eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
762 ویدیو
298 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔کارگاه علمی تخصصی «چالش های مواجهه با مسائل زنان بر اساس رویکرد فقه فردی» 🎙 با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا (عضو هیات علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران) ⏳ثبت‌نام: تا شنبه ۲۷ آبان 🔗لینک ثبت‌نام: http://forms.jz.ac.ir/f_25/ 🗓 تاریخ برگزاری: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۹ - ۱۲ 🏛مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها، ساختمان کتابخانه، طبقه سوم، اتاق نشست ها 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حقوق کودکان در مخاصمات مسلحانه با تاکید بر کودکان غزه ✍️ حجت‌الاسلام غلامرضا پیوندی یکی از بلایایی که اصلی‌ترین قربانیان آن کودکان بوده و هستند، جنگ است. پدیده‌ جنگ، حقوق کودکان از جمله‌ حق حیات، حق زندگی در کنار خانواده، حق بهداشت، حق پیشرفت و تحصیل و آموزش کودکان را نقض می‌کند. کودکان بی‌دفاع در جنگ‌ها کشته می‌شوند، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، خانه و خانواده خود را از دست می‌دهند و با فقدان آموزش و بهداشت با مشکلات عمیق روحی مواجه می‌گردند. کودکان به عنوان بخشی از جامعه که به بیشترین حمایت در برابر شرکت در مخاصمات مسلحانه نیاز دارند معمولاً در دوران تنش و نزاع مسلحانه به فراموشی سپرده شده و در موارد سوء‌استفاده‌ نیروهای نظامی ‌قرار می‌گیرند. با مراجعه به اسناد حقوق بشردوستانه مخصوصأ کنوانسیون چهارم ژنو ١٩۴٩ مستفاد‌ می‌گردد که سن زیر ١۵ سال در زمره کودکان قرار‌ می‌گیرد. بر این اساس‌ می‌توان گفت که در حقوق بشردوستانه، اصولا ملاک سنی حمایت خاص از کودکان افراد کمتر از ١۵ سال هستند. در پروتکل اول ١٩٧٧ الحاقی به پیمان نامه‌‌های چهارگانه ژنو، در بند ٢ ماده ٧ سخن از ممنوعیت شرکت مستقیم کودکانی است که به سن ١۵ سال نرسیده‌ و بین سنین ١۵ تا ١٨ سالگی اولویت با افرادی است که سن بیشتری را دارند که مشابه این ماده در ماده ٢٨ پیمان نامه حقوق کودک ١٩٨٩ انعکاس یافته است. اما با وجود همه‌ی این اقدامات، سؤال این است چرا بشر در عصر انقلاب تکنولوژی کماکان شاهد صدمات به کودکان فلسطینی و دیگر کشورهای درگیر مخاصمه است؟ 📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74152 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از «حجت شرعی نبودن خواب» تا «شیوۀ صحیح نذر شرعی» ✔️دیدترین استفتائات مطابق با فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد. متن ذیل، ۷ سؤال و جواب در موضوع عبادات و معاملات است که توسط بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری پاسخ داده شده و به صورت ماهانه به‌روز رسانی می‌شود. 🔹حجت شرعی نبودن خواب 🔸شیوۀ صحیح نذر شرعی 🔹شرط صحت تصرفات مالی تازه بالغ 🔸نماز در فاصله بین دو وطن 🔹وظیفه ماموم هنگام اشتباه امام در قرائت 🔸ناتوان شدن امام جماعت از ادامۀ نماز 🔹استفاده از مال شبهه‌ناک برای اطعام عزاداری 👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74159 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«الکافی» در ۱۶ جلد تجدید چاپ شد ✔️کتاب «الكافى» مهم ­ترین منبع جامع رواياتى شیعه و یکی از کتب اربعه می‌باشد که توسط محمد بن يعقوب بن اسحاق كلينى، جمع ‏آورى شده است. این اثر شریف که توسط محققان پژوهشگاه قرآن و حدیث وابسته به موسسه دارالحدیث تحقیق و در سال ۱۳۹۷ منتشر شده بود، در ۱۶ جلد تجدید چاپ شد. 👈 معرفی + خرید: http://ijtihadnet.ir/?p=74177 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚استاد ما؛ شرحی گذرا بر زندگانی شهید صدر «استاد ما»، ترجمۀ کتاب «الشهید الصدر؛‌ سموّ الذات و سموّ الموقف» نوشتۀ آیت‌الله سید کاظم حائری است؛ با این تفاوت که دراین کتاب، ترجمۀ دوازده نامۀ شهید صدر به معظم‌له برای اولین بار منتشر شده است. افزون‌بر این گفت‌وگویی با معظم‌له و نیز پیام ایشان به نشست «طلایه‌داران صلح و وحدت اسلامی» در سال ١٣٩٧ش که به بیان جنبه‌های تقریبی و وحدت‌آفرین اندیشه و سیرۀ شهید صدر پرداخته است به این کتاب افزوده شده است. 👈معرفی+ خرید با تخفیف: http://ijtihadnet.ir/?p=74138 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
سیرۀ حسنۀ آیت الله خویی در اجازه تقریر نویسی به شاگردان.mp3
428.1K
🎧 صوت: سیرۀ حسنۀ آیت‌الله خویی (ره) نسبت به تقریرات شاگردان 🎙استاد محمد عندلیب همدانی 🆔@andalibhamedani
💢آیت‌الله خویی دوره چهارم خارج اصول را براساس تقریرات مرحوم خلخالی تدریس می‌کرد/ آیت‌الله خویی می‌فرمود: این کتاب من نیست بلکه کتاب شماست! ✔️استاد محمدحسن ربانی بیرجندی: 🔹آیت‌الله سید محمدمهدی خلخالی جزو مجتهدین و از شاگردان دوره سوم تدریس آیت‌الله العظمی خویی (ره) بود. شخصیتی ممتاز و اهل قلم بود و از ایشان آثار علمی زیادی منتشر شده است. تقریرات آیت‌الله خلخالی مربوط به سال ۱۳۷۰ می‌باشد که در همین سال استاد ایشان مرحوم آیت‌الله خویی بر تقریرات ایشان تقریض زده‌اند. مرحوم خلخالی در نوشتن تقریرات خیلی دقت وافر داشته است بصورتی‌که وقتی نوشته‌جات خود را به استادشان نشان می‌داد آیت‌الله خویی می‌فرمود: این‌که کتاب من نیست بلکه کتاب شماست! 🔸ایشان تقریرات آیت‌الله خویی را انصافاً هنرمندانه به نگارش درآورد و داب و اخلاق آیت‌الله خویی هم این بود که در خصوص نگارش، شاگردانشان را تشویق می‌کرد و در اکثر نسخ چاپی شاگردانشان تقریظ می‌نوشت و به قلم افراد اهمیت می‌داد و بعضاً هزینه چاپ آن تحقیق را نیز پرداخت می‌کرد. 🔹مرحوم خلخالی به من فرمود: آیت‌الله خویی دوره چهارم خارج اصول را که شروع کرد و در این درس به کتاب و منابع مراجعه نمی‌کرد، بلکه فقط دفتر تقریرات من را مطالعه می‌کرد و درس می‌داد. 📝 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=74164 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علوم انسانی رایج، ماهیتاً مخالف با نظام اسلامی هستند 🔹«آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی عظیم دانشجویی کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوی دولتی و آزاد و پیام نور و بقیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانی‌اند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های علوم انسانی مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به جهانبینی اسلامی باشد و بخواهد جامعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو برای این رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها میگیریم؟ این نگران‌کننده است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هائی هستند که مبنایش مادیگری است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بی‌اعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.» (بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها، ۱۳۸۸/۶/۸) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
12.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 اقدام علامه طباطبایی (ره) برای کمک به مردم فلسطین 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖علامه طباطبایی در بیان آیت‌الله خامنه‌ای 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اعلام حوزه‌های علمیه بر ضرورت قطع همه روابط و تحریم همه کالاهای اسرائیلی در سراسر جهان ✂️حوزه‌های علمیه و علمای اعلام و اساتید بزرگوار و طلاب انقلابی و جوان از قم تا نجف و همه ایران و جهان با الهام گیری از رهبری معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم بار دیگر بر حقانیت و درستی راه محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و غزه قهرمان تأکید و ضرورت قطع همه روابط تجاری‌ و اقتصادی و سیاسی با رژیم صهیونیستی و تحریم همه کالاهای اسرائیلی در سراسر جهان و لزوم حمایت همه‌جانبه و در همه ساحت‌ها از مقاومت‌ و فلسطین اعلام می‌نمایند. 📝 متن بیانیه استاد علیرضا اعرافی به این شرح است: http://ijtihadnet.ir/?p=74182 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تناقض در مفهوم انگاره نقد السنّة ✍️حجت‌الاسلام علی راد سنّت معتبر، به دلیل وحیانی بودن، عصمت در مصدر و محتوا، عدم اختلاف درونی گزاره‌ها و آموزه‌ها با یکدیگر، نقد ناپذیر و در سنجش اعتبار سایر گونه‌های میراث مسلمین سنجه و معیار است. نظریه‌های شارحان، فقیهان هم تراز با سنّت معتبر نیستند و این همانی میان آنها وجود ندارد. هر حدیثی الزاماً ترجمان سنّت معتبر نیست لذا احادیث قابل نقد هستند ولی سنّت معتبر و اصیل فرا نقد است زیرا از حجیت و اعتبار ذاتی برخودار است. تصور نقد سلبی سنّت از اساس نادرست است زیرا پیشتر در میزان خرد ناب اعتبار آن اثبات شده است. اساساً نقد سلبی زمانی ضرورت‌‌ می‌یابد که لزوم و نیاز آن پدید آید؛ این نیاز در نقد، تردید در اصالت و اعتبار یک پدیده است که عقل خود بنیاد راستی آزمایی و رَوایی آن را ضروری‌‌ می‌سازد اما اگر چنین لزوم و نیازی وجود نداشت، به نقد نیز نیازی نخواهد بود و در این موقعیت ادعای نقد بویژه گونه سلبی آن معنادار نخواهد بود. به همین دلیل است که اعتبار سنّت معتبر چون بر پایه معیارهای عقلی، قرآنی و کلامی، عصمت مضمونی آن قطعی است دانش یا گرایشی به نام نقد السنّة در فرایند تاریخی گفتمان حدیث پژوهان مسلمین پدید نیامده است زیرا تعبیر نقد السنّة، مفهومی متناقض نما و ترکیبی خود شکن است و همانند تعابیر درد بی دری و رنگ بی رنگی است؛ اما اصطلاح نقد الحدیث این چالش را ندارد و دانشی مستقل در هندسه علوم حدیث است زیرا حدیث به معنای ترجمان سنّت برایند تلاش انسان عادی و غیرمعصوم است و ... 📝 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74184 🆔 https://eitaa.com/ijtihad