eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
747 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
11.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | آیت‌الله گلپایگانی تضعیف نظام را حرام می‌دانست 🔺روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از پیامی که آیت‌الله العظمی گلپایگانی برای ایشان فرستاده بودند 🗓 انتشار به مناسبت سالگرد رحلت این مرجع عظیم‌الشان 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
رساله ای در اثبات ولایت فقیه- آیت الله مدنی کاشانی.pdf
645.1K
📕رساله‌اى در اثبات ولایت فقیه ✔️ آیت‌الله حاج آقا رضا مدنى کاشانى (ره) (م ۱۳۷۱ش) از شاگردان ممتاز مرحوم آیت‌الله العظمى حاج شیخ عبدالکریم حائرى یزدى و داراى تألیفات متعدد فقهى است. «براهین الحج للفقهاء والحجج» از جملهء آثار فقهى ایشان است که در چهار جلد به نگارش در آمده است. بحث «ولایت فقیه» که در جلد سوم این کتاب به سبک فقهى مورد بحث قرار گرفته و به سال ۱۳۵۵ش منتشر شده، به بررسى دلایل نقلى و عقلى در این موضوع پرداخته است. مؤلف محقق، در ضمن اثبات ولایت و سرپرستى جامعه براى «فقیه عادل و آگاه به مسائل اجتماعى و سیاسى و کشور دارى», جهادابتدایى در عصر غیبت را نیز از اختیارات فقیه داراى شرایط مى داند. اکنون ترجمه این بحث را ملاحظه مى‌کنید./ کشکول ناب حوزوی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 آیا حکمرانی در گام دوم انقلاب اسلامی احکام جدیدی می طلبد؟ ✔️نهمین جلسه از سلسله جلسات حلقه علمی گام دوم انقلاب اسلامی (خوانش تحلیلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی) با عنوان: آیا حکمرانی در گام دوم انقلاب اسلامی احکام جدیدی می طلبد؟ با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار برگزار می‌شود. 🗓زمان: یک شنبه، ساعت ۱۰صبح الی ۱۲ 🏢مکان: قم: پردیسان، بلوار دانشگاه، بلوار سلمان، بلوار آزادی، بلوار ۲۲ بهمن، خیابان شهید حامدنیا، خیابان اشراق، مجتمع شهید شاهچراغی، بلوک ۲، طبقه ۱، واحد ۳ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی نقد و بررسی نظریه «حکمرانی خوب» 👤با حضور اساتید: 🎙محسن مهاجرنیا 🎙سیدکاظم سیدباقری 🎙قاسم شبان‌نیا 🎙دبیرعلمی: عبدالوهاب فراتی 📅 زمان: یکشنبه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ 🏢 مکان: قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔗حضور مجازی از طریق: skyroom.online/ch/iict/nezamha 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی موضوع: «ماهیت غیر معاوضی عقد نکاح و آثار فقهی حقوقی آن» 🎙ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی سجادی امین، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده 🎙 ناقد: استاد جواد حبیبی تبار، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی و رئیس هیئت مدیره انجمن علمی زن و خانواده 🗓 زمان: یکشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۷:۳۰ 🏠 مکان: قم، میدان سعیدی، خیابان امام خمینی (ره)، کوچه ۵۴، مدرسه علمیه علویه 🔗حضور برخط از طریق: https://www.skyroom.online/ch/skyuser/wrc 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست «الگوی مشارکت روحانیت در حکمرانی» 🎙با حضور حجج‌الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی، محمدعلی میرزایی، علی محمدی و احمد رهدار 🗓زمان: یکشنبه ۱۹ آذر، ساعت ۱۸ الی ۲۱ 💠 به منظور کسب اطلاعات بیشتر وثبت نام به آیدی @Admin_Akhund مراجعه فرمائید. پذیرش قطعی توسط همین آیدی به شما اطلاع رسانی خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻امام خمینی (ره) و الگوی جهانیِ انقلاب اسلامی 📺 نخستین گفتگوی تلویزیونی شیخ ابراهیم زکزاکی 📌 برنامه تلویزیونی جماران - قسمت ۲۳ و ۲۴ 👤میهمان: شیخ ابراهیم زکزاکی؛ رهبر جنبش اسلامی نیجریه 🗓 زمان: سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۱ و ۲۲ آذر، ساعت ۲۳، شبکه یک سیما 🔸شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه که به ایران سفر کرده، به مناسبت ایام سالگرد حادثه تلخ زاریا، در گفتگوی تلویزیونی خود با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مقابل دوربین برنامه «جماران» شبکه یک سیما قرار گرفت. 🔸ایشان در بخش نخست این گفتگوی اختصاصی، ناگفته‌هایی را از نحوه آشنایی و دیدار با امام خمینی(ره) و تأثیر ایشان در شکل‌گیری جنبش اسلامی نیجریه مطرح کردند. در بخش دوم نیز، ضمن طرح عملکرد و شرایط جنبش اسلامی در نیجریه و قاره آفریقا، به جزئیاتی از دیدار با رهبر انقلاب و همچنین حادثه تلخ زاریا و نحوه دستگیری ایشان تا شهادت فرزندان اشاره کردند. 🔸شیخ ابراهیم زَکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه است که با تأثیر از انقلاب اسلامی ایران و پس از دیدار با امام خمینی(ره) شیعه شد و با تأسیس جنبش اسلامی نیجریه، سیصد مدرسه اسلامی در آن کشور و کشورهای همسایه تأسیس کرد. ایشان تبلیغ دینی در نیجریه را تنها با جذب ده‌ها نفر آغاز کرد، در حالی که امروز تعداد پیروان اهل‌بیت(ع) در آن‌جا با تلاش‌های ایشان، به بیش از ۱۰ میلیون تَن رسیده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رویکرد محتاطانه فقه در هوش مصنوعی/ رساله توضیح‌المسائل هوش مصنوعی تدوین شود ✔️حجت‌الاسلام سیدمهدی رفیع‌پور 🔹مراجع و فقها مانند همه موضوعات جدیدی که با آن‌ها مواجه می‌شوند، باید نسبت به هوش مصنوعی هم که مورد ابتلای جامعه است و درصد زیادی از جامعه را درگیر خود کرده و خواهد کرد، باید با آن مواجه شوند که این مواجهه به معنی دخالت در کم وکیف تکنولوژی نیست، بلکه باید در رابطه با استفاده‌های درست آن راهنمایی کنند. در واقع ما معتقدیم که شریعت نسبت به موضوعات گوناگون موضع دارد و گاهی به طور کامل می‌پذیرد، گاهی وقت‌ها حرام می‌کند و گاهی بخشی را می‌پذیرد و بخشی را نمی‌پذیرد؛ که به نظرم فقه و فقاهت نسبت به هوش مصنوعی تفصیل می‌دهد و می‌تواند بگوید که در این راستا و اهداف مناسب است و باید از آن‌ها استفاده کرد و یا در چه مواردی نباید استفاده کرد. در واقع باید رساله توضیح‌المسائل هوش مصنوعی تدوین شود و فهرستی از واجبات و محرمات استفاده کردن از هوش مصنوعی را در اختیار مخاطبان و جامعه متدین بگذارند؛ چراکه آن‌ها نمی‌توانند نسبت به مسائل اجتماعی کلان بی‌تفاوت باشند. کنار کشیدن مراجع و فقها از پاسخگویی و تحلیل درست موضوعات جدید به مرگ فقه می‌انجامد. 📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74418 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زمینه‌های علمی ـ پژوهشی «فقه رانت» بررسی شد 🔸حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا یوسفی، در نشست علمی «فقه رانت» با حضور محققان و پژوهشگران که در پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار شد، به بررسی زمینه‌های فعالیت فقهی در بحث «رانت» پرداخت و با اشاره به جدید بودن مفهوم رانت حتی در متون قانونی ایران، گفت: رانت یک کلمه وارداتی در کشور ما است که دچار بدفهمی شده و به همین دلیل ذهنیت غلطی نسبت به مفهوم رانت شکل گرفته است. 🔸عضو هیئت علمی دانشگاه مفید رانت را به دو نوع رانت پیش‌برنده و عقب‌برنده تقسیم نمود. وی رانت‌های مولد را که به تولیدکنندگان برای تشویق و ترویج تولید داده می‌شود، رانت‌های پیش‌برنده دانست و رانت‌های عقب برنده را رانت‌هایی خواند که به دلالی و واسطه‌گری کمک می‌کند. 📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74422 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
21.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 پس شیوه فقها چه می‌شود؟ ✔️استاد صادق آملی لاریجانی 🔹در استفاده از آیات و روایات نباید خیلی متسرع باشیم. واقعاً تسرع در استفاده از آیه و روایت خصوصاً برای اهل منبر درست نیست. 🔹در تلویزیون یا جای دیگر، به راحتی آیه و روایت می‌گویند و یک مطلب استفاده می‌کنند! پس شیوه فقها چه می‌شود؟ قدر متقین آیه و روایت را باید مطرح کرد./ درس خارج اصول ۱۴۰۰/۷/۲۶ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لیست اساتید دروس خارج فقه معاصر (جدید) 1402.pdf
621.3K
🔖 لیست اساتید دروس خارج فقه معاصر ✔️این لیست با همکاری دفتر فقه معاصر و آموزش در سامانه نجاح ثبت شده و در برنامه‌های آموزشی مورد استناد خواهد بود. ◻️ در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ در شهر قم ۱۰۳ درس خارج فقه معاصر برگزار می‌شود. ◻️ موضوعات متنوع از فقه پزشکی و فقه هوش‌مصنوعی تا نظام اقتصادی در اسلام و فقه اخلاق، به صورت درس خارج ارائه می‌گردد. ◻️فقط طلاب درس خارج می‌توانند این دروس را انتخاب نمایند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هر تلقی‌ای از فقه نمی‌تواند در خدمت عدالت اجتماعی باشد ✔️استاد احمد واعظی: 🔹بحث است که فقه در مقوله استقرار عدالت اجتماعی در جامعه چه نقش و کارکردی دارد. اگر فقه می‌خواهد در خدمت بسط عدالت اجتماعی باشد، هر تلقی‌ای از فقه نمی‌تواند کمک‌کار عدالت اجتماعی باشد. برای‌نمونه، اگر فقه کاملاً فردی باشد و وظیفه فقیه را صرفاً استنباط حکم شرعی بداند، کجا می‌تواند فقه را در خدمت بسط عدالت در جامعه و تغییر مناسبات اجتماعی موجود، به‌سمت مناسبات اجتماعی مطلوب قرار دهد؟ 🔸اگر فقه را ولایی یا حکومتی دیدیم، نه فردی، آنگاه فقه امکان و ظرفیت آن را پیدا می‌کند که در خدمت عدالت قرار ‌گیرد. البته عبارت فقه ولایی یا حکومتی باید به‌درستی فهم شود که به‌معنای دیدن فقه در بستر مدیریت و اداره جامعه است که با این نگاه، دیگر نمی‌توان فتوا را عین قانون دانست، بلکه پشتوانه قانون به شمار می‌رود؛ چه‌بسا فتوایی که وقتی به بستر اداره جامعه می‌روید می‌بینید که نه شرایط اجتماعی اجازه می‌دهد به قانون تبدیل شود و نه شرایط بین‌المللی، بلکه باید تغییرات و اتفاقاتی در شرایط جامعه رخ دهد، یا فتوا باید قبض و بسطی بپذیرد تا توان اداره جامعه را داشته باشد. 🔹کلمه «فقه حکومتی» می‌تواند کژتابی زبانی داشته باشد و به‌معنای «فقه در خدمت حکومت» یا «فقه توجیه‌گر حکومت» گرفته شود، در حالی که چنین نیست؛ فقه حکومتی به این معناست که فقه را در بستر اداره و مدیریت جامعه ببینیم و از آن انتظار حل مسائل را داشته باشیم، نه ایجاد بن‌بست. 📝گفت‌وگو درباره کتاب بازاندیشی عدالت اجتماعی: http://ijtihadnet.ir/?p=74425 🆔 https://eitaa.com/ijtihad