق نائینی در فقه_سیاسی شیعه و تببین مبانی مشروطه است. امیدوارم در کنگره محقق نائینی که بناست برگزار شود، چاپ کاملی از تنبیه الأمة را شاهد باشیم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توهم حقّ شهروندی برای بهائیان ✍️محمد قاسمی برخی مدعیان عرصه دانشِ فقه بدون اینکه شناختی از ماهیت فرقه ضاله بهائیت داشته باشند و توجه نمایند که اساسا عنوان شهروندی و حق شهروندی دارای بارِ معنایی لیبرالی است، بر خلاف فتوای مسلم فقیهان شیعه، تلاش نموده‌‌‌اند با توجیهات بارده و غیر معتبر به لحاظ فقهی، حق شهروندی را برای فرقه‌‌‌های ضاله و معاند –مانند بهاییت- نیز امرِ مسلمِ فقهی جلوه دهند. متاسفانه برخی قائلین به حق شهروندی برای فرق ضاله بهائیت که کفر آنان مورد انکار هیچ فقیه صاحب نام و مدققی نیست؛ ادعای وجود مستندات روایی و قرآنی نموده‌‌‌اند. بدون اینکه ذکری از این آیات و روایات آورده و به لحاظ دلالی نشان دهند که چگونه کافر -که در بهترین حالت شاید بتوان وصف حربی بودن را از آنان سلب نمود-، حق شهروندی دارد؟! عمده‌‌‌ی استدلال اینان برای حق شهروندی بهائیت، کرامت انسانی است که در آیه «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ ...» به آن اشاره شده است. فارغ از آنکه تکریم انسان در این آیه مجمل است و نشان داده نمی‌شود که مقتضای تکریم انسان و جهت آن چیست. حتی این توضیح در سایر آیات و حتی روایات نیز بیان نشده است. جز اینکه در برخی روایات تعبیری حداقلی از آن شده است.... 📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74063 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
14.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انتشار برای نخستین‌بار: لحظاتی از دیدار شیخ احمد یاسین بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی 🔻رهبر انقلاب: من اعتقاد دارم که شما، آقای شیخ احمد یاسین و این برادران و برادرانی که در فلسطین دارند جهاد می‌کنند در خطّ مقدم جنگ اسلام با کفر و جنگ حق با باطل هستند. 🔻ما در آینده هیچ شکی نداریم... 🔻 وعده‌ی خداوند راست است که فرمود: ولینصرن‌ الله‌ من‌ ینصره‌ ان‌الله‌ لقوی‌ عزیز. ➕ سخنان شیخ احمدیاسین خطاب به رهبر انقلاب 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
23.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 بین‌ِ سطور بیانات رهبر انقلاب در دیدار شیخ احمدیاسین 🗓 ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۷؛ حماس یک نهال کوچک بود. هنوز یک دهه از بنیانگذاری‌اش نگذشته بود که شیخ احمد یاسین پدر معنوی و بنیانگذار حرکت مقاومت اسلامی فلسطین حماس در تهران مهمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شده بود. 🔻تقریبا هیچکدام از دولت‌های عربی و اسلامی رویش جدید مقاومت فلسطین را جدی نگرفته بودند. رهبر انقلاب اسلامی اما نظر دیگری داشتند و به شیخناالعزیز اینگونه گفتند: ما البته به شماها افتخار می‌کنیم و مایه‌ی عزّت اسلام می‌دانیم این حرکات اسلامی را و امیدواریم بتوانیم که به شماها حقیقتاً کمک کنیم. 🔻تا امروز ایران بر همان عهد پیشین مانده. عهدی که امام خمینی(ره) بنیانگذارش بودند: حمایت از همۀ مقاومت و رشد دادن آنها تا خودشان بتوانند مقدرات‌شان را رقم بزنند؛ و اکنون میتوان ثمره شیرین این مقاومتها و حمایتها را در اقتدار مردم مظلوم فلسطین و به ظهور رسیدن ظرفیت‌های نهفته این ملت غیور دید... 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 فرار از ربای قرضی با انجام معامله 🔹سؤال: من از دوستم درخواست قرض کردم اما او پیشنهاد کرده که خودرو خود را به او بفروشم و او به من پول نقد بدهد و من دوباره فی المجلس خودرو خود را از او به قیمت بیشتری بخرم و چکی به مبلغ خرید برای پنج ماه بعد به او بدهم؛ آیا این عمل مشمول حکم ربا می باشد یا خیر؟ 🔸جواب: عمل مذکور که برای حیله و فرار از ربا می باشد، جایز نیست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad