💢علوم انسانی رایج، ماهیتاً مخالف با نظام اسلامی هستند
🔹«آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعهی عظیم دانشجویی کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوی دولتی و آزاد و پیام نور و بقیهی دانشگاههای کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانیاند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینهی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینههای علوم انسانی مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به جهانبینی اسلامی باشد و بخواهد جامعهشناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو برای این رشتهها میگیریم؟ این نگرانکننده است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفههائی هستند که مبنایش مادیگری است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بیاعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.»
(بیانات در دیدار اساتید دانشگاهها، ۱۳۸۸/۶/۸)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
12.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 اقدام علامه طباطبایی (ره) برای کمک به مردم فلسطین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اعلام حوزههای علمیه بر ضرورت قطع همه روابط و تحریم همه کالاهای اسرائیلی در سراسر جهان
✂️حوزههای علمیه و علمای اعلام و اساتید بزرگوار و طلاب انقلابی و جوان از قم تا نجف و همه ایران و جهان با الهام گیری از رهبری معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم بار دیگر بر حقانیت و درستی راه محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و غزه قهرمان تأکید و ضرورت قطع همه روابط تجاری و اقتصادی و سیاسی با رژیم صهیونیستی و تحریم همه کالاهای اسرائیلی در سراسر جهان و لزوم حمایت همهجانبه و در همه ساحتها از مقاومت و فلسطین اعلام مینمایند.
📝 متن بیانیه استاد علیرضا اعرافی به این شرح است: http://ijtihadnet.ir/?p=74182
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تناقض در مفهوم انگاره نقد السنّة
✍️حجتالاسلام علی راد
سنّت معتبر، به دلیل وحیانی بودن، عصمت در مصدر و محتوا، عدم اختلاف درونی گزارهها و آموزهها با یکدیگر، نقد ناپذیر و در سنجش اعتبار سایر گونههای میراث مسلمین سنجه و معیار است. نظریههای شارحان، فقیهان هم تراز با سنّت معتبر نیستند و این همانی میان آنها وجود ندارد.
هر حدیثی الزاماً ترجمان سنّت معتبر نیست لذا احادیث قابل نقد هستند ولی سنّت معتبر و اصیل فرا نقد است زیرا از حجیت و اعتبار ذاتی برخودار است. تصور نقد سلبی سنّت از اساس نادرست است زیرا پیشتر در میزان خرد ناب اعتبار آن اثبات شده است.
اساساً نقد سلبی زمانی ضرورت مییابد که لزوم و نیاز آن پدید آید؛ این نیاز در نقد، تردید در اصالت و اعتبار یک پدیده است که عقل خود بنیاد راستی آزمایی و رَوایی آن را ضروری میسازد اما اگر چنین لزوم و نیازی وجود نداشت، به نقد نیز نیازی نخواهد بود و در این موقعیت ادعای نقد بویژه گونه سلبی آن معنادار نخواهد بود. به همین دلیل است که اعتبار سنّت معتبر چون بر پایه معیارهای عقلی، قرآنی و کلامی، عصمت مضمونی آن قطعی است دانش یا گرایشی به نام نقد السنّة در فرایند تاریخی گفتمان حدیث پژوهان مسلمین پدید نیامده است زیرا تعبیر نقد السنّة، مفهومی متناقض نما و ترکیبی خود شکن است و همانند تعابیر درد بی دری و رنگ بی رنگی است؛ اما اصطلاح نقد الحدیث این چالش را ندارد و دانشی مستقل در هندسه علوم حدیث است زیرا حدیث به معنای ترجمان سنّت برایند تلاش انسان عادی و غیرمعصوم است و ...
📝 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74184
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
5.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 درسِ ولایت فقیهِ بنیانگذار مکتب تفکیک!
🔺روایت کمتر شنیده شده از کرسی درس میرزا مهدی اصفهانی قبل از درسِ ولایت فقیهِ امام خمینی و آیتالله گلپایگانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📺 ببینید: ماهیت عقلانیت اسلامی
✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایینژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده در برنامه بینا به بحث ماهیت عقلانیت اسلامی میپردازد.
🔻این برنامه ۴ مهر ۱۴۰۲ از شبکه قرآن سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.
📺علاقهمندان میتوانند فیلم کامل این گفتگو را در کانال آپارات پژوهشکده زن و خانواده مشاهده نمایند: https://www.aparat.com/v/Y8m5i
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 گفتمان فقهی – حقوقی حجاب در پرتو الزامات حکمرانی
✔️نشست تخصصی کمیسیون فقه و حقوق اسلامی هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی با محوریت «گفتمان فقهی – حقوقی حجاب در پرتو الزامات حکمرانی»، سهشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ از ساعت ۸ تا ۱۸ در تالار شهید احمدی روشن دانشگاه قم برگزار خواهد شد.
👤در افتتاحیه این کمیسیون، دکتر کبری خزعلی رییس شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی و سردار دکتر سلیمان ملک زاده معاون حقوقی، امور مجلس و دولت فراجا نیز سخنرانی خواهند کرد.
🔗دریافت برنامه کامل کمیسیون: https://icih.ir/?page_id=9533
🖥 پخش آنلاین: https://vclass.qom.ac.ir/hijabandchastityconference/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «فقه رانت»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا یوسفی
🗓 زمان: دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۶
🏫 مکان: قم، خیابان فاطمی (دورشهر)، کوچه ۳۰، پلاک ۵۳
🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مناسبات متقابل زبانشناسی و اصول فقه چیست؟
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین علیرضا قائمینیا
🗓 زمان: دوشنبه،۲۹ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ الی ۱۷
🏛مکان: قم، دارالعلم امام حسن (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
Ostad Fayyazi 14020825(1).mp3
36.62M
🎧 دریافت صوت جلسه اول دوره آموزشی «هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه»
🎙ارائه: دکتر مسعود فیاضی، عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🗓 ۲۵ آبان ۱۴۰۲، قم، انجمنهای علمی حوزه علمیه قم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
nf00233984-1.mp3
24.54M
❇️ فقه سنتی یا سکولار؟!
🎙صوت مناظره مرحوم دکتر فیرحی و استاد میرباقری
🔻نسخهای که برخی برای ورود دین به عرصههای مختلف علوم انسانی ارائه میدهند، تقلیل دخالت دین در حد ارائه چند حکم شرعی فرعی است.
استدلال آنها این است که اساسا همه مسائل این عرصهها غیر از احکام شرعی مذکور، عرفی هستند و حل آنها به عرف واگذار شده است.
این افراد در حالی از مدعای خود با عنوان روش فقهی سنتیِ مورد پذیرش بزرگان یاد میکنند که بر هر کس که آشنایی اندکی با حوزههای مختلف علوم انسانی از سیاست و اقتصاد تا آموزش و تربیت داشته باشد پوشیده نیست آنچه در دنیا توسط متخصصین ساحتهای مختلف علوم انسانی تجویز میشود ابتناء غیر قابل انکاری بر باورهای هستی شناختی و جهانی بینی صاحبان دیدگاه، ارزشهای مورد قبول آنها، فهمشان از انسان و مواردی از این قبیل دارد. یعنی آنچه این عده از آن به عنوان عرف یاد میکنند، در حقیقت تجویزهای برآمده از علوم انسانی غربی است که در بستر جهان بینی مورد پذیرش آنها شکل گرفته است.
لذا وقتی مبانی این تجویزها را به قرآن و روایات عرضه میکنیم مخالفت آن مبانی با جهان بینی قرآنی روشن میشود؛ حقائقی که قرآن از هستی و واقعیتهای آن روشن میکند، هدفها و مسیرهایی که ترسیم میکند و همچنین ارزشهای والایی که به آنها هدایت میکند بر خلاف مبانی این تجویزها است.
استاد میرباقری در ضمن مناظرهای که با دکتر فیرحی داشته که به تبیین این مسئله مهم و همچنین بیگانگی روش اصیل فقهی با روشی که نتیجهاش تأیید فقهی درست کردن برای مبانی سکولار است، پرداخته است.
🌐تنبیهالأمة
🆔 https://eitaa.com/ijtihad