🔔 مدرسه زمستانه «فقه انتخابات و مشارکت سیاسی»
📅 زمان دوره: ۱۹ الی ۲۱ بهمن
🕌 مکان: مشهد مقدس
🔻نکات مهم:
1. امکان ثبت نام و حضور در دوره برای تمامی اساتید و طلاب محترم وجود دارد.
2. برای اساتید و طلاب غیرمشهدی، شرایط اسکان و تغذیه فراهم است.
3. با توجه به محدودیت ثبت نام، اولویت با دوستانی است که زودتر ثبت نام فرمایند.
🔗 لینک ثبت نام: https://formafzar.com/form/zvvvm
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢۱۱ ابهام و اشکال اساسی فقهی و اقتصادی طرح قانون عملیات بانکداری
✍️ حجتالاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی:
متاسفانه مسیر و رویکردی که در بخش اصلاح قانون عملیات بانکداری دنبال شده است، همان مسیر غلطی است که در اصلاح قانون بانک مرکزی درپیش گرفته شده بود. در این رویکرد، اصلاح ریلها و ساختارهای نادرست مغفول مانده است؛ بنابراین اشکالات اساسی نظام بانکی ما حل نخواهد شد کما اینکه در اصلاح قانون بانک مرکزی براساس همین رویکرد، سه امر مهم
۱.جلوگیری از خلق پول توسط بانکهای غیر دولتی
۲.جلوگیری از حیلههای ربوی
۳.جلوگیری از بنگاهداری بانکها
که امام و رهبری و مراجع عظام فتوا و نظر صریح دارند، مورد توجه قرار نگرفته بود.
شورای بانکداری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزهی عملیه معتقد است با این رویکرد غلط در اصلاح قانون بانکداری، مشکلات مردم، بنگاههای اقتصادی و نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با نظام بانکداری به طور اساسی حل نخواهد شد.
👈 ابهامات و اشکالات: http://ijtihadnet.ir/?p=74795
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اصلاح ساختار نظام بانکی بر اساس روش جامع استنباط فقه نظام
✔️حجتالاسلام کمیل قنبرزاده
مسابقهای در تلویزیون پخش میشد که ابتدا از شرکتکنندگان مبلغی را دریافت و سپس همه آنها را ملزم به خواندن محتوای خاصی میکرد و بعد مسابقه و پرسشها را از همان محتوا تنظیم میکردند و هزینهای که از همه شرکتکنندگان جمع کرده بودند، به شخص برنده مسابقه به عنوان هدیه برنده، تحویل میدادند؟! همانزمان، این نکته مطرح شد که این شیوه، همان قمار است و حرام!!! لذا استفتاء کردند و دیدند که بله این شکل مسابقه، حرام و قمار است. آنگاه برای فرار از این قمار محرّم، چارهجویی خواستند و به آنها با همین روش عدم مغایرت مرسوم، پاسخ داده شد که چون این مسابقهٔ شما، پشتیبان مالی هم دارد، پول شرکتکنندگان را هزینه خود مسابقه کنید و در مقابل، پشتیبان مالی برنامه، هزینهٔ هدیه شخص برنده را پرداخت کند و هزینه جمعآوری شده از افراد شرکتکننده، صرف پشتیبانی مسابقه شود. در اینصورت دیگر قماری پیش نمیآید!!
بله درست است که با راهکار فقهی فوق، صورت مسأله عوض شد، لکن باز همان سیستم مسابقه خاص با همان پیامدهای خاص فرهنگی اجتماعیاش، پابرجاست؛ لذا در این زمینه ظاهرا مقام معظم رهبری یک اظهار نظر خاصی داشتند که با روش فقه نظام متناسب است. مضمون کلام ایشان در مورد نمونه مسابقه فوق این بود:
📝 اینجا: http://ijtihadnet.ir/?p=74797
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قابی تاریخی از پیوند فقه و نوآوری علمی
✍️حجتالاسلام والمسلمین داود مهدوی زادگان
مشروطه خواهی سکولار در ایران با موج سنگینی از تهمت و افتراء علیه روحانیت و دستگاه فقاهت همراه بود. تهمت ضدیت فقه و فقاهت با دانش و پیشرفت ذهنیت مردم و بویژه دانشگاهیان را تسخیر کرده بود. دستگاه فکری که پیش از مشروطیت امورات مملکتی را مستقیم و غیر مستقیم بر عهده داشت، اکنون به مخالف با علم و تکنولوژی و نو آوری متهم شده است.
این هجمه سنگین غیر منصفانه با برآمدن دولتی غربزده و ضد روحانیت دو صد چندان شده بود. چون حاکمیت استبدادی همه راه های حضور اجتماعی را بر فقیهان بسته بود و حوزههای علمیه در همان حجرههای طلبگی محصور مانده بودند.
روحانیت در چنین شرایط نا عادلانهای هیچ مجالی برای دفاع از خود نداشت. او قادر نبود ثابت کند که نه فقط با دانش و پیشرفت مخالف نیست بلکه مدافع آن است و از نخبگان و نوآوران و صنعت گران حمایت و پشتیبانی میکند.
📝 ادامه یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74805
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تشکیل حکومت اسلامی بر فقیه واجب است
✔️آیتالله شیخ جواد تبریزی ر(ره) کتاب ارشاد الطالب ج ۴ صفحه ۲۳۰ - ۲۳۱ میفرماید:
📖و لكن بما أنّ التحفظ على بلاد المسلمين والدفاع عنهم وعن الحوزة الإسلامية و الممانعة عن استيلاء الخونة والفساق والأشرار فضلاً عن المنافقين والكفار، ممّا يعلم وجوبه على حد وجوب سائر الاُمور التي يعبر عنها بالحسبة، بل ما ذكر أهمها و الأصل والأساس لها
فالواجب على الفقيه العادل البصير - مع تمكنه - هو التصدي لذلك مباشرة أو بالتوكيل.... كما يعلم عدم جواز معارضته أو تضعيفه، بل يجب تقويته والمساعدة والمجاهدة على مهماته.
✅ از آن جایی که تحفظ بر بلاد مسلمین و دفاع از آن ها و ممانعت از استیلاء خائنین و فاسقین و اشرار و همچنین منافقین و کفار از باب حسبه واجب است (بلکه این موارد اصل و اساس و اهم موارد حسبه است)، پس بر فقیه عادل بصیر در صورت امکان، تصدی این موارد به صورت مستقیم یا با وکالت، واجب است... کما اینکه معلوم است که به مخالفت پرداختن با این فقیه عادل بصیر و تضعیف او جایز نیست بلکه تقویت او و تلاش در جهت امور مهم او واجب است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکومت اسلامی از دیدگاه شهید صدر
✔️ شهید صدر: اگر امام خمینی به من امر کند که در یکی از دهات ایران ساکن شوم و آنجا به اسلام خدمت کنم هرگز تردید نخواهم کرد
🔹شهید صدر حکومت اسلامی را همان اکمال دین و اتمام نعمتی میداند که در روز جشن غدیر آن را قرآن کریم اعلام کرده است: «اسلام -از آنجا که ماهیتی رو به تدام و جاودانگی دارد و نیز از آنجا که در جوهر خود آخرین ساخت از رسالتهای آسمانی را با خود دارد- تماماً به دنبال این است که وجود خود را در همه گسترههای انسانی بگستراند تا آنها را پیراسته کند و سامان دهد.
🔸از این رو اسلام در هسته قانون اساسی خود نظام حکومتی دادگر را بنیان نهاده است که همان کامل کردن دین و تمام نمودن نعمت است و قرآن کریم این مفهوم را در آن هنگام که رسول خدا ص و جهان اسلام روز غدیر را به خاطر بنیان گذاری نظام حکومت پاک و وراسته جشن گرفتند، اعلام کرد.»
(أئمة أهل البيت (ع) ودورهم في تحصين الرسالة الإسلامية(موسوعة الشهيد الصدر ج ۲۰)، ص۵۵۸؛ امامان اهل بیت ع مرزبانان حریم اسلام، ص ۶۸۵)
🔹همین نگاه و تحلیل است که سبب میشود زمانی که خبر پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به ایشان میدهند ایشان با شادی زائدالوصفی میفرمایند: امروز موسی بر فرعون پیروز شد و همه رؤیاهای انبیاء ع تحقق یافت. امروز آیت الله خمینی حکومت شاه را ساقط کرد.»
(السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج ۴، ص ۲۶)
🔸ایشان به شاگردان خود فرمود: «امام خمینیِ بزرگ، آرزوهای انبیاء و اوصیاء و ائمه علیهمالسلام را تحقق بخشید، من از شما میخواهم که بر مرجعیت و رهبری امام خمینی تأکید کنید و متمرکز شوید، کار اصلی همان چیزی است که امام به آن پرداخته است و اساساً هدف از مرجعیت برپایی احکام اسلامی بر روی زمین است، هدف از مرجعیت گرفتن وجوهات شرعی و پخش آن، یا تدریس فقه و اصول نیست بلکه مسئولیت بزرگی که واجب است که در رابطه با آن فکر کنیم برپایی حکم خداوند است، ولکن بعثیها به ما اجازه اجرای آن را نمیدهند»
(السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج ۴، ص: ۲۶)
🔹به همین جهت بود که ایشان بارها آمادگی خود را در جهت خدمت تمامقد به انقلاب اسلامی و اطاعت از اوامر امام خمینی ره بیان کرده بود. ایشان به یکی از شاگردان خود فرموده بود: «اگر امام خمینی به من امر کند که در یکی از دهات ایران ساکن شوم و آنجا به اسلام خدمت کنم هرگز تردید نخواهم کرد»
(السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج ۴، ص: ۲۷)
🔸همچنین در جای دیگری فرموده بود: «اینکه من بقالی باشم در شیراز زیر سایه حکومت امام خمینی برایم دوستداشتنیتر است از [اینکه مثل] مرجعیت سید ابوالحسن اصفهانی ره [را داشته باشم] زیر سایه حکومت صدام».
(السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج ۴، ص ۲۷)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
خلاصه کتاب ولایت فقیه.mp3
34.05M
🎧 پادکست خلاصه کتاب «ولایت فقیه»
📗تألیف امام خمینی (قدس سره)
♨️ آنچه خواهید شنید:
00:52 معرفی کتاب
3:00 گزارشی کوتاه از محتوای کتاب
4:25 مقدمه کتاب
8:55 عامل همراهی داخلیها با استعمارگران
10:30 دلایل لزوم تشکیل حکومت اسلامی (بخش اول کتاب)
14:55 نمونههایی از احکام که دلالت بر لزوم تشکیل حکومت دارند
19:50 شکل حکومت اسلامی
21:20 شرایط حاکم اسلامی
24:50 توضیح «ولایت فقیه، همان ولایت رسول الله است»
29:20 ولایت تکوینی معصومین
32:35 بخش دوم کتاب (اثبات ولایت فقیه به استناد روایات)
35:08 بخش سوم کتاب (برنامه عملی برای تشکیل حکومت اسلامی)
35:25 مبارزه زمانبر است
40:21 اصلاح حوزههای علمیه؛ پیششرط تشکیل حکومت اسلامی
43:54 تکلیف روحانیون انقلابی
📻 رادیو مناهج
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
41.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ببینید | در اختتامیه بیست و پنجم همایش کتاب سال حوزه چه گذشت؟
✔️بیست و پنجمین همایش کتاب سال حوزه با معرفی برگزیدگان، شایسته های تقدیر و شایسته های تحسین به ایستگاه پایانی رسید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ویژه نامه کتاب سال حوزه 25 9 بهمن 1402 نهایی.pdf
29.95M
🔖دریافت فایل ویژهنامه بیست و پنجمین همایش کتاب سال و هفتمین جشنواره مقالات علمی حوزه / ۱۹۰ صفحه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
240130_1227~1.mp3
13.21M
🎧 دریافت صوت نشست «نقش مولفههای سیاسی دین در افزایش مشارکت در انتخابات»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🗓 ۱۱ بهمن۱۴۰۲، قم، موسسه معیار اندیشه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «تبارشناسی نحوههای رویکرد به احتیاط در تاریخ فقه شیعه»
🎙ارائه: دکتر عبدالمجید مبلغی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین اکبر خادم الذاکرین، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🗓 زمان: یکشنبه ۱۵ بهمن، ساعت ۱۸
🏫 مکان: خیابان فاطمی(دورشهر)، کوچه ۳۰، پلاک ۵۳.
🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هیئت حوزوی عازم واتیکان شد
✔️به دعوت رسمی از سوی واتیکان، هیئتی از حوزههای علمیه عازم این کشور شد. پیرو سفر مدیر حوزههای علمیه در سال گذشته به واتیکان و ملاقات با عالیجناب پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیکهای جهان و همچنین پیگیری ارتباطات بعدی، این سفر به دعوت دبیرکل فرانسیسکنهای واتیکان انجام شده است.
فرانسیسکنها از جمله مجموعههای مهم و تاثیرگذار کاتولیکها به شمار میروند که با رویکردی زاهدانه و معنویت گرا، ارائه خدمات اجتماعی و تبلیغی را پیشه خود کردهاند.
این هیئت برنامههایی را در واتیکان، رم، آسیزی و میلان خواهند داشت.
شهر آسیزی، شهر مقدس مسیحیان و مرکز اصلی فرانسیسکنها بوده و سینت فرانسیس، مؤسس این مجموعه، ۸۰۰ سال قبل در همین شهر میزیسته و الان مزار او در صومعه فرانسیس، محل زیارت میلیونها نفر در طول سال است.
هیئت اعزامی در بخش اول سفر، ضمن بازدید از صومعه، کلیسای باسیلیکای سینت فرانسیس، کلیسای باسیلیکای سانتا کیارا، کتابخانه و اماکن تاریخی این شهر و همچنین ملاقات با شهردار شهر آسیزی، با دبیرکل انجمن فرانسیسکنها، راهبان و کشیشان آن جلساتی داشته و گفتگوهای ادیانی را در مشترکات اسلام و مسیحیت خواهند داشت./ حوزه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کاستیهای اعلامیه جهانی حقوق بشر از نگاه علامه مصباح یزدی
✔️علامه مصباح یزدی به مناسبتهای مختلفی به نقد «اعلامیه جهانی حقوق بشر» پرداخته است، افزون بر نقدهایی که بر تکتک مواد این اعلامیه ذکر میکنند، هفت کاستی و نقص عمدهی ناظر به آن را نیز متذکر میشود.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74800
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأملی پیرامون «سیره مستحدثه»
✍️حجتالاسلام محمد متقیان تبریزی
با نظر به برخی مبانی و ایدههایی که برخی از بزرگان طرح کردهاند، میتوان تأملی دیگر هم درباره موضوع «سیره» و از جمله آن «سیره مستحدثه» داشت. پرسشی که در این میان طرح میشود آن است که، چگونه و با چه روشی، عمومات و اطلاقاتِ شارع را بر ارتکازات و سیرههای مستحدثه تطبیق داده و امضاء یا ردع را نتیجه بگیریم؟ از آنجا که میدانیم، نمیتوان تطبیق عناوین بر مستحدثات را به «صدق عرفی» تمام نمود؛ زیرا هر مستحدثهای که در زمان ما وجود دارد (چه ارتکاز و چه سیره) دارای مناشئی است که خارج از دسترس عرف بوده و از درون فرهنگها و نگرشهای علمی خاص بیرون میآید.
📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74802
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رهبری تغییرات: از «اختناق مطلق» به «وکلای هفتاد هزار دیناری»
✍️حجتالاسلام محمدصادق حیدری
انگار انقلاب علمیِ حضرت صادق و پدرش، کارد را به استخوان خلیفه رسانده بود. چون برای اولین بار بود که دستگاه حاکم دستور داده بود امامِ بعدی در همان ابتدای امامتش، شناسایی شود تا سرش را به دربارِ «منصور دوانیقی» ببرند. بعد از شهادت امام ششم، جاسوسها در مدینه به ایندر و آندر میزدند تا کسی را پیدا کنند که شیعیان به دور او جمع شدهاند.
بخاطر همین، حتی بزرگانی مثل «مومنالطاق» و «هشام بن سالم» هم در کوچههای شهر پیامبر، سرگردان بودند و گریه میکردند و با خودشان میگفتند: «معتزلی شویم یا زیدی یا به سوی مرجئه برویم یا به مرام قدریه ایمان بیاوریم؟!». تا پیرمردی دستشان را گرفت و به خانهای برد که صاحبش بدون مقدمه فرمود: «به سوی من بیایید؛ نه به سوی مرجئه و قدریه و زیدیه و معتزله...» و بعد از آنکه قلب هشام بن سالم را پر از یقین کرد، دستور داد: «به هر کسی که خبر امامت مرا دادی، از او پیمان بگیر که آن را فاش نکند و الا ذبح در کار خواهد بود» و به گردنش اشاره کرد.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74814
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت استاد میرباقری:
🔹در «درون حوزه علمیه» میتوانید گفتوگوهای اجتهادی درباره روایاتِ مخالف قیام راه بیندازید؛ اما این گفتوگوها را نباید به سطح جامعه بکشانید.
🔹در «سطح جامعه»، فهم رُوات حدیث برای مردم حجت است و بر این اساس، انقلاب اسلامی که به دست یک فقیه عادل و جامعالشرایط راه افتاده است، حجیّتِ عصر غیبت را داراست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ببینید | آيتالله جوادی آملی: اگر خدای ناکرده اين حکومت آسيب ببيند همه ما مسئول هستيم. اين به آسانی به دست نيامده، شما میدانید به جایی رسيد که صريحاً هيچ باکی نبود که نام کوروش و امثال کوروش را بر پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم مقدم داشتند؛ اين تاريخ هجری، اوّل از اسناد رسمی رخت بربست بعد از فرهنگ عمومی. درس اخلاق ۹۶/۱۱/۱۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ولایت سیاسی فقیهان-محمدعلی قاسمی.pdf
2.16M
📘دانلود کتاب «ولایت سياسي فقيهان»
✍️نویسنده: محمدعلی قاسمی
🗂 ناشر: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد
🔻 محورها و فصول کتاب:
▫️مقدمه؛
▫️فصل اول: مبانى و ريشههاى نظريه نفى ولايت سياسى فقيهان؛
▫️فصل دوم: انديشمندان و نفى مشروعيت سياسى فقيهان؛
▫️فصل سوم: پيامدها و آثار انديشه نفى ولايت سياسى فقيهان؛
▫️فصل چهارم: نقد ادله نفى مشروعيت ولايت سياسى فقيهان؛
▫️ نتيجهگيرى
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی ترویجی «جایگاه مردم در حکومت اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین گرامیپور
🎙ناقد اول: حجتالاسلام والمسلمین رمضانپور
🎙ناقد دوم: حجتالاسلام والمسلمین قاسمی
🗓 زمان: چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲، ساعت: ۱۴
🏛مکان: قم خیابان شهدا کوچه ۲۸ پلاک ۱۲۰ / خواهران و برادران
🖥 پخش زنده تلویزیون اینترنتی: http://B2n.ir/t38976
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و دستاوردهای ما»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی طالقانی، استاد حوزه علمیه مشهد
🗓 زمان: چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۳۰
🏢مکان: مشهد- چهارراه خسروی- خیابان آیتالله خزعلی- نبش خیابان آیتالله طبسی- دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی- پژوهشکده اسلام تمدنی
🔗لینک ورود به جلسه: http://dte.bz/ici
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «رابطه فقه و آموزههای اسلامی با اقتصاد؛ رهیافتی به تاسیس دانش دینی اقتصاد اسلامی»
🎙ارائه: حجتالاسلام سیدرضا حسینی، هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🎙ناقد: دکتر سید کاظم صدر، استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی
🎙ناقد: حجتالاسلام حسین بستان، هیئت علمی پژوهشگاه حوزه دانشگاه
🗓زمان: چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ صبح
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/rihu/meeting2
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝 فراخوان مقاله همایش بینالمللی صاحب ریاض، علامه سیدعلی طباطبایی (ره)
🔻محورهای اصلی فراخوان مقاله:
✅ اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زمانه طباطبایی؛
✅اصول فقه؛
✅فقه؛
✅علم درایه، حدیث و رجال؛
✅مباحث تاریخی؛
⌛️مهلت ارسال چکیده: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
⏳مهلت ارسال اصل مقالات: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
🗓زمان برگزاری: ۲۲ و ۲۳ فروردین ۱۴۰۴
🌐اطلاعات بیشتر+ ارسال مقاله: https://rihu.ac.ir/fa/page/266
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚آیین رونمایی از مجموعه ۴ جلدی اجازات، اسناد و استفتائات آیتالله سیدابوالحسن اصفهانی و دیگر آثار تازه نشر یافته موسسه کتاب شناسی
🎙سخنران: آیتالله رضا استادی
🗓 زمان: چهارشنبه ۱۸ بهمن/ ساعت ۱۰ و نیم الی ۱۲
🏛مکان: قم، خیابان توحید/ توحید ۷ شماره ۲۲ موسسه کتاب شناسی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فقه اجتماع.mp3
34.28M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «چالشهای فقه اجتماعی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا
🔺منظور از فقه اجتماعی یا فقه حکومتی این است که فقه در ارتباط با جامعه و ناظر به حکومت و رویکرد نظام واره و نگاه کلان به صدور حکم در حوزه مسائل اجتماعی بپردازد که این مهم مستلزم توجه به فقه های میان رشتهای یا بر حسب اصطلاح برخی فقههای مضاف است.
🗓قم، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اشتباه تکراری: پوشش پوست یا حجم
✍️حجتالاسلام مجید دهقان، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
در یادداشتی از نویسنده کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر» با ذکر متنی از کتاب الفقه علی المذاهب الخمسه نگاشته مرحوم مغنیه به فقها نسبت داده شده است که در بحث حجاب پوشاندن رنگ پوست بدن کافی است و پوشاندن حجم آن واجب نیست و از آن نتیجه گرفته اند که بنابر نظر فقهی پوشاندن لباسهای گشادی مانند چادر و مانتو لازم نیست و لباس چسبان هم شرعی است.
اشتباه ایشان خلط بین دو نوع پوشش در فقه است. این اشتباه در کتاب مذکور نیز بارها تکرار شده است و با وجود تذکر آن در نقدهایی که به کتاب وارد شده است همچنان این اشتباه وجود دارد. از جمله در نقدهایی در سال 92 که در سایت مهرخانه و دیگر پایگاههای اینترنتی همان زمان انتشار یافت.
حجاب پیش از قرن اخیر برای فقها مساله نبوده همانطور که مساله اجتماعی هم نبوده است. در کتابهای فقهی مباحث پوشش عمدتاً در بحث نماز مطرح می شد چرا که یکی از شروط صحت نماز پوشش بدن است. فقها در آن موضوع از شرایط پوشش در حال نماز بحث میکنند حتی اگر هیچ انسان ناظری وجود نداشته باشد. زن و مرد نمازگزار حتی اگر در اتاقی پوشیده باشند و در معرض دید کسی نباشند بازهم واجب است که پوشش داشته باشند. برخلاف پوشش در مقابل نظر نامحرم که تنها در صورتی واجب است که ناظری وجود داشته باشد.
پوشش صلاتی با پوشش ناظری تفاوتهای متعددی دارد همانطور که ادله فقهی آن شامل آیات و روایات نیز جداست. علاوه بر تفاوت بالا مثلاً نپوشاندن صورت در حال نماز مستحب است در حالی که در برابر نگاه نامحرم پوشاندن آن است که مستحب است و در فتوای برخی فقها واجب. همان فقیهی که قائل است پوشاندن صورت در برابر نامحرم واجب است در بحث نماز قائل است که نپوشاندن صورت مستحب است.
بحث از پوشش پوست بدن یا حجم بدن در روایات وجود ندارد و فقها در بحث پوشش صلاتی از این موضوع بحث کرده اند که تنها پوشش بدن کافی است و لازم نیست حجم هم پوشانده شود چرا که پوشش با لباس ضخیمی که پوست را نمایان نمی کند در روایات کافی شمرده شده است در حالی که برخی پوشش های ضخیم ممکن است آنقدر گشاد نباشد که حجم را هم بپوشاند(المهذب البارع، 1، 334).
این فتوای فقها ناظر به ادله پوشش در حال نماز است. در حال غیر نماز ادله دیگری وجود دارد که پوشش چسبان را به دلیل زینت بودن یا محرّک بودن اجازه نمی دهد. دو عنوان «زینت» مستفاد از آیه شریفه «لا یبدین زینتهن» و عنوان «محرّک» بودن تنها در پوشش ناظری است نه در پوشش صلاتی.
به همین دلیل است که در طول تاریخ فقیهی فتوای به شرعی بودن لباس تنگ در برابر نامحرم نداده است. فتاوای متعددی وجود دارد که فرق بین پوششِ نماینگر حجم در نماز و غیر آن را تصریح کرده اند. به عنوان نمونه فتوای ذیل از مرحوم آیت الله تبریزی درباره پوشش تنگ مردان:
هل أن المراد من الستر للعورتين أن لا يكون جلد البدن ظاهراً فعلى هذا من لبس لباساً ضيقاً و تحجمت عورته فلا إشكال في ذلك مع عدم ترتب المفسدة؟
باسمه تعالى: الستر اللازم على الرجل في الصلاة ستر لون البشرة دون الحجم، و أما الستر عن الناظر المحرم فاللازم أن يكون بحيث لا ينشر الفساد في المجتمع و لا ينافي الوقار المطلوب من المؤمن، و اللّٰه العالم(صراط النجاة، 9، 124).
جزیری نویسنده کتاب الفقه علی المذاهب الاربعه که کتاب مرحوم مغنیه نیز با الگوگیری از آن نگاشته شده است با وجود این که هم از پوشش صلاتی بحث میکند و هم از پوشش ناظری این بحث را فقط در پوشش صلاتی ذکر میکند(جزیری، 1، 173-175) ولی مرحوم مغنیه به اشتباه و برخلاف سایر فقها این بحث را در ستر ناظری هم آورده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢لباس و هویت تمدنی؛ سخنی با پرویز شیخ طادی
✍️حجتالاسلام محمد عشایری منفرد
✔️بر اساس اخبار رسانهها در جشنواره امسال، جناب آقای شیخطادی دو قطعه لباس (یک روسری و یک کراوات) به صحنه آورده و کراوات را با توضیحاتی به جناب وزیر ارشاد اهدا کردند. پیشینه فرهنگی ایشان در عرصه سینما و نیز سابقه علمی و تجربی در عرصه طراحی لباس، برای این کاربر کوچک محصولات هنرییشان، پرسشی را پدید آورده که خوب است از آن مطلع باشیم.
آقای شیخطادی هرچند ممکن است بر اساس دیدگاههای اجتماعی خود، برخی از روشهای اجتماعی به کارگرفته شده برای کنترلهای فرهنگی را نپسندد اما به عنوان یک «استاد طراحی لباس» که باید با نظریهی «لباسِ مفهومی» آشنا باشد، هر یک از «کراوات» و «روسری» را دارای چه مفهومی میداند؟
👈 بخوانید: متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74810
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
26.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | انقلاب اسلامی ثمره اجابت دعوت بعثت است/ برای اصلاح دنیا، اول باید خود و جامعه را اصلاح کنیم/ مصیبت غزّه مصیبت بشریّت و نشاندهنده بطلان نظم جهانی است
📝 متن کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی: http://ijtihadnet.ir/?p=74826
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 خلُقٍ عَظِيم: مباحثی پیرامون حدیث «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»
✔️استاد سید احمد مددی به دنبال ارائه برداشتی امروزین و تصویری کلی از پیام پیامبر اکرم (ص) در حدیث ثقلین هست. ایشان به پاسخی برای این پرسشها میپردازند:
- از نظر پیامبر اکرم (ص) چه نکتهای موجب تاکید بر ثقلین شده بود؟
- در زمانه ما حدیث ثقلین چه پیام اخلاقی و اجتماعی برای جامعه دارد؟
- پیروی از ثقلین در مسائل فردی و اجتماعی جامعه امروز چه معنایی دارد؟
🎥مشاهده کنید: https://www.aparat.com/v/gZAnk
🎥 مشاهده کنید: https://www.aparat.com/v/5Nrt2
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مبعث روز ولادت امت اسلام
✔️هر امتی میلادی دارد و یادبود این میلاد اثر عظیمی در نفس انسان میگذارد.
ای امت مسلمان بزرگ روز مبعث پیامبر صلیاللهعلیهوآله - که نقطه عطفی در تاریخ بشریت است - روز ولادت تو و فجر دین بزرگ توست؛ دینی که زندگی و مرگ تو برای آن است.
پس چه شایسته است اکنون که بار دیگر در سالروز مقدس آن قرار داری، به گذشته درخشان از وحی بنگری و از نور آن وحی، مشعلی برافروزی و از تاریخ جهادت در راه حق و عدالت، برای حفظ این مشعل نیرویی بگیری و با آن جهان را روشن نمایی و پس از قرن ها سردرگمی جامعه در ظلمات، بار دیگر در پرتو آن نور، زندگی را در این جامعه برپا کنی.
اسلام، آیینی فکری و دعوت انسانی عمومی است که جز محدوده اندیشهای که به آن فرامیخواند، هیچ حدومرز دیگری نمیشناسد؛ […] نگرشی که در دو چیز خلاصه میشود : آفرینش حیات از سوی خالقی حکیم و تضمین سعادت حیات با اجرای نظام الهی و رسیدن به رضای خداوند متعال.
اسلام هرکس را که به این نگرش باور پیدا میکرد، حتی اگر تازه ایمان آورده بود، یکی از افراد داخل در زمره حکومت میدانست و گاهی اگر این اندیشه در عمق قلب و عقل او نفوذ یافته بود، بدون توجه به دیگر ملاکها، حتی زمام فرماندهی و مسئولیتهای حکومتی را هم به او میداد. / بارقهها، ص٣١۴-٣١۶
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیام مهم اجتماعی بعثت پیامبر(ص)؛ تقریب و نفی تنفیر
✔️حجتالاسلام سیدحسین خادمیان با بیان اینکه یکی از پیامهای مهم بعثت پیامبر(ص) در بحث اجتماعی اصل «تقریب و نفی تنفیر» است، گفت: نفی تنفیر بدان معناست که پیامبر(ص) به دنبال آن بود که انسانها اهل نفرت از یکدیگر نباشند و یکی از تلاشهایی که در طول ۲۳ سال پیامبری خود انجام دادند و شعاع آن را تا ابدیت زندگی انسان پراکنده کردند، مسئله نفی نفرت بود.
👈 متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=74829
🆔 https://eitaa.com/ijtihad