eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
762 ویدیو
298 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔نشست علمی «بررسی فقهی و حقوقی حوادث غزه» 🎙ارائه: حجت الاسلام والمسلمین بهرام دلیر 🗓 زمان: پنج‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه ۱۴٠۲، ساعت ۹ صبح 🏛مکان: قم، پژوهشکده بین‌المللی عروه‌الوثقی 🔗لینک ورود به جلسه: web.iranwebinars.ir/meetings/nge9lz03wmz6qbym/login 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «سنخ شناسی مسائل نوپدید در ساحت روش شناسی فقه‌های مضاف» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری منفرد 🗓 زمان: پنج‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱:۳۰ 🕌 مکان: مشهد مقدس، خیابان آیت الله بهجت، بین کوچه۹و ۹/۱، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «تبیین شیوه‌ی تعیین رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام مجید رجبی؛ مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، مدیر پژوهشگاه فقه نظام 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن گلی، مدرس خارج حوزه علمیه قم، مدیر مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام 🗓زمان: پنج‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۹:۱۵ صبح 🏛 مکان: قم، خیابان جمهوری، خیابان عطاران، خیابان مفتح، کوی ۱۱، پلاک ۵، مدرسه عالی حوزوی ولی امر علیه السلام 🔗شرکت مجازی در نشست از طریق: https://gharar.ir/r/35362244 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کتاب سکولاريسم پنهان (بدون طرح جلد.pdf
2.3M
📗 سکولاريسم پنهان؛ بررسی انتقادی انديشه‌های دکتر داود فيرحی ✍️ نوشتار و گفتارهايی از اساتید: سيدمحمدمهدی ميرباقری، حميد پارسانيا، عبدالحسين خسروپناه، داود مهدوی‌زادگان، محمدجواد نورزوی، مهدی اميدی، ذبيح‌الله نعيميان، محمدعلی ليالی، ابوذر مظاهری و علی احمدی‌خواه، موسی نجفی و عليرضا جوادزاده 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نکاتی انتقادی درباره اندیشه دکتر داود فیرحی ✍️حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی/ دیدگاه و نظر؛ دکتر فیرحی از فقه سنتی در حوزه علمیه برمی‌خیزد و با تحول فکری و معرفتی تا کانت پیش می‌رود و با توجه به تعلق خاطری که ایشان به میشل فوکو و گادامر و برخی دیگر از اندیشمندان مغرب زمین داشت، به فهم هرمونوتیک از فقه و برداشت پلورالیستی از فقه سیاسی می‌رسد. این نکته جای سؤال دارد که چرا باید در آثار فیرحی، فقهی که از دل حوزه علمیه برخاسته است، با خوانشی برخاسته از ملاک‌ها و معیارهای معرفتی فیلسوفان غربی ارائه شود. فقه و شریعت باید با معیارهایی که در درون خود دارند مورد سنجه قرار گیرد، نه با معیارهای برخاسته از مبانی فکری غربی که با دین ما در تضادند. فیرحی می‌خواهد فقه و گزاره‌های فقهی را با گزاره‌های لیبرالی و لیبرال دموکراسی غربی تطبیق داده و تفسیر کند که نتیجه آن لیبرالیزه کردن فقه اسلامی است. وی در این راستا از تنبیه الامه میرزای نائینی با خوانش خاص و تحریف شده‌ای که از آن دارد بهره می‌برد. بنابراین تحلیل، باید به تحول در فقه برویم به گونه‌ای که بتواند از پس توجیه و تفسیر تجدد برآید و راه را برای آن بگشاید. دکتر فیرحی، با تفسیر حداقلی از اسلام، وقتی در مورد حکومت و حاکمیت سخن می‌راند، مبنای او عرف، عقلانیت، مقبولیت و تجربه بشری است. 📝ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74130 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تاکید بر حفظ وحدت در حوزه علمیه و صیانت از سنت‌های حوزوی ✔️استاد هادوی تهرانی طی دیداری با حضرت آیت‌الله نوری همدانی، گزارشی از مجمع عمومی نشست اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم و جلسه شواری مشورتی این نشست ارائه و متن طومار امضا شده توسط بیش از 700 استاد پیرامون مشکلات فعلی حوزه را تقدیم ایشان نمود. 🔺آیت‌الله نوری همدانی ضمن تاکید بر لزوم حل مشکلات به شکلی ریشه‌ای، بر حفظ وحدت در حوزه علمیه و صیانت از سنت‌های حوزوی در زمینه کتاب‌های درسی و پذیرش طلاب مبتدی و تدریس توصیه‌هایی فرمود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢محقق بی‌بدیل ✔️آیت‌الله آقا سید موسی شبیری زنجانی حفظه الله، محققی هستند لا ثاني له، عموم اهل علم حضرت آقای زنجانی را به تتبع می‌شناسند اما رویه‌ی تحقیقی ایشان بر جنبه تتبع ایشان غالب است. قابل ملاحظه است که معظم‌له با آنچه از تقریرات نظرات علم اصول توسط مشهور ارائه شده چگونه برخورد می‌کنند. مثلا ایشان رای آقایان در استصحاب را (به آن تقریری که مشهور می‌گویند) دارای اشکال می‌دانند لذا استصحاب را در احکام جاری ندانسته و آن را مختص به شبهات موضوعیه می‌دانند! چرا؟ چون ما من حکم الا و له امارة و علامة، لذا در این صورت مقام مقام شک نیست مقام مقام ظن است و ایضا در تمام موارد احادیث سوال از موضوع است نه حکم. حال اگر نظریه استصحاب حکم وضعی درست برای مشهور تقریر می‌شد و برداشت مشهور از این نظریه درست می‌شد، آقای زنجانی غوغایی با این ذهن قوی خود در اصول می‌فرمودند! لذا آقا موسی زنجانی با یافتن اینکه تقریرات مشهور از برخی نظریات غلط است با فکر تاسیسی خود و اجتهاد تاسیسی خود دست به ترمیم بنائات اصولیون با استفاده از فقه و حدیث گرفتند، گویی صاحب مکتبی دیگر در کنار فاضل تونی و صاحب معالم و صاحب فصول پرورش یافته است. 🌐الوافی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رویکرد مطلوب در تایید صلاحیت داوطلب خبرگان رهبری ✍️ حجت‌الاسلام داود مهدوی زادگان با پایان یافتن ثبت‌نام ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری، جمعی از اهل فضل و علم ثبت نام کردند. در این میان جماعتی که خود را فقه دان و خبره می‌دانند علی‌رغم میل باطنی شان ثبت نام نکردند و برای این کارشان هم مساله انحصارگرایی و محدودیت‌های نظام را پیش کشیده‌اند. همین مساله پرسش بنیادی در باب مشارکت داوطلبان خبرگان رهبری را پیش رو می‌گذارد. اصولا داوطلبان با چه رویکردی شایستگی شرکت در انتخابات خبرگان رهبری را پیدا می‌کنند؟ این پسش اساساً آن دسته از فقها و فقه خوانده‌هایی که باور به جدایی دین از سیاست و عدم مداخله دین در سیاست را دارند شامل نمی‌شود. چون هم مفروض آنان اجازه ثبت نام را نمی‌دهد و هم بنیاد سیاسی نظام اسلامی که مبتنی بر عدم جدایی دین از سیاست است نمی‌تواند پذیرای داوطلبی باشد که مخالف این بنیاد سیاسی است. اما قطع نظر از رویکرد سکولار و عرفی، دو رویکرد کلی دیگر نیز وجود دارد که از اهل فضل و علم متکی به یکی از آن دو نگاه، داوطلب مشارکت در انتخابات خبرگان می‌شوند. در اینجا از آن دو رویکرد با عنوان رویکرد "مؤید پایه" و رویکرد "منتقد پایه" یاد می‌کنیم. آیا داوطلبان مستند به هر دو رویکرد یاد شده شایستگی و صلاحیت نامزدی در انتخابات خبرگان رهبری را دارند یا خیر؟ 📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74143 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عدالت به عنوان یک قاعده فقهی فراگیر، می‌تواند چالش‌های امروزین اجرای احکام را برطرف سازد ✔️حجت‌الاسلام علی الهی خراسانی 🔹با توجه به تاکیدات فراوان در مصادر شیعی نسبت به رعایت عدل و انصاف کمتر‌ می‌بینیم عدالت به عنوان یک اصل فقهی مورد توجه فقیهان باشد و به صورت مستقیم‌ می‌شود رگه‌‌ها و جایگاه این بحث را در جایگاه عدل و انصاف دید. 🔸امروزه عدالت به عنوان یک قاعده فقهی فراگیر، دستمایه برخی پژوهشگران عرصه فقه شده است تا بدین‌وسیله به فقه، پویایی و کارآمدی ببخشند و بتوانند چالش‌های امروزین اجرای احکام را برطرف سازند. 🔹در میان تراث فقیهان، از عدالت به عنوان یک قاعده فقهی کمتر سخن به میان آمده و بیشتر در بحث تقسیم حقوق از آن به «قاعده عدل و انصاف» یاد کرده‌اند. در این کتاب تلاش شده تا به نظریاتی که پیرامون عدالت به مثابه یک قاعده فقهی فراگیر عنوان شده پرداخته شود و زوایای این بحث مهم و پرکاربرد تا حدّ ممکن روشن شود. 👈 سه سطح عدالت در فقه: http://ijtihadnet.ir/?p=74148 🆔 https://eitaa.com/ijtihad